Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Gere

Látogatóban Gere Attilánál

2006.11.03. 10:50 - csite

Egy név, amelyet mindenki ismer, aki egyszer már ivott minőségi bort. Fogalom, a villányi triumvirátus legnagyobb ívet befutott tagja. Sztárborász, ha a bulvármédia szerint címkézzük fel. Egy sikeres, tudatos ember, amit én láttam belőle.

Egy spanom – akivel volt egy-két boros műsorbeli közreműködésem (ami szombaton, a 27. szám után megszűnt), de hát ma már az olyan műsorra, ahol nem a borász fizet, ajándékoz, nem vevők a kereskedelmi médiumok, maradnak helyette a Marcsi-féle nyihogásszerű izék – invitált már régóta a délpannon vidékre. Na de nem is ez a lényeg, szóval elmentem. A megbeszélt időpont előtt volt kb. 20 percem a környékbeli szőlőkben bóklászni, bízva abban, találok még tőkén szőlőt. Nos, a szüret szinte mindenhol lezajlott már, de felhívnám a gazdák figyelmét, tessék a szüretelő had körmére nézni, mert nem okozott nagy problémát fürtöket találni a tőkéken. Ami viszont már itt érződött, hogy nagyon szépen érett volt a cabernet franc, amit találtunk, semmi fanyarság, kesernye, saccolva kb. 21-23-as cukorral. A csemegézés után érkezés a Villány határában (Nagyharsány felé) található birtokközpontba, ami a világ minden helyén megállná a helyét, annyira modern hatású, igaz, nekem kicsit tájidegen. Valamiféle svábos stílben jobban tetszene a dolog. (Megjegyzem még, az innen nem messze épülő Sauska-komplexum kategóriákkal grandiózusabb)

Házigazda kedélyesen fogad, azt hiszem, gyorsan megtaláltuk a közös hullámhosszot, gyorsan bevágtatunk a szüret friss levét tartalmazó tartályok közé, megnézzük a murcit, mustot, és kóstolásra bizony a merlot-must (Solus-gyanús!) kimagaslóan kitűnőnek tűnik, már most felfedezhetőek a zászlósborban is megtalálható jegyek. Utána lemegyünk a pincébe, azaz hordótérbe, ami kicsit rideg számomra, fura érzés ez, na. Maradi lennék!? Lefelé menet átvesszük a birtok méreteit, ami jelenleg 68 ha, igaz, a másik céggel közösen (Gere-Weninger 8 ha), ebből kb. 4-5ha nem terem még. A terhelés visszafogott a prémium kategóriánál (15%) és a középkategóriánál (25%), a termékpiramis zömét adó fajtáknál (60%) viszont lazábbra engedett, a rentábilisság miatt. Ha jól emlékszem, 10 családnak ad munkát a szőlőben a birtok, akik utasítás szerint végzik el a munkákat, ahogy kivettem a gazda szavaiból, kevesebb panasz van rájuk, mint sok más borvidéken. Mégiscsak dolgos emberek laknak errefelé, ahogy a környéken minden településen ez látszik is, rendezettség mindenhol. A cégnél a fluktuáció minimális, köszönhető ez a tisztességesnek mondható béreknek és a jó munkakörülményeknek. Rendben mennek itt a dolgok, jó a szervezettség, ez látszik.

A hordórengetegben gyorsan rákerül a szó a tölgyekre, amelyek a fát adják a dongához. Megtudom, hogy a mecseki tölgy cseressége nagyon jelentős, hatalmasat tud borítani gyengébb borokon, ezért óvatosan kell vele bánni. Ennél finomabb alapanyag a somogyi tölgy, de az igazán nagy minőségű a zempléni tölgy, egészen finom szerkezet, szenzációsan jó aromatika. A sorokat piros hasú barrikok alkotják, egymás tetejére is ültetve, látványos.

Az érlelőtérben kóstolt borokról nem készítettem hosszú jegyzetet, inkább csak próbáltam odafigyelni mindenre, és a tapasztalatokat leírni. A borok relatíve magas hőmérsékleten érnek, ami 16-18 Celsius-fok, ez a gyorsan forgó készlet miatt is szükséges. 2005-ös és friss, 2006-os borokat ízlelgettünk, amelyek területenként elkülönítve értek. Elmondhatom, hogy minden minta hozott egy standard szintet, zöldesség, nyersesség nem volt felfedezhető egyikben sem, zamatanyagban gazdagok voltak, amiben eltértek, az leginkább a gyümölcsösség és a vastagság. A pince próbál a hazai kékfrankos, kékoportó, olaszrizling mellett, a nálunk ismert bordói fajtákon (CS-CF-M) kívül másikakkal is kísérletezni, ilyenek a medoc noir, syrah, tempranillo, amelyekből készült borral már a kereskedelemben is lehet találkozni. A syrah egy vékonyabb, gyümölcsösebb vonulatban volt érezhető, talán az ausztrál vonalra hajazott, a tempranillo zömök volt, de kissé harsány, az általam eddig ismertekhez képest, a medoc viszont buja, kerek, fűszeres, harmonikus. Talán ez utolsó hangsúlyosabb szerepet játszik majd a közeljövőben. A merlot szerintem mindkét évjáratban pazar, ennek ellenére a tavalyiból valószínűleg nem lesz Solus, mert nem hozza azt a töménységet, amit eddig nyújtott. A cabernet franc-ból az előző évi már most hihetetlen szép állapotban van, kerek, sima, fineszes és zamatos. Az idei pinot noir pedig végre szakít a klasszikus villányisággal, nem akar túl vastag lenni, hanem inkább játékos. A dűlők közül messze kiemelkedett a Fekete-hegy, volt egyedisége, ami a többinél kevésbé volt észlelhető, persze itt idősebb tőkék teremnek leginkább, ha erre lehet fogni.

