Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Dugóhúzás cipővel

2010.07.21. 15:15 - alföldi merlot

Művelt alkoholista hosszabb útra dugóhúzó nélkül nem indul el, sőt kedvenc poharai nélkül sem, de azért fölkaptam a fejem, amikor a www.drvino.comon megláttam, hogy cipővel nyitják a palackot. Lehetséges? Dr. Vinónak nem sikerült, de a videók tanúsága (és a hozzászólók zöme) szerint a válasz: igen. A cipő sarkába applikált, vagy ronggyal bebugyolált fenekű palackot egy kemény és lehetőleg függőleges felülethez kell jó néhányszor, jó erősen ütni, és a palackban meglóduló folyadék lökéshullámainak hatására a dugó lassanként kibújik az üveg száján. Biztosan jó játék, de ez inkább Öveges professzor asztala, mint Hugh Johnsoné. (Videók a hajtás után.)

Az első egy kimondottan decens változat, finom francia stílusban, neopopper cipővel.

A második videóban angolnyelvű a kísérőszöveg, ám a sommelier echte francia, és itt már piknikhez illően egy fához veri a cipő sarkába illesztett palackot:

 

Végül egy brutális változat telefonkönyvvel, és egy elszabadult böffenéssel (csak erős idegzetűeknek):

 

Címkék: híradó szemleszerű

92 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr132166263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

európai 2010.07.21. 16:43:13

Haha...tényleg itt az ideje a csavarzárnak!

Sadist 2010.07.21. 17:12:39

"Lehetséges?"

Igen, lehetséges.

"A cipő sarkába applikált, vagy ronggyal bebugyolált fenekű palackot egy kemény és lehetőleg vízszintes felülethez kell jó néhányszor, jó erősen ütni"

Pont, hogy függőlegeshez kell ütni. Az üvegnek kell lehetőleg teljesen vízszintesen állnia, hogy működjön a dolog. Az is egy megoldás, ha egy törölközőt összehajt az ember kb. 40x40 centisre, odarakja a falhoz, és ennek ütögeti hozzá a sima borospalackot. A siker azonban nem garantált, egy rutinosabb játékos szerint, a törölközős megoldás 10-ből 3-4-szer sikerül, úgyhogy ha egy aszút akarok felbontani, akkor inkább maradok a svájci bicskámnál.

j311 2010.07.21. 17:17:49

Hol az elszabadult böffentés?

pop38 2010.07.21. 17:30:04

Ez a módszer megcsúfolása a bornak!

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.07.21. 17:38:39

ismerem a modszert, ugy 20 eve tanultam egy vendeglatostol.

de en inkabb belenyomom ujjal..:-)

AzHofi 2010.07.21. 17:39:16

@pop38: az a bor megcsúfolása, ha az üvegben marad szomjas tulajdonosa nagy szomorúságára.

alföldimerlot 2010.07.21. 17:42:21

@Sadist: Nálad a pont, nálam a hiba. Valóban függőleges.

greybull 2010.07.21. 18:12:07

1. Szó sincs "lökéshullám"-ról, az legfeljebb a posztíró fejében lehetett a harmadik üveg bor után.
2. Lökéshullám helyett tehetetlenségről van szó: a függőleges felülethez való ütődés pillanatában a dugó tehetetlen lévén a helyén "szeretne" maradni, miközben az üveg elmozdul "róla".
3. Következésképpen ezt csak olyan dugóval lehet megtenni, ami eléggé nedves, azaz ha az üveg bor vízszintesen volt tárolva.
4. Ha száraz a dugó, akkor is működik a dolog, csak tovább kell ütögetni - ilyenkor a palackban lévő levegő oldódik a borban, azaz nyomáscsökkenés lesz a palackban, tehát a dugót - BE LEHET NYOMNI AZ ÜVEGBE - mert azt a nyomáscsökkenés mintegy beszívja.
És ezt nem egy fizikus írta le, hanem egy jogász.

Darkcomet 2010.07.21. 18:12:20

A cipős eljárás régi trükk, gyakorlatilag minden parafadugós palackkal meg lehet csinálni. Én középiskolás koromban ('80-as évek) csak azért nem így nyitottam fel, mert már akkor is bakancsot hordtam, Bezzeg a haverjaim. :-D

Archenemy 2010.07.21. 18:20:15

Mi letörtük a nyakát.

2010.07.21. 18:22:16

@greybull: Tehetetlenség miatt? Szerinted mielőtt a falhoz ütődik az üveg, akkor a dugónak milyen irányú momentuma van? Szerintem a fal (és ezzel együtt az üveg alja) FELÉ irányuló, úgyhogy a tehetetlenség pont hogy befelé nyomja a dugót. Úgyhogy sajnos ez nem nyert.

