Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A világ legjobb édes borai?

Sauternes vs Tokaj (előhang)

2011.05.05. 16:45 - dagadtos

Úgy tűnik, Sauternes a magyar borlélek egy súlyos traumája, és a vele kapcsolatos elfojtások az ismétlési kényszer hatására – bár mindig kicsit más formában – újra és újra a felszínre törnek. Néhány éve még egy veszélyes új stílus képviselőjét látták benne tokaji ortológusaink, mely silányságával romlást hoz az egész borvidékre, és „reduktív aszút” emlegettek; most pedig, hogy a stílusvita lezajlott és értelmetlenné vált, sokan előszeretettel beszélnek horribilis árakról, cukrozásról és fagyasztásról, rossz botritiszről és kevés savról. Már hazafelé tartva a VinCE márciusi Sauternes-Tokaj bemutatójáról többen „ugye milyen drágák és gyengék ezek a sauternes-iek?”, „ugye mennyivel jobbak a tokaji borok?” típusú kérdéseket szegeztek nekem, sokat sejtető, huncut kis mosollyal az arcukon. Ők nem az alábbi poszt miatt fognak lájkolni minket, az egészen biztos.

Sokkal okosabbnak és szimpatikusabbnak tűnt nekem a két előadó – Pierre Montégut és Szepsy István – viselkedése, az a nyilvánvaló és kölcsönös tisztelet, melyet egymás iránt és mindkét terület borai iránt tanúsítottak. Öt francia és öt magyar bort kóstoltunk, az egyes borok rövid leírása előtt megpróbálom összefoglalni benyomásaimat a két borsorról. Fontos megjegyezni, hogy nem általános megállapításokról van szó, pusztán ennek a kétszer öt bornak a jellemzőit próbálom summázni valamiképpen. (Így például felesleges volna külön kiemelni a bordeaux-iakban lévő több kesernyét és kevesebb savat, vagy az eltérő cukortartalmat, ezeket ugyanis valamennyi hasonló kóstolón leírhatnánk egyrészt, másrészt pedig voltak számomra meglepőbb különbségek, melyeket fontosabbnak tartok. Sajnos úgy látom, Alkonyi László remek áttekintő írása a témában (Borbarát VII/2.) már nem érhető el az interneten )

- A franciák strukturálisan kevésbé tömörek, mint a tokajiak, inkább kényeztetően puhák és krémesek, annak ellenére, hogy textúrájuk a több tannin miatt érdesebb a magyar édes borokénál.

- Az aszúk sokkal intenzívebbek, definiálhatóbbak, illatosabbak voltak, a sauternes-iek visszafogottabbak, egységesek, nehezen szálazhatóak, komolyak.

- Talán emiatt és a korty már említett simasága miatt a tokajiak szinte "dzsúszosnak" tűntek, míg a bordeaux-iak sokkal borszerűbbek maradtak. (Ebben nyilván szerepe van a magasabb alkohol- és tannintartalomnak, és a jobban érezhető hordónak is.)

- Az illósavakat valamivel egyértelműbben lehetett érezni a sauternes-i borokban, de valójában egyetlen bornál sem vált zavaróvá ez az illatjegy. 

- Az aszúk ezen a kóstolón fiatalon sokkal fiatalabbak, öregen pedig sokkal öregebbek voltak, mint francia társaik.

- A sauternes-i borsort stílusra és minőségre is rendkívül egyenletesnek, a hazait kissé hullámzónak találtam.

- Az első helyen nálam egyértelműen egy tokaji végzett. Igaz, az utolsón is.

Holnap a borokkal folytatom.

Címkék: tokaj sauternes

37 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr562878827

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Festmények szombatra - A jó bor és a szép festmény 2011.05.06. 22:29:28

Szokták mondani, hogy „Ááá, Sanyi bácsinak fölösleges olyan drága bort venni, mert úgysem tudja értékelni.” Valóban így van ez? Persze a többség manapság a kannás boros-kólától indul a helyi kocsmában, majd az édes borokon keresztül eljut az igazi sz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bazd meg 2011.05.05. 21:20:01

Nem vagyok egy nagy boros, bar anno nagyon sokat ittam, marmint tokajit. 10 ev utan kuldtek nekem 5 puttonyost, hat mit mondjak nem izlett, nagyon testes volt nagyon edes, es amin csodalkoztam egetett cukor utoizet ereztem, ennyi, szar volt az itteni borok utan.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.05.05. 21:25:01

Egerben a Szépasszony-völgyben az egyik pincében árulnak Egri Medina-t. Na az igazi édes bor.

Én anno azzal indítottam bors pályafutásomat. Ma már nem szeretem, mert nagyon édes. A tokaji aszún (meg egy-két jégboron) kívül csak a szárazakat szeretem.

