Címkék

Utolsó kommentek

  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • tiboz: A Frittmann pincészet 2015-ben az Év pincészete díjat is kiérdemelte. Sőt még a Wall Street Journa... (2015.10.30. 08:37) Frittmann a tilón
  • tiboz: A cikkben a Château Beau-Séjour Bécot pincészet 2011-es évjáratáról esett szó. Most találtam egy c... (2015.10.22. 12:48) Bordeaux en primeur, Budapest
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

  • Hibás feed URL.

Alkoholista a Facebookon

Harap a zipp

2009.11.06. 18:26 - Az Alkoholisták

A zipp.hu, dizájnját tekintve pimaszul index.hu koppintásnak tűnő új oldal, páros lábbal beleszállt a Bormarketing Kht-be. A cikk szerint a borászoktól beszedett és marketing célokra szánt pénzből jut arra is, hogy a Wine & Spirit Education Trust eredetileg 120.000 forintos középfokú képzéséből átvállaljanak 84.000 forintot, azaz mindössze 36.000 forintba kerüljön a hallgatóknak. A felsőfokú tanfolyamnak 30 százalékát állja a Bormarketing Kht. (Mi most már tudjuk, hogy ennek a fele sem igaz, lásd lent.) Ezeken a tanfolyamokon, állítja a zipp.hu, a hallgatókkal a külföldi borvidékeket és fajtákat ismertetik meg. Kovács Tibor, a Hétszőlő birtok igazgatója szerint „Szereptévesztésben van a Kft.: neki nem borszakértőket kell képeznie, hanem a magyar borokat kell népszerűsítenie. Minden ország előnyben részesíti a saját borait. Ha megismerteti a külföldieket, akkor azokat fogja inni a hallgatók egy része.” A cikk továbbá pikánsnak nevezi, hogy "a WSET-tanfolyamok magyarországi oktatói között vannak olyanok is, akik külföldi borok importjával foglalkoznak". Nem kell kristálygömb annak megjóslásához, hogy fog itt még kő, kenyér, cipő röpülni.

PS: A zipp.hu (melynek egyik tulajdonosa Kupa Enikő, aki férjével, Kovács Tiborral közösen - nem tévesztendő össze a cikkben nyilatkozó Hétszőlő igazgatóval - a Szent Gaál Borászat tulajdonosa) nagyon csúnyán összekevert és elhibázott vagy ferdített szereplőket és főleg számokat. (A két WSET-et, a zipp.hu nyomán mi is összekevertük, utólag is elnézést kérünk!) Mészáros Gabriella a Borkollégiumos WSET igazgatója az alábbi információval szolgált:

"Tényközlés szintjén maradva kívánunk csupán néhány dolgot leszögezni:
A szóban forgó pályázaton valóban a Borkollégium WSET APP 994 lett a nyertes. A pályázatban foglaltak szerint lehetőséget kaptunk arra, hogy a Nemes Richárd által is írt 3 M ft keretösszegű támogatásból 168 fő képzését szervezzük meg és bonyolítsuk le. Ehhez az összeghez a hallgatók által befizetendő fejenkénti 23.000,-Ft összegű díj társul.
Sem a Bormarketing Kht, sem az AMC, sem semmilyen egyéb szervezet NEM egészíti ki az oktatás díját 120.000,-Ft-ra. Tehát NEM kapunk 70%-os mértékű támogatást semmilyen szervezettől sem. Ezt megelőzően NEM kaptunk immár lassan 20 éve folytatott oktatási tevékenységünkhöz semminemű támogatást.
Annak ellenére, hogy a zipp.hu oldalon megjelent cikk szerzője telefonon felhívott és érdeklődött a tanfolyamok felől, tévesen állította, hogy 36.000,-Ft-ért kínáljuk a kedvezményes tanfolyamot. Ilyen összegű tanfolyam nálunk soha nem lett meghirdetve, nem is tartottunk ilyet. 
A kedvezményesen igénybe vehető Lépések a profizmus felé… címen futó tanfolyam anyagában NEM azonos az általunk évek óta oktatott WSET középfokú tanfolyammal. Aki figyelmesen elolvassa honlapunkat, az ezt is könnyűszerrel megállapíthatja.
A cikk „lényeginek” mondott kérdésében, miszerint a magyar borok népszerűsítésére szánt pénzből vajon miért kell külföldi borokat vásárolni és kóstoltatni, nem kívánok belemenni, annyira ostoba és méltatlan maga a felvetés is. Egyetlen mondattal válaszolnék csak a kérdésre: a marketing egyik örök érvényű alapelve a versenytársak ismerete. Erről még senki nem hallott?
Amúgy az ügy megítélésével kapcsolatban osztjuk Nemes Richárd véleményét.
Mészáros Gabriella, Rohály Gábor - Borkollégium 1991 óta"

Címkék: szemle bormarketing szent gaál wset terroirclub zipp.hu

89 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr871504782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

shiraz 2009.11.06. 18:57:10

Kedves Alkoholisták!
Talán Ti is tudjátok, hogy Mo-n két WSET akkreditált iskola van. Az egyik amiben én is néha oktatok (www.borakademia.com) a másik a szerzőitek között is fel-fel tűnő hölgy által fémjelzett (www.ako.hu).
A zipp.hu-n kifogásolt tanfolyam az utóbbihoz kötődik.
Köszönöm ha helyesbítetek.
A zipp meg saját magát minősíti.
Kérlek megfelelő tájékozódásra cikkírás előtt.
üdv
Kató András

kántorbandi 2009.11.06. 19:20:52

na, megint megszólaltattam :) aki végigolvassa a kék-index-klón cikkét, rögtön rájön, hogy egyoldalú, tájékozatlan, és badarságokkal van tele. szóval tényleg minősíti magát. magamról csak annyit: az issues-ban külső tanácsadóként vállaltam szerepet a nevezett kampányokban. egyébként tök mindegy melyik WSET-iskoláról van szó, az Amuva (rezeda123) féle ako.hu vagy a másik: a zipp cikke azt nem érti meg, hogy minden tanfolyam borkultúrát terjeszt, és elsősorban erre van szükség itthon. OFF: tényleg, az hogy van, hogy a zipp simán másolhatja az indexet, még a favikont is?

Kóstolómester (törölt) 2009.11.06. 19:27:54

"Homály fedi el az utat melyen járunk"-énekelte valamikor Cseh Tamás. Én külföldön végeztem első boriskolámat és talán emiatt nagyon meglepődtem mikor azon a bizonyos Budapesti Syrah mesterkurzuson a WSET akkreditált előadó a fajta eredetét sem tudta. Az illetőt a kóstoló után félrehúzva elédetlenségemnek adtam hangot de az úr nem volt hajlandó tudomást venni enyhe hiányosságairól igy átküldtem neki a francia borakadémia álláspontját. Azóta nem beszélünk. (Tényleg, van egyáltalán valaki itt a fórumon aki ismeri a Cabernet vagy Syrah eredetét?)
Katónak különben igaza van hogy az Alkoholista néha ugrál mint a bakkecske, először lő utána kérdez. Kovácsnak meg nincs igaza abban hogy nem jó ismerni a külföldi borokat. Muszáj alaposan megismerni őket hogy tisztában legyünk hazai értékeinkkel mert rengeteg itthon a borkalandor.

Benikuty 2009.11.06. 19:37:35

@shiraz: az Ön által belinkelt címek nem találhatók. Kár.

BOB 2009.11.06. 19:39:25

@Benikuty: kapard le a vegukrol a zarojeleket es azonnal megtalalhatok lesznek :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.06. 19:46:10

@Kóstolómester: Én úgy tudom (a tévedés lehetőségét fenntartva), hogy a Syrah az a mondeuse blanche és a dureza fajták keresztezéséből származik. A cabernet sauvignon mint kiderült a cabernet franc és a sauvignon blanc kombója.

Amúgy szerintem a külföldi borokat jó ismerni. Sőt szerintem fontos, hogy a fogyasztók is ismerjék a külföldi borokat. Ugyanakkor logikailag helytálló a kifogás, hogy ezt az ismeretek megszerzését nem biztos, hogy elsődlegesen a bortermelők pénzéből kellene megszerezni.Én amondó vagyok, hogy nem a fogyasztókat hanem a borászokat kellene megismertetni a saját pénzükből a külföldi borokkal.

Kóstolómester (törölt) 2009.11.06. 19:55:22

Helytálló vagy B Zoltán.
Az utolsó mondatod pedig fején találta a szöget:
"Én amondó vagyok, hogy nem a fogyasztókat hanem a borászokat kellene megismertetni a saját pénzükből a külföldi borokkal."
Máris szerényebb borászokkal találkozik az ember a pincelátogatás során mikor kiderül hogy az illető megjárta a (bor) hadak útját és pontosan tudja hogy milyen jó a Merlot-ja európa viszonylatban.

alföldi merlot 2009.11.06. 19:56:20

@shiraz: Kedves András! Te miért gondolod, hogy a zipp.hu cikkében a másik WSET-ről van szó? Az Akó Kft. honlapján a középfokú képzésről ezt írják: "Részvételi díj: Akció! 120.000 Ft+ÁFA helyett 99.000,- Ft+Áfa (Az ár tartalmaza a tanfolyam díját, tananyagot és a magyar nyelvű vizsga díját)"
Az a WSET, ahol Te is oktatsz viszont valóban ígér 120.000 forintos kurzust 36.000 forintért. "A tanfolyam díja: 120.000 ft., az angol nyelven vizsgázók emelt díja: 168.000 ft. Az árak minden esetben tartalmazzák az áfa-t. Az a hallgató, aki már részt vett (vagy részt vesz) a kedvezményes alapfokú képzésen, az még idei regrisztráció esetén most 36.000 Ft-ért vehet részt a WSET középfokú tanfolyamán." borakademia.com/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=32

kántorbandi 2009.11.06. 19:57:44

@alföldi merlot: Kedves Csaba, nem tisztem Kató Andrást védeni, nem is szorul rá. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a Bormarketing képzés 2009 programban az alapfokot a borakademia.com részére, a középfokot pedig az ako.hu részére támogatta. Annak ti sem néztetek utána, ahogy a buta zipp sem, hogy pontosan mi zajlik, ergo alapszintű újságírói munka sem folyt. Egy telefon a minimum, vagy egy email. Na mindegy. Lényeg, hogy az iskolák önszántukból is adhatnak kedvezményt, nem csak, ha támogatják őket. Ilyen eset pl. a borakademia.com középfokú ajánlata. Az az érzésem, hogy sokkal fontosabb dolgok helyet. pl: miért ír butaságokat a zipp és ez kinek kedvez? Olyan dolgokon folyik itt a diszkurzus, ami nem lényeg. Azt írjátok le, hogy mit gondoltok Kovács Tibor nyilatkozatáról, meg, hogy a két Kovács Tibor azonos-e. Pl. :)

