Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Hársas utazás - első megálló

Kikelet és Nobilis hárslevelűk

2008.07.07. 06:46 - vörös és fehér

Hárslevelűért sosem bírtam még rajongani. Furmintból, olaszrizlingből kerültek elém olyan tételek, amikhez újra és újra visszatértem, majd megsirattam az utolsó palackjaimat belőlük. Pedig - túllépve az egyetemi házibulik sztárján, az Egervines Debrői Hárslevelűn - került elém pár figyelemre méltó darab. Elsőként Fekete Béla bácsi 2003-asát szerettem (a 2002-esről lemaradtam), aztán sokáig nem találtam méltó társat mellé, így egy időre ejtettem a fajtát. Közben jártam a pincéket, ahol úgy tűnt (főleg Tokaj-Hegyalján), hogy a vincellérek sem rajonganak a hársért, mivel makrancos fajtának tartják: nehezen tudják szárazra erjeszteni. [Persze töppedt, aszúsodott formájában sok szép bort ad a fajta, valamint házasításokban is szépen megfér a furmint mellett, játékosabbá téve azt - jelen sorozatomban azonban a száraz fajtaborokra koncentrálok.] Mostanában több szép tétel is került elém kóstolókon, úgy döntöttem: nekivágok a magam körképének, és szép lassan felderítem, milyen hárslevelűket kínálnak termelőink. Ha úgy gondolják, tartsanak velem.

Utam során alapvetőn a Somló-Aldebrő-Tokaj tengelyen fogok kalandozni, de igyekszem Siklósra is leugrani. Elsősorban száraz, félszáraz borokat keresek majd, de néha ennél édesebb is kerül majd elém. Egy részben két, három tételt szeretnék tanulmányozni; listám még korán sem teljes, folyamatosan pásztázom a borboltok, és olykor a hiperek kínálatát. Első megállóm Tokaj-Hegyalja, pontosabban Tarcal és Bodrogkeresztúr, ahol az utóbbi években folyamatosan csiszolgatja saját hárslevelű-stílusát a Tokaj Nobilis és a Kikelet pince.

Kikelet Pince Tokaji Hárslevelű 2006 Lónyai dűlő

Berecz Stephanie az egyik olyan borász, aki szíve szerint száraz bort szűrne a hársból, de az nem adja meg magát. Az utóbbi két évjáratban rendre leállt az erjedés, maradékcukor marad a borban. Szerencsére a savak ott vannak mellette, így aggodalomra semmi ok. A 2006-os tételt többször volt szerencsém kóstolni, az az érzésem, hogy most van a csúcsán. Azt meg csak sejtem, hogy a polcokról már eltűnt az a 740 palack, ami készült abban az évben, de a 7x7 beszámolók alapján a 2007-es is szépen fejlődik. Számomra a Kikelet pince borai (miként a címkéik is) a könnyedségről, felszabadult örömről szólnak, ezt kerestem ebben a borban is. Meg is leltem.

Már bontáskor feltűnő, hogy rengeteg illatot betuszkoltak Zsolték a palackba. Pohárba töltés közben elkezd már áradni az édeskés hársfavirág és bodza illat, feltűnik még némi ribizli (!) is. Ha levegőztetjük a bort, a trópusi gyümölcsök is előjönnek, leginkább mangó formájában. Az íze hasonlóan komplex - igazi nyári gyümölcssaláta, ahol a komponensek már szépen összeértek. Lecsengése hosszú, és kicsit zöldteás, de ilyenkor egy friss, első felöntésű teára asszociáljanak, ne valami túláztatott filteres keserűségre. A maradékcukor - bár szinte teljesen elfedik a savak - ahhoz járul hozzá, hogy folyamatos újratöltésre serkentse a kóstolót, aki az üveg végeztével örömében 7 pontot sem sajnál ettől a bortól.

Tokaj Nobilis Szőlőbirtok Hárs 2006

Bárdos Saciéknak összejött a szárazra erjedés, mindössze 1,9g cukor maradt borukban. Szintén nem a könnyen beszerezhető kategóriában játszik ez a tétel, de a Terroir clubban még hozzáférhető pár palack a 700-ból. Ha esetleg lemaradnának róla, akkor a hamarosan piacra kerülő 2007-esre csapjanak le.

Más arcát mutatja ez a hárs, mint a pár dűlővel arrébb született társa - ezt egyébként az utóbbi idők számomra legszebb címkéje is előrejelzi. Itt elmarad a felbontás utáni illatorgia, kifejezetten nehezen indul be a bor. Eleinte zárt, kissé pörkölt aromák jelentkeznek, némi ásványos felhanggal. Nem véletlenül hangsúlyozzák a termelők: szellőztetni kell. Pár óra dekantálás után fokozatosan kinyílik: először egy mézes, hársfavirágos vonulat jelenik meg. Érdekes módon a trópus ebből sem hiányzik, de eleinte visszafogottabb, mint a Kikeletnél. Az idő múlásával az illat kiteljesedik, ekkor már citrus ligetben járunk, miközben a háttérben vanília kúszik fel a fákra.

