Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A Somlói Apátsági Pince naplója

szeptember

2010.09.14. 06:00 - Az Alkoholisták

Akármennyire is furcsán hangzik egy kalandos fordulatoktól és váratlan eseményektől mentes nyár van mögöttünk. Nem volt mindent elpusztító jégverés mint tavaly, sem agresszív és megfékezhetetlen lisztharmat  a trópusi gőzfürdőben mint 2008-ban, sem pedig bazaltolvasztó, száraz hőség mint 2007-ben. Június elején ugyan okozott némi riadalmat az időjárás és a késlekedő virágzás, de aztán adott az ég néhány napot és a szőlő mintha tudta volna, hogy nincs sok ideje, gyorsan le is rendezte a dolgot. Hiába, csikó még az ültetvényünk, és ebben a korban az ilyen szívügyeket pörgősebben intézi még a szőlő is.

A kötődéssel ezzel együtt messze nem voltunk megelégedve, már ekkor látható volt, hogy még annál is kevesebb lesz a termés, mint amivel mi terveztünk. De öröm az ürömben, hogy különösebb dilemmát idén sem fog okozni a hozamkorlátozás.

Június közepén jól jött az igazi nyári idő, mert hőmennyiségben és napsütésben le voltunk maradva jócskán a korábbi évekhez. Az átlagosnak mondható július során volt minden, hol esett, hol sütött, hol meg fújt, de szerencsére az igazi szélsőségek elkerültek minket. Az időjárás csak annyiban jelentett kihívást, hogy ügyesen kellett időzíteni a növényvédelmet és a fűnyírást, hiszen a fülledt idő a lisztharmat legjobb barátja és a rendszeres csapadéknak a gyom is örül nemcsak a szőlő. A szüreti eredmények majd megmutatják, hogy jól végeztük-e a dolgunkat.

A tetejezés és a lombfal szétválogatása már menetrendszerűen ment júliusban, és ahol kellett ott azért leválogattuk a fürtöket. Augusztus közepén megkapta a szőlő a réz-kén kombinációs zárópermetezést, és módjával elkezdtük a fürtök környékén a levelezést. Ez egy fontos munkafázis, hiszen lehet ész nélkül kitakarni a szőlőt reménykedve a gyorsabb érésben és magasabb koncentrációban, de egyben nagy csapda is, hiszen a meztelen fürtökben ilyenkor könnyen elfüstölnek a jó savak. Szerintünk okosabb megközelítés csak óvatosan kitakarni a szőlőt, és inkább kockáztatni egy kicsit későbbi szüretet, de megőrizni a savakat.

Augusztusban lepalackoztuk a 2009-es olaszrizlinget és hárslevelűt. A tramini a következő, ami kevésbé behízelgő mint a 2008-as, de talán pont ez a jó benne. A juhfark és a furmint még dolgozik. Ők talán novemberben kerülnek palackba. Úgy sejtjük hogy a juhfark hozni fogja a megszokott stílust és színvonalat, de mivel még külön hordókban van ez a tétel, így nehéz megmondani, hogy az egalizáció után milyen is lesz a végleges kép. A 2009-es hárslevelű szerintem jelentősen különbözik a korábbiaktól. Az évjárathatásnak köszönhetően nem olyan vaskos mint az előző évek hársai, jóval lágyabb, aromásabb és gyümölcsösebb.

A pincében a tervek szerint folytatódnak a fejlesztések. Beköltözött hozzánk két új hordó és ezzel további 1400 literrel bővült a kapacitásunk. Ez persze nem mennyiségi növekedést jelent, hanem hatalmas szabadságot ad. Ha bőségesen van egy pincében tárolókapacitás akkor kevésbé alakul ki technológiás  kényszerhelyzet. Ritkán esik erről szó, de tény, hogy ha nincs elegendő hordó a pincében akkor nem feltétlenül tud a gazda a spontán erjesztésre támaszkodni, hiszen kell a hely a következő fajtának és időre ki kell erjednie a mustnak. Ugyanígy  kompromisszumokra kényszerülhet a borász a palackozásnál, ha a következő évi  termésnek kell a hely, de még nem igazán érett meg az előző évjárat bora.  Arról nem is beszélve, hogy egy hordót 2-3 évvel az előtt el kell kezdeni  megdolgozni, hogy szükség lenne rá, ugyanis ha nem így teszünk akkor bizony az  új hordó íze rossz irányba tudja vinni a mégoly jó alapanyagot is.

