Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Syrah és shiraz félpénzen

Vesztergombi Shiraz és Heimann Syrah

2008.01.31. 06:25 - alföldi merlot

A 2003-asok nyomán támadt syrah-lázamat alaposan lehűtötte a rákövetkező két átlagév termése. Pedig titkon azt reméltem, a magyar syrah-n nem foghat ki az időjárás: ha becsókol a kalahári, szuperérett, éjsötét, csokoládés újvilágiakat ihatunk, ha győz a sokévi hőátlag, komplex, fűszeres, fineszes óvilágiakat. Nos, nem így történt, engem legalábbis kiver a hideg a 2004-es, horribile dictu 2005-ös syrah-któl, és radikálisan leminősítettem a fajta honi karrierjével kapcsolatos várakozásaimat.

2006 viszont csodát ígér minden fronton. Jó lesz persze észben tartani, hogy ezt az évjáratot nem a 2003-ashoz hasonló hőcsúcsok tették naggyá, hanem a végetnemérő indián nyár – ám hogy ebből a syrah/shiraz hogy jön ki, én nem tudom. Mindenesetre a gyors egymásutánban felbukkant három szekszárdi fecske, inkább májust, mint nyarat csinált.

A Takler és a Vesztergombi nem saját szőlőből készült, a Heimann igen. Taklerék és Vesztergombiék esetében ez az első próbálkozás a fajtával, Heimannék már túl vannak a premieren (a 2003-as Stílusgyakorlatban merlot-val házasították). Mindhárom bor háromezer körül kapható (a Takler talán már ki is futott), és ez kellően csábító lehet azok számára, akik olvasták a 2003-as syrah-khoz írt ódákat, de az áraktól visszariadtak.

Vesztergombi Shiraz 2006

A név meglep. A shiraz voltaképpen syrah ausztrál tájszólással, azaz a dns egy, ám a terroir és a hozzáállás között két tenger, egy óceán meg egy félteke. A shiraz a szuperérett, öblös, csokis-szedres változat képét hívja elő, a syrah pedig a vadabb, animális, fűszeres rhone-iét. És Vesztergombiék volnának az utolsók, akikről az újításdüh, a trendlovaglás vagy éppen az újvilág jut az eszembe.

Sötét, hömpölygős, kimért mozgású bor. Az illat intenzív, komoly alkohol fűti. Egyébként komplex és súlyos: babérlevél, bors, grapefruit, bőr és néhány kósza fűszál. Félek, hogy aki gyanútlan hedonistaként közelít hozzá, annak az alkoholtól kapott jobb horog után nem lesz érkezése az árnyalatokat szálazni. A test és az élénk savak külön pályán mozognak - bízzunk benne, hogy idővel egymásra találnak. Egyszerre érdes, extraktos és enyhén luftos. Mintha a hordó próbálná elhallgattatni a lappangó zöldességet. A tannin érett, viszonylag jól strukturált. A lecsengésben szép, feketecsokoládés jegyek, némi extraktédesség és megint alkoholos hév. Pöröly a garatnak.
5 pont

Heimann Syrah 2006

Ezt a sárga címkét én sürgősen nyugdíjaznám. A belbecs jobbat érdemel. Az első Heimann Syrah-t illetően az érzelmeim a harmadik palack után is hullámzanak. Lesz-e belőle fineszes, nem testes, szekszárdi syrah? Félek, nem, bár a jövőt nem sejthetem, a sors ezer rejtelem, que sera, sera.

Vonzó, jó ízléssel készített bor. Testre nem gyúrt, nincsenek animális allűrjei, gyümölcsben erős. Ez egyúttal a korlátait is kijelöli. Vannak pillanatok, amikor zavarba ejtően közel esik egy gyümölcsléhez: meggy molto vivace, és dohány legfeljebb andantissimo. Többnyire azért szélesebb a repertoár: csokoládé, fekete szeder, aszalt sárgabarack és dohány. Kóstolva harmonikus, selymes, paraszthajszálnyira az édességtől. A korty összességében friss és üde. Málnacukor és ánizs – máskor meggy márka töményen. A hosszú lecsengésben csokoládé és málna. Csupa fény és derű – igazi plein air. Egy kis fauvista indulat sokat dobna rajta.

5 pont

Összességben mindkét bor, a maga homlokegyenest ellenkező stílusában, jó vételnek mondható. Ám kétlem, hogy a szekszárdi syrah egyhamar fogalommá válna.

Címkék: 2006 kóstolás vörös shiraz szekszárd ötpontos vesztergombi heimann syrah

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr80313297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

valuka · http://www.borkem.hu 2008.01.31. 13:37:37

A csopaki Tamás pincészetből sikerült nekem is zsákmányolni egy Syrah-t kb ezen az áron, azt is csak ajánlani tudom, mivel eléggé megérte a pénzét.

