A dél-afrikai Stormhoek pincészet 100 palack ingyenbor befektetéssel megduplázta eladásait az Egyesült Királyságban. Az idők szavára figyelő Stormhoek vezetés a méregdrága hirdetések helyett a blogolvasó-közönséget célozta meg, és talált.
Ez úgy kezdődött, hogy: a bloggereknek (távolról sem mind bor-, vagy ételközpontú) drótpostán fölajánlottak egy-egy palack Stormhoek Shirazt, ill. Sauvignon Blanc-t, azzal a kéréssel, hogy írják meg róla a véleményüket, ha van. A kb. 2.500 forintos borokból végül összesen mintegy 100 palackot küldtek szét. A terítést a szintén blogger, Hugh Macleod (www.gapingvoid.com) végezte 2005 májusában. A kampány ezúttal Európára korlátozódott.
Aki kért és kapott mutatvány példányt, annak egy levelet is mellékeltek a palackhoz, amely arról biztosított, hogy ez valójában nem marketing, hanem éppen ellenkezőleg: kísérlet a marketing gerincének megroppantására egy mém elindításával. (Mi a mém ? Egy lehetséges válasz: „Fertőző információ-minta, mely úgy replikálódik, hogy élősdien emberi elméket fertőz meg, és úgy módosítja azok viselkedését, hogy népszerűsítteti velük az adott információ-mintát.” (Grant, 1990))
Az alulról-felülről-oldalról építkező mém-játék eredményeként a Stormhoeknek 19%-os részesedést sikerült kihasítania az £5 feletti dél-afrikai borok piacán. Vagyis amíg 2004-ben 50.000 láda Stormhoek kelt el Nagy-Britanniában, addig tavaly már 100.000.
A megnövekedett keresletet érzékelve egész sor áruházlánc vette fel kínálatába a Stormhoek borokat (Sainsburys, Asda, Oddbins, Majestic, Waitrose és Somerfield), így nyilván a 2006-os kilátások is rózsásak.
A sikeres kampány – elnézést, anarcho-tudományos mém-kísérlet – februártól az amerikai bloggereket és borfogyasztókat célozza meg.
(Ilyet szerintem mi is tudnánk.)
Utolsó kommentek