Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Másképpen lesz borászuk a borászoknak

Ötven termelő hamarosan kiválaszt egyet

2009.04.03. 15:43 - Az Alkoholisták

2009-től nem az Etyeki Pincefesztivál meghívottai szavazhatnak a borászok borászáról, hanem azok, akiket az imént létrehozott Vinum Praemium Alapítvány az adott évben a legjobb ötven közé választ. A kuratóriumnak tagja lett a Művelt Alkoholista egyik szerzője is. A végső döntést ez a félszáz termelő hozza meg. A lista elkészült.

A borászok borásza díjat 2007-ben alapította Rókusfalvy Pál. Alapvetően különbözik a cím az összes eddigi borászdíjtól, itt ugyanis nem szervezetek szavaznak vagy döntenek egy díj elnyeréséről, hanem maguk a borászok. 2007-ben Demeter Zoltán, 2008-ban dr. Lőrincz György nyerte el ezt a címet, amivel semmilyen anyagi juttatás nem jár.

A Vinum Praemium Alapítványnak egyelőre hat kurátora van: Kató András (Terroir Club) elnök, Alkonyi László (Borbarát Magazin), Bányai Gábor Botond (Borigo), Gazda Albert (Index.hu), Romsics László (Törley), Zwack Izabella (Zwack Izabella borválogatás).

Az alapítvány célja és feladata: "A rangos borszakmai múlttal rendelkező kuratóriumtagok feladata, hogy összeállítsa a hazai borszakma 50 kiválóságát tartalmazó listát, akik közül a borászok borászát a jelölt borászok maguk közül választják meg egyszerű szavazással.

Emellett a kuratórium maga is odaítél két díjat, azaz összesen három díjat felügyel:

1. Borászok borásza: az a kiemelkedő bort készítő borász lehet, akit az alapítvány kuratóriuma jelöl a hazai bortermelés 50 legjobbja közé, és egyszerű szavazással az 50 borász választja ki maguk közül a legjobbat.

2. Az év felfedezettje: a kuratórium által jelölt 50 borász közül minden kuratóriumi tag jelöl 3-3 feltörekvő borászt és közülük a kuratórium tagjai választják ki az év felfedezettjét szavazással.

3. Magyar borért különdíj: a kuratórium tagjai is választanak minden évben az 50 jelölt közül egyet, aki a kuratórium különdíját kapja. Az a borász kaphatja meg ezt a díjat, aki eddigi munkássága alatt kiemelkedően sokat tett a prémium minőségű magyar borért. Ez a jelölt személyében akár egybeeshet a borászok jelöltjével, a borászok borászával is.

És akkor a 2009-es jelöltek: Bacsó András (Tokaj Oremus), Baráth Sándor (Kreinbacher Birtok), Bárdos Sarolta (Tokaj Nobilis), Berecz Stephanie (Tokaj Kikelet), Bock József, Bodó Judit (Bott Pince), Bolyki János, Bott Frigyes, Bukolyi László (Gróf Buttler Borászat), Bussay László, Demeter Zoltán, Dúzsi Tamás, Fekete Béla, ifj. Figula Mihály (Figula Wines), ifj. Gál Tibor (Gál Tibor Pincészet), Gere Attila, Györgykovács Imre, Heimann Zoltán, Homonna Attila, Horváth József (Ráspi Borászat), Hwang Anthony (Királyudvar Szőlőbirtok), Ipacs Szabó István (Vylyan), Jásdi István, Kaló Imre, Karner Gábor, Kiss Gábor, Konyári János, Laposa József, Latorczai László (Sauska Pincészet), Légli Ottó, Liptai Zsolt (Pannonhalmi Apátsági Pincészet), Lőrincz György (St. Andrea), Malatinszky Csaba, Matolcsy Sára (Etyeki Kúria), Mészáros László (Disznókő), Molnár Péter (Patricius Borház), Németh Attila, Oser Philipp (Villa Tolnay), Pfneiszl Birgit (Pfneiszl Hungarian Vineyards), Pók Tamás, Szentesi József, Szepsy István, Takács Lajos (Hollóvár Pincészet), Takler Ferenc (Takler Pince), Tarnóczi Zoltán (Orsolya Pince), Tiffán Ede (Tiffán Ede és Zsolt Pincészete), Vesztergombi Ferenc, Vesztergombi József (Remete-Bor), Vida Péter, ifj. Weninger Franz.

