Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Szombat délutáni Istvántisztelet

2006.02.02. 11:14 - csite

Örülök annak, hogy sokan felfigyeltek mostanság Szepsyre. Igaz, néha meglepő mondásokat adnak szájába a túllelkesültek, ami érthető, ha az ember legalább egyszer már kezet foghatott vele, és legalább kétszer ivott is a boraiból. A többség a borain keresztül ítéli meg őt (ami teljesen rendben van), de ennél sokkalta nagyobb géniusz. Azt hiszem, bármit is alkotna az életben, az ugyanúgy remekmű lenne. Emberileg kell őt megérteni, annyira nemes lelkületű, őszinte, hiteles, maximalista, hogy a mostani világban szinte már prófétaként tekinthetünk rá.

Azt hiszik gazdag ember, jól hiszik! Ne a pénzre gondoljunk (persze, ma már sokat ér az, amibe visszaforgatta minden garasát)! Élhet abban a közegben ahol, és alkothat a természettel karöltve csodálatos dolgokat. Tudni kell még róla, soha nem kért állami támogatást, amit elért, azt teljes egészében önmagának köszönheti (és a családnak). Amit megspórolt azonnal területvásárlásra költötte, mostanra talán már megállapodik a birtokméret, de ahogy őt ismerem, biztosan talál olyan elvadult régi ültetvényt, amit helyre akar állítani, és faggathatja azt mindannyiunk örömére.

A kóstoló kezdetén amint megszólalt Szepsy, mindenki vételre állította érzékszerveit. Elmondott sok olyat, amit bárhonnan megtudhatunk, ejtett pár mondatot a szakításról, és a felszolgált borokhoz információkkal szolgált. Mesélt élete történéseiről, "titkairól" amiből megemlítenék párat, amit még más talán nem vésett le.
– 1987 telén -37oC fok volt Hegyalján, szinte minden elfagyott, ami nem volt takarva, vagy nem hegytetőn, védett helyen volt. Emiatt felkúszott a bor átvételi ára, ebből a kis pluszból is jutott oda 1988-ban, hogy megvette a mádi pincéjét (a templom mellett).
– Élete két meghatározó bora az 1968-as Messzelátóról készült 6p. Aszú. (nem véletlen áldozott most ennek a területnek a rekultivációjára!), és egy 1978-as Hárslevelű az Őz-hegyről, amit még katonaként vitt magával eltávról, de a késés miatt fogdára került, ahol nem töltött sok időt, mert rövid idő elteltével érte küldtek. Az üti szobára kísérték, és amint a lépcsőházba értek, hogy egy szintet feljebb menjenek, már tudta miért engedték ki, mindent elárasztott a hazai bor illata. A tisztek pedig csak azt mondogatták, hogy ilyen csoda a világon nincs, mint ez a bor. (Reméljük mi is megtudhatjuk, mit is érezhetett István akkor)
– Az általa legnagyobbra tartott termőhely a világon: Somló.

A borok celebrálási sorrendben:

2004 Hárslevelű (nem kereskedelmi tétel): Elsőre kicsit maszatos illat, később eper, szeder. Ízében a mineralitás uralkodik, a savérzet lecsengésében van egy kis él, kesernyéje harmonikus. 6P

2003 Hárslevelű: Ez is édeskés, áradó epres, málnás illattal nyit, de itt kis sósság is felbukkan, az elegáns fa mellett. Íze kerekebb, mint az előzőé, jobban összesimult már, mineralitása meghatározóbb, és kicsit szélesebb is a bor, savai jól tartják. 7P

2003 Szent Tamás Furmint: Talán az előzmények okán (pohár-, és szájöblítés minden tétel után volt), de most a kb. ötödnyi hárslevelű (mint tudjuk a btv. megengedi) uralkodott elsőre az illatán. Idő kellett, amíg felszínre bukkant a meszes, sós mineralitás is. Tartása feszes, nagyon gazdag bor, ásványossága egyfajta sós szódásságra emlékeztet, utóíze hosszan kitart, nagyon jó formában lévő bor. 9P

2002 Úrágya Furmint: Illatban édességgel, szamócára emlékeztető jeggyel nyit, később fémes mineralitás. Ízében néha felsejlik a botrytis is körtével fűszerezve, savai acélosak, kerekek, hosszan elnyúlóak. 8P

