Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Kékfrankosmaraton VII.

Polgár Zoltán és Vida Péter

2007.01.17. 17:45 - alföldi merlot

Az aktuális etap két jó nevű borászt hozott össze, akik jelenleg pályájuk egészen más szakaszát futják. Polgárék alól mintha kicsúszott volna a rekortán, míg Vida Péter a La Vida sorozattal az élmezőny nyakában liheg. A mezítlábas kékfrankos azonban önálló szakág, ahol gyakran a legjobb nevek is elhasalnak. Ezúttal is borult a papírforma.

Polgár Villányi Kékfrankos 2004

A címke afféle háztáji dezájn, egyszerre kor- és helytörténeti dokumentum. A sárgás merített papíron, a parvenü aranykeret fölső harmadában, ott, ahol a chateau-k szoknak hivalkodni, a villányi pincesor mosolyog ránk. Cirádás tornyok és vaskapuk helyett a nadrágszíjparcellákon szorosan összebújt búbos kemencék. A rézkarc alatt aranybötűk hirdetik: Polgár. Ez a családnév kapott egy vajszínű árnyalatot a legújabb kori történelemtől.

A bor szerencsére  rendben van. Pancsolásmentes, mérsékelten hozamkorlátozott, borászatilag hibátlanul elkészített kékfrankos. Hogy az átlagfogyasztó, akit nem hoz lázba a fajtajelleg, mit szól hozzá, nem tudom – én örültem, hogy azt kaptam, amiért fizettem: tiszta, lendületes kékfrankost, zavaró jegyek nélkül.

Tükrös, világos szín. Köménymagos, gyógynövényes, cseresznyés illat. Kóstolva gyümölcsös, fűszeres, gyenge közepes testtel, élénk savakkal. Szinte teljesen tanninmentes. A lecsengés kurta. Ha a borvidéket vakon kellene megtippelnem, Szekszárdra gyanakodnék. A hátcímke késői szürettel kérkedik – talán arra gondoltak, hogy kivárták, amíg megérik a szőlő. Elintézhetnénk annyival, hogy tisztes középszer, de attól tartok, ez túl hízelgő volna a kékfrankos középszerére nézve.
4 pont (némi jóindulattal)
(PS: biztató jel, hogy a palack alján maradt két deci egy hét múltán is őrizte a formáját.)

Vida Szekszárdi Kékfrankos 2004

Vida Péter, a csupaszív borász, amatőr Alisca-kutató, turulógus és reneszánsz ember bőven megérdemelne egy önálló posztot, de majd legközelebb. A Vida-borok általában józanul árazottak, és minőségben az átlag fölött teljesítenek. Mindig van bennük valami extra, ami egyedivé teszi őket. A kékfrankos esetében én a merlot-ra tippelnék.

A szín ezúttal ómen: jóval sötétebb, mint a Polgár, és jóval zavarosabb. Fülledt, animális, gyantás, konyakos illat. Ahogy nyílik, állott meggymárkára kezd hasonlítani némi ánizsos szúróssággal. Sűrű is, meg nem is – a magasabb extrakt ellenére a korty valahogy súlytalan. Kevés gyümölcs, még kevesebb fűszer, jellegzetes Vida-hordóíz. Élénk savak, az édesség mögött zöldesség bujkál. Éretlen tannin. A lecsengésben félig érett cseresznye és nyomokban gyanta. Távolabbról nézve nem annyira reménytelen bor, mint a leírásom sugallja; az ördög a részletekben lakik.

Aki nem kékfrankosra vágyik, csak egy megfizethető, kellemes vörösre, az talán boldogabb lesz vele, mint a Polgárral. Mondom én, de figyelmeztető jel, hogy két kóstolótársam is lesújtóan tömör véleményt fogalmazott meg róla.
3 pont (és fejcsóválás)

Címkék: kóstolás vörös négypontos 2004 hárompontos kékfrankos polgár vida

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr7728994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dalton1 2007.01.17. 20:55:02

Kóstolta már valaki Polgár 2004-es syrah-ját és 2003-as CS-ját? Ha igen leírhatná a tapasztalatait...érdekelne...

bloeger (törölt) 2007.01.17. 22:18:03

Ez a Merlot szaki egy nagy skót.Egész nap az Alkeszre gyúrok,és tessék!Idebiggyeszt 2 bort.A petting elején abbahagytunk mindent.
Jóéccakát.

nemjo 2007.01.17. 23:47:52

A syrah-t igen , szerintem vékony és drága .... (a 2003-as sem volt sokkal jobb) sajnos ezt a fajtát nálunk még nem igazán érzik , kevés kivételtől eltekintve ...

Művelődő 2007.01.18. 07:58:39

Azt tényleg megmagyarázhatná nekem valaki,hogy a kék szőlőnél,azaz,ahogy a fogyasztó találkozik vele a vörös boroknál mit jelent a kései szüret!Köszi!