A kóstolóteremben megnéztünk pár palackos tételt is közösen, egy tartalmas beszélgetéssel körítve. A borokról a jegyzetek:

Kopár 2003: Nem volt tervezve a bor, de szerencsére asztalra került, számomra az utóbbi idők legnagyobb csalódása a birtoktól. Érett, meleg áramlattal kezd, később halványan tűnik fel, gyümölcs csak nagy képzelőerővel. Szájban robusztus, sok tanninnal, ami édes, de mellette kesernyés is. A kilencvenes évek eleji rusztikus stílust viszi. Utóízében felbukkan egy finom kávésság, kis tejszínnel, közepesen hosszan cseng le. Meglátásom szerint a bor jó alapanyagból készült – még hordómintaként tetszett is anno –, de talán túlzottan sokat töltött hordóban, amitől a váza megmaradt, de díszeit elvesztette. Gere szerint talán pár év múlva kinyílhat, de remélem, nem bántom meg vele, szerintem ebben ő sem hisz igazán. Persze rossznak nem nevezném a bort, messze fölé nő a hazai vörösek átlagának, de ezzel nem megyünk semmire.

Kopár 2004: Gyengébbnek tartott évjárat, mégis már kezdéskor jól indít. Meggyes, fűszeres, lendületes illattal nyit, pici narancshéjra emlékeztető jegy színezi a képet. Szájban kerek, finom érzetű tannin, és kevesebb a megszokottnál. Élettel teli, harmonikus bor, elhagyva a nehéz, rusztikus vonalat. Utóíze hosszú, gyümölcsös, picinyke fanyarság ront csak rajta.

Syrah 2005: Nem az istállós világból való. Inkább újborosan friss, ropogós gyümölcsösség, málnával, eperrel, cseresznyével, meggyel. Élénk savval bír, zamatossága közepesen gyümölcsös, kicsi fűszerességgel. Utóíze közepesen hosszú, savhangsúlyosan ürül ki, de még nem bántóan.

Solus 2004: Meleg, klasszikus pemetefüves, málnás, feketeszedres illat, bujaság. Ízben szintén ezek jönnek, tömör szerkezettel, finom eleganciával, arányos tanninnal. Utóíze karakteres, pazarul gyümölcsös, nagyon hosszú.

CF Selection (G-W) 2004: Friss fűszeresség, csokival, marcipánnal, melegséggel. A csersav kerek, de nem teljesen édeskés, halovány nyersesség felsejlik, de rövid időre, mert ez is buján fűszeres, fineszes, kellő gyümölccsel színezve a képet, utóíze közepesen hosszú, sima.

Cédulás (KF-PN-MN) 2005: Narancsos, fűszeres, meggyes, áfonyás illat, szájban is nagyon összetett, de még nem teljesen kerek, lendületes, jó szerkezetű bor, hosszú, gazdag lecsengéssel.

Arra a kérdésre, miként fér meg a piacon a Gere márkanév alatt az olykor halovány minőséget megütő kékoportó és a Solus, azt a választ kaptam, hogy anyagilag sokak számára elérhető így a név, ezzel talán ráállítható a felfelé emelkedő pályára a potenciális fogyasztó. Mindenki döntse el magában, ez-e a helyes út. Számomra nehezen emészthető ez. A borok árának színvonalát leginkább a fogyasztó határozza meg, ami a felső szinteken jókora sznobsággal párosul. Jól észrevehető, hogy a birtok előre gondolkozik, egyre inkább teret nyer a gyümölcsösségre törekvés az eddigi értékek megőrzése mellett. A gyorsabb érés sok kockázatot rejt, amire szerintem a 03-as Kopár jó példa. Az új fajtákkal való kísérletezés sok meglátásra ad lehetőséget, van, ami meghatározóvá is válhat hosszabb távon. Az bizton állítható, hogy a cabernet franc, merlot lelt leginkább hazára e borvidéken, mostanság alig van valaki, aki cabernet sauvignont ültetne, a kékfrankost meg még inkább ismeretlenként kezelik, ha komolyabb minőségű bor készítése a cél. És hogy mi is a birtok vezérfonala, mihez méri önmagát, mire törekszik? Nem kisebb dolog, mint a bolgheri istenség, az Ornellaia. Ha jól megnézzük a termékpalettát, valóban leesik, hogy a Solus=Masseto, Kopár=Ornellaia, CS Barrique=Le Serre Nuove. Sok sikert hozzá!

