Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Túl az eukaliptuszon II

2010.08.28. 20:00 - dagadtos

Ott tartottunk legutóbb, hogy míg az ausztrál shirazok előítéleteimet megsemmisítve brillíroztak, az egyetlen francia versenyző épp csak megütötte a szintet, Kaló Imre 2007-es fajtaborára pedig egyenesen az a feladat várt, hogy megmentse elődje és a hazai syrah-k/shirazok becsületét.

Kaló Imre Shiraz 2007

Ez azonban csak részben sikerült. Hordóminta még, a kisebb bizonytalanságokat betudhatjuk ennek, így is tisztábbnak, stabilabbnak tűnt, mint a már palackozott 2006-os. Egyértelműen több a napfény, kevesebb az éretlen jegy, de még így is nyilvánvalóan hűvös, északi bor: marad a füstös, meggyes, csipkebogyós, vegetális vonalon. Sokkal inkább egri, mint shiraz. Szájban a savak uralkodnak, a tanninok csak mellékszerepet játszanak. Több fajtajelleggel, több csersavval jobban szeretném, ebben a sorban nálam 5 pontra volt jó, talán később, külön kóstolva kúszhat feljebb is.

Maverick Greenock Rise Shiraz 2006

Ismét egy mikrotétel a Barossa-völgyből, kevesebb mint 5000 palack készült belőle. Magyar hordókat is használtak az érleléshez, de most ez sem mentette meg, nem volt formában. Attila szerint a bolti beszerzés lehet az ok, a többi tétel ugyanis egyenesen a pincéktől érkezett. Megszokott, kicsit unalmasnak tűnő ausztrál-barossa illat tejes, rumos-kókuszos jegyekkel, eukaliptusszal, szilvával. A korty is rendkívül édes, hiába sós, hiába elég savas, valahogy leül, laposan hömpölyög. Így is finom, profi bor, de hiányzik belőle a vibrálás, az izgalom. Erős 6 pont. (cca. 50-60 ausztrál dollár)

Ben Glaetzer Amon-Ra Shiraz 2007

Az Amon-Ra, az istenek királya Európában is ismert nagyágyú, Parker 96-99 pontra értékelte a 2007-est. Ben Glaetzer igazi csodagyerek, mindenki kedvence, 2006-ban a legjobb újvilági borásznak választották, és még mindig csak 33 éves. A 80-120 éves tőkékről származó alapanyag rendkívül mély, komplex bort adott, zártsága ellenére is lehet szálazni naphosszat. Föld, kávé, fekete tea, pirítós és kevés eukaliptusz – a gyümölcsök éppen visszahúzódóban. Kóstolva roppant koncentrált, mégis arányos, kerek savakkal, selymes tanninokkal, mégis elegendő lendülettel. Aromákból kicsit kevesebbet ad, mint várnánk, valószínűleg éppen átalakul – egy évvel ezelőtt talán könnyebb lett volna belelátni azt a 99 pontot. 8 és 9 pont között; jelenleg inkább 8, a jövőben vélhetőleg inkább 9. (cca. 90-120 ausztrál dollár, a vinexus.de-n 85 euró)

Meera Park Alexander Munro Shiraz 2007

Ismét Hunter Valley, ismét óvilági stíl. Dűlős bor, szigorú fürtválogatással, 20 hónap francia tölggyel (40% újhordó). Intenzív fekete cseresznye illat, borssal, égett gumival – eukaliptuszt nyomokban sem tartalmaz. Akár az Amon-Ra, 2007-esként most ez is zárkózott, de rendkívül strukturált, erőteljes bor, lehetetlen megmondani, melyik ér tovább. A dübörgő lóerők sem teszik rusztikussá, a savak izgalmasak, a tanninok szokás szerint bársonyosak, itt még az alkohol sem lóg ki egyáltalán. (14%) Nyolcas teteje, és bár a pontszámokból ez nem egyértelmű, a két Hunter Valley shiraz fogott meg legjobban ezen az estén. (cca. 70-90 ausztrál dollár)

