Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A cabernet összeomlása

2010.02.02. 11:19 - BOB

Az alábbiakban Dan Berger kaliforniai boríró és -kritikus kolumnáját közöljük. Az írás főképp a kaliforniai viszonyokat veszi alapul és ostorozza, mikor ítéletet mond a cabernet sauvignonra, de ezzel együtt a felemelt mutatóujjat nem lehet nem észrevenni kis hazánkban sem. A stílus kissé csapongó és felületes, de a lényeg talán így sem sikkad el.

Több, mint egy évtizede vártam a csodára. Aztán a múlt héten végül realizáltam a lehető legrosszabbat: a cabernet sauvignon észrevehetően olyannyira megváltozott, hogy félek: sosem fogjuk már régi fényében viszontlátni. Olyan módosuláson esett át, mely - talán végérvényesen - szinte önmaga paródiájává tette és olyan vizekre evezett vele, melyekről 20 éve álmodni sem mertem volna. Ma a kaliforniai cabernet egy virtuális bor, melyet aperitifnek vásárolnak, mégpedig minél fiatalabban. E hanyatlás feletti szomorúságomnak egy egész hosszú könyvet tudnék szentelni. Az alábbiakban Kalifornia egykoron legnagyobbra becsült javának összeomlásáról szóló, gyors eszmefuttatás következik.

Először is tekintsünk vissza: milyennek szoktuk meg a cabernet sauvignont? Száraz vörösbor volt. Hordóban tartottuk, de nem a fás aromákért, hanem az érettségért és komplexitásért. Mérsékelt alkoholtartalmú volt, a legtöbb bor 12.5% körül állt meg, csak néhány csúcsbor érte el a 13.5 százalékot. Emellett alapvetően kicsit hosszabb, bizonyos esetekben pedig sokkal hosszabb érlelésre terveztük. Még mindig tartok néhány 70-es évek-beli cabernet-t a pincémben, remek állapotban vannak. Mindemellett ha a bor összeszedett némi palackbukét is, kiválóan illett ételeinkhez. A szép savak miatt szükségszerű is volt ételekhez párosítani, a listában pedig szerepeltek steakek csakúgy mint bordaszelet, párolt és pörkölt húsok, sült csirke, vadak és egyebek.

Ezzel szemben amit ma látunk - főképp a 30$ és afeletti árkategóriában - mintha épp az antitézise lenne mindennek: magas alkoholfok (a magukra valamit is adó borok 14.5 százaléknál kevesebbet nem tartalmaznak, némelyik 16 százalékig is elmegy), elképesztően alacsony savszintek (melyek eleve nem teszik lehetővé a bor hosszabb érlelését), sok borban pedig maradékcukor. Ezekről a borokról azt olvassuk kóstolási jegyzetekben, hogy csokoládés, kávés, füstös, pörköltmogyorós. Márpedig ezek az aromák nem a gyümölcsből jönnek, hanem azokból a füstölt tölgyfahordókból, melyben e borokat érleljük. Ezek a módszerek évtizedekkel ezelőtt nem voltak szokásban.

A legtöbbet mondott - és egyben legkárosabb - mondat a mai cabernet-kről az, amit borászoktól hallok, mégpedig többnyire bizalmasan. A körítés változó, de a felfogás ugyanaz: "Talán készítek még cabernet sauvignont, de inni többet nem fogom".

Kaptam egy e-mailt egy Napa-völgyi borásztól, George Vierra-tól, ezt írja: "Épp most bontottunk egy 1980-as Vichon Eisele Vineyards Cabernet-t, 12.5 fokos alkohollal. Szép színe volt, gyümölcsös-fűszeres illata, közepes teste érintésnyi tanninos húzással, korrekt egyensúly, nagyon hosszú lecsengés. Van még belőle pár palackom. Jól passzolt a báránycombhoz."

Néhány perccel később egy másik e-mail is beesett, Christian Miller piackutatótól: "Tegnap bontottunk egy 1991-es Simi alap cabernet-t, csodálatosan megérett. Nagyon érdekes volna egy kóstolót tartani 10 és 20 éves csúcsborokkal a „második borok” ellenében, hogy lássuk, melyik érik vagy öregszik szebben. Ugyanakkor azt hiszem, néhány évet még várnunk kell, mire teljes egészében megmutatkozik az utóbbi évek stílusbeli váltásának minden hatása."

