Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Egészségügyi selejtezés 1.: Vylyan 1998-2008

2009.02.24. 04:40 - Műtannin

Év végén mindenféle vérnyomásproblémáim támadtak, mert balga módon nem fogadtam meg nagyapám vonatkozó bölcsességét: "magas vérnyomása annak van, aki méri", amely mondás mélységes igazságtartalmát alig csökkentheti az a tény, hogy az öreget végül is hipertóniás szövődmény vitte sírba. (Túl a hetvenen, napi két doboz Symphoniával és tíz üveg Kőbányaival.) Mindegy, a lényeg, hogy az orvos szerint nem ártana csökkentenem a napi egy üveg bor formájában bevitt alkoholmennyiséget. Nekikezdtem leszorítani heti három üvegre.

Az elvonókúrát szerzetesi szigorral próbáltam végrehajtani, egyszerűen nem vásároltam bort hetekig, pechemre a pincében voltak még jelentős tartalékok, elkezdtem tizedelni tehát mindenféle évek óta beragadt tételeket. (Úgy jártam, mint a kilencvenes években az a drogelvonó, amelyet lelkes bevárosi értelmiségiek alapítottak vidéken, hogy a leszokni próbálók szorgos mezőgazdasági munkával kúrálják ki magukból a függőséget. Megvették a földet, építettek házat, jöttek a gyógyulni vágyó drogosok, nagyobb részük ópiátos, miszerint heroin, máktea. A nyár közepén furcsa dolog történt: egyik napról a másikra szinte kiürült a tábor. A vezetőség tanácstalanul kereste a betegeket, amikor kicsit jobban szétnéztek a környéken, akkor  jöttek rá, hogy a rehabilitációs intézet kerítésétől alig háromszáz méterre egy többhektáros mákföld virul.)

A lényegre: elkezdtem felélni a régi készleteket. Így aztán előkerült néhány bor, amelyhez már nem fűztem nagy reményt, komolyabb kóstolókra sem vittem volna őket, de most jó alkalom nyílt nyitni.

Jelentősebb Vylylan-kontingenst kellett fölszámolnom, például.

Adódott alkalom némi elmélkedésre, visszaemlékezésre, például, hogy milyen körülmények között szereztem be annak idején mondjuk a 98-as vagy a 2000-es Duenniumot. Tudom, ma már nehéz ezt elképzelni, kedves gyerekek, de az ezredforduló környékén a Vylyan volt az ország legjobb vörösboros pincéje. Szinte konszenzusos bajnok. A Borbarát toplistáin rendre az élen szerepelt, ünnepelte borait az akkori szaksajtó, palackjait nemzetközi borversenyek plecsnijei dekorálták. Nem is olyan rég még standing ovation fogadta a 2003-as kadarkát, maga a kadarka viszont alig egy évig maradt standing. A 2003-as zweigelt dettó.

Más szelek fújnak ma már. Talán a Vylyannál is, de a szaksajtónál és a borközvéleményben mindenképp. Néha-néha belebotlik az ember egy Vylyan-borba, de aztán fölkel és megy tovább. Nyom nem marad. A Borbarátban pedig inkább ellenség- mint példaképként szolgál a kisharsányi pince mostanság.

Vylyan Cabernet Franc 2003

Először 03-as CF került a kezembe. Tudtam, hogy szét van esve, volt belőle nekem kabé egy (de lehet, hogy két) kartonnal, mert nagyon jó ár-érték arányú bornak tűnt egykor, kóstolgattam időnként, és szerintem már két éve sem volt tökéletes formában.

Illatában istállók, némi fahéjas fűszeresség, de alapvetően izgalommentes.

Íze szintén. Egyértelműen túl a csúcson, egyszerűen megfoghatatlan, semmilyen. Nem is emlékeztet arra az ízbombára, ami egykor volt. Iható, de minek? 3 pont.

Vylan Syrah 2004

Régi mumusom. Már a piacra dobása után fél évvel is lehetett találkozni teljesen szétesett palackokkal, és én rendre találkoztam is. Mások viszont imádták, nekem mindig a botrány jutott. Vicces, de még ma is lehet találozni vele kereskedelmi forgalomban, kábé nyolcezerért láttam nemrég polcon, annak ellenére, hogy szerintem alig van esély rá, hogy fogyasztható formában legyen.