A pince technológiás területeinek felújításával és kiépítésével is végre elkészültünk. Tavaly a szőlőfeldolgozó helységet raktuk rendbe és így tisztábban kevesebb oxidációval kerülhetnek a pincébe, idén pedig a pinceépület déli helyiségében alakítottunk ki palacktárolót és egy kóstolóhelységet.

Apropó kóstolóhelyiség... Egy élő és haladó borvidék nehezen képzelhető el borturizmus nélkül. Ahogy egy nyitott szemléletű és törekvő pincészetnek is készen kell állnia arra, hogy alkalmanként látogatókat, vendégeket fogad. Nyilván nem feltétlenül a technológia lelkét jelentő erjesztő és érlelő pincébe érdemes fogadni a vendégeket, de ez még csak a kisebbik része a dolognak.

A borturizmusnak alapvető feltétele, hogy biztonságosan járható utak legyen a hegyen (örömmel olvastam az Orsolya Pince naplójában, hogy feléjük milyen szép utat kanyarítottak). Sajnos ez a Somlón sok kívánnivalót hagy maga után. Én is örömmel néztem az épülő támfalakat és az újonnan kialakított teraszokat az elmúlt évek során. Tényleg hatalmas fegyvertény ilyen szépen rendbe hozni a hegyoldalt. Ezért minden hála és köszönet kijár a sok kilométernyi masszív támfalak építőinek. Ugyanakkor ne gondoljuk, hogy az a sokszáz (ezer?) tonna kő következmények nélkül jutott fel a hegyre. Sajnos azokon az utakon ahol a munkagépek jártak manapság alvázsérülés kockázata nélkül személyautóval bizony nehéz feljutni. Egyszer talán majd mi is örömmel beszámolhatunk arról, hogy ezen a téren is fejlődés látszik a hegyen.

De a borturizmusnak nem csak a megközelíthetőség a feltétele. Eleve, törvényesen termelői borkimérést nyitni meglehetősen nehézkes vezetékes ivóvíz nélkül. Arról nem is beszélve, hogy egy pincelátogatás előtt/után alapvető dolog lenne az, hogy a gazda elmossa a poharakat, a vendégek kezet mosnak és kulturált (higiénikus) körülmények között könnyebbítenek magukon. Ha pedig a megfáradt vendégek az éjszakát is a hegyen töltenék, akkor azért egy reggeli zuhany jól tud esni. Egy szó mint száz, rengeteg kis pincészeten hatalmasat lendítene, ha kulturált körülmények között és törvényesen tudnának termelői borkimérést üzemeltetni és a borturistákat vendégül látni. A közepes pincészeteknek ugyancsak nagy előrelépés lenne, ha a munkások (vagy a borász maga) le tudnának mosakodni munka előtt és után. De ugyanígy egy házi palackozó beüzemeltetésének is komoly feltétele a tiszta víz.

A Somlón évtizedek óta téma a vezetékes víz. Politikusok jönnek, mennek és üres ígéretek szálltak el felettünk nem kevésszer. Nemrégiben mégis nagyon közel kerültünk ahhoz, hogy teljesen korrekt önrésszel vezetékes víz kerüljön a hegyre. Hogy pontosan miért is kapott léket a kezdeményezés, az maga megérne egy tényfeltáró újságírói nyomozást. De azt azért abszurdumnak tartom, hogy somlói bortermelők, gazdák konkrétan aláírást gyűjtöttek a kezdeményezés ellen. Hogy miért, ezt csak ők tudják.

Jó lenne, ha az együttműködés a kétség kívül szívmelengető látványos elemeken túl megmutatkozna az ilyen kulcsfontosságú témákban is. Nyilván összetett kérdések ezek, és nem szabad fekete-fehérnek látni a problémákat. Én mindenesetre optimista vagyok, és bízom abban, hogy előbb-utóbb lesznek járható utak és vezetékes víz a Somlón. A megoldás felé vezető úton az első lépés megannyi máshoz hasonlóan az lenne, hogy a fogyasztók előtt is nyíltan és konszenzusra készen beszélünk a dologról.
[Balogh Zoltán]

Címkék: somló borásznapló somloi apatsagi pince

42 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr432294602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

borpancsoló 2010.09.14. 08:03:35

Ez a vezetékes víz kérdés kemény. Állambácsi helyében én biz nem a csillogó villogó épületek és illó-lepárlók beszerzését támogatnám hanem szőlőhegyi társulások alakulását akik aztán a támogatásból felcsalogatják a vezetékes vizet a hegyre.