Sárfehér 2011.05.05. 22:32:27

Egyszer kóstoltam egy sauternes-it egy (Dereszla?) aszú mellett. Ugyanezeket a különbségeket vettem észre, egy kiegészítéssel. A sauternes-ire elsősorban a citrusosság (narancsosság) volt jellemző, amíg a tokajinál inkább a sárgabarack-méz.

Még egy gonoszkodás: nem "definiálható", hanem határozott, meghatározható, stb.

tibsi 2011.05.05. 23:16:51

Az Aldiban lehet mostanában kapni egy olyan 5 puttonyos Tokaji Aszút, hogy az ember azonnal padlót fog tőle! Az aszalt sárgabarackíz valami brutálisan jó benne! Már három üveget hazavágtunk a feleségemmel, mert úgy itatja magát, hogy csak na!

kén-e egy nick? 2011.05.05. 23:28:49

@bogancs:
A Szépasszony-völgyben jó bort nemigen találsz.

mossberg operator 2011.05.06. 00:19:20

@zum trucc: Te is a kacsingato huncutok taborat erositened?

dagadtos 2011.05.06. 00:19:58

@zum trucc: egy pillanatra elgondolkoztam, hogy vajon egy blogon, mely nem a munkahelyem, ahol nincs főnököm (se beosztottam), ahova önként írok, ha erőmből futja, köteles vagyok-e eltűrni, hogy mindenféle szarházi személyesen sértegessen, és hát barátom, úgy döntöttem, hogy nem.

zum trucc 2011.05.06. 00:23:11

@dagadtos: barátod a rossznyavalya, te felfújt senki, moderáld ki ezt is, gyáva alak.
@londonercsecse: nem, mert azt sem tudom, kikre célzol.

mossberg operator 2011.05.06. 00:56:02

@zum trucc: Hello!

Az elso bekezdes vegen emlitett csoportra celoztam.
Azert varjuk ki a veget, mi lesz a cikkbol. Egytebkent van benne igazsag - ha jol ertem - nehez objektiven itelni, s Magyarorszagon hajlamosak vagyunk lesajnalni a kulfoldi kokurenciat, gyakran oktalanul.

Labancz 2011.05.06. 08:10:15

@londonercsecse: "Magyarorszagon hajlamosak vagyunk lesajnalni a kulfoldi kokurenciat, gyakran oktalanul."
Pontosan. De már csak ilyen a sőne ungarise vircsaft.

serpentin (törölt) · http://www.bridzs.hu/ 2011.05.06. 08:32:03

én már rég dobtam ezeket a feljavított, felcukrozott zagyvalékokat

borelite 2011.05.06. 08:50:48

Tokaj és Sauternes összahasonlítása nem haszontalan persze, de főleg akkor, ha nem csak a borokról, hanem a piacról is szó esik. Sajnos, a franciák elég sok körrel mennek előttünk, és ez szinte független attól, hogy melyik bor a nagyobb/szebb/értékesebb.

victor vacendak 2011.05.06. 08:55:43

Akinek bejön a Tokaji, érdemes kipróbálni a román Grasa de Cotnari fajtát. Ha igaz a történet, Mátyás által kitelepített szászok vitték a töveket magukkal abba a régióba. Ezért nagy a hasonlóság az ízvilág között.

lackó 2011.05.06. 09:32:14

@victor vacendak: Barátom, a legenda egy dolog, de bizony az ízvilág nem lesz a telepített vesszők miatt azonos. Marketingfogásnak minden esetre egész jó próbálkozás.

@serpentin: az nem baj, hogy te dobtad...

@dagadtos: erről lemaradtam. Édesanyád volt vala emlegetve?

Sárfehér 2011.05.06. 09:50:12

@victor vacendak: A "grasa" az maga a kövérszőlő, a "Cotnari" pedig a termőhely. Amit én kóstoltam, az a tömegtokaji színvonalán volt. Az adottságok állítólag jók, tudomásom szerint igazi minőségi termelő még nincs arrafelé.

victor vacendak 2011.05.06. 10:09:57

@Sárfehér: ennek ellentmond, hogy az egész világon nyertek/nyernek díjakat. Az apósom volt 30 évig a gyár igazgatója. Szerintem nagyon jó bor. De nem vagyok vájt ízlelő bimbójú...

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2011.05.06. 10:36:11

@victor vacendak: Cotnar valóban méltán híres borvidék, de az én (egyébként régi) emlékeim is csak a(z akkori magyarhoz képest) nagyon jó alapborokig terjednek.