Címkék: helyszíni szemle shiraz merlot villány pinot noir kékfrankos cabernet franc cabernet sauvignon gere medoc noir ornellaia kopár solus

47 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr5417097

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: silfix.ir 2017.12.05. 21:20:29

Akciócsomag: 30-50 százalékos kedvezmény a Garage Store-ban - Budapest Butik

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

py 2006.11.03. 13:21:21

Mielőtt beindulna a Gere-fikázás: rám pár éve kezdő borisszaként nagy hatással volt a birtokon tett látogatás. Persze én sem a kékoportón "kapaszkodtam fel" a bor iránt elkötelezettek táborába. Három Gere-kóstolón való részvétel után azt mondom, szép-szép a Kopár (vagy, a cikk szerint, néha kevésbé szép), és persze ez a felépített márkanév, de a Gere-Weninger cabernet franc simán állva hagyja, fontos játékosa a hazai mezőnynek. Persze szívesen összevetném más "topfranc"-okkal, ha a pénztárcám engedné... És a 2000-es CabSauv is szép élményeket szerzett úgy öt-hatévesen, ráadásul a még megfizethető kategóriában. Érdekes, hogy 2003 viszont mintha beváltatlan ígéret maradt volna Gerééknél.

Művelődő 2006.11.03. 13:36:56

Bock,most Gere...Szezon van?Nem vagyok egy "Gere-fan",fikázni sem szeretnék,de egy merlot-kóstolón amin Primarius,Don Simon és egy-két egyéb futott a hazaiakból,a Solus kiemelkedett...Az valóban gyönyör tud lenni.Az rendben is lenne,kérjen érte.De azok a többezer Ft-os vörösek,amik csapba kerülnek -de itt is megkapják a 2 pontot- azok felháborítóak!Persze,nem kell háborogni:többezerért ragyogó magyar vöröseket lehet venni!Az meg,hogy csite egy hullámhosszon volt de nagyon gyorsan,meg sem lep:)kiderül a cikkből.

Dr. Justizmord 2006.11.03. 14:20:33

Közhely már, így ragozni sem kell amit ezek szerint maguk sem tagadnak: a felárazott csúcsboraik eladják a gyenge-közepes tönmegboraikat, ugyanakkor utóbbiak semmivel sem jobbak mint a fele annyiba (sem) kerülő kevésbé befuttatott brandek. És akkor a hétköznapok kis csodáiról (Simon, Tóth István, Juhász tesók, Németh Attila stb.) nem is beszéltünk.
Persze ha egy tipikus vendéglátóhely borlapját tekinted, szembesülhetsz vele, hogy csak a Bock van meg a Gere. Ennek az oka pedig a mennyiség, egyszerre jelen tudnak lenni hipertől a zenés-táncosig mindenhol, aki évente három palack bort iszik, 90% hogy az övékébe szalad bele.
Számomra csak az a fura hogy az általam pozitív elenpéldaként felhozott mátraaljai-egri igényes pincészetek, de a szekszárdiak közül is sok a nagyjából ekkora birtok, tehát az itthon tipikusnak mondható 60-80 hektáron gazdálkodik, így kevésbé tudom megmagyarázni a hegemóniájukat. Hacsak nem arról ban szó hogy az ehhez a nyomasztó piaci mindenhol jelenléthez szükséges irdatlan palackszámot vásárolt szőlőből egészítik ki nem kis részben.
Igaz, erről Csite nem kérdezte a házigazdát.

csite 2006.11.03. 14:34:10

Hogy mitől van, az hogy ők mindenhol ott vannak!? Attól, hogy elsőként indultak, és jól ismerték fel a piaci lehetőségeket. Amire felnőttek az általad is említettek, addigra nekik már kialakult brendjük volt, remekül bejáratott fogyasztói körrel, és ehhez kitűnően asszisztált a média is.

Dr. Justizmord 2006.11.03. 15:46:57

Ez nyilvánvaló, elsőként és ügyesen építették fel a brandjüket. Én inkább azon csodálkoztam hogy 68 hektárról hogy tudták így beteríteni az országot. Bár ha úgy veszem, akkor a feltörekvő brandek előtt is fényes jövő van, ezek szerint nem korlát a limitált birtokméret. :-)

derelyegrádi szellem 2006.11.03. 16:21:49

Én először akkor rendültem meg a megvásárolt 2003-as Kopáron elolvastam, hogy 60.000 palack készült belőle. Még nem bontottam fel, de a 60.000 egy kicsit soknak tűnik. A 2004-est kostoltam, de megvenni már nem fogom.

