Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Hol szúrjuk el a borválasztást?

2010.02.03. 06:00 - alföldi merlot

A Stew egyik szerzője megkérte a Bonny Doon bohém filozófusát, Randall Grahmet, hogy sorolja föl a három leggyakoribb hibát, amit szerinte az átlagfogyasztó borvásárláskor elkövet. Grahm nagyvonalúan 3+2 hibát, illetve intelmet fogalmazott meg. Íme, az öt főbaki:

1. Az átlagfogyasztó tisztánlátása a bor valódi értékeit illetően igencsak elhomályosult, és ez nem egészen az ő hibájuk. Az újvilágban a bor "minőségét" általában a telt színhez, a "puha" tanninokhoz, az új fához és az általában vett "ütősséghez" vagy ízintenzitáshoz társítják, mintha a zene értékelésében az lenne a szempont, hogy mennyire hangosan játsszák, vagy hogy mekkora fúvós szekciót alkalmaznak.  

2. A tölgyfa nem varázsszer, nem lesz tőle minden finomabb; az ember általában jobban jár, ha kihagyja a különleges "reserve" válogatásokat.

3. Magas alkoholfokú borok. Valakinek föl kellene emelnie a hangját ellene (ahogyan Darrell Corti tette), és véget vetni ennek az őrületnek.

4. Első ráadás hiba: Az állatos címkével árusított bor nem feltétlenül "barátságosabb". (Ne etessük az állatokat!)

5. Második ráadás bölcsesség: Bár vannak borok, amelyek élvezhetőek aperitifként, az igazi borok többségének étel mellett a helye.

[A mi konkrét javaslataink a borbüdzsé hatékony felhasználására itt olvashatóak. Grahm fotóját innen metszettem.]

Címkék: szemleszerű randall grahm újvilági

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr901724506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

t f 1 (törölt) 2010.02.03. 07:36:24

Nálunk sokaknál van még egy fontos szempont: az ár
Tisztelet a kivételnek

fiatalborivo 2010.02.03. 09:32:05

Aki elkezd borokkal foglalkozni úgy 14 és 35 éves kora között valamikor, az szerintem egytől egyig be kell hogy járjon egy utat. Ha nem iszik borhibás borokat(durvákat) akkor nem tanulja meg észrevenni egy nagy bornál a borhibákat ha csak kis mértékben is jelentkeznek. Ha nem iszik agyonfásított, vaniliás, puhatanninú vöröset(fél évesen) akkor nem biztos hogy tiszteli a 10-15 éves vöröset ami ugyan hasonlo jegyeket mutat de mégis más dimenzióban. Én még az út egy részénél járok, bár 10 éve lelkes rajongója vagyok a boroknak, még van mit kóstolni, és nem bánom hogy elkövettem néhány borválasztási hibát mert azokból tutira tanultam.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2010.02.03. 09:49:28

@fiatalborivo: Persze, ha olyan érdeklődő borbuzi az ember, mint mink, akkor igen. De ha "csak" fogyasztó, akkor nem kell ennyire ismernie a dolgokat, mert sose fog igazán nagy borokat inni, sem elemzőn kóstolni, csak 2+2 dimenzióban gondolkodni: tetszik / nem tetszik és megy a kajához / nem megy a kajához.

hvuk 2010.02.03. 10:04:18

Az 5. pont az csak szerintem hülyeség? Én esténként gyakran elszopogatok fél-egy üveg bort mellé fogyasztott étel nélkül is és még ízlik is. Akkor most én vagyok zseniális borválasztó aki tudja a tutit vagy pedig nem igaz amit a fickó állít? Én azért az utóbbira tippelnék. :)

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2010.02.03. 10:16:01

@hvuk: Ez fogyasztási szokások, borkultúra kérdése. Franciaországban pl. a bor és a kaja együtt szerves egész, a "csak" borozás a többség számára értelmezhetetlen. Nyilván nem is lenne náluk 20 millió rendszeres borfogyasztó, ha nem a vacsora mellé bontanának ki egy-egy üveggel, mert "csak úgy" borozni a többség nem szeret, és lehetősége sincs rá. Azt nem tudom, hogy ez mennyire jellemző az USA-ban, de gyanítom, a filozófus épp arra utal, hogy nem nagyon, és ezt gondnak tartja.

fiatalborivo 2010.02.03. 10:17:50

@hvuk: ja ezzel én is egyetértek, simán meccsnézés közben is meg tudunk inni haverommal 2 liter bort is fröccsbe, meg vizipipa mellé is egy finom friss fehérbor nagyon jól tud esni csak ugy egymagamban, szivar vagy pipa mellé egy komolyabb vörös, szóval mindenhez vagy épp semmihez csak a bor kedvéért is lehet bort inni, de ez mindenkinek saját ízlés szerinti döntése hogy mihez fogyasztja

lackó 2010.02.03. 10:18:55

@hvuk: szerintem itten arról van szó, hogy sok "nagyágyú" reserve bor nem tűr meg kaját -vagy épp fordítva, a kaja nem bírja a lépést tartani a borral.

