Matt Kramer nemrégiben azt vette sorra, hogy egy borújoncnak mit érdemes tudnia, ezúttal arról mesél, hogy miként érdemes elmélyedni a borok világában. Merthogy ezt is gyakran kérdezik tőle. És ő rendszerint homályosan csak annyit felel, hogy „meg kell állapodni”. Ez alatt azt érti, hogy egy idő után érdemes lehorgonyozni egy kiválasztott borvidék vagy bortípus vagy fajta mellett, és azt alaposabban megismerni. Mindenki ismer olyan fogyasztót, aki már rengeteg bort megkóstolt, van átfogó képe a borok világáról, komoly lexikális tudással rendelkezik, de tudása mégsem igazán mély és alapos, nem tekinthető „bortekintélynek”. Kramer azt állítja, hogy ennek oka rendszerint a túl nagy étvágy. A világ teljes borpalettájának megismerése túl nagy feladat, ha sokat markolunk, keveset fogunk.
Persze ha tényleg kezdők vagyunk, akkor először az általános műveltség megszerzésére kell törekednünk. Enélkül hogyan is tudhatnánk meg, hogy mi az, ami nekünk való, és mi az, amivel szeretnénk alaposabban megismerkedni.
Ám ha kijártuk már az általános iskolát, vagyis találkoztunk a világ főbb fajtáival, megismertük a legfontosabb bortermelő vidékeket, akkor a továbblépés érdekében érdemes lesz leszűkíteni az érdeklődésünk körét. Tegyük föl magunknak a kérdést: milyen bort iszunk legszívesebben? Meglepően könnyű lesz rá válaszolni. Ha jobban szeretem a merlot-t, mint a cabernet-t, vagy jobban kedvelem az ausztrál borokat az óvilágiaknál, akkor ez egy olyan hely, ahol érdemes "letelepednünk", ahol érdemes "letáboroznunk". Ne aggódjunk, szabad többet is választani.
Innentől egyszerű a recept: fogyasszuk rendszeresen a kiválasztott terület borait, mélyedjünk el a termelőiben, az évjárataiban, a stílusaiban! E szűkebb területet vizsgálva általános ismeretekhez juthatunk: milyen különbséget okoz egy melegebb évjárat? Milyenek a legjobb borok egy nehéz évben? Mit tudnak egy kiemelkedő, és mit egy átlagos termelő borai? Idővel kialakul egy speciális megértés is egy-egy területről, és elkezdjük felismerni a borait – ez újabb csavart visz a játékba. Hirtelen nem csak büszkék lehetünk magunkra, de kialakul bennünk egy kép arról, hogy milyenek "a" tokaji, somlai vagy kaliforniai borok. Akár új kedvenceket is találhatunk. Így a borvilág egy kis metszetével foglalkozva nemcsak kedvenceinknek válunk értő fogyasztójává, hanem általános érvényű tudásra is szert teszünk. Richard Nelson antropológus szavaival: "Lehet, hogy többet tanulhatunk abból, ha ugyanazt a hegyet másszuk meg százszor, mintha száz különböző hegyet hódítanánk meg."
Aki minden hegyet meg akar mászni, az örökre turista marad a borok világában.
Utolsó kommentek