Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Kivágják az ország legnagyobb csabagyöngye-ültetvényét

Régi idők termésátlaga

2009.10.08. 01:20 - Műtannin

Tegnap este repítette világgá a nemzeti hírügynökség a boros körökben oly népszerű Balaton-Agrár Zrt. igazgatójának közleményét, miszerint a társaság kivág harminc hektárnyi csabagyöngye szőlőt, részben a tőkéket sújtó betegségek (Esca - gombás fertőzés okozta korai tőkeelhalás), részben a tőkék elöregedése és a termelés gazdaságtalansága miatt.

Az MTI szép fogalmazásában "hungaricumnak számító" (és, tesszük hozzá, Sándor Pál filmje által országos hírűvé tett) csabagyöngyét (Hajrá Csabagyöngye!) a Balaton-Agrár Zrt. termeli legnagyobb területen és mennyiségben, a harminc hektár kivágásával megszűnik a fajta dél-balatoni termőterületének 70 százaléka. Az igazgató sajnálkozott még (a jobb összekötő drámai vallomása) az alacsony fölvásárlási árakon (60 forint egy kila), és a betegségek, tőkehiányok miatt visszaesett termésátlagon. A termésátlagokon elmélázhatunk egy kicsit: azt mondja a kitűnő szakember, hogy az ültetvények 140 mázsa per hektáros (!!!) csúcsátlag helyett ma már csak 70 mázsa per hektárt teremnek, és így nem éri meg.

A hírből nem maradhatott ki a balatoni borászat péerbajnoka, a Világ Legprimőrebb Primőrborának (lásd: a világ leggyorsabb órája) készítője, a csabagyöngye-specialista Varga Pincészet sem: Varga Péter azt magyarázta, hogy a csabagyöngye csemegeszőlőként is megállja a helyét (én kipróbálnám bal bekkben is), de idén nem tudnak magasabb felvásárlási árat fizetni és punktum.

Címkék: balaton csabagyöngye varga péter

41 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr611435606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.08. 06:23:17

Érdekes lenne tudni, hogy milyen mustfokkal szüretelték a 140 q/ha és milyennel 70q/ha terheléssel.

egri Fehér 2009.10.08. 06:32:05

140 q 60 Ft-jával összesen 840 ezer Ft, egy jobb évben megvan a művelés 400-450 ezerből. Nem lehetett ez annyira rossz üzlet. 70 q 60 forintjával összesen 420, ez már erősen rizikós.

@BZoltan: kérdés, hogy miért csökkent a termésátlag, itt szerintem azért, mert kiesett jópár tőke a buliból. amúgy tökmindegy, milyen mustfokot adott, Vargáéknak (javíts ki, Bálint, ha tévednék) nem hinném, hogy annyira ez számított volna, hiszen a termék, amit készítenek belőle nem attól pláne, hogy kiemelkedően jó bor lenne, hanem attól, hogy az első az adott évjáratból a piacon. de ezek szerint a gyakorlatban is látjuk, hogy a 3-400 Ft-os bort nem csak 35 Ft-os szőlőből lehet kihozni...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.08. 06:44:21

@egri Fehér: Azért érdekel a dolog, mert a Varga csabagyöngyében 11vv% alkohol van amihez legalább 17.6 mustfok kell.

Érdekel, hogy ebben az esetben is látszik-e, hogy a szőlőtermelő tulajdonképpen a cukorgyárakkal és a mustsűrítmény-kereskedőkkel versenyez-e.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.08. 07:02:54

@BZoltan: De ugyanígy érdekel, hogy a Varga csabagyöngyén miért nincsen a termőhely feltüntetve.

dr.Bernardus 2009.10.08. 07:58:20

@BZoltan: az kabe 15-os mustfok plusz suritmeny inkabb.

Csavo 2009.10.08. 08:32:54

A cukor termelése a tőkén nem sok összefüggést mutat a terheléssel... és el kelle már felejteni azt a hülyeséget, hogy a legjobb borok 40-50q/ha terméssel születnek.
Pl vylyan.hu/vylyan/szolobirtok_es_pinceszet
Fölső képsor 7. kép... ezen úgy van 120-130 mázsa 1 hektáron, hogy csak na. Számold meg a fürtöket. Van a tőkén vagy 2-2,5 kiló, nincs is ezzel baj, mert látszik, hogy lombozat is van mellette ami a beltartalmat megadja.
Az oldalon még azt írják, hogy Pinot 27 Hl/ha. 70% os lékihozatalnál ez 39 mázsa. Ez 7000 tőkével 0,55 kilo-s terhelés... Látott már valaki szőlőfürtöt?? 55 deka az max 4 fürt.
Elég a meséből...

egri Fehér 2009.10.08. 08:59:46

@Csavo: minden borhoz meg van az ideális tőketerhelés. a cukor nem minden. van olyan bor, amihez 150 mázsa kell hektáronként, és van, amihez 30-40. a bortól, a céltól függ, tudatos termelő tudatosan alkalmazza ezt az eszközt. EZ nem mese.

