A humbugozás közben már sejtettem, hogy a kétely leple alatt sátrat vert szívemben a pinószerelem. De nem az egyedi és utánozhatatlan burgundi burgundi lobbantotta lángra a szívemet, hanem a sokszor lesajnált, pannon utángyártott. A humbugozás kommentrengetegét átböngészve arra jutottam, hogy a hazai Burgundia-mítosz empirikus alapját egyszer kóstolt borunikornisok képezik, és nem finomhúsú, kapirgálós csirkék hada (legalábbis erre utal, hogy gyakorlatilag senki nem tudott rendszeresen beszerzett, kóstolt és bevált kedvenceket felsorolni). Annyi baj legyen, a burgundi kékmadár hajszolása közben ugyanis kiderült, hogy a magyar pinot-szcéna annál inkább él és virul, sőt izmosabb, mint valaha.
A humbugozás utózöngéjeként összeállítottunk még egy magyar mezőnyt újakból és beváltakból, aztán a miheztartás végett beleaprítottunk egy biodinamikus burgundit. Az első estén még nagyobb társaságban, vakon kóstoltuk a borokat, aztán más- és harmadnap már egyedül, ráérősen, nyamnyogva. Az első féldecik alapján három bor emelkedett ki a mezőnyből: Kislaki Bormanufaktúra 2008, Szentesi Pince 2007 és St. Andrea Ferenchegy 2006. Második nekifutásra voltak csúnyán alászállók és szépen felszállók, de az első kettő jól tartotta magát. A borok a vakkóstolás sorrendjében:
Szentesi Pince Pinot Noir 2007
Tudtuk, hogy van a sorban egy francia kakkuktojás, de meglepett, hogy rögtön elsőre ezt dobta a gép. A kakkuktojás valóban stimmel, de nem valamelyik legendás Cote de Nuits dűlő termése, hanem az ősgyepes Nadapé. Sötétebb, mélyebb, gazdagabb, mint a honi szabvány, és a megszokott avaros-naspolyás-csipkebogyós aromamixből semmit nem mutat. Valószínűleg ez készült valamennyi közül a legérettebb szőlőből és a legradikálisabb hozamkorlátozással. Ennek megfelelően sűrűbb, teltebb, alkoholban gazdagabb és hosszabb, mint a többiek. Nagyon határozottan gyümölcsös bor, cseresznyés, narancsos, fügés jegyekkel. A kortynak van eleje, közepe és vége. A lecsengés olyan, mintha natúr szőlőhéjat rágnánk. Sav és tannin egyaránt kerek, érett. A harmadik napon is tökéletesen egyben volt. A tartozik rovatban a pinóktól elvárt árnyalatgazdagság és az éteri könnyűség szerepel. 7 pont (3300 Ft)
Kislaki Bormanufaktúra (Légli Géza) Pinot Noir 2008
Korábbi kóstolásaim alapján szép ígéretnek gondoltam, de távolról sem voltam biztos abban, hogy egy St. Andreákkal teletűzdelt rangadón is az élre kerülhet. Igazi örömbor. A pinóknál nem ritka aszketikus-anorexiás vonaltól a lehető legtávolabb esik: sötét szín, cseresznyés-őszibarackos-törökmézes aromák, nagy, kerek, zamatos korty, barátságos egyensúly. Itatja magát. A lecsengésben aztán meginog: a tannin enyhén szárít, és ha hosszasan rágódunk rajta, bevillan egy szotyolás, kesernyés mellékíz (gondolom, hordógikszer). De így is az egyik legszebb magyar pinot, és 3000 forintért bombajó bor a nem pinot-rajongóknak is. 7 pont (3300 Ft)
Gál Tibor Síkhegy Pinot Noir 2006
Az első palackot elvitte a TCA. A pótpalackot viszont csak versenyen kívül, utólag kóstoltam. Tipikus egri pinot noir. Világos, könnyed, hecsedlis, kakukkfüves, epres aromákkal, árnyalatnyi vegetalitással. Kóstolva finom, bájos, elegáns. Érett gyümölcsből készült, nem lett túl extrahálva, és a hordóval is jó érzékkel bántak. A gyakori hibák, alkohol, kakaósság vagy undok tannin ezt a bort elkerülték. Szólóban kóstolva nehezebb a hierarchiában elhelyezni, de az él közelében végzett volna. Erős 7 pont. (4850 Ft)
St. Andrea Paptag Pinot Noir 2006
Előre szólok: csak a negatívumokat jegyeztem föl (nem tehetek róla, a mezőnyben ez különböztette meg a többitől). Rendezetlen illat: széna, ánizs és leveszöldség. Kóstolva enyhén édes, a korty közepe üres, a sav húz. A nyakamat teszem rá, hogy éretlen szőlőből készült. Letaglózó csalódás. 4 pont
St. Andrea Ferenchegy Pinot Noir 2006
Az én papírformám szerint ezt lett volna a győztes, és a vakszakaszban tényleg a három legjobb között végzett. De az idő nem tett jót neki, a visszakóstolások során egyre nyilvánvalóbbá váltak a hibái. Opálos. Az illat komplex és nemes, sok felfedezésre érdemes árnyalattal. Csipkebogyó, cseresznye, törökméz, narancshéj, konyakmeggy. A korty makulátlanul tiszta, ám a kissé nyers savak megbillentik az egyensúlyt. Porózus tannin. A vége csalódás, rendezetlen és némi savanya is befigyel. Talán még kiegyenesedhet, de erre nagy összegben nem fogadnék. 6 pont. (3950 Ft)
Gál Tibor Pinot Noir „Titi” 2006
A vakszakaszban mindenki szerette, de a mértéken felüli csokoládéssága miatt egyetlen pártfogó kivételével senki nem merte komolyan felkarolni. Amúgy minden rendben volt, tetszetős, barátságos, jól iható bor, érettségdeficit nélkül. Aztán a másnapi visszakóstoláskor derült csak ki, hogy míg a St. Andreákból kibújt a zöld, ez ledobta a csokimázt, és belehabarodtunk. A pohárban világos, narancsos, áttetsző. Az illatban a csokoládé mellett rózsaszirom, narancs, cseresznye és avar. Ahogy fogyott, úgy gyümölcsösödött. Kóstolva nem különösebben komplex, viszont hibái sincsenek, finom, bájos, érett, nem súlytalan, nem súlyos. Ízében cseresznye és avar. Az alkohol kissé befűt a végén, de nem vészes. A lecsengés szaftos, egyáltalán nem szárít, friss, naspolyás és avaros. 6-7 pont (3980 Ft)
St. Andrea Hangács Pinot Noir 2006
Opálos. Az illatában lóistálló, cseresznye és földes jegyek. Kóstolva sorjás savak, mocorgó zöldesség. Pinot-nak eléggé pinot-s, de a vékonyabb, egyszerűbb fajtából. Matt, húzós tannin és egy sunyi, fanyar, szotyolás áramlat a végén. Az idő nem neki dolgozott: a vakszakaszban még jónak gondoltuk (6 pont), de más- és harmadnap már 4 pontig zuhant. (3950 Ft)
Domaine Aubert et Pamela de Villaine Mercurey Les Montots 2007
Biodinamikus, Kató-selection. Kemény, rideg, frigid bor. Az illatában tinta, bélyegenyv, narancshéj és cseresznye. Kóstolva elsőre elég koncentráltnak tűnt, aztán később gyanút fogtam, hogy talán csak nem lehet áthatolni a felületén. Mint egy lopakodó, csupa él és lap, sehol egy ív vagy domborulat. A korty savanyúba hajlik. Nem egyszerűen cseresznyemagos, hanem cseresznyeszáras. Ha ez magyar bor lett volna hét rongyért, akkor nagyon anyáztunk volna, így csak humbugoztunk. 5 pont (6990 Ft)
Gál Lajos Egri Pinot Noir 2006
Két palack, mindkettő dugós. (2230 Ft)
Debreczeni Szőlőbirtok és Pincészet Etyeki Pinot Noir 2007
A vakszakaszban a hordó teljesen leárnyékolta a szőlőt. Pedig jó szőlő mehetett bele, harmadnapra legalábbis úgy tűnt. Nagyon nehéz értékelni, mert normális körülmények között legkésőbb a második napra elfogy egy palack bor, itt viszont csak harmadnapra törte át a csokimázt a pinot. Enyhén édes, kissé lágy, és az alkohol is magas. De: érett szőlőből készült, fölismerhetően pinot-s, nem savanyú és nem keserű, a tannin sem húz. Talán 5-6 pont lehet. (3550 Ft)
Ha most kapásból fel kellene sorolnom a kedvenc magyar vörösboraimat, jó néhány pinot jutna az eszembe. Öregszem. A kedvenc kedvenceim: Gróf Buttler 04, Orsolya 07, Gál Tibor Síkhegy 06, St. Andrea 02, St. Andrea 07 és Kislaki Bormanufaktúra 08.