Benikuty 2009.11.06. 20:11:33

@BOB: köszönöm a használati útmutatót:)

kántorbandi 2009.11.06. 20:18:52

BZoltán és Kóstolómester: touché! egyetértek. De abban is, hogy ebből a minimál keretből, amit a két iskola kapott, mindenki nyerjen valamit, terjedjen a borkultúra, tanuljon mindenki.

szulfit 2009.11.06. 20:19:25

Szerintem itten az a fő kérdés, hogy néhány dilletáns köcsög a zipptől, azaz a Kovács Tibor(ok) holdudvara milyen kispályás, kisstílű módon képes gondolkodni a magyar borról. A technikai részletek (hogy ki baszott ki kit a WSET-ből sunyi módon és ezután kinek milyen lapokat osztottak) senkit sem érdekelnek.
Egyébként az egész WSET-nek jó reklám egy ilyen bunkó támadás.

egri Fehér 2009.11.06. 20:29:32

A történetben egy hunyó van, mégpedig a zipp.
Valószínűleg mind a NK.Borakadémia, mind pedig a Borkollégium jól végzi a dolgát (szerintem az utóbbinak egyébként jobb az oktatói gárdája, de ez az én magánügyem, és ebben az ügyben nem releváns).
Az meg, hogy egy magyarországi bortanfolyamon csak magyarországi borokat és borvidékeket tanítsanak enyhén szólva is nagyképű és a borvilág realitásaira fittyet hányó elvárás.

A MA. csak ott hibázott, hogy teret adott a zipp iszonyú cikkének.

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2009.11.06. 20:49:21

@kántorbandi:
Csakhogy egy kicsit árnyaljuk a képet. A középfokú kurzus támogatásának egyik fő célja a borászok és a szakmabeliek képzése volt. Erre nagy szükség is van pl az árképzés, arculat, marketing fejlesztése és a versenytársak megimerése terén.
A cikknek -vagy az elmúlt bő egy hónapot nézve cikksorozatnak- szerintem alapvetően egy oka van, hogy valaki(k) ahol csak tudnak belerúgjanak a Bormarketing Kht-ba.

Szegediszomelijé 2009.11.06. 20:57:32

Hmm, itt aztán van kavarodás! "a WSET-tanfolyamok magyarországi oktatói között vannak olyanok is, akik külföldi borok importjával foglalkoznak". Ez kizárja, hogy támogassa -népszerűsítse a magyar borokat/borászokat? Annó itt olvastam a Terroir Club nyitásáról. Akkor fanyalogtam is, hogy minek ennyi külföldi? Közben a hírlevelekből, rendezvényekből számora az derült ki, hogy teljesen helyén vannak kezelve a dolgok. Sőt, minthogy kiváló magyar termelőknek/boroknak ad nem kevés helyet, tevékenysége szerintem egyértelműen erősíti a magyar bor helyzetét. Mondom én ezt teljesen függetlenül, és nagyon magyar borbuziként. A külföldi borokat pedig meg kell ismerni, és ezen ismeretek birtokában kell helyén kezelni a dolgokat. Ezen útnak én igen az elején járok, de hogy belekezdtem, segít jobban értékelni a magyar borászatot -az erényeit is.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.06. 21:04:46

@kisrizling: Na azért ne csináljunk már hirtelen mártírt a Bormarketing Kht-ből.

Közpénzből üzemelő, közhasznú cég és mint ilyen egy működő demokráciában mindig is élvezni fogja a köz figyelmét.

A zipp szerintem csak bemutatta, hogy lehet trehányul és rosszul is csinálni a tényfeltáró újságírást. Ezzel együtt én örvendenék ha a magyar közösségi bormédia nyíltan és gyakran beszélne arról, hogy mire és hogyan költi el ez a Kht a mi pénzünket.

invino 2009.11.06. 21:49:10

Tisztelettel kérünk mindenkit, hogy a hülyeség továbbterjedésének megállítása érdekében nézzenek a szenzáció hajhász címek mögé, és szorítkozzunk a tényekre:

1. Ma hajnali egy órakor Kovács Tibor (Szent Gaál Borászat) az alábbi emailben értesített arról, hogy a felesége által is tulajdonolt zipp.hu-n az alábbi cikket "találta":

"Kedves Borbarátok!

Nagyon érdekes cikket találtam a magyar borászattal kapcsolatban:

zipp.hu/gazdasag/2009/11/05/kulfoldi_borokat_nepszerusitenek_magyar_boraszok_penzen

Üdvözlettel,

Kovács Tibor"

Mellékesen jegyzem meg: az mellett hogy Kovács Tibor Úr azon törte a fejét, hogy hogyan szerezhet több látogatót a 10 napja elindított index-klónnak, arra is gondolhatott volna, hogy ki képviselje a borait a stockholmi Wines of Hungary kóstolón. Egyébként képviseltük mi helyette a pincészetet, és tettük mindezt szívesen, hiszen ez a dolgunk.

2. A zipp.hu cikk tartalmával kapcsolatban:

A "Képzések 2009" közbeszerzésén a szakmai képzések bonyolítását a Borkollégium nyerte el. A szakmai képzések támogatásával elsődleges célunk az volt, hogy lehetőséget adjunk elsősorban a magyar borászoknak és ha úgy tetszik a szakmának (vendéglátás, (szak)újságírók, az ágazatban dolgozó marketingesek, stb.) arra, hogy kedvezményes áron bővíthessék a nemzetközi borpiaccal kapcsolatos ismereteiket: versenytársak termékeinek megismerése, termékfejlesztés és árképzési ismeretek, stb. Erre a célra összesen 3 mFt + ÁFA-t szántunk, amely kevesebb mint az egész évi költségvetésünk 0,5%-a, amelyből kb. 170 fő oktatását lehet támogatni az ismert mértékű önerő kiegészítéseként. Ez mellett a kizárólag Magyarország borvidékeivel foglalkozó alapképzésen (a másik WSET iskola bonyolítja) az év végéig a tavalyi programot is beleszámolva 500 fő képzését támogatjuk.

Végül, ebben az évben a költségvetésünk nagyobb részét felhasználva belföldön több millió emberhez, külföldön pedig több ezer emberhez jutattuk el mondanivalónkat a magyar borokról.

3. A szomszédos Ausztriában már több ezren végezték el ezeket a tanfolyamokat, amely láthatóan segítik az osztrákok nemzetközi felkészültségét legyen szó borról vagy marketingről. Aki az elmúlt években nyitott szemmel járt a sógoréknál, az láthatta, hogy a borkultúra komoly fejlődésen ment keresztül. Ehhez nyilván a többi között szakmailag felkészült vendéglátósokra, eladókra és újságírókra van szükség. Nálunk ezekből igen kevés van, márpedig nélkülük a fogyasztók nagy része sem lesz okosabb...

4. Bár már mindenki elhúzott mellettünk, mi továbbra is csak egymást rúgdossuk tökön. Azt hiszem Kurt Vonnegut írta, hogy "ha magyar a barátod, akkor nincs szükséged ellenségre". Itt tartunk.

5. Nem meglepő módon az erősen bulvárosodó, hiteles és alapos újságírást nélkülöző, kattintásokra hajtó hazai online (bor)médiát is mindig csak a botrányszagú témák érdeklik. Arról senki nem írt például, hogy idehoztuk a Travel Channelt, amelynek eredményeként 117 országban 14 nyelven sugározták a kis hazánkról és borkultúrájáról készült filmeket. És mindez szinte semmibe se került a magyar borászoknak.

6. A Bormarketing Kft fentiekkel kapcsolatos hivatalos közleményét hamarosan olvashatják a www.bormarketing.hu oldalunkon, továbbá kedden 7.30-kor az mtv1 és mtv2 csatornákon a "Ma reggel" című műsorban megszólal az ügyben Szabó Bori, belföldi programigazgatónk és a szakmai képzést bonyolító Borkollégium képviselője, ha valakit érdekelnek a részletek és az igazság. Költői kérdés: Kovács Úr nem akar-e csatlakozni?

Üdvözlettel,

Nemes Richárd

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.06. 21:58:10

@kántorbandi: Olvastam és szomorúnak találom az egész dolgot.

Ezzel együtt úgy gondolom, hogy tegyen bár le a MBM akárhány fantasztikusan jó dolgot az asztalra a hibákat nem észrevenni és azokról nem beszélni álszentség lenne.

Kabagyöngye 2009.11.06. 22:05:33

@BZoltan:

Egyetértünk. Minden tiszteletem a hazai borász szakmáé, de én sem sajnálnám a közpénzt (főleg a saját 8 forintjukat), hogy lássanak, kóstoljanak világot. Már maga ez mércéje lenne nagyságuknak, biztos lenne, aki valódi érdeklődéssel , tudásszomjjal állna neki a kóstolónak és olyan is, aki „úccse mutattok jobbat” alapon.

Volt szerencsém párszor hazánk egyik leghíresebb (sokat kerestem a jelzőt) borászával a ProWein-on kóstolni és udvariasan is csak annyit mondhatok, döbbenetes volt. A hozzáállásról, arroganciáról most nem is beszélnék, sokkal inkább a tárgyi ismeretek teljes hiányáról, illetve a kóstolás (italozás) minősíthetetlen színvonaláról. Sok mindent megértettem akkor a boraival kapcsolatban…

kántorbandi 2009.11.06. 22:19:07

@Nemes Richárd - Bormarketing Kft: Kurt Vonnegut: adom! Travel Channel: bocs, de erről nem értesültünk, legelábbis mi nem kaptunk róla semmit, csak a hírek között találtam meg tegnap a Bormarketing oldalon.

vörös és fehér 2009.11.06. 22:32:15

@kántorbandi: mármint ha ez az isabelle legeron sztori, akkor szerintem mi is (alkoholista.blog.hu/2008/09/17/aranyszaj_magyarorszagon)
és ti is (borravalo.blog.fn.hu/index.php?view=bejegyzes_oldal&bejid=73481) hoztátok anno. nem kevés vitát generálva a kimaradt borvidékek okán.

kántorbandi 2009.11.06. 22:36:31

@vörös és fehér: nem, nem, ez új sztori. anno hoztuk persze, ez most új, azért írtam, hogy kár, hogy nem tudtunk róla.