Dr Justizmord

Lehet, hogy nem "tipikus vendéglátóhely" (egyébként az) de ha elmész a Pomodoroba (Arany János utca) nem csak Bockot, meg Gerét találsz. Rendelhetsz pl. Kalót is. (Feketecseresznye pincészet cebernet-merlo házasítás). Csak azért mondom, mert szerencsére van már olyan étterem is, aki túl bírt, és mert lépni azon, hogy aki drága/elegáns/márkás stb. bort akkar inni az úgyis Bockot vagy Gerét kér. Ez persze nem Geréék hibája, ők brandekkel trendeket szolgálnak ki. (szemben a 60.000 palackkal, az Gere vagy a rendszer hibája)

csite 2006.11.03. 18:22:18

Lehet szörnyülködni a palackszámon, de ugye az Ornellaia sem 500 palackban készül. De pl. 60.000 Kopár, nagyon kényelmesen lejön 15ha-ról! És aki ilyen bort vesz, az azt is tudhatná milyen korlátai, értékei vannak egy ekkora terület/palackszámú bornak.

a Kaló=Feketecseresznye nem fedi a valóságot!

A magyar gasztronómiának jó fokmérője a borlap. Bár csak itt is lett volna annyi fejlődés, mint a borászatban az eltelt másfél évtizedben!

Balatoni 2006.11.04. 11:04:53

Én nem igazán értem , hogy tudnak 60h szőlőből , évi 500.000 palackot kihozni. A Gere régen (2004,2005) az Alföldről is vásárolt bort , gyenge-közepes tönmegborait biztos hogy vásárolja .
Igaza van , mi vagyunk a hülyék ...a neveket isszuk , nem a borokat .
Szerintem Szekszárd sokkal reálisabb árakon kínálja a borait (Sebestyén , Márkvárt , Dúzsi stb.) mint Villány .

Balatoni 2006.11.04. 11:06:32

Csite - hány karton bort kaptál ingyen a Gerétől ?

tf1 2006.11.04. 15:35:53

"60h szőlőből , évi 500.000 palackot"

Az 62,5 hl/hektár. Miért ne lehetne? Csak ez nem több ezer ft-os bor.

Szegediszomelijé 2006.11.04. 17:18:50

Szerintem is magasak a villányi árak. De miért lenne alacsonyabb, ha ennyiért is elfogy? Őszintén, ki adná olcsóbban, ha viszik, mint a cukrot? Tegnap Bock borvacsorán kóstoltunk 2005 -ös! Cab.S-t... Mert a 4-es már mind elfogyott... Az egriek -mátraiak meg most tolják az orrunk elé a 2003-at mert a 4-es még hordóban van. Egyébként olyan is volt, Sz. Matyi CS-CF 2003-a simán veri -persze jóval olcsóbban. Hát, ez van! Azért ne feledjük, Gere mester a Solussal jól odaköszönt a Petrusnak -erre azért legyünk büszkék! És minden tiszteletet megérdemel. Az ő neve ma ennyit ér a piacon, ha fanyalgunk, ha nem.

tomlaker 2006.11.04. 20:42:33

ezzel az odaköszönt a petrusnak legendával csak óvatosan.
lehet hogy magyar szájnak kedvesebb, de ettől még gere egy jelöletlen pont (sajnos) a világ bortengerében, mig a petrus nagyon nagyon régóta meghatározza a világ borkulturáját, annak egyik sarokköve.
persze ettől még a solus nagyon jó, és gere attillára is nagyon büszkék lehetünk, de csak objektiven és reálisan lássuk a világot:
szvsz

nemjo 2006.11.04. 22:32:47

Szekszárdnak ugyanúgy megvannak a divatos , felkapott és ennek megfelelően drága borászai , mint Villánynak (pl. Takler , Vesztergombi) persze ez minőségben is közel azt a szintet jelenti.
Attilának én pont a ma már nem divatos régi rusztikus stílusát kedveltem , olyannyira , hogy a 2005 ös syrah- ját meg sem vettem. Kétszer kóstoltam , először nagyon vékonykának találtam , másodszorra sem lett a kedvencem , pedig összesen 11 fajtatársával izleltük össze.
A 2004es Solus-t nem értem , nem hittem volna , hogy kihozza abból az évből , kíváncsian várom , mindenféleképpen meg fogom kóstolni , de félek , hogy nagy csalódás lesz a 2003 as után.
Csitével a 2003as Kopár értékelésével nem értek egyet , én szeretem azt a bort , jobban izlik , mint a 2002es évjárat . (korábbit nem ittam , bár erősen győzködöm a szomszédomat , hogy meg fog romlani a pincében a 3 palack 97es Kopárja , ha nem bontjuk ki sürgősen)
A Primőr rozé fantasztikus , friss gyümölcsös (csakúgy , mint Jekl Béla tartályból csapolt pinot-kadarka rozéja)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2006.11.05. 09:01:20

Kimért, korrekt a cikk. Mondjuk én kiváncsi lennék Gere mester véleményére a különféle sok indulatot keltő és vitatott létjogosultságú borászati technológiákat illetőleg.... tudjuk ugye, hogy miről van szó. Nameg az is érdekelne, hogy menniyre érzi(k) magát (magukat) felelősnek azért a kilencvenes évek közepi-végi össznépi átverésért, hogy több évtizedes potenciállal bírónak állították be a 3-4 év után simán összeesett borokat. Vegyük csak elő az egykori véleményeke, nyilatkozatokat, "szakvéleményeket"...