Pinot-pannó
2010.04.21. 06:30 - alföldi merlot
Címkék: 2006 pinot noir 2007 gál tibor gál lajos 2008 andrea st. kislaki bormanufaktúra szentesi pince burgundia humbug debreczeni szőlőbirtok és pincészet
56 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr491938840
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
borelite 2010.04.21. 08:35:48
Eddig nem esett róla szó, pedig nagyon is említésre méltó: Luka Enikő Pinot Noir 2006 .
badborbi 2010.04.21. 09:20:09
Sziasztok!
Gál Lajos mindkét palackja dugós volt azt írod. Ami számomra furcsa, hogy pár hete ittam tőle az első üveg borom ( egy sillert) és az is dugós volt.
Lehet, hogy körül kéne néznie a palackozás környékén…
Gál Lajos mindkét palackja dugós volt azt írod. Ami számomra furcsa, hogy pár hete ittam tőle az első üveg borom ( egy sillert) és az is dugós volt.
Lehet, hogy körül kéne néznie a palackozás környékén…
Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.04.21. 09:32:04
A Debreczeniből az előző évjárat jobb volt. Sajnos, - feltehetőleg - a nem túl optimális tárolási körülmények miatt már leszálló ágban vannak a maradék palackjaim.
Eger: Demeter Csabának jó pinója volt, pl. 2006, de aztán felhagyott a pinókkal.
És tényleg, Luka Enikő ritkán kerül szóba itt, pedig az előző hozzászóló által említett pinója - nálam - a fentiek között az élmezőnybe tartozna.
Eger: Demeter Csabának jó pinója volt, pl. 2006, de aztán felhagyott a pinókkal.
És tényleg, Luka Enikő ritkán kerül szóba itt, pedig az előző hozzászóló által említett pinója - nálam - a fentiek között az élmezőnybe tartozna.
lackó 2010.04.21. 10:26:42
Az Orsolya kedvencsége nem vitás, ahogy Gál Tibiéké sem. Tiffánék 2006-os pinot-ja szépség, Szászié is nagyon elegáns játékos.
tanninbaum 2010.04.21. 10:33:30
De jó sor AM! Pont az előző PN-es cikkre kommenteltem, hogy milyen szép a Szentesi féle PN. Nem lehet egyébként, hogy a '08-ast kóstoltad ebből, mert tudtommal a '07-es már régóta elfogyott vagy elfekvőben volt még Nálatok?
metszo_ollo · http://hozamkorlat.blog.hu/ 2010.04.21. 11:05:46
Thummerer Teknőhátiját nem itta mostanában valaki? Szépeket hallottam róla nagyon.
Én most ittam Anonym pinot noir-t és kellemes meglepetést okozott :)
hozamkorlat.blog.hu/2010/04/16/nevtelen_burgundi
Én most ittam Anonym pinot noir-t és kellemes meglepetést okozott :)
hozamkorlat.blog.hu/2010/04/16/nevtelen_burgundi
lackó 2010.04.21. 11:17:49
@metszo_ollo: nagy bor...extraktédes, súlyos, komoly tétel. Mint bor, gyönyörű.
takács bálint - zsebtévé 2010.04.21. 12:25:15
@tanninbaum: Szerintem hetes lehetett, mert a nyolcas tiszta aceton. Szagban és ízben is (ezt egy korábbi postban itt is statálták-kohn). Ritkán mondjuk az assznnyal egyszerre, hogy nem kell... én amiért pénzt adok, azt általában leerőltetem a torkomon, de ez szinte marta. Vagyis csodálkoznék, ha a legjobbak közt lenne.
Kicsit off, de nekem a Bátyus is csalódás, mert túl édes. Mondjuk ez inkább ízlés kérdése, de a pino az nem.
Szóval Szntsi nekem Rspihoz hasonlóan "egyelőre kicsit drága".
@metszo_ollo: @lackó: A "megtépázott hírnevű" Vili Papa nem favorit errefele, "nem elég ízgalamas, amit csinál". De nem is öntöttem még borát a csapba.
Viszont nehogy Lőrincz Baráté is megtépázódjon előbb utóbb...(valaki írta itt, hogy már Ő sem izgi, mióta fut a szekér).
Őrzök többféle hatosokat tőle, kiváncsi lettem. Meg a Pannonhalmira is.
takács bálint - zsebtévé
Kicsit off, de nekem a Bátyus is csalódás, mert túl édes. Mondjuk ez inkább ízlés kérdése, de a pino az nem.
Szóval Szntsi nekem Rspihoz hasonlóan "egyelőre kicsit drága".
@metszo_ollo: @lackó: A "megtépázott hírnevű" Vili Papa nem favorit errefele, "nem elég ízgalamas, amit csinál". De nem is öntöttem még borát a csapba.
Viszont nehogy Lőrincz Baráté is megtépázódjon előbb utóbb...(valaki írta itt, hogy már Ő sem izgi, mióta fut a szekér).
Őrzök többféle hatosokat tőle, kiváncsi lettem. Meg a Pannonhalmira is.
takács bálint - zsebtévé
lackó 2010.04.21. 12:44:55
@takács bálint - zsebtévé: Vili Papával észerintem sokan vagyunk így -az okot nem tudom. Viszont én ittam és írtam szépeket mostanában tőle és miatta.
Lőrincznek pedig szerintem is figyelnie kell (pl. az sem ártana, ha a pincét néha napján nyitva találnák...)
Lőrincznek pedig szerintem is figyelnie kell (pl. az sem ártana, ha a pincét néha napján nyitva találnák...)
európai 2010.04.21. 13:07:36
Nem állítom hogy sok tapasztalattal rendelkeznék Pinot kérdésben, de véleményem szerint a burgundi borok általános túlárazása legalább kétszeres, így a Domaine Aubert et Pamela de Villaine Mercurey Les Montots 2007 igen jó választás volt, valós 3.500 forintos értékével, ebben a sorban.
Örömmel tölt el hogy ilyen szép magyar pinot sor került bemutatásra bár úgyvélem, nem nagy a valószínűsége annak hogy a világ komoly Pinot rajongói Magyarországon, vagy Mercurey-ben keresnék a megváltást.
Örömmel tölt el hogy ilyen szép magyar pinot sor került bemutatásra bár úgyvélem, nem nagy a valószínűsége annak hogy a világ komoly Pinot rajongói Magyarországon, vagy Mercurey-ben keresnék a megváltást.
felvetés 2010.04.21. 13:14:53
@lackó: A Szászi Pinot nekem is kedvencem, mint ahogy az egész fehér sor tőle. Azért az árért nagyon jó vétel. Mostanában ittam 1-2 Pinot, de szépet rajta kívül nem találtam. Én a sima St. Andreát kóstoltam, de nem tudom eldönteni, hogy szeressem vagy ne. Kortyonként változik a megítélése, egyszer szép, egyszer savanyú. Mondjuk legalább nem volt olyan fás, mint a többi boruk.
akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.04.21. 13:46:45
@európai: az árak azért magasak, mert nagy a kereslet. Megtehetik, hogy ennyiért adják... Az itt tesztelt bor egy nagyon alap burgundi, ennél sokszor jobbakat lehet kapni ennyi pénzért.
clos 2010.04.21. 13:51:58
Kedves Mindenki! Nem kívántam kommentezni, de talán belefér, és nem lesz harag...