Balangó 2009.11.06. 22:36:56

És van olyan magyar borász is, aki nem pancsol? Kicsit sem?

vargánya 2009.11.06. 22:45:36

@egri Fehér: "Az meg, hogy egy magyarországi bortanfolyamon csak magyarországi borokat és borvidékeket tanítsanak enyhén szólva is nagyképű és a borvilág realitásaira fittyet hányó elvárás." Nos ezzel így önmagában teljesen egyet lehet érteni, én is egyetértek. De, - és itt messzemenően Kovács Tiborral értek egyet - azt nem a magyar borok népszerűsítésére szánt pénzből kell finanszírozni! @Nemes Richárd - Bormarketing Kft: Kedves Richárd! Ezt én mind értem, de az változatlanul nem fér a konok fejembe, ezt a nemes tevékenységet miért a MAGYAR borok népszerűsítésére szánt pénzből kell támogatni? Bár lehet, hogy én értettem félre valamit, és azt a pénzt nem is arra szánták? Ha így van világosítson fel valaki! Félre ne értsen, nem Önöket hibáztatom, hanem azt aki odaadta.

vörös és fehér 2009.11.06. 22:49:09

@kántorbandi: hát, a bormarketinges linken én ugyanazt a legeront látom, szerintem ugyanannak a forgatásnak a kimaradt jeleneteit adták el újra, de ha nem, akkor bocs.

kántorbandi 2009.11.06. 22:52:33

@vörös és fehér: hát, hogy mit adnak el, azt nem tudom, az írás szerint "A januári premier után ... ismét hazánkkal foglalkozik a Travel Channel. A Travel Today című rövidfilmben most néhány (elsősorban borturisztikai) desztinációt mutatnak be." ez még persze jelentheti azt, hogy úgy lesz, ahogy mondod.

kántorbandi 2009.11.06. 22:55:32

@vargánya: szerinted miből kellene finanszírozni azt, hogy legyen borkultúra MO-n? hogy ne 600 Ft-ért vegyenek 1.5 literes édes vöröset a hiperben?

EGO 2009.11.06. 23:01:02

Sziasztok!
Én úgy látom, ez az egész valóban újságírói munka, csak épen gennyes.
Az egyetlen célja - amire én is ráfutottam - a kattintás arra az index copyra, amit magától a kutya sem találna meg.
Vajh mijér' is értesítette a tulajdonosi kör egyik tagja a betámadottat? Már ha ez így történt? WTF Pál Dániel Levente? Csak nem Kovács Tibor Úr személyesen? Ha nem, mea culpa, de sajna volt (csak volt?) már ilyen a világ - média - történelemben.
Egyébként van szerencsém ismerni mindkét Kovács Tibor Urat, tehát tanúsíthatom, hogy két különböző személyről van szó, de a fentiek tükrében azt kell mondjam, hogy örvendek annak, hogy további Kovács Tiborokat is ismerek, mindenki értse, ahogy akarja...

Magáról a témáról:
Bár hangsúlyozom, hogy csak a takonypuffasztás lehetett a cikk célja, mindenesetre azt állítani, hogy a külföldi boros ismeretek átadása hiba lenne, alapvető ostobaság(ide eredetileg rondább kifejezést szántam).
A magyar borászat (melynek tagja vagyok) egyik legnagyobb hibája az önámítás, vagy másképpen a szemek két kézzel történő eltakarása, kjülönböző lózungok pufogtatása mellett.
Erre szoktam mondani, hogy a legszemetebb dolog a struccot betonon megijeszteni...
Az pedig, hogy mi mennyibe kerül, természetesen közügy, de a tények teljes ismerete nélkül támadni bárkit - legyen az esetleg a számomra sem tiszta működésű Bormarketing Kht - szerintem "kevésbé úri" dolog.
A sok pontosításból, védekezésből pedig számomra pont ez tűnik nyilvánvalónak.
Tehát nem csak a bulvár-média, de az abból szemezgetők is gyorsabban buknak a takonyra a gyöngytyúknál.
Uff, lehet hörögni.

PS: ja, és persze valszeg Kántor Bandi lőtte le Kennedyt is...

fiatalborivo 2009.11.06. 23:54:12

Annácska mondta meg a tutit, a negatív ismertség is ismertség. Én a büdös életben nem hallottam a zippről most igen, valamivel fel kellett hívni a figyelmet magára, ha hülyeségeket ír ha szemétkedik igazából mindegy. Az hogy magyar borászok pénzéből borértő képzéseket támogatnak kis mértékben(0,5% valljuk meg a 8 forintból csak nagyon kevés) szerintem rendben van, ugyanis elmehet erre a képzésre a befizető borász fia, lánya, a borász is. Lehet hogy ezzel még jobb is lesz a borászat, és így igazából az egyik zsebéből a másikba tette a pénzt. Lássuk még ki megy ezekre a képzésekre? Borkereskedő, aki magyarhonban értékesít. Mire jön rá, arra hogy mik a valódi értékei a külföldhöz képest a magyar boroknak, szintén a borászok haszna. Aztán elmehet pár éttermes is aki a képzés által több fajta bort tart, jobban ajánlják őket, na megint a borászok haszna. Az a pár teljesen amatőr műkedvelő mint én is akik szintén elmegyünk ezekre a képzésekre(már ha tehetjük), na mi nagyon kevesen vagyunk, mi meg utána nagyobb kedvvel megyünk kóstolni és fogyasztjuk a szintén magyar borászok borát. Sztem ez a pohár félig tele van, próbáljuk meg így nézni.

dagadtos 2009.11.07. 02:20:00

"Ha megismerteti a külföldieket, akkor azokat fogja inni a hallgatók egy része" - ezt a mondatot be kéne keretezni, gyönyörű, minden benne van.

Pláne a Hétszőlőtől. (alkoholista.blog.hu/2009/09/16/bordeaux_kilenc_arca)

alföldi merlot 2009.11.07. 08:21:08

Az én véleményem ebben a kérdésben nem oszt, nem szoroz, de elmondani sem kerül semmibe. Szerintem a zipp.hu cikke rosszindulatú, és remélem, hogy az érintettek veszik maguknak a fáradságot, és vitába szállnak vele. Szerintem amit Kovács Tibor (Hétszőlő) mond, az szűklátókörű ostobaság. Viszont ő is a Bormarketing Kht-t pénzzel feltöltő borászok közé tartozik, és joga van elmondani, ha valami nem tetszik neki. Szerintem akár a Borakadémiás WSET, akár a Borkollégiumos WSET (amelynek vezetője Mészáros Gabriella rezeda 123 néven többször is írt nálunk) kap 70 százalékos támogatást a tanfolyamaihoz, az egyaránt helytelen. Ez már olyan mértékű támogatás, ami az ingyenességhez közelít, és az én felfogásom szerint az ilyen állami támogatásokból mindig zűr támad. Ugyanakkor jó ötletnek tartom, hogy - akár tanfolyamok révén is - támogatják a borkultúra terjedését. Azt pedig fontosnak tartom, hogy legyen a kérdésről vita.

egri Fehér 2009.11.07. 08:23:27

@vargánya: a bormarketing büdzsének egyik része megy a magyar borok népserűsítésére (úgyis mint a szelet növelése) egy másik (sokkal-sokkal kisebb) része meg a a borfogyasztás növelésére (úgyis, mint a torta növelése).
Nekem, mint borásznak elsődleges érdekem, hogy az emberek bort igyanak, és azon belül magyarországi bort igyanak. Viszont minden épkézláb borásznak az is az érdeke, hogy a borát saját magáért, ne pedig csak jobb híján fogyasszák.
Ahhoz, hogy a borkurzusokon résztvevő sommelier-k és pincérek valódi értékén kezeljék a magyarországi és a magyar borokat az is kell, hogy ismerjék a nem magyart is. Hogy tudják, hogy mi zajlik a világban. Egy olyan, alapvetően a szofisztikált borok szegmensében versenyképes ország, mint Mo. csak szofisztikált közvetítőkkel tudja a leghatékonyabban megmutatni magát még a belpiacain is.
És ez nem megy (lehetetlen, hogy menjen) a külvilág ismerete nélkül. Az általunk befizetett 8 (5-10) forintok egy részét (azért azt is látni kell, h itt a bormarketing kiadásoknak max. pár százalékáról van szó) szívesen áldoznám ilyen célra akkor is, ha én döntenék róluk.

Kabagyöngye 2009.11.07. 09:26:27

Az AMVA hasábjain és a hozzászólások között is többször tettetek, tettünk néha finomabb, néha egyértelműbb utalást a hazai borfogyasztók (néhol) (erőteljesen) hiányos ismereteire és ezáltal a hazai borokkal szemben támasztott követelményeik alacsony voltára. A vita jellemzően a „cash-flow portugieser kontra ismeretlen best-buy”, vagy épp a „Törley monnyon le!” kérdés kapcsán szokott kirobbanni és szinte mindig az a vége, hogy milyen tudatlan is a magyar, nem ismeri, érzi a minőséget, neki csak a brand kell, meg az óriásplakáton hirdetett Tecso-akció .

Ezer szónak is egy a vége: borismereti vizsgát az érettségibe!

czudarka 2009.11.07. 09:32:19

off

Tiltott antibiotikumot találtak a borban
Több mint százezer palack argentin bort hívtak vissza a németországi Rajna-Pfalz tartomány üzleteiből, miután tiltott szernek minősülő antibiotikumot fedeztek fel az italban - jelentették be hétfőn Koblenzben. A tartományi nyomozóhivatal szerint az argentin borban a natamicin nevű szer nyomait mutatták ki. Az anyag észlelt mennyisége önmagában nem jelent veszélyt, az Európai Unióba azonban tilos olyan bort behozni, amely tartalmazza a szert – írta az MTI.

A Villa Atuel 2008 San Rafael, Syrah Merlot, Argentina nevű borból 103 ezer palack került volna a rajna-pfalzi szupermarketek polcaira.

Na erre varrjon valaki valamit. Stabilitás antibiotikummal! Ez megint megint egy adag szar a borfogyasztás oltárán! Mit nekünk glicerin, hasmenésre itt a gyógyszer!

kántorbandi 2009.11.07. 09:52:24

@alföldi merlot: értem, miért mondod, miért gondolod. egy kis apróságot mégis hozzátennék: ezek a támogatások rövid időre szólnak, maximált számú embernek. közelít az elgondolás Kabagyöngye felkiáltására, főként az alapfokú tanfolyamé. Fogyasztók képzése folyik. Ennek ellenére értem az aggályaidat. Adalék: a képzés 2009 programban a Boregyetem támogatást - ami felsőfokú tanintézményekben (egyetemek, főiskolák) történő borkultúra oktatását jelenti MO-n - a Magyar Bor Akadémia nyerte el.

loncs 2009.11.07. 10:09:07

Szomotu sajnos!! igy igaz.

Bor B. 2009.11.07. 10:22:57

Jó napot!