Dutschke The Tokay

Szinte sértő lenne, ha Ausztráliában éppen Tokajit ne termelnének, bár ahogy a többi nagy európai brand esetében (Hermitage, Champagne, Sherry etc.) a nevet már itt sem használhatják sokáig, szép lassan felváltja a Topaque. Az ausztrálok verziójának semmi köze az eredetihez, ugyanis muscadelle-ből készül, ráadásul erősített bor. Bár a Tokay leginkább Rutherglenre jellemző, ez egy barossa-völgyi, solera-rendszerű bor, a legöregebb összetevő 1988-as. Cseppet sem hasonlít egy hat puttonyos Királyudvarra – kávés, tejkaramellás, mazsolás-mogyorós illatával egy jó Madeirára annál inkább. Szájban persze alkoholos, fortifiedhoz képest jó savakkal, rendkívüli töménységgel és édességgel, melyet sós ízek is ellensúlyoznak. Kifejezetten finom, hosszú bor, nem véletlenül kapott Parkertől 98 pontot. Nem kóstoltam annyi erősített bort, hogy le merjem pontozni, de a maga műfajában nagyon tetszett.  (cca. 30-40 ausztrál dollár)

P. S. Vajon hogy lehet az, hogy míg a chilei borokban a fekete ribizlit, az ausztrálokban pedig az eukaliptuszt terroir-jegynek gondolják, ezek az aromák éppen a legjobb minőségű, tehát elvileg a terroirt legjobban kifejező borokban halványulnak el?
 

Címkék: ausztrália shiraz syrah kaló tokay terroir club amon ra meera park

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr112254965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.08.28. 20:18:59

Érdekes kérdésfölvetés, én is csak találgatni tudnék: Nem vagyok szakértő annyira sem a terroir, sem az újvilág témában, de sztem úgy lehet ez, hogy ezek nem terroirjegyek. A terroirjegyeknek szükségszerűen (területenként) eltérőeknek, sokféléknek kell lenniük, nem uniformizáltaknak, amik kb. minden borban föllelhetők. - Gondolom én.
Ez az eukaliptusz-tematika kicsit olyasmi lehet, mint a mi roséinkban a málnaillat...nem?

Octopus 2010.08.28. 22:10:17

@demisec: Már kutatják, mi okozhatja, egy elmélet szerint a eukaliptuszfákról terjed át az illat a szőlőre, leginkább a szőlőhéj veszi át; a legfeljebb rövid ideig (héjon) áztatott fehérborokban nem is igen találkozni ezzel az aromával

fiatalborivo 2010.08.29. 08:53:19

@Octopus: ezek szerint ha egy szőlő permetezve van akkor a borban szükségszerűen érezni lehet a permet illatát. Ha a szőlő mellett egy trágyadomb van fél éven át várva a terítésre akkor annak is érezni lehet az illatát a borban(maybe animális jegyek a borban:)) Vagy akkor hogy van ez?

Octopus 2010.08.29. 11:04:35

@fiatalborivo: a permetszer évi x alkalommal éri a szőlőt, legalábbis remélem, hogy sehol nem ázik benne a szőlő folyamatosan; a trágyadomb már érdekesebb (nem biztos, hogy ez a megfelelő szó) felvetés :)

Asszem még sem cáfolni, sem bizonyítani nem tudták az elméletet, a kutatás folyamatban van (csak az eukaliptusszal kapcsolatban, persze, a trágya még nem jutott eszükbe :):

www.awri.com.au/research_and_development/grape_and_wine_composition/wine_aroma_and_flavour/eucalyptol.asp

meru 2010.08.29. 14:41:28

A Glaetzer bor itt olcsóbb kb. 58 euró
www.bestwines.cz/

Kapitányr 2010.08.29. 17:04:47

Biztos van valami abban,hogy a szőllő átveszi a környezet illatát,mert a Tamás pincészet szándékosan ültet virágokat a szőllőba.

felvetés 2010.08.29. 17:59:38

@Octopus: Ha már felvetés: bár már egy állomással odébb, de azt biztosan ti is hallottátok már, hogy a pincében a bor melett tárolt zöldségek, stb. (vaniliarúd) illatát is átveszik a borok.

lackó 2010.08.29. 18:43:57

@Kapitányr: :). Rózsaillatú bor? Szerintem előbb kérdezd meg őket, hogy miért ültetnek virágot a szől(!)őbe :).