(Így talán a parcellaárak is emelkedhetnének, amiért annyi az állami panasz. lásd földmoratórium)

Persze jó érzés esővízzel mosatni a CIP-es tartályt:)

Én a legutóbbi (néhány napos) tapasztalataim alapján tartok a juhfark most beindult és brutális rothadásától.

Bár Somlón még mindig jobb a helyzet mint itt a Káli-medencében

vinos 2010.09.14. 09:47:46

Kinek állhat érdekében, hogy megfúrjon egy ilyen kezdeményezést? Biztos, hogy senkinek sincs vize a hegyen?

pupa pupánszky 2010.09.14. 11:10:33

"bízom abban, hogy előbb-utóbb lesznek járható utak és vezetékes víz a Somlón." sajátságos, hogy az ország bortérképének / szerintem / második koronaékszerén Tokaj után ilyen mondat papírra vetül egy termelő tollából...

2010.09.14. 11:55:42

@pupa pupánszky: hja... igazából kész csoda, h jelen körülmények között képesek ezek a borászok olyan minőségű borokat letenni az asztalra, amilyeneket le szoktak. 'sten tartsa meg ezt a jó szokásukat, fanatizmusukat, de tényleg.. :(

Myta · http://www.stylebyme.blog.hu 2010.09.14. 12:08:31

A legvidámabb magyar borászat: a helyiek az év 365 napjában borban fürdenek....nem értem mi ezzel a probléma. Még mindig olcsóbb a Juhfark, mint a vezetékes ivóvíz nálunk!

Anti Anyag (törölt) 2010.09.14. 12:09:06

Sok kis pince van, ezek nem szívesen csengetnek pár milliót.

borpancsoló 2010.09.14. 12:14:38

@Myta:

"Még mindig olcsóbb a Juhfark, mint a vezetékes ivóvíz nálunk!"

milyen igaz! :D

borpancsoló 2010.09.14. 12:18:09

A lehetséges igazság védelmében:

Sokszor úgy akarnak vizet felvezetni a hegyekre, hogy mindenkinek kötelező beszállni. Nos, egy ilyen év után, amikor a termés 60% már most oda, én sem tapsikolnék ennek.

De akkor sem, ha tavaly furattam volna kutat és telepítettem volna víztisztítót 2 milláért.

Szóval csak azt akarom mondani (visszautalva a társulásos ötletre) , hogy a szándék kevés, ha a kivitelezés hibás.

Nem tudom, hogy itt erről volt-e szó.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.09.14. 12:26:55

@Anti Anyag: A vezetékes víz kérdése el sem jutott addig, hogy hányan fizetnének és mennyit. Konkrétan somlói termelők egy csoportja gyűjtött aláírást a kezdeményezés ellen. Hogy kik arról had ne beszéljünk itt.

Én nagy tisztelettel arra kérek mindenkit aki barátja a somlói boroknak, hogy hívja fel a kedvenc termelőjét és kérdezze meg, hogy neki mi az álláspontja a vezetékes vízről.

herut 2010.09.14. 13:20:12

Aki a vezetékes víz ellen van -bárhol a Földön- az gyalázatos ember,bármely kreált ideológia mentén ellenzi.Egy idióta!

e_easy 2010.09.14. 13:27:52

@BZoltan: jo iras, remelem az olaszt iden mar sikerul megkostolnom.
a korulmenyekrol festett kep meg.. hat az sulyos

Eurydice 2010.09.14. 13:38:59

saját vélemény a helyszínről:
egy átlagos családi pincének nincs szüksége a vezetékes vízre, a vízigény eddigis megoldható volt a ciszternákba gyűjtött esővízből.
A vezetékes víz egyből magával hozná a csatornázás kérdését is, oda lenne pottyantós budi hangulata (lásd a fotót a nevem mellett).
Lehet hogy a vezetékes víz bevezetése növelné a pince értékét, de a tulajdonosok számára továbbra sem jelenti azt, ha megválnának a birtokoktól, akkor könnyebben el tudnák adni azt... körül lehet nézni mennyi eladó tábla lóg...