Daniel Ortega 2010.07.21. 18:38:14

Amikor a szükség úgy hozza benyomom ujjal. Így biztos nem törik az üveg, max az ujjam :)

Daniel Ortega 2010.07.21. 18:40:24

Ez szerintem úgy működik, mint amikor a nyitott palack szájára rácsapsz és a benne lévő folyadék leüti a palack alját, csak itt alulról ütöd és a dugó jön ki.

karotta · http://www.youtube.com/watch?v=Nliw5Sux1AQ 2010.07.21. 18:41:38

A "jogász" enyhítő körülményt elfogadjuk, nem szokták a tényeket tiszteletben tartani :o)

Vkat118 2010.07.21. 19:07:37

Állat, a harmadik cipővel sikerült. Az a titka, hogy ne legyen túl kemény vagy puha a sarka. Nincs több fájós ujj juhé:D

felfog6atlan 2010.07.21. 19:10:09

Aha..
Na ez azzal a palackkal és dugóval tutira nem működött volna, amit először 4-en próbáltak kihúzni, majd beütni, aztán már bármit csinálni, míg végül egy igazán jó erőben lévő úriember kezében egyszerűen leszakadt az üveg nyaka a hasa fölötti szélesedő résznél. A dugó nem moccant. Az üvegnyak módszeres szétforgácsolása után lehetett csak szétbontani őket.
Hagyományos dugóhúzó volt, igaz, centi vastag acélrúdból kovácsolták egyben. Lehet hogy a szárnyassal megindult volna előbbutóbb...

vladimir0370 2010.07.21. 19:17:43

20 evvel ezelott az egyetemen meg cipo sem kellett, csak egy darab rongy, meg a fal. Bar egyszer eltortem az uveget.

magyar bucó 2010.07.21. 19:30:56

@greybull:

"És ezt nem egy fizikus írta le, hanem egy jogász."

Akkor azért tömény hülyeség.

misterx 2010.07.21. 19:31:42

@greybull:

Szóval Lrdx-nél és Karottánál a pont.
Mi a fene nyomja ki, ha nem a "lökéshullám"? A bor, mint összenyomhatatlan folyadék, megindul a falnak, arról visszaverődik, és ugyanakkora impulzussal neki a dugónak. Érthető?

Off: Jogászok, szokjatok már le arról, hogy MINDENHEZ értetek... Off

Ha meg a dugó túl szoros (vagy nem mered eléggé a falhoz verni az üveget) akkor visontai, azaz a dugó nem jön ki...

misterx 2010.07.21. 19:33:44

Ráadásul a bor az üveg teljes keresztmetszetében lódul meg vissza, de a nyakánál leszűkül a keresztmetszet, megnő a sebesség - mint a hidraulikus emelőnél, csak itt nem statikus az erő.

Jogászok, IGYÁTOK, ahhoz legalább értetek...

Rocko- 2010.07.21. 19:37:04

nem vagyok nagy bor, sőt alkohol kedvelő, így sosem látogattam ezt a blogot.

ezzel a poszttal viszont tökéletesen bizonyítja, mennyire is "művelt".

aki ilyet ajánl, az nem művelt borozó, az szimplán alkoholista.

az első videot néztem csak meg, abból tökéletesen kivehető, hogy:
- felrázza a bort. ilyet borkedvelő nem csinál
- belerázza a borba a dugó morzsalékát.
- kézzel húzza ki a dugót, hogy ha nem sikerült parafát ejteni a borba, akkor majd most, hátha beletörik.

szóval ezután nyugodtan lehet felönteni kólával, kb. ugyanannyi köze lesz a borhoz.

művelt alkoholista? a denéket!

Vkat118 2010.07.21. 19:55:32

Majomparádé figyelj:

-Nem ajánlotta senki.
-Nem lesz rosszabb attól, hogy felrázta.
-Nem marad benne a dugó "morzsaléka"
-???

Ülj le egyes.

(A módszer persze max. bulitrükknek jó)

Rézfaszú Bagoly 2010.07.21. 20:13:09

Katonaságnál csináltuk ezt, mivel a kanlgépbe nem volt dugóhúzó applikálva, ezzel a módszerrel bontottunk. Apró kocogtatással működött az is, hogy simán a falhoz vertük, nem kellett ezért levenni a surranót.

pizsama 2010.07.21. 20:14:40

@Slaydo:
"Nem lesz rosszabb attól, hogy felrázta?"

Hát szerintem meg igenis árthat egy bor élvezeti értékének ha így nyitják ki.