A csak kajálással és csak borozással nekem nincs külön semmi gondom. Azzal sem, ha együtt van, csak ha együtt van, akkor ne üssék egymást agyon.

Zseniális-e vagyok?

lackó 2010.02.03. 10:20:06

@fiatalborivo: ó, és még hány helyzet van, amikor az a bor milyen jól tud esni...előtte, vagy utána :)

Octopus 2010.02.03. 10:21:10

@hvuk: nemcsak szerinted ;) Szvsz a bor sosem volt kizárólag ételkísérő, sem az ókorban, sem mostanság

hvuk 2010.02.03. 10:38:00

@mistinguett: Hát nem tudom. Ez a cikk a borválasztás elszúrásáról szól. Ergo az 5. pont is erre vonatkozik. Magyarán szerinte sok ember borozni veszi a bort, de a borok többsége viszont - szerinte - nem iható étel nélkül.

Valószínűleg Lackónak van igaza, a szerző erre gondolt. De a szerző valószínűleg még életében nem hallott fröccsről. :)

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2010.02.03. 11:06:47

@hvuk: Igen, én is úgy értelmezem, hogy a szerző szerint a csakbor nem gyere be. De szerintem ez nem hülyeség, hanem szokás kérdése. A muki szerint a bor akkor teljes, ha van mellette kaja. Szerintem nem feltétlen, viszont abban igazat adok neki, hogy egy csomó borból úgy lehet a maximumot kihozni, ha kísérjük valamivel. Egy atomsavas fehér pl. magában tud húzós lenni, de ha melléteszel tengeri bizbaszokat, máris másképp szól, jobban, mint bármi más. Abban viszont én sem értek egyet a szerzővel, hogy "az igazán nagy borok" mellé kell a kaja. Szerintem a nagy borok mellé lehet enni, de nem kötelező.

lackó 2010.02.03. 11:10:32

@mistinguett: akkor meg is van a 6. pont? :D

Nem helyette, közben! :DDD

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2010.02.03. 11:14:54

@lackó: Azért azt hozzáteszem, hogy igazi nagy bort nem ajánlanék ilyen helyzetre. Egy könnyű kadarka oké, de az erős tannin pl. kifejezetten kontraproduktív lehet. :)

fiatalborivo 2010.02.03. 11:24:35

Szerintem a borválasztásnak 2 tipikus hibája lehet:

1. Tudom hogy mihez, milyen alkalomra milyen társaságnak akarok bort beszerezni és nem értek hozzá, nem nézek utána, nem kérdezek meg hozzáértőt, hanem választok valamit amiről úgy gondolom jó lesz. --> lutri, kis esetben jó választás

2.Magamnak akarok bort venni, hogy ne állandóan sört igyak, de mivel nem értek hozzá, lusta vagyok utánanézni és nem tudok kit megkérdezni a közértben, plusz multkor is rosszul választottam a társaságnak ezért inkább mégis sört veszek, az a biztos. --> rengeteg ilyen ember van aki fél az újtól és inkább a megszokottat választja --> a multkor emlegetett kis segédprogram okostelefonokra le tudja győzni ezt a félelmet, ja és utánanéztem létezik is egy kifejezetten magyar borokra optimalizált progi HUNGARIAN WINES egyszerűen a neve 0,79€ pézért, kb 1000 bor leírása, pincekoordináták, ajánlások és update.

lackó 2010.02.03. 11:27:57

@mistinguett: azért egy gyümölcsös kedves merlot is nagyon ott tud lenni, ahogy én érzékeltem :D

Ez most milyen borkategória is?

Sárfehér 2010.02.03. 11:40:12

Állatos cimkéjű borunk most már nekünk is van, a Dereszla Dorombbora, száraz ill. nem száraz kategóriában. Kostolta valaki?

lackó 2010.02.03. 12:01:50

Tényleg...mi baj az állatos címkével? Soha nem vettem még, de nem tudom, hogy jön ide...