A poharat forgatva látszik: sűrű anyaggal állunk szemben, szép csíkokat tudunk rajzolni a borral. Nem meglepő, hogy a kóstolás közben nehezebb, mélyebb ízjegyek bukkannak fel. Leginkább egy frissen sült barackos pite jut az eszembe, miközben kortyolgatok. Krémes textúrájú, a tésztája kicsit sós, a teteje alaposan meghintve vaníliás cukorral. Ez utóbbi komponens túlzottan jelen van, érzésem szerint érdemes a palackérésre bízni a fa teljes integrálását. A lecsengés itt is hosszú, a 14,5-es alkoholnak, no meg a 25 g/l-es extraktnak köszönhetően kicsit édeskés. Sokkal komolyabb, nagyobb odafigyelést igénylő bor, mint a Kikeleté, potenciálisan fölébe is nőhet annak, de jelen állapotában hat pontnál feljebb a fa még nem engedi.

A következő megálló szintén ezen a borvidéken lesz, a tervek szerint Erdőbényére látogatok el.

Címkék: 2006 kóstolás fehér hatpontos tokaj hétpontos hárslevelű kikelet tokaj nobilis hársas utazás

42 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr81556257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kusuma 2008.07.07. 09:42:38

Kedves Gábor!

Nekem is volt szerencsém a hétvégén Kikelet és Nobilis hársakat kóstolni, de mindkettőből a 2007-es évjáratot. Bátran állítom, hogy mindkettő fel fog nőni a testvéréhez. és ahogy szoktuk mondani: a 2007-es Kikelet hárslevelű az ország legjobb sauvignon blanc-ja. :-)

Sőt, jutott Homonna Attila 2007-es Csáky hársából is pár korty, és az sem fog szégyenkezni '06-os vérrokona mellett.

HSZ

vörös és fehér 2008.07.07. 11:02:05

Szeretnék a sorozat végén (bár egy borivási sorozatnak jó esetben igen sokáig nincs vége...) egy visszavágót, 2007-es borokból, remélem addigra a polcokon lesznek az új tételek. Az út elején Homonnából is a 2006-ossal fogok ismerkedni.
G.

t f 1 (törölt) 2008.07.07. 13:23:26

Nagyon szép. Na de 7xx palack csepp a tengerben. Miért nem 70ezer? Aminek lenne már piaci súlya is, bel és külföldön egyaránt.

Fűrészpor 2008.07.07. 13:31:19

Hát pontosan azért olyan nagyon szép mert nem 70 ezer készült. Kapisgálod?

t f 1 (törölt) 2008.07.07. 13:39:39

Én igen, de te nem. Ekkora mennyiséggel soha nem lesz (el)ismert a bor, max. néhány szerencsés ember előtt.
Persze a magyar bor világhírű. Itthon.
Ezzel az erővel a Józsi bácsi Kadarkáját is lehet dicsérni. Na és hol lehet kapni? Hát a Józsi bácsinál. Londonban meg ott a kerházas aszú az alsó polcon

t f 1 (törölt) 2008.07.07. 13:45:06

Persze amíg olyan kijelentésekkel találkozni, hogy "óriási igény van a minőségi borra", és mindezt 300 palack magas minőségű bor sikerére alapozzák, addig nem lesz előrelépés, egy jelentéktelen, említésre se méltó kis pötty leszünk a borpiacon.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.07.07. 14:54:44

Akkor is egy jelentéktelen, említésre se méltó kis pötty leszünk a borpiacon ha ay ilyen borokat tízezres palackszámban termelik a gazdák.
Nem ezen múlik és nem is ez a lényeg.

Minden borvidéken megvannak a párszáz, párezer palackos tételek és megvannak a nagyobb volumenű termelők is.

Az egyediség pedig pont ott ér véget ahol a tömegtermelés elkezdődik. Nem szabad számonkérni a nagy minőségre hajtó, kisebb max néhány ezer palackos tételben gondolkodó termelőktől azt, hogy nem mossák le az 500 forintos milliós palackszámú tengerentúli pancsolmányokat.

Sárfehér 2008.07.07. 15:04:11

A Kikelet 04-es hárslevelűjét kóstoltam, gyönyörű tétel.

BZoltán, ha már kis tétel és borvidék egyedi arca, készültök-e sárfehért palackozni?

dalton1 2008.07.07. 16:36:10

Amiből 70ezer palack készül az ott is van a külföldi polcokon...csak éppen szar...amúgy nem tudom egy ekkora országban honnan lehet 70ezer palackot előállítani egy borból...

Sárfehér 2008.07.07. 16:55:58

Azért én nem mondanám, hogy pl. a Danubiana borok rosszak lennének, bár nyilván sehol sincsenek az itt tárgyalt borokhoz képest.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.07.07. 17:57:46

Sárfehér,

A mi ültetvényünkön furmint, juhfark, hárslevelű és tramini van. Vannak még kisérleti célokra és privát tréfálkozás egyébb fajták. Hosszú távon az előbbi három fajtában gondolkodunk és természetesen a Hillában gondolkodunk de ki tudja mit hoz a jövő :) Ha jól sül el egy-egy tréfánk vagy nagyon bejön egy kisérlet akkor sokminden változhat :)

Fűrészpor 2008.07.07. 21:06:39

Ez egy kis ország ergo kicsik a borvidékek is. Tokaj épp csak 5 ezer ha, ahonnan te jössz az mondjuk több, de mindegy. Csinálja meg minden termelő a maga kisebb naggyobb tételét. A vendég pedig menjen oda és igya meg helyben. Erre kell építeni a turizmust. Minek díszelegjen London polcain ha helyben is elfogy egy kis marketing rásegítéssel. Az alföldön meg csattogtassák inkább a karikásostort a betyárok...

