Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A lekvár árnyékában

2006.04.19. 06:01 - alföldi merlot

Ezek az újvilági szörppancsolók soha nem érhetnek a nyomunkba. Félreértés ne essék, mi is ezerféleképpen tudjuk elbaltázni a borainkat, de azért van abban valami, hogy ez a szélesen vett bordói-burgundi szélességi sáv és a szőlőből készült bor az igazi. Ha nem műtanninokkal, fordozmó gépekkel, stb. szélhámoskodunk a pincében, hanem vesszük a természet jelzéseit, és a munka dandárját a szőlőben végezzük, akkor itt világszép borok születhetnek.

Előhang; amelyben megtagadom Chilét, és szakítok magammal

Nem is olyan régen még elaléltam a chilei boroktól, sőt, korábban az ausztrálokat sem vetettem meg. Mostanra azonban teljesen kiábrándultam belőlük. Az utóbbi időben csőstől jöttek az egy kaptafára készült szörpök, a valószínűtlen illatú, lakkos, ragacsos, savtalan, tömény és durván alkoholos szöttyök. Alig egy éve még röhögtem azon, hogy „őszinte” bor. Ma már egyre inkább úgy látom – talán nem csak azért, mert így akarom látni –, hogy szívesebben kóstolok egy gyengébb évjáratból egy trükközés nélküli bort, mint egy évjárat-függetlenített szirupot. Talán lehet a megbuherált bor is finom, de az a gondolat, hogy „belenyúltak”, elrontja az élvezetet.

2004-re sokan úgy gondoltak, hogy ez lesz az az év, amikor elválik az ocsú a búzától. Johnny barátom régóta hajtogatja, hogy 2004 majd megmutatja, hogy ki a jó borász, mert 2003-ban bárki tudott jó bort készíteni. A „cuccos” borokkal kapcsolatos tapasztalatok és gyanúk hatására, én ezt a kérdést más oldalról közelítem meg: éppenséggel az volna gyanús, ha valakinek a 2004-es bora olyan volna, mint 2003-as. És bár kóstoltam már jónéhány valóban félrecsúszott 2004-est, a halálsikolyt mégis egy olyan bor csalta elő belőlem, amit az évjárat meg sem érintett, és amit korábban „álomborként” könyveltem volna el. Az évjárattól függetlenített szép új világ hírnöke a 2004-es Konyári „Jánoshegyi” Kékfrankos volt. Ez a „borkülönlegesség” bebizonyította számomra, hogy nálunk is lehet chilei bort előállítani, ami leginkább a túlerjedt szobiszörpre hasonlít. De fátylat erre a ballépésre!
Én ezúton szeretném megkövetni azokat a borászokat, akiknek a 2004-es borait eddig nagy ívben kerültem. Mert 2004-ben is lehetett szép bort készíteni, sőt.

Le a kalappal!

Két általam magasan jegyzett borászat 2004-es merlot-ját kóstoltam. Félve. Hogy aztán a kellemes meglepetésben mekkora része volt annak, hogy semmi jóra nem számítottam, nehéz volna megmondani. A Vylyan 2003-as merlot-jából és cabernet franc-jából spájzoltam annak idején, ezért ezeket elővettem etalonnak. Annyit nyugodt szívvel állíthatok, hogy a Vesztergombi és a Vylyan 2004-es merlot-ja inkább mutatott rá a 2003-asok túlextraktált jellegére, magas alkoholjára és zúzós tanninjaira, mint ez utóbbiak a 2004-esek esetleges vékonyságára vagy zöldességére. A jelenlegi ízlésem alapján már egyértelműen a 2004-esekre szavazok: az élénkebb savaknak és az alacsonyabb extraktnak köszönhetően jobb inni őket, a tanninjuk érett, de nem domináns, és miközben egyértelműen jobb egyensúlyt mutatnak, a zamataik intenzitása semmiben nem marad el az előző évjárattól. Ezennel mindkét pincészet borászai előtt megemelem a kalapom.

