Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Egy hét oportó III.

Bock vs. Mayer vs. Báthory

2012.02.09. 06:00 - Műtannin

Arra számítottam, hogy nehéz lesz. De hogy ennyire?! Ha ebből a mintából akarnánk jósolni, sötét jövő elé nézne a magyar bor. Na jó, legyünk megengedőbbek: Villány. Az oportó.

Mayer Villányi Portugieser 2011

Mayer Mártonban nagyon bíztam pedig. Régóta nem ittam tőle, néhány évvel ezelőttről emlékeztem egy-két nem drága, elég jó borára. Hátha.

Hát nem.

Illatban kén és az obligát vaníliás eper. A szúrós kénszag kifejezetten zavaró, megmarad végig, nem akar szellőzni, csak órák alatt oszlik. (Addigra már hol szokott lenni egy ilyen palack!) Vékony bor, gyümölcse kevés, frissessége semmi, viszont határozottan savanyú, ami azért ebben a hiperzseniálisnak beharangozott évjáratban elég meglepő. Nem jó bor. Nincsen benne semmi, amit szépnek találhatnék. Ritkán szoktam meghagyni bármilyen piát, hát ennek meghagytam a felét. (Másnapra csendesedett a kén, tompultak a zavaró ízek, maradt a kongó üresség.) Két szomorú, üres pont.

Bock Portugieser 2011

Nem a Szent Márton, hanem a sima. 1700 körül van a boltokban. Beleszagol, első korty: jézusom, félrecímkézték a Mayert? Kísérteties hasonlóság. Kén, savanyúság, gyümölcstelenség, unalom. Talán a szag még szúrósabb. A nyelvet is csípi. Végül arra jutok, hogy Mayernál kevésbé karcos, kicsit ihatóbb, lágyabb, de szépséget, említhető erényt nem lehet találni. Vanília villan föl néha, de azt is üti a savanyú. Fél ponttal többet ér tán, mint a Mayer, de hármat már soknak érezném.

Báthory Villányi Portugieser 2011

A két neves pincészet hátborzongató oportói után ettől a hétszáz alatt (!), Auchanokban vesztegett kevésbé nevestől aztán már kifejezetten fáztam. De a kötelességtudat – a borozó népet szolgálom! – leküzdötte a szorongást, úgy kell nekem. Báthoryék pincészetét nem ismerem, azt sem tudom, léteznek-e Báthoryék vagy ez csupán bormárka, az egyébként kézműves tradíciót, családi típusú odafigyelést (haha) ígérő hátcímke nem igazít el, a Google is hallgat. Ha vannak, akkor egészen csodás pincetechnológiának lehetnek birtokában, a tökéletesen ízmentes vörösbor előállításához még senki sem jutott ennyire közel.

Illata alig, de az előző kettő után már nem tudok meglepődni. Legalább a kén nem brutális, csak a háttérben bújkál. Bújkál ott még egy kis nyershússzag is, de csak mozgatásra bukkan elő, könyveljük el fajtajellegnek. Hosszabb melegítésre halovány köménymagos szeder. (Pont annyire zavarbaejtő, mint amilyennek hangzik.)

Íz semmise. Ennyire vízszerű, ennyire keskeny vörösborral még nem találkoztam. Evian kis citrommal és kevéske tanninnal. Egyszerűen nincsenek aromák. De semmilyen. Sav az van, az megy hosszan, de szélesség semmi, semmi, semmi.

Báthoryéknak lehet, hogy kezükben van az aranyat érő világszabadalom, csak fordítva kéne rákötni a tápra a gépet, és ízmentes, normál alkoholtartalmú bor helyett, ízeit tartó, alkoholmentes bort készíteni. Egy hónap alatt megkeresnék vele a tízéves magyar GDP-t. Így csak egy szomorú kettes alát tudok bevésni.