Shyr Kahn 2008.01.31. 13:58:47

Nagy kedvenceim a Syrah-ból készült borok, de a Takler Syrah pl. egyértelmű csalódás. Az árához mérten mindenképpen. A Tamás pincészet Syrah-jára már régen fenem a fogam, de hogyan is szerezhetnék, ha elvileg csak a pincészetnél lehet venni? valuka: te honnan szerezted?

valuka · http://www.borkem.hu 2008.01.31. 15:04:44

A pincészetből :) Elvileg nemsokára lehet rendelni majd a neten is kábé márciustól a www.tamas-net.com oldalon.

Türkménbasi 2008.01.31. 15:15:58

Én meg azt is kétlem, hogy a syrah bármelyik magyar borvidéken fogalommá válna. Persze ettől még lesznek (vagy már vannak is - mint pl. Buttler) jó syrah-k de, hogy fogalommá és ezáltal emblematikussá váljon azt nem hiszem. Hagyjuk meg ezt a szerepet a kékfrankosnak, kadarkának stb.

nemjo 2008.01.31. 15:56:58

A 2006-os Takler syrah szerintem is gyenge volt, boltban nem is vettem egyetlen palackkal sem - a nem túl szépemlékű pincepróba után.
A szőlőt bevallottan vásárolták, a terméskorlátozás nem volt túl jelentős.
A 2007-es ellenben egészen más!
Maga az évjárat is erősebb volt Szexárdon, a bor pedig majdhogynem kész! Igen, így kb. 4 hónap után!
Hordóból kóstoltuk, szép sötét színű bor szedres - szegfűszeges, borsos aromákkal, fantasztikusan izgalmas keleties jelleggel.
Nem értem hogy lehet ilyen egy nagytestű vörös ennyi idős korában amikor sok más bor még az almasav bomláson sincs túl!
Állítólag május-júniusban már piacon lesz, én mindenesetre nagyon várom!

Shyr Kahn 2008.01.31. 16:38:33

valuka: ettől tartottam, így most már kiderült, hogy gyakorlatilag is csak a pincészettől lehet beszerezni. Márciustól rákattanok az oldalra. Köszi az infót. :) A magyar Syrah-ok szerintem általában jók. Nekem a kedvencem a Bock Syrah (2005-öst kóstoltam), Buttler Nagy-Eged Syrah (sajnos nem emlékszem, hogy milyen magasságból és melyik évjáratból) és a Wenineger Syrah (2003). Mind a három azt mutatja, hogy igenis érdemes kísérletezni ezzel a fajtával. A világ minden nagyobb borvidékén felkapták és szerintem odavág a CS-nek (részemről általában túl is szárnyalja). A Takler 2007-re pedig be fogok ruházni, ha valóban ilyen jó a tapasztalat ennyi idő után, akkor egy próbát mindenképpen megér még a rossz 2006-os után is...

Cserszegi Óvszeres 2008.01.31. 20:30:21

Tamás Syrah? Tényleg nagyon jó!
Nekem a legjobban tetszett eddig a hazai Syrah választékból.

dagadtos 2008.01.31. 20:59:53

Igaz, hogy fajtajelleg, de a Vesztergombit én extrém borsosnak éreztem. Engem már kicsit zavart, persze sokaknak lehet érdekes is.

Octopus 2008.02.01. 10:09:00

a próbált hazaiak közül eddig a Pfneiszl 2004-es jött be legjobban, bár nem a legolcsóbb, de bőven megéri. Kivéve ha valakit riaszt az ásványosság vörösborban, merthogy ez markánsan az.

franki 2008.02.01. 21:19:14

Valaki tudja, hogy nemzetközi összehasonlításokban hogy szerepeltek a hazai Sirazok ? Én csak egyről tudok, hogy a Lővér Siraz- Merlot 2003 a challangen ezüst lett .Írjatok erről!

balu1 2008.02.02. 10:52:30

Kostoljatok Polgár Syrazt. Gyümölcsösek fajtajellegesek szépek! Szerintem nagyon érdemes!

Benikuty 2008.02.02. 12:14:24

Balu1, kóstoltam, szép! Áradoznál az áráról is? Mert én nem.

nemjo 2008.02.03. 20:45:42

A 2003-as és 2004-es Polgár Syrah-t kostoltuk egy vakteszten és nem nyűgözött le.
Valahol a középmezőnyben végzett a 03-as, a 04-es pedig még hátrébb, pedig nem voltak extra borok!
(a Bock 04-es nyert)

Ma kivégeztem egy Kőporos 2006-ost, tényleg nagyon domináns benne a feketebors - ez úgy tűnik egri syrah trade mark.
Jobb mint a 2006-os Takler, de a 2007-essel nem egy kategória.
2 400 -ba kerül az IS-ban, annyit bőven megér....

2008.02.06. 18:37:48

Feind Syrah vót a tuti a várban mind közül.
süti beállítások módosítása