Címkék

Utolsó kommentek

  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • tiboz: A Frittmann pincészet 2015-ben az Év pincészete díjat is kiérdemelte. Sőt még a Wall Street Journa... (2015.10.30. 08:37) Frittmann a tilón
  • tiboz: A cikkben a Château Beau-Séjour Bécot pincészet 2011-es évjáratáról esett szó. Most találtam egy c... (2015.10.22. 12:48) Bordeaux en primeur, Budapest
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

  • Hibás feed URL.

Alkoholista a Facebookon

The beginning of a beautiful friendship

2011.07.11. 06:00 - Az Alkoholisták

Beszéljünk egy kicsit Kínáról. Két hete volt szerencsém részt venni Bordeaux-ban a Vinexpón, ahol kényszervigyorogva beszéltük egy tokaji pincészet képviselőjével, hogy 15-20 éve az öltönyös-aktatáskás amerikaiakat leshették olyan várakozásteljesen, mint ma a farmeres-hátizsákos kínaiakat. Nagyon sok kínai importőr keringett a standok körül, és nagyon sokan tekingettek feléjük várakozón. Nincs mese, Kína a borpiacon is megkerülhetetlen tényezővé válik. Avagy vált.

Május 28-án történelmi fordulat következett be: megjelent a legkomolyabban vett francia bormagazin, az RVF történetének első idegen nyelvű változata. A szóban forgó újságot eddig soha nem publikálták idegen nyelven, angol, spanyol, német, olasz verziója nincs, és egyelőre nem is lesz, 2011. május 28-án azonban megjelent a lap első kínai nyelvű száma, ahogy az RVF írja, fiatal és elhivatott kínaiakból és francia know-how-ból kovácsolt szerkesztőséggel. Az eseménynek nagy csinnadrattát csaptak Pekingben, ahol megjelent a lap teljes vezérkara, de nem csak ők. Ott volt többek között Christophe Salin, a Rothschildok vezérigazgatója, ott volt Clovis Taittinger, és persze ott volt egy csomó kínai cég is.


Nagyon úgy tűnik, hogy a franciák ezúttal nem akarják elszalasztani a nagy üzletet. Ahogy az RVF július-augusztusi számának szerkesztői rovatában olvashatjuk, ezelőtt 15 évvel gyakorlatilag lehetetlen volt Pekingben normális bort találni. Ha mégis akadt egy valamirevaló tétel, a kínai fogyasztók fintorogva köpték ki, a kutyát sem érdekelte a bor, még kevesebben szerették és fogyasztották rendszeresen. Csakhogy a bor azóta divatba jött, és a kínai fizetőképes kereslet elkezdte a divatot követni. A kínaiak továbbra is meglehetős kevés bort fogyasztanak, fejenként évente 0,5-1 litert. Viszont másfél milliárdan vannak, és ha a mostani tendencia folytatódik, 2014-re már kétszer ennyi bort vesz fel a kínai piac. Az évi 1,5-3 milliárd liternyi keresletet jelent majd, miközben az EU évente kb. 17 milliárd litert termel összesen. És határ a csillagos ég, hiszen a kínaiak még az évi egy-két literes fogyasztással is messze elmaradnak majd egy sor fejlett országtól, ahol évente 20-40 litert is simán behörpölnek az emberek. Mindezt pedig úgy, hogy Kínában egyelőre alig készül bor.

A kínai import csaknem felét jelenleg francia borok adják, és gall barátaink erősen ragaszkodni látszanak az előnyükhöz. Az RVF kínai kiadása csak a kezdet, hamarosan lesz i-Phone és i-Pad applikáció, lesz RVF borszalon jövő novemberben, és lesz francia-kínai borakadémia is. Franciaország a világ legnépszerűbb turisztikai célpontja, nyilván nagyot szakíthatna a kínai borturistákon, ebbe az irányba is megkezdődött a tapogatózás. Idővel persze a hatalmas termelési potenciállal rendelkező Kína egyre több saját bort fog készíteni, de kezdetben még ez is piacot generál majd, hiszen a kínaiak a szakértelmet és a technológiát is importálni fogják. Egyszóval: a kínai piac mellett nem lehet elmenni.

