Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Szívesen ittam

16. nemzetközi bor- és pezsgőfesztivál, gyorsjelentés

2007.09.09. 15:19 - Albert gazda

Szombaton délután 1 és este 8 között megkóstoltam hetvenhárom bort. Szorgalmasan köptem és szorgalmasan jegyzeteltem. Minden tételről nem írok, mert két napig sem bírnám befejezni, úgyhogy főként arról olvashatnak, ami tetszett. Amiről nem írok, de önöknek bejött, arról kommentezzenek valamit a szöveg végére, van ilyen lehetőség. Az volt az egyik prekoncepcióm, hogy fehér napot rendezek, de ehhez csak többé-kevésbé bírtam tartani magamat. Mindenesetre több fehérről és kevesebb vörösről lesz szó.

A mátrai Németh Attilánál kezdtem. 2005-ös veresföldi chardonnay-jának hatalmas az alkoholja, melegít, de dinamikus és erős is, szerintem finom lesz, ha összerendeződik. A 2005-ös Concubina sárgamuskotály kedves és elegáns, több sav sokat segített volna rajta. A 2006-os cserepesi sárgamuskotály klasszis. Picit visszafogott illat, grandiózus test, krémes, telt struktúra, hosszú-hosszú, gyümölcsös utóíz. Maradékcukra kétszáz gramm uszkve, már-már alanai magaslatokra hág.

A Bortársaság standján máris elmerültem a fehér tengerben. Béla és Bandi 2006-os balatonszőlősi sauvignon blanc-ja jó savú, karcsú és üde. Légli Ottó 2006-os János-hegyi sauvignon blanc-ja klasszisokkal méretesebb és tartalmasabb. Vastag, minerális, gyümölcsös, robban, hosszú. Heimann Zoltán 2006-os Vionájában a sűrű gyümölcsösséget épp annyira egészíti ki a hordó vaníliája, amennyire szeretem. A Villa Tolnay 2005-ös olaszrizling reserve-je végre olyan, amilyet régóta remélek ettől a sokra hivatott pincétől: ásványos, élénk, és úgy tekintélyes, hogy itatja is magát. Lőrincz György Örökké nevezetű 2006-os házasításában hét fajta vitézkedik példás egyensúlyban, miszerint a chardonnay, pinot blanc, pinot gris, olaszrizling, hárslevelű, rajnai rizling, viognier; utóbb utánagondoltunk, és megszámoltuk: két olyan van még a St. Andrea-területeken, amely hiányzik belőle. Végre egy Lőrincz-fehér, amelyben elbúvik a fa – bár az üres pohárból aztán előjön mégis. Homonna Attila Édes Hármasa komoly és harmonikus.

Gál Lajos alap 2006-os egerszólátiját több élettel magasabbra értékeltem volna, a Szó-lá-ti hordóválogatásának kicsit visszafogottabb illatát gazdag ízek tetézik, ám az igazi remekmű a 2006-os Tóbérc olaszrizling, amely nagy, koncentrált és izgalmas. Szívesen barátkoznék vele máskor is – kár, hogy ami kevés van belőle, csak a pincénél kapható.

Ferenczy Zsolt, Franz Weninger exjobbkeze immár második éve saját boraival van jelen a fesztiválon – vagy már harmadik? –, közülük poétikusan ifjú kora ellenére kimagaslott a 2005-ös Újhegy kékfrankos, ásványosságával, finom animalitásával, dinamizmusával.

Heimann Zoltán standján a Vionát nem kóstoltam, mert miért kóstoltam volna még egyszer. A 2006-os Fuchsli olyan, mint mindig: málnás, gyümölcsös, pont annyival több, mint egy rozé, amennyitől már szívesen iszom. A 2006 syrah remek: borsosan fajtajelleges, üde és robbanékony, ráadásul ésszerűen árazott. Háromezer alatt érhető el, a készlet erejéig.

Eszterbauer János 2006-os kadarkája elsősorban fűszeres, másodsorban közepes teste is van, ami ritkaság. Tetszett. Nem kizárólag P9-esből, de 100 százalék kadarkából készült, mondta a pincetulajdonos. Aki két hordómintával kínált még: egy fölöttébb pinós illatú és ízvilágú, de észbontóan tanninos 2006-os pinot noirral és egy hetven százalékban cabernet sauvignont tartalmazó, délceg és izmos 2006-os bordeaux-i házasítással.