Attól, hogy megkérdezzük, ki tud olyan vörös burgundiról, amely iható és nem a Romanée-Conti, még nem biztos, hogy válasz is érkezik rá. Valószínűleg azért, mert vagy nem ittak olyat vagy egyáltalán nem fogyasztottak burgundi pinot-t. Attól, hogy 100 megkérdezett emberből senki sem hallott Sibeliusról, még világhírű zeneszerző marad... Magyarországon nagyon kevés burgundi kapható, de azért akad azok között is olyan, ami jobb, mint bármely hazai rokona. Azt hiszem, ezt a véleményt még a magyar pinot-kat készítő termelők is elfogadják. Hogy ne ússzuk meg szárazon,említenék egy bort: a Terroir Club forgalmazza a Comte Armand / Domaine des Epeneaux/ Clos des Epeneaux borát. Nyugodtan meg lehet kóstolni szinte bármely évjáratát, hiszen kiválóan elkészített ital. De ezt csak annak ajánlom, aki szereti a tanninos bort. A pommard-i terroir talaját mészkő és agyag jellemzi, ezért ilyen karaktert nyújt. /A szomszédos Volnay borai szelídebbek./ Ha jól tudom, Leroy is van a Terroir Clubnál,ami még a Comte Armand-t is lekörözi; több termőhelyről készítenek borokat, így mindenki találhat benne kedvencet... A burgundi termőhelyeket, a terroirt ismernünk kell, ami hosszú tanulási folyamatot igényel. Ha már van kellő tapasztalatunk, akkor el tudjuk dönteni, hogy mely terroir, melyik termelő, melyik dűlő, melyik évjáratú bora áll hozzánk közel.Ez is a burgundi terroir elméletből fakad, amit nem tegnap szabadalmaztattak. Természetes, hogy mindenhol vannak jó és gyenge borok is, hiszen a termelők is emberek: van, akinek kevesebb tehetség,másoknak meg gyengébb termőhely jutott, így a kör bezárult. Ha mindegyik bor és minden termelő jó, esetleg kiváló lenne, nem tudnánk, nem ismernénk a minőség fogalmát, és talán még unatkoznánk is :-) Mellesleg Pamela és Aubert de Villaine birtokának pinot noirjával példálózni nem szerencsés, hiszen a termőhely nem is a Cote d'Or-on, hanem a Cote Chalonnaise-n van, amelyről senki sem állította, hogy ott készülnek a legjobb burgundi vörösek. Ott a fehérek szépek, de azok sem meursault-i vagy chassagne-i nagyságok! Ezt is meg kell tanulni... Így akár egy Irancy rouge-zsal is ki lehetett volna rukkolni, mint 'nagy burgundi vörös'. Korrekt lenne az, ha egy svéd bortesztben, mondjuk egy záhonyi termelő, nyiregyházi termőhelyről származó furmintját, mint nagy magyar furmint etalont nyomnák a víz alá a hideg skandinávok?! Márkus György
Attól, hogy megkérdezzük, ki tud olyan vörös burgundiról, amely iható és nem a Romanée-Conti, még nem biztos, hogy válasz is érkezik rá. Valószínűleg azért, mert vagy nem ittak olyat vagy egyáltalán nem fogyasztottak burgundi pinot-t. Attól, hogy 100 megkérdezett emberből senki sem hallott Sibeliusról, még világhírű zeneszerző marad... Magyarországon nagyon kevés burgundi kapható, de azért akad azok között is olyan, ami jobb, mint bármely hazai rokona. Azt hiszem, ezt a véleményt még a magyar pinot-kat készítő termelők is elfogadják. Hogy ne ússzuk meg szárazon,említenék egy bort: a Terroir Club forgalmazza a Comte Armand / Domaine des Epeneaux/ Clos des Epeneaux borát. Nyugodtan meg lehet kóstolni szinte bármely évjáratát, hiszen kiválóan elkészített ital. De ezt csak annak ajánlom, aki szereti a tanninos bort. A pommard-i terroir talaját mészkő és agyag jellemzi, ezért ilyen karaktert nyújt. /A szomszédos Volnay borai szelídebbek./ Ha jól tudom, Leroy is van a Terroir Clubnál,ami még a Comte Armand-t is lekörözi; több termőhelyről készítenek borokat, így mindenki találhat benne kedvencet... A burgundi termőhelyeket, a terroirt ismernünk kell, ami hosszú tanulási folyamatot igényel. Ha már van kellő tapasztalatunk, akkor el tudjuk dönteni, hogy mely terroir, melyik termelő, melyik dűlő, melyik évjáratú bora áll hozzánk közel.Ez is a burgundi terroir elméletből fakad, amit nem tegnap szabadalmaztattak. Természetes, hogy mindenhol vannak jó és gyenge borok is, hiszen a termelők is emberek: van, akinek kevesebb tehetség,másoknak meg gyengébb termőhely jutott, így a kör bezárult. Ha mindegyik bor és minden termelő jó, esetleg kiváló lenne, nem tudnánk, nem ismernénk a minőség fogalmát, és talán még unatkoznánk is :-) Mellesleg Pamela és Aubert de Villaine birtokának pinot noirjával példálózni nem szerencsés, hiszen a termőhely nem is a Cote d'Or-on, hanem a Cote Chalonnaise-n van, amelyről senki sem állította, hogy ott készülnek a legjobb burgundi vörösek. Ott a fehérek szépek, de azok sem meursault-i vagy chassagne-i nagyságok! Ezt is meg kell tanulni... Így akár egy Irancy rouge-zsal is ki lehetett volna rukkolni, mint 'nagy burgundi vörös'. Korrekt lenne az, ha egy svéd bortesztben, mondjuk egy záhonyi termelő, nyiregyházi termőhelyről származó furmintját, mint nagy magyar furmint etalont nyomnák a víz alá a hideg skandinávok?! Márkus György
alföldimerlot 2010.04.21. 15:12:42
@clos: Kedves Márkus György, köszönöm a választ. Tisztában vagyok azzal, hogy egyetlen bárhonnan kiragadott bor sem lehet alkalmas arra, hogy egy egész borvidéket képviseljen (ha valaki valami hasonlóval próbálkozna az általam ismert és szeretett Montalcino esetében, biztosan a hajamat tépném, és egész sor ajánlással látnám el). Természetesen nem egy borral próbálkoztam, próbálkoztak barátaim, és próbálkoztak távoli ismerőseim. Kellő áhítatattal, és nem kevés pénzt mozgosítva. Mivel a csoda, sőt, a csoda felé mutató szerény jel is elmaradt, a pénz meg folyt ki az ablakon, ezért arra gondoltam, hogy az olvasóink körében biztosan akadnak olyanok, akik nagyobb tapasztalattal rendelkezvén, hajlandóak lesznek jó szóval tanítani, és megosztják velünk a tuti tippjeiket. Én is kóstoltam Leroy-t, és el voltam alélva. De olyan borokat szerettem volna látni, amelyek egy még vállalható, 30-50 eurós sávban mozognak, és egyedül vagy kisebb társaságban el lehet mélázni fölöttük, és tanulni belőlük. Nem tudom elhinni, hogy a világ legnagyobb tiszteletnek örvendő borvidékén, amelyet minden más borvidék elé példaként emelnek, ebben a szegmensben - amiben más vidékeken már nagyon komoly borok között lehet válogatni - ne lehetne szép, sőt kiemelkedő burgundiakat találni. Azt sokkal könnyebb elhinnem, hogy egy szakértő tanácsaira van szükségünk, hogy ne a sötétben tapogatózzunk. Üdv, Jónás Csaba
Hapcedli · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.04.21. 15:22:46
@alföldimerlot: esetleg nincs megoldása a rejtvénynek? Vagyis nincs jó (mondjuk legalább 6 pontos) burgundi 40-50 euró alatt?
Hehe, továbbra is boldog leszek, ha helyettem/nélkülem keresgéltek tovább. Mindjárt bontok is egy újabb palack, kissé már lekonyult 2006-os Debreczeni pinót... :)
Hehe, továbbra is boldog leszek, ha helyettem/nélkülem keresgéltek tovább. Mindjárt bontok is egy újabb palack, kissé már lekonyult 2006-os Debreczeni pinót... :)
kifli 2010.04.21. 15:30:16
@alföldimerlot: esetleg megkérdezhetnél egy általad ellenszenvesnek tartott szakértőt:)
akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.04.21. 15:31:10
@clos: Az említett Comte Armand-ot többször ajánlottam, de legyünk azzal tisztában, hogy ez egy 100 Euros bor.
Sajnos Mo-on kevésből lehet válogatni, ha a Burgundi van terítéken, sőt sokszor a kereskedők 2x-es szorzóval mérik.
Ha valaki Hollandiában jár pl. ott az összes szaküzletben nagy választék van 20 Euro körül burgundiakkal.
Sok szar bor van egyébként, ami pl. Bordeaux-ra is igaz, ezért is óvatos az ember.
