Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Das himmlische Leben

Vayi Cuvée 2009

2010.12.07. 06:00 - alföldi merlot

Még az ősz elején, Erdőbényén vettem a Hetedhét pásztortüzek fesztiválon. Ungváry Krisztián a frissen vásárolt, ám erősen leharcolt kúriája előtt, egy sörpadon mutatta be a borait. A 2009-es Vayi Cuvée-t együtt kóstoltam a 2008-assal, ami egy dinamó, de nekem az új évjárat harmóniája, szelídebb savai, nyugodt szépsége jobban tetszett. Mint kiderült, Ungváry Krisztián inkább a 08-asra büszke, és ez a büszkeség nyilván szélesebb és behatóbb mintavételezésen alapul, mint az én játszi választásom, érdemes észben tartani. A Vayi Cuvée furcsa képződmény, egy aszú és egy fordítás hibridje, kóstolva azonban inkább késői szüret, és ebben a megállapításban részemről semmiféle kritika nem bújik meg, nekem ez a műfaj a gyengém. Hajlamos vagyok azt hinni, hogy a sokszor brutális almasavval támadó, rideg és mosolytalan száraz furmintok és a lehengerlően gazdag, de csak kupicával iható aszúk között félúton, a Vayi Cuvée és társai Tokaj legszebb, vagy legalábbis legmegnyerőbb arcát mutatják (pláne, ha az árcédula is belóg a képbe).

Amikor két hónappal később fölbontottam, kellemes meglepetésben volt részem. Ismerve Ungváry Krisztián véleményét, volt bennem némi félelem, hogy a pillanat hevében engedtem a felszínes hedonizmusnak, és a kényeztetésért lemondtam az izgalomról. Félelmem alaptalannak bizonyult, ez a bor nem csak elegáns és behízelgő, de nagyon is eleven.

Friss, sziporkázó, gazdagon gyümölcsös illat, belőlem azonnal kibukott, hogy ez az igazi furmint! (Persze nem tiszta furmint, az biztos, hogy a sárgamuskotály is besegít, de az arányokat nem ismerem.) Határozott vonalvezetés, jól definiált, élénk színek - vajas körte, birs, virágok, mandarin, szőlő és egy árnyalatnyi fémesség. Van valami mahleres-klimtes-szecessziós ebben a borban, ami levett a lábamról. Kóstolva tiszta, finom és friss. A nem kevés maradékcukrot könnyen viseli, nem ragad, nem szirupos. Közepes test, selymes textúra, nagyon intenzív ízek - körte, birs és szőlő. A lecsengést finoman pezsdítik a csiszolt savak, bár nem eposzi hosszúságú. Rendíthetetlenül stabil bor, négy napig kóstoltam, és meg sem rezzent. A 2007-es Nobilis Amicus meg a 2004-es Degenfeld Szamorodni üde szépsége köszön vissza ebben a borban. 7 pont, és 2340 forintért magátólértetődő best buy.

Ungváry Krisztián szerényen, önironikusan, ironikusan(?) jegyezte meg egy nagyobb furmint-happening alkalmával, hogy ő végtelenül tiszteli kollégáit, akiknek sikerült száraz furmintban is nagyot alkotniuk, az ő borászati tehetsége ehhez kevés, próbálkozik, próbálkozik, de soha nem elégedett az eredménnyel, amit viszont édesben tud, azt büszkén vállalja. Én is vállalnám.

[Illusztrációk: Gustav Klimt: Életfa (részlet) és Mahler: 4. szimfónia (zárótétel).]

