Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Buttler, az új falka II

2011.01.04. 06:00 - alföldi merlot

Ha azt a feladatot kapnám, hogy külföldi borértőkben megtévesztően kedvező képet alakítsak ki a magyar vörösökről, biztos, hogy Ráspi és Gróf Buttler borokról vinnék számlát a megbízómnak. Az ő csúcsaik egyúttal a magyar vörösbor csúcsai. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy amihez nyúlnak, arannyá változik. Mindkét szortimentben rejlik egy-két taposóakna (és itt most nem a palackvariációra gondolok). De amikor megkóstoltuk a nyolc Buttlert – nota bene: előzsűrizett mezőny volt -, akkor a görcsös tárgyilagosságra törekvés eredményeként is csak annyit tudtunk kipréselni magunkból: nem mindig tökéletes, de sohasem unalmas.

Gróf Buttler Egri Pinot Noir 2008

A 2004-es Buttler PN meghatározó borélményeim közé tartozik, mozdíthatatlan pinot-etalon. Hogy a 2008-as fölnőhet-e hozzá, tudja a nemzetköziborakadémikus. Sajnos a mostani mezőnybe nem jutott a 2004-esből, így főleg a kadarkák kárára csillogott. (Volt régebben egy népi kezdeményezés a kadarka fényezésére, azzal a tételmondattal, hogy a kadarka a puszták pinója. Felejtsük el! Azon kívül, hogy színre mindkettő halványabb és tanninban szegényebb, mint egy syrah vagy cabernet, más közös vonást aligha találunk bennük.)

A két kadarka szomszédságában igazi arisztokratának hatott. Egri pinot-nak viszonylag testes, rágós, de a villányi nehézatlétákhoz képest egy Iszinbajeva. Az illat intenzív, a kezdeti katicaattak kifulladása után forró kő, fakéreg, szeder, avar, ibolya. Kóstolva közepes test, a száj minden szegletét kitölti, sűrűszövésű. Gazdagon rétegzett, élénk és tiszta korty sommal, szederrel, fekete csokoládéval és némi mineralitással. Mindig mutat valami újat. Tökéletes tannin: diszkrét ínybalzsam, mondanám, de valójában mindenhol masszíroz. A lecsengésben kakaó és szamóca. Csontszáraz. Erős 7 pont. (3490 Ft - ismerve a pinot-k árszínvonalát, látens best buy.)

Gróf Buttler Egri Bikavér 2008

Ezen aztán tényleg semmi nem múlik, mégis illúziórombolónak találtam, hogy a megszokott, pocakos chateauneuf-palack (vagy legalább a molett burgundi) helyett közönséges bordóiba töltötték (mintha csupa kisbetűvel írták volna be a közgyűlési jegyzőkönyvbe). Szerencsére a tartalommal nincs gond - az edzőpartnernek választott Orsolya Tehéntáncnak esélye sem volt a bikaverésre. (Az Orsolyában valamelyik alkotórész nem érett be, és a St. Andreáknál gyakori kaprosság mellett sunyi savanya rontja az összképet.)

Olyan, mint egy kigyúrt Tóth István bika, az obligát katicával. A palackban bizonyára csiszolódik még, de ahhoz most sem férhet kétség, hogy az anyagot nem spórolták ki belőle. Az illat – elnézést a szinesztéziáért - inkább barna, mint piros vagy zöld: gyógypemetfű, csipkebogyólekvár, gesztenyeméz és hasonlók. Kóstolva közepes testű, sűrűszövésű, kimondottan jó szerkezetű bor. Az illatból hiányzó gyümölcsösség a kortyban jelentkezik. Semmi olyan bizonytalanságot, botlást nem érzékeltem, ami gátja lehetne annak, hogy az általam hőn szeretett 2004-esek nyomdokaiba lépjen. 7 pont és best buy (2990 Ft).

