Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Falu a városban

2006.08.22. 05:36 - Albert gazda

Harmadik nekifutásra sikerült első alkalommal eljutnom a Borfaluba. Az első évben azért nem mentem, mert mérges voltam, hogy rászervezték a rendezvényt a borfesztiválra. Hogy a második évben miért nem, arra nem emlékszem. Vasárnap kora délután viszont körbejártam komótosan, és láttam, hogy ez jó. Kóstoltam fehér foltokat, de a legjobbnak viszonylag régi favoritomat, Malatinszky Csaba kúriáját találtam megint.

A Borfaluban első ránézésre az a jó, hogy van hely. Vasárnap kora délután irdatlan meleg volt, ezért a standokon, a tetők alatt vidáman fulladoztunk és izzadtunk kóstolgatás közepett. Ellenben ha két borász közt sétáltunk keveset középütt, bár tűzött fejünkre a nap, lengedezett szellő is, tehát kaphattunk levegőt jól. A tágasság egy ilyen helyen kellemes dolog. Megírtuk múltkor, hogy összement a falu az idén. Kint úgy tűnt, ekkora helyre több standot is bepréselhettek volna az organizátorok, de nem tették, ezért süvegelést érdemelnek. Az asztalokért szintén, még ha magam nem is üldögéltem. A másfél évtizedes várbeli fesztivállal az a bajom, hogy csak ácsorogni lehet, esténként meg préselődni össze, mivel a szervezők nem akarnak korcsmahangulatot. Engem nem zavart a korcsmahangulat a Felvonulási téren.

Utóbb érdeklődtem, mi történt este a viharban. Az, hogy szétfújta a szél a rendezvényt cakkpakk, károkról igen, sérültekről mindazonáltal szerencsére nem tudtak nyájas forrásaim, akik maguk is kiállítottak ott. Két és fél órát köröztem tehát délután, megnéztem pár számomra új termelőt, de mentem biztosra is. Nem jegyzeteltem, nem pontozok, benyomásokat rögzítek.

Linczmayer Tamás, Csopak

Kétszázötven hektós pince Csopakon, rokonszenves tulajdonos-borásszal. Itt-ott mintha már láttam volna a borait, talán a Bakatorban, talán hiperben is, de nem biztos. 2004-es olaszrizlingje korrekt, finom gyümölcsös-növényes illatokkal, ropogós savakkal, jól fésült szerkezettel. A 2001-es olasz is jó, öreg, tartalmas, összesimult, nem fáradt. Még különb a két 2003-as sárgamuskotály, az egyik friss és gyümölcsös, lényegében parfümösség nélkül, a csopaki pedig a maga nemében és a fajtához képest már-már nagy bor, mély, olajos, vonzó és hosszú.

Szent Ilona Borház, Somló

A Kreinbacher Birtok kvázi önálló cégként-márkaként iparkodik bevezetni a Szent Ilona Borházat. Ha jól értem, a 2004-es évjáratból két bort Ilonka, egyet Kreinbacher földbirtokos neve alatt hoznak ki, más nem lesz. Hiába, a 2003-as sokkal jobb évjárat volt, szabadabban tudhattak dűlőzni. A Szent Ilona-féle Taposó-kút és a Barát-szikla is kellemes, visszafogottan fás, gyümölcsös, jó savú próbálkozás. Amikor másfél éve helyben, hordóból ízlelgettem őket, nem gondoltam volna, hogy az akkor brutálisan verekedős acidok ilyen hamar integrálódhatnak. 2003-ban az Öreg Tőkék Bora volt az alap, ehhez képest 2004-ben ez a csúcs: sokkal kevesebb barrique, sokkal több gyümölcs és intenzitás. Kellőképp jó testű, élénk példány.

Kikelet Pince, Tokaj-Hegyalja

Berecz Stephanie pincéjéről, melyet férjével, Zsolttal közösen csinálnak a 2002-es évjárat óta, sok fontosat elmondott AM kolléga, nem kezdem elölről. A 2005-ös furmint és hárslevelű rövid ideje van palackban, tartalmas, izmos borok, jó sok savval, idő kell mindkettőnek, inkább a hárslevelű az, amely már perpillanatnyilag is rokonszenves. A 2002-es késői szüretelésű furmint önnön csúcsa körül járhat, a 2003-as késői cuvée dettó, most talán ez tetszett a Kikelet-sorból a leginkább. A 2003-as édes szamorodnit is dicsértük már, ezúttal felidézhetném az akkori szép szavakat. Hasonlóan példásan balanszírozott karakter a 2002-es 5 puttonyos.