Úgy magánilag meg úgy vagyok a Gerével mint a többi "sztárborásszal", hogy ameddig nem tudnak tisztes minőségű bort mutatni az 1500-2500 forintos tartományban addig még csak fel sem merül bennem a gondolat, hogy pénzt adjak ki a csúcsboraikért. Értem én a termékpiramis elvét...de szerintem a piramisépítést a a stabil alapokkal kell kezdeni.
Mertugye egy dolog a piaci lehetőségek kiaknázása és a vállvonogatás, hogy "hát ha ennyiért viszik akkor miért adjam olcsóbban" de létezik (létezni kellene) a szerénység és alázatosság fogalma ami sajnos manapság egyre többeket inkább mosolygásra ha nem nevetésre késztet.

küzdelem 2006.11.05. 11:53:49

Mélységesen egyetértek az előttem szólóval. Elismerve Gere, Bock és Takler érdemeit egyre inkább egysíkúnak érzem a sztárborászok középkategóriás borait. Mintha csak nem lenne bennük elég energia vagy túl fáradtságos lenne ezeket is szépen kidolgozni. Ami elsősorban azért kár, mert ezek versenyeznek az egyszerűbb külföldiekkel. Két éve ilyenkor 1800 vettem olyan argentin syrah-merlot cuvéet, amihez hasonlót akkor idehaza senki sem tudott készíteni. Pedig ebből a szintből is lehetne sok pénzt csinálni...

shiraz 2006.11.05. 17:40:28

"1800 vettem olyan argentin syrah-merlot cuvéet, amihez hasonlót akkor idehaza senki sem tudott készíteni"

sose felejtsük el, hogy az újvilági és az európai bortörvények jelentős különbségeket mutatnak az előállításnál használt anyagok, technológiák engedélyezése terén. sokkal könnyebb az ún. "jó ár-érték" arányú kb 4-6 eurós árú "borok" nagy mennyiségű előállítása az újvilági országokban. ez term. nem mentesíti azokat, akik Mo-n átlag alatti italokat kívánnak ismert márkáik leple alatt ránksózni.

derelyegrádi szellem 2006.11.06. 10:09:15

"a Kaló=Feketecseresznye nem fedi a valóságot!"

Kedves Csite!

A fenti megállapítást mire alapozod?

A cimkén a következő felirat olvasható:

Készült Kaló Imre barátom és az Úr segítségével" Ezt meghaladóan maga forgalmazó is (személyesen találkoztam vele, nyilván Te is, onnan tudod ilyen jól) is elmondta, hogy ugyan ő vette hordó(ka)t hozzá, és ő is forgalmazza, de a bort Kaló készítette és végül Vince Béla palackozta le).

Láttál már ilyen palackot, vagy csak félinformációk alapján írsz?

Üdvözöl téged a "hőskorból" tullius, ajemdzsí, és ugrókód!

csite 2006.11.06. 11:00:33

Nekem, anno Ő mondta, hogy egy barátjáé a szőlő, amiből készítette a bort, azaz a leszedett gyümölcstől van benne az keze.

És mint tudjuk, a lényeg a szőlőben dől el! Vagy nem!? :P

derelyegrádi szellem 2006.11.06. 11:09:18

"És mint tudjuk, a lényeg a szőlőben dől el! Vagy nem!? :P"

Ez - szerintem - nem egészem van így. Az biztos, hogy a kiváló minőségű alapanyag szükséges (de nem elégséges) feltétele a kimenetel minőségének.

De érzésem szerint saját magadnak is ellentmondasz. Mert - maradjunk Gerénél - mindenki tudja, hogy felvásárol (tehát nem is termeltet, mint például Gálék) szőlőt, következésképp' csak a "gyümölcstől van benne a keze" Ergo GERE nem egyenlő GERE?

csite 2006.11.06. 11:21:13

Nem értem mire akarsz ezzel kilyukadni!? Felvásárol vagy sem, az alsó kategóriás borai gyengék nagyon!

Defter 2006.11.06. 12:43:46

csite! "...anyagilag sokak számára elérhető így a név, ezzel talán ráállítható a felfelé emelkedő pályára a potenciális fogyasztó. Mindenki döntse el magában, ez-e a helyes út. Számomra nehezen emészthető ez."
Ezt pontosan hogyan kell érteni? Mi emészthető itt nehezen? És mivel nem értesz egyet?

csite 2006.11.06. 13:24:14

Azzal nem értek, hogy a nevével elad gyenge tételeket is. Számomra ez nem elfogadható. De a piacon ez jól működik, és aki egyszer mrá vett alsó kategóriás borát, azt talán feljebb is elkalandozik, ha jó élmények érték már lent is.

derelyegrádi szellem 2006.11.06. 15:02:06

Kedves Csite!