@Octopus: és az animalitás, meg a brett az smafu? Csak tudnám, honnan a villányi büdi...(bár, ilyen alapról indulva, érdekes lehet a kérdés).

európai 2010.08.30. 07:21:15

Nagyon örülök hogy az esten az általam bemutatott borok nem okoztak csalódást. Külön öröm és megtiszteltetés volt számomra hogy személyesen is megismerkedhettem olyan irókkal és kommentezőkkel a Művelt Alkoholista köréből mint vörös és fehér, szomjas gödény, dbarta, dagadtos és persze shiraz.
Talán ennek a kóstólónak is köszönhető hogy később találkozhattam octopus, palack, akov, alföldi merlot és Rambo szőlősgazdával is.
Rajtuk keresztül közelebb kerülhettem a magyar borszemlélet (néha bizony kissé különös) világához.
Remélem jövőre a Pinot Noir kóstolón ismét találkozunk!

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.08.30. 07:28:54

@felvetés: @lackó: Bussay doki állítólag egyszer a pincében rohadó krumplit érezte ki egy kóstolón: "Egy ilyen nyílt bírálat volt és akkor azt mondom, hát egész finom lenne ez a bor és tényleg nagyon rohadt a krumpli ott a pincében? És akkor: ezt maga honnan tudja? Mondom: maga szagolta?! Tetten érhető minden huncutkodás meg huncutság."

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.08.30. 07:43:21

@dagadtos Na haló! A második részre hálistennek nem kellett annyira sokat várni! :)
Érdekes jelenség, mi ugyebár gyökeresen más szájízzel és preferenciákkal bírunk. Ennek ellenére a sor átlagos szintjét hasonlóan ítéltük meg. Az egyes borok esetén az értékeléseink között +/- 1 pontnál nemigen észlelhető nagyobb különbség. A leírások között is sok hasonlóságot látok, azzal a ténnyel együtt is, hogy bizonyos jelenségekre különböző a toleranciánk illetve igényünk.
Ha esetleg bárkit érdekel, én így láttam a kóstolót: borrajongo.blog.hu/2010/07/24/premium_shiraz_kostolo_a_terroir_clubban

európai 2010.08.30. 09:29:53

@drbarta: Szerintem a Soul Growers-t (bár a nevét kissé elirtad)nagyon jól láttad! :-)

Jenyei 2010.08.30. 09:33:35

Elolvasva egy-két ausztrál linket, amennyire látom az eukaliptusznál az olajosság játszik, tehát az illó olaj tapad meg erősen a szőlőszemeken. A trágya esetén nem tudok ilyen jól megtapadó anyagról :)

borbatár 2010.08.30. 09:41:26

Hát jól lehuztátok az Imrét!
Én csak egyett tudok, hogy ausztrál borokba néha bele tesznek ezt - azt, hogy egy kicsit jobb legyen. Kaló Imrénél meg csak a szőlő adja az alapanyagot. A korrekt eredmény akkor születne meg, ha az egymás szőlőjéből mindenki elkészítené az ellenpróba borát. Lehet, hogy akkor kiderülne, hogy nem az Imrével van baj, hanem az elfogult kóstolókkal?

európai 2010.08.30. 10:12:34

@borbatár: Elfogulatlanság nélkül mondom, az ausztrál borok óriásiak voltak. Kaló Imre nem versenyezhetett fiatal telepitésű tőkéiről származó első boraival. Kezdő próbálkozása persze dicséretet érdemel de 15 év múlva talán komoly esélye lesz a fentebb emlitett kézműves csúcsborokkal ringbe szállnia.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.08.30. 10:20:27