(Érdemes elolvasni a Vesztergombi Ferenccel készült interjút a Bortársaság honlapján. A 2004-es évről a következőket mondja: „Szeptemberig nem volt különösebb probléma, átlagosan jó évjáratnak indult, de aztán egyszer csak elkezdett esni az eső, és szakadt, csak szakadt, mintha soha nem akarna elállni. És ez így ment két héten keresztül. Sokan pánikszerűen szüretelni kezdtek. Én meg azt mondtam magamban: mindent megtettem azért, hogy a szőlőm kibírja ezt az özönvizet, úgyhogy megállítottam az épp elkezdett szüretet, és vártuk a csodát. Nem mondom, hogy nem voltak nehéz pillanatai ennek a csodavárásnak, de egyszer csak végre elzárták az égi csapokat. Kisütött a nap és ragyogott megállás nélkül, szeptember végétől egészen november hetedikéig. Régen volt már olyan szép őszünk. (…) Olyan magas mustfokokat mértünk, hogy nem akartam hinni a szememnek, úgyhogy napokon keresztül csak méricskéltünk, de nem hogy lejjebb, hanem még följebb kúszott a fokoló.”)

Vesztergombi Merlot 2004

Intenzív illatában erdei gyümölcs, aszalt meggy és fekete ribiszke, amit avar, bőr és csipkebogyó hús egészít ki. A kortyban egyszerre jelentkezik némi édesség és enyhe fanyarság, aszalt meggy és citrus kissé zöldes árnyalattal. A korty végén némi kesernye. Erős közepes test. A lecsengés hosszú és örömteli: szekszárdian fűszeres, amit a hordó szép vaníliája, kávéssága zár le. Enyhén érdes, de szépen érett tannin. Kifogástalan sav-alkohol egyensúly.
A bort meghatározó erdei gyümölcsös, avaros, gyógynövényes jelleg azonos azzal, amit a Vesztergombi bikavérekből már ismerhetünk. Kissé rusztikus, férfias bor remek tartással. Három nap alatt semmit nem veszített az intenzitásából, és a jellege sem változott meg.
Erős 6 pont.

Vylyan Merlot 2004

A Vesztergombi után ez könnyedebb hangszerelésű darab. A 2003-as Vylyan Merlot-hoz képest pedig 180°-os fordulat. Csonttörő után egy balerina.
Az illatban még felbukkan a Vylyan trade mark „Sport szelet cseresznyével”, de az erős animalitásnak, és az orrbavágó alkoholnak vége. (Vagy a brettet számolták föl, vagy visszatértek a szűréshez, vagy mindkettő. A gyakran penetráns istállószag mindenesetre a múlté.) Az intenzív illat a ’99-es csúcsmerlot-jukat idézi: konyakmeggy, aszalt szilva, keserű csokoládé és árnyalatnyi antik bútor. Mindehhez egy grapefruitra, vérnarancsra emlékeztető jegy társul (talán új trade mark), ami aztán az egész ízképen végigvonul (én elsőre narancsos pezsgőporként azonosítottam, de a grapefruit mégiscsak szalonképesebb). Szaftos, jól iható, élénk bor, és ez a grapefruitos jelleg egyediséget, pikáns ízt visz az összképbe, és jól ellensúlyozza a csipetnyi édességet. Erős közepes test. Nem teljesen érett tannin, de ez már a kákán a csomó. Sav és alkohol szép egyensúlyban. Ami negatívumként említhető, hogy a lecsengés nem túl hosszú és nem intenzív, és bizonyára lesznek olyanok, akik a savat túl élénknek fogják találni, és a citrusos árnyalatot egyszerűen zöldességnek nevezik.
Nekem nagyon kellemes meglepetés, de próbálok tárgyilagos maradni. Emberemlékezet óta nem volt Vylyan bor, ami így itatja magát.
Erős 6 pont.

(Utóirat: A poszt elején olvasható, védhetetlen általánosítás kiváltó okai: Domus Aurea Cabernet Sauvignon 2001 (30 euro), Casa Lapostolle Alexandre Cabernet Sauvignon 2001 (23 euro), Terrazas CS 2004, Salomon „Finniss River” Shiraz 2002 (30 euro). A két utóbbi nem volt teljesen reménytelen, úgy 5 pont körül mozogtak.)

