Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

One step beyond

Demeter Zoltán Veres 2009

2011.04.14. 06:00 - palack

A Veres régi kedvencem Demeter Zoltántól, az idei Furmint Február kóstolón mégis az este egyik nagy felfedezése volt számomra. Az új elkészítési mód miatt. Tisztán tartályban erjedt és érett ez a bor, komoly dűlős furmintból ilyennel még nem találkoztam. Sőt, ilyen remek furminttal – mindentől függetlenül – sem sokkal, pedig azért megkóstoltam már néhányat. Ez a bor számomra mérföldkő. Megmutatja, hogy kivételes területről, kiváló alapanyagból hordó nélkül is lehet nagy furmintot készíteni. Mert ez egy nagy bor kétségtelenül.

Illata bontáskor közepesnél visszább fogott, majd idővel közepesen intenzív, de végig tiszta és elegáns. Réti virágok, kövek, körte, banános édes krémesség. Mindenből pont annyi, hogy ne nyomja el a többit. Mindenből pont annyi, hogy egységet alkosson a többivel. Stabil, szép, nem nagyon változik, szóval lehetne egy cseppet izgalmasabb is. Ha már.

Kóstolva viszont egyértelműen az, ráadásul egy fokkal hangosabb is. Közepesnél intenzívebb, remek és izgalmas szerkezetű bor: tiszta, finomra csiszolt, ám van benne valami a furmint rusztikusságából is. Teljesen betölti a szájat, pedig nem különösebben vastag, széles vagy magas, mégis magabiztosan, határozottan odaér mindenhova. Savai rendkívül finomak, játékosak, nagyon élvezetesen zsizsegnek. A korty zamatos, finom, krémesen ugyanakkor frissen gyümölcsös, a háttérben pedig furmintosan fűszeres-kesernyés és persze ásványosan sós. A korty végén, illetve a szinte véget nem érő lecsengésben már nagyobb szerepet kap az elegáns kesernye és a rétegzett mineralitás, túl sok belőlük azonban sosem lesz. Elképesztően intelligens és izgalmas bor. Nyolc pont. (Kézműves Borok Háza, Terroir Club: 5720 Ft)

Egy lépéssel a többiek előtt jár, egy lépéssel átlépte a határt. Remélem, így is fog érni, és olyan jó lesz, mint ők 2009-ben.

És harminc évvel korábban.

Címkék: kóstolás fehér tokaj furmint nyolcpontos demeter zoltán 2009 veres

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr302824598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.04.14. 08:09:25

Nemrégiben nálam is soron volt:
borrajongo.blog.hu/2011/03/08/rieslingek_es_tokajiak_parban

Tulajdonképpen egyetértek a soraiddal, bár nálam "mindössze" 7 pontnál állapodott meg. :) Egyetértve veled, ez egy hihetetlen csiszolt és "intelligens" bor. Viszont én pont egy picivel nagyobb "hangosságot", nagyvonalúbbságot hiányoltam belőle. De tény, eleganciában már nehéz magassabbat elképzelni.

hegyaljai 2011.04.14. 09:52:18

Kedves palack!

Ajánlom figyelmedbe a az orvosi esküt:
"Non sancere!"
NE ÁRTS!

európai 2011.04.14. 10:51:50

One step beyond.
Itt most angolul kell?
Fermenting in stainless steel is nothing new in Australia, in fact I welcome this change in Hungary. I will most certainly look this wine up in July.
Köszönöm, palack.

dalton1 2011.04.14. 12:13:30

És ha nem tévedek ez üvegdugóval van lezárva, ami DZ szerint nem drágább mint a parafa, és szerintem is a legelegánsabb alternatíva...

dalton1 2011.04.14. 12:14:51

@európai: Hi!

Szerintem itthon sem új keletű...

:)

palack 2011.04.14. 12:44:24

@dalton1: Igen a 2009-es dűlősek üvegdugót kaptak. Nagyon elegáns.