Címkék: borászok borásza

45 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr991044095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hegyaljai 2009.04.03. 17:48:40

Van ugye az "Év Bortermelője", meg az "Év Pincészete". Nyilván ezen címek nyertesei mind aljas borhamisítók, és visszaélnak a "családi pince" a "kézműves bor" kifejezésekkel. Ezért tényleg szükség van egy új címre. :(
A kedves fogyasztót megkérdezték e a jellenleg nem ismert kezdeményezők - remélem nem az "alkoholisták" - hogy tényleg szükség van e újabb 3 címre. Ébresztő!!!
Ezt a blogot kevesebb mint 5000 olvassák rendszeresen!!
Természetesen Ők a legfelkészültebbek, a legönállóbbak, a legkevésbé befolyásolhatóak.
Akkor kinek szól a 3 új cím?

Félédes Zweigelt 2009.04.03. 18:29:01

@ hegyaljai
Én akkor éreztem valami hasonlót, amikor észleltem, hogy lett olyan is hogy év pincészete.
Tény, hogy rengeteg cím meg verseny létezik, amiböl aztán stempli lehet egy borosüvegen. De számomra ez egy hiteles stempli lesz.
Gondolom, a cél a fogyasztó befolyásolása, ami azért nem ördögtöl való. Ezt a blogot valószínüleg az átlagnál jobban informáltabb borfogyasztók olvassák, akik az átlagnál jobban meg tudnak különböztetni egy komolyabb címet egy kevésbé komolytól, söt valószínüleg sokan stempliszkeptikusok, és tök más referenciák alapján választanak.
Viszont a átlag minöségiborfogyasztó számára igenis fontosak az év labdarúgója címek, meg a bordói, brüsszeli, pannon bormustrás vagy alsóközép nyírségaljai érmek. Ha olyan bort látok a amin hármasával hemzsegnek a noname stemplik, én is ideges leszek, vagy inkább sírva röhögök,...
...de pont ezek a címek számomra éppen hogy hitelesnek tünnek, mint ahogy az is rokonszenves, hogy a válogatott keret is megmondhatja, ki az év labdarúgója. Miért ne hihetnénk nekik, miért csak a sportújságírók mondhatják meg. És aki nem focibuzi, az is akarhat néha egy jó meccset nézni. És akkor jól jön, ha legalább a C. Ronálduról hallott.

Rókakígyó 2009.04.03. 18:37:32

Vegyenek be engem is. Fasság:)

KaBalázs 2009.04.03. 18:50:24

Hiányzik Polgár Zoltán!
De nagyon!

egri Fehér 2009.04.03. 18:54:41

@hegyaljai: ez nem teljesen igaz, mert Bock pl. volt már év borásza meg év pincészete is.

szerintem az nem rossz dolog, hogy a mezőnyből a kuratórium kiválaszt x db jelöltet, engem igazából az zavar, hogy a többi etyeki vendég nem szavazhat. meg az x-nek inkább kéne a 10-hez vagy az 5-höz tartania, mint az 50-hez...

öreg róka (törölt) 2009.04.03. 18:54:44

Év dílere díj? Hová jut ez az ország?

lackó 2009.04.03. 20:19:21

Na, de sokan lettünk...:D

@Németh Krisztina: Söptei. Igen. Nézz utána :D

@öreg róka: a bélszín gyilkolt állatok húsa, a sárgarépa a drága anyaföld kihasználása, az üccsi méreg, színezék...soroljam még, vagy tudod, mit jelent a demagógia?

lackó 2009.04.03. 20:24:18

Mé kell címlap? Kevés a látogató?

Tunyacsáp 2009.04.03. 21:17:14

Mészáros Pál, szekszárd?

csomorika 2009.04.03. 22:43:44

Tényleg vicces, néhány jelölt borászként jelölése komolytalanná teszi a listát.

karesz072 2009.04.03. 23:05:40

Egy részével egyet értek. De hol van FRITTMAN JÁNOS ????

lackó 2009.04.03. 23:08:21

@csomorika: való igaz és azért erre talán érdemes lett volna jobban figyelni...ha már borászokról van szó: Kreinbacher: Baráth Sanyi a birtokigazgató, a borász Horváth Zita, a kúriát pedig Matolcsy Sára vezeti, de Krizan Rudolf a borász...tény, de a kezdeményezés azért nem rossz.

karesz072 2009.04.03. 23:09:59

Számomra ez a kuratórium, olyan, mint mikor Pálfi István mond véleményt borászatokról, borokról... Ja, és még nem is vagyok szakmabeli, "CSAK" ismerek legalább 100 borászt, és a boraikat.