(provokatív kérdés, de nem tudom megállni: láttál már csúcsminőség előállítására beállított szőlőültetvényt?)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.08. 09:00:17

@Csavo: Pontosan igazolod azt ami ellen érvelsz. A Vylyan a saját weboldaluk szerint átlagosan 30 hektó bort termel egy hektáron. A prémium kategóriás boraikat alacsonyabb terheléssel és a bogyólé kalibert meg nyilván magasabbal.
Erről van szó. Objektív tény, hogy az igazán nagy minőségű borok kevésbé terhelt szőlőtőkék gyümölcséből készülnek. Az is tudható, hogy a világ legünnepeltebb borai jellemzően alacsony terhelésű tőkékről jönnek le.
Bővebben a véleményem itt olvasható: juhfark.hu/hu/blog/yield_control/

Humanic (törölt) · http://macso.blog.hu 2009.10.08. 09:15:39

Cigányszagot érzek. Valami nem stimmel ezzel a kivágással.

egri Fehér 2009.10.08. 09:17:50

@BZoltan: a 2009-esen már nem kötelező, és ez így is van jól. hadd termeljék a csabagyöngyét, ahogy akarják, ha nincs rajta termőhely-feltüntetés, akkor ez csak az ő dolguk.

11-es alkohol a címkén az valójában lehet már 10,51 is, ami 16,9 MM.
mivel 1,5 %-ot lehet javítani, 14,9 MM-kal le lehet szedni. mondjuk szerintem 0,5-1,5 MM-kal többel szedik, de van nálam illetékesebb ebben a kérdésben.. :)
ez egy 3 pontos bor (valszeg nem nagyon vannak évjárati különbségek): alkoholista.blog.hu/2006/10/15/az_ev_elso_vargaja#more15806
ebből a fajtából, ilyen hozammal (Csavonak) valószínűleg ennyit lehet kihozni

szerintem ebben az esetben a szőlőtermelő az olaszországi szőlőtermelővel versenyez, aki olcsóbban termel.

Csavo 2009.10.08. 09:18:24

@BZoltan: Jó... Portugieserből meg többi közép bort csinálják 100 mázsával... az átlag hogy jön ki 30 mázsára? Beleszámolják a még nem termőt is?
Objektív... mi számít kevésnek?
És a legjobb borok nem a kevés terméstől, hanem az egyensúlyban lévő ültetvénytől teremnek.
Hiába van egy Merlot Cabernet vagy Shiraz-on fél kiló... mellette ott van még 10 fürtnyi másodtermés...

Csavo 2009.10.08. 09:25:21

@egri Fehér: Nem a kívánt bortól függ a tőketerhelés. A tőkeszám és az ültetvény állapotától sokkal inkább.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.08. 09:49:54

@Csavo: Nem hiszem, hogy egy-két mondatban le lehetne írni a jó bor titkát. Az biztos, hogy a tőketerhelés nagyon fontos faktor a minőségben.

A tőketerhelés pedig elsősorban a művelésmódtól függ az pedig attól függ, hogy milyen bort akar palackozni a gazda.

Amúgy megkérdezhetem, hogy benned kit tisztelhetünk?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.08. 09:53:20

@egri Fehér: Amennyiben a borász használ sűrítményt és cukrot a must javításához abban az esetben a szőlőt termelő gazda elsődleges konkurenciája a cukorgyár és a sűrítménykereskedő.

A számokat illetőleg tényleg érdekelne, hogy a a Varga pincészetnél konkrétan milyen szőlőt dolgoznak fel.

Heimann Zoltán · www.heimann.hu 2009.10.08. 10:15:28

@BZoltan: Nem értem, miért lenne a gazda *konkurenciája* a cukorgyár. Elvégre a cukorgyárnak és a sűrítményeseknek érdekük, hogy a gazdák cukrozzanak.