Gróf Buttler Egri Syrah 2005

Csuda tudja, hogy ez mi. Kimaradt a trilógiából, vagy egybeöntött trilógia? Bárhogy legyen is, ihletett ötlet volt a Phantom mellett kóstolni. Sajnos ahogyan a sokszor megénekelt 2005-ös Bikavér sem tudja az érettségdeficitet ledolgozni, úgy ebből is kibújik a zöld ág, zöld levelecske. Viszont cserébe mennyi szín és mennyire ruganyos test!

Illatban egy marék katica halálfélelmének össztermése, plusz forró gránit, bors, babkávé, föld. Gyümölcs még véletlenül sem. Kóstolva egy pöttyel édesebb, selymesebb, mint ahogyan azt az überszikár illat ígérné. De azért szikár így is, a ribizlis savak alaposan fölpörgetik, és nem tudnék teljes meggyőződéssel vitába szállni azzal, aki savanyát kiáltana. Ízben a köves/katicás alapon némi fekete szeder, félig érett cseresznye. Remekül csúszik. A lecsengést a savak hosszan kitartják, a tannin nem szárít, de kissé fanyar. Erre mondja az angol, hogy aquired taste: szokni kell, aztán idővel rá lehet kattani. Mi szokva vagyunk, ráadásul az idő múlásával egyre jobban szerettük, így belső használatra 7 pont, de a Buttler-térítést nem ezzel a borral kezdeném.

 

 

Gróf Buttler Phantom Egri Syrah 2006

A Phantom számunkra továbbra is fantom, valamit látunk, valami delejeset/borzongatót, de hogy pontosan mit, azt nem tudjuk. Abban, hogy a pannon syrah bűneit megbocsátottuk, sőt helyből mennybe menesztettük, ennek a bornak is volt szerepe. De nem kulcs.

A Buttler-borokat ritkán éri a túlérettség vádja, és ezúttal sem lenne kellően megalapozott. Valahogy mégis kakukktojás ez a bor. Amennyivel a 2005-ös Syrah az ideális érettségen innen marad, ez annyival billen át rajta. A nagyon nagyságból a kanalas orvosság rángatja vissza, és rosszabb pillanataiban belátható közelségbe kerül az émelyítő. Jobb pillanataiban viszont fenséges.

Színre Darth Vader, életkorban még nyurga kamasz. A szó szoros értelmében szédítő tehetség, az ember zavartan kapkodja a fejét. Az illatban fekete bors, szeder, gesztenyeméz, dohány, kakukkfű és kanalas orvosság. Kóstolva testes, bársonyos, kellően élénk, fűszeresen pikáns, gyógynövényes, szedres. A tannin simogat, de nem édes, a lecsengés végtelen. Van itt minden, ami orrnak, szájnak ingere, de egyelőre inkább vásári kavalkád, mint díszmenet. Én még mindig nem merném megjósolni, hogy kolosszus lesz-e belőle, vagy menhir. 7-8-9 pont (12490 Ft)

[Az illusztrációk az 1944-es Phantom Lady című filmhez kötődnek.]

Címkék: 2006 2005 eger pinot noir bikavér gróf buttler syrah 2008

53 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr222557376

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Németh Bálint - KONYHANYELV 2011.01.10. 09:35:50

Jól figyelj, megmondom, milyen lesz. Megmondom, és cserébe csak annyit kérek: ha a végére érsz, jusson eszedbe, hogy én már az elején megmondtam. Hiszen tudhattad, ha elkezded, még egyszer nem kezdheted. Ami ezután történik, az még csak nem is hasonlít...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csikos 2011.01.04. 08:15:52

Szeretném megkérdezni, hogy a bikavér összetétele a megszokott bordói 3-as, vagy ezúttal eltér attól?

pupa pupánszky 2011.01.04. 09:10:40

igaz a hír, hogy Kovács Gábor kirúgta Bukolyit?