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2010.07.21. 20:17:09

Sokszor csináltam, aztán az egyik üveg eltört...szerencsére nem volt sérülés, de azóta nem kockáztatok, maradok a jól bevált dugóhúzónál. Csúnyán össze tudja szabdalni a kezet a törött üveg, egy bor sem ér annyit.

csicskalangos 2010.07.21. 20:19:45

"Így biztos nem törik az üveg, max az ujjam :)"

Hát nekünk már tört el üveg benyomástól, kicsit túl volt töltve szegény =(

egy maréknyi dollár 2010.07.21. 20:20:25

@Slaydo: Bulitrükknek ill. arra az esetre,ha minden kötél szakad.
A bor valamiért tényleg rosszabb lesz,ha összerázzák.Megtörik - úgy emlékszem,ez a szakkifejezés.

pop38 2010.07.21. 20:35:29

Ezt a módszert egyetlen, igazán borkedvelőnek sem ajánlom. A bort tisztelni kell, a mindenáron inni akaró, feledékeny alkoholistát nem.

misterx 2010.07.21. 20:39:19

Buli céljára pezsgővel is meg lehet csinálni - már ha a drótkosár levétele után magától el nem durran. Falhoz ütögetni, és BUMM!
Egyszer nyitottam egy (orosz) pezsgőt, amiből szerszámmal is alig lehetett kikaparni a műanyag dugót. Kispórolták belőle a buborékot, és olyan bűn rossz volt, hogy ment egyből a csapba... :(

lurk (törölt) 2010.07.21. 20:52:52

"Nincs több fájós ujj juhé:D "

Alapbol nincs fajos ujj, mivel a dugo benyomasahoz egy fadarabot hasznalsz.

Rocko- 2010.07.21. 20:55:19

@Slaydo: előszöris szedhetnél valamiféle kultúrát.

- ha nem ellenpéldaként mutatja, akkor bizony ajánlja. én pedig nem látom, hogy öles betűkkel írná: ne csináljátok!
- ha szerinted nem lessz rosszabb, akkor te se értesz hozzá. javaslom egyszer vegyél igazi bort, ne csak koccintóst.
- miért, leszűri a morzsalékot? az, aki így nyit ki egy bort?
- az hogy nem érted, az csak téged jellemez.

szóval ülj le nyugodtan a posztoló mellé.

(ha már egyes? barátocskám, én ezt tanultam és alkalmaztam. persze vitatkozhatsz még.)

AzHofi 2010.07.21. 20:57:51

@pop38: szerintem pepsivel a legjobb a bor, vagy málnaszörppel. Van aki tiszteli a bort, van aki meg issza. Melyik jár jobban? :-)

2010.07.21. 21:03:08

A dolog működik. Ha illik, ha nem. Én nem éreztem az ízén semmi változást, igaz, felbontás előtt nehéz is lett volna megkóstolni. :) De ha igaz, hogy a régi hivatásos sörkóstolók meg tudták állapítani (állítólag) a csapolt sörről, hogy rázós úton szállították vagy simán, akkor itt is előfordulhat valami.

Surveyor · http://landregistryservice.co.uk 2010.07.21. 21:16:05

nagyon jó, mindjárt ki is próbálom :)

2010.07.21. 21:18:49

Mellesleg: ilyen piti dolgok esetén minek egymásnak esni?

A szerelő 2010.07.21. 21:33:16

ez nagyon régi trükk, csak akkor még nem volt jútyúb :)
a másik meg hogy kinek mi köze hozzá, hogy pl. én hogyan szeretem a bort? van otthon egy palackrázó gépem, abban legalább 5 percig rázatom, aztán egy külön erre a célra rendszeresített parafareszelőm, hogy elegendő morzsalék legyen benne, aztán iszom. én így szeretem .... oszt? :)

villányifehér 2010.07.21. 21:54:15

Ez a módszer életveszélyes: én egyszer egy 1985-ös Merlot-t akartam így kinyitni, hát a döntő pillanatban az alátét félrecsúszott és a felrobbanó palack egyik arasznyi hosszú szilánkja átment a gyűrűsujjamon....
Igaz nem voltam egészen khmm, józan...

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.07.21. 22:17:57

@vladimir0370: szintén Schönherz?
nem kellett hozzá se cipő, se rongy, csak türelem és egy ajtófélfa.
ja, és nyilván nem borfogyasztás, hanem csúf bebaszás volt a cél, ezt vegyük számításba

Dohány 2010.07.21. 22:20:25

Ugye, arról van szó, hogy elutaztunk. Borunk van, dugóhúzónk nincs.
Benyomjuk: fogkefével, kanál nyéllel, stb.
Nem ütögetjük, tördeljük a nyakát, vagdossuk a kezünket.

chabba (törölt) 2010.07.21. 22:21:37

@greybull: bameg, ha már ilyen k*cs*g megjegyzéssel szólsz hozzá olyan témához, ami nem a szakmád, akkor legalább érts hozzá.

És ezt nem egy fizikus írta le, hanem egy kollégád.

Nekrológ · http://nekrolog.blog.hu 2010.07.21. 22:53:59

Broáá, a harmadik videón, a böfögős, baseball satyós, AC/DC pólós csávóból alapból kinézném, hogy nyitás után egy az egyben bekeveri a bort egy üveg kólával:-(

Sadist 2010.07.21. 23:24:04

@greybull: "És ezt nem egy fizikus írta le, hanem egy jogász."

