Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Gyorsjelentés a Szegedi Borfesztiválról

Kedvencek eddig

2009.05.18. 05:40 - alföldi merlot

A Szegedi Borfesztivál a két évvel ezelőtti minőségi csúcs óta (amikor még Ráspi is idetévedt, aztán haját tépve rohangált a padok között szegény, és ingyen öntötte a borát annak, aki rámosolygott) egyértelműen a széles tömegek és a nagy kasza irányába mozdult el. A több éven át kiállítók közül lemorzsolódott a Malatinszky Kúria, a Heimann Családi Pince, Szászi Endre, az Eszterbauer Borászat, nincs Bortársaság, nincs Monarchia, és persze számtalan epizódszereplő. Talán más koncepcionális keretbe kellene ágyazni az eseményt, és megbecsülni, hogy kiváló borászok ünnepet varázsolnak sok tízezer ember számára. A nyitónapon előre kifundált itinerrel indultam, és körülbelül ötven százalékos találati hatékonysággal dolgoztam. Vasárnap inkább csak szombati önmagamat ellenőriztem. Szerencsére van bőven, mit dicsérni.

Tömör leszek és velős. Ha fehér, akkor Istvándy és Riffel. Ha Istvándy, akkor a 2007-es Olaszrizling és a 2008-as Kéknyelű. Az első gyönyörűen érett, gyümölcsös, széles, kerek savakkal - universal sex-appeal (200 Ft/dl). A második finom és elegáns, könnyed és egyedi (380 Ft/dl). (Az ember, én legalábbis feltétlenül, mindig utólag okos, és csak most látom be, hogy milyen pontos és fontos volt Bob, amikor Istvándyékat méltatta.) Ha valaki csupán egyetlen fehéret akar megkóstolni, akkor az a Riffel Weissburgunder Spätlese legyen (550Ft/dl). Kerek, harmonikus, hosszú és elegáns, olyan, amilyennek én a chardonnay-t szeretném, de évek óta nem találom. Ha olcsóbb Riffel, akkor a Riesling Feinherb, amit némi maradékcukor kerekít megnyerő, de változatlanul kristálytiszta borrá. Tavaly a Riesling Quarzit volt a kedvencem, az idei (2007) is gyönyörű, de ez már inkább haladóknak és rizlingkutatóknak ajánlott (550Ft/dl). A Riffel-borok soha nem látnak fát, vélhetően ezért is ennyire metszően tiszták, precízek, gyümölcsösek, remek savakkal.

A furmintok közül a Royal Tokaji 2007-ese tetszett a legjobban, a Degenfeld Barrel Aged 2007 menthetetlenül fás, nem ismertem rá a Tokaj Reneszánsz bemutatón általános tetszést kivívó borra. A Béres Omlás Furmintot is meg akartam kóstolni, de nem adtak fél decit (ők voltak az egyetlenek szerencsére), én meg bevágtam a durcát. 

A vörösöknél is lehetek tömör. Ha csak két bort akar valaki megkóstolni, akkor az a Vylyan Ördög és a Sauska Cuvée 7 Siklós legyen. A Vylyan Ördög a Red/Vörös jogutódja, és 2007-ben elérte, talán felül is múlta a szépemlékű 2003-as Redet. Telibe trafálja a magyar közízlést, abszolút slágerbor, és a kényesebb ízlésűek is értékelhetik benne a profizmust (meg persze hátradőlve hedonizálhatnak). A villányi vörösök általános árszintjét figyelembe véve felebaráti áron mérik (300Ft/dl). A Sauska Cuvée 7 Siklós jóval drágább, de egyszer élünk (900Ft/dl). A Cuvée 7 villányi párja is szép, de a siklósi elegánsabb, egyedibb és harmonikusabb. Aki koronát keres a vörösboros sor végére, ezt válassza. Tetszett még: Sauska Cuvée 7 Villány, Konyári Cabernet-Syrah, Sebestyén Gradus, Tringa Phaeton.

Édest keveset kóstoltam, de a Royal Tokaji Áts Cuvée lenyűgözött gazdagságával, arányosságával, ráadásul kimondottan olcsó: 250 Ft/dl. Szégyellem magam, hogy még soha nem írtam róla. 

A továbbiakban következzenek Lackó tapasztalatai:

Font Pincészet:
Cserszegi: valószínűtlenül sauvignonos illat, nem muskotályos jellegű, annál furább, érdekesebb. A kései szüret időpontja és a bor illata, zamata ellentmondásban egymással, de nagyon szép tétel. Frissítő. 4-5 pont között.
Rozé: Epres, érett, kifejezetten boros, nem anorexiás rozé, kékfrankos. Érett trópusi gyümölcsök, szép savak, a stílus mintapéldánya. 6 pont 

Balla Géza:
Királyleányka 2008: Nagyon szép virágos illat, könnyű, ugyanakkor mély bor, magas alkohollal szép savakkal és tökéletes egyensúllyal. Végén kis kesernyésség, jól áll neki. A fajta minden szépségével 6 pont.
Rozé (pinot noir-kadarka): Nagyon testes, érett stílus, mély színnel, kis erjedésből visszamaradt szénsavval és cukorral. Már-már chilei stílus, közel az én szívemhez. Ha rozét kellene választani, akkor ő az. 6 p.
Ballada cuvée 2006: A legkerekebb vörös a borászatnál. Most tökéletes, nagyon érdemes megkóstolni. Tökéletes hordóhasználat, nagyon szép tanninok és csersavak, emellett mégis szép gyümölcsök. 7 pont.
A sor többi bora is hatalmas, azonban még hosszú idő kell nekik a tökéletes egyensúlyhoz. Aki hosszú távon gondolkodik, bármely vörösét bátran megveheti.