Múlt héten a San Francisco Chronicle borversenyén bíráltam és a 60 tételes cabernet-sor teljesen lehangoló volt. Majdnem mindegyik roppant nagy, idomtalan vörösbor volt, a cabernet-hez társítható bármiféle aromák nélkül. Ráadásul ezek a mamlaszok még ételekhez sem párosíthatók.

Az a tény, hogy a mai cabernet-k nem működnek az ételekkel, arra indított, hogy azt ajánljam: talán csokoládéval működni fognak. Ezzel egy boríró kolléga rögtön vitába is szállt: "Micsoda!? Elrontani azt a jó csokoládét?"

Ennek a körtáncnak számos bonyolult oka van, de a lényeg az, hogy talán örök időkre elvesztettük a cabernet-t. Fiatalon gyakorlatilag ihatatlan, azt elképzelni sem tudom, hogy szépen megérik, így ötletem sincs, miért vásárolja még mindig annyi ember. Ez volna a "politikai korrektség"? Mert egész biztosan nem azért veszik most, ami miatt évtizedekkel ezelőtt rajongtunk érte. Minden fogyasztó agyát átmosták volna?

Persze, néhány elegáns cabernet azért készül még, bár olyan ritka, hogy veszélyeztetett fajok listáján kellene szerepeltetni. Érdekes módon némelyik egész józanul árazott, talán mert nem csokoládé-illatúak.

Hallok olyan pletykákat is, miszerint a borászok próbálják csökkenteni a borok alkoholszintjét. De sajnos be vagyunk zárva egy olyan rendszerbe, amely ezt a középszerűséget igényli. És bizonyos tekintetben még nevetni is lehetne azon, hogy minél többet fizetsz a borért, annál nagyobb az esélyed, hogy egy furcsa, cabernet-re alig hasonlító italt kapj.

P.S. Van valami összefüggés a cabernet sílusbeli hanyatlása és az utóbbi években drámaian megnőtt pinot noir-fogyasztás között?

Címkék: esszéjellegű cabernet sauvignon dan berger

37 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr911722201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiatalborivo 2010.02.02. 12:34:14

Én egy vendégségben kóstoltam(ha jól emlékszem) a Fekete pince (Villány) azt hiszem 2006os Cabernet Sauvignonját. Azt hogy ez egy mennyire elismert pince azt nem tudom, az ismerősöm elismerően beszélt róluk, több bort is hozott tőlük, köztük ezt is. Tökéletesen ráillik a fenti cikk leírása, édeskés, vaniliás, pörköltes jegyek, hatalmas test és megmondom őszintén estebéd után voltunk, ez lett volna a desszert számunkra de én egy hatalmas pohár szódát is ledöntöttem mert 1 pohár bor után nemhogy megkönnyebült volna a gyomrom, inkább az édes ízektől még telítettebb volt. Nehéz bor volt. Finom de nem az ételhez való, savai ennek se voltak túl jellegzetesek, pedig 3 éves bornál még azért... Na mindegy, nem volt rossz, de a cikket elolvasva ez egy iskolapéldája a leírtaknak.

Más szemszögből: az író 30 évvel ezelőtti dolgokra emlékszik vissza. Azóta a mainstream más lett, a művelésmódok is mások lettek, az akkor használt permetszerekről tudjuk hogy halált okoznak, nem nagyon volt akkor biodinamika vagy volt de másképp, az időjárás és a hőmérséklet is más. Sok dolog más lett azóta, a bor, a fajta miért maradt volna meg ugyanolyannak.

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2010.02.02. 12:49:03

Az író sok sok kilométer távlatából beszél. Nyilván van valami párhuzam kis Hazánkkal, azért most ne kezdjük el hirtelen fogni a fejünket, hogy jaj. Itt a tendencia szerencsére pont az ellenkező irányba megy, ha nem is túl gyorsan.

Kóstolómester (törölt) 2010.02.02. 12:50:11

"Van valami összefüggés a cabernet sílusbeli hanyatlása és az utóbbi években drámaian megnőtt pinot noir-fogyasztás között?"

Á, dehogy csak kell egy cabernetes "Kerülőutak" (Sideways) és a fajta ismét reflektorfénybe kerül Kaliforniában.