lackó 2009.04.03. 23:12:03

@karesz072: akkor sűrűbben is gyere erre :)

A kuratóriummal nincs semmi gond, a fogyasztókat képviselik, szerintem...és ez jól van így.

slovnaft 2009.04.04. 07:49:04

Már megint a régi nóta: ha valamit nem te találtál ki vagy nem tudsz jobbat kitalálni, állj a megváltozott "helyzet" élére.A névsorból is látható, a borász szakmáról nem szakmabeliek fognak dönteni, ha amatőrök választják a zsűrit. Mintha a villamosvezetők pontoznák, hogy melyik tervezőmérnök az ügyesebb...Röhej.Akkor már inkább a Róka Sanyi a söntésből, ő legalább bírja is az italt.

lackó 2009.04.04. 10:03:15

@slovnaft: lehet jogos kritikát megfogalmazni a dologgal szemben, viszont figyelmesebben meg érdemi hozzászólást lehetne tenni:

"A rangos borszakmai múlttal rendelkező kuratóriumtagok feladata, hogy összeállítsa a hazai borszakma 50 kiválóságát tartalmazó listát, akik közül a borászok borászát a jelölt borászok maguk közül választják meg egyszerű szavazással."

Ez a fontos...

a boltos 2009.04.04. 11:01:45

Ebből még komoly elismerést is lehet faragni!
Sok sikert hozzá!

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2009.04.04. 12:48:17

Örülök, hogy létrejött egy olyan kezdeményezés, aminek van esélye körülhatároltabb és egyértelműbb díjnak lennie, mint az "év bortermelője".

Arra igenis szükség van, hogy a szakma válassza ki maga közül a legjobbakat.

Baj azonban az, hogy jelenlegi formájában ez a díj ugyanazokból a sebekből vérzik, mint az eddigiek. "Borászok borásza" díjról beszélünk. MInt többen leírták, kérdés az, hogy ki a borász és ki nem. Ezek mellett meg kell határozni, hogy mit is jelent ez a díj (pontosan). Jelölhető-e mindig mindenki. Csak borász, vagy a pincevezető, tulajdonos is? Az éves teljesítmény számít, vagy a múlt? Ha az éves teljesítmény, akkor ott mi? A piacra került borok, vagy egy adott évjárat? Ha az éves teljesítmény, akkor indokoljuk borral (mi mással). A kiegyensúlyozottság számít, vagy az újítás?

Ezekre a kérdésekre választ kell adni, mert különben egy ugyanolyan szinten vitatott és problémás díjról beszélhetünk, mint az eddigiek esetében. S kár lenne érte.

Kicsit erősnek érzem (annak ellenére hogy ez egyáltalán nincsen ellenemre:)) a kuratóriumban a "terroir" lobbit.

Inda-Labs 2009.04.04. 21:10:27

Mindössze annyit írtam, ez mekkora fasság...
Ennyire fáj a véleményem? Alapítvány helyett miért nem csináltatok egyből egy Egyházat, ott sem kell adót fizetni, még pályázatot sem kell írni, és cseng a zseton?
Rókusfalvy Pál, mint díjalapító. Loller.

Moreover, the winner of the "Év szüretelője" award is Ms. Kiskorú K. Erzsébet. Congratulations!

t f 1 (törölt) 2009.04.05. 06:55:40

Javaslom, válasszuk meg az év borkedvelőjét is! :)

buBORék 2009.04.05. 09:59:16

Óriási szégyen, hohy Polgár Zoltán nincs a listán...!!!!

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2009.04.05. 10:28:34

Mondjuk az "eznincsalistán" "aznincsalistán" kérdések minden díjnál, minden jelölésnél elő fognak bukkanni, úgy gondolom.

egyborász 2009.04.05. 12:04:33

Egy díjjal, miként ezzel is, a legnagyobb gond, hogy nem egyértelmű: kik adják, mire adják, s kik a nomináltak, akik közül kikerül a győztes. Látszólag itt minden rendben van (kivéve: a miért kapja, aki kapja a dyjat), node: vajon mennyire objektív ez a jelölő zsűri? Két borkereskedő, akiknek majd' az összes forgalmazott termelője jelölt, egy borbarátos főszerkesztő, akinek a kedvencei mind ott vannak a sorban? Ez függetlenség?
Kedves buborék, ezekben a körökben Polgár Zoltánnak nincs rajongója, de erről talán legkevésbé a borász tehet. Nagyon fontos a kereskedelmi, marketingtevékenység, amiben úgy tűnik a pince gyenge. Ha ezen a listán rajta akarna lenni, akkor egyértelmű a feladat: ezt a zsűrit kell lenyűgöznie a pince teljesítményének.
Ennek ellenére ez a lista nem jobb és nem rosszabb, mint bármilyen más 50 elemű lista lenne. (Mivel az egész Etyeken kezdődöt, nyilvánvaló a terroir-túlsúly, Etyek ezekről a pincékről szólt ezidáig.)