Címkék: tokaj késői szüret 2009 ungváry krisztián vayi cuvée

20 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr982498587

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nacsinák Gergely András - A VÁSZON IGAZSÁGA (1) 2011.01.08. 19:00:01

Ha más nem is, a sokat emlgetett belle epoque-ot legalább az széppé tehette, hogy volt minek hátat fordítani. A szecesszió mozgalmának ihletői és prófétái a rómaiak példáját követve a kivonulás mellett döntöttek, olyan festészetet keresve, amely nem ér...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nóniás 2010.12.07. 07:54:32

Szörnyű, ha a szerző izlésficamait így éli ki. Ez a bor ugyanolyan silány, mint Ungváry többi próbálkozása.

borispán 2010.12.07. 08:30:12

Valami korábbi Vayit én is ittam, a hibrid jó szó rá. Giccses volt, piszkosul nem ízlett, inkább próbálkozásnak tűnt, mint rendes tokajinak. Le is mondtam róla örökre, de belekóstolok ezekbe az újakba, ha jók.

ISándor · http://szolonaplo.blog.hu/ 2010.12.07. 08:49:57

@Nóniás: ha már a szerző kifejtette, hogy miért tetszik neki ez a bor, te is kibonthatnád az igazság több részletét is...

loading 2010.12.07. 09:36:40

Én kóstoltam a bort (1 üveggel) és ízlett. Diós, sütőtökös süteményhez remek volt. A nem túl durva savai miatt kifejezetten ízlett.
Való igaz ugyanakkor, hogy korábban kevésbé sikerültek a borai. A szárazakat nem szerettem. Az édesekkel nem volt gond, csak drágán mérték.

Sárfehér 2010.12.07. 12:12:32

A 07-es és 08-as Vay Cuvée-ket kóstoltam, nekem mindkettő ízlett, van is pár palackkal otthon. A tapasztalatokon felbuzdulva levettem a furmintot is a polcról (talán 08-as volt), és kb. két hete meg is kóstoltam. Valóban nem közelíti meg a nagy furmintokat, egy nem túl nagy testű, virágos illatű, szőlő ízű bor. Savban nem túl gazdag, és kissé lyukas a korty közepe. Ugyanakkor friss, tiszta, üdítő, a szulfit nagyon takarékon (ezt én értékelem), nyári estékre kitűnő társ. Fogok még venni Vay borokat.

kifli 2010.12.07. 13:02:01

a kurva anyját annak, aki a Valyi küvé jóságát megkérdőjelezi!

:)

Metál Marci 2010.12.07. 13:34:30

A 2000-es evjarattol követhettem vegig a Vayi Cuvee utjat, nekem mind jol sikerült, öszinte, finom bor volt, bar eleg elterö erlelhetöseggel. Nehany valoban elerte nalam is a 7 pontot.

Az az erzesem, hogy Krisztian nemet rieslingek iranti lelkesedese kihat boraszi gyakorlatara - kevesebe "borizü" mint inkabb "szölöizü" borokat igyekszik kesziteni, gondolom ezert is viszonylag megosztoak a borai.

Jenyei 2010.12.07. 14:36:49

@kifli: akkor ezt most így hogy?

2010.12.07. 16:15:08

@Jenyei: miért, teljesen hasonlóan cizellált véleményt fogalmazott meg, mint a kedves első hozzászóló. gondolom ez is volt a cél. :)

2010.12.07. 16:16:12

("teljesen hasonlóan"... szerkesztés híján ez már így marad)

quarczit 2010.12.07. 17:49:24

Ha aszú és fordítás adja össze a bort.
Akkor??
Mitől késői szüret?
És mitől "titkos" fegyver?

bugart 2010.12.07. 18:18:09

tokaj
tökély
te kéj:)

2010.12.08. 09:23:58

@AG 2.0: no, ennyire nem voltam képben. :)

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2010.12.08. 10:00:47

@Parci: hát nem is kell, csak gondoltam, segítek. meg hát jó is az a riport :)

muskotály küvé 2010.12.08. 10:16:11

@AG 2.0: Jobban jártál volna, ha a Drop Shopban maradsz :)

kegyetlenkirály 2010.12.08. 11:33:34

@Nóniás: Igaz !

A kezdetben ott a vég.

2010.12.08. 11:52:31

@AG 2.0: bár magam alatt vágom a fát, de a helyzet az, hogy még olvastam is az anyagot anno. :)

kifli 2010.12.08. 18:40:32

@Parci: látod, bennem jobban megragadt a riport:)
süti beállítások módosítása