Volt is egy EU-s szinten nagyobb botrány az olasz mustsürítmények támogatása miatt. Több millió euro támogatást kaptak a sűrítményelőállítók, hogy a koncentrátum felvehesse az árversenyt a répacukorral. Pedig ízben nem érzed ki a különbséget, csak így megoldották EU szubvencióval a túltermelésük eladását.

Nagy úr a politikai lobbi.

egri Fehér 2009.10.08. 10:18:19

@Csavo: szerintem az ültetvény és a tőkeszám csak a szőlész/borász lehetőségeinek határát adják meg

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.08. 10:48:05

@erdőjáró: Sok helyen, sok alkalomal leírtam, hogy miért.

Rövied és egyszerűen azért, mert a jelenlegi szabályozás lazaságának köszönhetően a szőlőfelvásárló borászcégek a stabil bor előállításához szükséges cukortartalom egy részét a sűrítménnyel és cukorral érik el, nem pedig a felvásárolt szőlővel. Ugyanis a szőlőnél jóval olcsóbb a cukor és a sűrítmény.

A borászcégnek kell literenként 180-210g cukor és amedddig a törvény lehetővé teszi addig sokaknak édesmindegy, hogy ezt a cukrot honnan szerzik be. Így a szőlőtermelő a sűrítményelőállítókkal és a cukorgyárakkal van versenyben.

czudarka 2009.10.08. 10:57:41

Nekem jobban tetszik a Francia előírás a minőségi meghatározásnál, hogy tőkénként max: ennyi lehet, de nem lehet több a ha x hektó, mert a tőkénként hiába van csak egy kg, ha van 10 000 tőke gy ha-ban az már csak standard kategória, de ha 1 kg van egy 40 éves kb 1700tő/ha ültetvényen akkor az már gazdasági kár kategória is lehet!
@egri Fehér: Hát azért 400-450 ezer ft-ért megművelni egy ha az se semmi!
@Csavo: nem lehet, hogy te sörivó vagy?

Csavo 2009.10.08. 11:13:56

2007, Merlot, 3500 tő/ha, 120q termés, 24MM. Borban 15.7 alkohol, 5,9 sav, 29,8 cukormentes extrakt.

Lehet itt 40q -t termelni és 10-15e ért adni a borokat, meg lehet a szőlőt profin művelni és normális terméssel k**a jó borokat készíteni. Normális áron. Többet erről nem szeretnék beszélni. Majd egyszer.

vargabalint_VBA 2009.10.08. 11:15:23

Balatonmelléki Csabagyöngye 2009 (SZÁRAZ)

Borvidék: Dél-Balaton

Talajtípus: mély rétegű barna erdőtalaj, homokos foltokkal.

Művelésmód: Moser-féle magas kordon.

Tőszám: 2380 tőke/ha.

Terhelés: 70 q/ha.

Szüret időpontja: 2009. 08. 5-6.

Mustfok: 14,2, javítás után 16,2 MM° (javítás Csabagyöngye mustból készült mustsűrítménnyel)

Borászati technológia és érlelés: Kíméletes préselés, a hűtött must tisztítása: derítés, majd színelés. Vákuumdobszűrt Csabagyöngye mustaljat saját sűrítővel sűrítjük kb. 50 C°-on, 0,5 baron. Reduktívan, acélban történt erjesztés 14°-15°C-on, 0 érlelés: erjesztés után derítés, hidegkezelés. Steril szűrés után palackozás, 2009 09. 02.

Alkohol: 10 V/V%.
Cukor: 1,2 g/l.
Cukormentes extrakt: 18,9 g/l.
Titr. sav.: 5,3 g/l.

Bruttó kisker. polci ár: 399-599

Egyéb: A termőhely megjelölés a hátcímkén található, a 2009-es évjárat Balatonmelléki Csabagyöngye tájborként került forgalomba.

Ha valakit érdekelnek a félédes Csabagyöngye adatai is, azt is fel tudom tenni.

vargabalint_VBA 2009.10.08. 11:17:42

@vargabalint_VBA: Felvásárlási ár (2009) 60 Ft + ÁFA

czudarka 2009.10.08. 11:54:11

@Csavo: Kár, hogy nem látjuk a borodat sehol! vagy mégis!

Egy 3kg tőkés merlot nem lehet a standardon kívül más! Na már most a merlot olyan mint a pinot nem a cukorgyűjtésével van baj, hanem 3 kg-os tőkénél csak kedves bor lehet max, de nem nagyágyú! Biztos vagyok, hogy trombitál a szesz a bordból, csak még senki nem mert mondani!
Ne állítsuk már meg a napot a végén még kiderül, hogy a Magnifico és a Primarius és a Solus is 3 kg/tő és 120q/ha -ról jön!
A fent említett alapanyagok a max 45q/ha-t érik el min 4500 tő-vel.