buBORék 2009.04.06. 09:54:17

@egyborász: Teljesen igazad van!! Én is így látom a dolgot, de egy valamit azért mégsem értek, (vagy szomorúan veszem tudomásul)!
Aki(k) létrehoz egy ilyen oldalt, annak valamilyen szintű felelősségvállalással is rendelkeznie kell, mivel igen sokan olvassák! Persze mindenkinek megvan arra a lehetősége, hogy egyszerűen törölje még az emlékezetéből is! De hát nincs mit tenni az ember fia kíváncsi természetű...! Emlékszem, mikor először hallottam az "alkoholistáról", nagyon megörültem, naív módon, a kezdeményezésnek! Aztán sajnos rá kellett jönnöm, hogy mennyire szubjektív, és számító szemléletűek a szerzők! Mert a kérdés azt hiszem jogos, és most vonatkoztassunk el a nevek emlegetésétől: Miért az határozza meg, hogy mennyi a rajongója egy borásznak, hogy mennyire erős a marketing tevékenysége!?
Az általam sérelmezett esetben mindenki egyetért abban, hogy kevesen rendelkeznek hasonló lojalitással, előadásmóddal, és szakértelemmel! A pince teljesítménye pedig a borok minőségében kiválóan tükröződik, és ez a LÉNYEG!!!

vörös és fehér 2009.04.06. 11:14:38

@buBORék: ne haragudj, de nem értem, hogy kerül ide az alkoholista és az ő szemléletmódja. Mint ide írogató ember, kifejezetten sérelmezem a számító szemléletűségre tett megjegyzésedet. A magam részéről biztosíthatlak téged, hogy a direkt marketingtevékenységtől mentesen igyekszem írni, természetesen az általános marketingtől nem vagyok mentes én sem, ha egy jóárasított, jól reklámozott bor kerül elém, akkor leveszem a polcról, s vagy csalódok benne, vagy örülök neki. És eddig egy szerzőtársam sem mondta, hogy Gábor, ne írjál már ilyen jót / rosszat erről a pincéről, nem illik a stratégiánkba bele.

Személy szerint semmilyen ellenérzésem nincs a Polgár borok iránt, de való igaz, egy silleren kívül más mostanság nem jött szembe velem, amiben célzatosság nincs. (Pontosítok, és igen, személyeskedek: kezd ellenérzésem lenni, az ilyen megjegyzések, mint most a tied miatt. Rosszul érezném magam ha most hirtelen Polgár bort kóstolnék.)

buBORék 2009.04.06. 14:49:36

@vörös és fehér: Lehet, hogy kicsit szélsőséges voltam, és ezért elnézést kérek!
Reagáltam "egyborász" hozzászólására.
Amiért én valójában megjegyzést tettem, az az, hogy abban a bizonyos 50-es listában nem szerepel a név.
Arra még kíváncsi lennék, hogy mi a stratégia?

Jenyei 2009.04.06. 15:13:14

"szubjektív számító szemléletű szerzők"
Ha nem csak egy szép hosszú alliterációt akartál mutatni nekünk, akkor nem értem mi a célod ezzel a sértegetéssel. Eleve mutass nekem a világban egy, csak egy objektív szemléletű bor ítészt.
És ezt a számítót meg tényleg végképp nem értem. Kitől, mire számítanak?? Már persze téged leszámítva, mert az látszik.

lackó 2009.04.06. 15:15:35

@buBORék: sőt, nincs benne Balogh Zoli, Frittmann János, Istvándy Gergő, Fekete Mihály, Szecskő, Lelovits, Maczkó Robi,Lisicza, Maurer Oszkár, Szászi Endre, Balla Géza... és még sorolhatnám neve sem...nem hiszem, hogy a személyes kedvencünk itt nem léte bármit is jelentene és ezért meg kéne sértődni és rögtön valamiféle összeesküvés elméletet kitalálni...