Szerintem sokkal aggasztóbb az utak állapota, főként nagy esők után...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.09.14. 13:48:01

@Eurydice: A kis családi pincék tényleg elvannak vezetékes víz nélkül. Nem is őróluk szól a történet.
Viszont termelői borkimérést és kulturált, higiénikus vendéglátást vezetékes víz nélkül nagyon nehéz csinálni (az engedélyeztetésről nem is szólva). Házi palackozót azoknak akiknek ilyen ambíciójuk lenne ugyancsak nem tudnak vezetékes víz nélkül csinálni.

Vagyis ha előrébb akarunk lépni akkor kell a vezetékes víz.

vinos 2010.09.14. 13:58:11

@BZoltan: Teljesen egyetértek. Lehetnek valahol a világ legszebb borai, ha nem tudsz kulturált körülmények között inni és enni, akkor nincs előrelépés. Somló a bor turizmus legizgalmasabb helyszíne lehetne Magyarországon (gyalog bejárható borvidék!), ha a bejárás közben és után lehetne valahol normálisan enni és a nap végén lehetne valahol aludni. Ez víz nélkül nem megy.

Mikrobi 2010.09.14. 14:11:10

@BZoltan: A somlóhegyi borászatok nagyvállalkozók általi felvásárlása ismert tény. Nem lehet, hogy az ő dolgukat akarják a családi pincészetek megnehezíteni azzal, hogy nem engedik a vízvezeték kiépítését?

Eurydice 2010.09.14. 14:19:33

@BZoltan: egyetértek, de a vendéglátással kapcsolatban fenntartásaim vannak:
mi emberek, akik vendégeskedni megyünk valahova, mindig a megszokott kényelmet akarjuk (villanyt, vizet, kábeltévét, wifit) és a célterületen igényeinkhez alakítják ki a vendéglátó környezetet...
A Somlón én leginkább azt használnám ki, hogy a villanyon kívül tényleg nincs más közmű (magasabb részeken), és ezáltal egy teljesen más életforma az, amelyben a vendéglátást el lehet képzelni. Szóval ne mi alakítsuk át a környezetet folyton növekvő igényeinkhez, hanem illeszkedjünk bele mi a már adott lehetőségekbe. Akik teljeskörű kényelemre vágynak menjenek olyan helyre, ahol ennek a megvalósítása kevésbé nehézkes :)

Durván szólva a végén az lesz, hogy dózeroljuk el a hegyet, mer milyen fárasztó már felgyalogolni...

2010.09.14. 14:46:00

@Eurydice: azért a vezetékes víz talán még nem egyenlő úszómedence, élményfürdő, aquapark és társai.. :D :/

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.09.14. 14:56:57

@Mikrobi: Nézd, én pontosan tudom, hogy mi a történet, de nem tartom helyénvalónak ezt a problémakört itt nagy nyilvánosság előtt kibeszélni. Elsősorban azért mert nem volt még lehetőségem az érintettekkel beszélgetni a dologról.

Ezért kérlek benneteket a fogyasztókat, hogy hívjátok fel a kedvenc somlói termelőtöket vagy írjatok nekik email-t és kérdezzétek meg, hogy nekik mi az álláspontjuk.

@Eurydice: Nekem szimpatikus ez a fajta borvidéki romantika. Gyerekkorom nyarain én is ott kolbászoltam meztéláb a Séd forrás környékén és kergettem az arasznyi szitakötőket és a gyíkokat :)
De tudomásul kell venni, hogy egy délutánon átívelő borkóstoló során vannak olyan szükségek amik után civilizált ember tiszta folyóvízzel szeretne kezet mosni. A ciszternába gyűjtött esővízben mosakodni jópofa dolog (én is ezt szoktam) de a XXI. században azért már vannak higiéniás elvárások is.

Itt nem arról van szó, hogy velneszhotelt akarunk építeni a hegyre, hanem arról, hogy egy borkóstoló előtt a vendég kezet tudjon mosni és a poharát el tudjuk utána mosni anélkül, hogy mindenféle gusztustalan fertőzést kockáztatnánk.

Nekem például nincsen pofám pénzt kérni a borkóstolókért (ember fia ezért nálunk még nem fizetett), mert úgy érzem, hogy ha a vendég alvázsérülést kockáztatva feljön hozzánk és nomád körülmények között az idejét szánja ránk azért inkább én tartozom köszönettel.