Akkor már érthető, miért írsz olyan butaságot, aminek köze nincs a valósághoz ;)
A kis elméleted nagyon egyszerűen cáfolható: benedvesítesz egy parafadugót és belenyomod egy üres üvegbe. A fenti módszerrel nem fog kijönni belőle a dugó, ergo szükség van a folyadékra az üvegben. Innentől pedig biztos nem annak a 2 grammos parafadugónak a tehetetlensége miatt csúszik ki belőle.

Sadist 2010.07.21. 23:30:24

@Daniel Ortega: Az kicsit más jelenség, ott amikor rácsapsz a palack szájára, a folyadék ugyanott próbál maradni, az üveg viszont elmozdul lefelé. A palack aljában ekkor vákuum keletkezik a fenék és a folyadék között, amit a folyadék megpróbál minél gyorsabban kiegyenlíteni, erre még rájön pluszban a gravitáció, és a folyadéktömeg olyan erővel vágódik neki a palack aljának, hogy leszakítja.
Ami itt történik az inkább olyasmi, mint amikor az egymás után felsorakoztatott biliárdgolyók közül a legutolsót meglököd, és a túlvégén fog a golyó elmozdulni. Esetünkben az egyik végén van a palack alja, a másik végén a dugó, a köztes golyók pedig a folyadék molekulái. Érdemes kipróbálni, hogy kevesebb folyadékkal is működik-e, de szerintem nem, mert nem lesz ami átadja a lendületet.

Sadist 2010.07.21. 23:49:10

@Rocko-: "- ha nem ellenpéldaként mutatja, akkor bizony ajánlja."

Ennyi erővel te meg pártolod a pedofíliát. Sehol nem ellenezted, sőt még csak meg sem említed, hogy létező jelenség, ezzel szemet hunyva felette.

"- miért, leszűri a morzsalékot? az, aki így nyit ki egy bort?"

Ettől biztos nem lesz morzsalékosabb, mint ha dugóhúzóval bontottad volna fel, mert a dugó nem sérül, hanem tökéletesen egyben marad.

Sadist 2010.07.21. 23:58:21

@Rocko-: Ráadásul ott írja rögtön az első sorban: "Művelt alkoholista hosszabb útra dugóhúzó nélkül nem indul el, sőt kedvenc poharai nélkül sem ..."

Ez szerintem elég egyértelmű utalás arra, hogy érdemes inkább dugóhúzót és poharat használni a bor fogyasztásához, nem pedig kiütni a dugót és beleinni az üvegbe.

yellowcsirke 2010.07.21. 23:59:06

Egy éles, nem éppen hajlékony, de mégse széles pengéjű késsel is nemes egyszerűen ki lehet nyitni. Óvatosan bele kell vágni a dugóba a kést, majd erőteljesen elkell tekerni az egyik irányba, miközbe kifele is kell húzni.

Mivel az oldalforgatás hatására eléggé megszorul a penge, így nem fog kijönni a parafából, hanem a para fog kijönni a késsel. Bon appétit!

Zsola777 2010.07.22. 00:19:26

Ha nem jön ki így, be kell nyomni az üvegbe. Aztán meg így ki lehet húzni:
www.szertar.com/tag/bor/
Nejlonszatyorral is kiválóan működik.
Még további boros dolgok itt :)

bölcsésztanár 2010.07.22. 00:45:17

Egyetemista éveink alatt tanultuk ezt a módszert, szabadtéri fesztiválokon, öreg alkoholistáktól. Műveltek mondjuk nem voltak, mert valami Dankó-szerű borral csinálták, de mi sem villányikkal játszottuk ezt, mert nem borélvezni akartunk, hanem szomjasak voltunk. Póló le, fának neki, dugó ki. Mehetett bele a szóda. Én se fizikus vagyok, hanem bölcsész.

Vkat118 2010.07.22. 01:27:15

Majomparádénak:

-Kultúra, relatív, ilyen vagyok. Ez van.

-Amiről nem beszél le azt ajánlja: logikátlan a többiek már kivesézték.

- Sokak szerint rosszabb lesz a rázástól, de szerintem ez egy pár ezer forintos boron nem érződik.

-Dugó nem sérül, megint sokan elmondták.

- Értem én mire gondoltál (persze a mondatod zagyva) de nem törik bele semmi ha a 3/4-e után kézzel kihúzod.

-Posztolóval bevágnék egy üveg bort, veled nem:)

-Tanuljad alkalmazzad addig én iszok valami jófajtát:D

Kov 2010.07.22. 01:39:49

Rocko rég lehetett egyetemista.

Csak halkan említem meg akkor azt a sztorit, mikor pár éve egyik barátom 20. születésnapjára vettem egy aszút, mert szereti.

Ez is egy alternatív üvegnyitási módszerről szól.

