Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Demeter Hanga 2008

A gyerek kedvéért

2009.12.17. 06:00 - BOB

Demeter Hanga 2008

Vannak olyan pillanatok (az ezotériában hívők szerint úgynevezett karmikus pillanatok), mikor az ember úgy érzi, valamit épp neki teremtett a sors, a Mindenható, a véletlen, vagy aki amiben hisz. Mintha életünk ösvényén elérkeznénk egy táblához, amire ki van írva a nevünk csupa nagybetűvel, hogy megálljunk mellette, megpihenjünk, és ha csak egy pár pillanatig is, de otthon érezzük magunkat. Valahogy így vagyok én azzal, mikor egy borospalackon meglátom pici lányom nevét. Ezt a bort nekem töltötték le és punktum.

Demeter Csaba eddig főleg 2002-es bikavérével, valamint embert próbáló marketingötleteivel, mint például az örök zamat garanciával (bármit is jelentsen ez) lopta be magát a tudatomba. Aztán szépen egyöntetű címkecsalád is született, és egyre inkább az az érzésem, hogy ha a St.Andrea mellett van még olyan egri pincészet, ahol a marketing nem áll meg a szakrális puffogtatásnál és a bikavér-eposznál, akkor az az övé lesz.

A Hanga a pincészet (egyik) fehér alap-küvéje. Összetételét tekintve szürkebarát-hárslevelű-olaszrizling kombó, melyből a hárs és a szürke 40-40 percent erejéig veszi ki a részét, a maradék 20 százalék az olaszrizlingé. Az első meglepetés mindjárt kidugózáskor ér: a dugó bor felőli vége a szélén fel van pöndörödve, mintha egyszerűen túl szűk lett volna neki a palack szája és kalapáccsal erőltették volna bele. Vagy a dugó túl vastag, vagy a palacknyak túl szűk, vagy a dugózógép beállításával lehetett valami, mindenesetre ha a ledugózás szexuális aktus lett volna, ma sebészeten ápolnák a férfiúi büszkeséget. Nem, nem a mercikulcsot.

A pohárban világos szalmasárga bor forog, az illat elsőre a szürkebarát virágaitól hangos. Kicsit hidegebb még, mint kellene, ezért hosszasan melengetem és szimatolgatom. Friss, jó illat amúgy, az olaszrizling egy kis kesernyével is bolondítja, a hárslevelűt viszont nem találom benne. Nem mintha túl sok értelme volna egyébkét fajtákra szálazni egy illatot, a jó küvé úgyis többet ad, mint amiből áll. Melegedve a virágok mellé halvány zöldalma társul, majd összeérik az illat szépen, megjelenik benne a hárslevelű szőlőlevelessége és egész halványan némi citrusok is. Játékos, összetett, virágos és behízelgő. Tetszik.

Szájban azonban kiütközik a minimalista címke hátulütője: 12 grammnyi maradékcukorra ugyanis egyáltalán nem számítottam. Orvul jön ez az édesség, de szerencsére sok gyümölcsöt is kapok mellé, no meg a korty végében némi kesernyét. A savak tekintetében egy picurka hiányérzetem támad, az az 5,9 gramm mintha ennyi cukor mellett egy kicsit kevésnek tűnne. Női csevelyekhez persze így is (mi több: így igazán!) tökéletesen elképzelhető, csak az én szőrös, acidfüggő lelkem kíván egy árnyalatnyival többet. Az az árnyalat egyébként meg is érkezik a korty végével, de bár ne érkezne, mert hozza magával a huncut kesert is, ami az utóízre is rányomja a bélyegét. A végétől eltekintve egyébként harmonikus, jó ivású a korty, a kellő lendület és frissítő erő is megvan benne, ha nekem egy hangyányi élénkség hiányzik is.

Első felindulásomban erős 5 pontra taksálom, a pincészet webshopjában feltüntetett 1290 forintos ár pedig kifejezetten jónak tűnik érte. Én azonban hagyományos kiskerben vásároltam, valamivel 1500 fölött, azt már inkább korrektnek, mintsem jónak mondanám. Még egy pár palackkal, csak a kislányom kedvéért!

Címkék: borok a hiperből fehér olaszrizling ötpontos eger hárslevelű szürkebarát demeter csaba 2008

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr221603542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.17. 06:57:19

Egy félszáraz kategóriába sorolt bornál 9-18g/l cukorra lehet és érdemes is számítani.