Olvasgatva a hozzászólásokat az alábbi véleményem szeretném elmondani:

Mind a két boriskola (a Rohály féle és a kivált wset-es is) indított tanfolyamokat kedvezményes áron az utóbbi 10000ft-ért a magyar bort mutatta volna meg állítólag 250 fő részére a másik suli a külföldi borok világába kalauzolt volna 170 főt 23000 ft-ért ez a tény.( a honlapokat olvasva)
Miután jelentkeztem a wset féle 10000 ft-os tanfolyamra, mert a magyar borok világa érdekelne jobban. Sajnos már kedvezményes hely nem jutott de 25000 ft-ért mehetnék még így is. Csak hogy én vidéki vagyok. és így már nem volt elég vonzó az ár a költségek miatt. A véleményem pedig ha talán már szórjuk a pénzt így két kézzel a tanfolyam helyeket egyenlően kéne elosztani a fővárosi és vidéki érdeklődők között mert egy pesti tanfolyam egy miskolci vagy debreceni hallgatónak igen csak költséges tud lenni.
A másik, hogy talán szerencsésebb lett volna egy alap magyar boros kurzust indítania a másik sulinak is mert előbb talán hazánkat ismerjük meg és utána a nagy világot.
És valljuk be ez egy hobbi, és elég drágák az iskolák hozzá.

shiraz 2009.11.07. 10:36:59

@alföldi merlot:
szerintem állami támogatásról szó sincs! a borászok fizetik be a 8 ft-jaikat, aminek egy része kerül a bormarketing alapba. de természetesen minden borásznak joga és kötelessége utánajárni vagy rákérdezni mire és miért költik ezt a pénzt. zárójelben: egyébként sokan nem is fizetik be a 8 ft-ot, mert tudtommal nem kell szankciótól tartaniuk.
btw Ausztriától tényleg lenne mit tanulni. elképesztő amit elértek az elmúlt 10-15 évben. az osztrák borok az értékesítési pontok előkelő polcain vannak, ma már polchelyben megelőzve a német borokat is. a MW intézet elnóke osztrák (Pepi Schuller), fő támogatói között nemcsak az osztrák bormarketing iroda, hanem osztrák borászat is található. robertparker holdudvara osztrák vörösborra adott ugye nemrég 95 pontot. de más szinten is: a londoni metróban óriásplakátokon hirdetik h gyere ausztriába mert ott a legjobb síelni...
sajnos csak remélni tudom h a hasonlóan progresszív gondolkodású emberek által fémjelzett, bár az osztrák költségvetésnek töredékével gazdálkodó magyar bormarketing kftnek lesz 10-15 év megadva, h közelítse az osztrákok eredményeit.
üdv
Kató András

alföldi merlot 2009.11.07. 10:58:28

@shiraz: Valóban nincs, és nem is így gondoltam, ahogyan az látszik a hozzászólásomból. Ezért írtam, hogy Kovács Tibornak joga van elmondania a véleményét mint a 8 (vagy 10) forintokat befizető borászatok egyikének igazgatója. De biztos vagyok benne, hogy az én szóbotlásom nem a legérdekesebb része ennek a kérdéskörnek.

shiraz 2009.11.07. 11:07:28

@alföldi merlot:
örülök h egyetértünk :)
csak azért bátorkodtam leírni, mert több kommentben is feltűnt h ez állami támogatás meg közpénz.

Fűrészpor 2009.11.07. 14:26:21

Tegyük hozzá, hogy az OBi a borászatoktól egy pénzügyminisztériumi állásfoglalásra hivatkozva az esetlegesen elmaradt 8 forintos befizetések dupláját követeli, azaz annyi büntetést szab pluszban ki amennyit be kellett volna fizetni. Hát ilyen még az apekknél sincs. Külön öröm ezután arról olvasnom, hogy a pénzekből Rezedáék oktatnak. Remélem a félretett pénzből vesznek két hektár szőlőt és hajnalban a prés mellett megbeszélik az élet nagy dolgait...

vargánya 2009.11.07. 14:51:32

@egri Fehér: "a bormarketing büdzsének egyik része megy a magyar borok népszerűsítésére (úgyis mint a szelet növelése) egy másik (sokkal-sokkal kisebb) része meg a a borfogyasztás növelésére (úgyis, mint a torta növelése).
Nekem, mint borásznak elsődleges érdekem, hogy az emberek bort igyanak, és azon belül magyarországi bort igyanak"
"szerintem állami támogatásról szó sincs! a borászok fizetik be a 8 ft-jaikat, aminek egy része kerül a bormarketing alapba".(Ez utóbbit Kató Andrástól idéztem, a teljesség kedvéért.)
Namostakkor. Megkérdezte valaki a magyar borászokat arról, hogy a 8 Ft-jaikat mire költsék? Tökéletesen értem az álláspontodat borkurzussal és a sommelier-ekkel kapcsolatban, bár nem értek vele egyet. (10 éve még egyetértettem volna.)Most viszont ki kellene bogozni a vita során összekeveredett (összekevert?) szálakat, szempontokat. Mit is jelent az, hogy marketing? Leegyszerűsítve: egy vállalat termékeinek, termékcsoportjának népszerűsítését, fogyasztásának ösztönzését. (A "vállalat" itt Magyarország.) Nomármost Te láttál-e már olyat, hogy egy cég a másik, konkurrens cég termékeit népszerűsíti, vagy mutatja be (és nem elrettentő céllal!) saját költségén? Az már egy egészen más kérdés, hogy a most piacra kerülő magyar borok nagy többségét (úgy kb. 2/3-át) sajnos én sem szívesen népszerűsíteném. A 8 Ft-okat viszont feltételezhetően ezeknek a termelői is befizetik. Számukra valóban nem ártana borkurzust tartani.

hegyaljai 2009.11.07. 14:57:12

@shiraz: Az, hogy a borellenőrzésre és bormarketingre szánt termelői "önkéntes" befizetés nem állami támogatás, az egyértelmű. Sajnos jogilag ez közpénz, mert átfolyik egy költségvetési intézmény számláján, tehát a közpénzekre vonatkozó szabályok érvényesek rá, pl: közbeszerzés, transzparncia. Ez utóbbi úgy-ahogy működik a bormarketingre szánt résznél, de a borellenőrzére fordított pénz nyilvánossága nem valósult meg. Nem tudható, hogy e nélkül mennyi pénzből gazdálkodna, mennyi ellenőrző vizsgálatot csinálna az MGSzH Borászati Igazgatósága.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.07. 15:33:30

Eszembe jutott még egy apróság.

A kulturált borfogyasztást propagáló és a borral kapcsolatot közművelődést segítő képzések támogatása hasznos és okos dolog. Valahol a marketing része az észosztás is :)

Ugyanakkor szerintem némileg aggályos, hogy mi alapján választották ki a sok amúgy profitorientált vállalkozás közül azt amelyiket támogattak.

Szép dolog a bormarketing és sok okosságot csináltak/csinálnak. De szerintem illene az esélyegyenlőséget is figyelem előtt tartani.

Az, hogy egy a magyar borgazdaságban dolgozó cégnek nincsenek jó lobbikapcsolatai, nem tud dörgölőzni, nincsenek haverjai a jó helyeken az még nem biztos, hogy nem érdemel egyenlő elbánást.

invino 2009.11.07. 16:35:35

@BZoltan: mivel a 8ft-ok sajnos állami bevételnek minősülnek, ezért azok felhasználása komoly feltételekhez van kötve (pl. közbeszerzés). A képzések bonyolítása közbeszerzésen keresztül került "kiszervezésre", és a közbeszerzés egyik legfontosabb alapelve az esélyegyenlőség biztosítása.

A szóban forgó feladatokra (alapképzés, szakmai képzés) összesen 3 cég pályázott, egyikük már a részvételi feltételeknek (jogszabályban rögzített formai és pénzügyi alapfeltételek, tehát nem szakmai szempontok) sem tudott megfelelni, így maradt a 2 wset iskola.

tiszta ügy, szó sincs dörgölőzésről.

persze érthető a gyanakvás, hiszen kulturális becsípődés Magyarországon, hogy rögtön a mutyit sejtik az emberek az ismeretlen mögött...

ilCapitano 2009.11.07. 17:05:41

@Nemes Richárd - Bormarketing Kft: mondanék most csúnyákat, de nem teszem, több okból sem. De csodálkozol azon, hogy "kultúrális becsípődés" az ha Magyarországon az ember mutyizásra gyanakszik?
Naponta lehet olyan híreket olvasni, hogy 30-50%-kal, a piaci árnál magasabb árajánlat nyert állami közbeszerzésen, jaj és véletlenül valamelyik 'honatya' puszipajtásáé a nyertes cég.
Abszurdisztánban mindent meg lehet csinálni az emberekkel és még ki is tüntetik a vezetőket. És te ironizálsz a "kultúrális becsípődéssel".
Öcsém, te nagyon vicces gyerek vagy..

ilCapitano 2009.11.07. 17:49:13

Elnézést, rossz hozzászólásra kattintottam, tehát a kommentem Rixtah-nak szól.

kidi 2009.11.07. 17:51:38

Helló mindenki!

Nagyjából összefoglalom az eddig történteket:
Magyarországon két WSET iskola van. A Nemzetközi Borakadémia nyerte az alapfokú képzések lebonyolítását, a Borkollégium pedig a szakmai képzéseket.
Ahogy Nemes Richárd soraiból kiderült, mindkét intézmény 3 millió Ft-ot kap ezért.
Alapfokon 250 embert képez a Borakadémia, a szakmai képzésekre pedig 170 fő jelentkezhet.
Ki lehet számolni, hogy mennyit kapnak fejenként az intézmények. Ha ebből levonjuk az oktatók díját, a borok árát, valamint a hirdetési költségeket (miután a közbeszerzési pályázat szerint ilyet is vállalni kell), akkor mindenki számára egyértelművé válik, hogy Rezeda nem fog tudni szőlőt vásárolni (maximum csemegeszőlőt saját fogyasztásra), és Bor-Yoda sem ebből a pénzből fogja a következő Winfert lebonyolítani.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.11.07. 20:01:53

Beírom hát mégis...

Ha lesz bunyó is, srácok, akkor ne felejtsetek el szólni, megyünk nézni!

De való igaz, meg kell ezeket a dolgokat is beszélni valahol, és ez is egy lehetséges fórum.

Szerintem nincs baj a támogatott ötlettel sem, meg a megbeszélés/felvetés helyszínével sem, akkor alakulnak a dolog, ha beszélnek róla az érdekeltek/érintettek.

Az alkoholistát többszöri lehúzó kommenteknek meg itt a szép válasz: hát talán mégiscsak itt zajlik a hazai boros közélet egy jelentős része, termelőkkel, importőrökkel, fogyasztókkal, satöbbi.