Az említett Leroy-ból vagy 2-3 bor volt meg nekem a pinot közül, rettenetesen vegetális (káposztás) volt mindegyik boruk. Nekem ez 100-200 Euros árért sok. Egyébként is a Leroy borok nagyon megosztják a borvilágot, ahogy én tudom.
Sajnos Mo-on kevésből lehet válogatni, ha a Burgundi van terítéken, sőt sokszor a kereskedők 2x-es szorzóval mérik.
Ha valaki Hollandiában jár pl. ott az összes szaküzletben nagy választék van 20 Euro körül burgundiakkal.
Sok szar bor van egyébként, ami pl. Bordeaux-ra is igaz, ezért is óvatos az ember.
Az említett Leroy-ból vagy 2-3 bor volt meg nekem a pinot közül, rettenetesen vegetális (káposztás) volt mindegyik boruk. Nekem ez 100-200 Euros árért sok. Egyébként is a Leroy borok nagyon megosztják a borvilágot, ahogy én tudom.
ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.04.21. 15:36:56
@alföldimerlot: én Gyurinál ittam olyan 20 eurós burgundi Pinot-t, amilyet idehaza még sosem...
ezek a borok persze nem hozzáférhetőek könnyedén, én sem kóstoltam azóta sem ilyet...
ezek a borok persze nem hozzáférhetőek könnyedén, én sem kóstoltam azóta sem ilyet...
alföldimerlot 2010.04.21. 15:45:20
@tanninbaum: 2007-es volt.
alföldimerlot 2010.04.21. 15:53:07
@ringsider: Mi is szeretnénk megkóstolni. Név, dűlő, évjárat?
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.04.21. 16:08:50
@clos: Micsoda? Van olyan ember aki nem tudja ki az a Sibelius? Pedig a Tuonelan joutsen az pont a klasszikus zene pinot noir-ja.
Amúgy tetszik a gondolatfuttatásod. A humbugozós posztokat követő vitában többször is elhangzott, hogy nem kellene azért lehúzni egy nagyra becsült borvidéket, mert Magyarországon a magyar fogyasztók kevés tapasztalattal rendelkeznek.
Amúgy tetszik a gondolatfuttatásod. A humbugozós posztokat követő vitában többször is elhangzott, hogy nem kellene azért lehúzni egy nagyra becsült borvidéket, mert Magyarországon a magyar fogyasztók kevés tapasztalattal rendelkeznek.
shiraz 2010.04.21. 16:15:46
@európai: és akov:
egyetértek, hogy nem ritka Magyarországon a nemzetközi piachoz képest túlárazott francia vagy más országbeli bor, de érdemes olyanokat megtalálni a kritikával, akiket illet.
hirtelen beütöttem a wine-searcher-be a Domaine de Villaine emlegetett Mercurey Les Montots 2007-es borát és a legolcsóbb ajánlat Áfa nélkül 20 euró volt (min 6 palack rendelése esetén egy svájci kereskedőnél) ez kb 5400-5500 Ft. A Terroir Club 1 palackra is érvényes nettó kisker listaára 5592 Ft.
mindezt csak az objektív tájékoztatás kedvéért írtam le.
a kóstolási vélemény viszont szabad és sérthetetlen. az is, hogy ki mit mivel kóstol össze. mindenki azt igya, ami ízlik neki. egészségére. szó szerint.
üdv
Kató András
egyetértek, hogy nem ritka Magyarországon a nemzetközi piachoz képest túlárazott francia vagy más országbeli bor, de érdemes olyanokat megtalálni a kritikával, akiket illet.
hirtelen beütöttem a wine-searcher-be a Domaine de Villaine emlegetett Mercurey Les Montots 2007-es borát és a legolcsóbb ajánlat Áfa nélkül 20 euró volt (min 6 palack rendelése esetén egy svájci kereskedőnél) ez kb 5400-5500 Ft. A Terroir Club 1 palackra is érvényes nettó kisker listaára 5592 Ft.
mindezt csak az objektív tájékoztatás kedvéért írtam le.
a kóstolási vélemény viszont szabad és sérthetetlen. az is, hogy ki mit mivel kóstol össze. mindenki azt igya, ami ízlik neki. egészségére. szó szerint.
üdv
Kató András
clos 2010.04.21. 16:20:13
Kedves Csaba és Mindenki Más.
Sajnálom, hogy eddig még szinte csak rosszba nyúltak. Előfordul, de ez pech-széria. Kóstolási tapasztalataim alapján úgy értékelem, hogy mintegy 5%-a a megkóstolt burgundi boroknak nem az én világom, hibás bort nem nagyon lehet találni, szerintem összesen 15-20 az, amibe beleakadtam tíz esztendő alatt. A Leroy borok nem szokták megosztani a hozzáértőket, egyértelműen a DRC - Rousseau - Vogüé minőségi világ tagja. Azt tudni kell, hogy az ő boruk nem a gyors fogyasztás tárgya. Várjunk 10 évet, s majd akkor nézzük meg, hogy találunk-e benne vegetálisnak érzett jegyeket. Még azért annyit tudjunk, hogy a Maison Leroy és a Domaine Leroy között csillagrendszernyi különbség van. Én a Domaine-ről beszélek.
A borok ára ... az egyedi dolgok mindig sokba kerülnek, a termesztési költségek, melynek számos összetevői vannak, roppant magasra rúgnak - ott. A francia borok adó- és pénzügyi járalékai, illetve a megkötések, roppant szigorúak, a magyar jogszabályoktól is keményebbek. És ne feledjük, hogy a világ első számú terroirjáról beszélünk. A piac hajlandó megfizetni a hatalmas összegeket a legkomolyabb borokért, ha ilyet akarunk, fizetnünk kell érte. Ez pénztárca és egyéni hajlam kérdése is.
Komoly borokat, csak komoly áron lehet kapni, vagy esetleg ajándékként. Hagy nyugtassak meg mindenkit, hogy van nagyon jó burgundi még a 'huszon-akármennyi' kategóriában is. De ahogy említettem, mindent meg kell tanulni és tapasztalni... Őszinte üdvözlettel Márkus György
Sajnálom, hogy eddig még szinte csak rosszba nyúltak. Előfordul, de ez pech-széria. Kóstolási tapasztalataim alapján úgy értékelem, hogy mintegy 5%-a a megkóstolt burgundi boroknak nem az én világom, hibás bort nem nagyon lehet találni, szerintem összesen 15-20 az, amibe beleakadtam tíz esztendő alatt. A Leroy borok nem szokták megosztani a hozzáértőket, egyértelműen a DRC - Rousseau - Vogüé minőségi világ tagja. Azt tudni kell, hogy az ő boruk nem a gyors fogyasztás tárgya. Várjunk 10 évet, s majd akkor nézzük meg, hogy találunk-e benne vegetálisnak érzett jegyeket. Még azért annyit tudjunk, hogy a Maison Leroy és a Domaine Leroy között csillagrendszernyi különbség van. Én a Domaine-ről beszélek.
A borok ára ... az egyedi dolgok mindig sokba kerülnek, a termesztési költségek, melynek számos összetevői vannak, roppant magasra rúgnak - ott. A francia borok adó- és pénzügyi járalékai, illetve a megkötések, roppant szigorúak, a magyar jogszabályoktól is keményebbek. És ne feledjük, hogy a világ első számú terroirjáról beszélünk. A piac hajlandó megfizetni a hatalmas összegeket a legkomolyabb borokért, ha ilyet akarunk, fizetnünk kell érte. Ez pénztárca és egyéni hajlam kérdése is.
