Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Két Szeremley

2010.09.13. 06:00 - Octopus

Régóta vonzódom a Szeremley palackokhoz. Még az egyetemen kezdődött a történet, egy szabadon választható tárgy keretein belül (Bevezetés a borkul- túra fejezeteibe, vagy ilyesmi lehetett a neve) kisebb előadásokat hallgattunk végig, majd jött a várva várt kóstolás. Borvidékek köré csoportosult egy-egy este tematikája, és épp Badacsonyra került a sor. Biztos nem az első alkalom volt, mert már kezdtem valamit kapizsgálni a borok közti különbségekről, míg az első délután még minden fehérbort egyformán pezsgőszagúnak éreztem (hiába, gyakorlat nélkül nem megy). Ilyen tapasztalatlan fejjel is feltűnt valami egy bizonyos 1999-es Szeremley rajnai rizlingben, amivel addig még nem találkoztam: szinte vibrált a bor, mégis kimért és elegáns volt. Akkor ott fejben a minőséggel kötöttem össze a pincészetet.

Aztán idővel más vidékek borai kezdtek érdekelni, kimaradtak a vásárlásból a letisztult dizájnú palackok, az utóbbi években viszont elkezdtem újfent próbál- kozni velük. Nem kis megelégedésemre többször is régi élmény köszönt vissza, olyan fajtáknál is, ahol nem feltétlen számítanék erre. Tavaly a futó évjáratokból a szürkebarát és az ottonel muskotály is rendkívül ízlett, így most tettem egy próbát az aktuális, eggyel frissebb évjáratokkal.

Szeremley Muscat Ottonel 2009

Ez a bor nagyon el lett találva, akárcsak az előző eresztés. Illatosnak illatos, de egyáltalán nem pacsulis, egyfajta visszafogottság teszi már-már elegánssá. Üde és fiatalos, orrban virágos, szőlős, citrusos jegyek, szájban remek egyensúly szép savakkal, száraz és lendületes. Enyhén sósnak érződik, muskotályos-szőlős aromái az utóízben is megmaradnak. Eszményi, 12-es alkoholjával könnyednek hat, azonban egy egyszerű reduktív bornál mégis több komolyságot sugároz. 5 pont (1500-1800 Ft körül, Bortársaság, Borfalu, hiperek)

Szeremley Szürkebarát 2008

A muskotály vízszíne után ez a szalmasárga árnyalat szinte már mélynek hat. Édeskés, érettebb illatában hársvirág, szőlő, licsi, egy kevés körte, egy ásványosnak ható zsírkrétás jeggyel megspékelve. Idáig rendben vagyunk, a korty is arányosan indul, majd elnehezedik, olajosra vált, ezt viszont a savak nem tudják kellően ellensúlyozni. Talán kicsit elcsúszott a szüret, akárhogy is, elillant a frissesség és a lendület, ráadásul a viszkózus állag mellé nem társulnak kellően koncentrált ízek sem, a fanyarkás, szőlős aromák lehetnének intenzívebbek. Nem rossz bor, de a remek 2007-es után egyértelmű visszalépés. 4 és 5 pont határán imbolyog (1800-2000 Ft körül, Bortársaság, Borfalu, hiperek)

Címkék: balaton négypontos ötpontos badacsony muscat ottonel szeremley szürkebarát muskotály 2008 2009

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr182291691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

európai 2010.09.13. 18:03:46

A szürkebarátot én is ittam pár hete...

HUBA SZEREMLEY Badacsonyi Szürkebarát 2008

Illatos és invitáló, közepes testtel, megfelelő száraz lecsengéssel. Jól iható, tiszta de nélkülöz bármiféle eredeti karaktert vagy izgalmat. Nem invitál vissza egy második pohárra. Max 5 pont.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.09.13. 22:34:25

@európai: nekem is kb. ez jön le a Szeremley borokról, pedig mindig kerestem köztük a "nagy" bort, de nem lett meg.

Tipp?

Octopus 2010.09.14. 09:20:22

@akov: de gondolom nem a paletta nagy részét adó 2000 Ft alatti borokban kerested...

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.09.14. 09:56:43

@Octopus: A helyzet az, hogy kerestem én mindenben, amihez hozzáfértem, az Óvöröstől kezdve a Kéknyelűn át a Fehér Pinot-ig. Ezért kérdezem, ha ismer vki "nagy" tételt a pincétől, akkor írja le!

európai 2010.09.14. 10:09:05

@akov: Sajnos már nem is lesz meg, ha továbbra is ebben az irányban halad a borászat.
Egyetlen jó tippem van, ez is badacsonyi, ha jólemlékszem éppen együtt kóstoltuk a Green Door-ban:

SZÁSZI ENDRE Szentgyörgy-hegyi Olaszrizling 2006-Badacsony

Négyévesen is friss és intenziv. Nagyszerű karakter, test és erő, nagyon hosszú, torokszáritóan ásványos lecsengéssel. Komoly borocska és abszolút élvezet inni. Az egyik legjobb olasz számomra ebben az évben. Még 5 évig érlelhető. 7,5 pont.

lackó 2010.09.14. 10:39:42

@európai: nem 5 év, kötél :D.