Illata kicsit karamell, kicsi istálló, elmegy. Íz: savanyú, brutál szétesett, ihatatlan, pontozhatatlan, lefolyó. Milyen szar kiönteni egy ötezer forintos, alig négyéves bort! 1 pont.

Duennium 1998

Cabernet, merlot és zweigelt házasítása, a pincészet ezredfordulós csúcsküvésorozatának második darabja, 2001-ben kapott egy bronzot Bordeauxban.

Ez az illat is istállódomináns, sajnos. Nem vagyok én az animalitásnak, az egészséges lószagnak ellensége, de a Vylyanok rendre durván átejtenek  a lószag túloldalára. Az istálló mellett villan egy kis gyümölcs, és fűszer, menta is. Sőt előtűnik sajnos a kínos zöldpaprikás íz is, ami az éretlen CS  bélyege. (Ha jól emlékeszem, '98 elég gyöngécske, hűvös villányi évjárat volt.) Az első kortyok kifejezetten darabosnak tűnnek, aztán kezd összeállni jobban. Tulajdonképpen még talpon van, de már alig. Dülöngél. Tanninja még mindig brutális, persze, szárít vadul. (Tipikus kilencvenes évek, Villány: sok, akkor hosszú életűnek jósolt borban tomboltak a csersavak, és azt mondtuk, hogy gyerekbetegség, majd idővel besimul. Aztán teltek-múltak az évek, a borok estek széjjel, jóval előbb, mint gondolta volna bárki, eltűnt sav, gyümölcs, minden, de a tannin ugyanolyan nyersen és brutálisan uralkodott, mint hordóminta korában.) Ánizs és meggy azonosítható ízjegy a savanyúság uralta káoszban. A savakkal nincsen gond tehát, igazából a struktúra hiányzik meg persze az igazán vonzó aromák, a finomság. Be-bevillan az illatban is detektált zöldes savanyú, egyre inkább kilóg belőle, ahogy telik az idő. Iható, de komolyan vehető értékeket nem mutató bor. A 3 és a 4 pont határán.

Ezek után nem bírtam ki, hogy ne kósoltjak meg egy-két könnyen (értsd: olcsón) hozzáférhető, kortárs Vylyan-tételt (nesze neked, szerzetesi szigor), de semmivel sem lettem nyugodtabb. Viszont remek népmeséket kaptam a palackok nyakára aggatva. A 2008-as portugiesert (2000 forint körül) zavaróan szénsavasnak találtam, pedig ez nem is bozsolé (a klasszikus újboros macerációval készülő tételt rendkívül szellemesen Bogyólének hívják, nem portugiesernek). Viszont elég koncentráltnak tűnt a villányi átlaghoz képest. Különösebben nem tűnt élvezhetőnek, itt sem adtam volna egyértelmű négyest.

A 2006-os chardonnayn pedig szabályosan kiakadtam: teljesen kiherélt bor, a rengeteg hordó és a mindenféle borászati trükközés szinte minden savat kiölt belőle vagy legalábbis semlegesített. Tölgyfaízű, kesernyés, mindenütt krémes, mindenütt lágy, mindenütt kerek, tökéletesen érdektelen és boridegen lé lett belőle. 2 pont.

 

Címkék: 2003 négypontos merlot 2004 kétpontos chardonnay hárompontos villány cabernet franc zweigelt vylyan cabernet sauvignon portugieser egypontos syrah 1998 2008 duennium

45 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr62957727

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bor B. 2009.02.24. 09:55:27

1-2 pontos komoly Vylyan borok?!
Mi várható még ha kipakolsz teljesen?

Kedves Műtanin!
Azzal a pincével mindig minden rendbe van?

:)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.02.24. 10:03:08

Ezeket a borokat én ugyan nem kóstoltam, de bármikor, amikor Vylyan-t iszom, bántóan hat a felismerés: túl sok technológia, no terroir, brutálisan kemény hordóhasználat. Kár érte.

Gelencsér László 2009.02.24. 10:14:34

Annak idejen a 2003-as CS-bol tankoltam be. Jol tettem, ma is a legnagyobb kedvenc. Most is szinte hibatlan.
A 2003-as Montenouvo-tol ket ev mulva meg kellet szabadulnom. Szetesett mar akkor, a Kadarkahoz hasonloan.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.02.24. 10:29:47

A Montenouvo-ról csak ennyit: Decanter world wine awards bronzérem, közben 40 Euro. Ha pisztollyal kényszerítenének sem venném meg. Ideje volna néhány magyar borásznak felébrednie.