Komoly borokat, csak komoly áron lehet kapni, vagy esetleg ajándékként. Hagy nyugtassak meg mindenkit, hogy van nagyon jó burgundi még a 'huszon-akármennyi' kategóriában is. De ahogy említettem, mindent meg kell tanulni és tapasztalni... Őszinte üdvözlettel Márkus György
shiraz 2010.04.21. 16:21:47
@BZoltan:
"nem kellene azért lehúzni egy nagyra becsült borvidéket, mert Magyarországon a magyar fogyasztók kevés tapasztalattal rendelkeznek"
ez olyan szépen van megfogalmazva :))
"nem kellene azért lehúzni egy nagyra becsült borvidéket, mert Magyarországon a magyar fogyasztók kevés tapasztalattal rendelkeznek"
ez olyan szépen van megfogalmazva :))
szulfit 2010.04.21. 17:39:37
Mint a megénekelt kóstoló házigazdája annyiban reagálnék a kommentekre, hogy az esemény célja nem Burgundia szívatása volt, hanem az, hogy megnézzük, hogy hol tart a magyar PN és ehhez néhány emblematikus PN-t vettünk elő a pincénkből. Mivel szeretünk normális ütemben kóstolni, nem lehetett minden létező PN-t beszerezni, és mivel alapvetően a kézműves vonalon mozgunk, nem volt kedvünk Krizan mester és a többi flying winemaker alkotásaira költeni a pénzünk, ezért ebből a kategóriából csak egy bor került be a sorba. A burgundi benchmarkot pedig úgy választottuk ki, hogy bementem kedvenc borkereskedésembe, ahol elmondtam, hogy milyen termelők milyen évjáratú borait fogjuk kóstolni és ehhez keresnék korban és árban is passzoló burgundi versenytársat. A szakértő választotta a bort, nem én. Egyébként számomra a kóstoló legkiakasztóbb bora a Paptag PN volt és persze a dugós Gál L, aminek még a backup palackja is dugós volt. Összességében nagyon erős volt a mezőny (legalábbis aznap még úgy tűnt), kezem-lábam összetenném, ha akármilyen más vörös kóstolón (pl. merlot, bordói küvé) ilyen erős lenne a magyar felhozatal.
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.04.21. 21:47:34
@szulfit: Többen emlegetitek a dugós Gál Lajos-témát, nos, én egy fura formában találkoztam idén vele. (Természetesen nem vitatom, hogy dugósak voltak a borok, ha egyértelműen annak éreztétek.)
Nekem a Borjouron tűnt úgy, mintha dugósak lennének a rizlingek, de nem egyértelműben és illatban, hanem kicsit kétkedően szájban volt olyan ázott kartonos hangulata. Ez pedig ugye nem jellemző ilyen formában a TCA-ra, de arra elég volt, hogy zavarjon a kóstolásban. Aztán elkértem a kóstoló végén az egyik palack maradékát, és otthon ittam meg 1-2 nap után. Tökéletes volt, a dugósságnak a gyanúja sem merült fel, én meg néztem bután, hogy vajon mit nézhettem be ennyire.
Nekem a Borjouron tűnt úgy, mintha dugósak lennének a rizlingek, de nem egyértelműben és illatban, hanem kicsit kétkedően szájban volt olyan ázott kartonos hangulata. Ez pedig ugye nem jellemző ilyen formában a TCA-ra, de arra elég volt, hogy zavarjon a kóstolásban. Aztán elkértem a kóstoló végén az egyik palack maradékát, és otthon ittam meg 1-2 nap után. Tökéletes volt, a dugósságnak a gyanúja sem merült fel, én meg néztem bután, hogy vajon mit nézhettem be ennyire.
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.04.21. 22:12:19
@clos: Kedves György! Kaphatunk esetleg példát belőlük? Még akkor is segítene, ha nem kapható itthon, és ha egyéni ízlés kérdése lenne tényleg a tetszés - valóban többeket foglalkoztat a téma, teljesen őszintén gondolom, nem csak a blog szerzőit. Mivel viszonylag kevés hazánkban a tapasztalt fogyasztó, pláne a jobb ár/érték arányú tételek közt, ezért értékes lenne a nagyközönség számára is a véleménye.
Azt is gondolom, hogy nem az a cél a szerzők részéről sem, hogy leszólják Burgundiát, inkább csak tűt keresnek a szénakazalban (egy viszonylag szúrós szénakazalban), és ez a tevékenység időnként frusztráló.
"Hagy nyugtassak meg mindenkit, hogy van nagyon jó burgundi még a 'huszon-akármennyi' kategóriában is. De ahogy említettem, mindent meg kell tanulni és tapasztalni..."
Azt is gondolom, hogy nem az a cél a szerzők részéről sem, hogy leszólják Burgundiát, inkább csak tűt keresnek a szénakazalban (egy viszonylag szúrós szénakazalban), és ez a tevékenység időnként frusztráló.
"Hagy nyugtassak meg mindenkit, hogy van nagyon jó burgundi még a 'huszon-akármennyi' kategóriában is. De ahogy említettem, mindent meg kell tanulni és tapasztalni..."
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.04.21. 22:30:21
@shiraz: @BZoltan: Valóban szépen mondtad :)
Mindazonáltal nem zárójelben jegyezném meg, hogy azokat a burgundikat kóstolják meg a népek, amiket be tudnak szerezni.
És ha egy borvidékről olyan borokat lehet itthon(ról) beszerezni egy adott árfekvésben, amilyeneket, akkor láthatjuk, hogy milyen lesz a róla kialakuló kép. És ez nem kritika, vagy kifogáskeresés, ez csak puszta ténymegállapítás.
Nevezzük ezt Burgundia "bormarketingjének" és "imázsépítésének", és az ő problémájuknak. (Azt, hogy vakon tapogatózunk a pincében, meg tekintsük mondjuk a miénknek.)
Nyugodtan átgondolhatod, pl. hogy milyen magyar borokat lehet külföldön beszerezni, meg panaszkodhatunk, hogy mit gondolnak rólunk külföldön, meg hogy bormarketing így meg úgy, de ezt külföldön, hogyismondjam, nem biztos hogy úgy élik meg, hogy esetleg tán az ő készülékükben van a hiba...
(és teszik ezt méltányosan, gondolom én).
A humbug sorozatnak volt egy őszinte és korrekt kérdésfeltevése, amit pl én is magaménak tudtam érezni, miszerint legyenek szívesek a nálunknál tapasztaltabbak/szerencsésebbek/elbűvöltebbek elárulni, hogy mivel táplálják magukban az olthatatlan tüzet Burgundia iránt.
Tényleg válaszokra és tippekre van igény a közösség részéről, nem hiszem, hogy bárki meg tudna sértődni clos bocsánatkérés-jellegű kommentjein, vagy ne tudná, hogy ő maga valszeg félig vakon keresgél, és azt is tudja, hogy nem fog megfizetni egy bizonyos kategória felett burgundit, mert elszáguldott mellettünk a kereslet árfelhajtó hatása. (Költségekre hivatkozni azért egy vicc, ezt mondjuk biztosra merném fogadni.)
Természetesen ez egyáltalán nem irányul a hardcore rajongók ellen - hisz épp őket szólítja meg a nagy pn-keresés kérdése...
Mindazonáltal nem zárójelben jegyezném meg, hogy azokat a burgundikat kóstolják meg a népek, amiket be tudnak szerezni.
És ha egy borvidékről olyan borokat lehet itthon(ról) beszerezni egy adott árfekvésben, amilyeneket, akkor láthatjuk, hogy milyen lesz a róla kialakuló kép. És ez nem kritika, vagy kifogáskeresés, ez csak puszta ténymegállapítás.
Nevezzük ezt Burgundia "bormarketingjének" és "imázsépítésének", és az ő problémájuknak. (Azt, hogy vakon tapogatózunk a pincében, meg tekintsük mondjuk a miénknek.)
Nyugodtan átgondolhatod, pl. hogy milyen magyar borokat lehet külföldön beszerezni, meg panaszkodhatunk, hogy mit gondolnak rólunk külföldön, meg hogy bormarketing így meg úgy, de ezt külföldön, hogyismondjam, nem biztos hogy úgy élik meg, hogy esetleg tán az ő készülékükben van a hiba...
(és teszik ezt méltányosan, gondolom én).
A humbug sorozatnak volt egy őszinte és korrekt kérdésfeltevése, amit pl én is magaménak tudtam érezni, miszerint legyenek szívesek a nálunknál tapasztaltabbak/szerencsésebbek/elbűvöltebbek elárulni, hogy mivel táplálják magukban az olthatatlan tüzet Burgundia iránt.
Tényleg válaszokra és tippekre van igény a közösség részéről, nem hiszem, hogy bárki meg tudna sértődni clos bocsánatkérés-jellegű kommentjein, vagy ne tudná, hogy ő maga valszeg félig vakon keresgél, és azt is tudja, hogy nem fog megfizetni egy bizonyos kategória felett burgundit, mert elszáguldott mellettünk a kereslet árfelhajtó hatása. (Költségekre hivatkozni azért egy vicc, ezt mondjuk biztosra merném fogadni.)