Benikuty 2008.07.07. 21:52:36

Fűrészpor, nagyon frappánsan fogalmaztál, de azért az utolsó mondatért kár volt.
Igaz, én is így gondoltam, amíg fel nem emeltem amit kell, s el nem indultam az Alföldre. Bár Te tudod, én meg azt, hogy mit vesztesz.

dagadtos 2008.07.08. 04:08:41

Őszintén szólva egyetértek t f 1-gyel. Konkrétan pl. éppen ezt a Kikelet hársot nagyon szerettem volna megkóstolni, el is mentem a Maligánba, merthogy ott a listán legalább fent volt. Persze közben elvitték. Nekem elveszi a kedvem ez az egésztől.
Még annyit mondanék, hogy rég nem 2000 forintba kerül egy olyan bor, amit habár annyiért adnak, de csak úgy jutsz hozzá, ha órákig nyomozol előbb, telefonálgatsz, olvasgatsz, majd utazgatsz. Általában le egyenesen a termelőhöz, aki baromi messze van, ha már ott vagy eszegetsz-iszogatsz, szállást foglalsz, stb. Bármikor az interneten rendelek itthon magamnak egy jó brunellot vagy bordóit, egy Sancerre-t vagy egy moseli rieslinget, de Kikelet hársot azt nem kapsz, dögöjjé meg. Akkor nem kell. Szerintem sokan vagyunk ezzel így - és innen nézve valóban kicsit kétséges gyakorlatilag nem létező borokról kritikát írni. Nem azért mondom, a szerző helyében én is megírnám, persze, csak meg tudom érteni t f 1 Józsi bácsis felvetését.

Az olyan butaságokon meg jó lenne túllendülni, minthogy nagy palackszámmal nem lehet minőséget csinálni. Nem tudom pl. a Beaucastel hány palack CdP-t hoz forgalomba évente, de úgy sejtem, nem 2000-et. Szerintem egész jó kis bort dobnak azért össze, még néhány kistételes magyarral is "felveszi a versenyt" a boruk, jegyzem meg csendben.

Kusuma 2008.07.08. 07:08:08

Kedves dagadtos!

Számomra meg pont az teszi kerekebbé a termelőről és a tájról alkotott képet, ha megbeszélek egy találkozót, odautazom (nagy valószínűséggel az adott vidéken töltöm az egész hétvégét), a termelővel kimegyünk, megnézük a dűlőt, a pincét, elbeszélgetünk (nem csak a borról), aztán vásárolok nála, és kialakul egy kapcsolat, ami több, mint a klasszikus vevői-eladói.

Számomra ettől is lesz több a bor, mint egy piaci termék. És ez szerintem így van jól.

És akkor vonjam le a költségekből, hogy Homonna Attila a kóstoló végén a kezembe nyomott egy csokor zsenge cukkinit? :-)

HSZ

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.07.08. 07:56:42

Kedves dagatos!

Én azt tapasztaltam az élet megannyi területén, hogy az igazán izgalmas, érdekes és kuriózumszámba menő dolgok azok a legritkább esetekben érhetők el könnyedén. Egy jó koncertre szinte mágia jegyet szerezni, egy jó könyvet elkapkodnak az orrom elől és egy izgalmas étterembe olykor alig lehet asztalt foglalni. Nincs ebben furcsa és miért is lenne ez máshogy a borokkal. Vannak izgalmas tételek amiket nem lehet csak úgy levenni a polcról, amikért el kell zarándokolni a pincészerhez és amikért esetenként mást is kell adni mint pénzt.

Azt pedig senki nem állítja, hogy ami nehezen megszerezhető az törvényszerűen jó ahogy azt sem, hogy amiből sok van az midig rossz.

vörös és fehér 2008.07.08. 08:04:44

Kedves dagadtos!
Kis palackszámú tételeknél ezt a tényt nem véletlenül jelzem, miként tettem most is. Valóban, ha ezekhez hozzá akar jutni a fogyasztó, akkor ez erőfeszítéseket igényel, de ahol tudok, ott utánajárok, hogy valahol kapható-e még az adott tétel. Kikeletnél ilyen helyet nem találtam, Nobilisnél igen.
Viszont mindkét pince rendelkezik honlappal, azon telefonszámmal - szerintem mindkét helyen segítenek a beszerzésnél.

t f 1 (törölt) 2008.07.08. 08:07:59

Az egy marhaság, hogy csak kis tételben lehet minőséget készíteni, lehet gyorsan elfelejteni. Akinek van rá ideje(nekem nincs), az nézzen utána, hogy a világ "nagyobb" borászatai mekkora mennyiséggel dolgoznak. Hirtelenjében csak Mondavi ugrik be(sznobok, lehet hurrogni), és lehet hogy csak 3-4 eurós borok ezek, de verik a magyar 1-2ezer forintos "nagy" borokat. Erről is volt már itt diskurzus. A Sauternes ott van az USA-ba, a tokaji miért nincs? A kettő közül melyiket ismeri az amerikai borfogyasztó? És itt kiemelném hogy "bor fogyasztó", nem is az átlagemberről beszélek. Még az olyan boroknál is, amelyeknél ki lhet alakítani egy egységes arculatot, mint pl. a Bikavér, történtek már előre lépések, de még nagyon messze vagyunk attól hogy ugyanolyan ismert legyen, mint egy hasonló kategóriájú francia bor. Vagy újvilági, hogy ne mindig a nagy múltú francia bortermelésre hivatkozzunk.

Gratulálok a fenti borok készítőinek, de mire megyünk vele, ha nem jutunk hozzá, nem tudjuk megkóstolni(mint Jőzsi bácsi Kadarkáját)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.07.08. 10:08:27

Feri,

Tudtommal senki, sehol és soha nem mondta hogy minőséget csak kis tételben lehetne készíteni.

