Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Három nővér

Orsolyáék leánykái 2006-ból

2008.12.15. 10:02 - palack

Orsolyáékat ismerjük, szeretjük. Bár nem mernék vállakozni a kézműves bor kategóriájának meghatározására, ha mégis ilyesmire kényszerítenének, talán inkább elővennék három Orsolya-bort. Most is így tettem, ám ebben semmiféle kényszer nem játszott szerepet. Inkább a kíváncsiság. Leánykában nagyon erősek ők, 2006-ból háromfélét is palackoztak: két egrit és egy ostorosit. Jó egy éve lehetett, hogy megvettem mindhármat. Aztán hagytam, hadd pihenjenek, szépüljenek, serdüljenek. De most már eljött az idő: három Orsolya leánykával randevúztam egyszerre, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy jobban megismerjem, összehasonlítsam őket.

Hermány Egri Leányka 2006

Az október 7-i szüretkor a bogyók 30 %-a töppedt volt. Használt fahordóban erjedt majd érlelődött 8 hónapig. A Maligán árlistáján most 2800 Ft-ért szerepel.

Szép aranysárga, sűrű csíkokat rajzol a pohár falára. Illata közepesnél intenzívebb, meleg, vonzó. Rumosdió, körte, mazsola, babapiskóta, alma. Nem túl bonyolult, nem is nagyon változik, ám ezt a bájosságot szépen tartja.

Szájban sűrű, olajos érzetű, komoly testet mutat. A savak és a zamata azonban nem tart lépést a testtel. Hiába a vastagság, ha kevés a gyümölcs, szégyenlős, egysíkú és igazi izgalmat nélkülöző az íz. Valójában csak a lecsengés előtt kezdi igazán megmutatni magát egy kis alma, dió és grépfrút. Az alkohol épp ezért nem is igazán tud integrálódni, szép csendesen, de külön szólamot alkot. Utóíze először kesernyés, aztán felbukkannak a gyümölcsök, szinte ugyanolyan intenzitással, mint a kortyban. Itt viszont már ez nem akármilyen teljesítmény, főleg hogy mindez nagyon hosszan meg is marad. Focimeccsen azt mondanánk: huszáros hajrával megmentették az 5 pontot.

Ostorosi Leányka Tag-dűlő 2006

A legidősebb nővér, szeptember 29-én szüretelték. Nem írnak a töppedt szemek arányáról, ebből arra következtetek, hogy nem volt benne jelentős mennyiségű. Fél évig volt fahordóban. A Maligán árlistáján most 2800 Ft-ért szerepel.

Színe talán világosabb a többinél valamivel. Illata közepesen intenzív, érett gyümölcsös, mézes, körtés, almás. Sokkal frissebbnek, üdítőbbnek, természetesebbnek hat, mint a Hermány.

Szájban intenzív, bár elsőre mintha a fa kicsit túlkiabálná a gyümölcsöt. Érezhető cseresség kísér végig a kortyon. Kevésbé üdítő, mint azt az orrban tapasztaltak alapján várnánk. Nem vékony, de határozottan karcsúbb, mint a Hermány. Íze viszont egyértelműen gazdagabb, izgalmasabb. Körte, mogyoró, almás rétes, kesudió. Utóíze szép átmenet az olajos magvakba, körtehéjjal díszítve. Az alkohol itt csak a végén kezd szólózni. Néha villant a 6 pont is, de inkább erős 5 pontot adok jó szívvel.

Sík-hegy Egri Leányka 2006

Október 7-én szüretelték, 20 % a töppedt bogyók aránya. Használt fahordóban volt fél évig. A Maligán árlistáján most 3200 Ft-ért szerepel.

Halvány aranyszínű, tükrös, tiszta. Közepesen intenzív, sőt inkább visszafogottabb illat. Körte, mogyoróhéj, kis vajasság, narancshéj, alma. Érdekes és nem tolakodó. A legcsendesebb bemutatkozás a három közül, viszont alighanem a legszimpatikusabb is. A kevesebb néha több. Főleg, hogy ő már tud nyílni és változni. Buja virágok, tésztás, krétás villanások bukkannak fel idővel.

Szájban nagyon intenzív és finom. Őszibarack, sült alma, dió, grépfrút, narancshéj. Politikailag korrekten fogalmazva: az egyetlen a három leányka közül, aki nem küzd kihívásokkal savgerinc tekintetében. Közepesen vastag, és elég magas is hozzá. A végén a test súlya kicsit lehúzza, de nem zuhan meg. Utóíze nagyon hosszú, gazdag gyümölcsös, keserédes. Nekem egyértelműen ő tetszik a legjobban a három lány közül. 6 pont.