Tudsz esetleg konkrét terméket mondani, amit érdemes keresni? Esetleg beszerzési lehetőséget is?

lackó 2011.05.06. 14:12:46

@Szomjas Gödény: ha jól sejtem amúgy egyetlen borászat van, a cotnari:

www.cotnari.ro/pagini/Wine/Clasic-Range

Megmondom őszintén, nekem soha nem volt bizalmam a borokhoz, de lehet, hogy érdemes lenne megkóstolni.

victor vacendak 2011.05.06. 16:12:00

@Szomjas Gödény: Én csak a garázsban rendeztem be egy állványt, és sajnos mind címke nélküli. Mindig az aktuális legjobból adnak egy üveggel, de sokáig kell nyomoznom, hogy pontosan melyik évjárat. Szóval, hasból nem tudok mit mondani, de utána kérdezek. Az öreg és a fia éttermet nyitottak a nyugdíj után, ők nagyon képben vannak a régió magán pincészeteinek felhozatalával (a gyár vagy a saját termőföldet adja ki bérbe, vagy a szőlőt a magánzóktól veszi). Pár nap múlva írok ide a blogba.

dagadtos 2011.05.06. 21:00:23

@lackó: nem, egyszerű trollkodás esete forgott fent, melyből mellékesen kiderült, hogy nagyképű vagyok, sznob, mellébeszélek és az egész poszt (és nyilván minden borleírás) süket duma. Én meg meguntam.

spajder 2011.05.06. 22:02:56

Szerintem Sauternes-nek és a Tokajinak is megvan a helye és a szerepe. Eleve ritkán nyúlik édes fehérhez, nekem ez eleve nagyon alkalomszerű dolog. A saját tapasztalatom - ami főként a te megállapításaidból is eredhetnek - hogy az igazán jó aszú jobb, mint a hasonló Sauternes-ek, viszont a Sauternes - a "borszerűségéből" adódóan - sokkal gyakrabban iható és választható tétel.
Az utolsó aszúm kb egy hónapja egy Royal Tokaji 2006-os volt. Az ára nem egetrengető, í bor rendben volt, de számomra nem váltotta meg a világot. Akkor és ott jól esett, ezzel be is tölötte a szerepét.

Hazánban élő és dolgozó (régebben a TV Paprikán is szereplő) francia ismerősömmel beszélgettünk a magyar és francia konyha és borok közti különbségekről. Ő már évekkel ezelőtt is azt mondta, hogy neki franciaként a furmint a mi nagy durranás és nagyszerűnek és világszínvonalúnak talált több tokaji furmintot is. A többi fajtától azért - a franciákkal összehasonlítva - nem dobott egy hátast, az aszútól meg pláne nem.

Persze ez az ő személyes véleménye, de Tokaj legjobb furmintját én sem cserélném el Tokaj legjobb aszújára.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.05.06. 22:27:29

@kén-e egy nick?:

"A Szépasszony-völgyben jó bort nemigen találsz."

Ne legyünk ennyire sznobok. A Szépasszony-völgy a hazai borkultúra része többszáz éve. Igenis lehet ott jó bort, jó hangulatban, jó felszolgálás mellett, jó társaságban, jó kis hagymás-zsíros kenyérrel elkölteni.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.05.06. 22:31:45

@kén-e egy nick?:

Egy trackback-et beraktam, ha már előkerült a jó bor vs. drága bor polémia. :)

nivo.blog.hu/2010/10/09/festmenyek_szombatra_a_jo_bor_es_a_szep_festmeny

spajder 2011.05.07. 04:44:54

@bogancs: ez nem sznobizmus, hanem pusztán tény. Persze a magyar borkultúrában annak is megvan a helye, hogy miként itassunk le olcsón nyugdíjas csoportokat, akik épp' az aktuális MLM előadáson vesznek részt, ennek ellenére bőven jellemez egy helyet, ahol a legjobb bort az egykori állami gazdaság pincéjében ihatod.

Ja és eleve évekig hazudtak maguknak egy merlot-t, miközben medinat mértek.

Biztos van olyan, akinek ez (is) jó, de pont a Szépasszonyvölgye miatt viseltettem évekig előítélettel az egri és az Eger környéki borok iránt.

kén-e egy nick? 2011.05.07. 14:57:03

@bogancs:
Hááát... nem.
Én a környékből származom, régen tényleg lehetett jó bort _is_ kapni, ma már csak kvázi ihatatlan pancsokat mérnek.

És hidd el, nem sznobság.

lackó 2011.05.07. 16:23:13

@kén-e egy nick?: @spajder: 6 borász jutott eszembe kapásból akinél több, mint tisztességes bort kapsz, ha bemész. Egyértelmű persze, hogy nem a decis, a nejlonpoharas, vagy a lasszós helyekről beszélek. Nagyon jó kezdeményezések voltak/vannak a Szépasszony-völgyben, nem csak a "városiak" közt vannak jó borászatok és viszont. Szóval szerintem kár fikázni, a tisztességes Szépasszony-völgyi borászok adottak, csak nem kell bedőlni ez első kuncsorgónak.

bogancs · http://nivo.blog.hu 2011.05.07. 16:31:35

@lackó:

Jaja! Nekünk is van egy fix pincénk amit látogatunk. Ott még sosem csalódtunk.