A Mondavinak pedig vannak minőségi tételei, de nem a 3-4 eurós kategóriákban és nem a szupermarketek polcain. A minőségi kaliforniai borok sem emelhetők le a hiperek polcairől.

Az pedig, hogy ki van jelen az amerikai piacon az nem minőség és nem is értékmérő tényező. Attól nem lesz valami minőségi, hogy az amerikai borfogyasztók ismerik. Ha neked az a sznobizmus, hogy valaki nem tartja minőségnek a Mondavi 3 eurós borokat akkor énazt tartom sznobizmusnak aki egy bor minőségét a tengerentúli piaci részesedésen akarja lemérni.

Sok igen kiválló magyar bor azért nincs jelen a külföldi piacokon mert a haza piaconon kényelmesen elfogy az ami készül.

Az egységes arculat pedig legyen a mekdonálc és a volkszvágen erénye, ne pedig a magyar boré. A magyar bor legnagyobb erénye pont a diverzitásban és a sokoldalúságban van.

Hozzájutni meg mindenhez hozzá lehet... tény, nem a sarki közért polcáról lehet leemelni minden izgalmas tételt. Az igazán izgalmas és értékes dolgok nagyon ritkán szerezhetőek meg könnyen.

Fűrészpor 2008.07.08. 10:39:51

Egyetértek. Csak bólogatni tudok Zolinak. Feri?

t f 1 (törölt) 2008.07.08. 11:23:30

Zoli

Lottóznom kéne :)) 100%-osan biztos voltam abban, hogy ha mondok egy példát(nem is a legjobbat), azon te lelkesen lovagolni fogsz :)
De én nem az amerikai gagyiról beszélek, nem is arról hogy az amerikai piacot tartom értékmérőnek.(egyáltalán, miből olvastad ki ezt a marhaságot?) Vagy neked az amerikai minőség egyenlő a McDonalds-al? Mert akkor nincs miről beszélni.
Hagyjuk az USA-t.
Szép dolog a minőségről, az egyediségről beszélni, írni is kell róla, magam is maximálisan támogatom a borturizmust és biztos hogy valóban elfogy az a kevés kiváló bor pillanatok alatt. Én azokat a borokat hiányolom, amelyek, hogy idézzem saját magam: "lehet hogy csak 3-4 eurós borok ezek, de verik a magyar 1-2ezer forintos "nagy" borokat". Az ilyenek nagy tételben készülnek öreg kontinensünkön is(valaki majd keres ilyen termelőt a neten)
Na EZ nincs nálunk. Tömegbor van, de az más. Lehet hogy nem is bor.
Nos, a cikkben szereplő mennyiségeket látva ezen gondolkoztam el egy kicsit. Hogy ez nagyon szép, de hol vannak az alapok?
Részemről a téma lezárva, mert szokásodhoz híven kiforgatod a szavaimat.

dagadtos 2008.07.08. 11:56:40

Kedves Kusuma!

Természetesen ennek komoly hangulata van, én ezt nem is vitatom. Én ugyan két okból nem szeretem csinálni: egyrészt én nem tudok pincében kóstolni, és komoly kétségeim vannak arról, hogy túl sokan tudnának. Másrészt, egész egyszerűen a későbbiekben nehéz kizárni a dolgot, elfogulttá válik az ember. Na ez nem akkora baj, végül is nekem pl. mint teljesen amatőrnek tök mindegy, nem a WS-be kell utána pontokat osztogatnom. De azért érzem, hogy vaklószínűleg nehezebb utána objektívnek maradni. A másik, hogy nincs ennyi pénzem. Vicces, de könnyebb megengednie az embernek, hogy igyon a hétvégén két 40 euros olasz és francia bort, minthogy beszerezzen egy ilyen tételt evéssel-ivással, benzinnel. Jó, dűlőt nem lát, ez tény.

Kedves Bzoltan,

mi szinte soha nem értünk egyet, most sem teljesen. Én arra próbáltam utalni, hogy túl nagy az elvárás. Na, explicite: nem hiszem, hogy vannak ezek a borok olyan jók, hogy nekem zarándokolni kelljen, vagy a legtöbb embernek, így érthető? Örülök, hogy ezt a szót használtad, mert annyira megmutatja a hozzáállásod, és itt sokakét. A bor az bor, nem a Jóisten, nem kell hozzá zarándokolni. Arra most nem térnék ki, hogy sokak véleménye, amit én is osztok, hogy jóval könnyebb egy hordónyi jó bort készíteni, mint 200-at. Személy szerint az adott borvidékről elég egyedinek és izgalmasnak érzem a Szepsytől a Demeteren át a Dereszlát, a Patriciust és sorolhatnám, amiket meg tudtam vásárolni. De elég izgalmasnak és pláne jónak érzem azokat a St. Cosme-borokat pl., amiket az interneten egy kattintással idehoznak nekem. Hú, pedig biztos nagy a palackszám. Szóval a végével viszont messze egyetértek, tulajdonképpen azért írtam az egészet:
"Azt pedig senki nem állítja, hogy ami nehezen megszerezhető az törvényszerűen jó ahogy azt sem, hogy amiből sok van az midig rossz." Mondjuk kár, hogy úgy érzem, Te attól függetlenül majdnemhogy így gondolod mégis. Eleve két ponttal feljebbről indulnak sokaknál a kicsi, előre elhatározottan "ez aztán baromi egyedi" borok. Szivem szerint még hozzátenném, hogy ne egyedi legyen, hanem jó, de jujj, akkor már végképp mi lenne itt.