Ha van szép Polgár-élményed, írd meg...merthogy olyanom nekem is ölég régen volt...

lackó 2009.04.06. 15:22:19

@buBORék: azé' most jól odabasztál :DDD

vörös és fehér 2009.04.06. 15:28:50

@buBORék: "Arra még kíváncsi lennék, hogy mi a stratégia?" Hát arra én is. Már ha most épp erről a blogról írsz. Nincs olyan. Szerintem ez elég jól átjön a blogon. Legalábbis elég vegyes a kép mind a megírt borok, mind a felkapott témák tekintetében. Ráadásul ha megfigyeled, van úgy, hogy egy borról többen is írunk, többféle véleményt megfogalmazva. De még ez sincs előre megtervezve, hidd el. Vagy gyárts nyugodtan összeesküvés-elméleteket.

lackó 2009.04.06. 15:34:28

@vörös és fehér: Gábor...nem érdemes...a direkt marketinget én sem bírom :DDD

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.04.08. 07:35:35

Komolyan komolytalanok a hozzászólások. Mostanában minden borász jelölés úgy megy, hogy majd' mindenki kötelességének érzi, hogy XY borászt hiányolja a listáról. Ez gyerekes.

buBORék 2009.04.08. 08:47:54

:-))
Örülök, hogy ennyien reagáltatok az általam írtakra!
vörös és fehér, ha jól emlékszem, ezt Te írtad:
És eddig egy szerzőtársam sem mondta, hogy Gábor, ne írjál már ilyen jót / rosszat erről a pincéről, nem illik a stratégiánkba bele.
Én csak ezért kérdeztem, hogy mi a stratégia!
lackó! Mit jelent, hogy odabasztál? Ha esteleg problémáid vannak az intelligens fogalmazással, szólj bátran, és megpróbálok segíteni! Ennyit a gyerekességről...
@Jenyei: sajnos nem áll módomban elmondani itt az "összeesküvés elméletemet", de nem is fontos, hisz csak egy csepp vagyok az óceánban.

buBORék 2009.04.08. 08:58:28

@lackó: még egy dolgot: hogyan is írhatnék ezek után Polgár-élményről, hiszen megpecsételődtem fanatikusként!! :-)) De csak úgy versenyen kívül írd le nekem, légy oly kedves, hogy miért olyan régi az a pozitív élmény?!

lackó 2009.04.08. 10:56:32

@buBORék: a fanatizmussal nincs baj, ha szép élményed van, hajrá...

Azért régi, mert rég kóstoltam tőle olyan bort, ami ízlett volna...csupán csak ennyi.

Remélem, nincs problémám az intelligens beszéddel...ellenben a sznobizmussal van :D

buBORék 2009.04.08. 18:04:50

@lackó: Ááááá, értem! Beszéljünk kicsit az ár-érték arányról, és mutass olyan pincészetet, akinek van kereskedelmi forgalomban 1997-es évjáratú "csúcs cuvée"-je, és még áll, tökéletesen rendben van, mondjuk úgy 6-8 ezer forintért! Remélem nem érted, félre, nem vitatkozni akarok, csak tanulni, újat hallani! :D

lackó 2009.04.08. 20:40:49

@buBORék: ez valószínűleg nagyszerű dolog, csak az az azóta eltelt 12 évben mi történt? Nem szeretném bántani a Polgár pincét, mert...mert nem :)

Azonban szerintem sokakat érdekel, hogy melyik borra gondolsz, hol szerezhető be és főleg: milyen???

Kadarnet 2009.04.08. 21:09:39

Talán a többi pincészet már rég eladta a 1997-es borait..;)

felvetés 2009.04.09. 08:56:56

Polgár Zoli sorát többször volt alkalmam végigkóstolni, nekem is nagyon tetszettek. A villányi nagyoknál (Bock, Gere, Vylyan...) én nagyobb potenciálúnak és szebbnek tartom a borait. És ami még számomra fontos, hogy a technológia nem veszi át a főszerepet és nem érződik például az újborán a hordóból(?) származó füstösség. Szívesen venném én is ha írnátok róla. Sajnos manapság ha valaki nem tülekszik agresszíven, akkor a többiek elnyomják. Tudomásom szerint nem egyszer fordult elő, hogy ötleteivel kis idő múltán más kérkedett...

lackó 2009.04.09. 11:50:34

@felvetés: azért vitatkoznék ezzel a tülekedés kérdéssel, itt kevés tülekvő borászról olvasunk, szerintem...bár nem tudom, erre gondoltál-e.

Ezt az újbor-hordó füstösséget pedig nem igazán értem. Kifejtenéd?
süti beállítások módosítása