2000 Úrágya Furmint: A múltkor "csalódást" okozott, megijedtünk, hogy öregedésnek indult. Ez a palack viszont úgy muzsikált, mint még soha. Első szippantáskor érződik a palackbuké, a korból adódó viaszosság, de ezt gyorsan lerázza magáról, és olyan zöldalmás parfümösséggel csap orrba, hogy az már soknak érződik, szerencsére jön mellette egyfajta oxidált vasas mineralitás, esővizes ónosság, ízben is abszolút a dűlő uralkodik, olyan tartása van a bornak, hogy szinte kicsattan az erőtől. Utóíze is nagyon gyümölcsös, minerális, percek múlva is jól kivehető minden érintése. Nagy bor. 9P

2003 Szamorodni "Dániel": Hogy mitől szerepel Dániel a címkén? Nem dűlőnév (egyelőre)! A szamorodni alapjául szolgáló szőlő szüretelésének utolsó napján született meg ezzel a névvel az unoka. Elsőre aszalt füge, égetett méz, később narancshéj, barack jön illatban. Ízében erősen érvényesül a mineralitás, mellette a gyümölcsök most hátrébb szorultak, de azért bőségesen ott vannak. Nagyon széles bor, kellő tartással ahhoz, hogy hosszú ideig bearanyozza a napot, mikor pohárba kerül. 8P

2002 Szepsy Cuvée: Meghatározó muskotályos illat, mellette cukordinnye, barack. Ízében is gazdagon lelhetőek fel az illatból várható gyümölcsök, mellettük gyömbér, citrus is jelentkezik. Annyira sűrű a bor, hogy a szájban ragacsosnak érződik mozgása. 8P

2003 Szepsy Cuvée: Az előző sem volt vékonyka bor, na de ez! Sokkal másabb, mint az előző Cuvée-k! Az alapborok az Úrágyáról, a Szepsyről, és Nyulasról vannak. Annyira tökéletesen eltalált házasítás, hogy nehéz jobbat elképzelni ennél. Illatban a bőségszarura emlékeztető gazdagság, nehéz bármit is kiemelni belőle. A Szepsy dűlő bájossága puhán karolja körbe az Úrágya vadócságát, erejét, amit a Nyulas kecsessége érthetőre csiszol. A bor mindenki számára kiemelkedő élményt nyújt, legyen az csak egy "egyszerű" nemes édesbor kedvelő, vagy a legelvakultabb dűlőhívő. 10P

2000 Szepsy Cuvée: Érett bor ez már. Illatában elsőre a viaszosság, mézesség a meghatározó, később aszalt gyümölcsök, kevéske citrussal. Ízébe is belemart már az idő foga, nagyon lekerekedett, aszaltas ízek uralják, savai jól tartják, de az elsődleges ízjegyek már visszaszorulóban. Ettől függetlenül is gazdagsága vitathatatlan, utóíze több mint buja. 8P

2000 Aszú: Meglepett már illatával is, annyira virgoncan friss citrus, barack jön erősen. Ízében már kezdenek előbújni a másodlagos jegyek is mint grillázs, gyömbér, aszalt, kandírozott gyümölcsök. A savérzete annyira kerek, friss, hogy fiatalabb aszúnak tűnik, és a meleg évnek is jócskán ellent mond élettelisége. Hogy miért nem 10P? Nincs meg a "súlyossága". 9P

2002 Aszú: Alakulóban lévő bor, most kezd igazán élni, természetesen gazdag barackos, ananászos illat. Ízben kerek, a borytisesség ami illatban még felvillan itt teljesen besimult. Nagyon vastag bor, jól tartja az érett sav. 8P

1999 Aszú: Ismét domborított, nem vesézném ki újra, mert nem éreztem másabbnak, mint a múltkor. Ilyen savszerkezetre épített borokkal nem lehet minden nap lehet találkozni. De ez így van jól, ettől tud ez kimagasló lenni. Fejemben összeállt a tökéletességhez leginkább közelítő bor, ehhez ennek az Aszúnak a szerkezete kellene, és a 2003-as Cuvée csiszolt összetettsége. 10P

Címkék: kóstolás

45 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr3312906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anettka 2006.02.02. 12:24:39