BOB 2009.12.17. 07:30:51

A hatcimken a "szaraz" szo szerepel, a 12g-ot a honlapjukrol lestem le utolag.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.17. 07:39:00

@BOB: Hmmm. Nem akarok ünneprontó lenni, de tudtommal a jelenleg hatályos (ez a 2008-as borokra vonatkozólag sem volt másként) törvények értelmében "száraz" kategóriás bort palackozni max 9g/l cukorral lehet.

BOB 2009.12.17. 08:26:18

@BZoltan: Hat, ezt az ellentmondast en nem tudom feloldani. A cimken szaraz van, a honlapon 12g, es erzetre is van benne ennyi cukor. Biztos valami vilagmeretu szabadkomuves osszeeskuves van a hatterben.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.17. 08:39:42

@BOB: egy fehérbor maradékcukra és címkéje talán nem az szint ahol a nagy panamák történnek :) Szerintem vagy a címke rossz vagy a weboldal pontatlan. Gondolom a termelőtől kell megkérdezni, hogy mi is a helyzet.

Mindezzel együtt a törvény az törvény és ugyebár volt az elmúlt időszakban virtuális karóbahúzás a borral kapcsolatos törvények miatt. Szerintem érdemes a maga szintjén komolyan venni az ilyen részletkérdéseket.

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2009.12.17. 09:39:06

Én hiszek Bobbynak, hogy van benne tzukorka.

renraku 2009.12.17. 11:12:15

óvatosan ezzel a cukor kérdéssel, mert a végén a magasságos OBI bebuktatja hamisítás miatt a második vezető egri pincészetet is. Lásd villányi "hamisítások"

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.17. 11:27:51

Most kaptam email-t a Demeter Pincészettől amiben Mándoki Sándor azt írta, hogy 5g/l maradékcukor van a 2008-as Hanga borukban. Szóval pusztán egy elírásról van szó a weboldalukon.

Ez megnyugtató.

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2009.12.17. 11:58:42

@BZoltan: Nem mintha bárki is egy Hangányit is ideges lett volna:) Magam is kóstoltam e tételt és egy teljesen kellemes kis alapbor volt kielégítő harmoniával...

bortao 2009.12.17. 12:01:28

Huh...ezt megúsztuk :-)))

Dél-Balaton 2009.12.17. 13:25:49

nem akarok kötekedni, de szerintem ha OBI 5g cukrot mér, 5,9 sav mellett az még mindig félszáraz kategória

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.17. 14:52:05

A 2008-as borokra vonatkozólag száraz az a bor, amelynek cukortartalma:
a) legfeljebb 4,0 g/l, vagy:
b) legfeljebb 2,0 g/l-rel haladja meg a borkősav g/l-ben kifejezett, titrálható savtartalmat, de legfeljebb 9,0 g/l lehet.

Vagyis 5.9g/l titrálható savtartalommal és 5g/l maradékcukorral a bor az száraz.

Borkoptató 2009.12.17. 20:08:24

sajnos... 5g/l maradékcukkal még száraz!
AMugy a bort kóstolva Borkandúrral egyet értek.

Borkoptató 2009.12.17. 20:10:16

...kivéve, hogy ilyen übergagyi műanyag rusnyaság van benne! Komoly borászat, komolytalanabb borokhoz is ciki, ha ilyet hsznál!

Dél-Balaton 2009.12.18. 07:31:07

@BZoltan: Szerintem fordítva, min 2g/l-rel haladja meg a titrálható sav a cukrot, nem a cukor a savat. Ha ez nem így lenne okafogyottá válna az a. pont. Ez miatt félszáraz kategória

Dél-Balaton 2009.12.19. 06:56:33

@BZoltan: o.k. ott a pont, egy körrel lemaradtam a törvényi változásokról.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.12.19. 07:53:22

Én a _régi_ törvényből idéztem ami sok-sok éve érvényben van, de az új szabályozás lényegében és főleg ebben a pontban változatlan marad.

A bortermelésre és a borokra vonatkozó magyar törvények szerintem meglehetősen lazák, de ezzel együtt nekem gumicicám az, hogy fogyasztóként is érdemes tudni és odafigyelni arra, hogy mi a törvényes és mi nem.
A tudatos fogyasztói hozzáállás az amin a minőségi termelés elsősorban múlik. Ha a fogyasztó vállvonogatva legyint az ilyen dolgokra akkor nem szabad csodálkozni, hogy a termelők a kiskapukat keresik.
süti beállítások módosítása