Vegyes érzésekkel gondolok vissza rájuk, bevallom: többet vártam, kicsit csalódtam. Egyik sem unalmas, sablonos bor, ám egyensúly, harmónia, és főleg finomság, élvezhetőség tekintetében inkább csak a Sík-hegyről tudok fenntartások nélkül írni. Pedig nem törvényszerű, hogy ez így legyen. A 2005-ösök annak idején lényegesen jobban tetszettek. Lehet, hogy a más fajták számára nagy 2006-os évjárat a leánykáknak nem kedvezett. Mivel savaik amúgy is hajlamosak lágyulni, ezért egy hűvösebb év, mint a 2005-ös, a leánykáknak talán jobb. Ha ez így van, akkor sajnos 2007 sem a mi közös évünk lesz. Szerencsére azonban a bor nem ilyen kiszámítható dolog, így azért várom a 2007-es leánykákat is.

Címkék: 2006 kóstolás fehér hatpontos ötpontos eger orsolya leányka

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr69818279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

loláb 2008.12.15. 12:36:19

Sajnálom nagyon, hogy Orsolyáék nem szoktak megjelenni a nagy "main stream" borfesztiválokon. (legalábbis, amelyikeken én voltam, azokról hiányoztak). Mondjuk ennek nyilván az oka a 100-1000 palack/bor-os termelés.

Eddig egy borukat (a Nagy Galagonyást) kóstltam, az nekem tetszett. Ha egyszer megjelennének valami fesztiválon, már csak őmiattuk is kimennék.

elzee 2008.12.15. 13:13:12

loláb 2008.12.15. 12:36:19

Etyekre el szoktak menni, a 7x7en is ott vannak...

loláb 2008.12.15. 13:56:25

Lehet...etyeken viszont még én nem voltam, mindíg közbejött valami. De jövőre aztán tényleg elmegyek, már csak miattuk is.

MalbecNC 2008.12.15. 14:34:36

A Várfeszten is ott voltak, a forgalmazójuk pavilonjában. Én a 2006-os zweigeltjüknék cövekeltem le.

loláb 2008.12.15. 14:37:58

A maligánnak volt kint standja? Basszus, pedig direkt kerestem Őket...

MalbecNC 2008.12.15. 15:57:42

Nem Maligán, hanem a Kézműves Borok Háza (Ráspival közös pavilonban) :-)
Bár a dologban nem merültem el teljesen, de nekem ott a helyszínen az derült ki, Maligán pedig "csak" másodlagosan árusítja a borokat, elsősorban inkább saját konyhájuk kiegészítéseként. Legalábbis akárhányszor és akármelyik tulaj esetében jártam ott, mindig a helyszíni kóstoláson volt a hangsúly és nem a forgalmazáson.

loláb 2008.12.15. 17:48:14

Ah, értem, legközelebb majd keresem őket. Köszi.

Akkor visszavonom az első megjegyzésem, ezek szerint kb. mindenhol megtalálhatóak, csak szemfülesnek kell lenni.

Savger Inc. (törölt) 2008.12.15. 18:50:23

Szerintem a kézművességhez hozzátartozhat az is, hogy nem feltétlen jelennek meg minden nagy ("mainstream") fesztiválon. Sokkal érdekesebb megtalálni őket, felfedezni, néha visszatérni. Ez érték. Orsolyáék és még jó néhányan!

Borbúvár 2008.12.15. 19:17:57

Rögtön segélykiáltással kezdem: ha valaki tud Tag Leányka 2005-öst eladni v. beszerzési forrást, kérem, klattyoljon rám! Valóban, a 2005-ös Orsolya Leánykák elképesztően jók, főleg a Tag, ami még annál is jobb! nehezen megismételhető. Bár az Ő munkájuk nem is az ismétlésről szól. Szerintem a 2006-os Tag szeeb, mint a fenti írásban, bár ugye ez abszolút szubjektum. A Hermány számomra is nehezen nyílik, szigorú egy dűlő, én úgy mondom, tipikus kajabor, nem magában mutatkozik meg igazán. Most a vacsihoz viszont épp egy 06-os Zweigeltjüket fejezem be:-))) Több mint egy hete nyitottam, rövid leírása: elképesztően jó. Ja, erről jut eszembe: Palack, a Leánykákat is dekantálni KELL, ill. hagyni más-harmad-negyed napra is. nyílni fognak!

E1510 2008.12.17. 12:59:05

Nálam kb 2 hónapja a 06-os zweigelt nagyon nem volt formában. Annál inkább november végén a 06-os pinot, 3 nappal felbontás után, egy hatalmas burgundi kehelyből valami eszméletlen szép volt.
süti beállítások módosítása