Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Lebukott a jóhírgyáros

2012.01.13. 09:30 - alföldi merlot

Nagyon is ideje volt már, hogy indexre tegyük a bor pozitív – vagy éppen negatív - élettani hatásait feltáró tanulmányokkal foglalkozó híreket (csak még ezt az egyet, búcsúzóul :)). Én elég lelkiismeretesen sajtófigyelek, és túlzás nélkül mondhatom, hogy nem múlik el nap, hogy ne adnának hírt egy új, vagy félig új, vagy újrahasznosított kutatási eredményről, amiből kiderül, hogy a bor jót tesz (ritkábban: árt) az egészségünknek. A jó híreket a borsajtó lelkesen becumizza, és rendületlenül kopipészteli, mert a borfogyasztó olvasók körében mindig is lesz rá kereslet: szeretnénk azt hinni, hogy az az alkohol, amivel mi mérgezzük magunkat, egészen más, mint az az alkohol, amivel mások mérgezik magukat. És ahol van kereslet, ott kínálat is képződik.

Most az amerikai borsajtó egyik fő beszállítója bukott le. A Connecticuti Egyetem professzora, Dipak Das ellen saját munkáltatója indított eljárást, illetve kezdeményezte  elbocsátását, mivel a belső vizsgálat szerint a kutató a vörösbor-fogyasztás pozitív hatásaival foglalkozó tanulmányaiban meghamisította az állításait alátámasztó adatokat. Az egyetem három éven át nyomozott Das után, és a vizsgálat eredményeit összegző 60 ezer oldalas dokumentum tanúsága szerint 145 esetben hamisított meg vagy gyártott tényeket. Das, aki a sebészeti osztály professzora és a Kardiovaszkuláris Kutatóintézet igazgatója hét éven át ontotta a pozitív tanulmányokat, és ezeket 11 különböző tudományos folyóiratban publikálta.

A vizsgálat lezárultát követően a Connecticuti Egyetem Das laboratóriumának minden külső finanszírozású kutatását befagyasztotta, és visszautasították a Dasnak korábban megítélt összesen 890 ezer dollárnyi állami támogatást is. Azt még nem hozták nyilvánosságra, hogy konkrétan mely tanulmányok alapulnak hamis tényeken. 

[A képet innen metszettem.]
 

Címkék: híradó wine spectator rezveratrol

48 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr473542027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.01.13. 11:07:22

kész vicc. általában mosolygok az ilyen kimutatásokon meg tudományos köntösbe bújtatott hülyeségeken. a borban alkohol van, az alkohol meg kicsit sem tesz jót a szervezetnek. ennek ellenére isszuk a bort, mert örömet okoz. miként a cigaretta is egyeseknek, oszt mégis tüdőrákot lehet tőle kapni. meg a sok jó ételtől is meghízik az ember. na ennyi.

Bortó 2012.01.13. 15:26:16

Ha egy kutató hamisítja a kutatási eredményeit az mindenképpen szomorú és felháborító, de semmiképpen nem specifikus a bor egészségvédő hatásaival foglalkozó kutatásokra.
Azt sem kívánhatjuk a területen dolgozó és a szakmai szabályait betartó kutatóktól, hogy azért váltsanak kutatási területet, mert a bulvársajtó szelektíven csipeget a kutatási eredményeikből.
Nagyon sok kutató szeretné megérteni, hogy a diétánk különböző elemeinek milyen hatása van az egészségre. E kutatások közé tartoznak a bor egészségre gyakorolt hatásait vizsgáló kutatások. Nem kell tudósnak lenni, hogy ezek jelentőségén ne csak gúnyolódni tudjunk. A mérsékelt vörösbor fogyasztás egészségvédő hatása komoly kutatásokkal alátámasztott tudományos tény, magyarázata azonban jelenleg ismeretlen. A most bukott úriember a resveratrolra jelentőségére tett nagy téteket - a jelek szerint nem tisztességesen. Ha sikerülne azonosítani azt a vegyületcsoportot, ami felelős a jótékony hatásért, akkor annak óriási lenne a jelentősége. Ha valaki meg szeretné érteni, hogy mekkora akkor gondoljon arra az aszpirint sem úgy fedezték fel, hogy tabletta egyszer csak valaki elé gurult.