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2009.02.24. 10:30:24

Műtannin: legyél szíves többször írni (ha már a szerzetesi szigor sem használ).

Bár én még mindig bízom egyes (pl. syrah06) Vylyan-borokban, az írás tokkal-vonóval szuper.

A minap bontottam egy 2003-as Vylyan pinót ami egész szép formában volt. A 2003-as francból nekem is van még egy, amit majd a szintén 2003-as Bock, Vincze Arcanum, Malatinszky Noblesse és rovásírásos Simon társaságában vaktesztelek (bár a cikk után szolidan aggódni kezdtem).

Humanic (törölt) · http://macso.blog.hu 2009.02.24. 10:32:44

A lószag egyértelműen pincehiba, már csak azt kéne kutatni, hogy a borászat, vagy a fogyasztó pincéje fertőzött.

buBORék 2009.02.24. 10:40:52

Azért érdemes ilyenkor elgondolkodni, mi is az ami a palackban van, mi is az amit jóízűen megiszunk?! Ha tényleg rendben van a szőlő, jó az évjárat, jó a technologia, odafigyel a borász, akkor miért van szükség mindenféle mű dolgok hozzáadására? Valószínűleg azért, mert az általam felsoroltakból egy pár nincs rendben! Miért kell megfelelni a piac elvárásainak minden áron!? Mert azt én is megértem, hogy ha nem is minden, de pár pincészetnek van egy-két húzó tétele, amit nagy mennyiségben készít, esetleg külföldre is, csak azért, hogy legyen egy biztos pénzügyi támasz! De akkor amikor az egyensúly felborul, én kiborulok!! Véleményem szerint egy jó borász, és egy jó pincészet arról ismerszik meg, hogy csakis a kitűnő minőségre törekszik, és amikor ezt nem lehet megvalósítani, akkor nem elégszik meg a középszintűvel!!! A "NAGY" pincészetek 90 %-ára jellemző, hogy minden évben elkészítik a szintén "NAGY"-nak mondott cuvée-ket! Kérdem én, hogy lehetséges ez? Persze a kérdés csupán költői, mert a válasz is azonnal érkezik: csalással, szemfényvesztéssel!!! És itt mindjárt el is lehet gondolkodni, oly nagy csalódás e a fenti borok eredménye??
(Szerencsére azért tudok olyan pincészetet, akinek a csúcs cuvée-it egészen 1991-től kezdve végig lehet kóstolni, és még mindíg hibátlanok...)

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.02.24. 10:44:58

@Humanic: nem egyértelmű pincehiba, egyértelmű borhiba
sok minden produkálhatja, rossz pincétől, bomlási maradványokon át mikrooxidációs masina bevetéséig egyaránt!

egri 2009.02.24. 10:52:19

"Miért kell megfelelni a piac elvárásainak minden áron!?"- szerintem, nagyon egyszerű a kérdés. Egyszerűen meg akarnak élni. Sajnos ma Magyrországon nem lehet csak a Csúcs Borokból megélni, mert az a vásárlói réteg is elfogy amely ezeket a - Nagy - borokat meg tudja venni. Az ország területéhez lépest nagyon sok borászati vállakozás van. Ezért egyfajta túlkínálat jelentkezik a piacon, a magas minőségű és árú boroknál. Ebből kifolyólag meg "sajnos", ki kell szolgálni az "egyszerű" borfogyasztókat is, mert az az ami a tömeget vonzza. Ebből a rétegből hosszú évek folyamán sokan - ha megtehetik idővel - átpártolnak a "Nagy" borok fogyasztói közé, de ez a réteg még mindig kis %-ban van jelen a M.o. piacon.

Friend of Wine 2009.02.24. 11:12:31

Nem vagyok egy Vylyan fanatikus, sőt!
DE: Kb. egy hónapja ittunk Montenuovo 2003-ast, szép volt. (ca. 6 pont)
Kb. 3 hete ittunk Pinot Noir 2004-est, nagyon szép volt. (ca. 7 pont)
Az 1999-es CS (nem a Selection) is élt még, bár túl van a csúcsán....(ca. 5 pont).

pecz 2009.02.24. 11:45:08

2003-as merlot dettó.

zoli 2009.02.24. 12:04:03

Nem is tudom. Ha ezt...

