Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Akár jöhetne a sörforradalom!

2011.07.02. 12:00 - Műtannin

Részünkről. Kővári Gergely sörfőző, kiskereskedő egy jelentős IPÁ-val lendített az ügyön. A hazai kézműves sörfőzés helyzetéről beszélgettünk: vidámságra kevés az ok, de, mint a mindenkori magyar szövetségi kapitány, látjuk a fényt az alagút végén.

A bor- és a gasztroforradalom után, most a sör következik! – hirdette magabiztosan a májusi Fődzefeszt sajtóanyaga. Azon lehet vitatkozni, hogy a magyar sörforradalom elindult-e vagy még csak az előszelét érezzük, de valamit érzünk, az biztos, mint ahogy az is, hogy a magyar sörpiacra ráférne. Május 13-14-én ezrek özönlöttek a Mikszáth Kálmán térre, hogy érzékszervi vizsgálat módszerével tapasztalják meg, hol tart ma a kézműves sörfőzés Magyarországon. Magunk is kísérletet tettünk, de nem sikerült bekerülnünk a szerencsések közé, akik sörhöz tudtak jutni a tumultusban: órás sorok álltak a csapok előtt, a szomjas közönség még a Borsodit és a Drehert is kiitta a környező kocsmákból este nyolcra. (Azért nehéz elképzelni olyan kézművesbor-fesztivált, ahol a közönség végül félédes BB-merlot-val szórakoztatja magát...)

Jobban jártunk a Budai Gourmet fesztiválon, ahol szerzői csapolásban ihattunk egy korsó Grabanc IPÁ-t (India Pale Ale-t), és le voltunk nyűgözve. Toronymagasan a legjobb magyar sör, amivel valaha találkoztunk: mézes, gazdag illat, jó test, izgalmas aromák, frissesség, és brutális, de nagyon jól eső keserűség a végén. Sajnos kapni már nem lehet, 1100 liter készült belőle mindössze.

A Grabanc IPA alkotója Kővári Gergely, akit talán nem túlzás a bontakozó magyar sörforradalom kulcsfigurájának nevezni. Rögtön meg is látogattuk Rákóczi út 10. szám alatti nagyon-kiskereskedésében (9 négyzetméter egy kapualjban, be kell csöngetni). A Csak a jó sör! nevű üzlet egyébként nemsokára a Kertész utcába költözik, nagyobb helyiségbe. A tulajdonos-pultos-beszerző-mindenes szerint kezd működni a dolog, tavaly már csak 19 000 forint vesztesége volt. Minimális fizetést kap saját magától, azt mondja, nincs szüksége sokra, biciklije van, azzal közlekedik, ha éppen akad a kasszában 30-40 000 forint, már megy áruért a nagykerbe. Közben persze tervezgeti saját főzdéjét. Most még csak vándorfőzőként próbálkozik, ha összejön éppen az alapanyagra való: a Grabanc IPÁ-t a fóti Osterbrau üzemben készítette. Tulajdonképpen prototípus, bár a recept már az egyetemről megvolt.

Merthogy Kővári Gergely szakmája élelmiszeripari mérnök, azaz diplomás sörfőző, 2003-ban végzett a Corvinus élelmiszertudományi karán. Nem vette komolyan az egyetemet, sörfőzés helyett inkább csak sörözgetett, és persze a sörfőzés szakirányt is ezért választotta, minden egyetemista álomszaka, nyilván. Aztán egyszercsak diplomamunkát kellett volna készíteni. Hegyesné Dr. Vecseri Beáta, a Sör- és Szeszipari Tanszék vezetője állt mögé a bajban, szépen végigvezette, végiglökdöste a folyamaton, főztek, főztek és főztek, lett is diploma végül.

Mi az az IPA?

India Pale Ale, brit eredetű sör, a XIX. század közepén találták ki. A világos (enyhén pörkölt) malátából főzött felsőerjesztésű sörök, a pale ale-ek ősi családjába tartozik, a korábbi pale ale-eknél jellemzően több komlót tartalmaz. Az indiai gyarmatokra exportálandó sört kellett a szokásosnál tartósabbra főzni, hogy kibírja a hosszú hajóutat. Jól megkomlózták tehát, mivel a tartósításnak akkoriban ez volt a leghatékonyabb formája. Az amerikai  kisüzemi sörfőzők mozgalma fedezte föl újra a stílust a nyolcvanas években, így lett az IPA a mozgalom ikonikus söre.