Címkék: kóstolás

51 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr6712836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaktusz 2006.04.19. 07:02:12

AM: amit bevezetőben elutasítottál (újvilági csinált borok), arra a végén adtál 6 pontot (Vylyan-féle csinált borok)!!! Nagyon az elején jársz te még ennek az útnak!

Geci 2006.04.19. 08:20:12

kaktusz maradj a tekilánál.

knight bandit 2006.04.19. 08:31:42

"2003-asok túlextraktált jellegére, magas alkoholjára és zúzós tanninjaira" hát elég sommás kis vélemény ez 2003-ról örülök, hogy azért a 2003-as év borai melett sikerült két "nevenincs borköztársasságot" is legyalulni egy böffenetre :) javaslom a rennie-t, az talán segít :) egyébként a 2004-ben egyetértünk, szerintem sokaknak fog még pozitív meglepetést okozni

KF 2006.04.19. 08:47:39

"Mert 2004-ben is lehetett szép bort készíteni, sőt. " És melyik évben nem lehetett???

M 2006.04.19. 08:53:18

részemről minden elismerésem a Vylyannak. Az agyonbarriqueolt boroktól az utóbbi pár évben visszataláltak a helyes útra és szebbnél szebb tételekkel jönnek le, nem mind nagyágyú, de kétségtelenül nagyon jó bor.

blanco 2006.04.19. 08:56:27

Miért mindig csak veresek? Elő a fehérekkel!

Anonimus 2006.04.19. 09:18:35

A Finniss River szerintem kibaszottul jó bor, pont hogy nem egyenszörp. Egyébként tényleg uncsivá tudnak válni a csíleiek.

CivisWine 2006.04.19. 10:25:42

A 2003-as, vagy 2004-es Vylyan Merlot-hoz képest szerintetek hol "helyezkedik el" a 2001-es?

borharapó 2006.04.19. 10:27:28

Drasztikus hozamkorlátozás és máris lényegtelenné válik az évjárat...

tretep 2006.04.19. 10:38:15

Végre egy életrevaló, európai gondolat is megfogalmazódott itten! Remélem a közeljövőben lesz még újvilág kontra hazai elmélkedés. Szívesen vennék persze valami nagyobb horderejű, többírálós kóstolásról szóló tudósítást is. Hajrá hazaibor, hajrá Európa!

CivisWine 2006.04.19. 10:39:48

borharapó: Kicsit részletesebben kifejtenéd?

NepáliBor 2006.04.19. 12:37:25

Az xxx borászat brüsszeli Mondialon ezüstérmet nyert 2004-es kékfrankosa és a szacharinnal hamisított bikavérük (Népszabadság hír, 1.6 milliós büntetés) hogyan fér össze? Hajrá hazai? Hajrá műbor? Egy bort említsetek amelyik nem kapott kémiai kezelést! Jó itvágyat!

Miklos 2006.04.19. 12:43:56

A Terrazas CS 2004 ugye argentin es nem jo pelda a cikkben emlitett csilei borokra. A Terrazastol csak az 50%-al tobbe kerulo reserva termekcsoporttol felfele erdemes a kostolast elkezdeni. A Malbec Reserva kulonosen jo kozuluk!

NepáliBor 2006.04.19. 14:38:14

Kedves Alföldi Merlot! A cikke - egyben Ön is - hitelesebbé válik ha az eurót így, helyesen, hosszú ó-val írja ezentúl. A lektorálásért pedig jön nekem egy pofa pilsenivel... :) (A kettővel ezelőtti hsz-emre pedig tud mit mondani? RIP igazi bor...)