"Tipikus kilencvenes évek, Villány: sok, akkor hosszú életűnek jósolt borban tomboltak a csersavak, és azt mondtuk, hogy gyerekbetegség, majd idővel besimul. Aztán teltek-múltak az évek, a borok estek széjjel, jóval előbb, mint gondolta volna bárki, eltűnt sav, gyümölcs, minden, de a tannin ugyanolyan nyersen és brutálisan uralkodott, mint hordóminta korában."

...illetve a "Bordó vs. Villány"-os írást, illetve annak zárógondolatát (tanuljuk meg értékelni kincseinket kivonattal) egymás mellé rakom, nem tudok másra gondolni, minthogy néhány tisztelt alkoholista meg lett/van vezetve (és persze sokan vagyunk még így)...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.02.24. 16:36:32

zoli: én éppen azért harapok, mert NEM tudjuk értékelni (helyiértéken) a kincseinket. Hogy miért fontos ez? Azért, hogy tudjuk hol a helyünk, hova kell továbbfejlődnünk és hogyan kell mindezt tennünk?

Világos, hogy ma Magyarországon a bor az a dolog, amivel külföldön meg tudunk jelenni, tudunk minőségit és újat mutatni. És itt most nem a tömegpiacra gondolok, hanem igenis a bor-entellektüelre (a jó minőségű tömegbornak is megvan a maga helye).

Nem is nagyon van olyan terület/termék, amiben akár hasonló potenciál is lenne. Mi maradt még nekünk? A 60-as évek színvonalán működő dilettáns gasztronómia? A drága és közepes minőségű magyar agrártermékek és származékok? Ugyan... tragikus sajnos a helyzet.

A problémám az, hogy saját magunk túlértékelése akadályozza a problémák kiküszöbölését, a bor javítását, megjelenést a külpiacon, stb. Egyik ilyen tipikus, amikor azt hirdetjük, hogy "Villány a világ legjobb borvidéke" (legutóljára Mr. Tiffán Edétől láttam ezt a sajtóban). Egyszerűen meg kellene tanulnunk azt, hogy milyen borunkat hova pozícionáljuk, mennyiért adjuk, netán - még borászként is - tanuljuk meg, hogy mitől érték egy bor és mitől nem az. Ne pedig a classicus magyar dilettantizmussal reagáljunk le mindent (ezt a borászokra mondom).

Egy példát: nem is olyan régen, valaki, valahol, egy híres magyar borvidéken szervezett egy fejtágítást borászoknak. Vakkóstoló keretében kóstolhatták össze a helyi tételeket hasonló karakterű és életfázisban lévő francia és egyéb borokkal. Eredmény: a saját borukról mondták ki a borászok, hogy minőségileg elvéreztek! Csak eddig nem voltak hajlandók vakon összekóstolni a boraikat más borokkal. Nahát!

Visszatekintve méreg, hogy a hülye magyar állam miért nem fogott meg 10Mrd Ft-ot, valamikor a 90-es évek közepén-végen (amikor még nem volt talán akkora a túltermelés) és miért nem nyomatta ezt bele pl. Tokaj külföldi marketingjébe. Most már elkéstünk, a verseny brutális, a fogyasztó válogathat. Tokajban meg a kiváló minősítésű területek legalább fele van csak beépítve, nincs munka, romosak a falvak, stb. Hát ez is egy olyan dolog, amit képtelenek voltunk stratégiailag kezelni...

Elnézést a hosszú posztért, és az össze-vissza csapongásért (ekkora ablakban nem tok' írni :)).

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.02.24. 16:38:25

nem "beépítve", hanem betelepítve természetesen.

Fragreg 2009.02.24. 18:36:30

@akov: Részben, részben.

Azért - hál' Istennek - nem a bor az egyetlen alternatívánk, az agrárium még a sopánkodó gazdákat és a botcsinálta kormányokat is túlélte itt-ott.

Ami meg a bort illeti, értem én, hogy csúcsbor, meg bor-entellektüel, de amíg nincs egyetlen olyan pincészetünk sem, aki képes 200-300 (esetleg 500-600) hektáron minőségi bortermelést folytatni, addig labdába sem fog a "magyar" bor rúgni. Anélkül - sőt -, hogy lenézném vagy lebecsülném a kis területen működő/alkotó borászokat, lássuk már be, hogy világpiacra életképes mennyiségekkel lehet bebetonozódni.
Az pedig nem terem meg 20-50 hektáron...