Kedves V&F: persze, korrektül jelzed, egyébként is jók a cikkeid, nem Neked szólt a dolog, csak jeleztem, hogy azért én pl. megértem t f 1 álláspontját. Még akkor is, ha azok az olcsó Mondavi borok, amiket eddig én kóstoltam, bizony gyalázatosan gyengék voltak.:)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.07.08. 12:19:47

Feri,

te említetted a 3-4 eurós Mondavi borokat és te említetted az amerikai piacon való jelenlétet. Én csak arra reagáltam amit te írtál és nem forgattam ki a szavaidat. Tőlem hagyhatjuk az usát, te hoztad elő nem pedig én.

Az amerikai 3-4 eurós borokat pedig nem lehet és nem is szabad összehasonlítani a magyar azonos árkaliberű borokkal, ugyanis nem azonos törvényi szabályozással és nem azonos gazdasági körülmények között készül a kétféle bor. Ízre lehet, hogy "verik" a pancsolt amerikai szutykok a magyar bort, de mint azt már sokszor mondtuk és sokan a bor több egy jóízű italnál.

Amúgy szerintem vannak nagyobb tételben, olcsó és tisztességes borokat termelő pincészetek Magyarországon. De Magyarország kis ország és a borvidékeink is kicsinyek... értelmetlen összehasonlítani a kaliforniai és csilei gigászokkal a magyar nagygazdaságokat.

valuka · http://www.borkem.hu 2008.07.08. 12:26:45

Szerintem is van előny a magyar borászat diverzitásában, de ugyannek azért vannak hátrányai is. Nehéz azt eldönteni, mint például a fenti boroknál, hogy a korlátozott darabszám előnyére válik-e a termelőnek és a fogyasztónak is egyaránt. De szerintem azt is látni kell, hogy a fentiekből egyszerűen ennyi van. Akinek van kedve és megengedheti magának az úgyis megkóstolja úgy hogy utánajár vagy pincét látogat.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.07.08. 12:33:12

Kedves dagadtos,

Amit írok és mondok azt azért írom és mondom mert tényleg úgy is gondolom.

Ha azt írom, hogy senki nem állítja, hogy ami nehezen megszerezhető az törvényszerűen jó ahogy azt sem, hogy amiből sok van az midig rossz, akkor biztosíthatlak, hogy én ezt tényleg így is gondolom. Nem indul nálam egy bor sem fentről sem lentről egy bor azért mert kis palackszámban készült...de az egyediséget és a karakterességet azt tény és való, hogy én mindig értékelem ahogy a sablonosságot, unalmas középszert azt lehetőleg kerülöm. De azt hiszem ezzel nagyon nem vagyok egyedül.

A zarándoklást pedig ha jól értem amit írsz akkor te nem igazándiból érzed át. Segítségképpen annyit elárulok, hogy az igazi zarándokok sem a Jóistenhez zarándokolnak el, mert hozzá nem kell ugyebár sehova elmenni :) ez ugyebár a transzcendetalitás egyik mellékhatása :) A zarándoklatnak megvan a maga elme és tudattisztító hatása és a zarándoklat az leginkább a zarándokról és az alázatról szól.

De ez mellékszál és nem is biztos, hogy ide való téma a lényeg az az, hogy vannak nehezem megszerezhető dolgok az életben és és sosem volt máshogy. Az, hogy a fogyasztói társadalom megannyi területen elkényesztet minket és sok termelő ügyesen kihasználja a fogyasztói lustaságban rejlő lehetőségeket az nem jelenti azt, hogy a világ alapjában véve megváltozott volna. Vannak értékek amikért le kell járni a lábat és vannak borok amikért be kell kopogtatni a pincébe.
Nekem rengetegszer volt olyan élményem egy egy borospincében, hogy azt a mindenségit, ha ide most nem jövök el akkor ezt az élményt sosem kapom meg... egy-egy gazda pincéjében a 10-50 literes tételek kóstolása néha olyan távlatokat nyitnak meg és olyan dolgokra tanítanak amiket a neten klikkelve sosem kapsz meg.

napoletano 2008.07.08. 14:35:34

Hat en inkabb BZoltannal mint dagadtossal ertek egyet. Az, hogy " a bor az bor" - hat, nem. Az IS, de nem CSAK az. Bizony, e forumon is sokkal tobbrol folyik eszmecsere (olykor ugyan kanyarogva), mint arrol a bizonyos alkoholtartalmu folyadekrol, meg hogy mennyibe kerul es okoz-e fejfajast. Igy hat talan nem is igy eretette a hozzaszolo.

Hogy mennyi van belole? Hat ha keves van (es figyelem! ez sem Kikelet, sem Nobilis eseteben sem onkentes dontes, hanem kenyszer - lenyegeben meg indulo, kicsiny pincekrol van szo, orommel lennenek ok nagyobbak is!) - szoval ha keves van, akkor inkabb ne legyen? Ugye, ezzel senki nem ert egyet?
Az, hogy ki hogy es hol adja el a borat, szinten nem marketing-receptek kerdese. Mo-n alig van erto "kozvelemeny", amire a boraszoknak szuksege lenne. Mit gondoltok, miert fogadnak orommel, akar vasarnap delutan is, tok ismeretlen egyeneket a pincejukben, hazukban? Unatkoznanak kulonben? Vagy azt varjak toluk, hogy odaadjak nekik a jovo heti tejre valot (azaz vasarolnak)? Szerintem egyik sem. Szerintem a borturizmus, meg ha nem is tul fejlett, Mo-n kettos funkciot tolt be, mert visszajelzes is a boraszoknak.