Eurydice 2010.09.14. 16:37:52

@BZoltan:
nektek, akik ezt komolyabb szinten űzitek szükséges a vezetékes víz, de a családon belüli beszélgetésekből én azt vettem ki, hogy a szüleim nem szeretnék, ha ez a vezetékes víz mindenkire nézve kötelező lenne.
Nekünk a szőlő nem jelent komoly bevételi forrást, ez nem megélhetési kérdés, hanem örökség, és családi hagyomány. Az ilyen kispincés tulajdonosoknak igenis számít az a kiadás, amely az esetleg kötelező vízbevezetés nyomán terheli őket, főképp, hogy eddig is megvoltak nélküle.
Számukra elég az a pénzügyi teher, amelyet a hegyközség ró rájuk.

Szerintem elsődlegesen az úthelyzeten kellene javítani.
Mi azért nem cseréljük le az ősöreg kocsit odahaza (21 éves a járgány), mert azzal bármilyen nagy eső után még fel tud kapaszkodni a pincéhez...
Mindehhez hozzátartozik, hogy nem a hegytetőben van a szőlő, hanem a jenei oldalon a Séd és az Ilona-kápolna között, a Nagy-Sárga-Pince környékén...

Szegediszomelijé 2010.09.14. 18:12:08

Örömmel olvastam soraidat!
Sajnos nyári somlói túránk alaklmával érezhettük a nagy ellentmondást, széthúzást. Ez kicsit kiábrándító volt -bár ettől ugyanúgy megveszem a szeretett boraimat. Egerben sokkal pozitívabbak a borászok, egyszerűen nem értem a széthúzást. pont egy ilyen kis borvidék csak összefogással hallathatja igazán hangját a nagyvilágban, de még a magyar "nagyvilágban" is!

Holnap viszont megkóstoljuk az Olaszotokat, meg még Jásdit, Spiegelbenrget, Orsolyát -ez utóbbival szemben persze nagyobb az elvárás az új út miat:-)))

Amúgy egyre szebbek a boraitok, egyrészt évjáratról évjáratra, másrészt a korábbiak is gyönyörűen érnek! Csak így tovább, SAP!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.09.14. 18:30:05

@Eurydice: Igazándiból nem _szükséges_ nekünk sem a vezetékes víz, bár kétség kívül jól jönne. Van frankó, régi, ásott kutunk, a szállásra alkalmas borházakba pedig kis, házi vízrendszert csináltunk. Szóval nem konkrétan a mi érdekeink sérültek azáltal, hogy a hegyen aláírást gyűjtöttek a vezetékes víz ellen.
A kezdeményezés, hogy legyen vezetékes víz nem kötelező jellegű lett volna. De tény, hogy aki termelői borkimérést, vendégházat, kis palackozót akarna csinálni annak nagyon sokat segített volna.

Abban viszont igazad van, hogy a járható utak nagyobb problémát jelentenek. Felénk a munkagépek gyakorlatilag tönkretették az utakat.

Benikuty 2010.09.14. 18:43:50

Nem szeretnék a szakmámmal előnyomulni, de egy ellátatlan hegyvidéki, külterületi egység minden szempontból nehéz eset. Nem csak anyagilag...

lackó 2010.09.14. 19:23:35

@Eurydice: az alapvető infrastruktúra megléte nélkülözhetetlen bizonyos pályázati forrásokhoz. Persze, pályázni arra is lehet, ez egy hosszú sor, amit az alapoktól el kell kezdeni. Ha Somlót hétvégi kiskertként akarják számon tartani, akkor ami van, az jó. De Somló nem erről szól.

Benikuty 2010.09.14. 20:09:56

@lackó: ...vízjogilag, műszakilag is. Ilyen besorolás, hogy hétvégi kiskert nem létezik. Van zártkert, és külterület, utóbbi klf. mg.művelési ágként.

lackó 2010.09.14. 20:14:06

@Benikuty: tudom :). De így egyértelmű talán, hogy mire értem.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.09.14. 22:04:35

Én esővízben nem szeretek mosakodni, sem kezet mosni, legfeljebb a "nagyját", permetezés után. Mi 10 és 20 literes műanyag flakonokban viszünk fel ivóvizet, abból iszunk, abból mosunk kezet evés előtt/szőlőfeldolgozáskor, és abban mossuk/öblítjük a hordókat és a poharakat.