Bortó 2012.01.13. 15:40:13

@eletesbor.blog: "a borban alkohol van, az alkohol meg kicsit sem tesz jót a szervezetnek."

Néhány ellenpélda nem-B kategóriás lapokból:

www.pnas.org/content/104/1/258.full?sid=ffc0ca67-cf18-47b9-a260-ad4683662d2d

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8247033?dopt=Abstract

Amúgy jelenleg a mellrák ez egyetlen betegség aminek a valószínűségét még a mérsékelt alkoholfogyasztás növelheti.

s 2012.01.13. 16:12:37

A koleszterinnel mi van? Pár gondolatot az is megérne.

kvadrillio 2012.01.13. 16:27:38

NAHÁT ???Hamisította a bor hatásának pozitív adatait ?
Pedig a bor bizony soxor megárt, főleg, ha túl sokat isznak belőle !

Naviszont a PÁLINKA !!!! AZ CSAK AZ IGAZÁN GYÓGYÍTÓ ITALFÉLESÉG, FŐLEG, HA MAGYAR !

...PERSZE EBBE IS BELE LEHET HALNI IDŐNKÉNT....:o)

bőrmók 2012.01.13. 16:47:33

Nem hiszem hogy egy tudós azért csinálna ilyet, mert szereti a bort.

Lehet hogy már nagyon régóta kutatta a témát, kvázi erre tett rá az életét, és próbálta menteni, ami menthető.

pucros 2012.01.13. 17:27:50

A borban vannak egészséges anyagok, de az alkohol nem tartozik ezek közé.

A mértékletes borfogyasztók sem a bor miatt lehetnek kirívóan egészségesek, hanem mert ugyanők más tekintetben is mértékletesek. Az ínyenc borkedvelők meg azt is gondosan megválasztják, hogy mit esznek.

Tehát nem okozati összefüggésből van a korreláció.

kpityu2 2012.01.13. 17:59:48

Nem azért eszem savanyú káposztát, mert sok benne a C vitamin.

papp_schubert 2012.01.13. 18:08:12

@kpityu2: De azért örülsz neki, nem?

vigbor 2012.01.13. 18:16:03

1898. Bortörvény Ismertetése.

"Tudva levő dolog, hogy a vörösbort orvosszerként használjuk."

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2012.01.13. 18:22:23

most akkor a bor egészséges, vagy beteges a fogyasztása. gyorsan válaszoljatok, mer az asztalomon gőzölög és nem merem magamba dönteni!
tiszta para!
Olyan lett ez a blog mint egy narkós blog.

szuper, végre valami izgalom, bár egy picit pszichedelizálhatnátok is, csak az unalom biztos elkerülése végett.

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2012.01.13. 19:04:34

@nomad: kösz, te vagy az egyetlen rendes ember, a többiek mindig tudományoskodnak. azt nem bírom.

csevely 2012.01.13. 19:17:32

Ez az ember eltévedt , vagy előfutár .
Erről szól a gyógyszergyártás !
Persze a pénz az , ami miatt gyártják a hamis tudományos eredményeket , és mily furcsa , már lassan 200 éve .

Sicc 2012.01.13. 20:19:52

Nőgyógyászok ajánlják a borfogyasztást várandós kismamáknak elvetélés ellen. (Minőségi borról van szó) Tudok haza példát is mondani neves intézetek orvosaitól.
Már minden volt rossz: tej, tojás, vaj, margarin, sör, só, cukor, cukorpotló ízesítők, citrom, vörösáru, gomba, stb..
Azért meg kellen már végre látni, hogy az összes ilyen barom hírt a piac találja ki, és ha csak egy páran bedölnek az ilyen hülyeségekre, az a gyártóknál dollármilliós profitot eredményeznek. És persze a 'kutatók' és firkászok is vastagon megszedik magukat.

Egyél, igyál mindent, ami jól esik. Mértékkel, nem mániákusan, úgy is tudni fogod, hogy mi az, ami jól esik a szervezetednek! Soha nem volt ez másképpen!