Amugy meg - ezek a borok igenis VANNAK olyan jok, hogy utanukmenjunk, de legfokeppen: a borasz nem egyszeru termeloeszkoz (aki leheteoleg dolgozzon jol, de olcson), es veluk (kulonosen e ket pinceszeteivel) elmeny talalkozni. Ha meg zukkinit is kapunk, az kulon nyereseg... :-)

Tehat, dagadtos, ulj vonatra-autoba, menj el Tokajba es latogass meg ottani boraszokat. Meg olyan is lesz, aki elmegy erted a palyaudvarra...Es ha nem is veszel semmit, nem hiszem, hogy akarki kidobna. Mar ha erdekel, amit csinalnak.

dagadtos 2008.07.08. 14:53:50

Kedves Zoltán,

örülök, hogy sikerült eljutni oda, hogy direkte jó, hogy sok jó magyar bor csak így megszerezhető. Mert ez a nevetséges - és ezért irritál többek között a Ti kis körötök - hogy ideológiailag jó, szerintetek ez így jó! Nem az, hogy hát a kényszer, a szükség, az anyagiak, és sajnos nem megy, hanem ennek így kell lenni, mert ez a Te kis panteista-konzervatív lelked így melengeti. (Egyébként ez a felfogás, hogy így jó, mert így elmondhatom, hogy nekem van a 700 palackból egy, hogy elmondhatom, hogy kóstoltam az 50 literes tételt, ami nem elérhető, jóval nagyobb sznobizmus, mint az, ami ellen oly nagyon ki van akadva ma mindenki, hogy juj, hát veszik a Gere Kopárt, a neve miatt.)
Azt hiszem, teljesen világos, mire gondoltam, Te egy pincelátogatást "ZARÁNDOKLATKÉNT" írtál le, szerinted mit kell ezen még magyarázni? Mindent elárul.
Természetesen egyébként gondoltam, hogy az összes felmerülő témához értesz ismét, és beállítod újfent mindenhatónak a véleményed, ahogyan mindenkivel szemben szoktad.Van, amihez nem értesz, kedves Zoltán?

Megkérnélek valamire, mert ugye nagyon könnyen összefuthatunk élőben is. Az, hogy elvitatkozgatunk, az rendben van, de többet engem ne oktass ki. Rég túlmentél a határon már az indexes fórumon is azzal, hogy közölted, mikor kell a stílusomból visszavennem, holott hát ki a fene vagy Te? Te lennél a moderátor? Egy frászt! Itt milyen jogon oktatsz ki rendszeresen embereket, miért írsz Te nekem jelen esetben is tanítói stílusban? Komolyan mondom, ha tanulni akarok, hogy jóismerősödet mondjam, akkor megkérem a shirazt, hogy tanítson (beiratkozom oda, mondjuk így), vagy igazi szakértőket, de én téged nem kérlek, nem akarok Tőled tanulni, sőt, hadd háborítsalak már fel hihetetlen szakértelmedben, mégcsak nem is vagyok benne biztos, hogy feltétlenül mérvadóbb a véleményed egy borról, mint az enyém. Szóval köszönöm szépen, de oktatói hangnemben velem ne beszélj. Ne akard nekem megmondani, mi mire tanít meg. Nem kértem. Az meg, hogy mikor veszek vissza a stílusomból, az teljesen az én dolgom, a világon semmi közöd hozzá, remélem világos. De gondolom eltalálod magadtól is, tisztelt Tanár Úr, most meglehetősen visszavettem, tiszteletedre. Végül is, amolyan reflex ez, mégiscsak tisztelettel kell szólni, ha valaki ex cathedra beszél hozzád, nemde? (Csakhogy visszautaljak a vallásos témára, amiben szintén oly kiváló vagy...)

vörös és fehér 2008.07.08. 15:03:37

Sziasztok!
Ha kérhetem, akkor a személyeskedést próbáljátok meg korlátok közt tartani, köszönöm.

tomlaker 2008.07.08. 21:06:00

én mondjuk valahol Bzoli és Tf1 közt helyezkednék el.
igen lehet és kell nagy tételben nagyonjóminőségű borokat késziteni és igen lehet és kell(szükség van ) kimagasló kézműves tételekre.

de nálunk egyáltalán nincs nagy db számű jó bor. talán az egyszem kopár a maga talán 60ezrével? tényleg mennyi??

pedig van jónéhány termelőnk aki rendelkezik 30-100 hektárnyi területekkel, de végtelenül szétaprózzák magukat- jó példa villány ( bock gere), vagy akár egy csányi-teleki, ahol pénz terület egyben, és ahelyett hogy vegasiciliásan lenne egy valbuenája, vagy alionja önti a trágyát, vagy az alföld, ahol hely is van szőlő is van azt mégsem akar magyar languedocká válni, pedig milyen jó lenne. sajnos magyarországon a birtokbor fogalma nem (ugy) létezik, szemben a francokkal, vagy spanyolokkal. ennélkül pedig nem lehet kilépni a világpiacra, ahol ha aratunk keresni fogják a kézműves borokat is, egekbe emelve azok árát, aztán majd irjuk a postokat, hogy milyen jó volt amig tellett rá nekünk is:)
uff
tom

t f 1 (törölt) 2008.07.09. 06:48:13

tomlaker

"vagy az alföld, ahol hely is van szőlő is van azt mégsem akar magyar languedocká válni"