Komolytalan helynek azért nem nevezném, csak ha magunkat is annak tartjuk.
(...és persze ennek is van realitása, fontosnak tartom az öniróniát)

!!Baromi Fontos Diszkléjmer: A szerző fogyasztó, és bizony igénybe vette ám a támogatott képzés lehetőségét is!!
(Cserébe gátlástalanul támogatja a hazai borászokat.)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.11.07. 20:04:07

@Szomjas Gödény: Gödénykém, te egy gátlástalan, aljas kis nemistudommi... egy veréb vagy.

Szégyelld magad és ne igyál több külföldit!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.07. 20:41:03

@Nemes Richárd - Bormarketing Kft:

Kedves Richárd, köszönöm a részletes válaszodat.

Néhány dolgot azért had tegyek még a dologhoz hozzá. Egyrészt a legnagyobb tisztelettel had kérjelek meg, hogy ne csinálj úgy mintha az adófizető nép lenne a rosszhiszemű manapság Magyarországon és minden alap nélküli lenne bizalmatlanság a közpénzek kezelését illetőleg. De tényleg.

A másik pedig az, hogy én egy egészen kicsi termelő vagyok, tényleg nem jelentős volumennel. De valahol itt az én pénzemről is van szó, még ha egészen piciny morzsányi részben is. Ezért tényleg érdekelne, hogy a termelők vagyis a nettó befizetők milyen formában is adhattak bárhol hangot a véleményüknek? Mikor és ki kérdezte meg a termelőket akik termékeinek a marketingjéért felelős az MBM?

Bevallom nem találom azt a nyilvános fórumot ahol kérdéseket lehetne feltenni, kritikát lehetne megfogalmazni vagy egyszerűen eszmecserét lehetne az MBM Kft működésével kapcsolatban.

Azt látom, hogy jöttek a pöttyök, meg jött a weboldal a celebekkel. Azt látom, hogy megy a borkultusz és megy egy csomó dolog. De azt nem látom, hogy a kampány mögött álló szervezet nyitott lenne az érintettek irányában.

Azt látom, hogy bormarketing címszó alatt felerősítve megy ugyanaz ami ment az elmúlt 20 évben (ez alól a külföldi programok üdítő és elismerésre méltó kivételek). Nem látom a forradalmi áttörést, nem látok és nem hallok nyílt a valós problémákról való szakmai és társadalmi beszélgetést.

a boltos 2009.11.07. 20:53:19

@alföldi merlot:
Az én véleményem ebben a kérdésben nem oszt, nem szoroz, de elmondani sem kerül semmibe. Szerintem a zipp.hu cikke rosszindulatú....

És a Ti cikketek milyen? Más szemében a szálkát sajátunkban a gerendát sem, vagy?

invino 2009.11.07. 21:25:41

@BZoltan: ma már köztudott, hogy a hazai közbeszerzések körül sok a probléma, és "hogy negyedével drágábban vásárol az állam" , tehát indokolt a bizalmatlanság.

a rossz ebben az, hogy ez el kezd oda-vissza működni, és kihat olyan konkrét ügyekre is, mint mondjuk a fenti támogatás (inkább megbízás) odaítélése.

ami a fórumot és a kommunikációt illeti: értem a helyzeted, de azért érdemes tudni, hogy:

- az ország összes valamirevaló boros konferenciáján (Eger, Balatonfüred, Lakitelek, Sopron, stb.) évek óta előadunk
- a közösségi bormarketing stratégiát és belefoglalt 2009-es akciótervet hónapokig "társadalmi egyeztettük", azaz véleményezhette bárki
- van havi-2 havi hírlevelünk
- a http://www.bormarketing.hu-ról letölthető a féléves beszámolónk, amelyben a többi között elszámolunk az eddig felhasznált 8forintokkal
- tavaly jártunk Somlón is, majdnem 30 fő volt jelen, főleg borászok, kicsik is...
- dolgozunk a Somlói Tavasz Egyesülettel (pl. újságíró beutaztatás, kóstolók)
- végül, de nem utolsó sorban írhatsz nekünk emailt (richard.nemes@bormarketing.hu) és hívhatsz minket a 06 1 266 4998-as telefonszámon.
- minden értelemben véve utolsó lehetőségként pedig itt ez blog is...

invino 2009.11.07. 21:31:58

ha már a rosszindulatról és a sajtóról van szó, mindenkinek ajánlom figyelmébe TótaW tegnapi vallomását:

w.blog.hu/2009/11/06/mea_culpa_since_2006

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.07. 22:10:56

@Nemes Richárd - Bormarketing Kft:

Korrekt. köszönöm a válaszod.

Azt tudom, hogy voltatok a Somlón és emlékszem, hogy volt is ott egy szakmai kóstoló (nemzetközi borokkal) ahova kérésre küldtem is bort abban a reményben, hogy az értő szájak majd megmondják a frankót. Sajnos erre azóta sem került sor.

A Somlói Tavasz Egyesülettel jó, ha tartjátok a kapcsolatot, de azért ez az egyesület messze nem fedi le a Somlót.

Mindenesetre, ha megkérdeztétek a termelőket és ők azt mondták, hogy celebes weboldal, borkultusz, óriásplakát meg koppintott színes pöttyök kellenek akkor nagyjából meg is van a válasz, hogy miért nem szeretek boros konferenciákra járni :)

A viccet félretéve... én továbbra is azt tartom, hogy nem olyan belföldi marketingre (mert hangsúlyozom, hogy a külföldi programotok nagyon korrekt) van szükség amit az MBM Kft csinál.

Belföldi marketinget akkor kell csinálni ha mindenki (a magyar borgazdaságban szerepet játszók közül) megértette, hogy mi a magyar bor problémája.

Ezt lehetne kezdeni a piacon levő borok rendszeres, alapos és széles körű bevizsgálásával, kétes eredetű sűrítmények és más versenypiacilag inkorrekt módszer elleni kampányolással, az alsó polcos pancsolmányok elleni állhatatos harccal.

Nem a borkultuszhoz hasonló szemellenzős és elitista tévéprogramokra van szükség amiben enpluszegyedik alkalommal körbenyálazzák ugyanazt a féltucat sztárt és elmondják ugyanazt a féltucat boros közhelyt, hanem kőkemény tényfeltáró újságírásra, hogy kiderüljenek, honnan és hogyan kerülnek a jó magyar bort ellehetetlenítő mocsadékok a boltok polcaira, hogyan is van a glicerinezéssel, olasz sűrítményezéssel és más trükkel.

Lehet, hogy radikálisan hangzik, de ameddig a somlóvásárhelyi élelmiszerbolt boros polcán csak ganaj látható és ameddig egy budapesti közért boros polcáról nem lehet látatlanban levenni egy 800-2000 forintos magyar bort komoly kockázatvállalás nélkül addig miről beszélünk???

Szerintem mielőtt marketingkampányt kezdünk érdemes helyretenni a dolgokat és megismerkedni a termékkel és nem utolsó sorban a célközönséggel aminek és akinek a csindadrattát csináljuk.

hegyaljai 2009.11.08. 00:53:37

@BZoltan: Sajnos amint Te is tudod, az exportőrök nem fizetnek ebbe az alapba, és harcolni kellett azért, hogy mégis legyen export program. Nem tudom a hazai tényfeltáró újságírás hibáit, és a borász társadalom általános hozzáállását, hogy "Én nem írok, nem olvasok, mert magyar borász vagyok!" miért az MBM Kft-n kéred számon? A helyzet az, hogy a program indulása előtt kb 200 millió Ft-ot fordított évente a magyar borok külföldi megismertetésére az AMC, amelynek egyharmada saját fenntartására ment el, és az urak és elvtársak utaztatására külföldi vásárokra. Természetesen az MBM kft a belföldi piac felmérésre jelentős összeget fordított, és ez alapján próbálja meg akcióit szervezni. Nehogy már az MBM Kft legyen a hibás azért, hogy a kereskedelmi TV-k műsoraival lebutított fogyasztó legfeljebb 15 másodpercig hajlandó odafigyelni bármire is, persze ehhez 2-3 celebnek is meg kell jelennie közben. Ők a célközönség!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.08. 05:07:21

@hegyaljai: Mely olyan borokat népszerűsítette az MBM Kft külföldön amely borok termelőinek nincsen belföldi forgalma?

Én az MBM-en nem kérek számon semmit. Én csak azt mondom, hogy szerintem eleve rosszul álltak az egész belföldi bormarketinghez.

Azt elhiszem, hogy az MBM jelentős összegeket költött piacfelmérésre. Viszont az eredményét ennek nem nagyon látom.

Alapvetően elhibázottnak tartom a koncepciót, hogy az MBM (és a felbérelt celebjei) szerint a magyar bor egy hatalmas kincs ami fantasztikusan jó. Elhibázottnak tartom a megközelítést, hogy médiajelenléttel a fogyasztást próbálják ösztönözni.

Ez hibás és rossz az hozzáállás. A belföldi piacon forgalomban levő magyar borok töredéke kincs és töredéke jó! Ha az egységsugarú fogyasztó bemegy egy boltba és 1000 forintért jó italt akar kapni, akkor a magyar bor ár/érték arányban szerintem nem versenyképes.

Literáron 1000 forint alatt iható, korrekt söröket lehet szinte bárhol találomra, csukott szemmel kapni. Ráadásul, ha egy márkásabb cseh, német, belga vagy akár magyar sört is rak a fogyasztó a kosarába akkor meglehet az az érzése, hogy ő most valami menő holmit vesz és a legsznobabb haverjainak is kínálhatja ezeket a söröket. Csinálja meg ugyanezt, ugyanennyiért magyar borral. Na erről van szó.

Mondtam már itt is és máshol is, hogy az MBM belföldi stratégiájának elemi hibája, hogy olyan terméket reklámoz ami nincs vagy ha van akkor sem elég és legfőképp borzalmasan drága.

Ezen a helyzeten nem az MBM-nek a feladata változtatni, de ennek a problémának a megvilágítása, feszegetése szerintem az ő feladatuk lenne.

Sárfehér 2009.11.08. 10:00:58

@BZoltan:

"...ameddig a somlóvásárhelyi élelmiszerbolt boros polcán csak ganaj látható..."