De van az éremnek másik oldala is. Ahhoz, hogy a franciák előtt a lehető legszélesebbre nyíljon a kínai piac kapuja, viszonozniuk kell a vendégszeretetet, és ugyanilyen szélesre tárni a kaput a kínai befektetők előtt. Erről már nem az RVF-ben olvasunk, hanem a sokkal szakmaibb RVI júniusi számának Kína és Bordeaux viszonyát taglaló cikkében. Ahogy arról a Művelt Alkoholista is beszámolt nemrég, 2008-ban vette meg az ingatlanbefektetésben utazó Cheng-család a Château Latour-Laguenst durván 2 millió euróért, majd ugyanennyit még rá is költöttek a birtokra. Nem kell sokat gondolkozni, hogy kitaláljuk, mi a céljuk: a cru classé Château Latour nevét „bitorolva” hajóznának be a kínai köztudatba. A projekt gazdája, Daisy Cheng „nagyon nagy bort” akar, és nemcsak a kínai piacban gondolkodik. Vele ellentétben a Château de La Salle újdonsült gazdája, a Zhongai ingatlanbefektető cég a teljes termelést kiviszi majd Kínába, miután a bort „a kínai ízlésre adaptálták”. A cég nem fog megállni ennél a vásárnál, Médocban, Saint-Émilionban is vadásznak az eladó birtokokra. Szintén az összes bort elviszi Kínába a Château Richelieu új tulajdonosa, a hong-kongi A & A International. Sorolhatnánk még, kínaiak kezébe került a megint csak gyanúsan szépnevű Château Chenu-Lafitte, a Château Lagarosse, és még mások, és igen valószínű, hogy a tendencia innen csak erősödni fog. Előfordul, hogy az elvileg jobb besorolású, de Kínában ismeretlen AOC-ket eldobják a termékpiramis legalját jelentő, de a kínaiak fülében ismerősen csengő AOC Bordeaux-ért, és bizony olyanokat is hallani, hogy a befektető célja a hozam növelése és a fogyasztói ár csökkentése lesz.

A másik oldalról a francia befektetők sem tétlenkednek. A Rothschildok a kínai Citic csoporttal karöltve négy éve kezdték el a Kelet-Kínai Penglai közelében található 25 hektárnyi birtok felfuttatását, idén telepítik a szőlőket. A Rothschildok célja, meséli Christophe Salin az RVF ezév áprilisi számában, bebizonyítani a kínaiaknak, hogy hozamkorkátozással és gondos szőlészeti-borászati munkával többre mennek, mint a hatalmas mennyiség előállításával – ahogy ez egyelőre szokás arrafelé.

Mint látható, a francia bor és borászat egyre kevésbé restelli a Kínával való üzletelést. Baj-e ez? Nem tudjuk. Lehet, hogy elegánsnak nem elegáns, és vannak is, akik úgy gondolják, rosszul fog ez elsülni végül. Ugyanakkor két dolgot érdemes megemlíteni. Egyrészt, hogy a franciáknál sokan már akkor is borapokalipszist emlegettek, amikor az amerikaiak jelentek meg a piacon, ehhez képest nem lett semmi, hacsak az nem, hogy jobb lett a francia bor, és egyes birtokoknál megtízszereződött az ára is. De ennél sokkal fontosabb az a körülmény, hogy a kínai borízlés jelenleg szűz. Épp a Rothschildok kínai befektetése, az RVF kínai megjelenése, a francia-kínai borakadémia terve mutatja, hogy a franciák nem úgy képzelik el ezt a dolgot, hogy lebutítják a boraikat a kínai fogyasztó szintjére: az ízlésficamos kínai fogyasztókat szeretnék hozzáidomítani a francia borhoz. Nyilván nem azért, mert küldetésük az ige hirdetése, hanem mert szeretnék betegre keresni magukat, de hát Mikulás sincs, mégis megvagyunk valahogy. A kiábrándító realitás ugyanis az, hogy nem csak Bordeaux, de jóformán mindenki a kínai importőröket lesi.

