Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Villámháború

Villa Tolnay Bandériumok 2004-től 2006-ig

2009.01.30. 05:00 - palack

Bizony borkóstolásnál is előfordul, hogy egészen másként alakulnak a dolgok, mint ahogy azt várjuk. Ennek a posztnak az ötlete még tavaly ősszel fogant meg a fejemben, mikor a Várban a Borfesztiválon kora délután poharamban forgattam a 2006-os Villa Tolnay Bandériumot, és nagyon meg voltam elégedve vele, no meg a jó idővel. A 2005-öst nagyon szerettem, és úgy éreztem, az újabb évjárat talán még azon is túltesz. Elhatároztam, egymás mellé rakom őket, és élvezem majd a két legyőzhetetlen sereg összecsapását.

Aztán nemrég, az egyik hipermarket polcán meglepődve vettem észre néhány 2004-es Bandériumot. Soha nem kóstoltam még, nekem az ötösnél kezdődött az időszámítás ebben a témában. Egy próbát megér, gondoltam, mivel alig 1300 Ft-ot kértek csak érte. Így már háromoldalú csatára készültem. A pacifisták azonban örülhetnek, gyakorlatilag villámháború lett belőle. Nézzük sorban a történéseket.

A 2004-es el sem jutott a csatatérre, és csak azért nem végezte rögtön a lefolyóban, mert a metatéma metamorfózisa óta én a legreménytelenebb esetekben is adok egy esélyt a csodának. A fás, kukoricás uborkalé azonban másnapra sem változott deli vitézek seregévé. Így jár aki bor kuriózumot akar találni bagóért pelenkavásárlás közben. Aztán megkóstoltam a 2005-öst. Most is nagyon szép, elegáns, mit sem változott. Nagyon örültem neki. Végül jött a győztesnek szánt 2006-os, de már az első kortyok után tudtam, hogy itt mégsem lesz trónfosztás. Várbéli emlékeimhez képest nagyot csalódtam, most egy sokkal egyszerűbb, darabosabb bort tartottam poharamban. Nézzük azért meg őket egy kicsit részletesebben is.

Bandérium 2005

Szép szalmasárga színű, zöldes fénnyel. Orrban közepesen intenzív elsősorban réti virágos, szalmás, köves, fémes. Mögöttük érett gyümölcsök rejtőznek: őszibarack, grépfrút, banánhéj. Szépen lassan változik, nem egyik forgatásról a másikra, hanem fokozatosan tolódnak a hangsúlyok erre vagy arra.

Szájban visszafogott elegancia jellemzi. Jólnevelt, mégis lendületes savai főleg a korty első felében vállalnak főszerepet. Középtájon hátrébb lépnek és nagyobb teret adnak a gyümölcsös és sós ízek ellentétéből szőtt izgalmas párbeszédnek. Nem egy vastag, nagy testű bor, inkább természetes harmóniájával, halkszavú, mégis dinamikus egyéniségével lopja be magát a kóstoló szívébe. A hátcimkére, ha lenne olyan neki, azt írhatnák: a csendes, elmélkedős esték bora. Lecsengése, finom, nem túl hosszúnak tűnik, ám oda kell figyelni rá jobban. Ott van ő még mindig, csak nem kiabál, ahogy eddig sem tette. Szép, elegáns bor. 6 pont.

Bandérium 2006

Egy árnyalattal sötétebb, mint idősebb testvére. Orrban intenzívebb, és van benne egy adag hordós fülledtség. Alapos szellőzés után is leginkább mogyorós, vajas illat jellemzi, az előző évjáratban megismert izgalmak nagyon elbújnak. Felfedezhető benne még egy gyógynövényes vonal, ám az összképen ez sem tud nagyot dobni.

Szájban is harsányabb, a savak meglehetősen hangosan, és kissé fésületlenül mutatkoznak be. Érdekes módon az évjárat ellenére kevesebb érettséget, gyümölcsöt érzek benne, mint a 2005-ösben. Itt végig a savak (beleértve a hordótól kapott csersavat) vezetik a kortyot, és ha nem is maradnak egyedül, a gyümölcsösség és a sósság nagyon háttérben maradnak, szinte észrevétlenül. Nem találom benne azt a harmóniát, eleganciát, amiért a 2005-öst szeretem. Azért ő is egy jól iható, tartalmas bor, csak az előző évjárat és az első kóstolás élménye magasra tették a mércét, ezért a sok negatívum a leírásban. Az 5 pont azért megvan.

A Borbarát magazin téli számában már a 2007-es Bandériumot dícsérik ****(+) minősítéssel, úgyhogy a háború még nem dőlt el.

Címkék: balaton 2006 2005 kóstolás fehér hatpontos 2004 ötpontos villa tolnay

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr19911326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lackó 2009.01.30. 12:39:40

Segítséget kérnék: februári kékfrankos kóstálásunkhoz kellene Szekszárdi borműhely, Ráspi ill. Köpcös tételek. Szegeden tudna valaki elérhetőségüket?

Jenyei 2009.01.30. 13:09:57

A Bortársaság pl. Ráspit forgalmaz, ha jól tudom. A Kölcsey utcában van a boltjuk.

lackó 2009.01.30. 13:23:46

Tudom, hol van :))))), de nem láttam náluk Ráspit.

lackó 2009.01.30. 13:36:48

Milyen a Villa Tolnay Kf?

borpancsoló 2009.01.30. 15:48:53

Jók ezek az évjáratösszehasonlító tesztek, több ilyet! Nem vagyok régóta olvasótok, szóval nem tudom, volt-e már ilyesmi, de ha nem, és esetleg van rá keret vagy lehetőség, tesztelhetnétek úgy is mint;

Adott Fajta+Évjárat; vagyis csak a tájegység változik.

Adott Fajta+Termelő: értelemszerű.

A tájegységesnél szerintem nem is az egymáshoz viszonyított relatív pontszámuk a fontos, hanem hogy mik a sematikus jellemzők. (jó tudom, ehhez rohadt sok tétel kell, nade hátha holnap kinyitod az ajtód és ott áll 20 rekesz bor, legalább nem kell kiönteni. :DDD )

Sajnos a szegedi témában semmi hasznos tudásom nincs. :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2009.01.30. 18:43:50

Én szegedi vagyok, van egy-két Ráspi kékfrankos selection a gyüjteményemben, de sajnos nem eladók:))

iszákos 2009.01.31. 00:51:13

a Tolnay milyen borvidékről származik és egyáltalán milyen borról van Szó ha tusdna valaki felvilágosítást adni?

palack 2009.01.31. 09:53:46

@iszákos: a 2005-ös Bandérium olaszrizling, rajnai rizling, szürkebarát, zöldveltelini és chardonnay házasítása. A 2006-os is nagyjából hasonló.

pelotepincsi 2009.01.31. 15:49:47

a 2005 - ös nálam is csúcs volt, csak újabb palackokat már nem mertem venni. kíváncsian várom a 2007 - est...

dalton1 2009.01.31. 21:10:30

A Bortársaság nem forgalmaz Ráspi borokat. Sajnos.

E1510 2009.02.01. 00:08:11

@lackó: köpcöst meg ráspit zwack házhozszállít akár szegedre is, de csengőd sincs tőletek nagyon messze :)

www.zwackborok.hu/webshop.aspx
süti beállítások módosítása