Imádom amikor felsorolják a mustfokot, a szeszt, a t.savat + extraktot és mi van a többi 1998 alkotóval, amit ismerünk?
ne, hogy már 4 adat alapján 9 pontot kapj a borodra! Az 5,9-es sav meg arra enged következtetni, hogy még így is éretlen volt a cucc!

Bocs!Nem akarlak marogatni, csak szeretem, ha a dolgokat a helyén kezeljük!

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.10.08. 11:59:41

@Csavo: Nézd, van egy kis ültetvényem, olaszrizling. Én 12 fürtöt hagyok egy tőkén. Fölöttem lévő szomszédom semmit sem korlátoz, ugyanazzal a művelési móddal, ugyanannyi szemre metszve, ugyanúgy Lens Moser kordonnal, ugyanabban a dűlőben, ugyanolyan kitettséggel.

Mégis minden áldott évben 1,5-2 cukorfokkal jobb szőlőt szüretelek, mint ő. Tehetsz ilyen kijelentéseket, hogy "nem attól függ", de nekem ott a SAJÁT SZEMEM, és látom.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.08. 12:05:30

@vargabalint_VBA: Köszönöm szépen az adatokat.

Ez akkor tőkénként úgy 3kg-os terhelést jelent.

Mennyivel kevesebb terheléssel kellene szerinted dolgoznia a szőlésznek ahhoz, hogy ne legyen szükség a 2 mustfokos javításra?

A mustsűrítmény használata esetében ugye asztali kategóriában 15% törvényileg lehet más évjáratból ahogy 15% lehet más fajta továbba 15% más borvidékről származó alapanyag.

Önök szerint a mustsűrítmény használatának engedélyezése nem ösztönzi arra a borkészítő cégeket, hogy ezzel a lehetőséggel élve a szőlőtermelőket a jóval nagyobb terhelésre ösztönözze és alacsonyabb felvásárlási árakra kényszerítse?

Lehet tudni, hogy ezzel a törvényi lehetőséggel önöknél élnek-e és ha igen akkor mely tételeknél?

egri Fehér 2009.10.08. 12:41:32

@Csavo: kicsit alkoholhangsúlyos lett, nem? :P

Csavo 2009.10.08. 12:51:41

@RAMBO: És a 12 fürt az hány kiló?
Én nem azt mondom hogy nem kell metszéssel vagy hajtás válogatással visszafogni a szőlőt. Arra célzok, hogy 40-60 dekával sem lesz jobb a szőlő és a bor mint 1,5-2,5 kilóval.

Csavo 2009.10.08. 12:54:43

@czudarka: Vagy mégis. ;) Majd 1x kiderül.:P

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.08. 12:56:33

@Csavo: 40-60 dekával bizony lehet jobb a szőlő és a bor is mint 1.5-2.5kg terheléssel. Fajtától, művelésmódtól, talajtípustól és időjárási körülményektől függően.

A Somlón egy olaszrizling, juhfark, hérslevelű vagy furmint esetében teljesen egyértelműen jobb minőségű bort lehet szűrni egy 60 dekás terhelés esetében mint 2.5 kilóssal. Ez tény.

Csavo 2009.10.08. 13:05:15

@BZoltan: De lehet rosszabb is. Na pont.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.08. 13:19:18

@Csavo: Pusztán az alacsony terhelés miatt nem lehet rosszabb.

Csavo 2009.10.08. 13:33:04

Pusztán az alacsony terhelés miatt vegetatív túlsúly lesz a tőkéken. Megjelennek a másodtermések, lassul a normál termés érése. stb stb

Itt olvashatsz róla pl.
Nem olyan egyszerű ez, hogy ha fele annyit hagysz rajta akkor 2x olyan jó lesz a végeredmény. Ez növény, nem egy szorzótábla.

farmit.hu/rde/xbcr/farmit/images/minosegi_szolotermesztes_ZanathyG.pdf

czudarka 2009.10.08. 13:34:01

@Csavo: Te egy rendkívül nyakas, és buta ember vagy!
Miért van az, hogy a világon mindenki a koncentrációra törekszik, te meg azt mondod, hogy ezt hülyeség csinálni!