Hát ennek az okát első kézből tudom sajnos. Ez az összetartás hiánya. Elképesztően féltékenyek egymásra, mondhatnám úgy is, hogy megfojtanák egymást egy kanál vízben. Volt rá példa, hogy megegyeztek egymás között a felvásárlási és értékesítési árakról(kartell, igen), de ez egy hétig ha tartott, aztán már ígértek is egymás alá/fölé. Azontúl hogy az itteni "nagyok" szinte kivétel nélkül gagyiban gondolkodnak. Hát így nem megy.
Egyelőre(de lehet hogy még sokáig) marad Zoli álláspontja: ha valaki jó alföldi bort akar, bizony el kell "zarándokolni" a termelőkhöz, mert a boltokban az eddig megjelenteken (Frittmann, Font, Varga) kívül más nemigen kapható

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.07.09. 07:23:45

Feri,

Az én álláspontom az inkább az, hogy ha az aflöld languedocká válna akkor is lennének kisebb és nehezebben beszerezhető tételek és akkor is érdemes lenne pincéket látogatni és helyben keresgélni az eldugottabb kincseket.

Nem a mikrotételeket termelő kispincészeteket kell hibéztatni a tisztességes ivóbor hiányáért és nem a párzer palackban gondolkodókat kell ostorozni.

Az összetartást illetőleg pedig tökéletesen igazad van... de csak nézz körül itt akár itt is.

marlington 2008.07.09. 08:41:05

Ha ajánlhatok borokat a sorozat folytatásához:
Lenkey Gézának, amikor sikerül kierjeszteni szárazra, hát azokban az évjáratokban hihetetlen tokaji hársokat csinál.

Illetve Bországgyűlésen beleszaladtam az amúgy délbalatoni Katona Borház száraz tokaji hárslevelűjébe, szerintem érdemes azt is.

vörös és fehér 2008.07.09. 10:18:34

köszönöm, felvéstem őket a noteszembe.

dagadtos 2008.07.09. 17:27:47

Kedves napoletano,

gondolkoztam, hogy válaszoljak-e egyáltalán, tudnék írni egy nagyon hosszút ezekre, de azt gondolom, igazából ez is felesleges, amit megírok. Rövidebben tehát:

1. Azt, hogy nincsenek olyan jók, én a zarándoklat szóval vetettem össze. Annyira egy bor sincs jó, megítélésem szerint. Egy Chateau Latour sem. Természetesen jól tudom, hogy ezzel itt sokak szemében kisebb dolgot mondtam, mint ezek a borok.

2. Másrészt úgy értettem, hogy abból a pénzből, amit én erre költök, simán megtehetem, hogy szombaton iszom egy Szepsy Király hársot, teszem azt, vagy bármelyik másikat, amit épp kapok, vasárnap egy Demeter Veres furmintot, és mindkettő után viccesen öblögetek egy Dereszla 5 puttonyossal, amit fel-felköpök a plafonra olykor, mint egy igazi mókamester. A pénzbe bőven belefér még a plafon újrafestése is, igen. (Ha meg amolyan kedvem van veszek egy egész bélszínt, szombaton egy csúcs aglianicoval lögybölgetem össze a számban, vasárnap meg, legyünk csak mégis sznobok egy CdP-vel segítem a rágás fáradságos folyamatát.) És innen nézve, én továbbra sem vagyok benne biztos, hogy ezek rosszabb borok lennének. Sőt.

3. Nem hiszek ebben az egészben. Ha valakit épp Tokaj érdekel nagyon, persze, igazad van, menjen. Ugyanakkor rendszeresen érzem úgy, hogy sok magyar kóstoló vakon kiszagolja a borból, hogy csörnyeföld melyik részéről utazott hozzá a nedű, de a borról alkotott képzetei hegyeshalomnál mint döglött veréb zuhannak alá. Vagyis vakon berajzolja Neked a tokaji dűlőket lassan, de egy olyan kérdéssel komoly zavarba lehet hozni, hogy Cote-Rotie vagy Gigondas van-e északabbra. És nem, nem hiszek abban, hogy vannak a csúcs magyar kézműves tételek, amit mi most szerencsések megfizethetünk, és ezek képezik világ tetejét, a sok hülye meg issza a jókorvoltjóhelyenígymegmarketingelt bort, de az szar. Kis szerénység nem ártana. Maradnék a példámnál, mert itthon is kapni, csak kint majdnem feleannyiért: sajnálom, én még nem ittam olyan jó magyar vörösbort, ami a Beaucastel CdP-t megverné. Nem izgalmasabbat, nem ezaztán3hónapighéjonázottbennevanafélhegyoldal bort, hanem komplexebbet, arányosabbat, hosszabbat.