***

Annyira megijedtem a fenti három tapasztalattól, hogy gyorsan beszereztem még egy oportót, mielőtt végleg kitörlöm a fajtát a RAM-ból, a ROM-ból, a borszótáról, az enciklopédiából és mindenhonan, ahonnét csak ki lehet törölni. Günzer 11-ese volt, amit Alföldi Merlot is értékelt az imént. Ha meg nem is nyugodtam tőle, mert az sem volt valami nagy mutatvány, de abban megerősített, hogy három extrém gyenge produkciót fogtam ki. A villányi oportó talán még menthető. Lesz vele meló.

Az én oportómeccsem végeredménye tehát: három hatalmas öngól, és botrány a lelátón.

Címkék: kétpontos villány portugieser bock mayer 2011 báthory egy het oporto

20 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr134080281

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A mi oportónk 2012.02.13. 09:15:05

Kivágni nem kell, sokkal inkább a helyén kezelni. Nemcsak örömet okoz, de nem egy borászat sorsa múlik rajta, és egy Fordot nem kell versenyeztetni egy Audival. Még akkor sem, ha magától beparkol. Nem vagyok valami nagy Villány fanatikus, nem titok (...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

papp_schubert 2012.02.09. 08:55:42

Huhh, írjatok már valami jóról is, szombaton oportókat kell kóstoltatnom, eddig csak Iványi Zsófi került a hálóba, azt nem pocskondiázta senki rettenetesen. MOSTAKKORÉNMITITASSAK???

Ékszíj 2012.02.09. 09:07:08

Valami olyat amit nem ismer senki :D

fugu 2012.02.09. 10:23:16

@pappujlakipince: ezt hogy találtad ki? Ilyen kóstolótól még nem is hallottam. Vesztes Vagy. :-)

fugu 2012.02.09. 10:30:41

Néhány évvel ezelőtt a Vinagora Gálán beültem a Bock előadására.
Meleg szavakkal ecsetelte, hogy Villány meghatározó fajtája a portugieser, és hogy mekkora jövőt lát benne.
Ehhez képest feltűnően gyenge a produkció, de ami még botrányosabb, hogy a minap tartott "NAGYMERLOT" kóstolón a '06-os Magnifico siralmasan végzett...
A nemrégiben bontott '03-as Capella sincs már a toppon. Nagy kár.

117 2012.02.09. 10:38:04

@pappujlakipince: Próbáld meg Lelovitsékat, Szemes Józsefet vagy akár a Telekit mint olcsó kategóriát. Egyik sem lesz lehengerlő, de nekem ízlettek.

európai 2012.02.09. 10:42:32

Hát, szépen elvéreztek mind a jégen.
Még Báthory is.
www.youtube.com/watch?v=vwNMq46W5RY&feature=related

Kénporos 2012.02.09. 10:44:14

Hiába. Csakis Eger lesz a tuti, ezt már az oportó sorozatot felvezető cikk előre jelezte.

szőlőlé 2012.02.09. 11:09:53

A Molnár Pince /Villány/ 2011-es Oportója a Sparból remek választás!

Metál Marci 2012.02.09. 11:53:07

2004 vagy 2005-ben egy barattal vegigjartuk a villanyi pincesort, Bathoryeknal kezdtünk, majdnem haza is mentünk egyböl. Ahhoz kepest az izmentesseg kifejezett elörelepesnek mondhato.

Az eddigi felhozatal alapjan visszaigazolva latom hogy evek ota egy fillert sem adtam ki oportora.

Sárfehér 2012.02.09. 12:09:47

Ezt mind a madaras lápgyilkosban vetted? Hiba volt...

Kénporos 2012.02.09. 13:09:30

2011 évjáratot csak meg lehet venni a hiperben. A forgalomba hozatal óta eltelt max 2 hónapot még ott is ki kellene bírniuk!