Mi alapján állítod amúgy ilyen biztosra ezt az 5 évet? Nem kötekedésképpen kérdem, érdekel a hogyanja.

shiraz 2010.09.14. 10:40:20

@európai:
szia,
az 5 évet miből gondoltad?

lackó 2010.09.14. 10:49:57

@shiraz: üdv a klubban :D.

@akov: kései Zeusz, 2002.

európai 2010.09.14. 10:56:40

@shiraz: Mikor Magyarországon tartózkodtam, meglepett hogy a bormédiákban olvasott kóstolójegyzeteknek csak elenyésző része tartalmazott utalást a bor jövőjét illetően.
Ausztráliában a James Halliday, Huon Hooke vagy éppen Robert Parker jegyzetek szinte mindegyike tartalmaz utalást a jövőt illetően, a kinti WSET szerű oktatás is tartalmazza ennek a készségnek fejlesztését. Magyarországon ez miért van másképpen?
Az Alkoholistán is csak elvétve irnak egy-egy bor jövőjéről. Az elején csodálkoztam, mára megszoktam.

lackó 2010.09.14. 11:17:49

@európai: lehet, hogy már leszoktunk erről? Emlékszem, anno a társaságban is sokszor beszéltük, hogy hú, 3 év, 5 év, 10 év...aztán valahogy ez elmaradt és megmaradt annyi, hogy még van benne élet, potenciál. De ezt ilyen egzakt módon meghatározni szerintem felelőtlenség, de ez csak az én véleményem.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.09.14. 11:48:02

@európai: az említett Szászi olasz valóban jó kis bor.

A potenciál jóslásával azért nálunk is foglalkoznak, ámbátor a hazai bormédiában nem biggyesztik minden borleírás alá, hogy ("drink it now", vagy "2012-2014"), mint ahogy máshol megszokott.

Nem tud nem eszembe jutni, hogy Villánnyal kapcsolatban a 90-es években mekkora félrejóslások voltak. A legtöbb bor 8-10 év alatt teljesen szétesett. Lehet még ehhez fejlődni kell... :)

2010.09.14. 11:53:58

@akov: azért tegye fel a kezét, aki, ha kinyit egy random hazai 10 éves vöröset, nem parázik a mai napig... :)

shiraz 2010.09.14. 12:23:27

@európai:
szerintem olyan bornál, aminek nincs track recordja legalább 10-15 évre visszamenőleg, csak nagyon komoly tapasztalattal rendelkező, a borvidéket jól ismerő szagember tudhat az érlelési potenciálról valamit.
a többi szerintem ex-has tippelés. ami persze bele is találhat néha.
a bormédia is csak olyan mint a többi média :)

Kénporos 2010.09.14. 14:33:23

Volt szerencsém (?) télen Szeremley pincénél vásárolni (volt Pepsi telephely). Lelkes fogyasztója vagyok a borainak, megbízható minőség, nyugodtan le lehet venni a polcról.
A helyszíni vásárlás viszont kiábrándító. A telephelyen a bolt zárva, s az öltöző melletti portásfülkéből árulják a pince borait. Valami horror.
A boltokból ismert tételeket tudtam ott is vásárolni, ezekkel minden rendben is volt. De, egy 2000- es Helveciai CF- ba beleakadtam. A palackon szinte semmi info a termékről, a portás néni is a címke tartalmát ismerte csak. Bevállaltam 2 palackkal (gondoltam, ha a pincében árulják nagy gond nem lehet vele). Kár volt. Egyik palackot a következő hétvégén nyitottuk. A bor nem hibás, s nem is beteg volt, hanem egyszerűen egy nagy nulla. Szerencsére a barrique az már eltűnt belőle. Kettő hónap múlva az "élményt" ismét adta. Közben utána néztem, mert bevallom nem sokat tudtam Helveciáról, mint termőhelyről. Nem tudom, hogy az ottani borok érdemesek- e a 10 éves fektetésre, de ez nekem nem jött be.
Maradok a tanúhegyek fehér borainál, de a helyi értékesítést ebben a formában nem kellene erőltetni...

európai 2010.09.14. 19:22:26

@Parci: Idősebb Weninger beszélt nekem erről a problémáról anno.
Szerinte ez egy mélyen fekvő technikai problémát jelent sok vörösboros villányi borásznál.

2010.09.14. 19:43:29

@európai: könnyen el tudom képzelni. az biztos, hogy fogyasztóként nem merek nagyon kockáztatni, drága, és sok rossz tapasztalatom volt (a kevés jó persze mindig nagy élmény volt!).

ISándor · http://szolonaplo.blog.hu/ 2010.11.09. 17:53:34

"....míg az első délután még minden fehérbort egyformán pezsgőszagúnak éreztem"

Ennek őszintén örülök, mert most még én is minden bort bor szagúnak érzek... :-) úgyhogy akkor van remény, ... majd idővel.
süti beállítások módosítása