Krisztina 2006.04.19. 14:41:37

Olyan jo vegre egy olyan cikket olvasni, ahol a kostolo nem ajul el az ujvilagi-stilusu, "plasztikazott" boroktol. Egy olyan jegyzetet, amiben ertekelve van az egyediseg, a hazai borok. Orulok neki, hogy nem lehet mindenkit elbolonditani a "muanyaggal", hogy vegre valaki nem uti arcul a sajat hazaja boraszainak (egyebirant javareszt remek) borait. Szivemet melengette ez az iras, koszonom.

zoli 2006.04.19. 15:32:05

Van nekem is egy hasonló benyomásom az újvilági borokkal kapcsolatban, de nagyon sok általánosítás hangzik itt el anélkül, hogy komolyabb rálátásunk lenne az ottani piacra, ami a nálunk v. Európa más részein vásárolható nagypincészeteik borai alapján történik. Mi is vérig vagyunk sértve, ha vki néhány eger-/hungarovines bikavér/aszútapasztalatai után azzal jön, hogy pocsék a magyar bor en bloc...

KA 2006.04.19. 20:22:55

Kedves AM, A Finnis River sem chilei, hanem ausztrál, és egyetértve Anonimussal (jó név) ha nem is kibaszott jó de "csak" jó. Nem dolgom védeni őket de aussieknál rengeteg kis jó birtok is van , nemcsak a tömegborászatok boraiból kellene ítélni. (A Salomon a kis-közép méretűekhez tartozik) Azért érdekes hogy eljutottál a természetesen készült borokig végre.

A Anti 2006.04.19. 22:13:07

Volt szerencsém néhány tételhez a 2004-es Vylyan borok közül, leírom a tapasztalataimat, hátha valakinek... A Cabernet Franc olyan volt mint egy szájbarúgás, vagy "műveltalkoholistásabban" túl húzós volt a tannin, lehet, hogy majd idővel csillapodik, de én ebben nem hiszek. A Zweigeltjük szép volt, ha AM -nek (újabban) tetszenek a savhangsúlyos borok, ezt is szeretni fogja. Ez is itatja magát, mint a Merlot, de kétségtelenül a Merlotnak volt a legszebb/bonyolultabb/ínycsiklandóbb szerkezete. Ittam tőlük Syrah hordómintát is, azon még sokat kell dolgozniuk. Nem volt sehol az a feka macsó íz, inkább egy kékfrankosnak tűnt, kátrányos mellékízzel, zavaróan asszimetrikus ízvilággal.

Rugóláb Seriff 2006.04.20. 07:32:47

Nem tisztem a MA szerzőit védeni, írnak elég hülyeséget, de mintha az volna itt a fő gond, hogy az olvasók közül néhányan egyszerre csak egy-két sort tudnak befogadni. Például úgy látszik, KA sem a felvezetés első mondatát, sem az „Előhang” első mondatát nem olvasta, ezért akarja az ausztrál Salomon Shirazt a chilei borba szuszakolni. A. Anti pedig ha szokott villányi borokat kóstolni, és mégis szájbarugó tanninról beszél a 2004-es CF kapcsán, akkor szerintem elnézte a címkét (én is kóstoltam, és ég és föld a tipikus villányi felhozatalhoz képest). És ha a 2004-es Vylyan Zweigelt szerinte egy napon említhető a Merlot-val, akkor komoly gond van a műszerével. A „természetes” borokat felfedezni valóban szép dolog, de szerinted melyikek a „természetes vörös borok” Magyarországon? Gere, Bock, Tiffán, Malatinszky, Vylyan,Vincze Béla, Takler, Gál Tibor, Weninger (csak az élvonalból válogatva)? Én több, mint tíz éve rendszeresen olvasom a borsajtót, és még soha nem találkoztam utalással sem (Ebnert leszámítva), hogy itt készülnének nem „természetes” borok is. Anti, te hogy látod ezt a kérdést?

KF 2006.04.20. 10:01:49

Seriffnek igaza van. Mindenki csak szóbeszédre hagyatkozik, tényekkel senki nem tud előállni!