Azt pedig már a fiam is tudja, hogy nekünk férfiaknak az egész világ egy nagy WC. :DDDD

Nálunk épült jó út, persze pont nem arra, amerre mi vagyunk, el is akadtam hétvégén a hegyre menet, szerencsére ki tudtam tolatni. Én már azzal elégedett lennék, ha a szomszédom képes lenne időben felemelni a kurva tárcsáját, és nem húzná ki a fél termőréteget az útra - akkor talán nem lenne olyan rohadt sárbuckás, mint most.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2010.09.15. 08:02:15

Átérzem Bzoltanék helyzetét, mi is hasonló cipőben járunk. Csak földút van a pincéhez, és ha egy szintnél több a csapadék, akkor járhatatlan lesz az út, ráadásul a traktorok ha ilyenkor megtapossák, akkor egyre csak mélyítik a keréknyomokat, amiken már pár ponton én is fennakadok. Nemegyszer volt már olyan, hogy sárban-hóban kb 200 méterre kellett a palackos borokat hazatalicskáznom/letalicskáznom kannában a vizet.
Mindeközben a faluban működő nagy téeszudódcég eszméletlen pénzeket kapott, hogy vegyen még egy tucat johndeert, amivel biztos nagyon frankón lehet dömpingáron kalászosokat termelni. Szóval én ki vagyok ábrándulva a támogatások leosztási módjából. Egy kérdőjeles megaberuházás helyett több tucat kisvállalkozót lehetne helyzetbe hozni.

Az meg megdöbbentő, hogy egy helyi, feltételezem nagyobb kolléga fúrta meg a projektet.

cabernet's son 2010.09.16. 13:57:08

@BZoltan: Sajnos csak most olvasom a cikket. Jár nekem a Vinum, önmagát Európa bormagazinjának nevezö újság (Svájci/Német egyébként), ahol a 2010/6-os számukban Isten kalapjáról írtak egy cikket. Megdöbbenve vettem tudomául, hogy majden a legnagyobb szenzációként azt emlegették, hogy nincs ivóvíz a hegyen. Ök azt írták, hogy az egész hegyen csak egy embernek van folyó vize, méghozzá "József Kreinbacher"-nek. OK, van másnak is, mint pl. nektek fúrott kút, de engem akkor is meglepett, hogy milyen elmaradott körzetként tüntették fel ezt a borvidéket (még akkor is, ha ez akár ronatikus is lehet).
A Juhfarkot egyébként az ö rizlingjükhöz hasonlítgatták és igen tehetségesnek titulálták. Tehát a borokkal azért meg voltak elégedve. Rólatok sajnos semmit sem írtak, de ha Somlóra még egyszer eljutok, nálam az elsök között lesztek, akiket meglátogatok.
Addig is sok sikert a munkátokhoz!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.09.16. 15:10:56

@cabernet's son: Köszönjük a biztatást :)

Víz természetesen van a hegyen. Nagyon sokaknak van kútja.

A déli oldalon a vezetékes víz a hegykapunál megy fel és a Tornaiéknak meg a Somogyi (ő a hegybíró) pincének van róla leágazása. Szerintem a Fodor-Csordásnak is van a hegykapunál, de ebben nem vagyok biztos.

Ha jól tudom (javítson ki bárki ha rosszul) akkor a Kreinbacher birtokon is kút van.

A vezetékes víz ügye olyan sokáig húzódott, hogy akinek vízre van szüksége az fúratott magának kutat. Értelem szerűen egy ilyen kút a megfelelő szűrőberendezéssel (ami a megfelelő tisztaságot biztosítja) kerül annyiba mint amennyivel be lehetett volna szállni a projektbe.

Az egy jó kérdés, hogy jót tesz-e a hegy vízháztartásának, hogy úton útfélen kutat fúrnak.

Az ellen-kampány és az aláírás érve az volt, hogy ne legyen üdülőövezet a Somló. Ez szerintem komolytalan. Egyrészt hegyközségi szabályozással simán kordában lehetne tartani a dolgot, másrészt a Somló birtokszerkezete már eleve nagyon elaprózott köszönhetően annak, hogy pártállami időszakban kimondottan a környékbeli bányászok hétvégi kertjének szánták a hegyet.