Monarchia Matt International

A Monarchia hozta szokásos szortimentjének egy részét, frissnek és ropogósnak találtam a 2005-ös Grüner Veltlinert éppúgy, mint a 2004-es Zent. A sima 2004-es chardonnay – azaz a nem Battonage – élvezetes darab a közepes testű fehérek mezőnyében. Több mint kellemes meglepetés a Noir, amely a kevésbé romantikus fantázianevű Monarchia Egri Cuvée-t váltotta a 2003-as évjárattól. Kábé 1500 forint, kvalitásaitól lehetne sokkal több is. Sok finom gyümölcs, picinke animalitás, jóleső sűrűség. Tóth István 2003-as merlot-jának és 2002-es bikavér válogatásának sok idő kell, és a Nimród III sincs még a tetőn. Ez nem blockbuster, hanem elegáns akar lenni bizonyára. Néhány év múlva nyilatkozom arról, megéri-e az árát.

Bodri Pince, Szekszárd

Bodriék régóta látnak vendéget Szekszárdon, majd az utóbbi években gyorsultak fel igazán. Hektárjaik száma meghaladja a húszat, technológiájuk az új borházban korszerű és színvonalas, boraik egyre jobbak. Az olcsóbb árfekvésben versenyképesek igazán, a 2005-ös olaszrizling remek, az azonos évjáratú sauvignon blanc még kiválóbb. Tökéletes illatvilág, finom savszerkezet, karcsú, rendezett struktúra, mintaszerű lecsengés. Hajszálpontos bor, új telepítésről, esbé nemigen van másutt Szekszárdon. A rendkívül gyümölcsös, meggyes-málnás 2005-ös zweigelt sem látott fát, a 2004-es kadarka igen, érződik is rajta. Vastagabb, komolyabb játék, fűszerekkel. Nem a faluban, hanem este, otthon kóstoltam meg Bordiék csúcsküvéjét, a 2003-as Optimust – latin nevek nélkül nem megy; a középházasítás Civilis néven fut a pincénél –, és kevésbé találtam elsöprőnek, mármint önszegmensén belül. Jó, vastag is, koncentrált is, és mégsem, mert nem igazán tartalmaz kanyarokat.

Sebestyén Csaba, Szekszárd

Kanyarok a 2003-as Grádusban sincsenek nagyon, még ha jobban is tetszett, mint HT-nek legutóbb. Sok kemény cser, simuljanak. A pannon mustrások meggyőzőbbnek találták. Én továbbra is azt mondom, ha Sebestyén, akkor kadarka és kékfrankos. A 2005-ös kadarka karcsú, fűszeres és kiegyensúlyozott, történetesen az esetem, ahogyan a 2004-es is az volt, ebből őrizgetek még egy palackot, hamarosan felbontom és megírom. A 2004-es kékfrankos válogatás ezúttal is hozta azt a szerintem finom animalitást és fűszerességet, aminek köszönhetően felmagasztaltam múltkor.

Virághegyi Bor Kft., Szekszárd

Sebestyén ajánlotta a szomszéd standot, a céget bizonyos Németh Gábor ügyvezeti, többet nem tudok, online nem találtam róluk semmit, azt leszámítva, hogy mindenféle aranyérmeket nyertek Vinagorán és takarékszövetkezeti borversenyen. A 2004-es merlot árfekvésében pompás: fűszeres, gyümölcsös, perfekt szerkezetű és kedvemre valóan száraz karakterű. Fentebb azt mondtam, latin nélkül nem megy, de van, ahol mégis, Némethék Vezér néven illetik a főküvét, amelyből a 2003-ashoz volt szerencsém. Ugyanazt tudom mondani, mint az előbb, annyi kiegészítéssel, hogy ez a bor komplexebb, mint amaz. Hajrá, Virághegy.