"...amiből megemlítenék párat, amit még más talán nem vésett le." ezzel ismét elhelyezted magad.

jadviga 2006.02.02. 12:27:48

Azon kiváltságosak közé tartozom, aki Szepsy mester pincéjében tapasztalhatta meg, hogy milyen a legkimagaslóbb bor - tökéletest azért nem merek mondani, mert nem hagyná, bár szerintem az - és milyen az az ember, aki létrehozza. Milyen lenne az ország ha csak feleannyira lennénk elkötelezettek, jók, alázatosak, maximalisták és csükönyösek a munkánkban és környezetünk iránt mint ő?

egy kőműves 2006.02.02. 12:31:19

mi a bajod a vésőkkel te kis riherongy tévéstár?

yeah 2006.02.02. 12:34:06

jadviga a kiváltságos.

Anettka 2006.02.02. 13:54:49

riherongy hűűű, ez tetszik :)

freon 2006.02.02. 14:19:30

Nyissatok már egy külön Szepsy odalt. Én is szeretem és tisztelem, de minden hónapban egy cikk róla. Szerintem már őt is zavarja. Nincs más borász Tokajban? Nincs másik 2x borvidékünk? Ráadásul az átlagember nem is engedheti meg magának a tizen-huszonezres borokat. Ezért kár volt visszajönnöd csite. Nyissál egy ilovetokajandszepsy blogot és hagyj minket békén.

lacibor 2006.02.02. 14:22:28

Nem kéne a borokra figyelni?

Párna 2006.02.02. 14:49:15

Jadviga! Én is nagyon tisztelem, de szerintem nem lenne jó, ha az egész országban (vilgágon) minden ember Szepsy lenne.

Pumalyos 2006.02.02. 14:52:20

Inkább a személyeskedésnek kellene külön oldalt nyitni. Sajnos a rendezvényre többek között nem fértem be, ezért legalább olvasni szeretnék róla. Most éppen Mozart évből próbálnak pénzt csinálni az osztrákok, akinek nem tetszik, az ne menjen Salzburgba. Szepsyről pedig még egy ideig nem lehet eleget írni.

mineralitas 2006.02.02. 15:03:00

mennyi értelmes hozzászólás! Mikor értitek meg vajon amit olvastok???:-)

No more csite! 2006.02.02. 15:05:01

Mikor értitek meg vajon, amit írtok? :-)

2006.02.02. 15:14:38

örömbódoccsá

reklámszagú delegalábbamagánhangzókatkihagyó 2006.02.02. 15:55:38

Szepsy 03 édes szamorodni már kapható a BRTRSSGNL!

Szasz 2006.02.02. 16:31:52

Sziasztok! Nem teljesen tartozik a témához, de segítség kéne, hol, milyen weblapon jutok friss infokhoz az aktuálisan megrendezésre kerülő összes borkóstolókról?

Pumalyos 2006.02.02. 17:27:02

Szasz. Mást tényleg nem lehet ajánlani, mint a legfontosabb borkereskedések/borászatok hírlevelére feliratkozni.

b 2006.02.02. 21:01:50

Gondoltam, a végén talán meg is fogjátok koronázni ! Van olyan itt aki legallább 30 éve ismeri már ??Szóval nem teljesen értem ezt az egészet . egy előadásból ,egy beszélgetésből stb meg lehet ismerni egy embert ?? Ne gondoljátok ,hogy bajom van vele, de itt van egy csomó dolg ammi nagyon nem stimel !

Bréking Nyúz 2006.02.03. 02:55:38

Szasz! Ha net előtt ülsz: google, kóstoló, vakkóstoló stb. Nekem általában beválik ez a kereső. Ha meg cibálják is neki alul, akkor is jó borakat "lukréciabordzsázik".2003-as Szepsy Cuvée! Kurv@ besz@rás az a bor.... Nálam nagyobbat ütött mint a '99-es aszú.

RoFä 2006.02.03. 07:19:24

Dobjunk össze egy ilyen 2003-as küvére... de üstöllést...