2011.01.04. 09:11:58

a pinot és a bika ugye a szarkás-tetői verziók? (a nagy-egediek jóval drágábbak elvileg)

valópapa 2011.01.04. 09:27:41

Ha olvassa ezt a cikket Bukolyi "úr" akkor, akkor most biztos sértődötten bezárja a honlapot...
Egy 'Tóth'-hoz hasonlítják az "Ő" borát; ezt nem tűri.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.01.04. 09:52:30

@csikos: ha a jelenlegi szabályozás érvényben volt 2008-ban már, akkor biztosan nem.

alföldimerlot 2011.01.04. 10:22:37

@csikos: Nem találtam a címkén az összetételre vonatkozó információt.

alföldimerlot 2011.01.04. 10:26:15

@Parci: A pinot az a címke szerint is Szarkás, a BKV-en ez nincs feltüntetve (de nem a Nagy-Eged, mert az pocakos palackban van, és valóban jóval drágább).

palack 2011.01.04. 10:35:07

@csikos: úgy emlékszem, cabernet sauvignon, cabernet franc, merlot, pinot noir és portugieser van benne.

csikos 2011.01.04. 10:41:54

Kár hogy Bukolyi Úr nem foglalkozik kékfrankossal (legalábbis én még nem találkoztam vele). Szívesen megkóstolnám!

janigod 2011.01.04. 11:07:37

A Bikavér 08 és a Pinot 08 azok a Szarkásról vannak?
Mert itt, ilyeneket találtam: www.kezmuvesborok.hu/boraruhaz/pinceszetek-szerint/?termelo=32

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2011.01.04. 11:10:42

Hol van most egy nagyobb Buttler lelőhely Pesten?

Octopus 2011.01.04. 11:11:12

@csikos: 2003-ból biztosan volt neki:

alkoholista.blog.hu/2008/04/29/varazshegy

Hogy azóta hogy áll nála a fajta, arról nem tudok...

csikos 2011.01.04. 11:15:10

@Borkandúr: Kézműves Borok Háza - Budafoki út és

Radovin - Pannónia utca

csikos 2011.01.04. 11:35:32

@Octopus: Köszönöm!
Remélem lesz még lehetőség kékfrankost kóstolni tőle!

fugu 2011.01.04. 11:54:24

@palack: Se kadarka, Se kékfrankos?
Ez ám a bikavér!
Amúgy ez a bor a Marcell kreációja...

szulfit 2011.01.04. 12:25:51

@csikos: Van neki. A Budafoki úton kapható a 2007-es Buttler kékfrankos (és nagyon jó).

csikos 2011.01.04. 12:48:40

@szulfit: Köszönöm szépen!

Meg fogom keresni.

Benikuty 2011.01.04. 15:22:54

@valópapa: Csak annyit nagyon halkan: Tóth Istvánnak még megvan a birtoka.

Benikuty 2011.01.04. 15:27:09

@csikos: bukolyi szerint az "parasztbor", nem érdemes vele bíbelődni. Gondolom, most azért változás állt be az arca méretében. Sosem késő alázatot tanulni.

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2011.01.04. 16:08:57

@Borkandúr: ha mi megfelelünk "nagyobb Buttler lelőhelynek", nagy szeretettel :-) akkor
www.pincearon.hu/catalog/pincek/grof-buttler

Elvileg 9, gyakorlatilag 8 féle ;-) Buttler, a cikkben említettek közül csak a 05-ös SY nincs, minden más van.

európai 2011.01.04. 20:25:42

Nagy izgalommal olvastam ezt a Buttler beszámolót. Nagy Eged Syrah 2006 palackom már úton van Sydneybe, hogy részese legyen január 29-i évnyitó klubvacsoránknak. A cikk első mondata bizalomkeltő! Viszonylag kevés Buttler tapasztalatom van, a trilógiát kóstoltam.

kifli 2011.01.04. 20:33:58

Bukolyinak tényleg kipukkant a Buttler buborék:(

dalton1 2011.01.04. 20:51:50

Kifejezetten örülök hogy végre valaki megkérdőjelezte a kadarka és a pinot állandó összehasonlítását!

