Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Örömborok

Lambardi Rosso és Bussay Esküvé

2008.07.09. 09:47 - alföldi merlot

Ímmel-ámmal megpróbálok érvelni, de nem falazok a lólábnak, ahogy Gertrude Stein mondaná: a kedvenc az kedvenc az kedvenc az kedvenc. Vesszen hát a mérték, éljen az elragad! Kedvencek között is legkedvesebb montalcinói borászatom a Lambardi. Minden klappol: kapálható méret, barrikmentes övezet, szűkre szabott szortiment, zéró nemzetközi ismertség, helyben viszont szájról-szájra terjed a híre. És olcsó. A felfedezést tényszerűen Tullio Scrivani barátomnak köszönhetem, de már évek óta kisajátítottam. Amikor egy Lambardi-bor nagyot alakít, magam is homorítok, ha halványabb formát mutat, tartom a hátam. És ugyanígy vagyok Bussayval. Amikor bírálják, lesütöm a szemem és hallgatok, amikor dicsérik, hízik a májam.

Lambardi Rosso di Montalcino 2006

Maurizio Lambardi az eredeti, a parasztromantikus, a piszkos körmű kisgazda, aki állítólag olaszul is inkább hallgat, idegen nyelven pedig meg sem szólal. Amikor tavaly fölkerestük, Tullio két nappal korábban bejelentett minket. Az érkezésünkre persze így sem számított senki, föl-alá tébláboltunk a parkolóban, és egy loncsos kutya fültövét vakargattuk. Végül előkerült egy autószerelő forma, overállos, borostás olasz, aki elnézést kért, bemutatkozott és jelbeszéddel tudatta, hogy elmegy rendbe szedni magát. Közel fél órán át vártunk rá a ház verandáján, mire frissen mosott hajjal, szolidan illatozva, mélyen dekoltált sötét ingben visszatért. Egy kedves rokon segített a kóstolót lebonyolítani (ő sem nagyon jutott túl a turistaangolon). Némileg balszerencsések voltunk, mert a kapható borok, a 2002-es brunello, illetve a 2005-ös rosso nem érhettek az előző évjáratok nyomába, de mivel a 2001-es brunellót és a 2004-es rossót is kóstolhattuk, így nem maradtam szégyenben. Nagy nehezen sikerült két karton 2000-es brunellót kikönyörögni (röhejes áron), és bár 2000 sem volt egy klasszikus évjárat, ünnep volt minden elfogyasztott palack.


A Lambardi-borok – a fenti látszat ellenére - egyáltalán nem rusztikusak, sőt. Tiszták, erősek, természetesek, és számomra legalábbis a színtiszta sangiovese magasabbrendűségét tanúsítják. Szeretném azt hinni, hogy beavatatlan szájjal is azonnal érezhető, hogy ezekben a borokban a szőlő az első mozgató (a 30 és 50 hektós szlavón tölgy hordók csak katalizálnak). És ez revelatív élmény.
Közepesen telt, barnás-rubin színű és áttetsző. Az illat majd kiugrik a pohárból, de ezúttal nem csokoládé, málna vagy rumpuncs árad, hanem faeper, meggy, fenyőtű, pipadohány, görögdinnye és fekete olíva. Egy hozzám hasonló sangiovese-rajongónak lehetetlen betelnie ezzel az illattal – nem meleg és súlyos, hanem pikáns, sokszínű és szinte hűsít. Kóstolva gyümölcsös – szilva, fekete szeder és narancshéj -, tiszta, sima felszínű, élénk és homogén. Közepes test, izmos és kulturált savak, viszonylag magas alkohol, de ha ezt más mondja, elzavarom az asztaltól. A tannin egészen másként viselkedik, mint az itthon megszokott: nem szemcsés, nem reszelős, nem tömít, hanem folyékony, mozgékony. A lecsengésben faeper, amarena meggy, marcipán és kandírozott narancshéj. Üdít, frissít. Az ilyen borok után szoktam morfondírozni, hogy ha így is lehet, miért nem próbálják meg mások is.
7 pont (a Radovinben vettem 3000 forintért)

Bussay Esküvé 2004

Csodálatos metamorfózison ment át. Végre egy bor, ami beváltja a reményt, és meg is fejeli. Káprázatosan szép illat: szőlő, aszalt sárgabarack, széna és mezei virágok. Kóstolva tökéletesen kerek, a hajdani csikó savak besimultak. Mézes, aszalt sárgabarackos íz. A lecsengés szétterül, gazdag, áradóan mézes, virágporos. Igazi kincs. Csak várni kell(ett).
7 pont és főhajtás – vajon hány 6 eurós bor képes erre?
(A 2006-os Esküvé, ami szerintem ígéretesebb, mint a 2004-es volt, egyik napról a másikra 2200 forintról 1470-re értékelődött le. Tárazni, elásni, várni!)
 