A bor átadása egy házibuli keretei között zajlott le. Előrebocsátom, nem egy százezer forintos esszenciára kell gondolni, csóró egyetemisták vagyunk. Szóóóval... Rögtön neki is estünk a dugóhúzóval, de az üveg zárva maradt. Próbáltuk ezt is, amit itt ajánl a kedves posztoló, meg még hatszáz hasonló praktikát, ami többé-kevésbé hihetően hangzott. A végén visszatértünk a dugóhúzóhoz, de nem akárhogy: két százkilós ember próbálta húzni az üveget és a dugóhúzót, próbálták forgatni, időnként ütemesen rántani rajta egyet, de reménytelen volt.

Így le is tettük az asztalra. Gondoltuk majd ha vízszintesen tartjuk, a srác 21. születésnapján talán meg is tudjuk inni.

(A következő részt a connoisseurök csak orvosi felügyelettel, vagy erős idegzettel olvassák.)

Két perccel később egyik kezét a háta mögött tartva, vigyorogva jött a házigazda. Közölte velünk, hogy kinyitotta. Meg hogy nézzük meg, ott van az asztalon. Kérdeztük hogy hogyan, és ekkor elővette a háta mögül a fúrógépét, és jelzésszinten kettőt pörgetett rajta.

A bor színére, átlátszóságára leginkább a "megikrásodott méz" jelző illett, úgyhogy elő is kaptuk a konyhai szűrőt.

Végülis elfogyott.

Dr. jegeket_bérleteket 2010.07.22. 01:43:12

Pulóverrel csináltuk mi is az egyetemen. Kb.három-négy próbálkozásnál voltam jelen, mindegyik kiválóan sikerült, kivéve az utolsót, amikor cimbit sietve orvoshoz kellett kísérni, hogy kioperálja a kezéből a beletört méretes szilánkokat. Cimbi azóta fontos ember a borkereskedelemben, most már, gondolom, ritkán fanyalodik erre a módszerre. :-)

Piszok Alfréd 2010.07.22. 03:34:06

@greybull: látszik, hogy jogász, mert a valósághoz semmi köze :)

R0fike 2010.07.22. 06:34:42

@AzHofi:

nocsak, junájkum már nem is jó, borra tértél át? :-)

Egy tüzéptelepes ismerős, akinek legendás sütőlapát tenyere volt, egy ütéssel tette meg ezt. ( vagy kijött a dugó, vagy eltört az üveg )

Nyápic fiatalság, kopácsol a a fán, mint a harkály!

light22 2010.07.22. 08:20:48

Mit csodálkoztok a videón? :) Én is láttam ilyent, egy alkoholista munkatársam produkálta, bár neki a túléléshez kellett :)

S-1-5-7 2010.07.22. 08:29:35

én mindig a lakájjal nyittatom ki, mert igazi művelt alkoholista vagyok

okostojgli (törölt) 2010.07.22. 08:55:33

@Rocko-:
És ez a rész?
"Biztosan jó játék, de ez inkább Öveges professzor asztala"

nikkel 2010.07.22. 09:00:26

Ausztrál vagy új-zélandi borral nincs ilyen gond, mert azok manapság már csavarzáras kupakkal vannak lezárva ...

szobakutty 2010.07.22. 09:06:03

hmmm...
üveg?
dugó?
hmmm...
felénk az alkeszek lecsavarják a KUPAKOT a PETPALACKRÓL... :D

Rocko- 2010.07.22. 09:25:50

@Sadist: "Ennyi erővel te meg pártolod a pedofíliát."
hol írtam én pedofíliáról? ;)

"mert a dugó nem sérül, hanem tökéletesen egyben marad."
csak éppen a borba rázod bele.

"Ez szerintem elég egyértelmű utalás arra"
szerintem nem.

@Kov: soh a büdös életben nem volt egyetemista. hála égnek.

@okostojgli: az se igazán. ;)

Hullafotós 2010.07.22. 09:41:49

Függőleges falhoz óvatosan odaütni.
Előtte hasznos benyomni kicsit, éppen, hogy megmozdítani a dugót, így az könnyebben fog kijönni.

Cipő nélkül, törlőkendővel és pólóval is, legjobban női kombinéval. Tanga a palack nyitásáig ellenjavallt, később előnnyé válik.

vomit 2010.07.22. 09:51:27

lattam igy vorosbort kollegiumi szoba falan szetrobbanni. nem orult senki.

Kénporos 2010.07.22. 09:53:49

Ezzel szépen össze lehet rázni a bort fogyasztás előtt.
Egy cipővel a falat veregetni csak labor körülmények között nem hagy nyomot a falon. Akkor inkább már a fához kellene ütögetni.
Az első videón elég rövidke dugó volt abban a palackban...
Lényegében, ha valakinek ennyire mindegy, akkor vegyen inkább csavarkupakosat.

Hullafotós 2010.07.22. 10:14:50

@vomit: igazad van.