Sebestyén Csaba újabb borai közül ezúttal az Icze jött be a leginkább. A 2005-ösbe sok minden belekerült, amiből egészségesebb években válogatott tételek készülnek, és ez érződik rajta. A legjobb ivású vörösök egyike a kategóriájában.

A Zwacknál sikerült magamhoz vennem kóstolásnyit a most piacra lépő Somlói Apátsági Pince 2006-os Hilla cuvée-jéből. Juhfark, furmint és hárslevelű, három az egyben, félszáraz besorolású, tizennégy és feles szesszel. Ásványos, gyümölcsös, virágos, mézes, maradékcukra elegánsan ellenpontozza ízben a mineráliákat, alkoholja integrált, lecsengése finom és gazdag. Nem nagy, de nagyon szép. Azt mondták, mindössze ezeregyszáz forint. Nem kifejezés, hogy besztbáj.

Kedvenc tokaji borászaim egyike, Zsurki Sándor rajtaütésszerűen távozott a Pajzos–Megyertől, és az Andrássy Kúriánál kötött ki. Tizenöt hektár, nagyratörő tervek, közepes borok. Egyelőre. A 2000-es 6 puttonyos aszúval nincs gond. Oldszkúl, de van benne élet, komplexitás és egyensúly.

Kovács Tibor Hétszőlő-birtokigazgató egy új pince, a Lencsés létrehozásában vállalt oroszlánrészt. A területek a Hétszőlő közvetlen szomszédságában találhatók, a telepítés teraszos, gyönyörű, a 2006-os késői szüret ígéretes.

A Pántlika Pincészet alap 2006-os dörgicsei olaszrizlingje nem mondott nekem semmit, de az azonos évjáratú olaszrizling selection igen: koncentrált, minerális, gyümölcsös, becsületes darab.

A Patricius Borháznál ezúttal csak a 2006-os furmintot és egy 2003-as késői szüretet kóstoltam – aszúikról megemlékeztem nemrég –, utóbbi kizárólag exportba megy, pedig itthon is szívesen kóstolgatnák sokan. Kedves, gyümölcsös krémessége ízlésem szerint való.

A szigetcsépi Gál Pincészet félédes nektár–cserszegi házasítását nemrég majdhogynem mennybe menesztettem. Hasonlóan nyilatkozhatok többi boruk apropóján is. Mindig öröm, amikor alföldieknek örül az ember, hát még, ha élénk az olaszrizlingjük, ropogós a rajnaijuk, telt és tiszta a szürkebarátjuk, tömör és lehengerlően illatos a cserszegi fűszeresük, zamatos a kékfrankos rozéjuk, könnyed a kékfrankosuk. Nemcsak 2006-osokat mutatott Dignisz Éva és Gál Csaba, hanem egy 2004-es kékfrankost is. Kétszer használt barrique-ban érett, gümölcsös és fűszeres, komoly, koncentrált bor lett belőle, bárki nevére vehetné.

Az etyeki Hernyák Laci-Lászlónál restanciáim voltak, figyeltem teljes erőből. A 2006-os Birtokbort – chardonnay, sauvignon blanc és pinot noir, fehérül kezelve – finom szövésű, tartalmas, zamatos bornak találtam, a hétgrammos hárslevelű–szürkebarát kombót kedvesnek, a sauvignon blanc-t ezeknél is különbnek, dinamikusnak, izgalmasnak, frissnek.

A szekszárdi Németh Gábor-féle Virághegyi Bor Kft. 2003-as Vezér cuvée-jét a tavalyi borfalu után dicsérgettem, azóta nem lett rosszabb. Hiába fiatalabb három esztendővel, ezúttal mégis inkább ízlett az élénk 2006-os cabernet sauvignon.

Gál Tiborék 2005-ös Titi pinot noirja és Pajadosa időt kér még, a 2006-os, pinot noirból készült Fresco nem. Ezúton is üdvözlöm a habzóborok kibontakozófélben lévő divatját. Sok ilyen kéne még, mint a Fresco és kompániája.