Címkék: 2006 bussay 2004 hétpontos montalcino csörnyeföld lambardi

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr87559874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Türkménbasi 2008.07.09. 11:34:00

Jelentem én is beleszaladtam az Esküvé leárazásba és a betárazás rögvest meg is történt:-)

valuka · http://www.borkem.hu 2008.07.09. 12:28:18

Az egyik hiper is épp a napokban húzta le 1290-re az árát az Esküvének. Szép bor, a 2004-esre nem emlékszem, hogy ittam-e volna valamikor, viszont arra igen, hogy nekem a 6-os jobban bejött, mint az 5-ös.

Wizy 2008.07.09. 12:28:23

Tudom, hogy némileg rizikósabb, de az Intersparban 1290-ért megy most az Esküvé.
www.spar.hu/spar-hu/popup_hu/pdf/interspar/old15.jpg
(Az évjárat sajna nem derül ki ebből.)

kádkongató 2008.07.09. 13:55:58

Az évjárat sajna a 2005-ös!:)(már ami a spárban van)
Nekem sajna, mert abból már betáraztam még olcsóbbért vagy kb ennyiért, szintén ugyan innen. Viszont érdemes figyelni a palackokat, vagy esetleg megkérdezni az eladót, mert szerintem a 2006-os is hamar megjelenhet, és mivel egy vonalkódon futnak, ugyan annyiért menne az is.
Szép bor a 2005-ös is csak sztem türelem kell hozzá. Nyitáskor is, meg sztem a nyitáshoz is(érdemes még eltenni egy időre).
'06-os Bussay olaszt kóstoltam múlt héten. Az áráért az is rendben van. De sajna még túl fiatal..tárazni,tárazni,tárazni és türelem. Meg fogja hálálni

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.07.09. 14:09:10

A 2007-es Bussay borok, azok csodák lesznek kérem szépen...:-)

kádkongató 2008.07.09. 15:25:11

neee!!
mesélj kedves ringsider, mit vélsz tudni?
Én valamiért a '06-osaktól remélem a kiugrást. '07-ben savgyilkoló meleg volt, és a dokitól is hallottam, hogy nehezebben akartak kiforrogatni a borok.
Ezek ellenére mégis?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2008.07.10. 06:27:17

Lenne néhány kérdésem..

Honnan lehet tudni, hogy egy borból érdemes-e betárazni?
Ha kóstolok egy bort és nem ízlik, mi az ami arra ösztökél, hogy többet ilyet nem iszok, vagy éppen azt súgja, hogy később jobb lesz.
Van-e ehhez köze, hogy reduktív, vagy oxidatív technikával készült-e?
Hogyan lehet megállapítani, hogy egy bor milyen technológiával készült?
A reduktív borokat is érdemes lehet érlelni(betárazni)?

kukko 2008.07.10. 11:19:44

Kedves drbarta!
Reduktívból nem érdemes betárazni/érlelni. Ha valami nem ízlik, akkor abból sem, mert a szarból sosem lesz jó bor, a jók válnak jobbá az érlelés során. Minél tovább volt a bor hordóban és minél jobb a savszerkezete, anál inkább érdemes eltárolni a bort.
Én a tescoban vettem egyszer hasonló áron egy 2005-öst, de nem volt jó. Ha nem ittam volna már előtte annyit, akkor azt gondolnám, hogy ez nem is jó bor :) Szóval inkább megéri szerintem a vinotékában megvenni, mert ott figyelnek a megfelelő tárolásra is.

Cirfandlia 2008.07.10. 11:56:13

2005ös Esküvét ittam a hétvégén (vmelyik hiperből, tán Spár? korábban) hát nem volt toppon, nekem öregedőnek tűnt...