Gedeon Pincészet, Izsák (korábban Varga Borászat, immár új néven és Ipacs Géza által tervezett gyönyörű címkével fut):
Perla (gyönygyözőbor sárfehérből): nagyon könnyű, frissítő játék, meleg nyári napokra tökéletes. Ugyan "hivatalosan" nincs kínálatban, de a borász engedélyével és ajánlásával kérni lehet és ajánlott. 5 pont
Rajnai Rizling: szintén nagyon szép, kis maradék cukorral, könnyű nyári estékre. 4-5 pont

Bujdosó Pincészet
A fehér Altanus nagyon tetszett, szép savak + a szürkebarát szép illata, ehhez társulnak az újhordó szokásos zamatai. 6-7 pont között.
A kései Aranyhíd tramini pedig talán az egyik legszebb nem-tokaji desszertbor, amit valaha kóstoltam. A rózsás jegyeket szépen hozza, azonban nem a megszokott túláradó módon, előtte van a töppedt szőlő illata. A 160 gramm cukrot nagyon szépen tartják a savak. 7 pont

Címkék: vylyan royal tokaji balla géza font istvándy varga borászat sauska szegedi borfesztivál riffel

58 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr881127926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.05.18. 05:48:12

Szegedi Borfeszten-viszonylag erős kezdőnap


Weingut Riffel(Pfalz környéke?)

-Riesling qba, -riesling spatl.tr., -riesling quarzit sp.tr. ,-riesling spatl.édes-mind 2007

Nekem eléggé hasonlóak voltak: könnyed, légies, üde, elegáns, de jobb szeretek egy kicsivel több koncentrációt és lendületet, de kezdésnek ideális


Tornai- Top selection

-Grófi juhfark 2006- közepesen koncentrált, sok ásvány, mégis kissé lapos és tompa, a Nr.71 Juhfark ismeretében nagy elvárásaim voltak, kicsit csalódás

-Apátsági furmint 2006-sokkal letisztultabb illat és ízvilág, elegáns somlói ásványok, érettebb furmintokra jellemző gombás beütés, lehetne hosszabb és lendületesebb

-Grófi hárslevelű 2006-nagyon szép virágos-ásványos illat, femininebb világ, de somlót ő se tagadhatja meg, komplexitásban, hosszúságban eddig a legtöbbet nyújtja( de azért a Nr.71 juhfarkról jóval letaglózóbb emlékem van)


Sauska

-Cuvée 7 Siklós 06-Áradó illat, nagy és érett alapanyag, hosszú , de kicsit egysíkú

-Cuvée 7 Villány 06-Elsőre zárkózottabb illat, nehezebb alapanyagra utaló jegyek, szájban sokal lendületesebb, kirobbanó ízek, kirobbanó komplexitás, rendkívül hosszú-szenzációs

-Cuvée 5 06-az előzőhöz igen hasonló, még nagyobb mélységgel-lehengerlő tétel


Konyári

-Sessio 06-biztos nem volt okos az előző után kóstolni, nagyon szép tétel, de visszalépésnek érződik az előző kettő után

-Páva 06-ez is ott van a szeren, nagy mélység, nagy koncentráció, lehengerlő komplexitás és hosszúság, a Sauska cuvéee 7 Villány vibrálóbb, lendületesebb volt, ez ugyanazt a gazdagságot komótosabban nyújtja


Royal Tokaji

-Áts cuvée 2006-az eddigiek után egyszerű édes borocska

-Nyúlászó 6 putt-99-Na igen...ez már más....nagyon szép aszú, nagy koncentráció ellenére sem nehézkes, hatalmas gazdagság,nagyon szép lendületes savak

-Szent Tamás 6 putt-00-hasonlóan gazdag, az előzőnél ásványosabb de kissé komótosabb


Az utóbbi pincénél nem voltam a kiszolgálással elégedett, bizalmatlanságot éreztem, mintha féltek volna, hogy nem szándékozom fizetni. Azt is sérelmeztem, hogy a borlapon feltüntettett, és 1 decis árral is rendelkező aszúeszenciát nem voltak hajlandóak felbontani, azt mondták majd holnap. Arra a kérdésre, hogy miért nem kaptam épkézláb választ, nem dugibor, nem jön holnap VIP személy akinek tartogatják, egyszerűen csak nem. Azért volt sérelmes, mert külföldről érkezett rokonokkal voltam ,akik másnap már nem tudnak jönni.