Talán Lőrincz György pinot gris-je volt a nap legösszetettebb száraz fehérje. A 2005-ös vörösök közül a Tóbérc kékfrankosból nem kértem –pénteken már megkóstoltam egy borozás keretében, amelyből szintén szöveg íródik hamarosan –, nem úgy a Magyalos kékfrankosból, amely minerális dettó, és talán sűrűbb, mint a párja. Az Áldás úgy jó, ahogy van, a Merengő úgy lesz jó, amilyen lesz.

A Kreinbacher Birtoknál zártam, 2006-osokkal. Hozza a formáját a Taposó-Kút, zamatosan-ásványosan izgalmas a Tradíció – hárslevelű, furmint és juhfark házasítása –, minerálisan vibrál az Öreg Tőkék Bora, mindegyiküket felülmúlja kifinomultságban és dinamizmusban a Kőkonyha. Nem véletlenül: a dominánsan hárslevelűből, valamint furmintból és olaszrizlingből összeállított cuvée lesz a 2006-os évjáratban a birtok csúcsbora. Végül Baráth Sándor birtokigazgató meglepett alaposan: egy 2006-os syrah-val. Egy borsos, gyümölcsös, elegáns, arányos és hosszú syrah-val. Soha rosszabb finist.

Címkék: helyszíni szemle st. andrea sebestyén heimann patricius kreinbacher gál tibor gál lajos homonna bortársaság németh attila gál pincészet villa tolnay légli ottó hernyák béla és bandi ferenczy eszterbauer somlói apátsági pince andrássy kúria lencsés pántlika virághegyi bor

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr65161020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pelotepincsi 2007.09.09. 20:49:49

Nekem ami most tetszett: Frittman Ezerjó 2006, Mészáros Bodzási Kékfrankos 2003, Vylian Pinot Noir 2005, Malatinszky Noblesse Chardonnay 2006, Gál Lajos Eszter Bora 2005 és még sok más persze...

Jenyei 2007.09.09. 22:09:26

A jó borok készítői (is) megérdemlik, hogy helyesen írjuk le a nevüket: Frittmann és Vylyan.

Krii_ 2007.09.10. 02:28:46

A Hillában emlékeim szerint nincs juhfark, hanem fele-fele hárs és furmint. A palack (immár a hűtőmben) nem árul el semmit, csak az emlékeimre hagyatkozom.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2007.09.10. 06:04:44

Krii_
A Hilla küvé összetétele 60% hárs, 30 % juhfark és 10 % furmint.

Defter 2007.09.10. 10:47:42

Szedán eltántorított az eső, de egyébként minden nap kint voltam, mégsem jutottam a kínálat feléig (sőt, harmadáig) sem. Szerencsére kevés olyan bor volt, amire azt mondanám, hogy a poharamba is kár volt beletölteni.
Volt viszont néhány, ami kifejezetten tetszett. Mindenekelőtt a Lenkey aszúk. A 99-es citrusos, aszalt sárgabarackos, friss, ahogy egyik barátom jellemezte: maga az őserő. A 2000-es ellenben mézes, méhviaszos, nyugodtabb, lágyabb. Mindkettő remek.
Szintén kis különlegesség volt Dula Bencéék kadarkája, ami karácsonyra kerül forgalomba. Egészen érdekesen nyúltak kadarkához, lágyabban, kedveseben, amiben biztos az is sokat számít, hogy töppedt szemek is voltak már. Egészen komoly, mégis kedves és szeretni való bor.
Demeter Csaba XY-ja örök kedvenc, viszont a fehér küvéje nem tetszett, túl gyógyszertári jellege van számomra, azt hittem, valami baj van vele, de Csaba azt mondta, ilyen gyógyfüves eleve. Hát jó. Kis csalódás, de tényleg kicsi.
Örök kedvenc még az Áldás és a Merengő is, egyetértek Albert véleményével.
Előző tapasztalataimhoz képest most megleptek a Gál Tibor Pincészet borai. Ráfoghatnám a társaságra és Tiborra, de most mindegyik tetszett, azzal együtt, hogy tényleg kell még idő némelyiknek. A Syrah-Kadarka házasításuk egészen érdekes, engem megfogott, bár én kedvelem a magyar syrah-kat, még a Taklerékét is, sőt, az kifejezetten tetszik.
Meglepetés volt Szecskő Tamás küvéje. Kóstoltam már tőle ezt-azt a 7x7-en, tetszettek ott is a borai, de most ez a küvé teljesen levett a lábamról. Valahogy Németh Attila borai jutottak eszembe - lehet, hogy ez a mátrai stílus?