"a Kaló=Feketecseresznye nem fedi a valóságot!"

Innen indult ki az okfejtés. Amikor rákérdeztem hogy miért gondolod ezt, azt válaszoltad, hogy:

"Nekem, anno Ő mondta, hogy egy barátjáé a szőlő, amiből készítette a bort, azaz a leszedett gyümölcstől van benne az keze."

Erre én:

"Mert - maradjunk Gerénél - mindenki tudja, hogy felvásárol (tehát nem is termeltet, mint például Gálék) szőlőt, következésképp' csak a "gyümölcstől van benne a keze" Ergo GERE nem egyenlő GERE?"

Ez szerintem ligikailag teljesen zárt rendszert alkot, másszóval napnál világosabb.

Ide akartam kilyukadni.

csite 2006.11.06. 15:22:45

Értettem én, és megrághatjuk még sokszor, de míg az egyikre felvállalja valaki a saját nevét, a másikra meg nem. A fogyasztó meg melyikkel is találkozik?

sztem több szót nem érdemel a dolog

derelyegrádi szellem 2006.11.06. 15:46:47

Egy "tévedtem" elegánsabb lenne, de mindegy.

A feketecseresznye boron Kaló miért is nem "vállalja fel a nevét". Mikor világosan rajta van a cimkén, és mindenki, aki tud olvasni az elolvashatja?

Albert gazda 2006.11.06. 16:01:22

Kedves szellem, tényleg elbeszélgethettek még sokáig, de az a Feketecseresznye-küvé a hátcímke tanúsága szerint ugyebár pontosan annyira a Kalóé, mint az úristené, úgyhogy sok értelme ennek a polémiának nincsen.

derelyegrádi szellem 2006.11.06. 16:09:21

A Te hozzászólásodnál (amit nyilván humorosnak és eredetinek tartasz) azért több, ebben megállapodhatunk.

shiraz 2006.11.06. 16:40:16

gyerekek, ugorgyunk.

HPali 2006.11.06. 18:13:48

Speciel akitől nem ízlik az 1500 forintos bora, attól nehezen veszem meg a 7000-20000 forintosat. Esetleg valamilyen borfesztiválon megkóstolom, csak ki tudja sikerül-e olyankor, mikor még eléggé felfogom mennyire jó az adott bor...

Nem beszélve róla, hogy mostanában rengeteg nagyon jó bort ittam kisebb - főleg egri - borászatoktól sokkal emberibb áron. De ha pl. megnézi az ember, hogy a St. Andrea ill. valamelyik villányi sztárborászat mennyit kér a kóstolóért egy borfesztiválon, már ott feltűnik, hogy valami nem stimmel az árazással az utóbbiaknál...

nemjo 2006.11.06. 20:53:32

az nem stimmel , hogy többet kérnek egy tartalmasabb , jobb borért ? Ez már csak egy ilyen világ ....

Szegediszomelijé 2006.11.06. 21:01:27

HPalival egyetétek. Bár a legnagyobb nevek villányiak, érdekes lenne, hogy egy Kaló -Buttler -Orsolya -Tóth István -St. Andrea -Vincze stb. válogatottal mit tudnának kezdeni, pláne, ha nem csak a csúcs produktomok versengenének. Tény, ők már az alap borokkal is igen magasra teszik a lécet. Eger vidéke nagyon belejött a dolgokba, Villány mintha kicsit elégedetten csücsülne a babérjain. Persze ismerhetnék sokkal több termelőt, így nem biztos, hogy ez így is van, de ezt érzem. Egy biztos, ha az egriek megszorongatnák a piacon őket, és felpörögnének, annak nagyon jó következményei lehetnének.

csite 2006.11.07. 07:21:54

ironamn: Egyetértek én is HPalival, de a "ha"-val kezdődő dolgok nagyon feltételesek. Persze szidhatjuk a borászokat, és részben felelősek ők is a dolgokért, de ugye itt a kereskedők sem 5-10%-kal dolgoznak. A másik (legfontosabb) dolog, ami miatt ez működik, hogy van felvevőpiaca. Majd ha az itthoni borfogyasztás tudatosabb lesz, akkor sokkal jobban kisimulhatnak az árak, és feljebb mehet az átlagszínvonala a boroknak. Addig az a feladat, hogy életben maradjanak a kisebbek is.

HPali 2006.11.07. 14:59:45

nemjo: azzal semmi bajom nincs, ha egy tartalmasabb, jobb borért többet kérnek mint egy kevésbé jóért. (Ha baj lenne, akkor Egervin Bikavért innék kólával ;-))

Pontosan tudom, hogy a biznisz az biznisz, amelyik borvidék (pl. Villány) ill. borász a '90-es években felépítette magát, az ezért kérhet több pénzt és nekem pedig pláne jó, hogy a feltörekvő újabbak kellemes, megfizethető áron nagyon jó borokat próbálnak adni (hogy megjegyezzem őket és 5 év múlva a 2-3-szorosát kifizessem a boraikért ;-))

De pl. az sem zavar, hogy vannak borászok, akik részben eléggé alsó kategóriás borokból élnek és folyó vagy lédigborként értékesítik (mint Taklerék vagy Juhászék): ott találkozik az ár és a "teljesítmény".