Oscar Matzerath · http://hozamkorlat.blog.hu/ 2012.02.09. 13:58:56

Nem a kedvenc fajtám az oportó.
De ennek a mélyrepülésnek az oka az is lehet, hogy ezek friss borok, akár pár hete szűrve, palackozva. Kb. 3 hónap kell szűrés után, hogy kirúgja magát egy bor, ezeknek a versenyzőknek erre esélyük sem volt.
A teszt céljával abszolút egyetértek (a portugieser ár/érték aránya), de talán az időpont még egy kicsit korai volt.
Az viszont, hogy fontos-e így piacra dobni ezeket a borokat, az egy más kérdés.

117 2012.02.09. 14:28:37

@Oscar Matzerath: Másképp hogyan tudják eladni? :-) Amikor már majd ott lesznek a nem-portugieser 2011-esek is, lehet, hogy ugyanennyiért? :-)

Kenszei · http://www.pecsiborozo.hu/ 2012.02.09. 16:53:48

Mayer oportó biztosan nem ilyen, volt hozzá szerencsém, nem is egyszer az utóbbi időben. Günzer Zoltánét tegnap bontottuk, nagyon tetszett, 4 pontnál mindenképpen többet érdemel. Müller, Lelovits, Szemes, Mayer nálam eddig az etalon 2011-ből.
Azt meg lehet esetleg tudni, hogy honnan kerültek beszerzésre a borok? (Báthorynál látom az Auchant.)

vigbor 2012.02.09. 22:43:20

Az oportó az nem a borisszák bora. A főkönyvelők imádják, mert ebből gyorsan pénzt látnak a pincészetnél.
Ha rajtam mulna akkor átoltatnám a villányi oportó szőlők jelentős részét.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2012.02.10. 01:08:38

Mi ez, a villányiak special editiont csináltak az Auchannak? :)

alföldimerlot 2012.02.10. 05:06:43

@Kenszei: Én a Tescoban vettem a Gere Tamás és Zsoltot (Szegeden máshol nem lehetett kapni), a Günzert pedig a Bortársaságnál. Te hol vásároltad a sokkal jobban teljesítő palackjaidat?

zoli 2012.02.10. 08:26:24

@vigbor: Már megtették - én borisszaként nem örülök annyira...
Most már a villányi nagyoknak nincs hiánya alapanyagból a bordói blendekhez, nem úgy az oportóval, amit legtöbbször nem is szőlőként, hanem borként vesznek meg, így nem meglepő, "hogy akkor is nyereségesek lennének(...)".

@alföldimerlot: Mayer leírása sztem se helytálló, ha marad ez a végkicsengés, szívesen küldök két palack antitézist vmelyikőtöknek, aki ezek után még bevállalja...

Kenszei · http://www.pecsiborozo.hu/ 2012.02.12. 16:16:11

Mayernek van borozója Pécsett, ott folyó és palackos verzióban is elérhető a 2011-es oportó.
Közel van Villány, így nem kell szuperben/hiperben beszerezni a borokat (itt).
De végigolvasva a bejegyzéseket nem hiszem, hogy a palackok származási helye befolyásolta volna a leírásokat.

papp_schubert 2012.02.12. 20:35:12

@fugu: Most hallottál. Már néhány napja ezt olvasod itt is. :)Lehet, hogy valaki kíváncsi, nem? Egyébként nem volt katasztrófa és szerintem nem baj, ha hallanak hétköznapi (értsd: nem szakértő) borivók pl. arról, hogy nem kell feltétlen hanyatt esni a Bock felirattól, ha ajándékozunk... (Úgy írom ezt, hogy nem kóstoltam, tehát nincs véleményem az itt említett borról). Találtunk egyébként jól iható hétköznapi vacsibort, és az sem biztos, hogy lúzerség. :) De azért kösz.

@117: Kösz a tippet, a Telekit kóstoltam, nekem izgalommentes volt, de nem húznám le persze, főleg az árát nézve, azt kaptam, amit vártam.
süti beállítások módosítása