Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Mit igyunk egy soproni merlot-hoz?

2010.06.03. 10:05 - palack

A soproni borvidékről hosszú évek óta számomra két pince emelkedik nagyon határozottan a többi fölé: Ráspi és Weninger. Utóbbinál ifjabb Franz csendesen teszi a dolgát, készíti a jó borokat, amelyek az újabb évjáratokban már biodinamikusak is, bár ezt sem könnyebb kikóstolni egy borból, mint a modern cuccozást. Weningerék tényleg komolyan veszik a kékfrankos témát: én még az alap kékfrankosukban sem csalódtam soha, a Spern Steiner pedig mindig különleges élmény adott, ha meg tudtam adni neki a kellő figyelmet. Ennek tiszteletére most két merlot alapú házasításról lesz szó: az egyik klasszikus bordói küvé, a másik aztán keveri a dolgokat rendesen.

Weninger Frettner 2006

A pince megbízható, középkategóriás küvéje: az én fejemben klasszikusan a Cervaes, a Montenuovo és az Áldás súlycsoportja. Ebben az évjáratban 56% merlot, 28% syrah és 16% kékfrankos alkotják. A Bortársaságnál 2890 Ft-ért lehet kapni.

Illata közepesen intenzív, meleg érzetű, mégsem áradó inkább mély, összetett és nehezen szétszálazható. Nem a szokványos vörösbor gyümölcsök bukkanak elő, helyettük őszibarack, főtt alma, cseresznye juthat az ember eszébe. Keleti fűszerek és finom füstösség jön még hozzá ehhez karakteresen a hordóból. Az egész orr-élménynek mintha keretet adna egyfajta ásványos hűvösség, szépen ellenpontozva az eddig leírtakat. Szájban a krémes felszín alatt kissé húzós (de nem ám karcos) savak, moderált tannin és feszes gyümölcsösség várja a kóstolót. Főleg a savaknak köszönhetően élénk és igen hangos a korty, nem lehet nem odafigyelni rá. Lecsengése ugyanezért hosszú, szép lassan halkuló. Az én savakat jobban toleráló nézőpontomból elég gyakran eléri a 6 pontot.

Weninger Merlot-Cabernet 2006

Nem éppen a legismertebb boruk, pedig igen jó szokott lenni. Ebben az évjáratban 49% merlot és 51% cabernet sauvignon alkotják, franc nem került bele. A Kézműves Borok Házában 2600 Ft-ért lehet kapni.

Közepesen intenzív illata kellemesen édes, frissen, tisztán gyümölcsös karakterű főleg első szippantásra. Néha mintha egy kis technokol is felütné kupakját. Ezzel együtt kedvesebb, viszont kevésbé tűnik komplexnek, mint a Frettner. Jobban megismerve, sokadik szippantásra azonban megnyílnak mélységei: többek között csokoládé, kömény és egy kis bőrösség színezik a képet. Kóstolva nagyon intenzív, a savak itt is dominálnak, nem csupán tartást adnak az illat tiszta, édes gyümölcsösségét ízben is nagyon szépen folytató kortynak. Tanninja finoman beépül a kortyba, ahogy 14 %-os alkoholja sem lóg ki annak ellenére, hogy inkább feszes, mint nagytestű bornak nevezném. Lecsengése hangsúlyosan gyümölcsös, jóízű, elegánsan kesernyés. Fiatal, fejlődőképes bor benyomását kelti, pedig már lassan négy éves. Megvan neki a 6 pont.

A címben feltett bugyuta kérdésre felelve, én most a konzervatív válasz felé hajlok. Hiába szeretem a kékfrankost, tartom izgalmasnak a syrah-t, most jobban esett az elcsépeltebb megoldás: a cabernet sauvignonnal házasított merlot.

Címkék: kóstolás vörös hatpontos merlot kékfrankos cabernet sauvignon sopron weninger syrah

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr152052184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pupa pupánszky 2010.06.03. 11:47:01

Nekem a 2003 - as Frettner sokáig meghatározó élmény marad. A 2006 - os is közel ott van. A Merlot - CS - t még nem volt alkalmam kóstolni, de ezért a korrekt árért hajlok a megvételére.

2010.06.03. 13:03:57

a merlot - cabernet NAGYON jó ennyiért, korábbi évjáratoknál konstans 4500 ft körüli áron ment (és mindig is egy jó bor volt). vettem is pár hete 2 palackkal, amikor kiszúrtam, hogy ott (és csak ott) ennyiért mérik.

alföldimerlot 2010.06.03. 14:06:35

A Merlot-Cabernet-t nagyon jó bordóiak mellett kóstoltam, és simán pariban volt velük. A Frettnerben is látom az esélyt, hogy a 2003-ashoz hasonlóan szép pályát fusson be. Szóval mindkettő kitűnő befektetésnek tűnik, és két-három év múlva kellemes meglepetést okozhatnak.

tanninbaum 2010.06.03. 17:54:29

Valóban, Sopron és környékéről ez a cikkben említett két meghatározó pince az, melyek borainál ritkán és akkor is csak picit csalódik az ember. Mindkettőt azért szeretem különösen, mert a kritikus árkategóriában is nagyszerű borokat készítenek.