Egyébként szép este volt, sok emlékezetes borr

zoli 2009.05.18. 08:08:11

"Riffel Weisburgunder Spätlese legyen (550Ft/dl). Kerek, harmonikus, hosszú és elegáns, olyan, amilyennek én a chardonnay-t szeretném"
Ebben a szövegben van egy kisebb és egy óriási baki, vajon mik azok?

alföldi merlot 2009.05.18. 08:52:13

@zoli: Azt gyanítom, hogy azt gondolod, hogy én a Weissburgundert chardonnay-nak gondolom. De nem, azt próbáltam meg jelezni, hogy én ilyennek képzelném a jó chardonnay-t - a pinot blanc-t kevesen ismerik, én is alig -, de évek óta nem találom. De ha ez lett volna az egyik baki, akkor is maradt még egy. Mi lehet az?

buBORék 2009.05.18. 10:12:36

alföldi merlot: Szia! Írtátok, hogy mentek Somlóra, de még nem olvastam semmi beszámolót! Ez tényleg így van, vagy csak az én figyelmem kerülte el??

egri Fehér 2009.05.18. 10:59:07

@alföldi merlot: Weissburgunder oder Weißburgunder
:)

+ egy szemantikai vita margójára
@zoli: szerintem sem úgy értette am, hogy pb=ch, hanem hogy olyannak kéne lennie egy jó ch-nak, mint amilyen ez a pb

Jenyei 2009.05.18. 12:13:09

A műanyag ingyen van, az üveget 350-ért adják általában, de ha visszaviszed, visszakapod a pénzt.
Tehát afféle üvegbetétként működik a dolog.

délioldal 2009.05.18. 13:03:07

ilyenkor örülök, hogy szegedi vagyok....

zoli 2009.05.18. 13:25:31

@alföldi merlot: ezesetben én értelmeztem félre, bocs.
Amúgy mostohatesók.

s_timcsi · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.05.18. 13:36:13

Ez igen! Imádom a jó borokat, és örülök, hogy egyre több efféle esemény van!!!

Benikuty 2009.05.18. 14:12:33

Gratulálok Varga Árpádnak és csapatának, jó a névválasztás, a cimke gyönyörű, a perlát pedig amint lehet, megkóstolom.

suliwrc 2009.05.18. 14:49:08

Én itt vagyok kiállítóként!76-os stand!
Sajnos oldalágra kerültem, ezért csak hallom a tömeget. Szombaton tényleg elképesztő sokan voltak, de inkább locsoldának tűnt, mint borfesztiválnak.
Nekem furcsa, hogy a "nagy" borászatok mellet ott van a kancsóból és PET palackból árusító is.
Hmmm..
Ha esetleg valaki jó bordói,burgundi,elzászi borokra vagy különleges mustárra vágyik keressen meg!76-os Stand!!Bloggoloknak 10% kedvezmény.:-))
Bocs a reklámért, tudom nem illik!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.05.18. 14:59:10

Kedves suliwrc!
Megkérdezhetem , hogy a "francia borok" melyik céget takarja? Illetve meg tudnál -e nevezni néhányat az általatok forgalmazott pincészetek közül?Addig is utánanéznék a neten míg újra kijutok..

suliwrc 2009.05.18. 18:33:39

Kedves drbarta!
Borkorzó vagyunk, de a prosiban "francia borok" néven találsz meg minket.
Kumpf Meyer- Elzász
Domaine Loew- Elzász
Alain Dumon- Bordeaux
és még sok hasonló finomság.
Várlak!76-os stand.

bikavér 2009.05.18. 23:22:52

Sajnos én sofőrként voltam jelen, elsősorban az F1-es bemutatóra mentünk de azért kóstolgatott a csapat. Egy szekszárdi öregúrnál ittam valami borzasztó rosszat, a Tringánál viszont idén is kiváló a kékfrankos rozé és a 2006-os kékfrankos. Szombaton megyünk ismét, akkor nem vezetek, szóval igyekszem végigkóstolni a napot!

lackó 2009.05.19. 00:37:48

Egy amolyan állásinterjú-féleség, de talán sokkal inkább egy baráti beszélgetés után megfáradtan, de szabadon, néhány újabb kóstolás rövid jegyzeteképpen:

A Szeleshát merlot márpedig igenis nagyon haj, de szép. Persze, nem csak a merlot, a 2007-es kékfrankos kifejezetten gyümölcsös, szép meggymagyos, egyszerű, kedves bor. A már kóstolt 2006-os pedig nem a legszebb,de tisztességes merlot, mindeképpen érdemes megkóstolni, a 2007-es pedig annál is több, talán még a fajtánál is, már túlmutat rajta, a "terroir" sokkal inkább jelen van. Kóstolásra ajánlott!

Lelovits Tamástól a 2006-os cabernet franc hozza talán azt a szépséget, amit a hegyközség elvár ettől a fajtától. Az évjárat szépségei a borban, most nagyon érdemes fogyasztani, ahogy a 2004(!!!)-es Concentinust is.

Tringa-Gál Antalnál a 2006-os sor kifogástalan, hatalmas borokkal, hiper-szuper besztbáj plecsnivel. A rozét nem kóstoltam, akinek van tapasztalata, jelezze. Aszongyák szépecske.

Holnap folytatjuk...

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.05.19. 08:26:04

További tapasztalatok:

Francia borok-Borkorzó
Általánosan tetszettek a borok, kiemelkedő volt a Loew Riesling, a burgundiai pinot, de legjobban a rhone völgyi syrah alapú cuvée tetszett(sajnos a termelőket nem tudtam megjegyezni)

Balla Géza
Sokat hallottam róla, nagyon kíváncsi voltam. A királyleányka tetszett a legjobban a maga letisztultságával és szép savaival.
A vörösek is jellegzetesek, de nekem nem annyira világom ezek a "házias" ízek

Istvándy
Rendkívül szimpatikus borász,szép fehérborok egytől egyig, legjobban a kéknyelű tetszett.