A Anti 2006.04.20. 10:42:47

Kedves Rugóláb, kezdjük az elején! A kóstolás -mint tudjuk- szubjektív élmény, könnyen lehet, hogy ami nekem bárdolatlan, "szájbarúgós" volt az említett CF-nél, az másnak (pl. neked) pont a kedvére való. A Zweigelt -Merlot párhuzamában asszem egyértelmű voltam. Ami pedig a legális pancsolást illeti... hát nem nálam van a bölcsek köve. Tény , hogy érzésben (nem a szájamra gondolok) van egy kis különbség amikor Ebner, Pinot-ját vagy Ráspi, Máté Cuvée -jét iszom, de iszom mindkettőt. Viszont ezeknél a boroknál legalább tiszta a képlet, tudom, hogy mit veszek. (Legalábbis remélem!!!) Volt már ezeken az oldalakon olyan felvetés, hogy legyen kötelező feltüntetni ki, mit és mennyit használt adalékként; de honnantól számít egy bor műbornak??? És a szőlő kezelésénél mit szabad és mit nem? Ezekre szerintem én/mi, az egyszerű fogyasztó nem találhatunk választ. Azt tudom, hogy ha a Szobi szörp FINOM, akkor azt is MEGISZOM, maximum nem lesz meg előtte az a kellemes gyomorremegés, mint mielőtt egy szép nőt csókolok. Amit viszont kimondottan ártalmasnak tartok az az általánosítás, hogy ezen meg ezen a borvidéken tanninozzák a borokat; de még ennél is rosszabb a pusmogó, alattomos rágalmazás. Szemétség, mert nem tudod magad függetleníteni tőle, bizonyítékod sosem lesz, viszont elkezdesz más szemmel nézni a borászatra, pedig lehet, hogy csak egy "jóakaró" van a háttérben.

NepáliBor 2006.04.20. 11:22:35

Kedves A Anti, olvastad a szösszenetemet pár hsz-szel lentebb? Idekopizom. " Az xxx borászat brüsszeli Mondialon ezüstérmet nyert 2004-es kékfrankosa és a szacharinnal hamisított bikavérük (Népszabadság hír, 1.6 milliós büntetés) hogyan fér össze? " Nem szóbeszéd, tények...

Nepálibornak 2006.04.20. 11:59:41

Kedves Nepálibor! Bunkó vagy és hülyeséget beszélsz. Egyrészt bunkó vagy, mert épp tegnap írtál arról a borászról, akit tegnap helyeztek végső nyugalomra. Másrészt pedig ha egy kicsit tájékozottabb lennél tudnád, hogy a bikavér száraz bor, és azt senki nem akarja szacharinnal édesíteni.

RIP 2006.04.20. 11:59:56

Hagyd már békén Ballát, ember. Balla meghalt. Nyugodjon bkében.

pasa 2006.04.20. 12:12:48

A bikavér száraz bor, mégis édesen mérték nekem az egri dóm alatt.

Fáncsi 2006.04.20. 12:13:30

Nepáli rakjá má be egy linket, mert se a Népszabadság keresője, sem a Google nem talál ilyet.

Defter 2006.04.20. 13:25:13

a közlemény: http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=A06K0304.MK - ha erre a részére gondoltál

NepáliBor 2006.04.20. 14:18:00

Köszönöm Defter, az offline (papír) Népszabót nehezen tudom linkelni. Én a szakmát siratom, mások pedig a borhamisítót és még engem bunkóznak le. A haláleset mindig szomorú de szentet ne avassunk már, könyörgöm... A tények az egri bikavér szacharinozásáról szóltak. Sok embernek a tudtán kívüli szacharin komoly egészségi kockázatot jelent, őket nem sajnálja a bunkózós hozzászóló? A borász szakma miért nem siratja szegény párát? Gál Tibort megsiratta... Az én egri borász cimborám 33 évesen ment el és mellesleg meglehet, hogy jóval többet tudok a (z egri) borokról mint az alaptalan vádaskodó hozzászóló... Gyalázat a hamisítás, légyen szó borról avagy emberről... A tények konok dolgok... Ki gyalázott meg kit?

Könyvesboltos 2006.04.20. 17:49:51

Baromira nem kell siratni a szakmát. Nagy a játszótér, mindenki érezheti jól magát benne. Mellesleg tele van a tököm az egyszemélyes keresztesháborúkból, a belterjes dumákból (tisztelet a kivételnek).A bor egyrészről anyag, másrészt - kissé nagyképűen - mondjuk szellemiség. Az előbbi tényeket kíván, a másik pedig (egyebek mellett) nyitottságot. Sajnos mindkettőből egyre kevesebbet tapasztalok.

pasa 2006.04.20. 19:49:57

Az OBI határozatok szerint, (ami csak bírság) birságolás után a hamis bor megjavul? Jól értem?