[mistinguett]

Címkék: kína szemleszerű bordeaux franciország esszészerű mistinguett

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr413056389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ihatóbb · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2011.07.11. 06:52:04

Jönnek majd szép sorban a 9,5 puttonyos Toka-Lee Aszúk tetszőleges évjáratban.
Lehetne formálni a kínai édesborízlést is - hátha ott még labdába rúghatunk.

steve:: 2011.07.11. 08:51:11

Valahonnan azt hallottam, hogy a kínaiak egyébként jobban szeretik az édes bort, és inkább azt is keresik. Nem tudom, hogy mennyire igaz.

Egyébként:
i-Phone: iPhone
i-Pad: iPad

Kabagyöngye 2011.07.12. 11:42:18

Remek cikk, szabadjon egy érdekes adalékot.

Kína neve ugye elsősorban Bordeaux relációban szokott felmerülni. A sok-sok (részben) jogos panasz mellett, azonban van egy érdekes pozitív vetülete is a dolognak: Bordeaux-ban lassan a teljes vertikum új életre kelt. A First growth árak ugye Kína miatt az egekben, az ezektől elfordulók többletkereslete először a „second wine-ok”, majd mára a második, harmadik vonalas borok árait is felverte (pl.: a 2007-es Carruades de Lafite a kibocsátáshoz képest ma 650% !!! felett jár). Azonban a second-fifth growths boroknak korábban igen népes tábora volt, akik a nagyokkal vetekedő minőséget keresték itt korábban töredék áron. A megugró árak miatt viszont az ő figyelmük szép lassan a kevésbé felkapott házak, vagy alacsonyabb besorolású területek felé fordult. Ott igyekeznek új kedvenceiket felfedezni, ezáltal nagyon sok korábban a pálya szélén várakozó termelő kerül be a tényleges vérkeringésbe. Ez egyszer jó nekik, és jó azoknak is, akik szeretik a változatosságot és eddig sem volt pénzük az első vonalra (hát még most).

Zárójel. Egyébként sok mindent elmond Kína jelenlegi bordeaux-i, hogy a 2008-as bordeaux-i árakon becslések szerint további 20-25%-t lökött, hogy Kínában a „8”-as szám „nagy szerencsét” jelent. Ezt egyébként több pince meg is játszotta, pl.: a Lafite a Kínának szánt palackokon szerepeltette a „8” kínai szimbólumát.

De Kína ébredése a Champagne piacát is teljesen felborította. A drasztikusan megugró keresletet szinte mindenki igyekezett minél nagyobb mértékben meglovagolni, így sok helyen tetten érhető volt az alap cuvéek minőségének „hígulása”. A problémára most a Moët igyekszik egyedi választ adni, 670 ha szőlő vásárlásával/telepítésével megalapította Kína első champagne-i technológiával dolgozó pincészetét, mely 3 év múlva remek „hazai” pezsgővel látja el Kínát.

(Ja, a spanyol Torres család 62 üzlettel, saját bolthálózatot működtet Kínában (Everwines).)

shiraz 2011.07.12. 12:22:47

ismét kiderül, h a pénznek nincs szaga. :)
szeretem jóslatokat, de azért megvárnám, h Kínában valóban mennyi bor fog elkelni 2014-ben és abból mennyi lesz az import.
Bordeaux pedig szerintem egy csodás és szórakoztató cirkusz. Bored doe :)

önkéntes rendőr 2011.07.14. 10:12:09

@steve::: Az nem hallottad véletlenül, hogy nálunk is jobban szeretik az édes bort, mint a szárazat?
Már az a réteg, amelyik bornak tekinti az édes cukrozott trágyaleveket...

önkéntes rendőr 2011.07.14. 10:13:36

@steve::: Az nem hallottad véletlenül, hogy nálunk is jobban szeretik az édes bort, mint a szárazat?
Már az a réteg, amelyik bornak tekinti az édes cukrozott trágyaleveket...