Suraki 2012.01.13. 20:37:35

Nem arról van szó, hogy egy szálhámos miatt most hirtelen minden eddigi kutatás hazugság lett. Nem ő az egyetlen aki a bor pozitív élettani hatásait vizsgálta. Így teljesen felesleges minden zugalkoholistának rögtön a védelmébe vennie a piálást, hiszen csak egyetlen ember firkálmányai lettek megcáfolva. :-)
Nekem inkább csak annyi a tanulság ebből, hogy lehet szídni az USA-t, de ott már rögtön az egyetem indított vizsgálatot és még a pénzekről is lemondott az intézmény a jóhíre érdekében. Nálunk a köztársasági elnök néhai tanodájában fel sem merül kivizsgálni egy súlyosan presztizsromboló ügyet, itthon nem kell a munkáltatónak szégyelnie magát ilyesmi miatt, hiszen velejéig rohadt az egész. Van még mit tanulnunk és tök mindegy, hogy borral vagy bor nélkül. :-/

hirokin 2012.01.13. 20:46:28

Szvsz Európában az emberiség nem élte volna túl a középkort, ha nem lett volna az alkohol jótékony fertőtlenítő hatása.

meronem 2012.01.13. 20:47:52

Azért ez durvább, mint Schmitt Pál plágiumügye.

Sicc 2012.01.13. 20:52:45

@meronem:
Javítás: Schmitt Plág páliumügye

soproni1 2012.01.13. 20:59:25

Sokan azzal érvelnek, hogy gyümölcsből van, tehát egészséges. A napon erjedt csirkehús sem tesz jót a szervezetnek.
Pálinka detto. Mondjuk érdemes megnézni egykét öreg borászt, akik víz helyett isszák a bort. A test elsavasodásának összes stációja megtalálható rajtuk.

Dr.Betépett felhasználó 2012.01.13. 21:07:08

@soproni1: jaja,és 180 évesek,minden foguk megvan,és kedvenc ételük a tőtöttkáposzta,a szalonna hagymával kombó,és nem ismerik a körzeti orvost.
Oszt aszongyák:mijaza elsavasodás???

Csokonai Vitéz Műhely 2012.01.13. 21:11:08

Milyen irányú kutatás, milyen eredményeit hamisította meg? Nehogy kikiáltsuk már, hogy a bor egészségtelen úgy, ahogy van.
A rezveratrol a ma ismert egyik legerősebb antioxidáns. Nekem ez az egy pozitív hatás is elegendő. Persze nem emiatt iszom vörösbort.

Sicc 2012.01.13. 21:12:48

@soproni1:
"Mondjuk érdemes megnézni egykét öreg borászt, akik víz helyett isszák a bort. A test elsavasodásának összes stációja megtalálható rajtuk."

Így van. Például él.

micsoda? 2012.01.13. 21:19:26

Egy jó vacsora után megkinálom a vendéget egy pohár vörös borral, erre azt feleli, hogy nem iszom alkoholt.Ki tudnék futni ilyenkor a világból.
Sajnos van egy pár embertársunk aki nem érzi egy pohár finom bor, és az alkohol közötti különbséget.Ilyen társaságtól mentsen meg az Isten.

G.Z. 2012.01.13. 21:24:49

A rezveratrolos sztorijai nekem is annyira meggyőzőnek tűntek, hogy majdnem beleírtam egy reviewba. Szerencsére a főnököm már jó pár hónapja tudhatott valamit erről az egészről mert nem engedte.

Ami még szomorú, hogy nem egy magyar kutatási partnere is volt, pl. Pacher Pál, Tósaki Árpád, stb. Remélem őket is csak átverte...