Az egyetem után egy jellegzetes kis magyar sörüzem, a vecsési Ilzer következett: „Az volt az elképzelés, hogy az ottani főzőmester, egy régi kőbányai szaki két-három év múlva nyugdíjba megy, és majd én lépek a helyére. Ezért az öreg nem is kezelt diplomásként, végigzavartak az egész sörgyári hierarchián, gyakorlatilag betanított munkásként kezdtem tartálysikálással, cefrelapátolással, csak két év múlva engedtek főzni.”

Az Ilzer az olcsó sörök kategóriájában próbálkozott, eleve nem volt sok esélye a nagy multimárkákkal szemben. (Tulajdonosa, Genzwein Ferenc évekig még a Vasas futballcsapatát is életben tartotta valahogy.) Az Ilzer fejre állt, Gergely pedig új pályára: a tömegitalok helyett a minőség kezdte érdekelni. A különleges palackok gyűjtéséből indult: „A palackok miatt kezdtem el különleges söröket hajkurászni, lelőhelyeket fölfedezni.” Aztán a palackok tartalma is egyre jobban ízlett, és az interneten gyarapodó sörirodalom, elsősorban persze a Ratebeer.com segítségével egyre mélyebbre hatolt. Egy csendestárssal 2008 őszén online sörkereskedést nyitott Csak a jó sör! néven. A koncepció nagyon röviden: kis főzdék nagyon jó sörei. Belgák, csehek, németek, dánok, angolok, amerikaiak, hollandok és újabban már magyarok is.

A kézműves vagy inkább kisüzemi sörök mozgalma a hetvenes évek Angliájából indult (1971: Campaign for Real Ale), de a nyolcvanas évek Amerikájában teljesedett ki, onnét terjedt át Európára és a sör őshazájának tekinttett germán országokra – magyarázza a Rákóczi úti mikroüzletben. Kis főzdék ezrei kezdtek működni, és olyan sörtípusokat készíteni, amelyekkel addig nem lehetett találkozni a boltok polcain. Újra fölfedezték például a sörfőzés ősi technológiáját, a felső erjesztést (a modern söripar a XIX. század végtől már szinte kizárólag az irányított, alsó erjesztésű – avagy: lager – technológiát használja), remek kézműves pale ale-ek, red ale-ek, stoutok kerültek ki a kis üzemekből.

Miért éppen IPA?
A hagyományos, felsőerjesztésű sörök közül még ennek az ízvilága és látványa esik legközelebb a pilsenihez. Pilseni, azaz világos malátából készül. Kővári Gergely szempontjai között is ez volt az egyik legfontosabb: “Apámon tudom ezt jól lemérni, ő nagy Pilsner Urquell-rajongó, és nem bírja a belga típusú söröket. De az IPÁ-ra még ő is azt mondja, hogy rendben.”

A kisüzemi sörfőzdék népszerűsége rohamosan nő a kontinensen, még olyan, hagyományosan boros országokban, mint Olaszország kézműves főzdék százai működnek az értő közönség legnagyobb örömére. A kézműves borász mindig saját, gondosan termesztett szőlőből dolgozik, és éppen a szőlészet elsőbbségét, a radikális hozamkorlátozás, a zöldmunka fontosságát hirdeti, a kézműves sörösöknek némileg könnyebb dolguk van: a jó minőségű alapanyagok beszerezhetők a világpiacon, a technológiai különbségek a fontosak. A kis főzdék nem gyorsítják adalékanyagokkal az erjedést, nem optimalizálnak alapanyagköltségre, mennyiségre, eltarthatóságra. Eredetibb, bátrabb ízeket, stílusokat keresnek. Csakúgy, mint a borászok, igyekeznek kiiktatni az italok utólagos kezelését, szűrését, a pasztörizálást, hogy meg tudják őrizni az eredeti ízgazdagságot. Ugyanúgy egyedi, kulturális jellegű termékké próbálják tenni a söreiket, ahogy a kézműves borászok a boraikat.

Magyarországon a rendszerváltás után több száz kis sörfőzde alakult, 1993-ban több mint 500 kis üzem főzött, de többnyire ugyanolyan stílusú és minőségű világos lágersöröket, mint a nagy gyárak. A közízlés csakis a világos, pilseni stílusú söröket fogadta el, de nem is nagyon próbált senki pofozni ezen a közízlésen. (Ráadásul ez a sörtípus a legérzékenyebb a vízminőségre, márpedig minálunk közismerten rossz – kemény és vasas – a víz.) Mindenki olcsóban, tömegesben, butában kalkulált. Ez a startégia halálra volt ítélve. Senki nem bírhatta a versenyt a multik kezében lévő nagy sörgyárakkal és a német vagy osztrák anyasörökből lebutított, leócsított licenszsörökkel. Amikor jövedéki termékké tették a sört, és drámaian megnőtt adminisztrációs teher, és ugyanilyen drámaian csökkent a jövedelmezőség, a kis főzdék kilencven százaléka elhullott. Ma a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete 32 főzdét számlál.