Amúgy igen, sajnos a Somló infrastrukturálisan nagyon elmaradott és leromlott.

cabernet's son 2010.09.16. 15:30:33

@BZoltan: igen, azt írják, hogy Kreinbacheréknak saját kútjuk (szó szerint fordítva forrásuk) van, ellenben a hegyen levö többiekkel, akiknek egyáltalán nincs "folyó vizük".

Sárfehér 2010.09.17. 00:02:26

Ha megengeditek, hogy kibicként beleszóljak, nekem jobban tetszenek azok a helyek, ahova tűsarkuban nem lehet eljutni. Hárdkór túristaként (na jó, eléggé kijöttem a formámból) pedig nem zavar a vezetékes víz hiánya, és nem túl hideg októberen is szívesen (miazhogy) elalszom egy tornácon. Az pedig, ami a hegy tetején túrizmus címén zajlik (vagy legalábbis pár éve zajlott), kimondottan undorító. Ugyancsak vegyes érzelmekkel viseltetek az igen komoly talajmunkákkal kapcsolatban, bár Kreinbacherék - ugye, rájuk célozgattok - munkáját máskülönben tisztelem, veszem az ő boraikat is, és hogy van sárfehérjük, ha csak hordóban is, az egy csoda. :) (Villányban a teljesen átalakított Ördögárokkal szemben is vannak averzióim, habozok "Ördogárok" megjelöléssel ellátott borokat megvenni.)

Aki pedig munkagéppel szétb.ssza a dűlőutat, az persze javítsa is meg. :(

Szóval, szerintem a hegy lábához kellene parkolókat, összkomfortos szállásokat építeni, és elsősorban kóstolópincéket építeni - ahol több termelő borát is lehet kóstolni, megvenni. A "hardcore" részre meg menjenek csak fel az igazi borbarátok.

Nekem mindig az volt a tapasztalatom, hogy a villany-víz-kiszolgálás nélküli túristaházakban sokkal jobb társaság jön össze, mint az összkomfortosokban.

Ma, aki a nyolcason autózik, és somlai bort szeretne venni menet közben, egyedül Tüskevár végén kap, és ott is csak Tornait. (Már nem az a baj, hogy Tornai, hanem, hogy csak egy termelő.)

Ez csak az én véleményem.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.09.17. 08:11:47

@Sárfehér: Szerintem olyan helyen ahol emberek dolgoznak és ahol kereskedelmi tételek készülnek ne legyen hardcore terep.

A borturizmus pedig arról szól, hogy a vendég oda megy ahol a szőlő terem és a bor készül. Nem mellé, nem a közeli faluba, hanem oda.

Ezzel együtt igazad van, tényleg szükség lenne a Somló lábánál parkolóra és a környékbeli falvakban kulturált szállásra.

Eurydice 2010.09.17. 12:26:41

@Sárfehér:
ezen már én is elgondolkoztam, hogy miért nincs a nyolcas mellett a hegy közvetlen közelében egy rendesebb borüzlet, ahol a helyi borok nagy választékát meg lehetne vásárolni...

szerintem Tüskevár már túl messze van (nem akarok a saját hazám ellen beszélni, de akkor is)

Sárfehér 2010.09.17. 14:37:26

@Eurydice: Én nem gondolkodom, hanem bosszankodom rajta. :) Mindenesetre végre a héten beszereztem egy BZoltán-féle juhfarkot, most pihen, és vár a megfelelő kóstolótársaságra.