Könyvesboltos 2006.04.20. 21:17:36

Természetesen nem javul meg. Speciel én nem is erről beszéltem.

Nepálibornak 2006.04.20. 21:33:31

A tények nem egri bikavérről szóltak. A bor édes medina volt: http://www.boraszat.hu/index.php?mit=hirek&mit1=kivalaszt&id=751&startlapid=4 Egyébként pedig a hozzászólásaid minősítenek téged...

NepáliBor 2006.04.20. 21:56:51

pasa: A hamisított bort nem lehet forgalomba hozni (engedélyez és tilt is az OBI). Hivatalosan. Ez csak a jéghegy csúcsa... A többi sem legálisan jut a végfelhasználókhoz. ........... Az álszent reakciókon már nem csodálkozom... Piedesztálra a borhamisítókkal... Lásd az egri hegybíró Dula Bence kommentárját az esetről és az egri önkormányzat bikavér népszerűsítési kampányát... Érdekek és további önös érdekek, a hamisítók meg röhögnek továbbra is a képünkbe... Farizeus viselkedést látni itt is... Bocsánatos bűn - ha ugyan az egyáltalán - bort hamisítani... ( Mit gondolsz, válaszol a kérdésemre Alföldi Merlot? Ha érdemben válaszol, beajánlom a Wines Grand Tasting (New York) zsűrijébe, a Houston Streeten.). Könyvesboltos: Szép dolog az általánosítás ha levezeted, a hsz-ed öncélú és nem mond semmit. Nem nekem szól. Én iszom továbbra is a világ legjobb borait, nem konzervborokat... Egészségetekre!

NepáliBor 2006.04.20. 22:01:39

Nepálibornak: Teljesen igazad van mint mondottam. Piedesztálra a borhamisítókkal... Szobrot is nekik... Period.

2006.04.20. 22:52:28

Nepálibornak: Igazad van. Méregből írtam, és tényleg nem neked szól. De jól esett. Úgyhogy: Egészségedre, egészségetekre! PS: Vesztergombi 2004 Merlot, pár napja kóstoltam, bőven megérdemli a 6 pontot.

Könyvesboltos voltam 2006.04.20. 22:53:21

Talonból 2006.04.20. 22:57:05

Ekkora baromságot rég olvastam, úgy tünik, a hülyeségnek nincs határa.

gersli 2006.04.20. 22:59:09

Könyvesboltos: ne idegeskedj, mert árt az idegeknek! :-)

trabcsi 2006.04.20. 23:36:00

Teljesen megtudom érteni Könyvesboltos kirohanását! Néha valóban pattanásig feszítik az ember idegeit a fikanikeken mocskolodó alakok. A régi mondás viszont ma is érvényes: okos enged, szamár... A "nagy tudomány", nem reagálni az ilyen -amúgy burkoltan célzott- beszólógatásokra. A "még nagyobb tudomány", a való életben nem reagálni az ilyen senkiházik burkolt felhívásaira. Tekints reájuk úgy, mintha nem is léteznének, majd megunják a próbálkozást...

pasa 2006.04.21. 07:23:15

Elnézést kérek! De többször elolvastam az OBI határozatát, és csak annyi, hogy minőségvédelmi bírsággal sújtom, sújtom, sújtom, stb. Semmi forgalomból való kivonás, megsemmisítés, stb. Egyébként keresgélem a palackokon az OBI engedély számát, nem találom. Lehet, hogy a hamisítók miatt láthatatlan tintával írják rájuk.

bl 2006.04.21. 08:05:12

trabcsi, közhelyszótárral a kezedben írsz? Döbbenetes igazságokat írsz, komolyan mondom térdre borultam a felismeréstől. még, még, még...