Természetesen ez egyáltalán nem irányul a hardcore rajongók ellen - hisz épp őket szólítja meg a nagy pn-keresés kérdése...
Tájbor 2010.04.21. 22:45:03
Legutóbb ez nagyon tetszett: Chateau D'Etroyes Mercurey Cuvée Vielles Vignes 2006. Egy village-bor Cote Chalonnaise-ből valamivel 5000 HUF feletti áron.
Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.04.21. 23:27:27
@szulfit: milyen borász kategória a flying winemaker és hogyan viszonyul - ellenpontként? - ez a fogalom a kézműveshez és a pontozható minőséghez?
Nem ismerem Krizan urat, de ha ő lennék és nem én, picit nehezen érteném azt a mondatodat...
Nem ismerem Krizan urat, de ha ő lennék és nem én, picit nehezen érteném azt a mondatodat...
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.04.22. 06:12:14
@Szomjas Gödény: Én a legnagyobb tisztelettel hibásnak tartottam az egész humbugolós felvetést és kérdést.
Én nem vagyok különösebb Burgundia-rajongó nemhogy hardcore így Csaba kérdésére nem tudtam konkrétan választ adni, de jártamban keltemben futottam ittam már kellemes élményt okozó burgundiaiban a 15-30 euróért. Pont annyiba mint bármely más megbecsülésnek örvendő vidékről származó borok közül.
A kérdést és a halvány bezzegelést azért nem értem, mert tudtommal a magyra termelők 99% keményen dolgozik azért, hogy hasonló megbecsülésnek örvendjenek a boraik mint a borgindiai kollégiáiké.
Egy 30 ezer hektáros kétezer éves borvidéknek több évtized munkája és egy komoly paradigmaváltás után sikerült megtalálni azt a piacot ahol képesek az összesen ott megtermelt bor egy részéért prémium árat fizetni az egy nagyszerű dolog.
A magyarországi döntéshozóknak, régiófejlesztésért felelős politikusoknak, kis- és nagytermelőknek de még a fogyasztóknak is érdemes meglátni, hogy mitől is jutott oda Burgundia oda ahol most tart. Messze nem arról van szó, hogy középvacak lőrét árulnának csillagászati áron a burgundiai termelők, hanem arról, hogy a piaci igényeknek és fizetőképességnekb megfelelően be van árazva a termékpiramis minden szintje.
A brugundiaikat kritizálni, hogy nem tudnak a magyar asztalra a magyar kereslet fizetőképességéhez beárazott bort készíteni szerintem olyan mintha egy ulanbátori blogger panaszkodna, hogy az a kevés tokaji amihez hozzáfér az vacak, amit külföldön árulnak az drága és a mongol borbarátai se, tudnak tuti tippeket adni, de bezzeg a kumisz az mindent visz :)
Én nem vagyok különösebb Burgundia-rajongó nemhogy hardcore így Csaba kérdésére nem tudtam konkrétan választ adni, de jártamban keltemben futottam ittam már kellemes élményt okozó burgundiaiban a 15-30 euróért. Pont annyiba mint bármely más megbecsülésnek örvendő vidékről származó borok közül.
A kérdést és a halvány bezzegelést azért nem értem, mert tudtommal a magyra termelők 99% keményen dolgozik azért, hogy hasonló megbecsülésnek örvendjenek a boraik mint a borgindiai kollégiáiké.
Egy 30 ezer hektáros kétezer éves borvidéknek több évtized munkája és egy komoly paradigmaváltás után sikerült megtalálni azt a piacot ahol képesek az összesen ott megtermelt bor egy részéért prémium árat fizetni az egy nagyszerű dolog.
A magyarországi döntéshozóknak, régiófejlesztésért felelős politikusoknak, kis- és nagytermelőknek de még a fogyasztóknak is érdemes meglátni, hogy mitől is jutott oda Burgundia oda ahol most tart. Messze nem arról van szó, hogy középvacak lőrét árulnának csillagászati áron a burgundiai termelők, hanem arról, hogy a piaci igényeknek és fizetőképességnekb megfelelően be van árazva a termékpiramis minden szintje.
A brugundiaikat kritizálni, hogy nem tudnak a magyar asztalra a magyar kereslet fizetőképességéhez beárazott bort készíteni szerintem olyan mintha egy ulanbátori blogger panaszkodna, hogy az a kevés tokaji amihez hozzáfér az vacak, amit külföldön árulnak az drága és a mongol borbarátai se, tudnak tuti tippeket adni, de bezzeg a kumisz az mindent visz :)
alföldimerlot 2010.04.22. 06:34:59
@BZoltan: Vidéki, vagyok, de nem ennyire. Hosszú évek óta naponta több órát töltök boros cikkek olvasásával, a külföldi borokat a legritkább esetben szerzem be, szerezzük be itthonról. A jó szerencse olyan borbarátokkal áldott meg, akik nem sajnálják a pénzt a jó borra, ha kedvük úgy hozza, egy hosszú hétvégére, vagy hétre bármikor kiruccannak kedvenc külföldi borvidékükre. Szóval nem ez a szűk keresztmetszet, és ezt a korábbi posztok is világossá tették.
És 15-30 euróért a világ szinte bármely borvidékén nagyon komoly borokat adnak. Szerencsére.
És 15-30 euróért a világ szinte bármely borvidékén nagyon komoly borokat adnak. Szerencsére.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.04.22. 07:08:16
@alföldimerlot: Nem rólad írtam amit írtam. Hanem arra, hogy te kérted az olvasókat, hogy mutassanak olcsó és ütős burgundit. Olyanokat kérdeztél akiknek a túlnyomó többsége tényleg csak és kizárólag a Magyarországon kapható burgundiból meríthet. Így tudható volt előre, hogy nem fognak százával bort ajánlani neked.
Burgundiával pedig az a legnagyobb baj, hogy a helyén van nagyon. Nagyon, nagyon, de tényleg nagyon szeretne kivétel nélkül minden magyar borvidék úgy a helyén lenni mint Burgundia.
Nekem a legtöbb nem magyar bor amiért pénzt adok az a 15-30 eurós kategóriába esik. Ebben az árkategóriában én nem találom a burgundiai borokat rosszabbnak mint bármi más vidék borát. Én ezért nem tartom humbugnak Burgundiát.
Burgundiával pedig az a legnagyobb baj, hogy a helyén van nagyon. Nagyon, nagyon, de tényleg nagyon szeretne kivétel nélkül minden magyar borvidék úgy a helyén lenni mint Burgundia.
Nekem a legtöbb nem magyar bor amiért pénzt adok az a 15-30 eurós kategóriába esik. Ebben az árkategóriában én nem találom a burgundiai borokat rosszabbnak mint bármi más vidék borát. Én ezért nem tartom humbugnak Burgundiát.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.04.22. 07:12:51
@BZoltan: Ja, hogy a félreértést megelőzzem. A helyén levés alatt azt értem, hogy van fizetőképes és stabil piaca, vagy igen jó koncepciója, működő termelési modellje, arculata, híre és kiválóan beárazott termékpiramisa amiben minden réteg az árkategóriájában korrekt (nyilván ritkán besztbáj de a borvidékeknek ez ritkán cél)
Ezt nem kritizálni kell, hanem lemásolni :)
Ezt nem kritizálni kell, hanem lemásolni :)
Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.04.22. 09:15:37
A flying winemaker és az ulanbátori blogger...