Kaberné 2009.02.24. 18:43:37

Nagy Vylyan rajongó voltam egy darabig. SOkat is jártunk hozzájuk a pincébe, minden évben Pünkösdkor. Ennek már vége. Sajnos tapasztalataim hasonlóak.

A múltkorjában összekóstoltuk a 2003-2004 pinot-it. Borzalmas élmény volt. Csak a fa maradt a borban, de az jó sok(k).

Érdekes módon a boraik fiatalon mindig nagy potenciált mutattak, majd 3-4 év múlva már szétestek. Persze vannak kivételek: 2003 CF, nekem az egyik legszebb borom volt.

De mintha eljárt volna felettük az idő. Ennyiért, ilyet vagy jobbat már mások is tudnak.

Sajnálom.

curiaborhaz 2009.02.24. 20:27:25

Van egy nagyon fontos dolog a boroknál amiről teljesen elfelejtkezünk.Ez pedig a tárolási körülmény. Hozzánk a Vylyan borokat általában a Kőbányán lévő pincéből, a Vylyen lerakatból szállítják. A borházban 12-15 fokos klimatizált pincébe kerülnek, itt tároljuk őket. Ezt azért részleteztem, mivel a cikktől eltérően mást tapasztalunk. A Vylyan vörösök a palackos érlelést meghálálják. Ez igaz a 2004-es évjáratú Vylyan Syrah-ra is. Sajnos már csak pár palack van belőle, de ma az egyik legjobb ilyen bor. A 2003-as Sauvignon válogatás, Duennium hibátlan. A 2004-es pino a csúcsa közelében van.
A cikket olvasva felmerül bennem, hogy egy-egy palackról bátran kimondjuk, hogy szétesett,már nem bort tartalmaz és közben nem ismerjük annak tárolási körülményeit. Egy fagyasztott terméknél természetesnek tartjuk a hűtőlánc betartását. Ez miért nem vonatkozik a borainkra?

Szegediszomelijé 2009.02.24. 20:45:38

Hát ez megdöbbent... Kevés villányit iszom,de a hírekre figyelek.(?) Így a Vylyan évről évre bezsebel nemzetközi elismeréseket. Meglepődnék, ha Műtannin nem megfelelően tárolná a borokat. Ha ez tényleg általános, az az esetleges export/külföldi szereplések miatt is nagyon aggasztó. Ha megveszik kint a "tuti" magyar bort nem kis pénzért, és 2 év múlva kifekszik...
Az tény, hogy 98' gatya év volt. Egy 06-os Sándornának viszont még működnie kell.
Jut eszembe: nyáron a Kistücsökből leakasztottam egy 99-es Szőke Zweigeltet. Merő kíváncsiságból, nem volt elvárás. Öreg volt, de még állt a lábán, ha bottal is, kicsit reszketve. Még utoljára meg tudta mutatni magát, fogyasztható volt, és nem kellett erőltetni. Akkoriban volt vagy 700 Ft...

Szegediszomelijé 2009.02.24. 20:48:40

@Fragreg: Azért itt van Ausztria a rengeteg kis borászatával, és külföldön is sikeres. Bár tényleg jó lenne nagyobb cégben is villantani. Szegény Szőlőskert nem volt rossz... A Hilltop azért működik -szinte egy fecske a kategóriájában.

dagadtos 2009.02.25. 02:21:39

@Kaberné: Hát nem tudom, ma véletlenül pont belefutottam egy 2003-as PN-ba, igen szépen érett, az enyhe savhangsúlytól eltekintve hibátlan bor volt.

alföldi merlot 2009.02.25. 08:16:55

Az én vylyanos tapasztalataim ennél jóval kedvezőbb képet mutatnak. A nyáron egy 99-es Duennium magnumot kóstoltunk családi körben, és bár a tannin harapott, a bor összességében nagy élmény volt. Borbaráti hálózatomtól viszont valóban úgy tudom, hogy a 98-as Duennium földobta a pacskert. Az elmúlt 24 hónapban háromszor kóstoltam a 2003-as Syrah-t, amit magamban már régen eltemettem, és ebből kettő kiemelkedően szép volt, de a harmadik sem volt szétesve. A 2003-as CF-ról nemrég írtam, az én palackom kimondottan jó formát mutatott, igaz, nem láttam benne további tartalékokat. A 2004-es PN változatlanul nagy bor. A 2006-os merlot, CS és CF nem igazán tetszenek, főleg a magas alkohol zavar bennük, de kevésbé szőrözős ismerőseim körében kimondottan népszerűek. Ami számomra meglepő, az az, hogy a Montenuovók mennyire tartósak. Egy évvel ezelőtt még találkoztam élvezhető 1997-essel. És saját tapasztalataim szerint a brettes palackok aránya jelentősen visszaszorult, talán sikerült ezt a problémát a pincénél megoldaniuk. Ami pedig általában véve a villányi borok gyors szétesését illeti, érdemes ezt a posztot föleleveníteni: alkoholista.blog.hu/2007/09/07/minden_olyan_regen_volt

kisgágó 2009.02.25. 09:03:13

Üdv mindenkinek:)