Ezzel csak egyetérteni tudok! A nyolcason autózó borbu..barát megállna az út mentén somlaiért, ha nincs is ideje fölmenni a hegyre, de egyedül Tüskevár szélén van az a pici bolt, (most már csak Tornaival), még az út menti panzióban sem tartanak tisztességes bort! Bocs, de ezt nektek, somlaiaknak kell elintéznetek.. :))

(U.a. Zalában: Bázakerettyén szilveztereztünk. Volt egy kis szekrényük jobbika borokkal, de amikor azt mondtam, Bussay, úgy néztek rám, mintha a Holdról jönnék.)

borkősav 2009.11.08. 10:08:53

borszakértő képzés király de minek??

alföldi merlot 2009.11.08. 10:45:23

Mészáros Gabriellának köszönhetően jelentősen tisztult a kép, sőt, egy másik képet kaptunk. Az alábbi nyilatkozatát a poszt végére is becsatoltam:
"Tényközlés szintjén maradva kívánunk csupán néhány dolgot leszögezni:
A szóban forgó pályázaton valóban a Borkollégium WSET APP 994 lett a nyertes. A pályázatban foglaltak szerint lehetőséget kaptunk arra, hogy a Nemes Richárd által is írt 3 M ft keretösszegű támogatásból 168 fő képzését szervezzük meg és bonyolítsuk le. Ehhez az összeghez a hallgatók által befizetendő fejenkénti 23.000,-Ft összegű díj társul.
Sem a Bormarketing Kht, sem az AMC, sem semmilyen egyéb szervezet NEM egészíti ki az oktatás díját 120.000,-Ft-ra. Tehát NEM kapunk 70%-os mértékű támogatást semmilyen szervezettől sem. Ezt megelőzően NEM kaptunk immár lassan 20 éve folytatott oktatási tevékenységünkhöz semminemű támogatást.
Annak ellenére, hogy a zipp.hu oldalon megjelent cikk szerzője telefonon felhívott és érdeklődött a tanfolyamok felől, tévesen állította, hogy 36.000,-Ft-ért kínáljuk a kedvezményes tanfolyamot. Ilyen összegű tanfolyam nálunk soha nem lett meghirdetve, nem is tartottunk ilyet.
A kedvezményesen igénybe vehető Lepések a profizmus felé… címen futó tanfolyam anyagában NEM azonos az általunk évek óta oktatott WSET középfokú tanfolyammal. Aki figyelmesen elolvassa honlapunkat, az ezt is könnyűszerrel megállapíthatja.
A cikk „lényeginek” mondott kérdésében, miszerint a magyar borok népszerűsítésére szánt pénzből vajon miért kell külföldi borokat vásárolni és kóstoltatni, nem kívánok belemenni, annyira ostoba a méltatlan maga a felvetés is. Egyetlen mondattal válaszolnék csak a kérdésre: a marketing egyik örök érvényű alapelve a versenytársak ismerete. Erről még senki nem hallott?
Amúgy az ügy megítélésével kapcsolatban osztjuk Nemes Richárd véleményét.
Mészáros Gabriella, Rohály Gábor - Borkollégium 1991 óta"

invino 2009.11.08. 10:59:06

@BZoltan: értem a dilemmát, és részben jogos is. A kezdetektől fogva mondom, hogy marhára kellene egy ágazati stratégia... A legtöbb európai bortermelő ország egységes, elfogadott stratégia mentén tervezi a jövőt: versenyképesség, FMCG vs kultúrtermék, eu-s támogatások felhasználása, eredetvédelem, stb. Mi meg bambán nézünk a jövőbe, seggünk kilóg, gatyánk lobog...

ágazati stratégia nélkül a marketing stratégia egy kicsit olyan, mintha a gombhoz varrnánk a kabátot. Ugyan a termékfejlesztés része lehet a marketingnek, de egy egész szektort megreformálni azért így nem lehet.

jobb híján, külföld esetében beépítettünk egy szűrőt: minden árutermelő borász küldhet be mintát, de a külföldi promóciókon az vehet részt, akinek a borát/borait a szóban forgó célországból meghívott független szakértők javasolják. Bár ez sokaknak büdös, én látom hogy jól működik és hatékonyabb is mintha mindenki feltételek nélkül mehetne...

jobb híján, a belföld esetében piackutattunk és annak eredményeihez igazítottuk a marketing tevékenységet, ezzel sem lenne szerintem semmi gond, ha nem lennének a kínálati oldallal komoly gondok...

itt jegyzem meg, hogy a képzéseket éppen azért indítottuk, hogy a fogyasztó (és egy pincér is) meg tudja különböztetni az ihatót az ihatatlantól, a drágát a reálistól, stb.

csak remélni merem, hogy a glicerin balhé, az érdekképviseleti rendszer struktúrális csődje, a bormarketing körül éleződő pénzügyi problémák (lásd Borravaló) "utat csinálnak" a reformnak, és az érintettek ezúttal tényleg felvállalják magukat, véleményüket, konfrontációikat, és megnyomják az újraindítás gombot. Mindez nyilván nem a Bormarketing Kft operatív csapatának a dolga, hanem azoké, akiknek megvan az ambíciójuk, tehetségük és tudásuk ahhoz, hogy a romokon valami értelmeset hozzanak létre...

ennyit tudtam még hozzátenni, továbbiakban az említett email címen elérhető vagyok.

R

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.11.08. 11:25:35

Szerintem eleve butaság a feltételezés, hogy aki WSET középen vagy felsőn végez, az nyakalni fogja a külföldi borokat, mert akkora hatással lesz rá a WSET. Az információim szerint a WSET tanfolyamokra zömmel borőrültek járnak, akiknek már van egy jó adag kóstolási tapasztalatuk és WSET végzettséget akarnak, vagy rendszerezni az infókat a fejükben. A végzettek egy kisebb része, aki a vendéglátóban mozog. Nehezen hiszem, hogy az előbbi típust egy WSET tanfolyam annyira más "pályára" állítanám, hogy nem venne több magyar bort.

DE: Emberek! Kb. 5-6 millió Ft-ról vitatkoztok, ami minden jel szerint hasznos célra ment el. ...amíg ezt leírtátok, a politikusaink ue. milliárd Ft-ot loptak el. Megérte?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.08. 16:19:06

@Nemes Richárd - Bormarketing Kft:

Köszönöm a válaszod és külön köszönet azért, hogy így a nagy nyilvánosság előtt is válaszolsz.

Szerintem nagy jelentősége van annak, hogy nem négyszemközt teszem fel ezeket a kérdéseket, hanem nyíltan.

Az ágazati stratégia és koncepció hiányában tökéletesen egyetértünk. Ez az amit hiányolok én is és ez az amiért a belföldi marketinget a levegőben lógónak (értsd: az utolsó fillérig kidobott pénznek) látom.

Az, hogy milyen termékeket visztek külföldre engem nem nagyon érint, mert szerintem ez a nagyobb mennyiségben termelőknek probléma. Aki meg százezres tételben akar külföldre vinni az tudjon már egy helybeli független szakértői ajánlást szervezni magának :) A kicsik pedig egészen máshogy, más csatornákon és más módszerekkel építik ki a kereskedelmi csatornáikat (ráadásul ez belföldre is igaz)

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.11.08. 19:40:25

@BZoltan: Ha jól értem, mindezzel gyakorlatilag azt állítod, hogy semmiféle bormarketingre sincs szükség...
Az ágazati stratégia megalkotása nem a közösségi marketing feladata, jó lenne, ha ebben a kérdésben megszólalnának az illetékesek (HNT, kutatóintézetek, termelői csoportok, szövetségek). Most arról folyik a vita, aki dolgozik, azokról viszont nem esik szó, aki semmit sem tesz annak érdekében, hogy megszülessen egy olyan ágazati stratégia, amire a közösségi marketing építhetne.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.08. 19:51:42

@karcsai: Szerintem rosszul érted. Bormarketingre szerintem szükség van, de nem ilyenre és nem így.

Richárddal tökéletesen egyetértek, hogy jó marketinget csak akkor lehet egy ágazatban csinálni, ha annak az ágazatnak van koncepciója, stratégiája és az ágazat szereplői tisztában vannak a termékek mibenlétével és a piac sajátosságaival.

Én a www.magyarbormindenkor.hu/ helyett inkább az közösségi médiákon keresztül tájékozatást és helyzetjelentést csináltam volna a magyar borokról. Az arcpirítóan gáz borkultusz műsör támogatása helyett valódi tényfeltáró dokumentumfilmeket és riportokat finanszíroztattam volna. Az országot beborító óriásplakátok helyett pedig megmutattam volna mindenkinek, hogy a történelmi borvidékeink környéki településeken nem lehet kapni helyi bort, nem hogy jót, de még vacakot sem.

Lehet, hogy kicsit radikális marketingkezdeményezés lett volna, de bakker, éneklünk a tokaji nektárról a nemzeti himnuszunkban és közben úgy csinálunk mintha nem lenne óriási minőségi, hitelességi és értékválság a magyar borgazdaságban?

Abból a 750 millió forintból ami egy évre jutott először szerintem a szemek kinyitására és a realitással való szembeállításra költöttem volna.

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.11.08. 20:31:03

@BZoltan: Abba a hibába esel, amit az MBM-en kérsz számon. Piackutatás nélkül egy ilyen kampánynak beláthatatlan következményei lehetnek, főleg, ha egy-két bulvárhiéna rákap, és botrányt csinál belőle. Az osztrák glikolbotrány tisztító hatásával sem érdemes példálózni, mert már nem a nyolcvanas években járunk, a határok megnyíltak a külföldi borok előtt, és megtisztulás helyett megsemmisülés is bekövetkezhet.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.08. 22:07:27

@karcsai: Ugye nem azt akarod mondani, hogy a pancsolást és a moslék minőséget kellene támogatni inkább???

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.11.09. 11:13:12

Miért, ilyet mondtam volna?
Nem, párhuzamosan kellene javítani a magyar borimázst, és elindítani a megtisztulási folyamatot. De utóbbi NEM a közösségi bormarketing feladata.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.09. 12:48:56

@karcsai: Valóban úgy értelmeztem a hozzászólásodat, hogy szerinted nem kellene felfedni a problémákat a potenciálisan okozott botrány következményei miatt.