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2012.01.13. 21:39:45

@Almaleves: Köszönöm.
Az emberiséget a kipufogógáz, a növény védőszer és a bankkártya fogja kiirtani. Nagyapáék idejében nem telt kocsmára, maga művelgette kézi erővel a szőlőjét minden ember ~ 2 - 300 liter bor mértékeben, ápolta a gyümölcsösét ~ 20 - 30 liter pálinka és a nagymama lekvárja mértékben. Ez volt a fitneszklub :) Növényvédelem a szőlőben max, évente kétszer rézgálic. A gyümölcsös önvédő volt. Akkurátosan eliszogatták egész évben, max. akkor adtak el egy pár litert a szomjasabbaknak, ha nagymama nem adott elég pénz cigire.
A mai rohanó világban mindezt megveszed bankkártyáért, stb. T%íz évig nem ittam alkoholt, de ugyanúgy részt vettem minden bulin, vertem az asztalt és énekeltem én is. Ha valakinek inni kellett az egészségére, nekem mindig töltöttek egy újnyit, hiszen koccintani kötelező.
Sajnos a mai világot olyanná sugallják: aki nem olyan, mint én dögöljön meg. Pedig csak elég lenne jókait olvasni, a türelem a mi erőnk: szkaresz.blog.hu/2011/04/09/jokai_mor_a_kerteszember

némabob 2012.01.13. 22:07:28

Én Édesanyámmal szedettem a Rezveratrol-t (ráadásul valami "Forte" kiszerelést ami állítólag szupererős) évekig, bízva az öregedésgátló, szív- és érrendszert védő hatásaiban. Aztán szegény fél pillanat alatt meghalt infarktusban, meglehetősen fiatalon. Én már nem hiszek ezekben, ha valaki szeret piálni akkor mondja azt és ne kamuzzon arról hogy ez milyen egészséges. Persze a legális drogokhoz muszáj ilyen dajkameséket kitalálni, különben nehéz lenne megmagyarázni hogy miért nincsenek betiltva.

2012.01.13. 22:26:24

@soproni1:" A test elsavasodásának összes stációja megtalálható rajtuk."

Ilyen nincs!!!

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2012.01.14. 00:13:55

Teljesen egyetértek, 890 ezer dollárnyi támogatásért bármivel, bármikor, káros vagy hasznos, az mindegy.

orient 2012.01.14. 01:01:02

Szardinian osszefutottunk egy idos uriemberrrel aki kinezett szemre kb.lyan hatvannak. Fel ala szaladgalt es olyan energikus volt, semmi jele az oregsegnek, csak azosz haj.

Megkerdezte tippeljuk meg a korat, mondtuk 60-70 kozott.
Mondta majdnem iden tolti a 100-t!!!
Megkerdeztunkmi a titka. Ramutatott a borosuvegre az asztalan(isteni helyi sardo bor volt) es ennyit mondott: -Minden nap ebbol egy poharral.

Erdekes reszlet: Nem uveggel, nem viz helyett, nem vedelni, hanem mertekkel de rendszeresen. En ennek tobbet hiszek mint a hulye tanulmanyoknak...

tundrazuzmo (törölt) 2012.01.14. 01:11:13

Erre iszunk!

Egyébként tegnap nálam is jártak az Akadémiától, és követelték a "Napi fél pohár langyos disznózsír egészségvédő hatása" című disszertációm alátámasztását szolgáló kutatási eredményeket, amelyet még Smitt Pállal írtunk együtt Bakuban. Ja, nem, Belgiumban. Ja, mégsem, hanem Bulgáriában.

károly szántana 2012.01.14. 01:12:09

DER Professor! "Das" max, ha bi vagy nem tudja, hogy melyik oldalon áll...

károly szántana 2012.01.14. 01:12:53

bocs! Most látom, hogy a neve az...

tundrazuzmo (törölt) 2012.01.14. 01:25:37

@Schmitt Pál indián neve, Idegen Toll! találó!: "A csalásnak van egy súlyos közjogi következménye is: ha Schmitt doktori disszertációja lopás, doktori fokozata pedig hamis és érvénytelen, akkor az általa dr. Schmitt Pálként aláírt valamennyi dokumentum, így Orbán Viktor diktatúrájának önkényes törvényei és a fideszes alaptörvény is, amelyet az ő aláírásával iktattak be, érvénytelen."

