Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Gulyás és goulasch

Két olasz barbera Piemontból

2008.01.18. 07:40 - palack

A barbera a második legelterjedtebb kék szőlő Olaszországban a sangiovese után. A legjobbakat Piemont környékén érdemes keresni, de Kaliforniában is igen népszerű a fajta. Jó savgyűjtő, a melegebb éghajlat ellenére is, ezért előszeretettel házasítják, ezen oldalát, illetve intenzív színét kiaknázandó. Tannintartalma alacsonyabb, amin gyakran hordó segítségével próbálnak változtatni. Pedig nem biztos, hogy kellene.

Két alighanem (legalábbis ára alapján) egy súlycsoportba tartozó bort kóstoltam össze. Nem vagyok otthon az itáliai borokban, de azt hiszem, beletrafáltam. Sikerült két nagyon eltérő arcát megismernem a barberának. A betöretlen vadló zabolátlan dinamizmusa, szemben a jól idomított paripa impozáns erejével.

Cascina Degli Ulivi Mounbe Barbera Piemonte 2004

Céklás mélyvörös, sűrű szín, a széleken viszont szinte világít. Könnyedén forog, sűrű csíkokban, nagyon lassan csúszik le a pohár falán. Orrban a közepesnél intenzívebb, annál érdekesebb. Nem szabad az első szippantás alapján ítélni, mert a magyar borhoz szokott szaglóhám elsőre tanácstalanul széttárja karjait. Nem nagyon tud mit kezdeni a szokatlan jelenséggel, aminek kitesszük. Zöldségek, gyümölcsök, hús, meg még ki tudja, mi. Céklalekvár, eper, meggy, gomba, mazsola, lakk, aszalt szilva, zsíros levesben főtt marha. Mindez összeturmixolva, hogy homogén benyomást kapjunk. Nem hol ilyen, hol olyan, hanem mind egyszerre. Sűrű, nehéz illat, de idővel megkedvelteti magát.

Szájban is barátkozni kell vele, mert ott sem udvariaskodik. Elsőre meg is ijedtem. Olyan savai vannak, hogy a kóstoló jobbnak látja, ha előre köszön. Tanulhatna tőle egy-két natúr citromlé. Viszont néhány ismerkedő korty és önkéntelen fintor után, ha sikerül átrendezni a szempontrendszerünket, áthelyezni az origót és elforgatni a tengelyeket, akkor kezd határozottan ízleni. A korty nem olyan széles, mint azt az illat ígéri, viszont nagyon húsos. Szinte rágni lehet, de nem ám a tanninokat. Friss piros gyümölcsök, főleg meggy és némi eper, szilva. A savak kemények, karakteresek, de jól végzik a dolgukat, nem karcolnak. A magas alkoholt bőven elbírja ez az anyag.

Borostás, férfias bor. Ki kell ülni vele a verandára szombat este, amikor az asszonyok és a gyerekek már nyugovóra tértek. Elbánik a nehéz vacsora zsírosabb falatjaival, és jólesik belekortyolni a csendes beszélgetés sokatmondó szüneteiben. 6 pont.

Giribaldi Rié Barbera D'Alba 2001

Szintén mélyvörös, sötét, sűrű színű, csak valahogy a cékla hiányzik belőle. Nem világít olyan élénken a széle, talán ez már a kor jele. Mozgása egy fokkal kevésbé lassú, szájban ez igazolódik is majd. Orrban közepesen intenzív, az előző szelidített, cenzúrázott változata. Inkább a civilizáltabb illatjegyek jönnek: a piros gyümölcsök és az aszaltak. Meggy, málna, aszalt szilva, mazsola. A magas alkohol itt is lakkozni kezd a túl mély szippantásoknál. Vonzó, laktató, de nem nehéz illat.

Szájban a fajtára bizony nem jellemző határozott tannin rakja le az alapokat. A savak szerényen a háttérbe húzódnak. Gyümölcsben nincs hiány, azonban közel sem olyan húsos, mint az előző bor. A korty közepe intenzív, az alkohol is felerősödik, de nem lóg ki. Édesebb ízek: túlérett meggy, szilva. Enyhe hordós aromák: néhány csepp kávé. A tannin a végén szárít. Mintha az újvilági ízlésre hajazna.

Van egy olyan gyanúm, hogy ez a barbera exportváltozata. Ettem egyszer Berlinben Ungarische Goulasch-t. Nyomokban valóban emlékeztetett a gulyásra. Így bele tudom képzelni magam egy olasz helyébe, aki szereti az igazi, hagyományos (tökös) barberát. Gattuso biztos nem ezt inná (feltéve, hogy iszik egyáltalán bort), ha barberára támad kedve. Azt mondaná, ez ki lett herélve a töketlen amerikaiak kedévéért.

Viszont én ahhoz kevés vagyok, hogy számon kérjem rajta barberaságát. Az biztos, hogy kevésbé egyedi és izgalmas, mint a másik, de jó bor: 5 pontot megérdemel.

Címkék: kóstolás vörös hatpontos 2004 ötpontos olaszország 2001 barbera d'alba piemont cascina degli ulivi barbera giribaldi

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr15296244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

koccintós 2008.01.18. 08:03:10

Én se ismerem az olasz borokat, de az írásod alapján kedvet kaptam hozzá!

