Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Kékfrankosmaraton XVIII

Déli kör

2009.04.22. 11:36 - alföldi merlot

A maraton e szakaszára kevés újdonság jutott, lesz ellenben recycling meg revidea. Miközben egyre szilárdabb az a meggyőződésem, hogy igazán nagy kékfrankos csak Sopronban és Egerben készülhet, merthogy a löszösök nem elég tökösök, most három dél-pannonnak is örülök. Ilyenkor persze mindig bevethető az előítélet-immunizáció: kissé följebb tolom a lécet, és azt mondom, majdnem nagy, de nem igazán. Szerencsére a pohár mellett nem immunizáltam, örültem minden cseppnek.

Szemes József Villányi Kékfrankos 2007

Meglepő, mint Sean Lennont látni Mick Jagger csajával. Ez a bor ugyanis egyszer már szembejött. Hogy ez most ugyanaz a palackozás-e, nem tudom, így arra sincs tippem, hogy azóta ilyen dicséretesen integrálta-e a fát vagy ez egy eleve alacsonyabb pörkölési együtthatóval indult széria. Mindenesetre most a legjobb villányi kékfrankosnak gondolom. Jellegzetes és komplex kékfrankosillat: köménymag, érett feketecseresznye, szilvalekvár csipetnyi feketecsokoládéval. Élénk savak, közepes test, remek arányok. Kóstolva fűszeres, cseresznyés cseresznyemagos fanyarsággal. Friss és pikáns. Semmi nagyoskodás, semmi izmozás. Érett gyümölcsből szép bor. 6 pont (1770 Ft)

Sauska Villányi Kékfrankos 2007

A nagy bordói konceptben zsebkendőnyi rezervátum, minimális mennyiség (300 palack) a kékfrankos. Élt az eséllyel: a borvidéki verseny abszolút győztese. Szerintem egy tömör kékfrankos-mezőnyben idegen testként hatna, de a "nagyborok" között jól elvegyülhet.
A Szemesnél sötétebb szín, mélyebb illat. Az általam szabványnak gondolt cseresznyés, köménymagos aromák helyett keleties motívumok: füge, narancs, mazsola, fekete tea, fekete csokoládé. Bizonyára sokan vannak, akiknek ez mennyei élvezet az átlagkékfrankoshoz képest. Kóstolva azonban testes, tömős, és a savak valahogy különutakon járnak. Ízében grépfrút és narancsos pezsgőpor. A lecsengés széles és hosszú, kissé húzós tanninokkal és kesernyével. Minthogy a villányi nagybor-élményt viszonylag olcsón adja, eszményi választás azoknak, akik soha nem szerették a kékfrankost. 5 pont (3480 ft)

Heimann Kékfrankos 2007 (Baranya-völgyi)

Ctrl+C/Ctrl+V, hogy a maratonban is meglegyen. Harmincéves tőkék termése, és csak nagyhordót látott. Az első pillanattól az utolsóig zavarmenetes élvezet. Az illat áradóan intenzív, megnyerő és tiszta: cseresznye, meggy, cseresznyefavirág egy kis puncsos-hordós rásegítéssel. Kóstolva selymes, szinte krémes textúra, közepes test. A meggyes-cseresznyés gyümölcsösségnek fekete csokoládés, cseresznyemagos szelíd fanyarság tart ellen. Érett, kerek savak és tanninok. Nem egy bonyolult lélek, viszont nagyon jó ívű, az illesztési hézagoktól teljesen mentes bor. Az általam a kékfrankosokban kötelezően elvárt fűszeresség ezúttal csak a lecsengésben jelentkezik.
Néha úgy érzem, hogy a Heimann-borok egyetlen hátulütője egyfajta udvariasság, ám a Baranya-völgyi túllép ezen: csiszolt, kifinomult és magabiztos kékfrankos. Eszményi ajándékbor. 6 pont (2500 Ft) (Időközben házon belül kapott egy plecsnit.)