Egy bikavér a törvényben leírtak szerint nem lehetne a bordeaux-i 3-as...

2011.01.05. 00:46:57

@alföldimerlot: merci! az a pinot tényleg elég atipikus, de nekem is bejött, és anno 2800 ft-ért én is best buy-nak minősítettem.

NOMASSWINE 2011.01.05. 01:12:16

Amikor -pár éve-azt mondtam, hogy Ráspi az Isten...még megköveztek....elöbb-utóbb..hálisten..belátják. Long live Ráspi & Bukolyi ...és a többi kézműves. UFF.Beszéltem..

borpancsoló 2011.01.05. 07:21:34

@NOMASSWINE: Hát a Long live nem jött be...

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2011.01.05. 08:18:49

Az első két mondattal teljesen egyetértek (persze másokkal is, de itt most ez a lényeg). Csak annyit reflektálnék rá: terroir és hozamkorlátozás, utóbbi sokak szerint "fölösleges, túlzás" "ez már csak marketing, porhintés" szinten. Hát ez az eredmény. (persze kell hozzá egy ember aki hisz ebben az egészben és szenvedélyesen keresi a még jobbat)

valópapa 2011.01.05. 09:49:15

@Benikuty: Tóth Istvánnak nem nagyon volt/van biroka. Valamennyi szőlője van (inkább fehér), de a vörösborai alapanyagát állandó, megbízható termelőktől vásárolja. És szerintem működik, állandó vásárlója vagyok.
Én másra akartam utalni. Előfordult (bizos forrásból tudom), hogy egy Buttler-es borkostóló alkalmavál valaki vacsora közben teljesen jóindulatúan megjegyezte, hogy nagyon jó a kóstolt xy bor szerinte és kicsit Tóth I. xy borához is hasonlít. Erre Bukolyi "úr" felháborodott, hogy az Ő borát egy 'Tóth'-hoz hasolnlítják...kiment és nem jött vissza.
Nah, ilyen embertől nem sok kedvem van bort inni.

NOMASSWINE 2011.01.05. 11:14:44

Hát se Ráspi, se Bukolyi nem vádolható avval, hogy populizmusra hajt, de a boraik NAGYON JÓK. Ha valaki sármos borászt keres, annak tovább kell mennie.
De lehet, hogy a rosszabb borokat smúzolással lehet/kell eladni :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.05. 12:31:34

@NOMASSWINE: Halkan és óvatosan jegyzem meg, hogy a magyar bor ügyének talán soha nem volt akkora szüksége a termelők együttműködésére mint manapság.
Ebből a szempontból a nagyon jó bor készítése még mindig csak arra elég, hogy színes krétával rajzoljuk körül a csudaszép holtestünket.

2011.01.05. 13:10:41

@valópapa: az önteltség azért olyasmi, ami előbb-utóbb megbosszulja magát. tóth istván egyébként szerintem az egyike az "alvó gyöngyszemeknek" idehaza.

Sárfehér 2011.01.05. 13:58:59

@BZoltan: Meg amíg a helyi vendéglátósok, szállodások betesznek a minőségi bornak. Mátraalján szilvesztereztem, pinotnoir_777-ről soha nem hallottak, NAG-ról igen, de ne tudjátok meg, hogy milyen malíciával ejtették ki a "kézműves" szót ("na de egy félliteres sárgamuskotály ötezerért.." ). Mondhatnánk, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában, de legalább a helyiek lennének büszkék a saját bortermelőikre. :(