Talán én kevésnek érzem magam, hogy termelők, borászok borait pontok alapján véleményezni tudjam, merészeljem így csak egy másik félművelt próféta párhetes kinyilatkoztatását biggyesztem ide:

"Vylyan Cabernet Franc 2003 (nem tudom, hogy kapható-e még bárhol)
Jóvágású veteránná érett. Ez volt az egyetlen bor, amelyen valamelyest érződött a kor, de így is nagyon jó karban van. Sem színben, sem sűrűségben nem veheti föl a versenyt a nála kétszer-háromszor drágább riválisaival, de a Taklereknél vagy saját 2006-os utódjánál egyértelműen arányosabbnak, jobb ivásúnak hatott. A hajdani tannin- és alkoholproblémái nem múltak el nyomtalanul, viszont az új fa szépen integrálódott. Illatában eleinte fekete szeder, málnacukor és eszpresszó, később füge, dohány és teafű. Tiszta cseresznyés íz, jó savak, közepes test. A lecsengésben kibukik a magas alkohol és szárító tannin. Legfőbb erénye a részletgazdagság és a jó egyensúly, buktatója a szárító, kesernyés tannin.
6 pont"


Hát hogy van ez? melyik félisten dugta az ujját a saját bilijébe? :)
nem kell itt "decanter-parkeriánus" helyzetet ecsetelni, házon belül is akadnak érdekes dolgok.

Azt, hogy egy posztírót mi visz arra, hogy saját egyszerűségét nyilvánossá tegye, maradjon az ő titka, talán követkeő borgőzös pillanatában közkincs lesz belőle.

"Más szelek fújnak ma már. Talán a Vylyannál is, de a szaksajtónál és a borközvéleményben mindenképp. Néha-néha belebotlik az ember egy Vylyan-borba, de aztán fölkel és megy tovább. Nyom nem marad. A Borbarátban pedig inkább ellenség- mint példaképként szolgál a kisharsányi pince mostanság."

Itt konkrétan megdöbbentem. Mintha egy régi szamizdat dörgedelmet forgatnék a kezemben, pedig szerencsére csak iskolapadban kacarásztunk rajta nagyokat törióra közben. szánalomból.
Nem kell nagy szavakkal (szaksajtó, borközvélemény, Borbarát...) dobálózni, mert nem illik. Csupán karikatúrává süllyedsz, nem hiteles forrássá.

Van még lejjebb?:))

075 2009.02.25. 09:27:56

99 duennium már csak előkaptam mert öszzeált a recska, de elégedett voltam szép gyümölcs kicsit nyomott a hordó meg szárít a tannin de kellemes fogyasztható,
már lefelé megy de még van bőven ideje.
Tárolva nem a legjobban volt +25 és 0 között dugó igen rendben volt.
Szerintem szép, és érdemes lehet még 1-2 évet várni vele..

vörös és fehér 2009.02.25. 09:30:59

@075: szia, ezt kifejtenéd?: "már lefelé megy de még van bőven ideje." kontra "szép, és érdemes lehet még 1-2 évet várni vele.. "
ha lefele megy akkor mire várjak még 1-2 évig?

075 2009.02.25. 11:54:40

Szia V&F fejtem fejtem..
szóval tegnap tejfakasztó buli volt és ott próbáltam lenyűgözni a fiatal apukát azzal hogy én most egy huj de nagy bort bontok a fia tiszteletére.
Namost a nem annyira borértő közönség nem volt túlzottan elájulva a bortól.
Nálam a tárolás miatt biztos gyorsabb öregedésen ment át mert kb 6 éve ugyanott állt és hát nem a legjobb körülmények között.
Ennek ellenére számomra kifejezetten kellemes volt a bor illatban gyümölcsös,ízében is tartotta magát, hasonló véleményen vagyok mint amit te leírtál.
Véleményem szerint az ízben lévő kiszögellések még a next 1-2 évben ha kellően volt a bor tárolva igen szépen simulhatnak, és ezesetben az íz illat harmónia szebbé válhat. Gyor öregedés vagy széthullás nem fenyegeti a bort, és ha valakinek még van várhat vele.
Van még 1 pal 08-as Zweigeltem, meg 98 -as pinom majd csapra verem a köv tejfakasztó bulin. De a mi érdekes lehet onnan malatinszki 99-es szűretlen na arra igen kiváncsi vagyok..