Hogy ez mekkora kamu! 5/10 Hírcsárda pontot tudok adni rá első körben.

aha, persze 2012.01.14. 02:07:44

A kedves egyetem 3 évig tudatosan engedte tevékenykedni. Hagyta, hogy 145 esetben hamisítson, majd valami hirtelen gondolattól vezérelve ráhúzta a vizeslepedőt. Az egyetem három évig fürdött a hazugságok eredményeiben, majd beáldozta a mukit.
Fura, nagyon fura.

charlie sheen 2012.01.14. 07:30:32

A kannabisz negatív hatásait is hasonló "rosszhírgyárakban" termelik.
Ennyit a tudomány hitelességéről. Elég elkeserítő. :(

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.01.14. 08:35:33

OFF
Baltazár professzor! Mekkora rajzfilm volt! Imádom!
/OFF

auth.gabor · http://wiki.javaforum.hu/display/~auth.gabor 2012.01.14. 09:21:37

@hirokin: "Szvsz Európában az emberiség nem élte volna túl a középkort, ha nem lett volna az alkohol jótékony fertőtlenítő hatása."

Nem a fertőtlenítő hatás miatt itták a gyenge bort, mert a borban lévő alkohol nem fertőtlenít... azért itták a bort, mert a talaj- és kútvíz volt fertőzött, a gyümölcsléből származó borra ilyen szempontból vigyáztak.

Távol-keleten erre találták ki a teát, mert a forralás valóban fertőtlenít.

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2012.01.14. 09:30:03

@nomad:
én az emberiség pusztulásának általad oly nagyszerűen megfogalmazott indokaihoz hozzátennék még egy apróságot.
A végromlás az unalom miatt fog bekövetkezni, ez teljesen biztos.

Az viszont naivitásra vall, hogy nagyapáink világát próbálod idealizálni, nem létezik semmi akkoriból már semmi sincs meg, tudod miért?

Mert a kultúránk azt mondja nekünk, hogy minden régi szar. Ezt tanulod az iskolában, otthon, mindenütt. Ezért minden emberöltő eltörli az előtte valók dolgait és létrehozza a magáét.

Macséta 2012.01.14. 09:50:53

Na itt már van minden, az egykori köztársaság köztársasági elnökének, meg az ő gyalázatos rémtetteinek kifigurázása, a gandzsa éltetése, meg a jó magyar pálinkának, hogy nincsen párja.

Az alkoholista blogon -az utóbbit leszámítva- lehet hogy nem kéne ama többit emlegetni, még ha ez oly időszerűnek és helyénvalónak tűnik is, én úgy gondolom, itten komoly berúgásügyi kérdésekről kéne vitatkoznia mindazoknak, akiknek ez a tevékenység az életük szerves részét képezi.

Ezért hozzászólnék az eredeti felvetéshez is, miszerint egy őrült professzor valami kannásborgyártóval meggondolatlanul kötött szponzori szerződés hatása alatt hülyeségeket publikál némi anyagi haszon /reálisabban nézve, az elkerülhetetlen pénzügyi csőd elodázásának/ reményében. Ami nyilván nagyon gáz.

De az egyre nyilvánvalóbb, hogy meglepő módon többnyire azok élnek a legtovább, akikről a mai "tudásunk" alapján a legkevésbé gondoltuk volna anno, hogy egyáltalán megérik a nyugdíjkorhatárt, hisz' ittak mint a gödény.

Az én empirikus következtetésem (bár ezt nyilván számtalanszor leírták már...): Elsősorban nem a sok alkohol fogyasztása az egészségügyi kockázat (a mértéktelen vedelés más tekintetben jelent problémát), ui. van egy kritikus pont, az alkoholizálás közben fellépő kiszáradás, illetve annak megelőzése, vagy kezelése, főleg víztartalmú löttyök (gyk. pl. víz) fogyasztásával. Valahol, valamikor egy fazon azt mondta: nincs beteg ember, csak szomjas ember van. Szerintem kurvára igaza volt - na persze ő sem a szilvapálinkára gondolt, amikor a szomjúságot emlegette :)

Gabssy · http://www.medvebor.hu 2012.01.14. 11:30:39

@Schmitt Pál indián neve, Idegen Toll! talá ló!: A korábbiak között már elhangzott, csak most kicsit konkrétabban: ez itt a MA. Nem politikai napilap.
Akik ide jönnek, és itt kommentelnek, kommenteket olvasnak, azok általában rendelkeznek internettel :-P, és amennyiben politikai híreket akarnak olvasni vagy kommentelni, az ilyen jellegű oldalakon, blogokon teszik. Kérjük, Ön is tegyen így!