Ajánlok neked egy linket! Lukácsy Gyuri barátom, és kollégám doktori értekezése. Tudom, hogy a 200 oldal sok, de legalább a következtetéseket olvasd el és ne beszélj eget rengető baromságokat!
Én simán elfogadom, hogy 3 kg-mal szép bort készítenek, de nem lehet egy lapon említeni egy 70 dkg-os tőke borával!/figyelembe véve a már fentebb leírtakat/ És persze azt, hogy nem balf.sz a borász, mert akkor tök mindegy, hogy hány kiló volt a tőkén!

czudarka 2009.10.08. 13:37:17

@Csavo: közben bejött az új linked

általában, ahol ma minőségi/magas/szőlőtermesztés folyik ott nem feketeföldben termelik a szőlőt! A vegetatív - generatív eggyensúly nem kérdés, de egy 10 év körüli/megnyugodott/ szőlőben a fürtritkítás igen is emeli a bor minőségét!

Csavo 2009.10.08. 13:42:15

@czudarka: Koncentrációra törekszenek, azért készül ilyen sok rozé cuvee.
Nem azt mondom hogy minden térállásnál 3 kiló kell. Azt mondom, hogy az ültetvényhez megfelelő terhelés kell.
Ez lehet hogy 1 kiló vagy 1,5 vagy 2.
De ha ez negyven deka akkor az rég rossz.
Egy normális kékfrankos vagy merlot fürt 15-25 deka vagy még több.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.08. 15:05:08

@Csavo: Én nem ismerem a kékszőlőket, de a fehérszőlőknél sokféle klón van. Ugyanabból a fajtából van amelyiknek nagyobb a fürtje és van amelyiknek kisebb. Korántsem meglepő módon a nagyobb fürtű és jobban termő klónok a mennyiségi termelést preferáló időszak eredményei és a minőségre törekvő gazdák inkább a kisebb fürtűeket tartják jobbnak.

Amúgy manapság épeszű ember már nem vonja kétsége, hogy az alacsonyabb terheléssel a szőlő jobb minőséget terem és a szőlőnövény természetes ellenálló képessége is javul alacsonyabb terhelésnél.

Ezzel pedig részemről veled ez a vita lezárva.

czudarka 2009.10.08. 15:40:53

@Csavo: A rozé készítésének egy rendkívül tanulatlan és bunkó módja a "lé leengedéses" rozé készítés!
Na csak azért, mert ha rozét akarok készíteni az nem jó vörösnek és így van ez fordítva is!
Tehát a koncentráció nem attól jó, hogy leengedek levet, mert abból egy törkölyös nehézkes tompa bor lesz!

De ahogy látom már tetszik az egy kiló neked is!

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.10.09. 20:25:52

@BZoltan: Várj Zoli, abban igaza van, hogy nem feltétlenül egyenesen arányos a dolog. Szerintem sem lineárisan javul a szőlő minősége a korlátozással. Van egy pont, ahol még gazdaságosan leehet minőséget termelni. Rizlingnél ez a 1,5 kg szerintem ilyen lehet.

Te nagyon más fajta bor csinálsz, mint pl. én (már ha nekem sikerül) - te rámész a koncentrált, krémes borra, míg én pl. inkább ihatós, de azért minőségi bort szeretnék csinálni. A tiéd inkább különlegesség - az enyém az igényes ember mindennapjainak borának van szánva.

Ha @Csavo is hozzám hasonló elven akar bort készíteni, akkor a terheléssel kacsolatosan igaza van.

És vegyük észre, hogy @Csavo megnézett egy képet, és elmondta, hogy szerinte mekkora termést jelent az Ha-onként. Ezzel baromi nehéz vitatkozni, mert pl. egy kékfrankos esetén ez tényleg 2-4 fürtöt jelentene... és az tényleg kamu, hogy 1-2 megszállotton kívül mindenki ennyit hagy.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.09. 22:20:51

@RAMBO: Én soha nem állítottam, hogy a hozamkorlátozás egyenesen arányos a minőséggel. Sőt, még példát is hoztam arra, hogy a hozamkorlátozás lehet olykor rossz is. Például egy tápanyagban gazdag talajon a túl alacsony terheléssel a cukorérettség hamarabb beáll mint a savak érettsége és így lehet egy túl cukros de amúgy éretlen szőlő az eredmény.

Amúgy én nem tartom különlegességen a mi borainkat és kivállóan el szoktam hétköznapokon is iszogatni a saját termést :)

Tény, más stílus, más műfaj, más közönségnek...de ez a diverzitás ami miatt szerintem a magyar bor nagyszerű :)
süti beállítások módosítása