Végén még "leöblögettük":) az eddigieket egy a Grádus-Ördögárok-Primarius trióval.
Nagy borok ezek, de az első nap hasonlóan nagy vörösei után már volt némi csömöröm

lackó 2009.05.19. 10:01:06

@drbarta: mit értesz házias ízek alatt?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.05.19. 10:16:14

@lackó: Nehéz megfogalmazni.Olyan bor, amit könnyen el tudok képzelni egy csárdában, kockás abroszon, házias koszt mellé fogyasztva.
Másképp fogalmazva olyan bor, amikor semmiképp sem letisztult elegancia jut elsőre eszembe.
Félreértés ne essék, tartalmas, gazdag borok a Balla-vörösek, de nem kifejezetten az én világom. Ezzel én nem szándékoztam sértőt írni.

lackó 2009.05.19. 10:40:31

@drbarta: értem, amit írsz, de maradjunk annyiban akkor, hogy nem a te ízlésednek megfelelő, nem gondolom, hogy "kockás-abrosz" borok lennének, csupán idő kell nekik s ezt valóban nehéz kivárni. Nem a letisztult, csiszolt elegancia jön belőlük, hanem a test, tűz, érett, de kemény tanninok, erőteljes csersavak, talán ezt a rúgós, egyelőre még csikó-korban lévő állapotot érzed te háziasnak és ez teszi a borokat hihetetlen hosszú életűvé. Érdemes várni.

Balla 8-10 éves borai vannak most a csúcson, talán Ballada kivételével.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.05.19. 10:58:13

@lackó: én nem a bor leminősítését szántam kockás abrosz alatt. Én a kockás abroszhoz társítható ízeket neveztem háziasnak. Ne érts félre, egy csárdában , a kockás abroszon nem ilyen szintű borok szoktak lenni

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.05.19. 11:18:49

@lackó:egyébként szerintem attól hogy egy vörösbor nagytestű, tüzes, tanninban gazdag,miért ne tudna több rafinériát,és komplexitást nyújtani?
Egy bor hosszú eltarthatóságához egyébként feltétlen kemény tanninok kellenek?(ezt anélkül kérdem, hogy megkérdőjelezném a Balla borok hosszú eltarthatóságát)

lackó 2009.05.19. 11:30:05

@drbarta: szó sincs arról, hogy leminősítésnek éreztem volna, csak azt próbáltam jelezni, hogy a még nagyon élő dolgok azért meg tudnak tréfálni...

Nem tisztem védeni Balla borait s nem is szeretném, de azért nagyon komoly rafinéria és komplexitás van azokban a borokban, csak időt kell adni nekik, jelenleg még nyersek és nagyon rámenősek.

Persze, nyugodtan cáfolja meg ezt bárki, főleg, aki kóstolta.

Nem feltétlen kellenek, de hozzátesznek, szerintem. Tudnak a dolgok kerekedni, egyszerre élnek és érnek a borban.

vargánya 2009.05.19. 11:32:01

Igazán nem akarok ünneprontó lenni,de kénytelen vagyok szóvátenni amit már két (vagy három?) éve is megírtam ugyanitt. Az apropót suliwrc udvarias és visszafogott tegnapi észrevétele szolgáltatja ("locsolda" "furcsa a petpalackos és kancsós értékesítés"), de alföldi merlot is utal rá (kár, hogy nem ás mélyebbre!),hogy a minőség felől a "kaszálás" felé lejt a színvonal. Nincs kulturális koncepció, a város ezügyben kompetens vezetői nem ismerték fel a rendezvény kulturális jelentőségét és a benne rejlő lehetőséget a borkultúra fejlesztésére. Ehelyett fontosabb a borsos helypénz beszedése és jöhet boldog-boldogtalan, csak fizessen (nem csak a városnak!) Amit Salgótarján polgármestere megértett - ott hétvégén volt az első borfesztivál (Konyári részvételével!) helypénz nélkül! - ,azt Szeged vezetése (nem csak ez, az előzőek sem)úgy látsik nem értette meg. Itt fontosabb, hogy a város és bennfentes brancs "kaszáljon".

lackó 2009.05.19. 11:48:41

Já...@vargánya: miért gondolod, hogy a város vezetői felismernék a kulturális jelentőségét, mikor semmit nem kell tenniük és mégis jön a haszon? Üzleti szempontból ez egy nagyon jól menő fesztivál, "happening". Valószínűleg újra indulni fog a lavina, de itt régen nincs szó bármiféle igényességről, szakmaiságról. Kérdés: egy ekkora fesztiválnál beszélhetünk-e kulturális, vagy szakmai igényekről? Ha a borásznak sem feltétlen fontos az ittlét, akkor mit várhatunk egy ekkora közönségtől? Dóm-tér? Csináljuk meg!

Érdekességképp: a Városkép 3 "erdélyi" városban is borfesztivált szervez, ahol lehetőséget biztosítanak az itt kiállítóknak is, nagyjából 25.000 Ft/nm. áron. Kérdem én, Nagykárolynak mekkora igénye van erre?

