Május 16-án helyi idő szerint reggel kilenc órakor youthville-i otthonában elhunyt Robert Mondavi, a XX. századi borvilág egyik legbefolyásosabb, legfontosabb alakja, a napa-völgyi borkultusz és az újvilági borok divatjának megteremtője. 94 éves volt.
Haláláról így emlékezett meg a Wine Spectator. Így pedig a Los Angeles Times.
Robert Mondavi 1913-ban született, olasz emigránsok gyermekeként, a Stanford egyetemen végzett, és a család gyümölcskereskedelmi vállalkozásában dolgozott sokáig, így került kapcsolatba a szőlővel és a borral is, édesapjával és testvérével 1943-ban megvették az 1861-ben alapított Charles Krug borászatot a Napa-völgyben. Robertnek más elképzelései voltak, mint a családnak, ezért rövidesen kiszállt a Krug borászatból, hogy saját birtokot hozzon létre, szándéka szerint olyat, amely a legjobb európai borokhoz mérhető minőséget képes termelni. Mondavi a hatvanas években végigjárta Franciaország legjobb termelőit, végigkóstolta a legjobb borokat, tapasztalatokat gyűjtött. 1966-ban Oakville-ben elindította ma már legendás borászatát, a Robert Mondavi Wineryt.
A vállalkozást fiaival vitte: Robert feladata elsősorban a cégvezetés és a marketing volt, a borászati munkák nagyrészét Tim Mondavi végezte. Első nagy dobása a "Fumé Blanc" volt, a Kaliforniában korábban nem túl népszerű sauvignon blanc fajtát keresztelte át, és futatta be erősen barrikolt változatban.
Mondavit igazi marketingzseninek tartották pályatársai, néhány évtized alatt elképesztő presztízst teremtett a kaliforniai boroknak, sorra hozta ki kultikussá vált tételeit. 1979-ben újabb borászatot vásárolt (Mondavi Woodbridge), és az egész borvilágot felbolygatta az a hír, hogy közös céget alapított Philippe Rothschild báróval, a Chateau Mouton Rothschild tulajdonosával Opus One néven. Az Opus One is is gyorsan a legdrágább, legkeresettebb újvilági borászatok közé emelkedett, sőt talán máig a legerősebb amerikai borbrand.
A sokszor és szívesen szereplő, kitűnő előadó Mondavi a finom és laza életstílus jelképe lett. Agresszív üzleti terjeszkedése és az újvilági borok térhódítása miatt viszont Franciaországban a tradicionalista termelők a borvilág Mefisztóját látták benne.
Némi üzleti vita után 2004-ben eladta borbirodalmát (amelynek a Woodbridge-en és az Opus One-on kívül már ausztrál, chilei és toszkánai érdekeltségei is voltak) a Constellation Brands nevű szeszipari megacégnek, körülbelül egymilliárd dollárt kasszírozott.
2005-ben, 92 éves korában még egy borászati vállalkozást indított fiával, Tim Mondavival és lányával, Marciával.
Utolsó kommentek