Külön gratulálok Bobnak hogy egy 3 pontos bor helyett most komolyabb témát feszeget...

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.02.02. 12:58:40

azért hogy egy kalifornia borszakíró móresre tanítsa a világot egyensúlyból, arányokból és mértékletességből, ezt se gondoltam volna... :-)
nálunk meg csak készüljenek a 16os szeszű monstrumok...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.02. 12:59:09

Remek a cikk, már évek óta aktuális a kérdés. Sajnos a fogyasztók nagy része a nagy testet és tölgyszörpöt keresi. Ha visszaemlékszem saját borissza történetemre, akkor nem tudok nem gondolni arra, hogy nálam is sokáig tartott, amíg az áradó vaniliás/fás cuccról ki tudtam mondani, hogy nem kell ez, és tönkreteszi az eleganciát a borban. A borászoknak sajnos keresnie kell a tömegek kegyét, egyébként értékesítési probléma lesz. Más kérdés, hogy pont maguk mentek el ebbe az irányba és szoktattak rá milliókat erre a vonalra.

Hugh Johnson 1-2 Decanterrel ezelőtt azt nyilatkozta az újságban, hogy egyik nagy fájdalma, hogy a borokat minél előbb piacra akarják dobni, ezért minél előbb fogyaszthatónak kell lenniük, ami sokszor izgalommentes, túl későn szüretelt, lekváros, magas alkoholú cuccot feltételez. Ennek megfelelően persze baromi unalmasak is egy idő után ezek a tételek.

A vörösborban maradékcukrot hagyni számomra vörös posztó. Nemrég kóstoltam néhány makedón bort és minden vörösbor a félszáraz kategória közelében mozgott. Az első pohárnál jól csúszik, a másodiknál már emelyítő. Rájöttem közben, hogy Makedóniában pl. ez valamiért szokás. Összességében elég jó minőségűek voltak a boraik egyébként.

Nálunk a villányiak mentek el ebbe az irányba. Az említett Fekete bort nem kóstoltam, de néhányat másikat tőlük már igen. Nekem nem volt ilyen benyomásom, korrekt, egyedi boroknak tűntek, nem túl nagy testtel és nem túl nagy újhordóval.

fiatalborivo 2010.02.02. 13:19:10

@akov: Persze mindenkinek más az előélete, nekem a CS nem is kedvencem és főleg olyan helyen iszom ahol használt hordókat alkalmaznak, vagy használt hordó pár hónap aztán saválló, azok nekem jobban tetszenek, elegánsabbak, azokhoz képest amit kóstoltam túl vaniliás, kicsit émelygős volt, mindazonáltal hogy nem volt rossz. Biztosan léteznek ennél több hordót kapott, meg erősebb pörkölésű hordót kapott CSek is de Nekem az is sok volt.

lackó 2010.02.02. 13:20:34

Tulajdonképpen kinek, kiknek, melyik borvidéknek is köszönhetjük ezt a Cabernet-stílust? Ja, bocs...

Bob pedig biztosan nagyon büszke, hogy megdicsérték az alkeszen!!!

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.02. 13:25:03

@lackó: szerintem ez globális probléma nem pusztán újvilági, hiszen ez a stílus az Óvilágban is dívik ezerrel.

Bár nálunk a maradékcukor-probléma talán nem jelentkezik. Szerencsére.

lackó 2010.02.02. 13:26:50

@akov: így van, globális probléma, csak talán érdemes megnézni, hol is ennek a forrása...

Na, a napokban kóstolt egyik tételnél amúgy pont a maradékcukor-probléma gondolkodtatott el. Magyar tétel volt vala...

Octopus 2010.02.02. 13:29:42

Kóstolómester megelőzött :)

"P.S. Van valami összefüggés a cabernet sílusbeli hanyatlása és az utóbbi években drámaian megnőtt pinot noir-fogyasztás között?"

Micsoda velős beszólás... egy film hatására a sok birka szörpös amcsi merlot helyett szörpös amcsi pinot-t iszik, aminek még kevesebb köze van a fajta eredeti stílusához, nahát, ez aztán baromira alátámasztja az összeomló kaberné elméletet

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.02. 13:35:46

@akov: "nálunk a maradékcukor-probléma talán nem jelentkezik. "

Én ebben nem lennék annyira biztos

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2010.02.02. 14:02:48

"ezek a mamlaszok még ételekhez sem párosíthatók."