Benikuty 2011.01.05. 15:32:17

@valópapa: nem szeretnék Veled vitatkozni, de akkor ezt hogy kell értelmezni?(bár tudom, vesz is szőlőt)
tothboraszat.hu/2/Bor%C3%A1szatok%20k%C3%A9pviselete%20-%20Eger
István bátyámhoz rendszeresen járok, őrzök még néhány palackot a 99-s bikájából:)

valópapa 2011.01.05. 16:05:40

@Benikuty: Én is járok hozzá évente párszor és ő mondta ezt nekem. Kérdezz rá legközelebb nála. A honlapon nincs egyértelműen megfogalmazava kié a szőlőterület. Ha évről-évre ugyanonnan vásárol, előír(hat)ja a max. terméshozamot, majdhogynem bérli a területet. Szerintem ebbe belefér, hogy a pincéhez tartozó szőlőterület.
Tavaly egy 2000-es Merlot bontottam tőle, de sajna szét volt esve. A bika remélhetőleg tartja magát.

fugu 2011.01.05. 17:27:11

@dalton1: "Egy bikavér a törvényben leírtak szerint nem lehetne a bordeaux-i 3-as... "
Láthatóan eme apróság nem kavar itt nagy érzelmeket.
Ilyen körülmények közt szerintem hagyjuk is ezt a Bika brand-et. Nincs ilyen. Még a MINŐSÉGI bortermelőknél SINCS.
Kezdem megérteni azokat a bortermelőket, Akik kiváló házasításokat készítenek, de azokat nem nevezik el bikavérnek.

Belcsuj 2011.01.05. 18:59:51

Szép estét Mindenkinek!
@fugu: Ha arra gondolsz, hogy dalton1 megállapítása a bordeaux-i hármas és a Bikavér vonatkozásában helytelen, akkor részemről egyetértek. A szóban forgó 2008-as Buttler Bikavér (de bármely ’08-as nem superior Bikavér) készülhetett a bordeaux-i hármasból, mert a korábbi rendelet az alap Bikavérhez csak 3 fajtát ír elő kötelezően, és feltételezem ez a Buttler 3000-ért nem superior. A mostani előírás szerint már az alap Bikavérhez is legalább 4 fajtát kell felhasználni, de ez a 2010-es szüretből származó borokra lesz kötelező első alkalommal. Persze van, aki már nagyjából ennek megfelelően készít Bikavért, de ez a ’08-as még lehetne bordeaux-i hármas.

dalton1 2011.01.05. 19:08:28

@fugu: Ja, dehogynem! :) egrifehér válaszolt nekem privátban. Tőle megtudtam amit Belcsuj is leírt. Hát két hozzáfűznivalóm lenne:
1. Tévedtem. Bennem olyasmi élt hogy a bikaváreknél meghatározott a KFR gerinc (%-okat inkább nem idéznék a további tévedések elkerülése végett...)...
2. A magyar bortörvény...ááá...bele se kezdek...hogy lehet egy brand-et úgy felépíteni hogy ugyanannak nevezünk egy kadarka-pinot-kékfrankos házasítást meg egy klasszikus bordói cuvée-t...? Még ha azonos minőségi szintet képviselnek is...közük nincs egymáshoz...

De hát számtalanszor találkozunk a szóban forgó problémával...az Áldás és a Hungarovin is lehet bikavér...

/Köszönöm a helyesbítéseket!/

Üdv!

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2011.01.05. 19:44:58

@dalton1: hát, ha az a kérdés, hogy "hova megyünk", akkor ugye a "mikor érünk oda?" az még értelemszerűen várat magára.

Épp ezért én nem látok problémát ma még az általad említett két küvével. A lényeg ma még a minőségi termelés lenne a név mögé. A többi még útkeresés, szerintem ezt nem kell siettetni. Nem sokan szokták itt elmondani, de én pl úgy érzem, hogy haladunk egy irányba, lassan, mondom lassan, de egyre több dolog tisztul le a bikavér témája körül. Szerintem ez jó is, és a szabályozás szintjén rögzítendő dolgok közül elég is.