Másrészt: miféle biztonsági szolgálatról beszélünk, amikor egy verekedésnél majd 10 perc kell, hogy megérkezzenek a jóemberek? A szerencsétlennek már a fejét verték az asztalba a pálinkától begőzölt embereink. A kb. 40.000.000 Ft-os bevételből nem kellene telnie?

suliwrc 2009.05.19. 14:35:53

A tegnapi lökdösődésnél én is ott voltam, igazából nem tűnt komolynak, de az igaz, hogy 10 percebe telt míg a staff megjött.
Nekem fura a szervezésben, hogy én mint először kiállító gyakorlatilag le vagyok sz**va. Semmi program, zene akármi. Azt nem hiszem, el, hogy nincs egy olyan banda Szegeden aki ne vállalná el ingyen, a fellépést.
A cigis pult a maga 3 bodegás méretével bent van a színpad mellett, pedig akinek kell elmegy a sor legvégére is.
Miért nem lehet, hogy a boros kerüljön oda??
Padok is egyre jobban fogynak előlünk.Máshol meg egyre több van.
Ez van...
Kicsi vagyok...

Jenyei 2009.05.19. 15:17:07

Szerencsére csak az a furcsafejű gyerek lökdösődött, a többiek nyugodtak voltak.
A zene viszont nem biztos hogy jó lenne. A hangos zene mellett nem lehet beszélgetni, márpedig a minőségi borok mellé a jó emberi szó való. Koncertek vannak máshol, Dugonics tér...
Ti eléggé kiestek a fősodorból, talán ez is baj.

vargánya 2009.05.19. 16:07:22

@Jenyei: Abban egyetértek, hogy a hangos zene zavaró, épp azért, mert a bor csendes, meditatív, beszélgetős műfaj ... már ahol igényesen művelik. De el tudom képzelni, hogy egyfajta diszkrét aláfestésként igényes népzene (a tárogató nekem tetszett), reneszánsz zene, klasszikus komolyzene már teremtene egy alaphangulatot, "zenei atmoszférát". A sor folytatható más borhoz méltó műfajokkal, csak hát ugye ahhoz megint kéne egy kis kultúra az amúgy önmagára k.-ra büszke, önelégült városumkban. Kedves Lackó! Pontosan tudod, hogy mi a problémám! Ha ez így folytatódik, pár év múlva nem jön ide komoly borász, mert már akkora a választék, hogy mehet máshová, ahol ... .És itt marad nekünk egy sörfesztivál hangulatú ... valami, olcsó édesborokkal. Proletkult, hogy tovább ne is ragozzam. Az meg nem olyan egyszerú, hogy "csináljuk meg!" a Dóm-téren ahogy azt már régóta mondjuk. Csinálja meg az, akinek van ehhez infrastruktúrája. Viszont a város - polgáraiért felelős - vezetésének kell gondoskodnia arról, hogy azt méltó módon tegye. Ne a kaszálás legyen a fő cél ... .Szakmai segítséget szivesen adunk, de soha senki nem kérte, mintha nem is tudnának a BSzT létezéséről , mintha ne is lenne 10 éve egyetemi borkurzus ... folytassam. Mintha nem is léteznénk a városvezetés számára. No meg csak bekavarnánk a haverok bizniszébe, az meg ugye mindent felülír. (Figyeld majd a "haverok" hozzászólásait!).

lackó 2009.05.19. 17:31:17

@Jenyei: igen és az idő előre haladtával az a fej egyre furcsábbá vált...

@vargánya: valahol egyszer el kell kezdeni. Van köztünk olyan, talán nem is egy ember, aki segíthet az infrastruktúrában...valahol mégis elapad a dolog. Az okokat nem tudom. Az nem elég, hogy 4-en, 5-en leülünk és megváltjuk a világot.

Amit a BSzT-vel kapcsolatban felvetsz, érdekes kérdés. No, de ez azt hiszem nem feltétlen egy nyilvános fórum köréhez tartozik. (Akit esetleg érdekel a Borbarátok Szegedi Társaságáról van szó). Az hogy nem igényli a szakmai segítséget "A KFT", a rendezvény szervezőinek szakmai színvonalát mutatja. Szomorú tendencia, hogy egyre kevesebb borász látogat el a rendezvényre, ugyanakkor az is jelent valamit, hogy néhányan el sem tudnák képzelni, hogy ne legyenek itt (Mayer Marci, Leló, Maczkó Robi, Font, Varga Árpiék...) és érdekes módon náluk csapódik le a nagyobb forgalom. Erre valóban figyelni kellene elgondolkodni, hogy ez jelenthet valamit, mint ahogy azon is, vajon szükség van-e 5 napra. Akik igénylik, igényeljük a borász társaságát, megtaláljuk őket, csak valóban, egyre kevesebbet.

Szóval, valóban lehet örülni egy ilyen fesztiválnak, csak az évről-évre romló tendencia nem kecsegtet túl sok jóval.

suliwrc 2009.05.19. 18:44:20

És igen!
Megjött minden borfesztiválozó álma...
Szakad az eső!!

lackó 2009.05.19. 18:50:01

@suliwrc: suliwrc: ez minden évben így van. Már hozzászoktunk. Péntek délután megkóstolnánk a borokat, szigorúan szakmailag :)

Meg tudjuk oldani kicsit nyugisan?

lackó 2009.05.19. 18:55:50

@suliwrc: ez Szegeden mindig is így volt...már hozzátartozik, a régiek már hiányolnák is :)

Mikor tudnánk megkóstolni szigorúan szakmailag a boraid, kicsit nyugisabban, péntek körül?

lackó 2009.05.19. 18:56:59

Bocs...beázott a hozzászólásom :D

suliwrc 2009.05.19. 22:25:21

@lackó: Természetesen megoldjuk!Várlak titeket!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.05.20. 10:53:46