@európai: Igyekszem minél előbb, majd javítani.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.08.30. 10:25:30

@borbatár: Nem tudom, hogy a többesszám második személy utal- e a belinkelt leírásokra is? Ha igen, akkor én legalábbis nem értek egyet. Az első Kaló -bor több résztvevőnek is gyanús volt, így a nem-lepontozás tűnt az egyetlen korrekt lépésnek. A második Kaló-bor nekm talán jobban tetszett, mint az átlagnak, sőt szerintem egészen jó kis bor az. De a többi bor tényleg sokkal több volt.
Kaló Imrének egyébként igen nagy tisztelői vagyunk: borrajongo.blog.hu/2010/06/24/borok_kalo_imretol

felvetés 2010.08.30. 10:25:54

@borbatár: @európai: Én tárolási hibára gyanakodnék. Mint ismeretes Imre nem az az agyonkénezős borász.

borbatár 2010.08.30. 12:59:46

Értem én a megközelítéseket, de akkor meg nem kellett volna ebbe a sorba betenni az Imre borait, amelyeket ha jól tudom, egy baráti kóstolóra küldött.
A leírásokból nem azt tünt ki, hogy a bor hibás, vagy hogy fiatal ültetvényről került ki, és majd lesz jobb, hanem az, hogy ebben a sorban a legrosszabbak közé tartozik.
Szerintem ez nem fer! Így lehet egy lelkes és kiváló borász lelkesedését letörni. Igaz, csak néhány pillanatra, mert Imre úgyis megfogja csinálni azt a shirazt, ami tönkreveri az auszikat.
Hajrá Kaló Imre!

pupa pupánszky 2010.08.30. 13:04:36

nem lehet a Kaló sem mindig csúcs. én kábé evidensnek gondolnám, hogy ilyen vetélytársak mellett nem annyira rúg labdába...

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.08.30. 13:41:38

@borbatár: Hát, ne haragudj, de azt hiszem ez most mélyen színvonal alatti hozzászólás volt tőled.

Azt hiszem, hogy számodra is kiviláglik a posztból, hogy itt most a főként a kisszériás, nehezen beszerezhető, több esetben kézműves, és a termőhely egyediségét is bemutató borok kerültek a terítékre, egy 20 éves tapasztalattal rendelkező szaki válogatásában. Stílusosan a Terroir Klub adott helyet a rendezvénynek, amivel azt gondolom, hogy még a szűken értelmezett küldetését sem lépte túl az üzlet ezen kóstoló befogadásával - csakhát ritkán látjuk ezt a műfajt Ausztráliából.
Ezen borok többsége - ha nem is mindegyike - pedig még a TC filozófiájába is beleférne, ha árulni terveznék őket.

Kaló Imre borait szerintem nem érdemes vallásként kezelni. (Ahogyan ő él és dolgozik, azt lehet, mert azt nem tudja valaki részben követni, helyeselni, vagy elítélni, és egy ilyen próbálkozás nem is lenne senkitől hiteles.)

Vannak kiemelkedően jó borai, kiemelkedően izgalmas kísérletei, vannak kevésbé izgalmas borai és kísérletei, és minden bizonnyal akad olykor hibás bor is. Idáig egy ilyenbe futottam bele, ezen a kóstolón meg legalább még egybe.

Nem írta itt le senki, de hangozzon már el (a terroiristák, a kézművesek, a magyar borászok és legfőképp Kaló Imre mindennemű meghurcolása NÉLKÜL), hogy a kóstolók egy jelentős része mindkét Kaló shirazt egyérelműen és azonnal dohosnak érezte, bár a 2006-osnál volt igazán zavaró az illat. Még én is így éreztem, pedig nem szeretek túl gyorsan ítélni.
Volt okom a kétkedésre, így elkértem a palack alján maradt 2007-es hordóminta utolsó másfél decijét, ami sajnos nem bírta ki sértetlenül a másnapot, halvány oxidáció kezdte körüllengeni, és varázsolta egységesre az illatát, ellenben eltűnt a dohosság, ami azt sugallja számomra, hogy talán mégsem borhiba a dolog (vagy az ki tud könnyen szellőzni?). Szóval egyelőre fenntartom magamnak a bizonytalankodás jogát, de hogy felettébb zavaró volt az illat többek számára, az tény.