Mindössze azt nem kedvelem, amikor valaki úgy ad el bort, hogy a cimkén kívül semmi nem támasztja alá a palack borsos árát, mert aki még nem ivott tőle, nem érti, mi került ennyibe ezen a lőrén (illetve mit is bírnak benne a borsznobok), aki pedig ivott már tőle, az egyrészt haragszik, hogy elcseszte az estéjét egy ilyen borral, másrészt nem érti, minek palackozta ezt le az egyébként kiváló borász és minek rombolja vele a nimbuszát. cseszte el az estéjét azzal, hogy .

Merlot 2006.11.08. 23:11:41

Hát igen...Nehéz annak itt hitelesen írni, aki elaprózta magát évekig máshol és sok régi topiktársa most epébe mártott tollal, nem is igazán a "riportot", hanem annak szerzőjét cikizi.
Azért fel a fejjel csite, a több karton ajándékborra tett utalást meg utasítsd csak vissza!
De csak az utalást... :-pp

csite 2006.11.09. 07:28:25

Ha gonosz lennék, at mondanám: annyi bort igyanak a továbbiakban, ahány palackot kaptam ajándékba. :P

Az azért érdekel, hol apróztam el magam!?

ui: majd, ha ajándékba kapott borról írok, akkor ezt kiemelem

Atibá 2006.11.10. 13:48:49

Elnézést az kommentért egy amatőr részéről, de csínnyán bánnék a 2003-as évjárat elhamarkodott leértékelésével, pláne a Kopár esetében. Véleményem szerint a modern technológia meghonosodása óta ez volt az első nemzetközi léptékkel is értelmezhető évjárat a magyar vörösborok tekintetében. Szerintem ez az évjárat érteti meg velünk, hogy miért igényelnek a nagy bordói küvék 15-20 éves érlelést.
Persze korábban hozzászokhattunk a gyorsan érő, frissen is jól fogyasztható tételekhez (még 2000-re is ez volt a jellemző), 2003 azonban egy más kategória.
Ugyanezt érzem a Tiffán-féle Grande Selection esetében, most gyakorlatilag élvezhetetlen, de a jövője fényes lehet.
Nem kívánom előre prejudikálni az egyes tételek sikerét, de leírni őket azt hiszem korai kísérlet.
Gere egyébként érdekes módon ki is volna a forgalomból a 03-as Franc Selection-jét, míg a 99-es, 2000-es, 2002-es hegyekben áll a Veritasnál. Ezeknek a tételek valóban 5 évet minimum pihenniük kell, hogy kinyíljanak.
Reménykedjünk ebben.

Merlot 2006.11.10. 19:04:33

Csite Borház (Somló)

Mit találtam a ma érkezett meghívón? :)))
(Magyar Borok Háza)

Csak nem? Vagy csak névazonosság?

Merlot 2006.11.10. 19:11:41

...99-es, 2000-es, 2002-es hegyekben áll a Veritasnál...

Így igaz, ma ott voltam és láttam.
Mindkét bordói fajta szerintem NEM újbor kategória. Vétek egy 1-3 éves vörösborról bármi végkövetkeztetést levonni! Ezeknél a fajtáknál semmi esetre, de még a Merlot-t is ide sorolnám. Legfőképp pedig egyes küvéket. Ott van kíváló példának a Tóth István féle 1999-es Bikavér Selection. Ma az egekbe emeljük, de kíváncsi lennék, mit mondtunk volna 2-3 éves korában. Vagy a Don Simon 2000-es Cabernet Sauvignonja.
De szinte minden vörösborvidékről el lehetne ezt mondani.
Bozsolé imádók ezt itt ne olvassák! :)))

shiraz 2006.11.11. 09:36:48

szvsz a Tóth I. Bv sel 99 már 3 éves korában is jó volt :)

nemjo 2006.11.11. 17:24:37

Akinek nem teszik Gere Attila 1500 forintos oportója (sosem kóstoltam , nem tudom milyen)az ne azt igya , de ne vonjon le következtetést ebből pl. a Kopár minőségére !

Thummerer 99es Bikavér Selection-ját egy hónapja kóstoltam , nekem nem ízlett , vékony volt ....
A 2003as évjárattal Villányban az a baj , hogy elfogyott ....