Szekszárdi Borműhely "De Facto" Kékfrankos 2006

Az én palackom azt mutatta, hogy a De Facto delel. Vannak ismerőseim, akik viszont fejcsóválva üzenik, hogy náluk alig pitymallik. Az enyém illatban és ízben fekete cseresznye és annak minden függeléke. Kiegyensúlyozott, elegáns, megállapodott. Engem megszólalásig egy jófajta rosso di montalcinóra emlékeztet, ahol a megszólalás a savak. Nem mintha savszegény volna, de a sangiovese pörgésével nem versenyezhet.
6 pont (Jó felé menetel.

Korábbi szakaszok:
Kékfrankosmaraton XVII
Kékfrankosmaraton XVI
Kékfrankosmaraton XV
Kékfrankosmaraton XIV

Címkék: 2006 kóstolás szekszárd hatpontos ötpontos villány kékfrankos heimann 2007 szemes józsef sauska kékfrankosmaraton szekszárdi borműhely

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr531077698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Raul75 2009.04.22. 12:22:45

kíváncsi lettem, mi az az igazán nagy

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.04.22. 12:54:02

Losonci és Karner az én favoritaim jelenleg!

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2009.04.22. 15:32:51

"Kóstolva fűszeres, cseresznyés cseresznyemagos fanyarsággal."

Mikor kóstoltál utoljára cseresznyemagot?

alföldi merlot 2009.04.22. 15:51:26

@Raul75: ha a kérdésed erre vonatkozik, akkor az én legnagyobb magyar kékfrankos-élményeim: Tóth István 2000 Válogatás, Weninger Spern Steiner 2002, Ráspi 2003, Gróf Buttler 2003, St. Andrea Tóbérc 2003, St. Andrea Tóbérc 2006, Ráspi 2006 sima és válogatás.

Raul75 2009.04.22. 21:38:42

Igen, erre. Vedelem itt a jobbnál jobb kékfrankosokat, erre kiderül, hogy nem is olyan jók :) De ha lehet, meg fogom kóstolni valamelyiket a felsoroltak közül (gyanítom kb. az utolsó 3 van még forgalomban).

Fűrészpor 2009.04.23. 08:46:16

Ha kékfrankos akkor Sopron! Egy jó kékfrankos olyan alacsony savakkal mint tarzan kemény sarok nélkül. Úgy meg nehéz mezítláb diót törni:)

czudarka 2009.04.23. 10:08:55

@Fűrészpor: Na ez ám a sztereotípia!
Ha Kékfrankos akkor legyen kemény a sav?
Szerintem a harmónia a fontos. Vagy tévedek?
"Egy jó kékfrankos olyan alacsony savakkal mint tarzan kemény sarok nélkül." Hát szerintem ez nem csak a kékfrankosra vonatkozik hanem minden borra!
De nehogy már a csak a sav legyen a kékfrankos jellege!
A legutolsó Kékfrankos megmérettetés redményei:

www.torzsasztal.com/gasztronomia.php?id=inc/bor_programok/

Vivát harmónia!

muskotály küvé 2009.04.23. 16:56:54

Szerintem verbálisan kesztyűs kézzel bántok a Sauskával.
3480 Ft, 5 pont, de nagybor. Hogy lehet egy 5 pontos bor nagybor - 3480 Ft-ért nem fogom megtudni...
(Nem tehetek róla, de rendkívül ellenszenves nekem ez az attitűd: megjelenik valaki, minden előzmény, szakmai múlt nélkül egy új márkával, és már első évtől úgy áraz, minden álszerénység nélkül minősíti a borait, mintha évtizedek óta ő lenne az egyik legjobb. Először talán bizonyítani kéne...)

alföldi merlot 2009.04.23. 17:50:40

@muskotály küvé: A Sauska-borok eddigi kóstolásai azt mutatják, hogy megalapozott ez az önbizalom: alkoholista.blog.hu/tags/sauska Amikor azt írtam, hogy jellegében "nagyboros", akkor arra gondoltam, hogy hozza a tipikus elvárásokat: sötét, testes, intenzív, hosszú. Van akinek ez a zsánere (l. borverseny), nálam ez öt pontra volt jó.