Művelődő 2007.01.18. 09:19:08

Nem kötözködök,csak nem értem,persze,lehet senkit nem érdekel rajtam kívűl,vagy mindenki érti,tudja,de:
"Aki nem kékfrankosra vágyik, csak egy megfizethető, kellemes vörösre, az talán boldogabb lesz vele, mint a Polgárral."
A megfizethető jelen esetben mennyit jelent?
Hogyan lehet boldogabb valaki egy 3 pontossal,mint egy -igaz jó indulattal- 4 pontossal?
A gond az,hogy,ha az ember kékfrankost vesz,arra vágyik,nem egy vörösre -igaz?

py 2007.01.18. 12:37:49

A 2004-es Vida "alap" kékfrankost jó egy éve kóstoltam utoljára. Akkor MA-s mértékegységgel az ötös felé nyújtózkodó stabil négyes volt, számomra legalábbis. A saját nyelvemre lefordítva: árkategóriájában (kétezer alatt, pontosabban 1400 körül) a legjobbak egyike. Ízben nem egy gyümölcsvezérelt, inkább enyhén fűszeres karakterű, de zöldességre nem emlékszem. Alkalomadtán újrakóstolom, mivel jó emlékeim vannak róla. De most itt a 2003-as válogatás, inkább azzal fogok ismerkedni. (A "bővebb lére" eresztett poszt pedig nem volna rossz, főként Vidának a szavazáson elért helyezését tekintve!)

Félédes Zweigelt 2007.01.18. 13:24:42

Vidát lehet, hogy inkább a merló vagy cf-maratonon kéne indítani. Kicsit meglepő a 3 pont, de legalább jó ürügy, hogy leellenőrizzem. Viszont amit egyáltalán nem értek: mitől marad AM-nek a palack alján rendszeresen néhány deci bor? Én ezzel a palackhibával sose találkoztam, valamiért nálam mindig akadálytalanul el tud fogyni a bor első próbálkozásra.

Másnapos 2007.01.18. 15:57:13

Bloegernek igaza van,a srácok tényleg áttérhettek a sörre.
Ha már Lőrincz Gyuri lett az év ásza azt hittem legalább megnéznek egy pár Szentandit közelebbről.Pl. az a négys csomagolás 7800-ért megéri-e (ajándéknak kedves hozzáértő ismerősnek).
Tudom más téma.

dalton1 2007.01.18. 16:00:33

Félédes Zweigelt-el tökéletesen egyet értek...egy üveg bor vacsora vagy ebéd után teljesen simán elfogy anélkül hogy alkoholista válnék belőlem. Néha a második palack alján marad egy kevés, de akkor már jóccakát...és olyankor lehet reggel remekül kialudtan ébredni!

dalton1 2007.01.18. 16:01:29

És persze egy üveg bort meg lehet úgy inni hogy minden kortyban ott van a méltóság és a mélységes tisztelet!

Albert gazda 2007.01.18. 16:55:39

Drága Másnapos, a tagek között 12 találat van St. Andreára, és ebben nincsen benne a tavaly nyár előtti átállás előtti termés. Nemigen van borász, akiről többet írtunk.

py 2007.01.18. 17:40:40

Másnapos: a 4-es StAndrea csomaghoz:

Rosé 2005 - a kedvenc hazai rosém, erőteljes hordóssága miatt (nem az a tipikus, frissességével hódító), persze általában nem vagyok egy nagy rosé fan; kérdés persze, adjunk-e még ajándékba 2005-ös rosét, de ezt talán gond nélkül lehet

A kutyafáját 2005 - könnyen iható vörös küvé különösebb izgalmak nélkül

Bikavér 2002 - nem ideális körülmények között kóstoltam, talán ezért, de engem nem győzött meg igazán (bár azóta eltöltött két évet a palackban, ki tudja...)

CabFranc 2003 - igen szép, de kissé hűvös, kimért franc, nekem nagyon tetszett, mégha nem is a franc-ideálom

Összességében tehát szerintem kettős dolog ez a válogatás; én legalábbis két darabját favorizálom, kettőt kevésbé. De most a Btársaságnál 15%-kal olcsóbban megkapod, mint január végéig minden(!) borukat, talán nem érdektelen ez az infó.

szarospalacsinta 2007.01.18. 22:28:39

egyzserű kékfrankos tippek: Keller 2003 aus Vilány, Janl 2004 aus sopron. rendben vannak.

Művelődő 2007.01.19. 11:13:03

Most egy olyan szekszárdi vörössel is találkoztam,amit úgy reklámoznak,hogy "nagyon kései szüretből" való...ennek van értelme?Mármint a vörös borhoz ez milyen infokat hordoz?

dalton1 2007.01.19. 13:42:29

Több benne az extrakt és a cukor, szerintem, mert ha a fürtön nem rohad de sokáig rajta van a víz párolog, minden egyéb marad. Az alkoholjuk is magasabb.

zsoltizmo 2007.01.20. 05:45:10

A Palacsinta megemliti a Jandl urat, erdekes hogy altalaban nem sokat hallunk rola, sajnos. Az elmult tavasszal voltam nala es nagyon kellemes dolgokat kostoltam es egy nagyon vendegszereto es baratsagos embernek ismertem meg, akit sajnos a jelenlegi huje szabalyozasok halara gyotornek. Nagy kar hogy egy olyan thetseges borasz mint o a lokott burokraciaval kell hogy eltoltse az idot ahelyett hogy arra koncentralna amit szeret es tud is muvelni, a szolot. Mindenkinek melegem ajanlom az o borait es a sima kekfrankosa is nagyon jellegzetes volt, szerintem.....De azt hiszem az Alkoholista urak mar irtak a Jandl urrol.....
süti beállítások módosítása