Benikuty 2011.01.05. 20:40:01

@valópapa: Rá fogok kérdezni, na nem azért, mert kétségbe vonnám a szavaid hitelességét:) Ahogy azt is megkérdem tőle, hány fajtából készül nála a Bikavér, mert elmondta, de lyukas a fejem, és el is hanyagoltam kissé ápolni vele a kapcsolatot.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2011.01.06. 10:38:55

@Tóth Ferenc:

Az együttműködés nem arról szól hogy semmi nem számít, ocsút a búzával ne keverjük azért össze.

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2011.01.06. 14:00:46

@pinotnoir_777: Kérdés, hogy mi az ocsú, és mi a búza? Ismerve a véleményedet, tipp: búza=grankrüterroár, ocsú= az összes többi.
Na, ezért nem lesz együttműködés

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.06. 14:40:58

@Tóth Ferenc: Feri, minek keltesz olyan feszültséget amire senkinek semmi szüksége nincsen? Miért próbálsz bárkit, bárkivel szembeállítani?
Soha, senki nem állított fel értéksorrendet borvidékek között azok közül akiket te viszont mindenhol, következetesen ekézel.

Az a történet amit beidéztél sem az alföldről mint borvidékről szól, hanem arról az ocsúról aki szőlészeti/borászati tevékenységnek álcázott uniós közösségi pénzek megcsapolását űzi. A búza pedig mindazon termelők közössége akik valódi szőlőből, valódi bort készítenek.

Na ezen közösségen belül kellene az együttműködés.

Kölpény 2011.01.06. 16:02:35

Bizonyos körülmények között eljuthatunk odáig, hogy a bikavér mint hungaricum francia fajtákból készül, a borászok meg furkálódnak, és nem látják egymásban az istentől való embert. Talán ez utóbbi nem általános, de én nem vagyok hajlandó a franiázók bikavérét inni.

ongroá 2011.01.06. 16:59:01

@Kölpény:
Sok vicces hozzászólás volt eddig, de Te, Barátom mindent viszel.

Mondj olyan Egri Bikavért, ami csak hungarikum fajtákból készült!
Mondj olyat, amiben nincs nemzetközi szőlőfajta!
Mondj olyat, ami silány minőségű!

Csak az utóbbira van példa, sajnos nem is kevés. Nem a szőlőfajta a lényeges, hanem a borminőség.

Egyébként érthetetlen, hogy ezt a diszkurzust miért e cikk kapcsán folytatjátok.

palack 2011.01.04. 10:35:07
@csikos: úgy emlékszem, cabernet sauvignon, cabernet franc, merlot, pinot noir és portugieser van benne.

Üdv: ongroá

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2011.01.06. 17:51:23

@Tóth Ferenc: BZoltan tökéletesen megválaszolta a kérdést. A törésvonal nem borvidékek között húzódik(az más kérdés hogy vidékenként azért radikálisan mások az arányok). Ocsú a mutyizós pályázatkirályok által fölhúzott megacégek, akik mindenféle minőségi követelményrendszer és piaci elképzelés nélkül, csak a dömpingárakra alapozva készítenek bort, néha gyanúsakat is, akik származásikkal meg olasz kamionokkal ügyeskednek.
Az a döbbenetes, hogy ezeknek a típusú cégeknek mekkora a lobbiereje.
Ráadásul meggyőződésem, hogy a szektornak ez a része be fog dőlni, sok országban ügyesebben és sokkal nagyobb méretben, profibb háttérrel csinálják az igénytelen tömegtermékek gyártását(pl Olaszország). Úgyhogy kidobott pénz ezekbe pumpálni a forrásokat.