Albert gazda 2007.09.10. 10:55:23

Azt mondja tájékozott olvasóm, hogy a Somlói Apátok-féle Hilla nem ezeregyszáz forint, hanem mintegy kétszer annyi. Lehet, hogy nekem mondtak hülyeséget. Lehet, hogy a kétezeregyszázat hallottam ezeregyszáznak. A poén az, hogy még így is besztbáj, legfeljebb nem annyira, hogy a fal adja a másikat. A tévedésért elnézést kérek.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2007.09.10. 11:50:43

Albert gazda,
A Zwack Izabella borválogatás szeptember 3-tól érvényes kiskereskedelmi árjegyzéke szerint 1925 forintba kerül a palack.

Kusuma 2007.09.10. 12:23:41

Zoli, és ehhez jön hozzá az, hogy szeptemberben a borklub tagjai erre a borra (és még a hírlevélben lévő néhányra: Szecskő Kecskekő cuvée 2006, Disznókő Hárs 2006, Köpcös Kékfrankos 2006, Miklós Csabi Haramia 2006) 15%-os kedvezményt kapnak. Ha jól értettem. Így például én 1636 forintért fogom megvenni a Hillát. :-)

HSZ

Sárfehér 2007.09.10. 12:49:08

Most kóstoltam először bakatort (Szeremley), cirfandlit, tényleg különleges mindkettő. A sok olasz közül nekem a Szó-Lá-Ti magaslott ki a legjobban, de Spiegelberg 2001-ese is valami különleges. Egy néhány kadarkára futotta még a kapacitásom (bár csak féldeciket, de én tisztelettel ittam is). Balla Géza 2003-asa egész más, mint a 2002-ese, sokkal jobban hasonlít a szekszárdiakra. Ami viszont levett a lábamról, az a Polgár pince 2006-osa. Azt mondták, ez már saját termés, a 2004-es siller még Szekszárdon felvásárolt szőlőből készült. A Kajmád 2004-ese szintén meglepően jól sikerült. Sajnos, itt éreztem, hogy "feltöltődtem", úgyhogy az igazi szekszárdi kadarka kedvenceimre, akiket a végére akrtam hagyni, már nem maradt kapacitásom...

szulfit 2007.09.10. 14:28:30

Az én fehér toplistám:
1. Bussay Szürkebarát 2006
2. Somlói Apátsági Pincészet Hilla
3. Patrícius Furmint 2006

A vörös toplista:
1. Prunotto Barbera (Bortársaság)
2. Buttler Pinot Noir és Bikavér 2004
3. Szt Andrea Tóbérc 2005

A könnyebb műfajban a Szemes KF, a Heimann Kadarka és Syrah, valamint a Lővér KF tetszett.
A magyar vörösborok többségén a 2004/5 volt érezhető: az éretlen alapanyag, sok hordó, magas alkohol. A többséget még túl fiatalon hozták ki, de csodálkoznék rajta, ha ilyen alapokkal később sokat szépülnének.

Defter 2007.09.10. 15:59:32

Sárfehér, akkor a hévégén ott a helyed Szekszárdon :)

sarocker 2007.09.10. 19:49:54

"Ami viszont levett a lábamról, az a Polgár pince 2006" - Gondolom, akkor a többi fesztiválra is ezt viszi, vitte. Ebben az esetben ez a bor, asszem az "ízlések és pofonok" témaköre, ha téged le tudott venni a lábadról. :D

"Kajmád 2004-ese szintén meglepően jól sikerült" - Lisztéktől a 2003-as volt az utolsó, amit kóstoltam. Azzal az volt a baj, hogy akaratlanul is összehasonlítást nyert a Takler, Vylyan és Steitz János ugyanilyen évjáratával, talán ezért nem tudtam értékelni. Ezek után kíváncsi vagyok a 2004-esre.