M 2006.02.03. 09:36:54

Aki fanyalog az árakon jelzem hogy a kóstoló 5900 kemény magyar forintba került... Én pedig nem lehettem ott :(

5perc 2006.02.03. 09:58:21

b-nek. Igen, van olyan ember aki akár 5 perc alatt megváltoztathatja az ember gondolkodását míg mást 50 évig is hallgathatsz akkor is csak a szája jár, nem MOND semmit. Szepsy István számomra az előbbi kategóriába tartozik (nagyon kevés hasonló ember lehet)

kifli 2006.02.03. 10:07:16

"Az általa legnagyobbra tartott termőhely a világon: Somló." ebben egyetertek a Mesterrel :)

Szasz 2006.02.03. 10:36:00

1: Köszi mindenkinek, 2: Egyetértek 5 perccel, 3: B: ha jól emléxem, a korábbi Szepsy cikknél is sejtelmes voltál már, de oszd mán' meg velünk amit tudsz, ha tudsz! Egyébként én nem gondolom azt, hogy 30 évig kell egy embert ismerni ahhoz, hogy elismerjük, tiszteljük, becsüljük. Ehhez az általa készített bor bőven elég. Mellette lehetne egy szemétláda gyökér felfuvalkodott suttyó is, ráadásul szerintünk általában nem az. EZ LÁTSZIK RAJTA, SÜT RÓLA. A vélemény ugyanúgy lehet egyébként téves 30 év ismerettség után is, mint ahogy 5 perc után telitalálat, és fordítva. Szasztok

PR-expert 2006.02.03. 14:57:15

Nehogy már azt gondolja valaki, hogy ez is egy PR-cikk, mint amivel Ráspit is vádoltátok. Ugyan már ! Tényleg nem értitek, hogy az ilyen boroknak, az ilyen borászoknak nincs szükségük reklámra - ugyanis: a boraikkal nem az a gond, hogy nem tudják eladni, hanem az, hogy kevés van belőlük. Az ilyen cikkek kielégítetlen keresletet indukálnak, kétlem, hogy ezért bárki hajlandó lenne fizeni.

Kis helyesbítés 2006.02.03. 17:57:16

A pontosság kedvéért: "Az általa legnagyobbra tartott termőhely a világon: Somló". A cikkíró elfelejtette odaírni a mondat másik felét. Ne adjunk Szepsy szájába olyasmit, amit nem mondott! Azt mondta, hogy száraz fehérbornak Somló a legnagyobb termőhely a világon. Nem ugyanaz.

Még kisebb helyesbítés 2006.02.03. 18:00:55

1987 telén -32 fok volt Hegyalján. Így hangzott el. És a jelenlegi Magyarország területén, a mérések kezdete óta (legalábbis azokon a helyeken, ahol feljegyzik az adatokat) még egyszer sem volt -37 fok!

A pontozásról 2006.02.03. 18:31:07

Kedves Csite! Ha figyeltél arra, amit Szepsy mondott (egyébként úgy tűnik, figyeltél), hallhattad azt is, amit már máskor, máshol, többször is, de most ismét elmondott: a Cuvée-t olyannak készíti, hogy rövid idő alatt is "megmutassa magát" annak, aki kóstolja. Véleménye szerint az Aszút nem lehet néhány vagy akár 20 perc alatt sem teljesen kibontani, 'megérteni', megismerni. Ezt figyelembe kellett volna venni a pontozáskor. Erre a szamorodnira -úgy hiszem- ugyanez érvényes. De talán még szerencsésebb lett volna egyáltalán nem pontozni, talán még a száraz borokat sem. (Olvasd újra, és vesd össze a pontszámaidat; biztosan helyesnek gondolod őket)? Én is ott voltam, igyekeztem figyelni a borokra, amennyire csak képességeim megengedték. De el kell mondjam, hogy azok az aszúk (és a szamorodni), melyeket már volt alkalmam többször, nyugodtabban, hosszabb időn át kóstolni, talán ha a felét-harmadát mutatták meg annak, ami valóban bennük van. Viszont, ha valamelyiket nemrégen kóstolta az ember, és még él az emlékezetében a teljes élmény, amit kapott, kicsit több eséllyel veszi észre ilyen rövid idő alatt is ugyanazokat a jegyeket ('99 aszú). Óvatosabban a pontozással hát. Nem szabad ennyire félrevezetni még azokat sem, akik (egyébként elég helytelenül) csak a pontszámaid veszik figyelmbe. Gondolkodjon el mindenki, aki ott volt, és döntsön őszintén: jogos a 2003-as szamorodninak csupán 8 pontot adni, ha a (kétségtelenül csodálatos) 2003-as cuvée 10 pontot kap?! A 2000-es és 2002-es aszúkról nem is beszélve...