Malatinszky Csaba, Villány

Biztosra mentem a végén. Malatinszkyék egyre meggyőzőbbek, ráadásul saját hűtőket és jeget is hoztak, sokan mások voltak képtelenek megbirkózni a meleggel. Számomra a 2003-as Noblesse Merlot volt a falu bora – persze mint látszik, nem merítettem nagyot –, háromezer-ötszázért különb vereset nem tudok elképzelni, tartalmas, koncentrált és dinamikus, csupán hajszállal kevesebb, mint a kiemelt kategóriájú Kúria-sorozat azonos évjáratú merlot-ja. Utóbbiban több a finesz, vagy mi, és nagyobb a test, de kívánatosságban nincs differencia. Szokásosan nagy formát mutat a 2004-es cabernoir, rétegzettsége példaadó, és istenkirály a 2003-as szűretlen cabernet franc, amelynek egykor kaparós cserei mintha teljesen besimultak volna már. A 2004-es franc kevésbé elsöprő, eleganciában viszont nem marad el előde mellett. A végére ajánlották a 2005-ös chardonnay-t, szokatlan módon borítva a fehér-vörös sorrendet: gyümölcsök, a fa ebben az évjáratban már csak árnyalat, jó test, hozzá könnyed elegancia. Tökéletes zárás.

Címkék: helyszíni szemle

43 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr2813126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2006.08.22. 08:14:27

"Amikor másfél éve helyben, hordóból ízlelgettem őket, nem gondoltam volna, hogy az akkor brutálisan verekedős acidok ilyen hamar integrálódhatnak." Némi segítséggel megy az.

Anonim 2006.08.22. 08:19:02

Felháborítónak tartom, hogy 1000Ft-os belépő mellett, még 300 Ft volt a pohár, amire nagyon kellett vigyázni, nehogy eltörjön. Legalább a belépőbe lehetett volna integrálni némi kóstolást.

2006.08.22. 08:35:42

ha borfesztivál akkor vár a többi csak gyenge próbálkozás de legalább vmelyest segiti a termelőknek értékesíteni a készleteket

bortermelő 2006.08.22. 08:48:39

| 2006.08.22. 08:35 A borfesztivál sohasem az értékesítésről szól, hanem a marketingről, az új vevők megszerzéséről és a meglévőkkel való találkozásról. A legtöbb esetben a borfesztiválok a borász szemszögéből nézve veszteségesek, főleg ha az egyik legnagyobb forgalommal kecsegtető estét elmossa az eső. Vagy szinte az összes napon esik (Budai Gourmet2006). :-(((

Arc 2006.08.22. 09:03:18

A várban mindenkit át akarnak verni a visszajáróval (néhány ezressel), mint egy rossz benzinkúton. Először azt hittem véletlen, bár már gyanús volt, másodjára viszont megfogadtam, hogy többet oda nem megyek. Hiába jók a borok, ha az embernek már az elején rossz szájizt csinálnak. Emellett a borászok egy része hihetetlenül flegma, ahelyett hogy segitene a választásban, magyarázna, lenézően okoskodik. Igy nem lehet új vevőket szerezni, max néhány hasonszőrű sznobbal veregethetik egymás vállát.

Sörivó 2006.08.22. 09:12:01

Juhász..Paptag rosé 2005!! Isteni volt!

hobbybor 2006.08.22. 09:26:31

Arc | 2006.08.22. 09:03 Egyetértek, egy csomó borász lekezeli a vevőket, ha az "amatőrség" legkisebb jelét is tapasztalva. Az édes borok kedvelőit egyenesen elküldik, hogy ha nem bort akar inni akkor menjen a Hungarovinhez vagy a Vargához. Szerintem a "szakma" egy része igencsak el van szálva magától. De azért van egy csomó jószándékű, kedves és értelmes borász is, sőt talán ők vannak többségben.

Császár 2006.08.22. 09:27:44

Király-pincétől (Felsőörs) kóstolt valaki borokat?

Borivó 2006.08.22. 10:03:20

'Az édes borok kedvelőit egyenesen elküldik' Mi általában adunk az ilyeneknek próbára egy kevés Pinot-t, vagy Oportót, ha nem ízlik neki akkor még mindig ráér továbbállni. Kb. 60 %-uk ottragad - persze nem a cukortól.

blanco 2006.08.22. 10:35:32

Azzal nehéz mit kezdeni, aki úgy jön oda, hogy "én csak az édes bort szeretem" és nem is hajlandó mást megkóstolni, ilyenkor persze néha felajánlja az ember a kockacukrot:-) vagy az említett pincéket.