Ezeknek a dolgoknak a Kikelethez nyilván semmi köze, gondolom szívesen csinálnának ők többet is. És biztos nem véletlen, hogy csak jót hallani róluk, ezért is akartam ezt nagyon megkóstolni. Csak beállítani pozitívumként az elérhetetlenséget - ez a vicc. A középkori magasrendű szerelmi költészet alapja volt ez - az elérhetetlen nő, mint eszmény, akinek értéke éppen a megkaphatatlanságában rejlett. De a helyzet az, hogy sajnos ezek a költők is dugtak a valóságban.

benchmade 2008.07.09. 21:44:08

Nem nagyon akartam belepofázni, de azért két nap után nem bírtam ki.
Nagyon becsülöm a kézműves borászokat. Akik 2 hektárt hittel, becsülettel és alázattal művelnek. Nekem is van olyan tételem, amiről tudom, hogy 300 palack készült. Jól esik mikor iszom, hogy egy privilégium részese vagyok. De tudom, hogy ez nem kitörési pont.
Milyen esélye van egy ilyen bornak, hogy vigye a magyar bor jó hírét? Egyik kedvenc szicíliai borászatom fajtánként 110.000 palackban ontja a kiváló és megfizethető nedűt. Meg is találhatók a borai vagy 30 országban.
Valószínűleg sosem fogok Planeta úrral és Firriato asszonysággal találkozni:)
Az itt említett ~ 700 palackos tételek egy zárt klub, egy bennfentes közösség számára elérhetők. Talán száz ember. Ha meg is kínálnak vele valakit, esélye sincs, hogy vegyen belőle. A másik dolog, hogy a borászt személyesen megismerni jó dolog. De teljesen más élmény a pincénél kóstolni. Kevésbé objektív. Elvakít a borász személyisége, torzít a borkészítés közelsége. Én szeretek a borral kettesben lenni és/vagy a barátaimmal közösen felfedezni a benne rejlő csodát. Valahogy az objektívebb, pedig a bor nem teljesen az. Szóval nekem legalább annyira csodálatra méltó, ha valaki nagy tételben tud figyelemreméltót alkotni.

czaby 2008.07.10. 04:17:51

Nem értek a borokhoz csak iszom őket szeretetből, úgyhogy egy amatőr kérdés: Mi a bajotok az Egervines Debrőivel? Nekem ez legalább akkora hungarikum, mint a pirosarany vagy a borsodi ropi. Ha ez a hársasutazás körbeért az országon, 2 mondatban lepontozhatnátok azt is amit a köznép hárslevelűnek iszik, miheztartás végett. Köszönet és hála előre is.

koccintós 2008.07.10. 08:08:27

Kedves czaby,

Tényleg csak két mondatban: semmi baj az Egervines Debrőivel, mindössze annyi, hogy rossz bor. Én egy 2 pontot megajánlanék neki.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2008.07.10. 09:35:32

Én igazán nem vagyok híve a túlzott lepontozásnak, én az itt müködő 10 pontos rendszert is túlzottan szigorúnak találom, amiben tényleg csak minőségi boroknak van helyük.
Ahol egészen kiváló borok is kb. 4 pontot kaptak(pl Istvándy olaszrizling 2006) ott az említett Egervines bor maximum 1 pontot ér, de inkább nem is erre a listára tartozik.

vörös és fehér 2008.07.10. 09:50:07

Szia czaby!
Az egervines debrőivel annyi a bajom mint a pirosarannyal: mű. Ettől még rengeteg pirosaranyat és debrőit fogyasztottam egyetemistaként, ma már egyiket sem fogyasztom.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2008.07.10. 10:16:47

Félreérthetően fogalmaztam, nem a 10 pontos rendszert tartom szigorúnak, hanem azt hogy a "világklasszis minőség", ami azt jelenti, hogy bárhol a világon, bármivel összehasonlítva helytáll, tehát elvileg már nem nagyon fokozható az még csak 10 -ből 8.
Igazságosabb lenne ha az lenne 9, és a különösen emlékezetes tételek megkapnák a 10est.
Így a többi értéke is 1 ponttal növekedne.

napoletano 2008.07.10. 11:44:22

Kedves Dagadtos!
Ha mar irtal (kosz, es nem hiszem, hogy ertelmetlen, kulonben hogy' tudnank, mit gondolsz?):
1. mindenkinek szive joga "hogy "zarandokol" v. sem, ezen nem lesz verekedes
2. ezen sem - bar ha mindez tenyleg igaz, akkor igencsak elkenyezteted magad, amikor kirandulsz... :-). Kesobb meg irtak, hogy a pinceben kostolas torzit - hat persze. De ez miert feltetlenul rossz? Az szeritnem nem ugy van, hogy van a bor, mint mindentol kulonallo, "objektiv" targy, meg vagyunk mi, akik, ha jol csinaljuk, akkor "realisan" , "objektiven" tudjuk ertekelni otet. A bor maskeppen esik (izlik), ha egyedul, tarsasagban, delben, este pinceben v. erkelyen v. etteremben - de ez elkerulhetetlen. Valaki tarsalogni szeret a borral, magaban, masoktol nem zavartatva. Mas jobban szereti tarsasagban u.ezt. Egeszsegukre, mindkettonek.
3. itt egyetertunk. De gondolom, alakul a dolog - valamikor mas borat, mint a sajatodat inni szegyennek szamitott (borvideken kulonosen). Azt ugy nem hiszem, hogy vannak, kik Csornyefold szegleteit ismerik, de nem tudjak, hol is van Marlborough, pl. A valodi kivancsiag nem all meg egy orszaghatarnal. ill. nem kellene. De itt is - kulonbsegek vannak, hatistenem... azt hiszem, vegulis a tapasztalat tanit, nem az eszmecsere. Az legfeljebb (nem lenyegtelen) osztonoz, hogy kiprobaljunk "mast" is.
No, itt a predikacio vege, erre koccintsunk!

egri Fehér 2008.07.10. 11:59:45

a vita elejéhez szólnék hozzá: ha olyan bort, amiből kevés van, de nagyon jó, olcsón adnak, akkor hamar elfogy...
de ha drágán, akkor: "a magyar borászok el vannak szállva az áraikkal"
pedig nem, egszerűen csak p(q;D)
süti beállítások módosítása