A minőség magyar sörforradalma még nagyon az elején tart. Bár megindult egy kis mozgás, a néhány megmaradt kis főzde próbál egyénibb stílust keresni, a minőség irányában mozdulni, és az értő közönség is kezdi szervezni magát az interneten. A Bart Dániel szerkesztette Folyékony kenyér blog, vagy az éppen Kővári Gergely által írt Sörfőzde/Főzdevadász körül már kialakult a törzsközönség. (Az utóbbi blog meghalt, miután a szerző már hiába járta az országot, nem nagyon talált már működő sörüzemet.) Ez leginkább a májusi Főzdefeszt sikerén volt lemérhető. Bart és Kővári filléres online kampánnyal, néhány ügyes barterrel ezreket tudott megmozdítani. A Főzdefeszt marketingje tananyag lehetne: olcsó, nagyon hatékony, grafikájában, beszédmódjában is hiteles, telibe talált kampány. Kőváriban megbújik egy kis marketingzseni: Rákóczi úti boltja előtt lelakatolt biciklije az egyik legerősebb köztéri kihelyezés, amit az utóbbi években láttam. Egyetlen fillérbe sem került.

De vissza a hazai sörhelyzethez, amely még az előbb említett örömteli fejlemények ellenére is kiábrándító a környékbeli országokhoz képest: alig van egy-két ígéretes kisebb főzde. A békészentandrásiak szereztek maguknak némi hírnevet a Black Rose duplabakkal, a sörrajongók ezt tartották a legjobb magyar sörnek az utóbbi időben; Felsőzsolcán cseh-magyar kooprodukcióban készül tokajis sör, amihez komolyabb remények fűzhetők (például kapható Prágában is), nemrég indult a győrzámolyi Bors főzdét is a reménységek között emlegeti a sörös kemény mag. Ezek a kísérletek egyelőre alig észrevehetők a hazai piacot uraló, katasztrofális minőségű licenszsörök (aki ivott már Bajorországban például Löwenbraut, az sehogy sem érti, hogy az itteni kukoricagrízes rettenetet hogyan forgalmazhatják ugyanezen a néven, de hozhatnánk más példát is) és nagy hazai sörgyárak nem kevésbé kiábrándító termékei mellett. Nem is lehet cél, nyilván, hogy bármelyik kisüzemi főzde leszorítsa a Tesco-polcokról az Arany Ászokot vagy a HB-t, de ha akadna nagyobb városokban egy-két kocsma, két-három kiskereskedés, ahol hazai sört is lehet kapni (pláne helyben főzöttet!), akkor máris kihirdethetnénk a magyar sörforradalom győzelmét.

Címkék: sör ipa kővári gergely

54 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr493022368

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kővári Gergely 2011.10.26. 09:36:37

Adunk a kocsmáknak egy pofont! 10 állandó kérdés, 10 válasz. Ismert arcok nyilatkoznak. Név: Kővári Gergely Születésnap: 1977. június. 29. Foglalkozás: ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DanZi 2011.07.02. 12:22:54

www.palocsor.hu

Balssagyarmaton főzik, egy nagyon jó kis főzde az is!

Jokerpofa 2011.07.02. 12:35:09

Vegre egy jo poszt a blog.hu-n.
Rendszeres vasarlo vagyok a Rakoczi 10-ben, menjetek minel tobben, jo a kinalat, Gergely meg ugyis elmagyarazza, hogy melyik sort miert erdemes megkostolni. :)

Ja, es elsozni osi roman szokas :)

dr. trafik nomac 2011.07.02. 12:51:04

Hajra! Sajna a bort allamilag nyomjak a randszervaltas ota, mint ha az lenne a Magyar ital, pedig Magyar embert sort iszik! Meghozza finomat ;)

parrre 2011.07.02. 12:52:43

Szívből kívánom hogy jöjjön be amit kívántok !