én 2006.08.22. 10:47:46

szombat este két tizenéves kiscsaj odament az egyik tokaji borászhoz, hogy édes vöröset kérnének... :-P

szenderne 2006.08.22. 10:47:58

Vasárnap voltam kint és engen nagyon zavart a zenebona, egyszerűen nem lehetett értelmesen beszélgetni a borászokkal.

hobbybor 2006.08.22. 10:56:19

én | 2006.08.22. 10:47 Tízenévesen sokan nem tudtuk, hogy Tokajban nem jellemző a vörösbor. :-))))))

Pumalyos 2006.08.22. 11:00:16

Annak úgy kell, aki megtehette volna, hogy megkóstolja és mégis kihagyta Dorogi István borait, a kövérszőlőjét, 2003-as Avantgarde Botrytis fedőnevet viselő kreációját.

Keresztes Lajos 2006.08.22. 11:28:59

Kedves Pumalyos, te tényleg ütődött vagy.

Sárfehér 2006.08.22. 12:04:21

Azzal kapcsolatban, hogy a borászok mennyire voltak kedvesek és közlékenyek: Béresék nagyon, ugyancsak a Babits pince, és még jópáran. Volt olyan is, ahol nagyon kedves, de teljesen tájékozatlan fiatalok töltögettek. És volt olyan is, ahol szinte észre sem akartak venni. (Megjegyzem, itt nem borász állt a pult mögött.) Ami borban kellemes felfedezésem volt, és nem ismertem azelőtt, az a köveskáli Pálffy pince. Kiváló olaszt (04), késői olaszt (száraz, 03) és traminit (04) kóstoltam náluk. Ugyancsak a Csordás-Fodor borház 02-es hárslevelűjét most kóstoltam először, frenetikus. Nagyon sajnáltam, hogy csak két somlói pince volt jelen. Mégis jobb volt a helyzet, mint a veszprémi borfaluban. T.i. úgy gondoltam, hogy Veszprémben kötelességüknek érzik a megjelenést, de egyetlen egy sem volt ott. Állítólag szerintük Veszprémben nem lehet somlai bort eladni.

Laposáéknak is volt kinn somlaijuk! 2006.08.22. 12:45:59

Egri Noir 2006.08.22. 13:11:07

A Monarchia Noir tényleg rendben lévő tétel (~ nem csak ebben a kategóriában), Spar, Interspar 1050 Ft-ért akciózta hó elején, most nem tudom.

Sárfehér 2006.08.22. 13:12:05

Húha, akkor őket elkerültem, pedig meg akartam kóstolni...

Sárfehérnek 2006.08.22. 13:13:51

"Állítólag szerintük Veszprémben nem lehet somlai bort eladni." Ez vicces :) És miért nem lehet? Csopakit lehet? Pedig az is ott van a közelben...

don giovanni 2006.08.22. 14:01:11

Voltam kint 3 napot az 5-ből. Nem szabad ezt a rendezvényt összevetni a várbelivel. Ott más termelők vannak jelen, más a célja is. Itt pl. nincsenek külföldi borok csak magyarok, s a kisebb pincék kapnak lehetőséget bemutatkozni, vagy azok, akik kevésbé ismertek. Nekem nagyon bejött ez a rendezvény, s a Várba is megyek. Kiemelném a az itt jelen lévők közül a Juhász pincét Egerből, minden boruk nagyon bejött, a Lesence néhány magasabbra pozícionált fehérjét, bár azokban kissé magas szerintem az alkhol. Aztán az Itvándy és a Laposa pincéket, a Márkvárt pince bikavérjeit. Tokajból pedig Babitsot, Pauleczkit, Bérest. Persze az ismertebb neveket is, de náluk most direkt nem voltam (Polgár, Malatinszky, Monarchia, Degenfeld, Vincze Béla).

Sárfehér 2006.08.22. 15:34:01

Sárfehérneknek: Ezt nekem is a helyszínen mondta valaki. Én is viccesnek találnám, ha nem direkt ezért mentem volna ki az Óváros térre. Mondjuk éppen Veszprémben voltam egyébként is. De azért ittam jó borokat. Tokajból mindenesetre voltak, pedig egy csöppet messzebb van, mint pl. azoknak a somlai borászoknak, akik Veszprémben laknak.

malbex 2006.08.22. 16:50:04

Gal Lajos 2002-es pinot noirja viszont mindent vitt. A megtestesult Burgundia, elegans, szofisztikalt, csodas.