Kölpény 2011.01.06. 18:50:24

@ongroá: Barátom!
Rád már csak az az egyszerű feladat hárul, hogy mint kozmopolita ember, a fajták őshonosságát a bortermelés lényegi elemeiből kiebrudalva, meggyőzd a Burgundiaiakat arról, hogy a kadarka náluk is szeretne.
Tudhatnád, hogy amikor a Bikavér sikeressé vált akkor nem bordói fajtákból készült. Nem elég a márkanevet rekonstruálni, a borral is meg kéne tenni azt. Kérlek vedd figyelembe, hogy egy hungarikum nem készülhet francia fajtákból. Ezzel nem lehet nem egyet érteni.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.01.06. 19:41:25

@Kölpény: A hungarikumot mint kifejezést én nem tartom jónak. A szőlőfajták inkább régiókhoz kötődnek és nem politikai országhatárokhoz. A kékfrankos legalább annyira osztrák mint magyar, a kadarka Bulgáriában Gamza néven méltán népszerű, az olaszrizling pedig Moráviában vlašský néven, Szlovániában pedig laski néven nagy kedvenc.
Szóval gyakran pontosabb a Kárpát-medencéhez avagy Közép-Európához kötni egy egy tévesen hungarikumnak tartott fajtát. Sőt, néha a hungarikum indokolatlanul tág fogalom is. Gondolj csak a Cirfandlira amit lényegében csak Baranyában nevelnek, a Juhfarkra ami talán a Somlóra legjellemzőbb és még sorolhatnám.

Régebben, a világégések és főleg a filoxéria előtt lényegesen gazdagabb volt a fajtaválaszték minden borvidéken, de manapság már semmi kivetnivalót nem szabadna látni a világfajtákban sem.

Belcsuj 2011.01.06. 20:32:24

@Kölpény: értem mire gondolsz, és személy szerint annak például én is nagyon örülök, hogy a 2010-től betartandó szabályozás kiemelt szerepet juttat a Kékfrankosnak, az alap Bikavérben is többségben kell lennie, a superiorban pedig min.30- max.50 százalékban. Ez jó.
De ettől függetlenül nehezen képzelhető el francia fajták nélkül. Egyébként számomra a Kárpát-medencei és a francia fajták izgalmas házasítása sokkal vonzóbb és fantáziadúsabb, mint egy unalomig ismételgetett bordeaux-i koppintás. Ha van olyanunk, ami nekik nincs, és ráadásul tud is kiemelkedő bort adni, akkor azt használni is kell. A Kékfrankos mindenképpen ilyen, és bár nem vagyok Bikavér szakértő, de biztos vagyok benne, hogy ha egy külföldi borértő Bikavért akar kóstolni, akkor nem a bordeaux-i 3-asra kíváncsi, hanem valami attól eltérő, más módon jellegzetes házasításra.
Azt gondolom ebben is, mint oly sok másban, az ésszerű kompromisszum lehet a megoldás, a mi izgalmas, érdekes Kárpát-medencei fajtáink, karöltve egyes világfajtákkal, ettől ez még magyar marad.

Kölpény 2011.01.06. 21:33:55

@BZoltan: Egyet értek veled Zoltán a tekintetben, hogy nagyon sok helyről eltüntek az őshonos fajták, ellenben számos termelő munkássága bizonyítja, hogy viszatelepíthetőek ezek a fajták.

Európában a sikeres borvidékek kivétel nélkül őshonos fajtákra építenek. Itt-ott megjelenik valamilyen behoztt fajta is, de az csak kiegészítő (pl. Toscana- C.S,M).
Fontos, hogy kiegészítő fajtakén lehessen idegen fajtát termelni, de egy magyar borkülönlegességnek ne lehessen az alapja. Örülök, hogy ez változik.
Vannak úgymond "közös" fajták, amelyeket nagy területeken termesztenek a kárpátmedence területén (azaz a hazánkon)kívül is. Hungarikum alatt magam is a döntően a Kárpát-medence borvidékein hagyományosan termelt fajtákat értem. Attól, hogy egy őshonos fajtát csak valamely borvidékünkön termesztenek ,attól az miért nem hungarikum? Az a borvidék nem az egész hazát gazdagítja azzal? Úgy magyar különlegesség, ahogy van, pl. Somlói juhfarkként.
süti beállítások módosítása