Alföldi Merlot valóban elfelejtette hozzátenni, h a módszer bemutatása nem a Művelt, hanem a szimplán Alkoholista célcsoport eszköztárát gazdagíthatja.

Az dagadó öntudati tényezőktől eltekintve ettől még nem kövezném meg a módszert valaha használókat, legfeljebb az alkeszoktól elvárhatő kötelező palackempátia okán ráncolom szemöldököm azokon, akik ily módon törik az üveget, festenek kolesz falakat.
Bár tudjuk, van az az intim helyzet, mikor méltányolható a szesz iránti ilyetén heves vágy.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.07.22. 10:23:26

@greybull: hát igen, látszik, hogy a jogász úr nem sokat konyít a fizikához, de meg is lepődtem volna, ha nem érzi feltétlenül szükségét annak, hogy téves elméleteit pontokba szedve közölje.

inkább bele sem merek gonolni, mi mehet manapság egy magyar tárgyalóteremben :)

Alexease 2010.07.22. 10:40:08

1000-eves modszer, csak regen egyszeruen kezzel utottuk, aztan annyi;)

Én vagyok az apád 2010.07.22. 10:52:54

Bármivel felbontok egy üveg bort. Papír zsebkendővel is.

anyadmajma 2010.07.22. 11:58:27

Hehe, nem ám arról van itt szó, hogy dobjad már el a dugóhúzód, hülyegyerek, mer mink az neked, hanem érdekességképpen mutatták be.
És nem, egy elsőosztályú parafadugótól nem lesz a borban dugó, hacsak nagyon béna nem vagy. Ezt mondjuk kevés helyen rakják a palackba, mert manapság kb 150 Ft. darabja. AZ új-zélandi borokon is ez az egyik ok, amiért csavaros(tudom, több oka is van). A Szeremley már tíz évvel ezelőtt palackozott bort "söröskupakkal". (igaz, azt a bort, ami szerintük folyó bor, 1.5L palackba, és kommersz áron, mert nem felelt meg az akkori minőségi követelményeiknek, kiönteni meg sajnálták, meg mégiscsak bevétel).
A sörösüveg alja meg a hidrodinamika miatt esik le, nem pedig a vákuum miatt, hanem pont a megnövekedett nyomás miatt, amit a folyadék felett lévő levegő összenyomása okoz. Meg még néhány egyéb fizikai tulajdonság miatt, de ez az alapja.
ÉS végül, csak azért, mert @Én vagyok az apád: -nak igaza van, akár azzal is kinyitok egy üveg bort, még nem "csak" alkoholista vagyok, hanem pont ettől leszek művelt alkoholista, mert ezt is meg tudom csinálni, ismerem a módszert, de nem alkalmazom, csak ha kell. Azért, mert tudom, hogy hogy kell felakasztani egy embert, még nem leszek hóhér. Sőt, ha egyet akasztok fel, akkor sem. HA gyakran akasztok, akkor már igen, az leszek.

okostojgli (törölt) 2010.07.22. 12:15:23

@Rocko-: akkor szájba rágom.
a posztoló azt írta, hogy így fehér ember borosüvegből nem varázsol ki dugót.

így már világos?

himpellér 2010.07.22. 12:55:30

Úriember marad a dugóhúzónál.Nem mondom életveszélyben...

realcarlos 2010.07.22. 13:03:09

Azért megnéztem volna, hogy egy átlag francia mit gondolhatott, amikor a második videó készült. Egy öltönyös francia Párizsban angolul beszélve egy cipőben egy üveg bort csapkod a fához...

Amint megkívánom a bort megpróbálom a módszert :)

Wolfram 2010.07.22. 13:23:45

tűsarkú cipővel meg bele lehet nyomni a palackba a dugót. (meg tollal, kulccsal stb.) egyszerűbb és biztosabb a falhoz ütögetésnél. egy újabb érv, miért érdemes hölgytársaságban borozni ;)

egyébként én sem vagyok fizikus, de szerintem is a lökéshullám tolja ki. a becsapódás energiája indul el visszafelé és mivel a nyomás folyadékban gyengítetlenül terjed, átadódik a dugónak is. ezért nem érdemes a padlóhoz ütögetni, mert a levegő összenyomható, és csillapító közegként működik.
és mivel összenyomható, a dugót minden esetben bele lehet tolni (kivéve, ha nagyon magas a bor szintje. a legtöbb esetben azonban számolni kell egy kevés túlfolyásos veszteséggel)

2010.07.22. 13:28:09

@misterx: Azt is hozzá kell tenni, hogy itt tulajdonképpen torlónyomásról van szó, vagyis a leszűkült keresztmetszet pont ellene dolgozik és a sebesség nem játszik a dologban.

Nyomek 2010.07.22. 13:41:16

Azért a kulturált borfogyasztáshoz hozzátenném, hogy a bor felrázva veszít az élvezeti értékéből.