muskotály küvé 2009.04.23. 23:49:59

@alföldi merlot: lehet, hogy megalapozott az önbizalom, de az általad linkelt cikkek többnyire mintha engem igazolnának...
Néhány idézet tőletek:
Sauska Villányi Portugieser 2008
"Stabil öt pont, (...), 1700 forint feletti karton ára talán kissé túlzott"
Sauska Kadarka 2007
"Végezetül a feltörekvő villányi pince drágán mért borát bontottuk ki. (...) nálam csak 3 pont."
Sauska 7 Villány 2006
ez kakukktojás: "tt és most 9 pontra is jó volt"
Sauska Rosé 2007
"A tévedések vígjátékáért pedig most nem osztunk többet, mint 2 pont"
Sauska Chardonnay 2006
"Lehet helye ennek a bornak, ha nem is az én borhűtőmben. 5 pont"

Nem akarom róluk leszedni a keresztvizet, de mintha szerintetek is kissé kiforratlan, de drága kísérleti termékekről lenne szó...

dalton1 2009.04.23. 23:59:52

A Sauska borok kétségkívül drágák. De jók. Szerintem a MA pontozásai sokszor elég szigorúak. Viszont a C7-nél kissé túlzó...

dalton1 2009.04.24. 00:04:15

Ugyanakkor sokszor nem értem egyesek mire alapozzák a pontszámokat. Az hogy "szerintem nem ez a tipikus" KFR, kadarka, stb. szerintem elégtelen indok...

alföldi merlot 2009.04.24. 05:02:05

@muskotály küvé: bevallom, nem néztem végig tételesen, hogy mit írtunk az egyes posztokban. Azt hittem, hogy nagyjából összhangban vagyunk a borsajtó fősodrával. Ettől függetlenül más kóstolások alapján megerősíthetem, hogy a Sauska borok magas színvonalat képviselnek, persze más eszmények jegyében formálódnak, mint a kézműves borok. És egyáltalán nem kiforratlanok.

alföldi merlot 2009.04.24. 07:48:51

@dalton1: Azt hiszem, hogy az egyesekbe én is beletartozom. A tévedés jogát fenntartva, én fontosnak tartom, hogy egy kékfrankos ne legyen olyan, mint egy cabernet, hogy egy kadarka világos legyen, fűszeres, élénk stb. Én berzenkedem attól, amikor egy fajtát "átnevelnek" más fajtákkal való "erősítés" révén, vagy nagy adag hordóval "kicsinosítva".
Nekem tetszik Matt Kramer gondolatmenete: "Éleslátó kóstolásról akkor beszélhetünk, amikor már eleget tudunk ahhoz, hogy másfajta, mélyrehatóbb kérdéseket tegyünk föl. Az éleslátó kóstoló azt várja egy Stags Leap Cabernet-től, hogy sűrű, dús, bársonyos legyen, fekete csokoládés és feketeribizlis illattal. Egy Howell Mountain Cabernet-vel szemben mások az elvárásai: keményebb tanninokra, kis porosságra számít, és olyan textúrára, aminek köszönhetően a korty szinte vízszerűen csorog le.

Az éleslátó kóstoláshoz sokat kell tanulni. A lusta kóstoló minden bortól ugyanazt várja – egy barolót a bordóiakkal szemben támasztott követelmények alapján ítél meg. De nem szabad megfeledkeznünk az érzelmi affinitásról sem. Az éleslátó kóstolás nem egyszerűen technikai képesség. Azonosulást is jelent a szőlővel, a borvidékkel. Például a reneszánsz művészet szakértőjétől a legritkább esetben számíthatunk lényegbe vágó felismerésekre az absztrakt expresszionizmus területén. Ezért lehet valaki kiváló cabernet-kóstoló, de csapnivaló pinot noir-bíráló."
alkoholista.blog.hu/2007/03/14/a_muvelt_kostolo#more46384

muskotály küvé 2009.04.24. 10:25:27

@alföldi merlot: én csak rozéjukat kóstoltam,negatív élmény volt. És igen, eszembe jut, hogy aki beárazta, az megkóstolta-e.