Cserszegi Óvszeres 2008.07.10. 12:11:22

Aha, ha az Esküvé csodálatos meg minden, akkor miért csak 7 pont? Megmondom: mert nem tokaji, nem elég drága, és nem elég édes, és nagy neve ellenére még nem eléggé kultikus. Jó lenne már egyszer olyan pontozásban (ha már egyszer van pontozás) részesíteni a borokat, hogy a száraz bor a szárazok között versenyezzen, és így tovább. Mert hát hogyan lehet például azonos mérce szerint megítélni egy Dúzsi rosét és egy Szepsy aszút? Holott a maga nemében mindkettő kimagasló bor lehet. Én például mind a mai napig a világ legjobb fehérborai között tartom számon a Bussay szürkebarátot, vagy a traminit. És persze ide lehetne sorolni még egy-két magyar pincészet fehéreit is. (Pl.: Tamásék Oriolusa)Szóval én azt nem értem, hogy miért nem lehet itthon is újabb etalonokat keresni -Tokajon kívül is- azzal együt, hogy rajongunk Tokajért is. Miért nehéz ennyire kimondani egy páratlan tulajdonságú magyar borról, hogy mondjuk 10 pont? Repesve várom a tízpontos száraz fehérbort! Vagy nincs ilyen Magyarországon? Ezt én kötve hiszem. Csak ki kéne már mozdulni az árak, a nevek, a Robert Parkerek és az aukciós házak árnyékából és azt mondani ami van: egyre több nagy bor itthon, uram bocsá, néha talán hat Euróért.

vörös és fehér 2008.07.10. 12:36:43

Szerintem, és ezért lehet hogy megköveznek engem, sok esetben ez hit kérdése. Ha egy bor jól iható, harmonikus, akkor felesleges várni szerintem hogy tovább fejlődjön, bár a palackérés lehet hogy ad hozzá valami pluszt, de mi van ha nem?
Ha valamelyik komponenst kilógónak érzed: tedd el (ha savhiányos: ne tedd el). Persze csak ha hiszel a borászban. A rossz bor nem fog javulni, innentől elég szubjektív annak a megítélése hogy jó, de nem harmonikus még az a bor amit iszol, vagy szimplán rossz. Sajnos a legtöbb magyar bor korán kerül a piacra, így ember legyen a talpán aki mindig jól táraz be. Volt olyan borom, aminél elhittem azt, hogy ez idővel szebb lesz: egy év alatt még jobban szétesett.
Reduktív borokra a Scheller pince az élő példa, miszerint az érlelés nem haszontalan.

szulfit 2008.07.10. 12:51:43

Cserszegi Óvszeres,

Egyszer fogj néhány palack burgundi chardonnay-t és néhány palack magyar csúcsfehéret, és kóstold össze őket. Rá fogsz jönni, hogy a magyar fehérek (amelyek fényévekkel járnak a magyar vörösek előtt) össze-vissza állnak, kilóg belőlük a fa, az alkohol, a maradékcukor stb. Rengeteg nagyon szép magyar száraz fehérbor van akár a Balatonon, akár Somlón, Egerben, Zalában, vagy Tokajon, de szerintem egyik sem emelkedik a 7 pontos kategória fölé, azaz nemzetközi összehasonlításban nem állják meg a helyüket. Egyelőre.

Imádom a Bussay borokat, de a múltkor pont egy szürkebarátot kóstoltam egy chablis mellett, és a chablis utcahosszat vert a Bussayra eleganciában. Ár-érték arányban persze a Bussay nyert, hiszen a 8 pontos chablis kétszer annyiba került, mint a 7 pontos Bussay, de én akkor is a bort pontozom, nem az árpolitikát.

dummyname · http://budapestdailyreview.com/wineguide 2008.07.10. 15:43:59

Óvszeres,

szulfitnak sajnos igaza van.
Ugyan mi csináljuk a legjobb Tokaji Aszút a világon :) (bár pár millió szlovák ezt is vitatja), egyebekben az olló záródik ugyan, de főleg vörösben nagyon sokat kell még a legjobbaknak is fejlődni mind abszolut mind ár/értékben. A gondolkodás amit Te képviselsz (már ami a "leg"-eket illeti) szerintem nem tesz jót a magyar bor (en bloc) fejlődésének. Bár az én tisztánlátásomat biztos nem homályosítja el annyi külföldi fehér fehérről szerzett tapasztalat mint a tiédet.

zsolty 2008.07.11. 06:21:33

Szerintem is igaza van a szulfitnak. A múlt héten ittam a Pierre Sparr-tól egy küvét amit ők Alsace One-nak hívnak. Az náluk egy alap bor de olyan finom volt hogy egy ültő helyemben benyeltem az üveggel és nem azért mert alkesz vagyok. A tavasszal otthon voltam és ittam és ittam egy Esküvét, 2005-öst és nekem egy kicsit citrusosnak tünt, közel sem volt az igazi jó fehérekhez. A franciák Alsace-ban félelmetesen jó borokat készítenek de dél tirolban is mesterkednek ám az olaszok......