Überspannung 2011.07.02. 13:01:00

a sörhas már megvan hozzá

pontien 2011.07.02. 13:10:10

Fúj sör, hajrá bor.

atlbilbaoo 2011.07.02. 13:24:53

Végre valakinek feltűnt a xar minőségű licenc sör! Mind rémes, a Hb mióta Kőbányán gyártják, szinte íztelen semmi, a Löwenbrau ihatatlan, de a soproni Gösser se ér az eredeti nyomába! Hogy a többit már ne is említsem. Ráadásul a HB Pils eltűnt, csak a Lager kapható!
Jó, számomra legalább is jó minőségű házisört Székesfehérvár mellett Zámolyon ittam utoljára, de náluk vacsorázni is élmény!
www.pedrosorozo.hu/
Ha valaki esetleg nem ismerné!
Kanizsa bezárásával meghalt a magyar sör!!! Sajnos! Paracelsus lelke lebeg a bezárt gyár felett! :-)

CheeBass 2011.07.02. 13:36:31

Ha kíváncsi vagy az ihletésre, hallgasd meg a Grabanc zenéjét, aminek a koncertjén kipattant a fejéből az IPA!

realcarlos 2011.07.02. 13:38:33

@Theodoro: Mint a Pont olyan román, mint a Ciuc. Székely :D

newnt55 2011.07.02. 13:58:12

Múltkor is már felvetettem, hogy miért nem lehet törvényt hozni rá, hogy mit nevezhetnek sörnek.
Az ócska citromos 0%-os szutykokat meg a multiknál kapható ismeretlen, sörnek hazudott löttyöket be kellene tiltani de legalábbis nem kellene sörnek nevezni.

KóserKároly 2011.07.02. 14:22:09

Szerintem az Ottakringer itthon is egészen kulturált ízű.

brlv24 2011.07.02. 14:22:10

A baráti társaságomban mindenki 100%-osan leszokott a sörről, köszönhető a szánalmas magyar felhozatalnak. Most borozunk.

Ez alól egy hét volt kivétel, mégpedig az, amit Skóciában töltöttünk tavaly. Ott isteni helyi söröket ittunk!:)

brlv24 2011.07.02. 14:25:21

@newnt55: "sörnek hazudott löttyöket be kellene tiltani de legalábbis nem kellene sörnek nevezni"

Nem kellene inni/venni és akkor nem árulnak:) Sajnos az ingerküszöb Mo-on elég alacsony..:S

BDBY 2011.07.02. 15:29:15

Egy remek poszt, gratula érte és kívánom Gergelynek, hogy sikerüljön az álmát valóra váltani, tényleg tudná a sörivó társadalom értékelni egy széleskörben (országosan)terjesztett kiváló minőségű seritalt. Bár tényleg nem egyszerű megszervezni egy országos értékesítést egy gagyi sörökre nevelt társadalomban.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2011.07.02. 15:55:20

az Ilzer monori;-)
és ott lehetett volna jó sört, országos mennyiségben főzni...csak mégsem sikerült...

Trouble 2011.07.02. 16:05:41

@pontien: hajrá sör,hajrá bor,fúj(ni)a levest kell

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2011.07.02. 16:15:07

@brlv24: "Ez alól egy hét volt kivétel, mégpedig az, amit Skóciában töltöttünk tavaly. Ott isteni helyi söröket ittunk!:) "

ez így igaz:)))

Nagyon jó cikk,hajrá magyar kézműves sör!

Japi 2011.07.02. 16:15:25

Jó a cikk, gratula hozzá.
És persze gratula Armandónak! A Grabanc IPA is nagyszerű volt, sikerült kétszer is megkóstolnom! Csak így tovább!

_-_-_ 2011.07.02. 16:17:15

Amióta beléptünk az unióba (2004) azóta vannak tele a hipermarketek ezekkel az ihatatlan szarokkal,behozták őket kintről és sajnos a magyar sörgyártóknak is követniük kell a trendet ha nem akarnak bezárni-> olcsó legyen, ebben az országban csak az a lényeg. Na ezért olyan a magyar Löwenbrau meg Gösser amilyen, ha rendesen le akarnák főzni dupla ennyibe kerülne.

nemacsuka · http://nemacsuka.blog.hu 2011.07.02. 16:26:55

Nagyon szep, hogy ezt is felkaroltatok, megerdemli a publicitast, batoritast es vegeredmenyben a nagyobb piacot. Campaign for Real Ale most majusban volt a kornyeken, kb 150 sorfozdevel, azt gondola, hogy a sor eleg jol marketingelheto mo-on is ahhoz, hogy solan felfedezzek magi ban az igenyes fogyaztot.