2009.02.25. 12:59:42

kismintás tapasztalat: 2004-es vylyan pinot noirt ittam a napokban, baromi jó volt. rám fért, mert korábban egy weninger 2005-ös pinot noirt öntöttem a lefolyóba. de a vylyan 2005-öse sem volt túl jó.

sajnos a legtöbb hazai bor nem szereti már a 4-5 éves fektetést sem. van, amelyik igen, de eléggé lutri. ez olyasmi, amiben még tanulnunk kéne a franciáktól, olaszoktól.

(oké, a pinot érzékeny fajta, de a bordói típusok is gyakran feldobják a talpukat 4-5 év után. ejnye! főleg a jelenlegi palackárak mellett ejnye!)

egri Fehér 2009.02.26. 00:26:28

@kisgágó: amúgy nem vetted észre, h ez egy többszerzős blog, és hogy a szerzők borelemző készülékei mennyire eltérnek egymástól?

kisgágó 2009.02.26. 08:58:16

@egri Fehér: amúgy észrevettem, ezért írtam. Két "készülék" között, véletlenül, nem lehet ekkora különbség.

Haraszthy 2009.02.26. 12:24:39

@dalton1: Festőművésznek kell lenned, hogy megérts egy da Vincit? Vagy filmrendezőnek, hogy szakszerű filmkritikát írj?

czudarka 2009.02.26. 17:08:05

@ringsider: A lószag vagy istállószag egyértelműen a Pincéből származik, ahol a bor készült! A betegség egy élesztő által termelt vegyület /vegyületek/-től
kapja ilyen pl: a 4-etilfenol ami a bőr, ázott kutya, istálló, trágya, izzadt ló aromákért felelős. sajnos elég nagy gond ez, ha egyszer "felüti a fejét a pincében, mert nagyon nehéz kiirtani! A bordói típusú barrikolt borokban fordul elő a legnagyobb számban!

dalton1 2009.02.26. 22:07:46

Nem merek válaszoni, mert ha jól látom nem látom az eddigi hozzászólásaimat...:) Vajon hová lettek...?

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.02.26. 23:37:00

És én még azt hittem, hogy az alkohol tágítja az ereket, és ezáltal csökenti a vérnyomást.

dalton1 2009.02.27. 00:26:09

A kommenteket is csökkenti...:)

megjegyzés 2009.02.27. 12:04:48

mielőtt a sommásan megfogalmazott városi legendák legyőznék a tényeket, néhány szót a „ lószagról „ meg az „ istállószagról „. e jegyek a Brettanomyces bruxellensis nevű élesztőgomba által termelt vegyületektől származnak :
4 – vinylphenol: „ állatbőr” illat ( animalitás )
4 - etilphenol: „ ló-izzadság „ illatjegy
4 – ethylguaiacol: „ füstös „ illatjegy
a gomba jelen van a szőlőn héjon, és előszeretettel tenyészik a fahordóban képződött borkő alatt is, elsősorban magasabb > 20 ˙C hőmérsékleten, alacsony kénszint mellett.
e zamatjelenségek megítélése legalábbis kérdéses.
nyilvánvalóan e vegyületek túl magas koncentrációja egyértelmű pincehigiéniai probléma ( vö. bp.bor…ság által 5’000-ért sztárolt Mayer Kopár 2006 tétel : „ mély, bőrös, fekete szedres, édes fűszeres illatú… „ brrrrr…., bár annak bornak más baja is van ).
azonban teljesen tiszta pincében készített borokban is jelen lehetnek erjesztés-technológiai okokból : nagyon hosszú ( tudatosan történő ) héjon áztatás után ( 3-5 hét ) ( vö. bordeaux-i chateau-borok nagy része ).
a gomba – érdekes módon – shyraz fajtához vonzódása miatt az okozott aromatikus hatás a Rhone környéki borok sajátosságaként is ismertté vált.
fontos, van-e kimutatható gomba a palackba töltött borban : ha van, elég nagy baj.
ha nincs, vegyületeinek jelenléte tudatos íz-hatás keresés eredménye is lehet ( de gustibus non est… ).
az is logikus, hogy a ( valóban, nem csak címkéjükön ) szűretlen borokban nagyobb százalékban jelen lehet ( ez már problémát okoz előbb-utóbb, és mint a bordeaux-i jóemberek „ klasszikus föld- ízként, terroire-jelenségként marketingolják ).