Sokan nem tudják, de ilyenkor még fel lehet javítani. Én többnyire kólával szoktam, rendkívül zamatos, könnyen fogyasztható itókát eredményez. Ajánlott friss szűrésű gépi kóla, vagy a coca fémjelzéssel illetettel. Az osanos olcsókólák nem rúgnak labdába, azzal csak a parasztok isszák.

Nekem a fényt egy igen jó borász cimborám mutatta meg, azóta csak így feljavított nedűt fogyasztok. Érdemes egyébként több fajta kólát is kipróbálni, kóstolások közben sajttal el lehet tompítani az ízlelőbimbókat.

Ilyenkor különösen tilos rázni, mert kimegy belőle a szénsav! Ezért sem tetszik ez a palacknyitás!

2010.07.22. 13:43:46

@yellowcsirke: Ez azért elég kétesélyes így. Szorosabb dugónál lehet, hogy a kés jön ki előbb.

2010.07.22. 13:51:23

@anyadmajma: Szerintem ezen ne vesszetek össze! Az üveg nyakánál növekszik a nyomás átmenetileg, az aljánál meg csökken, az ilyen helyzetekben mindig a különbség számít. A vákuum szívó hatásának csak akkor van értelme, ha valahol túlnyomás van és ez ki tud egyenlítődni.

Kénporos 2010.07.22. 14:56:02

Most jut eszembe, hogy a fagyasztóban pár éve bent felejtetettem egy palack rizlinget, másnap jutott eszembe addigra szépen kinyomta a dugót.
Mellesleg a palack alja is lejött...

cabernet's son 2010.07.22. 15:30:54

@Robi, a hód: végre egy mérnöknek tünö ember, aki korrekt magyarázatot is tud adni! A többi "fizikus" hozzászólás jó része csak okoskodásnak tünik. ;)

2010.07.22. 15:39:21

@cabernet's son: Kösz szépen! Igazából csak irányítástechnikai végzettségem van, ahol viszont a nyomás és az elektromosság a 2 legfontosabb terület, amivel foglalkozni kell. (Mondjuk a gondolkodós, nem számolós fizikát mindig is szerettem.)

Sadist 2010.07.22. 17:34:57

@Rocko-: Olvasd tovább is, ne ragadj le az első mondatnál!
Ha a blog gazda szerinted arra bátorítja az olvasókat, hogy ezt a módszert használják, akkor ennyi erővel te meg a sumákolással a pedofília felett szemet hunysz, és szar ember vagy.
Érzed már, hogy az egybites gondolkodásod miért nem állja meg a helyét?

""Ez szerintem elég egyértelmű utalás arra"
szerintem nem."

Érdekes módon mindenki a helyén tudta kezelni a dolgot (gyk. hogy ez egy látványos és érdekes trükk, amivel lehet villogni a csajoknál, haveroknál, gólyatáborban), senki nem vette úgy, hogy ez buzdítás lenne, kivéve téged. Most bemásolhatnám a viccet, ahol a pasas szembemegy a forgalommal, de inkább nem teszem, mert még a végén azt vágnád a fejemhez, hogy arra buzdítom az olvasókat, hogy menjenek szembe a forgalommal. Majd megkeresed magad.

Wolfram 2010.07.22. 17:39:36

@Robi, a hód: szerintem egyszerű impulzusmegmaradás. mint a felfüggesztett vasgolyókkal: ha jobbról belengeted, a középső szinte állva marad és a bal kileng. ha odateszed a fal mellé, és ugyanúgy nekikoccantod a jobb oldalit, akkor a bal marad állva (a fal miatt), a középső jobbra mozdul (lepattan), a jobb szélső meg teljesen visszapattan.

a példa nem pontos, de hasonló. a bal golyó a fal, a középső a folyadék, a jobb a dugó. a folyadék a tömegével és lendületével hatást gyakorol a falra, de mivel az nem mozdul el, a folyadék (illetve egy lökéshullám)ugyanolyan erővel visszaindul (visszapattan), és a másik végénél lévő akadályra hat. hogy az üveg szűkülő nyaka szerepet játszana, nem tudom.

Sadist 2010.07.22. 17:59:13

@anyadmajma: "A sörösüveg alja meg a hidrodinamika miatt esik le, nem pedig a vákuum miatt, hanem pont a megnövekedett nyomás miatt, amit a folyadék felett lévő levegő összenyomása okoz."

www.szertar.com/webizodok/igy_ne_bonts_sort/
Melyik a valószínűbb, hogy egy ütéstől az egész atmoszférában megnő a nyomás (az üveg ugyanis nincs lezárva), vagy hogy az üveg alján keletkezik vákuum, és azt próbálja meg kiegyenlíteni a normál légköri nyomás? ;)

Gondolkodni, gondolkodni, gondolkodni! Nem szégyen az. Ok, az érettségin sok a feladat, kevés az idő, de a hétköznapokban rengeteg ideje van az embernek végiggondolni, hogy van-e értelme annak, amit le akar írni.

cabernet's son 2010.07.22. 18:05:41

@Wolfram: Az üveg szükülö nyaka csak annyiban játszik szerepet, hogy a dugó irányába meginduló folyadék által kifejtett nyomás egy részét a szükülö nyak veszi fel, a dugóra csak a rá jutó keresztmetszetnek megfelelö nyomás hat. Ezért extrém esetben, ha a dugó nem enged az is elöfordulhatna, hogy az üveg nyaka szakad le (ha a rá ható erö magasabb, mit amit az üveg szakítószilárdsága megenged)...