puffatag 2011.07.02. 18:25:08

pár hónapja ittam Ilzert (többfélét is) a Múzeum körúti cukrászdában... már nincs

tucsok13 2011.07.02. 18:47:22

Jó a cikk nagyon, sok ilyet az indexre.. Gergelytől rendszeresen vásárolunk, bár borosok vagyunk, mióta rátaláltam a csakajosor.hu-ra mindig van itthon jóféle sör is. A Grabanc tényleg fantasztikus volt...kár hogy elfogyott, reméljük hamarosan itt a folytatás! Kinn voltunk a Főzdefeszten, sajnos esélyünk nem volt gyerkőcökkel sorban állni, de házhoz szállítva amit lehet kipróbálunk :) Sok sikert Gergelynek és a mozgalomnak - rajtunk nem fog múlni a sörfogyasztás fellendülése :)

Csopak · http://jagkommefranungern.wordpress.com 2011.07.02. 18:54:19

Ha ötszáz forint alatt lehet kapni jó magyar csapolt vagy üveges házisört az érdekelne.
Tényleg nincs olyan oldal, ahol a házisört forgalmazó helyeket összegyűjtik, térképesen, meg esetleg tesztekkel, felhasználó véleményekkel?
Ha nincs ilyen, akkor kellene, sokat lendíthetne az ügyön szerintem.

Jokerpofa 2011.07.02. 20:11:41

@puffatag: na az egy jo dontes, mert annyira otvar szar "sort" meg eletemben nem ittam, mint amit ott lehet kapni

Harley 2011.07.02. 20:18:55

@_-_-_:
"Na ezért olyan a magyar Löwenbrau meg Gösser amilyen, ha rendesen le akarnák főzni dupla ennyibe kerülne. " Nem értek veled egyet , mivel nálunk nem olcsók a sörök ( a fizetésekhez képest meg pláne ) Például a Csehországi Cesky Krumlovban lévő Eggenberg sörgyár éttermében egy 0,5 l krigli Eggenberg sör ára éttermi kiszolgálással ( nem boltban ) 1 azaz egy EUR , számtalanszor tesztelve kiváló cseh sör .

qlman 2011.07.02. 20:19:53

Rákóczi út, Kertész utca, de hol? Pesten?

op tomi 2011.07.02. 21:05:44

Legyen jó sör, kívánom és innám is, eddig már jó néhány házinak nevezett sört kóstoltam, nem olyan nagyon szartól a brutálszarig, kívánnám, hogy valaki főzzön már jót, tartósan jó minőségben és törzsvevő leszek, esküszöm:)

rowi 2011.07.02. 23:27:53

Csopaknak de másoknak is:

aki keres Pesten már találhat jóféle söröket. csakajósör a Rákóczin (magyarból itt a békészentandrási dolgok vannak), a sörspecialista a Kacsa utcában (dettó, de itt van köleses is), Zuglóban is van ilyesmi bolt (ott asszem nincs magyar), a xiii. kerületben british store, belgákat meg árulnak többen is. a grobyban is aranyat lehet találni (főleg ha lejárat miatt leértékelés van...én 1x így jutottam 6 üveg fekete krusohoz 99 huf/db áron...)

rowi 2011.07.02. 23:29:38

ahogy ma hallottam egyébként, grabanc lesz a nyár végén:)

Pollen · http://indafoto.hu/pollen 2011.07.03. 09:44:26

Sziasztok! Kínai sört lehet itthon venni valahol? Ezek érdekelnének, de nagyon. indafoto.hu/pollen/image/12107871-b7f427fb/user

ambrusqkac 2011.07.03. 20:09:57

Kedves sörivó kommenttársak!

Nem mondanám, hogy ellenemre van egy sörös poszt a legnagyobb magyar borblogon, sőt! Hajrá magyar sörfőzők! A borászokéhoz hasonló sikereket kívánok!

De azért az itt most kommentelők, akik a magyar bort szidják,
@nomac: vagy olyan eszement zagyvaságot állítanak, hogy a magyar az sörös nép(???).
Na azok szálljanak egy kicsit magukba és érezzék magukat megtisztelve, hogy egyáltalán ezen a blogon sör témában szót kapnak ;)
Köszönöm minden régi Alkeszos nevében!