a modern fémtartályok korában, amikor a legtöbb ipari méretű borászat olcsó, gyümölcsös, vékony-középvastag gyümölcsös tételekre specializálódik nagy mennyiségekben, a „ brett „ jelenséget hajlamos a közvélemény egyértelmű hibaként kezelni. a fentiek alapján az élelmiszer higiéniai hiányosságból ( nem tiszta hordó, nem megfelelő kénezés, nem megfelelő szűrés ) adódó „ brett „ jelenlét valóban ezt igazolja. nota bene : a világon ( elsősorban az erőteljes, drágább borok kategóriájában ) van még vevőréteg, mely számára tudatosan készítenek „ animális „ aromájú borokat

muskotály küvé 2009.02.27. 14:24:23

Úgy látszik, az a közhely, hogy villányi bor nem tárolható sokáig, közhely maradt. Én két évvel ezelőttig felszámoltam a hasonló korabeli boraimat, egy 2000-es Gere Kopáron kívül a villányiak ihatatlanok voltak - de Vesztergombi, Dúzsi borok nem romlottak le.

Friend of Wine 2009.02.27. 15:36:48

A cikk hatására kíváncsiságból most bontottam fel egy Vylyan 2003-as Merlot-t.Szép a bor, de még nyílni fog. kb. 5-6 pont. Öregedésnek semmi jele, kicsi tannin-fa-alkohol kijön, de várok vele, mert a háttérben azért vannak dolgok.

limbekcs 2009.02.28. 01:40:07

ne haragudj, kedves Műtannin, de ettől a lefordíthatatlan szójátéktól most már nem tudlak megkímélni, merugye milyen szar már neked, hogy még annyit se tudsz ilyenkor mondani, orvosnál, mint pl. én, hogy "hát kérem nem vagyok mán a régi - de sajnos új se!... "


[még egyszer, hangsúlyozottan és külön-külön is kérem az elnézést (persze fejenként), egyúttal blogmotor általi átirányításomat a napi BORzasztóba]

Dombospetya 2009.02.28. 21:09:53

Tetszik a cikk ideológiája. Le kell szorítani a borfogyasztást, ezért ki kell nyitni sorra a borokat.

Friend of Wine 2009.03.01. 08:41:19

Nemrég (2009.01.08) az MA-n volt egy cikk Bőségszaru címmel, benne volt a Vylyan CF 2003 is.
alkoholista.blog.hu/2009/01/08/bosegszaru
Ott hat pontot kapott, Ekkora lenne a szórás a palackoknál? Vagy az értékelők ítélésében?
Ezért legjobb a átlagolás (5-6 fő kóstol), mint pl. az utóbbi egyik cikkben.

notbuddhistprslave 2009.03.02. 11:32:09

98-as Duenniumot kóstoltam pár hete. előkészültem lélekben, hogy ne várjak már tőle túl sokat.
szinte tökéletes volt, megfelelően hosszú dekantálás után. szóval, él és virul, még mindig.

Friend of Wine 2009.03.03. 11:13:15

Pénteken (02.27.) bontottam Vylyan Merlot 2003-ast (ld. feljebb a hozzászólást).
Vasárnap este elfogyott, egyre szebb formáját mutatta (alkohol-fa-tannin visszahúzódott, jött a csokoládé-vanília-szeder), úgyhogy erős 6 pont simán megvan.
Egyébként kóstoltam ca. 2006-ban és szebb volt (ca. 7 pont, mint ahogy az akkori MA cikk is írta).
alkoholista.blog.hu/2005/11/17/p12984

Merlot 2009.03.07. 14:54:51

Lehet,hogy túl sarkos a véleményem, de nagy marha az, aki ilyen borokat ennyi ideig "elfelejt" és képes kinyitni és fanyalogni emiatt.

Túl jól megy neked, vazze! Majd talán ez a válság timsózza kicsit a pénztárcádat...
süti beállítások módosítása