Illetve hát vannak évjáratok amik egyes fajtáknál nem tökéletesek, de hát ez egy ilyen világ. A természet is közbeszól néha. Kóslolsz, aztán amelyik tetszik, abból veszel. Ez így működik.

spajder 2011.05.07. 21:33:10

@lackó:
Kösz, hogy így látatlanban ennyire biztos vagy az értékítéletemben. Tisztességesnek látszó pincékbe mentem be és bűnrossz borokat ittam. Ne haragudj, de ha én egy helyen 10 pincéből 10-ben rossz bort iszok, akkor nem erőltetem a helyet és a környéket.

kéne egy nick 2011.05.10. 14:11:38

@dagadtos:
Azért azt tegyük hozzá, hogy cserébe viszont ingyen iszol egy csomószor borkóstolókon.
Meg talán még pénzt is kapsz a blogírásért.

Csak hogy ne tűnjél már olyan mártírnak.

A kritikát meg meg kell tanulni elviselni, ha már kiállsz a nyilvánosság elé az írásaiddal.

@lackó:
Nem több mint tisztességes borról beszélek, hanem jóról. A tisztessége nem érdekel.
Jó bor viszont a Szépasszony-völgyben nincs.
(Egerben összesen nincs 6 borász, aki jó bort csinálna.)

Jenyei 2011.05.10. 15:52:30

@kéne egy nick: szerintem meg se neked, se nekem nincs közöm hozzá, hogy a blog írója mivel keresi a kenyerét/borát.

Valamint az emberek közötti kommunikációnak van egy elvárható legalacsonyabb színvonala, amit a nevezett barátunknak alulról sem sikerült súrolnia. Ez tehát nem kritika, hanem bunkóság volt.

palack 2011.05.10. 16:16:50

@kéne egy nick: Valóban van olyan, hogy meghívnak kóstolókra. És tudod mennyien vannak még ott, akik nem is írnak csak ingyen isznak?

Pénzt bizony nem kapunk, ilyen lúzerek vagyunk.

A kritikát pedig folyamatosan kapjuk és viseljük, a seggfejeket pedig ízlés szerint kipenderítjük. Ennyi bizony jár.

kéne egy nick 2011.05.10. 18:32:59

@palack:
Nincs ezzel gond, csak ne panaszkodj, hogy jaj, te szegény, mert a végén még megsajnállak.

@Jenyei:
Nincs ezzel gond, csak ne panaszkodjon, hogy, jaj, ő szegény, mert a végén még megsajnálom.

Remélem, nem keveredtem önmagammal ellentmondásba a bonyolult válaszok megfogalmazása során. :-)

Azt hiszem, nyitni kéne egy Műveletlen alkoholista blogot, ahol a fenti cizellák nélkül minősítené az ember, hogy A bor jó, B bor szar, semmi animális jegy meg mineralitás, a piros bogyós gyümölcsökről és a kakukkfűillatú paprikáscsokoládé-aromáról nem is beszélve, és minden őt nem eléggé dicsérő hozzászólót kivágna. :-)

Ja, az ötlet stipistopi, innentől tudom bizonyítani, hogy én találtam ki előbb. :-)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2011.05.10. 18:39:25

@kéne egy nick: Egerben nincs 6 borász, aki jó bort - is - készít?
Ezt még gondold át szerintem...

Meszely 2011.05.10. 18:55:24

@lackó: Kérlek adj javaslatot. Van alkalom, amikor úgy veszek bort, hogy nagyobb, nem túl érzékeny társaságnak akarok elfogadható árú, de viszonylag normális vörösbort venni. Ezek az alkalmak nem a borról szólnak, de a poharazás benne van, és nem egy palackról szól, hanem 5-10 literről. Egerben rendszeresen járok, meglehetősen sok pincét végiglátogattam a Szépasszonyvölgyben, és volt is, hogy sikerrel jártam, de sajnos a legtöbbször nem sikerült mondjuk 800-1000 forintos kategóriában elfogadható borhoz jutnom. Így borecetem már több tíz literem van, de nem ez a cél.

lackó 2011.05.10. 21:30:35

Jól látom, hogy egy troll innen ki lett baszarintva? Kaptam valami üzenetet, hogy Egerben összesen nincs 6 jó borász, de már nem tudom elküldeni a valagba.
süti beállítások módosítása