2010.09.17. 14:48:52

@Sárfehér: én is még gyorsan 7 palackkal, mielőtt végleg elfogy.. :D

fiatalborivo 2010.09.18. 08:57:36

Nálunk a pincefaluban kicsit más és kicsit hasonló a helyzet. Más abban hogy itt egy pincefaluról, nem pedig elszórtan megtalálható borászatokról van szó, hasonló abban hogy idáig küzdöttünk mi is a vezetékes víz és szennyvíz problémájával. Voltak már eddig is néhányan akik kénytelenek voltak a falusi turizmus miatt saját hálózatot kiépíteni, de most végre szélesebb körben is hozzáférhető lesz a víz és szennyvíz. 2 éve a Duna-Mecsek Területfejlesztési Alapítvány jóvoltából némi pályázati pénzre tettünk szert, tavaly elkészült az egyik pincefaluban kb 100 pincében a víz és szennyvíz gerinchálózat és a bekötése. A mi pincénk nem azon a részen van, féltünk is hogy tovább nem csinálják a munkákat, elköltik a pénzt valami másra, szerencsére nem így lett. De csak azért mert egy másik gazdával fél éve nyakunkba vettük a pincesor gazdáinak körbejárásának feladatát, egyesével beszéltünk mindenkivel, elmagyaráztuk hogy miért jó, mire fogunk figyelni, milyen előnyöket hoz a történet és 30 egynéhány embert sikerült is meggyőzni, rávenni, valakit persze nem kellettm valakinek meg 5 ször el kellett mindent mondani mire aláírta a szándéknyilatkozatot. Nálunk 200 ezer forint a közös gerinchálózat fejenkénti hozzájárukási költsége, 50 ezer a saját lekötés és az aknák kiépítése és 100 ezer pályázati pénz van még ezekhez fejenként, így a projekt 350 ezer forint per présház hozzájárulással megvalósul. Hétfőn kezdik a munkákat(persze miért is ne a szüret közepén a legnagyobb esős időben, de ez miatt már nem szólunk), szóval végre dereng a fény az alagút végén Nálunk Bölcskén víz és szennyvíz ügyben.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.09.18. 09:37:11

@fiatalborivo: Öröm ilyenről is olvasni. Te mit szóltál volna, ha valaki ellen kampányba kezd és aláírást gyűjt a projekt ellen?

fiatalborivo 2010.09.19. 11:58:32

A mi pincesorunk 4 szintből áll, amiről írtam hogy most megvalósul 30 egynéhány pince közművesítése az a felső 2 sort érinti, ugyanis az utak és a mellettük lévő terület is magántulajdonban van nálunk és az alsó 2 soron volt olyan ember aki abba nem egyezett bele hogy az előtte lévő út alatt vagy mellett elvigyék a fő csonkot. Így ott miatta/tuk nem lesz az alsó 2 soron semmi. Engem ez nem zavar, előbb-utóbb Ők is rájönnek hogy jó ez mindenkinek nem csak annak aki nagyüzemi borkészítést folytat. Főleg ahogy öregszenek a gazdák, a kényelem egyre fontosabb lesz Nekik. Viszont ha azon a soron lett volna a pincénk ahol ez az illető megakadályozta a csonk lefektetését akkor biztos idegesítene és biztosan megoldottam volna valahogy hogy kikerüljem az ágálókat. Több költség de ha kell akkor mindig van megoldás.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.09.20. 09:13:41

Zoli, lesz idén Juhfarkotok? Ha nagyon rothadni kezd, akkor leszeditek előbb, vagy mindenképpen megvárjátok azt az érettséget, aminél szedni szoktatok - még akkor is, ha esetleg óriási veszteségeitek lesznek?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.09.20. 10:15:18

@RAMBO: Semmiképpen nem szüretelünk éretlen szőlőt és semmiképpen nem nyúlunk semmilyen mustjavító módszerhez.

Hogy idén mi lesz azt még nem tudom megmondani. Mennyiségben értelem szerűen messze a korábbi évek alatt leszünk. Ez már biztos.

A múlt heti próbaszüretkor 20 mustfok körüli eredményt mértünk. A hétvégén persze leesett vagy 100mm eső (az azt megelőző héten meglepő módon minket elkerült a folyamatos eső) és ettől egyrészt rohadni kezdhet a szőlő, másrészt ami nem rohad az is felhígul. Holnap megint próbaszüretet tartunk. Meglátjuk, mi a helyzet.

Ha jó idő lesz néhány napig, akkor a hét végével elkezdjük a folyamatos válogatást. Vagyis a rohadt fürtöket ledobni a teljesen éretteket pedig leszedni. Kíméletlennek kell lennünk és türelmesnek.

A 2007-2009-as Juhfark boraink magasra tették a mércét, az alá nem fogunk menni. Ráadásul még messze az elérhető minőségi potenciál alatt vagyunk a juhfarkkal. Az ambíciónk az, hogy ezeknél jóval fineszesebb, elegánsabb és egyensúlyosabb juhfarkot palackozzunk.

Sárfehér 2010.09.20. 10:46:51

@BZoltan: Mi meg - önző módon - kívánjuk, hogy sikerüljön. :)
süti beállítások módosítása