117 2011.07.03. 21:23:52

@newnt55: A németek már megpróbálkoztak ezzel, meg a görögök is. Az Európai Bíróság elmeszelte őket. Azzal, hogy amit egy tagországban jogszerűen és sörként állítottak elő, azt a másik országban is szabadon lehet forgalmazni. Az EB tele van hasonló alkoholos ügyekkel, ahol a tagországok bizonyos saját nemzeti italukat próbálták védeni (a franciák a cassist az olaszoktól, a champagne-t a spanyoloktól, a portugálok a portóit, mi pedig a tokajit és a pálinkát: Ezek közül több sikeres volt). Tagállamok feletti szabályozás kell tehát, de ez sem kecsegtet sok sikerrel: az oroszok is megpróbálták levédetni a vodkát, hogy az csak gabonából készüljön. Nem jött össze... Marad a fogyasztói választás.

Egyébként néhány éve fiús partit tartottunk és egy baranyai kis főzdéből kaptunk világos és barna sört, egy hűtőfunkcióval ellátott csapolószerkezetből. Ezt oda is adták, magunk csapoltunk a semmi közepén. Így jött ki az ára egy normál kocsmaárra. A barna felséges volt, a világos simán korrekt.

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2011.07.04. 16:18:33

@117: a különbség itt az, hogy ezeket a licenc söröket - többnyire - a gyár hozzájárulásával főzik. időnként, állítólag, ellenőrizni is szokták a "minőséget" pl HB, Löwenb. vagyis nem ellenérdekeltek az utángyártásban

Holland Lovas 2011.07.04. 22:50:26

@ambrusqkac: Részben igazad van, nem kifejezetten sörös, de még kevésbé boros. Lásd pl. itt: www.wineinstitute.org/files/PerCapitaWineConsumptionCountries.pdf

Egyébként abszolút égetett "szeszesitalos nép" vagyunk, bár ezt a kifejezést sem hallottam még túl gyakran. :)

117 2011.07.05. 10:44:31

@Mantlesorrow:

Igazad van. (De pl ilyen a mosópor is, és Guiness-szerető barátaim szerint csak Írországban lehet igazit kapni).

Aki pedig ezt megengedi magának, azt nem is becsülöm. A magam részéről pl. cseh sört veszek, de "utángyártott", tengeri-darás hazai terméket nem.

Nem elvből, hanem mert a csehek jobbak.

Egyébként meg pl. a Pilsner Urquell a maga 4,4%-os alkoholjával bőven elegendő, és kétlem, hogy hígnak, tartalmatlannak lehetne nevezni. Ez a (magyar) borokkal szemben is az egyik legnagyobb kritikám már évek óta.

117 2011.07.05. 10:46:38

@Pollen: Lehet! A Tsin-tao (nem biztos, hogy teljesen így írják esjtsd: csintao) kapható volt még fél éve is nagyobb láncokban. 3 decis palackban láttam, zöld üvegben, ezüstös címkével. Világos és lágy, de teljesen iható.

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2011.07.05. 12:29:38

@117: így van, kellemes ivósör, mélységgel, gazdagsággal.
de a sörök királya és királynője ettől még az Imperial Stout és az India Pale Ale-ek különböző fajtái lesznek, amelyek még tartalmasabbak, komplexebbek. itt mutatják meg a sörfőzők a tudományukat. a legjobb alapanyagokból, a kellő figyelemmel és időráfordítással.
no, jó a duplabak és főleg az eisbock kategóriát is ide lehet sorolni :)

angel13 2011.07.10. 09:30:32

Még nem gondolkoztál azon, hogy egy "elvi" kis üzem berendezéseit összeválogatni? Max, 100 liter/nap. Szerintem ez az üzeméret ami válságban is életképes. Szerintetek? Engem nagyon érdekel "elvileg". Nagyon nagy hiánypótlás volna!

117 2011.07.10. 12:39:22

Észtországban, a tallini kikötőben lévő, svéd és finn alkohol-túristáknak fenntartott lerakatban találkoztam az instant-sör kategóriával. Azóta megtudtam, hogy a messzi északon népszerű az otthoni serfőzés. (Mint nálunk a zugpálinka). Ehhez pedig boltban árulják az összetevőket. Ha júl tudom, csak egy kukta kell hozzá. A minőségéről persze nem tudok semmit...

@angel13: Igen vagány lenne, ha helyben főtt sert mérne néhány törzshely!

angel13 2011.07.11. 18:41:25

Valaki segitene ilyen SÖRFÖZŐ berendezéseket keresni használtat, receptet, beszállítókat, vagy valmilyen olvasmányt amit silsbizálni lehetne?
süti beállítások módosítása