Gabssy · http://www.medvebor.hu 2012.01.14. 12:11:05

Egy apró kiegészítés (mielőtt még megkapom, ki mindenkinek vagyok a talpnyalója): teljesen mindegy, hogy a leírtakkal egyetértek vagy sem, s ha igen, milyen mértékben. De ha a gyerekemet zongoraórára járatom, és a zongoraóra keretében egész idő alatt békát boncolnak, akkor át fogom íratni biológia fakultációra, hátha ott megtanítják rendesen zongorázni. Ha érted, mire gondolok.

janigod 2012.01.14. 23:50:21

@AM: én már meg se lepődök ezen :-)
"szeretnénk azt hinni, hogy az az alkohol, amivel mi mérgezzük magunkat, egészen más, mint az az alkohol, amivel mások mérgezik magukat."
Én egy nagyon éles határt húznék a kevés és több alkohol között... ugyanis ha az alk. a vérbe kerül, valóban méreg, viszont ha a gyomorban és bélrendszerben lebomlik, akkor csak energiaforrás, hozzászámítva persze azt a keveset, ami a nyálkahártyán keresztül felszívódhat.

@nomad: Próbáld meg az egyes embereken számon kérni, hogy a rövidtávú kényelemért és egyéb önérdekért megeszik a bolygót. Az ember, hacsak nem kifejezetten tudatos, elhatározott és kitartó, akkor nem nagyon fog semmit se művelni. Se saját magát, se a környezetét, még paprika se lesz a kertben vagy körtefa. Egyszerűbb alkalmazkodni a mindenkori ellátórendszerekhez, hisz ezeknek az esetleges végét, vagy nem értjük vagy túl távol van tőlünk. Ez alapját tekintve kulturális kérdés, aminek a legjobb magyarázatát számomra Daniel Quinn Izmaelje nyújtotta.

@Almaleves: Szerintem pontosabb, ha a fejlődést, mint dogmát említjük. Ebből ugyanis következik a régiek elvetése, holott a tudományos-technikai fejlődésen kívül aligha beszélhetnénk bármiről is. Legfeljebb növekedésről, ami csak egy szánalmas pótszere a valódi értékeknek. A történelem sajátos fintora, hogy újra sikerült egy olyan rendszert adaptálnunk, mely képtelen szervesülni, s ezáltal megoldani a problémáinkat. Egyszerűen idegen, bár az előző még inkább az volt. Ennek része az újdonság magasztalása, még akkor is, ha az a livermore-i villanykörte 1901 óta ég. Enélkül valóban unatkoznak az emberek, ahogy mondod. Viszont az a baj, hogy teljesen jól elvannak és nem is igénylik a nagyobb, rendszerszintű változást.

janigod 2012.01.15. 10:05:12

@nomad: majd el felejtettem: a specializációval önmagában semmi gond, a baj szerintem a termelés irreális koncentrációja, ami a mezőgazdaságban az ipari jellegű agrobusiness-t jelenti, mely nagy területen termel monokulturálisan és intenzíven, hogy nagy legyen a kibocsátása. Ez pedig mint tudjuk, kevés embert foglalkoztat, sok erőforrást igényel, nagy környezeti terhet generál, s végül alacsony (ám nagy mennyiségben azonos) minőségű, nem túl egészséges valamit kapunk. (A szőlészet-borászatra szerencsére ez nem túl jellemző itthon.) Mivel ez drága üzemanyaggal és trágyával nem működik, ezért valóban rendkívüli kiszolgáltatottsághoz vezet.

A háztáji eltűnése ennek árnyékában szerintem is aggasztó, bár azt sem szabad elfelejteni, hogy fejenként csak 0,9 hektár jut nekünk.
süti beállítások módosítása