Octopus 2010.02.03. 12:51:35

@lackó: tipikusan jellegtelen tömegborokat cimkéznek ilyenekkel, pl alsópolcos újvilágikat. De ha jobban belegondolok, az occsó bikavér is pont ez a kategória

Tomaho 2010.02.03. 14:31:34

@Sárfehér: igen, mind a kettőt, állítólag a fiataloknak, kezdőknek szánják, miután egyik csoporthoz sem tartozom, megkockáztatom, szolid 4 pont.

takács bálint - zsebtévé 2010.02.03. 15:32:45

Én csak a szárazot.
Az nekem inkább 5-6.
1.2-ért meg beszt báj is.

takács bálint - zsebtévé

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.02.03. 18:20:01

@lackó: állat lehet az a Syrah amit a kedves Randall tart a kezében a fotón:)

ilCapitano 2010.02.03. 23:13:47

Én ott szúrom el a borválasztást, hogy csaka ritkán van 10-20ezer forintom borra :)

kifli 2010.02.03. 23:15:45

az a fő hiba, ha az MA alapján választunk bort.:)

nick: 2010.02.03. 23:51:48

uhh, mennyi bölcsesség, amit sosem hallottam... :-D

így hát egyet én is mondok:
aki másnak kerbe kenéz, annak kesze kápa
:-P

...azért remélem, egyszer majd lesznek értelmesebb hozzászólások is
vagy ez csak azért van, mert már a poszt is ilyenre sikerült?
;-)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.02.04. 10:17:57

@kifli: Becsüld meg azt a tiltólistát is, amire így szert teszel, az is hasznos info ám.

Bár gondolom te inkább tejbe(-vajba?) fürösztöd magad, amit nehéz is lenne ellenezni, ugye.
hehe

Kóstolómester (törölt) 2010.02.05. 06:46:32

Ugyan már, a hippinek (Randall) már megint nagy a szája.
Az összes pontja vitatható és megcáfolható, most felhúzott a koma.
Az évek során hozzám is odajöttek hasonló elmék és nekik is voltak javaslataik. Mindenre van példa és ellenpélda. Én nem bírom az ilyen “filozófusokat”.

Itt írom a példákat és valaki akinek már van elég tapasztalata írhatja az ellenpéldákat.

1.Csavarzáras palackot ne vásároljunk mert nem tudni milyen hatása lesz a borra hosszútávon.

2. Vonalkódos borokat ne vegyünk mert az azt jelenti hogy szupermarket termék.

3.Olyan pincétől aki 100 ezer palacknál többet forgalmaz, ne vásároljunk mert ott már elveszett az egyéniség.

4.Ne hajszoljuk a bormagazinban ajánlott 10 pontos bort mert azóta az ára duplája lett.

5. Egy jó pincének csak a zászlósborát vásároljuk mert az olcsóbb termékeivel (pld rosé vagy másodrendű küvé) csak a hasznot hajtja.

6. Francia bort ne vegyünk mert nukleáris hatalom és atomrobbantásokat végzett (végez).

7.Csak biobort vegyünk mert a vegyszerhasználat az érdekvédett dűlőkben hatalmas méreteket öltött.

Bla bla bla…..ésatöbbi.
Én nem vagyok filozófus de Randall komának szétrúgnám a seggét. Előállhatott volna rendesebb és több példával a művész úr.
Hol szúrjuk el a borválasztást? Ha túl sok hülyeséget olvasunk hozzá.

Palchy 2010.02.05. 09:29:50

Szerintem nem mérvadó egy állatos hascímke a boron, mivel ebben az esetben nem a csomagolás miatt veszi meg a józan életű borivó a nedűt, hanem azért mert jó volt a "hype" vagy személyes tapasztalatok fűzik a pincészethez vagy a borhoz, amelyek kellemesek.

Olvastam egy cikket a 2010-es bortrendekről, ahol a nemzetközi érdeklődésre rányomta a válság a bélyegét. Állítólag több szakértő is azt mondja, hogy a kevésbé vagy egyáltalán nem ismert pincészetek felé fordulnak majd az emberek, amik jó, sőt kimagasló ár/érték aránnyal dolgoznak majd. Itt jön be a viszonylag olcsón nagyon jót szlogen.
süti beállítások módosítása