Szerintem a megtisztulási folyamat nem indulhat meg anélkül, hogy a létező problémákról és azok okairól ne beszélnénk nyíltan, függetlenül az esetleges követezményektől.

intéző 2009.11.09. 14:17:50

Mivel többször említve lettem az indító írásban és a hozzászólásokban is, itt az ideje , hogy én is hozzászóljak. Kovács Tibor vagyok a Hétszőlőtől. Ez a történet az én esetemben péntek reggel kezdődött, amikor egy ismerősöm felhívott, és megkérdezte, mi a véleményem arról, hogy a borászok által befizetett, a mi esetünkben 10 Ft/ liter forgalonbahozatali járulékból olyan tanfolyamokat támogat a Bormarketing Kft., amelyen külföldi borokat is kóstolnak a tanulni vágyók. Elmondtam a véleményem ( hozzátéve, hogy ha ez igaz..), ami ezek után megjelent a Zipp-en, nagyjából úgy , ahogy elmondtam.Szombaton felhívtak a TV 1-től is, miszerint kedden reggel többszemközt próbálják megtudni az érintettek véleményét, szívesen várnak.
Az alábbiakban szeretném itt is elmondani a véleményemet, elsősorban azért, hogy ne mástól kelljen megtudnom, mit gondolok valamiről.
1.A literenkénti 10 Ft-ot a MTM borok után "a Magyar Köztársaság területén közfogyasztásra forgalomba hozott bor" után kell megfizetni. Ez az én olvasatomban azt jelenti, hogy az ebből befolyó pénzt a magyar borok magyarországi marketingjére (és ellenőrzésére)kell fordítani.Mivel az export után nem kell befizetni a 10 Ft-ot, ergo ebből a pénzből arra nem kellene költeni. Ha én csak belföldön adok el(ez a gyakoribb eset), miért kellene támogatnom az export marketingjét ? Ellenben ha csak exportálok (ilyen ugyan nincs, de 70-80 % exportarány létezik) jót röhögök a markomba , szinte ingyen van a külföldi piaci munkám. Persze ez túlzás, de arra azért jó, hogy felvessen egy anomáliát. Biztosan van rá megoldás.
2. Előttem van a Bormarketing Kft. 144 oldalas "Közösségi bormarketing stratégia 2009-2013" című opusza,lapozgatom intenzíven, nagyon sok jó ötlet összerendezve. Keresem a borszakértő tanfolyamokat, az 52.-ik oldalon ez áll:"Általános tapasztalat,a magyar borvidékeken, hogy a helyi éttermekben, kocsmákban, kisboltokban nincsenek jelen a helyi borok..." a megoldás pedig" borértő tanfolyamok, sommelier-jellegű kurzusok, kóstolók szervezése a helyi gasztronómia szereplőinek." Ez így jó. Ugyanakkor ezekre a támogatott kurzusokra bárki beiratkozhat, nem kell a HORECA szektorból jönnie. Persze óriási lenne, ha százezreket meg lehetne tanítani a bor élvezetére, szeretetére ,("Én egész népemet fogom...")de ez lehetetlen.Legyen tehát borkurzus a "közvetítőknek", de az én pénzemen csak magyar boroknak. Ha portugálok portóit akarnak eladni Mo-on, semmi kétségem megcsinálják a marketinget a saját pénzükön.
3.Aki ismer engem, nyilván nem feltételezi rólam, hogy akkora ökörséget mondok, miszerint ha valaki olyan kurzuson vesz részt, ahol külföldi borokat is megismer, azok után azt fogja inni. Ezt a Zipp is úgy hozta, hogy a "borászok...", daganatos hozza összefüggésbe velem, illetve a Hétszőlővel. Ő tudja miért.
4.Semmi kétségem sincs affelől, hogy a külföldi borok megismerése hozzájárul a magyar borok jobb megismeréséhez. Személy szerint biztatok mindenkit, hogy járjon kurzusokra,utazzon, de a saját pénzén.
5.Kétszer egy évet Franciaországban töltöttem (saját pénzen), és sikerült a montpellier-i főiskola szőlész-borász szakán egy tanévet eltöltenem.Minden pénteken délelőtt borkóstolás volt.Sorra vettük a francia borvidékeket ahogy kell, de külföldi borok nem szerepeltek.(Kivéve magyart, azt én vittem, bár ne tettem volna. 1992 volt).Bármikor bementem vidéki éttermekbe Fo.-ban és feltettem a kérdést, van-e külföldi boruk , úgy néztek rám mint egy E.T-re. Ellenben kimerítően taglalták az adott vidék borainak az értékét...

Lehet, hogy nem túl jól sikerült a Zipp cikke, lehet ,hogy... Egy dologra azonban jó volt. Arra hogy lealább beszéljünk egy meglévő problémáról , és ne tegyünk úgy, mintha minden a legnagyobb rendben lenne.

vörös és fehér 2009.11.09. 14:54:13

@intéző: bocsánat, csak dagadtos kollégát védve, bizony az ominózus ökörséget a zipp cikke így adta le
"Kovács Tibor, a Hétszőlő birtok igazgatója szerint „Szereptévesztésben van a Kft.: neki nem borszakértőket kell képeznie, hanem a magyar borokat kell népszerűsítenie. Minden ország előnyben részesíti a saját borait. Ha megismerteti a külföldieket, akkor azokat fogja inni a hallgatók egy része.”"

Labancz 2009.11.09. 15:24:58

@vörös és fehér: Ezért kiakasztó a cikk (és ami azután következő másik). Egyenlőségjelet tesz a Lidl/Aldi/Penny szentháromság által behozott borok és a minőségi, külföldi borok közé. Pedig csak annyit kellene tudomásul venni, hogy aki a hard discountban vásárol bort, az kevés valószínűséggel téved be egy WSET tanfolyamra és vica versa.
(Azt pedig csak zárójelben merem megjegyezni, hogy nem az importborok létjogosusultságát kellene tagadni, hanem minőségileg versenyképes borokat készíteni.) Persze háborogni könnyebb. Igazábol azt könnyebben elfogadnám, ha Weihaus KFt, és Varga Pincészet verné a tam-tamot, hogy mit is csinálnak a befizetett pénzükkel.

dagadtos 2009.11.09. 15:25:23

Kedves Tibor, mindenekelőtt az internetes nevem dagadtos, szerencsére nem daganatos. Feltételezvén, hogy a dolog véletlen volt, ezt szimpla olvasási és nem erkölcsi problémának tudom be.

A kifogásolt mondatot szó szerint idéztük a posztban, ahogyan én is a kommentemben. De akkor újra: "Kovács Tibor, a Hétszőlő birtok igazgatója szerint „Szereptévesztésben van a Kft.: neki nem borszakértőket kell képeznie, hanem a magyar borokat kell népszerűsítenie. Minden ország előnyben részesíti a saját borait. Ha megismerteti a külföldieket, akkor azokat fogja inni a hallgatók egy része.” Hozzátette, hogy nem kéne új dolgokat kitalálni, csak meg kéne nézni, hogy csinálják külföldön." - Zipp.hu. Az idézőjelekből jól látszik, hogy ez a Zipp szerint szó szerinti idézet. Én így hoztam összefüggésbe. Ha tévesen, elnézést.

A saját véleményem egyébként az, hogy itthon nem azzal van a legnagyobb probléma, hogy az emberek ne vásárolnának magyar borokat, hanem hogy borkultúra, mint olyan, egyáltalán nem létezik. Ha létezne, az hosszútávon szerintem jóval többet jelentene a magyar termelőknek is, mint a magyar borok kizárólagos marketingje. Mert ilyen hozzáállással továbbra sem lesz, ebben biztos vagyok. Franciaországot velünk együtt említeni bármilyen aspektusból talán vicces, úgy gondolom. Ha ők csak hazait kóstolnak, akkor is a borvilág etalonjait veszik sorra, melyekhez a világon máshol is igazodnak. (Ettől függetlenül ezt sem tartom jónak, természetesen.)

Nem feltétlenül reprezentatív, mégis elmondanám a saját példámat. Való igaz, én legalább annyi külföldi bort vásárolok és fogyasztok, mint magyart. Mióta azonban a bor állandó szereplője lett az életemnek, sok barátom, ismerősöm volt kénytelen velem leülni borozni, normális boros poharakból fogyasztva ezzel jó borokat. A legtöbbjük azelőtt nem sokat tudott a borról, nem is igazán érdekelte őket, pontosan úgy tekintettek rá, mint a többi alkoholra – azóta azonban egyre többen jutottak el odáig, hogy otthon már kisebb készleteket is tartanak, és rendszeresen kérdezgetnek engem is borokról. Magyar borokról.
Ugyanis egyelőre talán ez lenne a lényeg, az embereket egyáltalán a bor felé kellene mozdítani. Utána többségében úgyis magyar borokat fognak fogyasztani, egyszerűen azt érik el könnyen, annak tudják kiejteni a nevét, ott van lehetőség személyes kapcsolatra a termelőkkel, etc. Ehhez viszont lehet, hogy nem árt néhány külföldi borokat is ismerő borfanatikus.

intéző 2009.11.09. 15:50:19

@dagadtos: Elnézést a név elírásáért.Továbbra is ökörségnek tartom az ominózus mondatrészt,ha alkalmam lett volna látni a szöveget,biztosan nem került volna a cikkbe.

Öreghal 2009.11.09. 17:57:41

Örülök, hogy korunk szekszárdi Gábor Zsazsája ekkora hírt tud maga köré kanyarítani.

invino 2009.11.09. 20:32:07

@intéző: Kedves Tibor, csak egy észrevétel:

Közösségi Bormarketing Stratégia, 72-73 oldal:

B) Képzések
A program alapvető célja a magyar borkultúra fejlődésének támogatása alapismereteket adó
oktatási programokon és szakmai jellegű képzéseken keresztül. Konkrét célok:

az alapképzés esetében:
 
- a magyar borkultúra népszerűsítése,
 
- a tudatos borvásárlás és kulturált borfogyasztással kapcsolatos ismeretfejlesztés,
 
- a bor gasztronómiában elfoglalt helyének erősítése (étel-ital párosítás).
 
a szakmai jellegű képzés esetében:
 
- versenytársak és termékeik megismertetése,
 
- termékfejlesztéshez, nemzetközi kereskedelemhez szükséges ismeretek bővítése,
 
- a borértékelés nemzetközi gyakorlatának népszerűsítése.
 
A program keretében budapesti és vidéki helyszíneken zajló, alapismereteket adó oktatási
programok, valamint szakmai ismereteket nyújtó képzések kerülnek lebonyolítása. Míg az
alapképzés célcsoportja a fogyasztók, addig a szakmai képzés elsősorban a bort
értékesítésitőknek szól (HoReCa, kereskedelem, árutermelő borászatok).
Költségvetés: 7,5 mFt

Kóstolómester (törölt) 2009.11.09. 21:56:01

@dagadtos: A borkúltúrához sajnos pénz kell. Saját pénz. A Solus meg a Riedel pohárkészlet is drága egy csomó embernek, a Decanter magazin előfizetés is, a külföldi bortúrákról nem is beszélve. Portugáliában jöttem rá 1989-ben az első bortúrán hogy mi is a helyzet, a 2005-ös visszatérő túrán mintha nem is ugyanabban az országban jártunk volna. Pénz kell, únió, gazdasági fellendülés, 200 ezer forintos alapfizetés...és máris fellendülne a borkultúra. Tegnap este vendégségben voltam, szemrebbenés nélkül ittam a félédes villányi pinot noirt vizespohárból a 9-ik emeleten a panelban. Ez van.

vargánya 2009.11.10. 09:32:44

Mostmár kezd röhejes lenni az az értetlenség, ahogyan a hozzászólók többsége képtelen felfogni a probléma lényegét és megy az észosztás a borkultúra fontosságáról. Fentebb már magam is megfogalmaztam, de most Kovács Tibort idézem, hátha az "átüt": "Legyen tehát borkurzus a "közvetítőknek", de az én pénzemen csak magyar boroknak." "Semmi kétségem sincs affelől, hogy a külföldi borok megismerése hozzájárul a magyar borok jobb megismeréséhez. Személy szerint biztatok mindenkit, hogy járjon kurzusokra,utazzon, de a saját pénzén."