Tegnap esti tapasztalatok
Sauska chardonnay-borzasztóan fás, nem tetszett
Sauska Makár Chardonnay-ebből is kilóg a fa, de más borszerűbb
Sauska cuvée 7 villány-még mindig nagyon nagy bor, de az elmúlt napokban kicsit ráuntam az ilyen bordeaux-i fajtákból készített csúcsborokra:)

Tornai 07-es Top selection tételek:egytől egyig kiváló borok kiváltképp a juhfark és a hárslevelű

Dél-afrikai borok:
Rudera robusto chenin blanc-szenzációs bor, kirobbonó gyümülcsösség, vibráló élettől duzzadó savak
Hartenberg cabernet-merlot-igazi nagyágyú-de nem különb a hazai elit dél-pannon alakulattól
Hartenberg Shiraz The Stork-szenzációs bor-olyan mélységek, hogy beleszédültem mégis elegáns rendkívül intenzív élmény

Hagymási Animus 2002-Kis társaságunk egyik hölgytagjának évek óta kedvenc bora-valóban szép bor, sok-sok erdeigyümölccsel

Borkorzó-az a rhone vidéki syrah alapú cuvée még mindig nagyon szép(azért könnyebb kategória mint a stork)

lackó 2009.05.20. 10:57:29

@suliwrc: ma este nálad találkozunk, remélem, lesz egy kis nyugi.

Cs.L.

alföldi merlot 2009.05.20. 11:06:32

A Szegedi Borfesztivál egy népünnepély, és valójában nagyon is jó, hogy ennyi embert tud megszólítani. Nyilván nem annak a kb. 150 szegedi borbarátnak szól, akinek a borozás a fő hobbija. De még így is inkább nekik szól, mint a borult arcú, leharcolt alkeszeknek. Még jelenlegi profitorientált és tagadhatatlanul hanyatló minőséget mutató formájában is jó, hogy van, mert rengeteg ember először találkozik igazán minőségi borral, és tanul meg különbséget tenni. Amúgy pedig hülyeség volna tagadni, hogy a magamfajta idült borbuzi is könnyedén talál jó bort, ha keres.
Én a Dóm-teret, ami zárt és kánikulában elviselhetetlen, a szakrális funkciójáról már nem is beszélve, soha nem tartottam jó ötletnek. Ellenben egy barátom remek és könnyen kivitelezhető javaslattal állt elő: legyen minden évben vendég egy borvidék, és akkor meg lehet hívni (és ingyen kiállítóhelyhez juttatni) 4-5 vezető borászatot az adott régióból. A többiek pedig jönnek maguktól. A kecske és a káposzta is jóllakna.

Jenyei 2009.05.20. 11:19:40

Számtalan jó és kedves ismerős jön el, egyetemi oktatók tolják oda a biciglit (szó szerint) a standhoz munkába menet vagy jövet, abszolút nem az alkesz kategória van kint, és mindenki jól érzi magát, én még panasz-szót nem hallottam a hangulatra vagy a borokra, pedig jópár száz embert kiszolgáltam.
Tehát a "fos" jelzőt -illő tisztelettel- abszolút ide nem illőnek érzem.

lackó 2009.05.20. 11:33:49

@alföldi merlot: Csaba, téged megkérdezett valaha valaki a borfesztivállal kapcsolatban? :) Ugye érted, mire gondolok?

lackó 2009.05.20. 11:40:55

@alföldi merlot: még egy valóban érdekes adalék, hogy irányítható azért a dolog és nincs veszve minden. A hétvégén szerencsénk volt Istvándy Gergőnek segíteni. Számtalan ember jött hozzánk édes vörösbort keresve. Badacsonyról lévén szó, a vörös már kétséges volt, viszont örömmel vették a rozéra való invitálást. Nem tudom pontosan mennyi rozét hozott Gergő, tudtommal vasárnap estére gyakorlatilag el is fogyott. Nem szeretnék nagyívű tanulságot levonni ebből, szerintem értitek.

Jenyei 2009.05.20. 12:21:11

Mióta kijárok, kb. 7-8 éve, határozottan állítom, hogy meredeken csökken az édes vöröset keresők aránya. Most három nap alatt nem voltak tízen.

lackó 2009.05.20. 13:00:45

Nálunk egy este voltak húszan :D

Kocapecas 2009.05.20. 19:25:18

suliwrc: Ha minden jól megy szombatom behajtjuk rajtad azt a 10%-ot. Feltéve ha van valami édesebb borod a lányoknak is.

lackó 2009.05.21. 09:30:52

Borfesztivál, sokadik felvonás:

Borkorzó: gyönyörű borok, a pinot blanc nagyon tetszett, a rajnai pedig kiemelkedő, gyönyörű savakkal és érettséggel, mégsem jön belőle a túlzó petrolosság. Szépek a bordóiak, csak az én személyes ízlésemhez közelebb áll a burgundi (ami nagyon szép, csak még fiatal), a Rhone-mentiek pedig valóban nagyon szépek, főleg a 2003-as. Mindenképp kóstoljátok meg.@Kocapecas: a lányoknak nagyon fog ízleni a f.burgundi és a muscat, nem feltétlen az édesség a lényeg a lányoknál sem.