Na, ma reggel is érdemes volt benéznem a netre pecázás előtt. :)))
Na, ma reggel is érdemes volt benéznem a netre pecázás előtt. :)))
clos 2010.04.22. 09:30:23
@Szomjas Gödény:
Azt hiszem, hosszú és sokaknak unalmas lenne felsorolni a birtokok neveit,melyek nagyon jó, illetve kiváló borokat készítenek dűlőről dűlőre, évjáratról évjáratra. Nem felsorolni kell, hanem megtapasztalni és megtanulni a birtokokat. BZoltan írta, hogy a burgundi borok piramisát nem kritizálni, hanem lemásolni kell. Annyit tennék hozzá, hogy nem a 'termékpiramist', hanem a szemléletet, ami a szőlőművelést és a borkészítést átszövi, azt kell nem lemásolni, hanem saját viszonyainkra - ide minden feltételt érek - átdolgozni és használni, A terroir-elméletet már nem alkalmazhatjuk, csak részben, mert azt már a burgundiak kitalálták. Ha irányelvként annyit elfogadnak a hazai borászok, hogy ne gondoljanak, ne gondolkodjanak 'termékpiramis' felől és ne beszéljenek 'termékről'. Nekik a lehető legjobb bort, amit a termőhely és saját tehetsége ki tud hozni, azt kell következetesen, évről évre elkészíteniük. Csak így lehet komoly borokat készíteni. A fogyasztó felé ez az egyetlen őszinte út. A 'piramis' magát fogja megteremteni, minden beszéd nélkül. Még annyit, hogy burgundi termelőt árról, piramisról és más hasonló dolgokról soha sem hallottam beszélni. DE ezt inkább BZoltánnak kellett volna címeznem :-) Üdv MGy
Azt hiszem, hosszú és sokaknak unalmas lenne felsorolni a birtokok neveit,melyek nagyon jó, illetve kiváló borokat készítenek dűlőről dűlőre, évjáratról évjáratra. Nem felsorolni kell, hanem megtapasztalni és megtanulni a birtokokat. BZoltan írta, hogy a burgundi borok piramisát nem kritizálni, hanem lemásolni kell. Annyit tennék hozzá, hogy nem a 'termékpiramist', hanem a szemléletet, ami a szőlőművelést és a borkészítést átszövi, azt kell nem lemásolni, hanem saját viszonyainkra - ide minden feltételt érek - átdolgozni és használni, A terroir-elméletet már nem alkalmazhatjuk, csak részben, mert azt már a burgundiak kitalálták. Ha irányelvként annyit elfogadnak a hazai borászok, hogy ne gondoljanak, ne gondolkodjanak 'termékpiramis' felől és ne beszéljenek 'termékről'. Nekik a lehető legjobb bort, amit a termőhely és saját tehetsége ki tud hozni, azt kell következetesen, évről évre elkészíteniük. Csak így lehet komoly borokat készíteni. A fogyasztó felé ez az egyetlen őszinte út. A 'piramis' magát fogja megteremteni, minden beszéd nélkül. Még annyit, hogy burgundi termelőt árról, piramisról és más hasonló dolgokról soha sem hallottam beszélni. DE ezt inkább BZoltánnak kellett volna címeznem :-) Üdv MGy
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.04.22. 10:53:11
@clos: Tökéletsen igazad van ami a "termék" és "termékpiramist" kifejezések használatát illet.
Osztom azon véleményedet, hogy ha egy borvidéken minden termelő kihozza a termőhelyből a maximumot a lehetőségeihez és az adottságaihoz képest akkor a piac automatikusan be fogja árazni a borokat.
Magyarországon az egyik fő probléma pont az, hogy nem létezik az a fajta piac ami eltartja Burgundiát és sok más elismert borvidéket.
Osztom azon véleményedet, hogy ha egy borvidéken minden termelő kihozza a termőhelyből a maximumot a lehetőségeihez és az adottságaihoz képest akkor a piac automatikusan be fogja árazni a borokat.
Magyarországon az egyik fő probléma pont az, hogy nem létezik az a fajta piac ami eltartja Burgundiát és sok más elismert borvidéket.
clos 2010.04.22. 12:05:01
@BZoltan: Így igaz! Ott van egy elmélet, amely cirka 1000 éves,van egy dűlő klasszifikáció , amely 75 esztendős, de a lényeges alapok 150-160 évre nyúlnak vissza. Tokajt vegyük ki a játékból, csak fókuszáljunk a vörös boros vidékekre: Van elfogadott, jónak tartott besorolás? Kialakult az szőlőfajta kör, amelyeket érdemes vagy kell telepíteni/termeszteni? /Most mintegy 20 kék fajtát találunk minden egyes borvidéken/. Hozzáértéssel,tehetséggel, időben pontosan véghez vinni minden szőlőmunkát, szüretelni és bort is készíteni - lehetséges, de milyen eredményekkel? Nem kell messze menni, hogy példét vegyünk: Tokaj is főleg három fajtát termeszt - abból kettő hazai!!! - a néhény zsebkendőnyi egyebet kivéve. Ehhez képest hogy állnak a vörös kékszőlős területek? MGY
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.04.22. 12:49:17
@clos: Igen, ezek az adatok már önmagukban is beszédesek. A leglényegesebb terület a dűlő klasszifikáció és a minőség-ellenőrzési és biztosító rendszerek használata.
A szőlőfajták számát illetőleg azonban nem értek egyet. Illetve csak részben.
Szerintem mielőtt kialakulna az egyes termőhelyekre való fajtaválaszték sok kísérletezésre és nagyon nyitott elmére van szükség. Játszani kell bátran akár több tucat fajtával sok-sok évtizeden át, hogy kitanulják a gazdák, hogy melyek azok a fajták amik a leginkább otthonra találnak az adott termőhelyen.
Ennek a folyamatnak még nagyon az elején járunk és én ezért jelenleg kontraproduktívnak tartok minden kezdeményezést amely akármelyik fajtát ki akarja nevezni zászlóshajónak.
Magyarországon a világégések és nyomorító politikai/társadalmi/gazdasági rendszerek miatt igazándiból még a filoxériavészt követő munkákat sem végeztük el. Nemcsak fajták tucatjai tűntek el nyomtalanul, de a szakértelem és a piacok is változtak és leginkább megszűntek.
A szőlőfajták számát illetőleg azonban nem értek egyet. Illetve csak részben.
Szerintem mielőtt kialakulna az egyes termőhelyekre való fajtaválaszték sok kísérletezésre és nagyon nyitott elmére van szükség. Játszani kell bátran akár több tucat fajtával sok-sok évtizeden át, hogy kitanulják a gazdák, hogy melyek azok a fajták amik a leginkább otthonra találnak az adott termőhelyen.
Ennek a folyamatnak még nagyon az elején járunk és én ezért jelenleg kontraproduktívnak tartok minden kezdeményezést amely akármelyik fajtát ki akarja nevezni zászlóshajónak.
Magyarországon a világégések és nyomorító politikai/társadalmi/gazdasági rendszerek miatt igazándiból még a filoxériavészt követő munkákat sem végeztük el. Nemcsak fajták tucatjai tűntek el nyomtalanul, de a szakértelem és a piacok is változtak és leginkább megszűntek.
takács bálint - zsebtévé 2010.04.22. 13:11:50
Én ezt nem értem. Nem is tudom hányadik post és hányszázadik komment után ennyire nem- vagy elérteni a kérdésfelvetést és ennyire elbeszélni egymás mellett illetve inkább másról beszélni - és magyarázni-magyarázkodni...
tb - zstv
tb - zstv
vinos 2010.04.22. 14:38:04
@alföldimerlot: Csak egy rövid megjegyzés. A 20-40 eurós tartományban több burgundiai bort is kóstolva a személyes tapasztalatom teljesen megegyezik a "burgundia-humbug" alap üzenetével. Ezek a borok jó de nem kiváló borok voltak és minőségük megfelelt a magyar 3-4 ezer köré árazott pinot-ok minőségével. Azzal viszont vitatkoznék, hogy "komoly borokat csak komoly áron lehet kapni (clos)". A helyzet ugyanis az , hogy 30-50 euróért igenis lehet csúcsminőségű pinot-t is inni csak azt nem ezen a kontinensen kell keresni. Érdemes elolvasni Matthew Jukes kóstolási jegyzeteit a Decanterben, ahol több új-zélandi pinot kapott 18.5-19/20 pontot az említett árkategóriában. Személyes tapasztalatom ezeket a pontokat- az általam kóstolt tételeknél- megerősíti. Érdemes lenne néha egy-két új-zélandi bort becsempészni ezekbe a francia-magyar párviadalokba és kellemes meglepetésben lenne részetek.
clos 2010.04.22. 14:40:50
@BZoltan: Már csak röviden. Nem hiszem, hogy szükség lenne nagy kísérletezgetésekre. A magyar , illetve Közép-eu-i fajtákat kell előtérbe helyezni. Ha nemzetközi dicsőségről áhítozunk, akkor kizárólag a hazai fajták érdekesek. Vagy utángyártók akarunk lenni? Akkor az újvilágiakkal kell küzdenünk árban és minden másban. Nem hiszem, hogy valamely hazai termelőnek kell elkészítenie világi szinten az évjárat 86482-ik cabernet-jét vagy esetleg pinot-ját. Eger környékét a XIX. sz-ban 80%-ban kadarka borította. 1945 után szinte az egész ültetvényt hagyták kipusztulni. Most jó 20 hektár van, ami fiatal ültetvény. Nagyon kevés. Megygőződésem, hogy Vilányban nem kellene pinot noir-ral, de chardonnay-val sem kísérletezni. Túlságosan meleg van. Így Egerben a bordeaux-i fajták kétségesek. De a lényeg az, hogy nem lehet manage-elni 20 fajtát. Képtelenség. MGY
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.04.22. 14:46:44
@clos: Szerintem egyetértünk. Igazad van azt illetőleg, hogy a hagyományosan kárpát-medencei fajtákkal érdemes foglalkozni és hosszú távon a kitörési pontok semmiképpen nem az úgynevezett világfajták.
