Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Gyors, gyors, lassú, lassú

Megkésett jegyzetek a Budafoki borfesztiválról

2008.09.16. 14:30 - vörös és fehér

Azt vettem észre, hogy érdekes tempója van annak, ha sok boros rendezvényen kóstolok. A terepszemle után elkezdek gyors ütemben inni, nehogy véletlenül valamire ne jusson már idő. Aztán azt veszem észre, hogy túl vagyok a borok nagy részén, s messze még a záróra. Ekkor komótosan elbeszélgetek egy-két termelővel, ismerősökkel kvaterkázok. Majd hirtelen azon kapom magam, hogy mindjárt vége a mustrának, s jó páran kimaradtak – újra belehúzok. Nem volt ez a budafoki borfesztiválon sem máshogy.

Pontosítok – a borfesztivál keretében harmadjára megrendezett Kárpát-medencei borászok találkozóját látogattam meg. 34 fokos melegben értem ki, így a vörösboros pultokat eleinte kerültem. Indításnak furmintokat kóstoltam, három tokaji kispincétől. Nekem most Bott Judit Határi dűlős bora volt a legizgalmasabb, a Tokaj Nobilis és a Kikelet furmintjai pedig könnyen csúsztak. Bárdos Sarolta meggyőzött, hogy egy kis édesség az elején sem árthat, így megállapíthattam, hogy a Nobilis kövérszőlője 2007-ben is pazar bort adott.

Jól sejtettem, hogy ezután nekem a savasabb borok fognak jól esni, így a meszes, köves talajon borászkodó Maurer Oszkár standját látogattam meg. A vincellér a Szerémségből és a Bácskából hozott ősi magyar fajtákból szűrt borokat, amikhez az alapanyagot jellemzően gyalogművelésű, néhol 60-100 éves tőkékről szedik. A szerémi zöld jól esett a nagy melegben: egyszerű, ám kissé savas volt; szívesen spricceltem volna bele szódát. A bánáti rizling tartalmas, komoly rizling képét mutatta, míg a bakator egy tömény, elmélyülésre hivatott fajtabort adott. A Fodor-dűlőt bemutató olaszrizlinggel az este legjobb fehérborát kaptam a poharamba: komplex, harmonikus és termőhelyről mesélő nedű volt. A silleresen vékony kadarka fűszeressége, játékossága kedvemre való volt.

Csakúgy, mint az egy standdal odébb kóstoltató Bott Frigyes karakteres traminija; ellenben az illatos, egyszerű Grand 3 most sem vett le a lábamról.

Érdekes volt összehasonlítani a két etyeki sauvignon blanc-t – Hernyákék seprőn tartott tétele komolyabb anyag, de Rókusfalvy Pál üdítőbbre hangolt verziója is jól esett. Mivel kissé lehűlt a levegő, átmentem a vörösboros oldalra.

Gál Tiboréknál egy üde, könnyed leánykával nyitottam, a fajtából nekem továbbra is Orsolyáék borai számítanak etalonnak. Ellenben a 2006-os viognier újra elkápráztatott. A 2005-ös Titi pinot noir komolyabb bor, mint egy évvel öregebb társa – érdemes lesz a pince pinóit kóstolgatni. A nem túl jó 2005-ös évben sem a syrah, sem a merlot nem adott önállóan nagy bort; házasításuk egy könnyed, fűszeres, kellemesen gyümölcsös bort eredményezett.

A Debreczeni és Ferenczi pincészetnél ott jártamkor épp Tőkés László kóstolgatta a borokat – érthető módon rám már figyelem nem maradt, így a sebtiben poharamba töltött 2006-os Ferenczi cuvée-ről magamban állapíthattam csak meg: kerek, harmonikus, izgalomtól mentes bor, amit jó eliszogatni.

Ezen a ponton ért el engem a kapuzárási pánik: már szedelőzködtek egyik-másik pultnál a borászok. Terv szerint gyorsan megkóstoltam volna a szekszárdi és villányi termelők kínálatát, azonban a Simon Pincénél leragadtam. Még a Budai Gourmet-n kóstoltam egy hosszú vörös sort a boraiból, igaz, akkor nem ő kóstoltatott. Most egy rövidebb, de sokkal ütősebb válogatást hozott Simon József magával, ami lenyűgözött. A 2006-os Síkhegy kékfrankos húsos, gyümölcsös, ásványos és hosszú bor volt. A Superior Bikavér ebből az évből hasonló jegyeket mutat, hisz gerince a kékfrankos; némi füstölt hús is csatlakozik azonban itt az illathoz. Érdemes lesz egy év múlva újrakóstolni ezt. Mint ahogy a fajtaborok is némi érlelést kívánnak, de már most látszik a nagyság bennük. Különösen a debreceni Aba-Novák tárlat kiegészítéseként letöltött, Barbár zseninek nevezett cabernet sauvignon tepert le: ilyen koncentrált bort ebből a fajtából talán csak a Bock-kínálatban kóstoltam eddig. Fajtajegyek és egri savak teszik különlegessé a bort. Úgy érzem, a borász a Simon Merlot-ra a legbüszkébb. Nagy formátumú, sűrű, áradóan gyümölcsös bor ez is, azonban még a fahordós érlelés integráláshoz némi időt kell neki adni.

Ezek után a borok után jobbnak láttam, ha újabb kóstolások helyett a villamosra bízom magam.

Címkék: borfesztivál 2008 budafok kárpát medencei borászok találkozója

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr30663481

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

shiraz 2008.09.16. 16:59:53

a maurer kadarkának max a színe vékony :) száz év feletti tőkékről...

vörös és fehér 2008.09.16. 17:03:24

egészségedre :) igen, 1890-es évekbeli tőkék, tudom.

E1510 2008.09.19. 11:07:13

A Fodorban nagyon egyetértünk! A kadarka sajnos elfogyott, mire odaértem :(

E1510 2008.09.19. 11:13:49

Nekem két mestermű nagyon hiányzik még a felsorolásból (igaz, ezek pult alól kerültek elő..): Bott Frigyes 06-os rajnaija és kései szüretelésű juhfarkja (07).

etna 2008.09.21. 21:05:22

A Fodor szerintem is kiemelkedő tétel, méltó utódja a 2004-es Kormányzónak. Az félédes volt, 15-ös alkohollal, ami viszont nem vont le élvezeti értékéből. Úgy vélem, Maurer Oszkár Olaszrizlingben alkot maradandót elsősorban.
Bár úgy tudom, idén fordulnak termőre Szeremségi területei, nagyon kíváncsi vagyok mit fog tudni kihozni a szűztermésből. Okozhat még nagy meglepetéseket a legdélebbi magyar történelmi borvidék vöröseivel...
süti beállítások módosítása