marvin__42 2009.04.24. 13:44:16

Hadd térjek vissza EgyRosszfej... kérdéséhez. Nem értek hozzá, és nem kötözködésből, hanem kíváncsiságból kérdezem: amikor olyasmit ír valaki, hogy 'cseresznyemagos fanyarsággal', az azt jelenti, hogy amilyennek a cseresznyemagot elképzeli? (Vagy hogy amilyennek a cseresznyemagot érezte egyszer, amikor Gary Vaynerchuk-módra megkóstolta? :-)

muskotály küvé 2009.04.24. 14:28:46

@alföldi merlot: elolvastam a Hobbs-os cikket is - nem fordultak az emócióim a Sauska irányába... De ha javasolsz egy bort tőlök, amelyik szerinted megéri az árát, megígérem, hogy megkóstolom.
Amúgy nincsenek eszmény-feltételeim.

alföldi merlot 2009.04.25. 06:22:02

@marvin__42: Ezek a címkék nyilván csak közelítések, és valamennyire óhatatlanul szubjektívek. Ugyanakkor az, amit én cseresznyemagos fanyarságként írok le, gyakran visszaköszönő jegy, és azt hiszem, mások is jólismerik. Gondolom, mindannyiunkkal előfordult már, hogy a cseresznyemagot nem köptük ki azonnal, és lassanként teljesen lekopott róla a gyümölcshús - az ekkor érezhető ízre gondoltam. Eleinte ezt részletesen leírtam, ma már csak a "cseresznyemagos" rövidítést használom.

alföldi merlot 2009.04.25. 06:36:46

@muskotály küvé: A Sauska-borok drágák. Annyira, mint a neves villányi pincészetek megfelelő kategóriájú borai.A tulajdonos hisz az új fa (kimondottan francia) üdvözítő erejében, és ez meglátszik a borokon. Én azt gondolom, hogy nagyon magas minőségű szőlőt küldenek csatába a barrikkal, többnyire így is a szőlő veszít, de még fiatalok a borok, korai lenne ítéletet mondani. A szortiment általam ismert részéből a kedvencem a hordót nem látott portugieser, és a Siklósi 7-es Cuvée. De ha neked ez a borászat unszimpatikus, akkor nem javaslom, hogy erre költsd a pénzed. Van annyi más borászat, válassz olyat, amihez eleve örömmel ülsz le. Például tegnap kóstoltam Szecskő Rubintost (2007), leesett az állam. (A hatos szerepelt már nálunk: alkoholista.blog.hu/2008/01/23/borkeresztezodes#more301330)

marvin__42 2009.04.27. 09:32:02

@alföldi merlot: OK, köszi, ez így teljesen követhető számomra. Igazából akkor a cseresznyemag nem is a legjobb példa arra, amit kérdezni akarok, szóval ha szabad, még általánosítanám a kérdést: amikor olyasmikről írtok, amiket (Gary Vaynerchuk kivételével :-) valószínűleg kevesen kóstoltak, akkor az csak amolyan közelítés, vagy elképzelés, hogy 'a korhadt avarnak lehet ilyen íze'? Alighanem a kérdésekből is látszik, hogy teljesen kezdő vagyok, de tényleg érdekel.

muskotály küvé 2009.04.27. 10:48:56

@alföldi merlot: egyszer biztos kóstolok Sauskát is - de ha már ilyen sokba kerül, ne kockáztassak...
A Szecskő Rubintos ismerős, mintha ilyet kóstoltam volna tavaly ősszel a várban (ha ő volt a Losoncival egy fedél alatt). Az nekem is meglepően jó volt.
süti beállítások módosítása