Az „elfogult kóstolókról” meg annyit, hogy vakon is ugyanez az eredmény született volna, akár dagadtos, akár drbarta posztját, akár a saját jegyzeteimet nézem. Szerintem. Egyikü(n)k sem ellensége Kaló Imrének. Sőt. Legalább kettő arc a háromból nagy Kaló-fan. És talán a lelke mélyen a harmadik is, nem tudom.
A többiekről meg nem nyilatkoznék, nem tudom ott mi volt az eredmény.

Ha alulról közelítünk, és a Yellow Tail-t hasonlítjuk össze a „tesznek bele ezt-azt” bikavérrel, mit mondjak, ott is alulmaradna a hazai borászat.

@felvetés: hát, ki tudja mi lehetett az ok, de az is ismertes, hogy Kató András meg nem az a rosszul tároló gyűjtő...

De ő maga is ott volt, és azt mondta, ha emlékezetem nem csal, hogy ezek a borok ilyenek, akár szereti őket valaki, akár nem szereti, de ő sem vetette fel sem az esetleges rossz tárolás gondolatát, vagy a durva palackhiba lehetőségét.

Azt gondolom, hogy Kaló Imre shirazait majd az Észak-Rhone boraival lesz érdemes versenyeztetni, abszolút más stílus, más terület, más iskola mindkettő, mint az ausztrálok.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.08.30. 14:08:51

@borbatár: A 07-es nekem tényleg tetszett, de ebben a sorban tényleg kissé lemaradt. Abban igazad van, hogy nem feltétlen kellett volna ebbe a sorba rakni őket. Én kíváncsibb lettem volna hogy mit nyújtott volna ebben a környezetben mondjuk a Buttler 06, és valamelyik Weninger.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.08.30. 14:59:50

@borbatár: @drbarta:
Igen, én is másik hazai versenyzőket tettem volna a sorba, inkább délről, igaz, hogy azok nem filozófiában, maximum hasonló stílusú borukban illetek volna jobban a képbe - az én választásom Takler Syrah Res 2007 és esetleg a Bock syrah lett volna, főleg az előbbire lettem volna nagyon kíváncsi, akár vakon is...
De ez volt a végső sor, ez is egy tanulságos dolog volt.

@borbatár: Félreértés ne essék, szerintem Imre számára NEM kell bátorítás, elég bátornak kell lenni eleve annak, aki az általa választott utat járja. Kisgyereknek sem kell nézni, hiszen felnőtt ember.

A becsületnek is van értéke, kérdezd csak meg a hivatkozott termelőt. Szerintem sokkal többet tud kezdeni ezekkel a kommentekkel, mint azzal, ha szembedicsérnék azokat a borait is, amikről nem ez az őszinte véleményük a népeknek. Nem volt itt senki bunkó, vagy rosszindulatú vele, azt gondolom.

Aztán persze hogy kinek és milyen kérdésekben ad a véleményére, azt ő tudja.

Szerintem abszolút megvan annak a lehetősége, hogy megcsinálja a világ legjobb borát, ami a célja. (Egyik legjobb, mondanám, hiszen ízlések és pofonok eltérnek.)

@felvetés: "Mint ismeretes Imre nem az az agyonkénezős borász."