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.10. 09:49:36

@vargánya: Az én pénzemből nyugodtan vegyen bárki iható, jó árú külföldi borokat a magyar borvilág fontos szereplőinek (termelőknek, kereskedőknek, etc), mert fontos az, hogy azok akik megtermelik és a magyar fogyasztókhoz eljuttatják a magyar borokat azok tudják, hogy abban az árkategóriában mit nyújt a konkurencia. Én még a saját szőlőmunkásainknak is rendszeresen mutatok külföldi borokat, mert szerintem fontos az, hogy még a legegyszerűbb szőlőmunkát elvégző ember is tisztában legyen a céllal.
Rendszeresen kóstoltatok az egész csapattal borokat és mutatom meg neki, hogy tessék, ezen az áron van a polcokon az a bor ami a ti munkátoknak az eredménye és ugyanezen az áron máshol ilyen borokat csinálnak. Néha magabiztosan hümmögnek, néha csóválják a fejüket és néha pedig nagyokat hallgatnak.

Ha mindig csak a saját borunkat isszuk, akkor megszokjuk a hiányosságokat, gyengeségeket és egy idő után átsiklunk felettük. Emiatt tartunk ott, hogy sokan fajtajellegnek ad-abszurdum terroir-jellegnek tudnak be egyértelmű hibákat.

fiatalborivo 2009.11.10. 10:09:11

@BZoltan: Abszolút egyetértek, helyi borversenyen többször találkoztam már a jelenséggel hogy a termelő nyugodt szívvel beadta a barnatöréses, illós, zavaros borát és fel volt háborodva amikor az előkostolásnál kizártuk és a versenyre már nem raktuk be. Ja vidéki verseny lévén jól ismertük az illetőt, soha senki pincéjébe nem megy be kóstolni és magához se hív senkit az utóbbi 20 évben. Azt hiszi az az aranyérem amit Ő csinál...

Labancz 2009.11.10. 10:38:11

@fiatalborivo: ...és az ilyenekből van, vagy 1000 kishazánkban. Sajnos.

vargánya 2009.11.10. 14:23:26

@BZoltan: Na itt feladom! Kedves Zoltán! Miről beszélünk egyáltalán? Az (arra érdemes) MAGYAR borok népszerűsítéséről (már ha egyáltalán arra szolgálnak a beszedett 8-10-Ft-ok, nekem kezdenek kétségeim támadni), vagy a "bunkó" termelők (és fogyasztók)neveléséről külföldi borok bemutatásával? Egyetértek azzal amit odahaza csinálsz - a saját pénzeden! De más faszával ne verjük a csalánt! Gondolj bele, hogy egy vállalat a konkurrencia csúcstermékeit mutatja be a fogyasztóknak, mondván, hogy "na látjátok! ilyet kéne nekem is termelni." Abban meg végképp nem hiszek, hogy a borkultúra fejlesztéséhez külföldi (csúcs-)borok bemutatása szükséges. Igenis vannak bemutatható világszínvonalú boraink.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.11.10. 14:47:51

@vargánya: Megfeledkezel arról az apróságról, hogy az inkriminált képzés az kimondottan _NEM_ az egységsugarú fogyasztónak, hanem a szakmának szól.

Én a kezdetektől fogva azt mondom, hogy a befizetett 8-10 forintból messze több mindent kell csinálni mint pusztán a magyar borok népszerűsítését. De ha elolvasod Nemes Richárd tegnap esti hozzászólását akkor látni fogod, hogy a szerencsére többről is szól a marketing stratégia.

fiatalborivo 2009.11.10. 14:58:16

@vargánya: Bizonyára nem tanultál soha marketinget és nem készítettél marketingtervet ami ugye minden termék elkészítésekor, bevezetésekor, eladásakor szükséges és hasznos dolog. Ugyanis egy marketingterv első lépéseiben tisztázni kell milyen a piac, kik a versenytársak, mekkora a piac, kik a vevőink stb... Ha ez megvan akkor tudsz arra válaszolni hogy a terméked eladható-e és ha az jön ki hogy nem, akkor talán rájössz arra is hogy miért.
Az oktatásban nem azért mutatnak külföldi borokat is a hallgatóknak hogy látjátok nekünk is ilyet kéne csinálni, hanem azért hogy az ott tanulók ne mondjanak baromságokat ha egy neves termelő prémium boráról kérdezik őket mondjuk minőség-ár viszonylatában. Legyen összehasonlítási alapjuk világviszonylatban ne csak másik 6 magyar borral tudják hasonlítani.Mert ezt a minőséget 15000 ftért adja mindenki itthon, nem biztos hogy nem lehet 6000ért is megkapni prémium kategóriában ugyanazt a bort olaszoktól, franciáktól. A tájékozottság a fontos, mutassuk be, ismerjük a saját borainkat de legyünk tisztában azzal hogy kik akarnak itthon elnyomni bennünket és ha mi megyünk külföldre akkor ott kikkel kell nekünk felvenni a versenyt.

vargánya 2009.11.10. 22:39:11

@fiatalborivo: "Az oktatásban nem azért mutatnak külföldi borokat is a hallgatóknak hogy látjátok nekünk is ilyet kéne csinálni, hanem azért hogy az ott tanulók ne mondjanak baromságokat ha egy neves termelő prémium boráról kérdezik őket mondjuk minőség-ár viszonylatában. Legyen összehasonlítási alapjuk világviszonylatban ne csak másik 6 magyar borral tudják hasonlítani.Mert ezt a minőséget 15000 ftért adja mindenki itthon, nem biztos hogy nem lehet 6000ért is megkapni prémium kategóriában ugyanazt a bort olaszoktól, franciáktól". Hogy is van ez? A magyar borászok pénzéből azt a tanúlságot kell leszűrniük a magyar vendéglátósoknak és a "szakértőknek", hogy a világért se ajánljanak magyar bort, ha azt drágának találják az azonos minőségű és jóval olcsóbb külföldivel szemben.
"legyünk tisztában azzal hogy kik akarnak itthon elnyomni bennünket". Oké! De még mindig nincs számomra meggyőzően "levezetve", hogy ez miért a magyar borok népszerűsítésére szánt pénzekből kell, hogy történjen? Megint Kovács Tibor barátomat idézve: "Semmi kétségem sincs affelől, hogy a külföldi borok megismerése hozzájárul a magyar borok jobb megismeréséhez. Személy szerint biztatok mindenkit, hogy járjon kurzusokra,utazzon, de a saját pénzén." Nagyon úgy tűnik számomra, hogy itt többen is nem a fogyasztók meggyőzését tartják fontosnak, hanem a magyar bortermelők szembesítését boraik minőségével, illetve (a nemzetközi, világpiaci realitásoktól sokszor valóban elrugaszkodott) ár-érték arányaival. Ennek szükségességével tejesen egyetértek, és szeretném gyorsan leszögezni, hogy engem nem az a 3 millió Ft izgat amit erre a tanfolyamra költöttek.(Javítsatok ki ha nem annyi!) Ez számomra elvi kérdés, mert nem csak a konkrét ügyről szól.Először is: Nekem senki ne mondja, hogy a magyar csúcsborok megismertetése nem elég ahhoz, hogy "a fogyasztó (és egy pincér is) meg tudja különböztetni az ihatót az ihatatlantól," (Nemes R.)Másodszor: Elfogadom, és magam is nap-mint nap keserűen tapasztalom, hogy a fő probléma a magyar borok túlnyomó részének szar minősége. No de hát "nagy igény van rá". Nincs kifogásom az ellen,hogy a fogyasztók a külföldi borok megismerésén keresztül szembesüljenek ezzel a helyzettel, azt ne a borászok pénzén tegyék, mert ez így egyszerűen etikátlan. Az "árérzékeny" magyar(országi) fogyasztók többségét nem érdekli a bor származása, sőt összetétele sem. Habozás nélkül a szépen kiglancolt (glicerinezett, adalékokkal tunkolt) külföldit veszi, ha annak jobb az ár-"érték" aránya. Mondjuk ki nyíltan, mert az lenne a tisztességes, hogy ezekből a 8-10 Ft-okból a termelőket kellene jobb borok készítésére "nevelni", ha ehhez ők is hozzájárulnak. Mert ha nem, akkor minden az ő pénzükből feléjük irányuló (akár burkolt) "nevelő", kioktató szándék tömény bolsevizmus. ("Hidd el, mi jobban tudjuk, hogy neked mi a jó!")

Cselcsillag 2009.11.10. 23:05:49

Pontosan...a jó kalibráláshoz szükség van mértékre, viszonyítási alapokra amihez képest meg tudjuk mérni magunkat, lehetünk-e büszkék arra amit termelünk, merre fejlődjünk és persze hova árrazunk.
Magam részéről ezeknek a tanfolyamoknak, kóstolóknak köszönhetem, hogy ma tudom, hogy a furmint micsoda érték Magyarországnak, hogy Tokaj lazán lenyomja Sauternes-t, hogy Cabernet Franc tényleg új hazát talált magának Villányban és hogy ár-érték arányban az egri pinot-k verhetetlenek.
Emberek! Vegyünk már észre hogy ebben semmi rossz nincs és hogy olyanokat támadunk akik szinte a legtöbbet tették a magyar borkultúrárt.

Cselcsillag 2009.11.10. 23:06:41

@fiatalborivo: Mármint Veled egyetértve Pontosan...

simplysteve 2009.11.15. 18:29:08

Pár évvel ezelőtt nekem is az volt az álláspontom, hogy csak magyar bort inni.
De ilyen szemellenzővel tényleg nem lehet elhelyezni a mi borainkat, és megmondani, hogy hol tartunk. Arról nem is beszélve, hogy a jobban iható (1.500.- Ft-tól kezdődő) magyar borokat az átlagember nem tudja finanszírozni.
A külföldiek pancsolásáról : ezeket nem kellene ugyanúgy bevizsgálni, ahogy a magyar borokat? Őket is meg lehetne vinczebélázni (levetetni a polcról), vagy mi a helyzet velük?