Szerintem meg ez a kulcsmondat.

borelite 2010.02.02. 14:04:48

Nem kevés boríró és -kritikus ír elég sok mindenről szerte a földgolyón. A Napa Valley Register nem éppen világlap, cikkíróival - témafelvetéseivel - szemben valószínüleg kevésbé kritikus a szerkesztő. Amit a CS-ról ír, azt még jó néhány más fajtával kapcsolatban is megtehetné, ugyanis változott a világ, benne a termelő és a fogyasztó is. Hogy manapság a sok évtizeddel ezelőtti CS lenne az etalon, azt azért nagyon kétlem.

2010.02.02. 14:35:06

"Micsoda velős beszólás... egy film hatására a sok birka szörpös amcsi merlot helyett szörpös amcsi pinot-t iszik"

ittam kint olyan PN-t, hogy összeh.gyoztam magam a gyönyörűségtől... :) (igaz, az santa inez valley volt ;)

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.02. 16:04:55

@BZoltan: No jó, itt most csak a csúcsminőség vonalra gondoltam, nem a BB Félédes Zweigeltre. :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.02. 16:45:58

@akov: Én is. Törvényileg 9g/l a maradékcukor felső határa a száraz boroknak. Szerintem csodálkoznánk ha pontosan tudnánk, hogy hány száraz vörösbornak segít a kerekségében, simulékonyságában néhány gramm maradékcukor. Ez persze nem baj, csak néha úgy érzem, hogy a fehérboroknál szinte kötelező megemlíteni a maradékcukort ameddig a vörösöknél úgy csinálunk mintha ez egy nemlétező dolog lenne.

lackó 2010.02.02. 17:33:33

@akov: azért tegyünk különbséget a természetes maradékcukor, ill. az utólagos mustjavítás között :)))

@BZoltan: messzemenőkig egyetértve, egyben reagálva: miért is lenne Isten ellen való eretnek véteknek az a 2-3-4 g/l maradékcukor? Akár fehérben, akár vörösben. Egyszer Németh A. mutatott egy 11 g-os muskotályt. Maradékcukor nélkül. Ihatatlan volt.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.02.02. 17:52:33

@lackó: "Egyszer Németh A. mutatott egy 11 g-os muskotályt. Maradékcukor nélkül."

Bocs, ez mit jelent?

borpancsoló 2010.02.02. 18:04:14

Az a baj az ilyen kesergéssel, hogy a fogyasztók azt iszák, amit kedvenc borászaik a fülükbe duruzsolnak de a borászok mindig igyekeznek a lehető leggyorsabban reagálni a borírók által felvázolt új trendekre.
Szóval a monstre CS-ek pályafutása nem úgy kezdődött, hogy a végfogyasztók véletlenül kipróbáltak egy olyat és onnantól csak azt vették az addig jól bevált helyett.

@lackó: Egyetértek, a maradékcukor bomba jól állhat egy bornak, ha TERMÉSZETES, vagy ha nem csak az a cél, hogy az alkoholisták ne érezzék ki egyből a bor amúgy gyenge minőségét. De az utólag sűrítettmusttal felédesített, legtöbbször szutyok borok nem jók másra, csak hogy a félszáraz - félédes - édes boroktól zsigerileg térítsék el az igényesebb fogyasztókat.
A 11 g-s muskotálynál úgy érted, hogy turbózás előtt? mert a 11g a maradékcukor. Édesítés nélkül volt ihatatlan, nem?

borpancsoló 2010.02.02. 18:04:59

@RAMBO: jó, akkor más se értette...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.02. 18:07:56

@lackó: Én nagyon nem tartom a maradékcukrot véteknek. Ha van akkor legyen, ha nincs akkor meg ne legyen :)
Én csak azt mondom, hogy merjük érezni a vörösökben is a cukrot.