Defter 2006.04.21. 10:32:13

pasának: az OBI engedély számát nem kell feltüntetni a címkén. Csak azt, hogy mennyit palackoztak egyszerre (ez a szám kezdődik általában L betűvel). De azért aki keres, az talál, csak nem mindegy, mit :)

pasa 2006.04.21. 10:50:58

Defter: lehet, hogy éppen az a gondom, hogy hogyan keressek. vak tyúk is talál szemet alapon, vagy szarva közt a tőgyét eljárással? Ha nincs feltüntetve az engedélyszám, akkor lehet az bírságolt bor és nem valódi?

pasa 2006.04.21. 13:10:22

Ja! Van még a próba-szerencse módszer is. De csak az a kérdés, hogy a hatóságilag ellenőrzött borhamisítvány megsemmisítéséről van-é hír?

Merlot 2006.04.22. 21:57:33

Tetszik, amikor valaki megkérdezi (reagálva a 2004-re), hogy melyik évben nem lehetett szép bort csinálni. :-) Ittál már SZÉP 2001-est? Nem úgy magában, hanem mellé téve egy 2000-est, vagy akár a 2004-est! Ha az ízlelőbimbóid fele kipusztult is a Metaxától vagy a kőbányai sörtől, akkor is meg tudod állapítani a különbséget. Ja! A szépség nem a bor színére értendő ám! :)))

Roberto 2006.04.24. 11:00:54

Ittam szép 2004-est és ittam ngyon ígéretes 2005-öst és nem neves pincészetből, hanem noname termelőtől. Sajnos az a termelő nem engedheti meg magának a komoly évjáratozást, így ezek a borok el fognak fogyni a 2. év végére. És nem a helyi alkeszok isszák meg 60 Ft/L áron, hanem az a néhány szemfüles, aki ismeri az illetőt elhordja 800 Ft/L ért. EGyik másik bora nagyságrendekkel ízesebb, zamatosabb, izgalmasabb, mint a nagynevűeké. :-)

Defter 2006.04.24. 14:30:25

pasa: csak arra írtam, hogy ha számot keresel, találhatsz, csak nem azt, amit szerettél volna. Amit nem kell feltüntetni a palackon, azt ritkán írják rá. Ez még nem jelenti azt, hogy a bor hamis vagy nincs engedélye. Amúgy azt pl. tudom, hogy azt a bizonyos pincét be is zárták pár hónapra a hamisítás miatt. Ráadásul az engedélyükkel is gond volt, így meglehetősen vitathatóan jelentek meg mindenféle fesztiválon és versenyen - bár ez lehet, hogy csak engem zavart. Amúgy én sem sokat hallottam az elkobzott tételek megsemmisítéséről, majd utánakérdezek. Amúgy kicsit neccesen fogalmaztál: "hatóságilag ellenőrzött borhamisítvány "... :)

pasa 2006.04.25. 11:16:37

Defter: köszönöm az utánakérdezést. Szeretek a fonákjáról fogalmazni, de a helyzet a necces. Az ünnepek alatt a borhamisításra kattintva megtudtam, hogy az évi forgalom 3-4mill. hl. Ebből 1-1,5mill. hl. a hamisbor. Neccesen a fele.

Defter 2006.04.25. 14:28:39

Utánakérdeztem :) Az elkobzás állítólag egyértelmű, csak nem írták bele a közleménybe. Elvileg minden ilyen tételt le kell foglalni, ha gyanús, és ha beigazolódik, hogy hamis borról van szó, akkor el kell kobozni. Erről készül jegyzőkönyv (általában a fináncok intézkednek), valamint határozat is. A bort utána hivatalból megsemmisítik (pl. szennyvíztisztító telep és hasonlók), de ez már nem nyilvános dolog, nem kap publicitást, vagyis nem tudsz utánanézni. Most ennyit tudtam meg.

pasa 2006.04.25. 15:03:15

Köszönöm. Megnyugtató a dolog a hamis borról. De érdekes, hogy a kazettákkal. sportcipőkkel, cigarettával, nem szemérmeskednek, hanem hívják a tv-t is.
süti beállítások módosítása