@hegyaljai: megtisztelő, hogy ilyen fontosnak látod a szerepem. Az lenne a baj, hogy egy nem hordós furmintot nagy bornak mondok?

shiraz 2011.04.14. 16:37:02

aki a madness-t szereti, rossz ember nem lehet :)

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.04.14. 16:52:11

Ősszel lehetett kóstolni egymás mellett 3 Verest (7-8-9). Nekem akkor (is ) egyértelműen a 8-as tetszett, mely a vajasabb, krémesebb, almsavbontott 7-es után kecses eleganciában a tökéletes átmenet volt a régi és e között az új között. Azóta még egyszer kóstoltam, de nekem továbbra sem okozott akkora megdöbbenést, mint a 8-as (inkább a birtokborra emlékeztet engem, mint a többi dűlős nagyborra). De nagyon kíváncsi vagyok a következő találkozásra, mert mindenki szereti (nálam 6-7 pontos volt)...lehet, hogy nálam van a hiba.
+Egy-két érdekes adat: 2009-es sav: 4,9 g/l, 2008-as sav: 8,2 g/l (!); 2009-es extrakt: 20,2 g/l, 2008-as extrakt: 25,3 g/l (alkohol ugyanúgy 13).

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2011.04.14. 17:12:37

@demisec: én sokkal jobban szeretem a kilencest, mint az összes korábbit, igaz, nekem kommersz az ízlésem, és a száraz birtok a kedvenc demeter zoltán-borom :)

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.04.14. 19:36:35

@demisec: majdnem biztos vagyok abban, hogy a 4,9-es sav elírás a 2009-esen.

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.04.14. 22:37:49

@RAMBO: számomra is hihetetlen (ennél már csak az hihetetlenebb, hogy érzetre a 8-as és a 9-es pont az ellenkezőjét mutatja a mateknak). Két kóstolólapon is utánanéztem (mindkettőn rajta a borász sajátkezű aláírása), és 4,9 szerepel mindkettőn.

hegyaljai 2011.04.15. 01:02:41

@palack: A többiek előtt jár, mondjuk a biodinamikában, meg a 60 éves sátoraljaújhelyi Boda dűlőben levő karós szőlőben. Erre jó az angol szó. Én egy bor után azért nem jelenteném ki, hogy a tartályos furmint felé tett kísérlet a jó irány. Pláne nem a többiekre nézve negatív felhanggal. Bár a Furmint Februáron én is kóstoltam, és minden rendben volt vele, de nem is biztos, hogy az idén újra ezt fogja csinálni.
És ha csak hordós furmintja lesz, akkor a blikfangos cím és értékitélet úgy fog hangzani a részedről, hogy "visszalépett"?

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2011.04.15. 01:43:30

@európai: Nem (vazzeg?), itt magyarul kell! Angolul máshol kell, Tokaj vs Sauternes, not a bad day, anyway :)

@hegyaljai: Én mint laikus dűlőfürkész azért szimpatizálok a tartályos Veres gondolatával, mert így talán egyszer közelebb jutok ahhoz, hogy pontosan mire is kell gondolni a "terroir-hatásnál", tehát hogy mit is ad hozzá a dűlő az adott fajtából készült borhoz.

Fa nélkül talán még több látszik, vagy legalábbis tisztábban látszik, aminek látszani kell.

@palack: Ó mondd, hová lettek a zsibongó morzsókák?

palack 2011.04.15. 14:20:49

@hegyaljai: azt, hogy ez A_JÓ_IRÁNY, nem mondtam. Szerintem, nincs is ilyen. Van több jó irány, még több rossz. Ez a bor pedig megmutatta, hogy ez IS lehet EGY jó irány. Negatív felhang pedig nincs senkire nézve, szándékoltan biztos nem.

Én örülnék, ha lenne folytatása a kísérletnek, de nem elvi alapon kóstolok, szóval előbb meg kell kóstolnom a 2011-es Verest, hogy véleményt tudjak mondani róla.

kegyetlenkirály 2011.04.16. 12:46:03

Jó ez a bor ( is ) ami kikerült a keze alól !! Hajrá Tokaj , hajrá Zoli :)) !
süti beállítások módosítása