A 11g-os példádat én sem értem.

lackó 2010.02.02. 18:08:15

@RAMBO: bocs, lemarad, hogy 11 g/l sav volt benne :D Jóvanna, még nem ittam.

lackó 2010.02.02. 18:10:01

@BZoltan: így van, ezért mondtam, hogy a messzemenőkig egyetértve, hogy is mondjam, kiegészítve? Vagy mi...tényleg innom kell sürgősen valamit.

lackó 2010.02.02. 18:10:36

@borpancsoló >>: @BZoltan: bocs, bocs, na! :D

Sárfehér 2010.02.02. 18:14:05

@RAMBO:

Gondolom, 11g/l titrálható savat akart jelenteni. (Szerintem ti is rájöttetek. :))

Cukor és vörös: Hát Balla Géza édes kadarkája azért elég jó. Nagyon kiváncsi lennék a Buttler kadarka aszúra. Továbbá ott vannak az édes Turánok, én az Egri Korona Borházét kóstoltam, egyáltalán nem rossz. (Persze, én is befolyásolható vagyok: Ha a BMVF-ben Kaló nem emlegeti az édes Turánt, és az Alkoholisták nem dícsérik meg egyszer a Korona borait, mint nem különleges, de megbízható, korreket tételeket, soha nem jut eszembe megkóstolni ez utóbbit.)

lackó 2010.02.02. 19:01:25

Jól van, ide lőjjjeteeeeeeek!!! :DDDD

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.02. 19:02:56

@lackó: 11g/l sav zérus cukorral? Huhh, az egy kicsit masszív. Nehezen tudom elképzelni, hogy ilyen sav harmonikus tud lenni komoly test nélkül.

@Sárfehér: Én nem az édes vörösökre utaltam, hanem a száraz vörösökre amikben van maradékcukor. De mivel ezt ugye nem kell feltüntetni, így nem is nagyon van szó róla.

lackó 2010.02.02. 19:34:43

@BZoltan: nem is volt az...na, ezért jó az a maradékcukor...megint egyről beszélnénk? :)

borkősav 2010.02.02. 20:01:04

Hogy is van hogy kedves borász barátaink az USA ban mennyi vizet is használnak??
Ez az író faszi meg pattoG ?

Sárfehér 2010.02.02. 20:06:52

@BZoltan: Tökéletesen igazad van, mégis, azt hiszem, egyes savasabb száraz vörösborok mégiscsak elbírhatnak némi maradékcukrot. Az igaz, hogy ebbe a CS nem fér bele. :)

Octopus 2010.02.02. 20:51:44

@Parci: és vajon mennyire hasonlított az a bor az átlag kalifornyák pinóra?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.02. 21:15:03

@Sárfehér: Persze, hogy elbírnak. Én csak azt mondom, hogy érdemes tudni erről is.

t f 1 (törölt) 2010.02.03. 07:29:53

Csatlakozom a cikkíróhoz
Cca. 15 évvel ezelőtt gyönyörű vörösborokat(nemcsak Cabernet) kaptam külföldről, nem ilyen ihatatlanul tanninos-fás valamiket, mint mostanában. És nemcsak az újvilági, hanem a francia borok is hasonló változáson estek át
SZVSZ

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2010.02.03. 10:06:10

@t f 1: Én nem ittam igazán öreg franciákat sose, de szerintem is sok az alkohol egy csomó mostaniban. Főleg a bordóikban meg a Cahors-ban, Madiranban. Egyszer megkérdeztem egy borászt, hogy ennek mi az oka, ő azt mondta, többek között az, hogy régen az olyan terroiroknál, ahol lehetett tartani egy hirtelen fagytól vagy esőzéstől, inkább szüreteltek kicsit éretlenül, mint hogy megkockáztassanak egy komoly minőségromlást. Ma viszont a meteorológia sokkal fejlettebb, ezért nyugodtabban várhatják ki, hogy a szőlő beérjen. Ki is várják, innen a magas alkohol. Persze ez csak egy része a dolognak, a valódi ok nyilván a fogyasztói szokások változásában keresendő.

2010.02.03. 10:46:20

@Octopus: ehhez tudnom kéne, hogy milyen "az átlag". ha legközelebb arra vetődnék, ígérem, masszív mintát veszek. :)

Palchy 2010.02.05. 09:20:38

Lehet itt is a klónokkal variáltak? Vagy nem? Bár manapság az édeses vonulat egyre népszerűbb. Egyre több magyar borász kezd el desszertborokat gyártani, mivel populárisabb tétel lett... Szerintem...
süti beállítások módosítása