Cserszegi Óvszeres 2008.07.11. 20:05:32

Szulfit!
Köszi a mélyreható okítást, :-) biztosan sok mindenre rá fogok jönni még az életben, de, hogy nemzetközi összehasonlításban nem állják meg a helyüket ezek a borok, ez egy baromság. Akárcsak az, hogy szerinted a magyar fehérborok "össze-vissza állnak". Valóban sok fával agyonvert és diszharmonikus bor van, de én nem ezekről beszéltem.

Dummyname!
A borral kapcsolatos gondolatok, ízlés, stb. szerintem eléggé távol állnak a politikától, és én tudtommal nem képviselek semmilyen magyar bornak ártó szellemi áramlatot, hidd el, nincs itt semmilyen összeesküvés-elmélet. A tisztánlátásodat üdvözlöm, de úgy érzem, hogy a magyar bor fejlődése leginkább a borászokon múlik. Fejlődni kell, persze, sok mindenben kell, ez igaz. Fejlődünk is, ezt a nemzetközi eredmények is jól példázzák, de ezzel együtt ki kell mondani azt, ha valami jó. A sznobizmust pedig néha a sarokba lehet vágni.

hvuk 2008.07.14. 12:16:44

2004-es Esküvét nem kóstoltam, de a 2006-ost igen. Elég sokat. :) Nagyon szeretem, mostanában rendszeresen iszom és sokra értékelem benne a letisztultságot. Egyszerűen a tiszta szó jut eszembe, ha erre a borra gondolok.

Viszont 6-7 pont fölé semmiképpen nem helyezném. Ne felejtsük el, hogy a 6-os szép bort jelent, a 7-es meg pannon klasszist. Az Esküvé jó bor, szép bor, talán még a pannon klasszist is megkockáztatom, de az "idol" (9-es) vagy az "ilyen nincs, nem érdemeljük meg" (10-es) kategóriától messze van. Nem eléggé komplex, nem elégg jó bor hozzá. De 1400 forintért nem egyszerűen best buy, hanem egyenesen ajándék.

Jut eszembe, a múltkor együtt kóstoltam a 2005-ös és a a2006-os Esküvét és a 2006-os lényegesen jobb volt. Komplexebb is volt, meg nagyobb is volt az összhang abban a borban.

MUSLINCA 2008.07.14. 15:59:02

Alföldi Merlot

A Lambardi borok esetében említett "röhejes ár" mit takar? Írd már le legyél szíves, hogy milyen pinceárakra emlékszel?
Köszi

alföldi merlot 2008.07.14. 18:47:56

Sajnos a pontos árra nem emlékszem, vagy 16 vagy 18 euro volt a 2000-es brunello.

kukko 2008.08.01. 19:19:04

Vörös és Fehérnek igaza van! Éppen most iszom egy 2002-es Táltoshegyi Olaszrizlinget (Scheller), és nagyon jó fomában van. Ha azt is nézzük, hogy mindössze 500Ft-ért vettem az intersparban, akkor egy hatalmas best buy címkét is kaphat.

alf (törölt) 2008.10.21. 20:30:48

Cserszegi Óvszeres!
Sajnos csatlakozom az előtted szólókhoz, bizony nagyon jól jellemezték a magyar bor helyét a világban. és az önbecsapás - akár tudatos akár tudatlanságon alapul - semmit nem fog segíteni, előre lendíteni a helyzeten. A hazai 2-2500 forintos kategória jó, ha felveszi a versenyt az olasz, vagy akár rajnai 800-1200 forintos borokkal. nem is beszélve a spanyol, portugál vagy uram bocsá' dél afrikai és chilei felhozatallal.

Pista Bácsi 2008.10.22. 07:45:03

Az Index címlapján október 22-én: Ehavi bestbuyok - minőségi berúgás kétezer forinton belül.

És egy link egy négy hónappal korábbi cikkre...
süti beállítások módosítása