Sokszor szokták felemlegetni más téren is a pincetechnológiát, a kénezés mellett a tisztaságot, a hordók korát, minőségét, satöbbi, de szerintem itt is áll az előbbi felvetés/reménység részemről: hall ő őszinte véleményt hozzáértő embertől eleget, és majd eldönti kire hallgasson. Kóstolóként úgyis csak véleménnyel tud az ember a borász segítségére lenni (meg persze azzal, hogy veszi a borát). Az esetleges technológia döntéseket nem merném megpróbálni visszafejteni, laikusként csak félvakon tippelgethetek, azt értékelje ki a borász. Ha megsértődik, hát istenem, akkor nagyon félreérti a dolgok lényegét. (Vagy nagyon bunkó volt, aki írta a kommentet, sajnos ez is benne van.)

Egészen biztos vagyok benne, hogy több kérdésben úgysem ismer kompromisszumot, járja a maga útját, és ennek így is kell lenni.

európai 2010.08.30. 19:54:38

Ha már igy pörög ez a poszt, én is betűzöm kóstolójegyzetemet az estről:

MOUNT PLEASANT Rosehill Shiraz 2000-Hunter

10 évesen kortalan, gyönyörűen megkomponált dűlős bor. Egyensúly és gyönyör, hosszú lecsengéssel, most 8 pont de 10 év múlva lehet 9 is.

BALNAVES Coonawarra Shiraz 2005-Coonawarra

Áfonyás, gazdag bor, francia tölgyes utóizzel. Kiegyensúlyozott és évezetes. 7,5 pont.

ALAIN GRAILLOT La Guiraude 2005-Crozes Hermitage

Válogatás bor. Fanyarabb, nagyszerűen felépitett, szikárabb Syrah, hosszú fahangsúlyos lecsengéssel. 7 pont.

SOUL GROVERS Shiraz 2005 Barossa

Elképesztően gazdag és izletes bor. Inspiráló és felejthetetlen. Tökéletes élvezet.
9 pont.

KALÓ IMRE Syrah 2006

Techikai probléma miatt minősithetetlen.

MAVERICK Greenock Rise Shiraz 2006 Barossa

Lapos, intenzitást nélkülöző bor. Az egyetlen „polcos tétel”, borszaküzletből vásárolva. Nagyságából mutat egy kicsit, kedves gyümölcsösséggel de a helytelen tárolás már elvégezte pusztitását. Én utoljára 8 pontos állapotában kóstoltam, most 6 pont.

KALÓ IMRE Syrah 2007 (hordóminta)

Lényegesen szebb és jobban megkomponált bor mint a 2006-os, fiatal tőkékről. Még nincs egyben de gyümölcsössége invitáló. 5 pont.

AMON RA by Ben Glaetzer 2007 Barossa

Vészesen nagy levegő vételű, elképesztően megkomponált nagy Shiraz. Parker 99 pontra tette, eggyel kevesebbre mint kellett volna. Fantasztikus egyensúly, lecsengés és finom elegancia. Csodabor. 10 pont.

MEEREA PARK Alexander Munro Shiraz 2007 Hunter

Csavarzáras zászlósbor. Fekete cseresznye, pici áfonya. Csodálatos koncentráció, sok sok tartalék, óriási erő. Elképesztő igéret, jelenleg 8 pont, 30-40 év múlva akár 10 pont.

DUTSCHKE The Tokay 375 ml

Erősitett ausztrál desszertbor ami kb 10 éves solera érettséggel Muscadelle szőlőből készült. Diós, karamellás. Édes és kedves. A hőség miatt ma nem tetszett annyira mint máskor. 7 pont.

Azt hiszem Szomjas Gödény is jegyzetelt...

vörös és fehér 2010.08.30. 20:56:55

@európai: sőt, én is, hamarost bepötyögöm

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.08.30. 21:29:05

@európai: hát, igen, majd megosztom én is jegyzeteimet, ha ekkora rá az igény...

(De most nálad is V-vel látom a Soul GroV/Wers-t :) lehet, hogy nem csak én és drbarta irtuk igy?)

európai 2010.08.31. 06:38:47

@Szomjas Gödény: "V" mint kollektiv hármas véletlen? Már csak az hiányzik hogy vörös és fehér is v-vel irja!
süti beállítások módosítása