Sárfehér 2007.09.10. 20:05:41

sarocker: A félreértések elkerülése végett: Polgár esetén a 2006-os siller nem tűnt különösebben kimagaslónak, a "vörös" kadarkája ízlett, és ha nem sértődnek meg rajta sem a villányiak, sem a szekszárdiak, akkor azt mondanám, hogy szinte szekszárdibb volt a szekszárdiaknál. :)
A 2003-as Kajmáddal én is találkoztam, sajnos, csak kevésszer; az azonos évjáratú Taklert jobbnak találtam, de nem sokkal! A 2004-es Kajmádtól nem vártam ennyit, meg hát kadarkához képest elvben már kissé öreg is (ajaj, őrizgetek 2000-es Vidát és Dúzsit is...), ehhez képest értettem, hogy meglepően jó, de persze, abszolút értelemben is az. De mint írtam, az etalonokra ez alkalommal nem jutott már "képességem"... :)

G. Lóci 2007.09.11. 01:13:56

Nem tudom, ki vette célba a somlói pavilonsort, de voltak ott is nagyon remek borok, pl. a Szabóvári pincészet furmintjai és juhfarkja, valamint a Szabó pincészet juhfarkjai.
A Mészáros pince önálló kiállítóként nem is szerepelt a programfüzet szerint, így meglepetés volt, hogy mégis kint voltak, szinte minden boruk tetszett.

pelotepincsi 2007.09.11. 10:08:25

elnézést kérek. természetesen Vylyan és Frittmann. köszönöm Jenyei Úr!

Batmonkey 2007.09.11. 11:53:51

Kedves Albert gazda, mennyibe kerult a 73 bor megkostolasa?

Pusztan erdeklodom. Ha nincs meg pontosan, uss a hasadra.

Koszi elore is

Kusuma 2007.09.11. 13:16:05

Kedves Batmonkey!

Kóstolási mennyiségért a legtöbb borász nem kér semmit.

HSZ

sarocker 2007.09.11. 15:46:42

"Polgár esetén a 2006-os siller" - Biztos nem sillert ittam, erre a jövő havi elfogyasztandó boraimat merném rátenni. :D

Ly  2007.09.11. 20:11:44

Árvay Sauvignon Blanc-ja nagyon tetszett, csak nem tudom, hogy 2005-ös, vagy 2006-os volt-e.

Kotyogó 2007.09.12. 07:53:03

A Pántlika sauvignon blanc-ja nagyon szép. Egy balatoni fogadáson kaptam tőlük egy üveggel. Nem tudom az árát, de azt hiszem ők jó ár-érték aránnyal dolgoznak.
Kusuma!
Érdekes, de én nem sok helyen tapasztaltam azt, hogy a borászok a kóstolási mennyiséget ingyen adták volna. Egyébként mi a kóstolási mennyiség? Fél deci vagy egy deci?

Jenyei 2007.09.12. 11:02:37

Mi a decis pohár kb. negyedéig-harmadáig szoktuk tölteni kóstoláshoz. Ez leggyakrabban a
'Kérek valami édes vöröset!'
'Az nincs, de kóstolja meg a portugiesert, száraz de ízleni fog!'
típusú beszélgetések után szokott bekövetkezni :)

dalton1 2007.09.12. 12:00:58

Én még a dél-afrikaiakntól is ingyen kaptam a kóstolást egy kis fordításért...

A Pántlika borai elég jók és tényleg korrekt áruk van, a sauvignon blanc 900Ft...

www.wineandarts.hu/onlineren_list.php?tol=0&j_szarm=&j_borvidek=&j_termelo=&j_fajta=

www.pantlikapinceszet.hu/hu_d_sauvignonblanc.htm

Kusuma 2007.09.12. 13:09:58

Kotyogó!

Ahogy Jenyei bortárs is írja, a kóstolási mennyiség lényegében egy-két kortynyi. De lehet, hogy ez mostanában nem szokás. Az is igaz, hogy az ilyen eseményeken főként kedves ismerősökhöz megyek kóstolni, az meg nem az üzleti részéről szól.
süti beállítások módosítása