Gál rulez 2006.08.22. 18:46:33

Csatlakozom malbexhez, az egy aki mindent visz kategória, pedig Etyek után néhányszor kóstoltuk és érdekes módon akkor ha nem is csalódás volt, de az ár/érték arányérzetünket kissé bántotta. Ha jól emlékszem 5-6 ezer körül futott, fut a bor. De fejlődött és fejlődik még, tehát hajrá...

hehe megtestesült burgundia 2006.08.22. 19:06:57

hát my friend te még nem ismered nagyon a Bourgogne-i borokat

hihi 2006.08.22. 21:58:28

Valószínűleg "bort" sem sokat kóstolt még!!! :)))

te biztos nagyon ismered humorzsák! bourgogne friend 2006.08.23. 11:25:05

olvasó 2006.08.23. 13:56:04

A sok bor mellet én személy szerint örültem, hogy több bormagazint is láttam a Borfaluban. Örülök neki, hogy végre lehet válogatni, s már nem minden a Borbarátról meg még egy-két lapról szól

2006.08.23. 13:59:15

Így van olvasó! Számomra a Decanter a csúcs, de láttam már újabb, ígéretes próbálkozást is.

2006.08.23. 14:22:14

Gusto! Gusto!! Gusto!!!

olvasónak 2006.08.23. 14:45:27

Tényleg jó hogy sok boros újság van,csak az a kár ,hogy el vannak kötelezve néhány cégnek,borászatnak,forgalmazónak....élükön a Decanterrel.

2006.08.23. 15:23:59

A Decanter a boros újságok legalja. Életmódmagazin boros körítéssel.

tonella tonella tonella 2006.08.23. 18:26:54

eszencia eszencia eszencia 2006.08.23. 18:27:26

borbarát borbarát borbarát 2006.08.23. 18:29:52

Dekanter a proli sznob ujgazdagok lapja 2006.08.23. 19:17:36

2006.08.23. 19:52:04

eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,eszencia, eszencia, eszencia, eszencia,

gg 2006.08.23. 20:27:02

borászati füzetek..hiteles,szakmai,normális hangvétel.

borigo komenyista bérenc 2006.08.24. 08:14:24

lásd pl interjú bősnagymaros egykori gőzmozodnyával mint don kihótéval most épp a dunatiszakörnyékén miniszteri szopatóbiztos fujjjj

Félédes Zweigelt 2006.08.25. 08:26:22

Húha, micsoda szigor, csak nem túl sok volt a felelőtlen beröfögés regisztráció nélkül?
Tök jó volt a Borfalu, a vár után szokatlan volt pl., hogy le lehetett ülni, bár a borászok kevésbé örültek a gyér forgalomnak. Örülök a nem annyira ismert szekszárdiak említésének. Nekem a borfalu vörösbora egyértelműen a (szintén szekszárdi) Fekete pince 2003-as CS barrique-ja volt, számomra koncentráltágával és nemújvilágiságával lenyomta a Gradust, az Optimust, meg a Vezért is. Feketééknek egyébként még Kadarkája és Patikárius küvéje és vendéglátása is király volt! Némethék 2004-es merlója is hihetetlen felfedezés volt természetesen. Sebestyén Csabának megítélem Szekszárd város bormarketing különdíját, mert ő ajánlotta Feketééket és Bodriékat is, akiket közepesen tájékozatlan polifenolzabálóként talán sosem látogattam volna meg. És persze Sebestyén indigója volt a fesztivál Zweigeltje. A két legjobb (száraz) fehér bor nálam Pauleczky Hárslevelűje és Laposa somlói olasza volt: sós ásványok, citrusos savak, összetettség, ami kell.
Ja, és egy marketingcitromdíjat is meg szeretnék ítélni annak a kiváló sajtárusnak, akinek bár ott figyeltek a jobbnál jobb húszkilós alpesi meg pireneusi meg mindenféle sajtok, nem adott belőle, mert hogy dekoráció (nem arról a sajtosról van persze szó, aki Csaba/Turul cuvéekben és Ezerfürtűben is utazott). Nyuszika, nincs zsebkendőd? Van, de nem adok!

RoFä 2006.08.26. 09:39:03

Az csúnya dolog, ha a borászember lekezelő az édesvörösre vágyókkal, de az sem szép dolog, amikor mellettem felbukkant egy ilyen példány, és a borász megpróbálta tudásához mérten kiszolgálni, de közben összemosolyogtunk, majdhogynem összekacsintottunk :D :D
süti beállítások módosítása