Atibá 2006.11.12. 13:36:04

Igen, a 99-es évjárat hűvösebb volt, Villányban és Szekszárdon épp, hogy beértek a vörös szőlők, de Egerben nem volt meg a hőösszeg, nem mentek ki a zöld ízek a borokból.
Egerről egyébként általában is az a véleményem, hogy nem kellene túleröltetni a vörösborok termelését, de főleg újak telepítését (mit szólna ehhez szegény Gál Tibor a pinojával, nomeg Vincze Béla a kitűnő 2003-as Arcanum sorozatával??... node ilyen évjárat 50 évente, ha van egyszer). Egerben egészen kitűnő Chardonnay-t, szóláti és sima olaszrizlinget, királyleánykát lehet készíteni, nomeg a Pinot Noir-nak is ez lehetne a hazája, lényegében kis Burgundia.
A kékfrankos sokkal érdekesebb Sopronból, a bikavér Szekszárdról, a nagy küvék Szekszárdról, nomeg persze Villányból.
Persze nem akarom azt mondani, hogy vágják ki a jó karban lévő, gondosan művelt vörös szőlőket, árban ugyanakkor az adottságok közti különbségnek tükröződnie kell (egy nagyon jó egri bikavér sem lehet drágább 2-3 ezer forintnál, meg a küvék sem 4-5-nél, mert egyszerűen ennyiért már villányit is lehet kapni, persze itt kivétel a 2003-as esztendő).

A Gere-Weninger Franc Selection-t egyébként ajánlom a Veritasban, különösen a 2000-es évjáratot, bár az ára elég brutál, vagy 8 ezres, de fantasztikus.

basszus 2006.12.02. 09:19:06

"Gere egyébként érdekes módon ki is volna a forgalomból a 03-as Franc Selection-jét, míg a 99-es, 2000-es, 2002-es hegyekben áll a Veritasnál. "

Ere csak annyi, hogy a 2003-as úgy tudom a pincétől már régen elfogyott, legutóbb már nem tudtam belőle vásárolni Villányban. Azt mondták a Vereitasba azért nincs, mert nem rendeltek belőle időben és erről az évjáratról így lecsúsztak.

eF 2006.12.02. 17:20:27

Attibá: na nemá'!

"árban ugyanakkor az adottságok közti különbségnke tükröződnie kell" -> bár így lenne...
akkor egy pajadosi, vagy nagy-egedi bor is annyiba kerülne, mint egy kopári...

Ezt ne vedd kérlek személyed elleni támadásnak, de felejtsük már el ezt az "Egerbe nem valók a vörösborok" dumát! Ez egyszerűen nem igaz! A cáfolatok számosak, tessék őket megkóstolni!

Egyébként pontosan mit akartál azzal mondani, hogy: "egy nagyon jó egri bikavér sem lehet drágább 2-3 ezer forintnál, meg a küvék sem 4-5-nél"? A Bikavér mi, ha nem küvé?

Malbex 2006.12.03. 14:53:23

Atibá, úgy értsük, hogy egy szép savú, elegáns egrinek többe kellene kerülnie azoknál a rusztikus, gyümölcstelen, stílustalan tanninbombáknál, amik Villányban teremnek? Mert - bár kétségtelen, hogy Villányban is van fejlődés - a termelők többsége ezen a szinten ragadt le. Kóstoltátok mostanában a 99-es Kopárt? Szó szerint büntető. Tannin és fa minden mennyiségben, gyümölcs mutatóba se. Egerben pl. Bukolyi a kadarkából olyan stílusos bort képes alkotni, amilyen Villányban sose lesz. Hagyjuk már ezt a parasztvakítást Villánnyal. Van ott is szép bor dögivel, de semmivel sem különb sem Szekszárdnál, sem Egernél.

Művelődő 2006.12.03. 15:53:24

Mivel reaktivizálódik ez a téma,nem bírom ki,hogy hozzá ne fűzzek én is."...node ilyen évjárat 50 évente, ha van egyszer" -Atibá.Ez a ne erőltessük a vöröset Egerben szöveg számomra felfoghatatlan és az is,hogy az egyik érv,hogy a '03-assal jössz elő,mint kiugró évjárattal "50 évente"!!!Szeintem javasolhatom mások nevében is,hogy nyugodtan kóstolj Egerből 2000-es,2002-es,de több esetben akár 2001-es tételeket,hogy csak a 03-as előttiekről szóljak,amik sokszor legalább olyan jók,vagy még jobbak is.Arra meg,hogy "A kékfrankos sokkal érdekesebb Sopronból, a bikavér Szekszárdról, a nagy küvék Szekszárdról, nomeg persze Villányból." tudnám mondani,hogy akkor keresgélj még Egerben,mert a hiba ott van,hogy nem találtad meg a legalább olyan izgalmasakat,mint az általad említett vidékekről,de az is lehet,hogy valószínűleg nincs is hiba,hiszen ilyen az ízlésed és ennyi.Egyetértek a soproni kékfrankos izgalmasságával,de,hogy egyesek legalább olyan kékfrankosokat képesek Egerben is alkotni,mint mások Sopronban,az is biztos,a küvékről nem is beszélve -bár ebben eleve hajlamosak néhányan borvidéktől függetlenül egyen küvéket készíteni,igaz,egyre több a termelőre jellemző eredetibb,izgalmasabb küvé.
Atibá!Te villány-fan vagy?Nem baj.Az is kell -főleg ilyan adottságú Eger mellett:)
süti beállítások módosítása