Nagyon szép borokat kóstoltunk a Horváth és Pálffy pincéknél, Pálffynál talán picit több a finesz a borokban. Horváthnál talán az egyik legtisztább olasz volt, valamint van egy érdekes chardonnay-muscat házasítás is, hibátlan, egyszerű, játékos bor, talán kis szénsav még beleférne.

Pálffynál hibátlan borok voltak egytől-egyik, a tramini gyönyörű, a kishordós sauvignonnal kézen fogva...mindenképp érdemes!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.05.21. 09:50:32

@lackó: Azért csak van átfedés az ízlésünkben:)

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2009.05.21. 10:30:28

Nagyon jó hangulat volt tegnap. Azt hittem szombat van, páran mondjuk úgy is néztek ki éjfél környékén :) Egyszerre 3 kis színpadon mérték a zenét, legszívesebben mindenhol ott lettünk volna. Ja és a Konyári rozé (is) a nyerő :)

Krisztina (törölt) 2009.05.21. 10:33:31

Ha megengedi itt a sok borerto egy tudatlan de lelkes amator hozzaszolasat...
Istvandy keknyeluje az idei kedvenc, raadasul ugy talaltunk ra, hogy elotte nem "muvelodtunk" mit is kellene kostolni. Kostoltuk tavaly is, szep volt, iden is arra kanyarodtunk, huuuuuuuu, de jo :)
Hagymasinal igen megtetszett az olaszrizling es annak ellenere, hogy en nem vagyok egy pinot noir rajongo, vettunk tole egy palackot, annyira bejott. Talan azert, mert nem tipikus PN? Majd megmondjak, akik ertenek hozza. Az Animus erdekes, egy kostolast mindenkepp meger, aki valami nem szokvanyosra vagyik.
Sauska CH-ja meg mindig nagyon bejon, bar CH-bol nekem Gal 2006 a non plus ultra.
A szervezesrol annyit, hogy kifejezetten orulok neki, hogy hosszu ideig tart. En nem tudok egy este 4-5 bornal tobbet megkostolni, igy viszont egeszen sokra sort lehet keriteni.

egy 2009.05.21. 10:44:48

Szeged általánosságban: szomorúan írom le, de szerintem rossz úton jár Magyarország egyik legszerethetőbb boreseménye. A rétestészta hosszúságúra nyújtott rendezvényről szépen lassan kifarolnak a „nagyok(?)” és a kicsi, de érdemesek (no persze nem az érmesek), helyükre érkeznek a feltörekvő kicsik (éljen és hurrá) és a (jól)megélhetési kannások. Az utolsó pillanatban lemondók helyére a már amúgy is kiállítók léptek be, így vannak, akik egyszerre 2-3 standon keresik a szerencséjüket és a vendégek kegyeit. Hétközben borászt csak elvétve talál az ember (normális is, ki hagyja ott a szőlőt, munkát 9 napra), a hirtelen megsokszorozódott standok miatt több helyen futottam dekoratív hostessekbe, kedvesek, aranyosak, értitek… Félek, sok-sok erőfeszítéssel a Szegedi Fesztivál leküzdi magát egy gigantikus, maratoni búcsú színvonalára (ja, most hétvégén jön a borfeszttel egybenőtt Hídi vásár…). Kár lenne érte.
Közérdekű! A fesztivál bora: Monyók József 1996-os évjáratú Tokaji Esszenciája (mi mást nevez az ember egy fesztivál bora versenyre, ha nem egy 13 éves Aszú Esszenciát), ami jelentős előrelépés a tavalyi mandulás jégbor championhoz képest.
Néhány bor, ami eddig nem hangzott el, de talán érdekes: Ha valaki szereti a Somló classicot, feltétlenül keresse a Szabóvári pincét a fősoron, hatalmas arcok, a borok pedig Old School somlóiak. A 2004-es (hello) Olasz, a 2005-ös Furmint és a 2006-os hordóminta Juhfark egyaránt izgalmas bor, döbbenetes élettel. A borok érettek, champagne-osan finoman oxidáltak, mindez már-már elpusztíthatatlan, de már (!) élvezhető mennyiségű és szerkezetű savval. Gyümölcsfanok, Irsai kollaboránsok kerüljék, fröccsösöknek kötelező. Más. Aki eddig soha nem ismerte fel egy bor illatát, és sikerélményre vágyik, keresse meg a Lelovits standot és kérjen egy pohár rosét, majd kerek szemekkel kérdezze meg, hogy ez földieperből készült-e? (A Prowein-on futottam így bele egy borba, amiből áradt kiwi minden frontot, végül kiderült, hogy tényleg kiwi-ből van; Prestons Kiwifruit Winery) Szóval a Lelovits rosé: pici cuki, jó savak és elképesztő eperáradat (talán a 40% Syrah miatt). A Portugieserre kíváncsi voltam Vörös és Fehér kolléga írása kapcsán, szerintem is jogos a 4 pont, korrekt, de nekem is lomha egy kicsit, főtt (piros) gyümölcsök, tovatűnt savak. A Concentus Cabernet/Merlot inkább az előbbiről szól, összességében rendben is van, kár, hogy jéghidegen kaptam. Kiss pince Egerből laza 50 hektáron tolja, van is szortiment Sauvignon Blanctól (számomra totál betli, mély arany szín, fáradt, oxidált, rossz hordós, stb) a Tramini Jégborig (csak, hogy keretben legyen, ez se jött be, nagy cuki no sav + valami gyanús gumisság). A Leányka talán a legszebb a sorban, erősen jön a fajélesztő (szerintem egy S.B. élesztő), de ezzel együtt élvezhető. A vörösök sem rosszak, de szerintem kicsit drágák…igaz, kicsiben nem is lehet olcsón termelni! Siposék Badacsonyból új arculattal és eléggé egyen borokkal jöttek, talán a 08-as Szürke a legszebb. Maczkó Robi portugiesere egyedi darab, a megszokottnál sokkal-sokkal testesebb (32-es extrakt, hoppá), illatban áradó fruti cukorka (hangulatban és formában lévő kóstolótársam még a frutiba ragadt csomagolópapírt is kiillatolta belőle!) Ide kívánkozik még talán a Pinot is, mely épp oly messze van Burgundiától, mint … nem is tudom, szóval nagyon! Talás sose találkoztam illatban ennyire bordeaux-i burgundival. Dől belőle a gyümölcs (minden piros, különösen cassis), a melegség (pedig ezt is hidegen kaptam). Szájban már inkább Pinot, de nem egy animális, „nehéz to understand” (Zsóti barátom után szabadon).
Folyt köv… üdv:egy