Nagyon jók az írásad, kedves palack, jót tett ennek a blognak az, hogy Te és vörös és fehér is írtok ide. Így tovább!

valuka · http://www.borkem.hu 2008.01.18. 09:03:01

Én sem ismerem túl jól az olasz borokat, de megpróbálkozom megbírkózni velük mindenképpen.

Shyr Kahn 2008.01.18. 10:40:26

Az olasz vörösek a kedvenceim. Bármely Barbera d'Asti DOCG kifejezetten jó választás és általában nem csalódunk benne, viszont a király akkor is a Nebbiolo és a Sangiovese marad (előbbinél még sajnos nem kóstoltam Gattinara DOCG és Ghemme DOCG borokat, bár állítólag hasonlóan jók, mint a Barolo-k és Barbaresco-k). A legjobb Barbera, amit eddig ittam: Vigne Regalli Barbera d'Asti DOCG 2002. Kifejezetten egyensúlyos és középhosszú, de ugyanakkor nem túl komplex. Pontosan utóbbi miatt nem vihetik a pálmát a Barbera-k. Számomra eddig nem tudtak olyan komplexitást előhozni, mint a Sangiovese-ből, vagy Nebbiolo-ból készült borok (ezért jók a házasításra, mert mint a cikkben is említést kapott, nincs bennük sok tannin, így kifejezetten kiegyensúlyozzák az erősen tanninos borokat). Ettől függetlenül nagyon jó választások beszélgetésekhez. A két ajénlott üzlet: www.lenoteca.hu és www.labottega.hu (olcsók és nagy a választék). További üzletek: www.montalcino.hu, www.tintofino.hu (itt találhatók Gaja borok rulez! és Giribaldi borai is többek között) Nagykereskedésnek kötelező: www.farnetanihungaria.hu

nemjo 2008.01.18. 11:33:26

A Mounbé-t egy hétig próbáltan megszokni, sikertelenül.
(Terroir-ista barát ajánlására ezt+ Ráspi kékfrankost + a egy franciát vittünk magunkkal az évi rendes vitorlástúrára. Ha nem lett volna egy karton rozé is egy neves szexárdi termelőtől, vsz. szomjan veszek)
A lakk stimmel, nálam némi kátrány is játszott és az alkohol is szúrt.

Shir Khan!
A Barbera d'Asti (ha a bordó cimkésre gondolsz) nekem is nagyon ízlik, szerencsés felfedezésnek tartom!

Shyr Kahn 2008.01.18. 12:43:54

:) Igen arra gondoltam. Karácsonykor ez volt az egyik tétel, amivel megleptem a családot.

nemjo 2008.01.18. 14:56:58

Bocs, hogy elírtam a neved!
Első alkalommal a L'enotéca-ban ajánlotta Tündi vagy 2 éve, azóta mindíg veszek pár palackkal ha arra visz az utam ....

Shyr Kahn 2008.01.18. 15:08:08

Semmi baj. Előferdül az ilyesmi. A L'enoteca-ból kóstoltál már Barolo-t is (Pio Cesare érdekel elsősorban) és ha igen, akkor leírnád ide a tapasztalatod?

nemjo 2008.01.18. 15:59:53

Életemben egy Barolo-t kóstoltam, nem tudom hogy hívták, egy palack van még otthon belőle, majd megnézem.
Nem voltam elájulva tőle, 2001-es volt, valószinűleg túl keveset levegőzött ....

nemjo 2008.01.18. 17:42:44

Eltoltam,
2002-es volt.
Privát üzenet ment.

zsolty 2008.01.21. 06:26:25

Nekem a Barbera az eggyik kedvenc fajtam, ittam mar konnyut is de mar veresen komolyat is amelyik akkorat mutatott az este vegere hogy csak na. Az Erdei Tundi mar sajnos nem dolgozik a L'enoteca-ban most eppen a Tinti Finoban jeleskedik, egy nagyon eredeti es kedves holgy, hatalmas tudassal....A Gattinara egy kicsit a konnyedebb Barbera valtozata, igazan dogossel eddig meg nem talalkoztam de nagyon erdekes tud lenni, mindenkinek ajanlom...

nemjo 2008.01.21. 11:08:38

Ráadásul csini is ...
:-)

teroldego 2008.01.21. 18:07:24

Zsoltynak !

A Gattinara alapvetően Nebbiolo szőlőből készül - ott Spanna néven ismeretes - ,kis mennyiségben házasítanak hozzá más helyi fajtákat. Szerintem nem olyan könnyed,mint a Barbera gyümölcsösebb változatai.

Shyr Kahn 2008.01.21. 22:43:55

teroldego-nak igaza van, de ezt már én is említettm a hsz-emben, ti. Gattinara DOCG és Ghemme DOCG a Barolo és Barbaresco kistestvére. Két kis faluról van szó, amik kb. 50-70 km-re keletre találhatók a Barbaresco és Barolo területeitől. Alapvetően férfias (többségében Nebbiolo szőlőből készülhetnek) a régi Barolo és Barbaresco stílusát idézik, ui. a mostani Barolo-k és Barbaresco-k inkább mély színűek, pedig egykoron még narancsbeütésük volt állítólag. Az okok: globális klímaváltozás. Legalábbis ezt írja Jancis Robinson a Boratlaszban, ha jól emlékszem. Sokkal férfiasabb borok, mint a Barbera, ami nevéhez méltóan kevésbbé férfias olasz kiadás :)
süti beállítások módosítása