2010.07.22. 18:37:18

@Wolfram: A fizika nem lenne tökéletes, ha bizonyos alaptörvények ne lennének érvényesek speciális környezetben. (Most itt nem a newtoni és az einstein-i fizika különbségeire gondolok.) Szóval amit te mondasz az a newtoni fizika alkalmazása a folyadékok áramlására, amit megfelelő végiggondolással lehet alkalmazni az adott esetre is.

2010.07.22. 18:49:33

@Sadist: Ez nem valószínűségszámítási probléma, maximum akkor lenne, ha egyes molekulák előfordulási helyeiről akarnánk nyilatkozni.
Szerinted mi történik akkor, ha egy injekcióstűnek befogod a végét és elkezded húzni a "kinyomóját" (jobb kifejezés nem jutott eszembe rá)? Elmondom, hogy szerintem mi. Bár az injekciós tűben vákuum keletkezik, ezt csak annak rovására tudod megtenni, hogy a légköri levegő ennyivel megemelkedik, de a gravitáció ennek szeretne ellene dolgozni. Az üveges esetben sem tudsz úgy vákuumot előidézni, hogy valahol ne legyen meg a plussznyomás, amitől a vákuum majd ismét kiegyenlítődik. Konkrétan pont a folyadék lesz az, amely akadályozza a levegő szabad áramlását, emiatt lehet vákuumod az üveg és a folyadék között és túlnyomásod felette.

2010.07.22. 18:55:35

@Sadist: Szóval nincs olyan, hogy a vákuum szívóhatása. Olyan van, hogy alacsonyabb nyomású, meg magasabb nyomású levegő (pl.), amik együtt hozzák létre az áramlást, vagy az erőhatást, ha az áramlást gátoljuk.

anyadmajma 2010.07.22. 19:27:08

@Sadist: VÁHÁ, végre a lényegnél vagyunk!!!!! Mármint a fizikánál, mert hát ugye a poszt is erről szólt!:)
Meg arról a pár nóbel-díjas emberrű, akí megaszonta, hogy ez hogyanmá lehet a borramegadugóvaaa.
Ámbár látatlanba is megkövetem Sadist-ot, mert ő legalább iq-mércével normálisan állt a dologhoz.
Ja, és a poszt a félreértések elkerülése végett egyáltalán nem arról szól, hogy, nimár, hemán, ez működik ám így is, akárhogy is ámulsz, hanem arról, hogy ha ezt egyszer láttad, akkor már tudod, és innentől a legalja alkoholista senki vagy.

lackó 2010.07.22. 19:35:52

OFF, de nagyon fontos: egy újra induló ászár-neszmélyi borászat fiatal, elkötelezett borászt keres. Érdeklődni nálam és nagyon gyorsan!!!

Köszi.

nemhisz3m 2010.07.23. 00:05:08

@pop38: mélyen egyet értek... teljesen összetörik :\
inkább tolják be a dugót a palackba, ha már nincs egy bicska se náluk

borpancsoló 2010.07.23. 07:52:34

OFF

@lackó: Küldtem egy privát üzenetet

ON:

Ha nincs nálam célszerszám, kérek egyet. ha senkinél nincs, aznap nem iszunk bort.

Amúgy javaslom mindenkinek a svájcibicskát. hasznos, szép, kicsi, a zsebben észrevehetetlen és gyakran bizonyul életmentőnek (pl dugóhúzó is van rajta).

Én is ezt a módszert követem.
Amúgy gyakran látom, hogy sok szakmabeli barátom sem hord magával semilyen alkalmatosságot a palackkinyitáshoz. Öreg hiba.

2010.07.23. 11:10:36

@Sadist: "Melyik a valószínűbb, hogy egy ütéstől az egész atmoszférában megnő a nyomás (az üveg ugyanis nincs lezárva), vagy hogy az üveg alján keletkezik vákuum, és azt próbálja meg kiegyenlíteni a normál légköri nyomás?"

Erre még annyit, hogy adott esetben kulcsfontosságú lehet, hogy az ütés pillanatában lezárod az üveg száját, mert akkor nem csak a dinamikus nyomásváltozással lehet számolni, hanem a statikussal is, ami persze csak igen rövid ideig tart, ahogy az egész folyamat is (persze az arányok egész mások).
süti beállítások módosítása