Ugyanakkor a filoxéria pusztítása után nem talált igazán magára a magyar fajtaválaszték. Tucatszám tűntek el régi fajták és ami maradt azokból is a nagy hozamú, intenzív tömegtermelésre alkalmas klónokat ültették leginkább ész nélkül.
Amúgy például a Châteauneuf-du-Pape AOC-ben kivállóan megküzdenek a majd 20 fajtával :)
Ugyanakkor a filoxéria pusztítása után nem talált igazán magára a magyar fajtaválaszték. Tucatszám tűntek el régi fajták és ami maradt azokból is a nagy hozamú, intenzív tömegtermelésre alkalmas klónokat ültették leginkább ész nélkül.
Amúgy például a Châteauneuf-du-Pape AOC-ben kivállóan megküzdenek a majd 20 fajtával :)
akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.04.23. 10:51:13
@shiraz: András, bocs, a túlárazásos beszólás nem Nektek szól, ha így jött le, elnézést kérek. A Comte Armand-nak ennyi az ára, Hollandiában is, máshol is, tisztában vagyok vele.
Azzal is egyetértek, hogy igya mindenki azt, ami ízlik neki.
Viszont ahhoz tartom magam, hogy ha valaki induláshoz ajánl burgundit, akkor abból én a Leroy-t biztosan kihagynám, hiszen eléggé megosztó (és drága is). Ha nem jön be a kóstolónak, akkor ismét "humbug"-ot fognak kiáltani.
btw, a múltkor azt mondtad, hogy terveztek egy kiadós burgundi kóstolót, a tavalyihoz hasonlóan (ami egyébként baromi jó volt szerintem).
Üdv,
András
Azzal is egyetértek, hogy igya mindenki azt, ami ízlik neki.
Viszont ahhoz tartom magam, hogy ha valaki induláshoz ajánl burgundit, akkor abból én a Leroy-t biztosan kihagynám, hiszen eléggé megosztó (és drága is). Ha nem jön be a kóstolónak, akkor ismét "humbug"-ot fognak kiáltani.
btw, a múltkor azt mondtad, hogy terveztek egy kiadós burgundi kóstolót, a tavalyihoz hasonlóan (ami egyébként baromi jó volt szerintem).
Üdv,
András
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.04.23. 11:20:17
@akov: No, arra mennék én is, sajnos tavaly nem tudtam...
Ezúton is jelentkezem :)
Ezúton is jelentkezem :)
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.04.23. 11:23:57
Beütött tegnap a meglepetés:
kibontottam Hagymásiék 2005-ös kadarkáját, ami aranyérmes lett egy itthon rendezett nemzetközi kadarka-versenyen, ha jól emlékszem ennyi én után. A VinAgorán nem igazán tetszett kutyafuttában,
most viszont, 4-5 évvel szüret után azt hozta, amit pinot-któl szoktam várni, és nem igazán kapom meg. Nem volt nagy bor, de kellemes, illatos, ízes, kiegyensúlyozott, nagyon tetszett...
Lehet, hogy érdemes lenne 10 évet érlelni ezt a bort is? Irány a kadarkának, esetleg némi lendület a kadar/pinot hasonlatnak?
kibontottam Hagymásiék 2005-ös kadarkáját, ami aranyérmes lett egy itthon rendezett nemzetközi kadarka-versenyen, ha jól emlékszem ennyi én után. A VinAgorán nem igazán tetszett kutyafuttában,
most viszont, 4-5 évvel szüret után azt hozta, amit pinot-któl szoktam várni, és nem igazán kapom meg. Nem volt nagy bor, de kellemes, illatos, ízes, kiegyensúlyozott, nagyon tetszett...
Lehet, hogy érdemes lenne 10 évet érlelni ezt a bort is? Irány a kadarkának, esetleg némi lendület a kadar/pinot hasonlatnak?
tomlaker 2010.04.24. 08:49:55
a humbugozást ha voltál tegnap(elött) bécsben szerintem végleg lezártad.
olyan hibátlan burgundiai tételek voltak, ami ha nem győzőtt meg valakit, akkor kimondható a hiba az ő készülékében van
olyan hibátlan burgundiai tételek voltak, ami ha nem győzőtt meg valakit, akkor kimondható a hiba az ő készülékében van
vörös és fehér 2010.04.24. 14:24:52
@tomlaker: ez pontosan így volt, feszes, elegáns pinot-kat hozott mind az öt termelő.
az a baj, hogy a memóriám kicsit lukas, de talán a Domaine Daniel Rion & Fils-nél rá is kérdeztem az árra, az alap pinot (vosne-romanée) pincénél 20 eur körül van, és talán a grand cru-re is 100 alatti árat mondtak.
az a baj, hogy a memóriám kicsit lukas, de talán a Domaine Daniel Rion & Fils-nél rá is kérdeztem az árra, az alap pinot (vosne-romanée) pincénél 20 eur körül van, és talán a grand cru-re is 100 alatti árat mondtak.
tomlaker 2010.04.24. 17:58:55
épp rájuk gondoltam:
náluk a vosnee romanee beaux monts 2007!!! olyan bor volt, amilyen (szigorúan) szerintem nem készült még idehaza.
a vougeot-juk meg tökéletest közelítette.
náluk a vosnee romanee beaux monts 2007!!! olyan bor volt, amilyen (szigorúan) szerintem nem készült még idehaza.
a vougeot-juk meg tökéletest közelítette.
2010.04.25. 22:17:05
@shiraz: arra valszeg végre én is benevezek, ha jut hely. várom a hírlevelet. :)
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.04.26. 00:50:54
@tomlaker: Nahát, nekem is a Les Beaux Monts volt a legemlékezetesebb!
A többi is nagyon szép volt, ráadásul minden termelőtől - legalább most úgy érzem, hogy tudom mit kéne keresni...
De szerintem az alapbor 40 eur volt, és onnan kúszott fel 60-80-(95-)100-ig a premier cru-kön át a grand cru-ig,
venni egyikből sem vettem volna épp ezért.
@shiraz: hirdess több időpontot, szerintem összejön csak ez alól a poszt alól egy 40 fős előjegyzés :)
A többi is nagyon szép volt, ráadásul minden termelőtől - legalább most úgy érzem, hogy tudom mit kéne keresni...
De szerintem az alapbor 40 eur volt, és onnan kúszott fel 60-80-(95-)100-ig a premier cru-kön át a grand cru-ig,
venni egyikből sem vettem volna épp ezért.
@shiraz: hirdess több időpontot, szerintem összejön csak ez alól a poszt alól egy 40 fős előjegyzés :)
nemjo 2010.04.27. 22:21:08
@borelite:
Ugyanígy gondolom!
Egy frissen Kossuth-díjazott alternatív rockzenész áldozta föl a Luka készletének zömét egy spontán esti alkesz-partyn, és még engem - a villányi zsákutcában szocializálódott borsznobot is lenyűgözött a Luka PN friss - gyümölcsös harmóniája!
Ugyanígy gondolom!
Egy frissen Kossuth-díjazott alternatív rockzenész áldozta föl a Luka készletének zömét egy spontán esti alkesz-partyn, és még engem - a villányi zsákutcában szocializálódott borsznobot is lenyűgözött a Luka PN friss - gyümölcsös harmóniája!
AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2010.04.28. 08:24:54
@nemjo: most már biztos, hogy ez a bor kell nekem :)
SLACÓ 2010.04.28. 18:58:31
A magyar mezőnyből többet is kóstoltam, tetszettek: Gál Tibor Síkhegy '06, Gróf Buttler '04, St. Andrea '07, Orsolya '07, Vylyan '06, Szentesi '07, Domaine Gróf Zichy '04 és a Debreczeni birtokról mindegyik pinó.
Utolsó kommentek