Pontosítás 2006.02.03. 18:36:08

Szepsy mellékesen megemlítette, hogy az 1968-as bor a Messzelátó dűlőről igazából (technikailag) nem 6 puttonyos aszú, hanem késő szüretelésű bor volt (szamorodni/főbor, ahogy tetszik), de 6 puttonyos aszúnak megfelelő beltartalommal.

No more csite! 2006.02.03. 18:47:56

pontok, pontok, pontok mit érnek? ezen gondolkodjatok inkább.

2006.02.03. 19:43:54

mennyi idős is volt ekkor ? 1968-ban ?

2006.02.03. 19:46:23

tudjátok az én apám a messzelátóban született,1968-ban tombolt a sociali ,és akkor mit is csinált ? és hogyan ? Na ne ???

Műv.Alk.fan 2006.02.03. 20:56:11

Műv. alkoholisták! Szeretnék gratulálni munkásságotokhoz, ami tiszteletre méltó! Csak így tovább! Annyi észrevételem azért lenne, hogy Nektek bizonyos szinten feladatotok lenne egy kb. "leleplező" cikksorozatot is csinálni, amiben a nem tisztessségesen működő borászatokról rántanátok le a leplet! Ennyivel tartoztok a borfogyasztók népes táborának, hamár annyian olvasnak és szeretnek Titeket! Ki mit buherál, spéciz, turbóz!? Írjátok meg, ha tudjátok, hiszen ezzel segítenétek nagyon sokban, a hazai borfogyasztók eligazodását az itthoni borkínálatot illetően! Kitartást munkásságotokhoz!

mielőtt komolyan vennénk magunkat 2006.02.04. 08:25:32

a leleplezéshez bizonyíték is kell.

csite 2006.02.04. 09:28:56

kösz a kiigazításokat, bocs ha félreértettem valamit (az idő rövidségét nem vitatom a borokkal kapcsolatban, de gyorsan felidézték az utolsó kóstolásukat)

szenvedö termelö 2006.02.04. 10:07:45

PR-Expret! "...a boraikkal nem az a gond, hogy nem tudják eladni, hanem az, hogy kevés van belőlük..." Hogy te milyen rosszul látod a helyzetet!

jadviga 2006.02.05. 13:16:29

Aki a mester szavaira kíváncsi ajánlom figyelmébe interjúmat a http://www.ttfk.hu/hetiokopol/arc.html oldalon Tokajt először itthon kell elfogadtatni címmel (Beszélgetés Szepsy István borásszal) Korábban már ajánlottam, de az újaknak is érdekes lehet!

berta 2006.02.06. 11:10:39

És én nem voltam ott! basszusgitár!

Fanyar Vörös 2006.02.06. 15:27:00

Jadi! Te hangoltad ilyen fideszesre, vagy az Elek Pista elvárása volt?

jadviga 2006.02.06. 17:37:28

Kedves Fanyar Vörös! Igenis büszke vagyok, hogy enyém a 29853 számú Fidesz tagsági könyv.

jadvig a 2006.02.06. 17:38:39

Kedves Fanyar Vörös! Igenis büszke vagyok, hogy enyém a 29813 számú Fidesz tagsági könyv.

kockafej 2006.02.06. 18:40:23

Kissé csepegős, de sebaj. Linkelni viszont inkább így: http://www.ttfk.hu/hetiokopol/rovat/arc/05.11.11/szepsy.html

jajviga 2006.02.06. 20:22:17

kockafej ne kötözködj, látod a párttagságim számát sem tudom megjegyezni.

Fanyar Vörös 2006.02.06. 20:58:57

Jadi! Sztem a politikát akkor sem kéne keverni a borral. Döntsd el, hogy Tokajból tudósítasz vagy a székházból.

ajajaj 2006.02.07. 14:53:04

F Vörös ezt UjPéternek is mondd meg.

Jadi 2006.02.08. 20:40:17

Kedves FV! A pártházból is tudok közvetíteni, mert a Viktornak is van szőleje Tokajban. Bi-bi-bí.
süti beállítások módosítása