A Frettner nekem sajnos utoljára kóstolva - sok ilyen palack bontása után - a picit csalódás kategóriába tartozott. Orrban zárkózott, zöldes, kanászos illat, szájban hozta a szokásosan szép formáját, közepesen harapós, de nem bántó tannin, hosszú íz, kifejezett szép. Itt az ideje, hogy bontsak újra egyet.

Metál Marci 2010.06.03. 18:07:27

Nemrég kóstoltam a 2004-es Merlot-Cabernet - rendkívül szépen érett, tartalmas, nemes bor volt; egyébként a megszólalásig hasonlított egy jól eltalált bordóira.

2010.06.03. 18:16:27

@tanninbaum, @Metál Marci: dettó, mindkettőtök tapasztalával egyezik az enyém.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2010.06.05. 18:59:12

a 03-as Frettner talán a legjobb volt a kategóriájában, egyetértek, a 06-os meg még nem elég idős. btw, kedves palack! sürgősen vedd fel a KOMOLY SOPRONI PINCÉSZETEK közé Luka Enikőt, aki tán az egyetlen, aki rendes CS-t tud készíteni kis hazánkban - RENDSZERESEN, ráadásul évek óta kiválóak a borai és a zweigeltje is sorozatban a legjobb osztrákokéra emlékeztet...

palack 2010.06.05. 22:45:44

@szenvedély S.: Legutóbb a Budai Gourmet-n kóstoltam meg jó néhány Luka-bort. Korrektek voltak, de egyikre sem kaptam föl a fejem. És mivel nem éppen olcsók, az alaposabb elmélyedést egyelőre nem vettem tervbe.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2010.06.06. 11:41:12

tudom, hogy feltétel az ár az értékeléseiteknél, ha viszont ennyire az, akkor a magyar vörösboroknál sokkal olcsóbbat és sokkal jobbat talász/tok Burgenlandban - vagyis ár/érték szempontjából exponenciálisan kedvezőbbet. ha akarod, beszélhetünk arról, miért érdemes kimenni és kiszolgálást, minőséget, kedvességet, alázatot találni és ládaszámra hozni a hétköznapi vörös ivó-, főző-, stb. borokat Ausztriából...

nekem Luka Enikő borai tökéletesen illenek a Sauska, Tüske vonulatban, ahol nem agyonfásitott vagy agyon savanyított vackokkal jönnek, mint a magyarok sajnos nagy része. persze jól kóstoló ember ezekben is megtalálja a jót (ez is a feladata, hiszen eladja!!!), de nekem szerencsére nincsenek ilyen kötöttségeim, én nem connaisseur vagyok, csak egy egyszerű fogyasztó.:-)) így - amint azt Dúzsi Tamás mondta volt - van a jó bor, meg a rossz bor (legyünk elegánsak! nem olyan jó bor :-))) persze ez már ízlés kérdése elsősorban...

ám szemben másokkal Enikő például azért tud jó CS-t készíteni, mert hagyja a szőlőt megérni. és az már nem ízlés kérdése volt, amikor a magyar Decanter elemzése szerint 60-80 magyar és nem magyar Cabernetből a második legjobbat készítette a 03-asból és harmadannyi volt az ára, mint az elsőnek (Takler Proprietor's Reserve Franc - szintén fantasztikus). az kb. olyan felfedezés volt számomra, mint amikor Luke Skywalker rátalált a Millennium Falconra. Han Solohoz hasonlóan Enikő azóta is "jól repül" és kenterbe ver sok "nagy öreg és dicső" borkészítőt, akik csak annyit mondhatnak el magukról, hogy zsönerálplasztikízű boraikat jól eladja a márkanév, gyakran még drágábban, mint Enikőét...

palack 2010.06.06. 12:29:50

@szenvedély S.: Az ár egyáltalán nem szempont az értékelésnél. Viszont mivel én is fogyasztó vagyok, a vásárlásnál már az.
A Gourmet-n például akartam találni egy olyan Luka-bort, amiről úgy éreztem volna, hogy azt nekem alaposabban meg kell vizsgálnom, de ez a felbuzdulás ott és akkor elmaradt. De biztos nem örökre, mert túl sokan dicsérik a borait, csak nekem még nem jött össze a nagy találkozás.

2010.06.06. 16:12:07

@szenvedély S.: nemrég szereztem be egy palack 2003-as zweigeltet tőle (kézműves borok háza, akciós készlet, így sem olcsó, de a kuriózum mivolta miatt rárepültem), még pihen, de kedvet csináltál hozzá annyi szent! :)
süti beállítások módosítása