lackó 2009.05.21. 11:11:15

@egy: én, mint Somló-rajongó a Szabóvári borokban túl sok savat érzek. Érte én az old-school somlói stílust, de szerintem itt valami másról van szó. Nem is sok a sav, hanem éretlen. Egyszóval, nekem az olaszon kívül a többi nem jött be.

Lelovitsnál a cabernet franc-t kóstoltad esetleg? Szerintem a hazai mezőny egyik legszebbje.

Monyókot nem is értem...persze, hogy egy esszencia lesz a fesztivál bora...de van-e értelme? Egyetlen ilyen jellegű bor a mezőnyben, persze, hogy mindenki hasra esik tőle. Egyszer kóstoltam egy Monyók szamorodnit, ihatatlan volt és ki is löttyintettem. Persze, lehet, hogy közrejátszott a pofámba fújt füst is...idén legalább még elmaradt a tucc-tucc zene. Sajnos az általad említett lefelé mutató útnak szép mintapéldái ők...

Emellett pedig ne feledkezzünk meg a többi nyertesről sem:

Font S.B.-je lett a legszebb fehér, már írtam róla, javasoltam is kóstolását, igazán büszke vagyok magamra :)

Vörösben milyen meglepő, Sauska 7-ese...

Legjobb desszertbor: Béla borászat, Imrehegy, Nektár! Zolinak eddig is szép borai voltak, úgy néz ki, a munka kezd nagyon beérni, a rozéja is gyönyörű és aranyérmes lett.

@Krisztina: Hagymási pinot-ja mindig is izgalmas, jó választás!

@drbarta: naná :) az átfedés nem egyenlő az azonossággal :)

suliwrc 2009.05.21. 12:33:44

@Kocapecas: Szombaton teljes sortimenttel várlak titeket.

Lacrima lui Ovidiu 2009.05.22. 18:29:09

Üdv!

Idén csak rövid időre tudtam leugrani Szegedre, de azért méhány szép élmény, ami egyben ajánlat is:

Mayer Márton Merlot válogatás: Végtelenül gyümölcsös, takarékos, de határozott fa a háttérben robosztus, de elegáns test. Még a Kopárjánál is jobban ízlett, pedig az is nagyon remek!

Maul pincészet: Most találkoztam először a boraikkal és nagyon meggyőzőek voltak. Pinot noir, Lator (=CF), Taurus cuvée. Mind a 3 hatalmas bor, kóstoljátok meg!

Balla Géza borai továbbra is remekek, nekem most a Reserve Kadarka volt az ász. (De a Királyleányka, Ballada és az édes szamorodni is ízlett)

Megkóstoltam néhány bort a Hagymási pincénél is. CSak a Kéjbort szeretném kiemelni: a kékmedockal fűszerezett CS-ME cuvée neve telitalálat a hatalmas minőség mellé.

Benikuty 2009.05.28. 20:25:44

A Gedeon Perla(Perle) csoda szép nyáresti ital, jó hidegen.
Köszönet érte, Árpád! Nálam 6 pont, és nem azért, mert ajándékba kaptam.:)

lackó 2009.05.28. 20:54:21

@Benikuty: én nem kaptam ajándékba, csak folyamatos ellátásban volt részem :) Egyébként a borfesztivál egyik legkellemesebb élménye. A legnagyobb meg a Vylyan Mandolás.

Benikuty 2009.05.31. 13:22:17

@lackó:
Elgondolkoztam, miért nem lehet csavarzáras üvegben forgalmazni? A dugó+ kosár és egyebek minimum 100 forint. Tán csak nem a proccok miatt?:)

lackó 2009.05.31. 16:56:07

@Benikuty: látványos, meg ugye Árpi a pezsgőgyárban dolgozott...jól emlékszem, hogy Ebnernek volt a habzójában olyan dugó, ami csavaros volt, de műanyag pezsgősdugónak nézett ki?

Benikuty 2009.06.01. 09:36:07

@lackó:
Tudtommal Árpád csavarzár párti.
Én is, de ez nem számít:)

Benikuty 2009.06.01. 09:41:01

A 2008-s rajnai rizling, nálam tegnap óta erős 5 pont. Varga Árpádtól.
süti beállítások módosítása