Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Ráspi Kopár 2007

2010.05.18. 06:00 - alföldi merlot

Ráspiról, azaz Horváth Józsefről, a magyar borászat angry young manjéről mindenkinek van egy jó vagy rossz szava, nekünk meg rengeteg, ezért most fölöslegesen nem ragozom. A szortiment legolcsóbb borának, a Kopárnak igazából nem is volna szabad léteznie. Először is az árban és a névadásban megnyilvánuló gonosz fricska szavatossági ideje duplán lejárt: a sóspuskával célba vett Gere Kopár, már nem Kopár, elveszítette az ékezetét, és az ötlet kifundálása óta eltelt két-három év alatt vagy féltucatra nőtt azon Ráspi-borok száma, amelyeknek az ára magasabb, mint a Gere Koparé. Másodszor, a tartalom messzire szaladt az ártól: az ember alig akarja elhinni, hogy egy ilyen minőségű, ennyire koncentrált, hibátlanul elkészített, öreg tőkékről szüretelt, kézműves bor polcra kerülhet ennyi pénzért.

A terroirtúlbuzgóság áldozatává vált cabernet sauvignon ebben a borban kötött ki; a Kopár zweigelt-cabernet-kékfrankos házasítás (a Kopár egyébként a dűlő neve, ahonnan a szőlő származik). Az illat intenzív, talányos és sokszínű: Bagarol cipőpaszta, tengervíz, dióolaj, őszibarack és borókabogyó. Egy idő után valami különleges minőségű, gyümölcsös aromájú szemes kávé-illatnál állapodik meg. Én váltig hiszem, hogy Horváth József speckó pörkölésű hordót használ, de lehet, hogy egyszerűen a terroir a titok. Kóstolva telt, tömör és élénk. Van súlya a kortynak, de a kerek és szaftos savak szépen viszik előre. Ízben sós, őszibarakos, és tisztán kivehető egy - engem a syrah-kra emlékeztető - vérnarancsos áramlat. Érett, puha tannin ad keretet a kortynak. A lecsengés széles, komplex és hosszú. Varratmentes. Az üres pohárból is árad az illat. Eléri a 7 pontot, és kapitális best buy. (itt 1800 Ft, emitt 1990 Ft, amott 1875 Ft)

Aki még soha nem kóstolt Ráspi-bort, vagy meggyőzték arról, hogy minden Ráspi-bor hibás, az most keveset kockáztatva szélesítheti a látókörét.

Címkék: hétpontos ráspi sopron kopár 2007

48 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr752011861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.05.18. 08:15:57

hmm... nálam nem szerepelt ilyen jól, Mágussal együtt vettem akcióban, és bár nem rossz a Kopár, a Mágus után kóstolva nem bírtam igazán megkedvelni. picit rendezetlennek, karcosnak tűnt még (2-3 hónapja), nem nyűgözött le. 5 pontot adtam akkor. van még egy palackkal, 1-2 hónap múlva újrakóstolom.

(az árát egyébként még így is jónak gondoltam)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.18. 08:54:39

Nálam is 5 pont volt legutóbb, ami még mindig pazar egy ilyen árkategóriájú borhoz képest, szóval egy rossz szavam nincs, tényleg tetszett.
De megengednék magamnak egy észrevételt, szerintem nem arányos dolog 7 pontot adni erre a borra is, meg a 06-os zweigelt válogatására is. Szerintem komoly nagyságrendbeli különbség van köztük.

2010.05.18. 09:52:32

@drbarta: nálam sem volt baj vele, csak le sem nyűgözött. ennyiért korrekt vétel, sokkal inkább, mint egy tucatportugieser, 5 pont. :)

a zweigelt válogatásos észrevételeddel egyetértek, persze, ha az árat is számításba vesszük, lehet mégis hasonló eredményű a két bor (az első korrekt és extrém jó áron van, a másik az egyik legjobb hazai vörösbor és extrém magas ára van).

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.18. 09:58:02

@Parci: Egy pontszámnál általában nem szokás az árat figyelembe venni. Az ár figyelembe vételével már egy másik értékről, az ár-érték arányról beszélünk. Egyébként egyetértünk:)

felvetés 2010.05.18. 10:22:15

Többször kóstoltam már a 2007-es Kopárt, és engem is elbűvölt. Szerintem simán 6-7 pont, a bor és a mi állapotunktól függően. Amikor a Gróf Buttler 2006-os Syrah-jával felvette a versenyt, ez utóbbi gyengélkedésére gyanakodtam, de rá kellett jönnöm, borélményt tekintetében majdnem egy karegória. 2010 egyik legnagyobb vörös élménye. Nem véletlen írtam a Best buy rovatba is bele. :)

koccintós 2010.05.18. 10:23:30

Tudtommal nem fricska a név.

Amikor náluk jártam kb. másfél éve, akkor a 2006-ost kóstoltam, és rákérdeztem, hogy a névadás egy fricska a villányiaknak? Mire mondták, hogy nem, van egy dűlőjük, aminek ez a neve, innen a névadás.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.05.18. 11:14:53

OFF:
BRÉKING NYÚZ!! az obiban mától csak 3 palack bort kell leadni, és otthon sem kell eltenni 4 palackot!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.18. 11:17:14

@ringsider: Ráadásul 24 ezerbe kerül egy tétel engedélyeztetése. Vindovcséndzs :)

2010.05.18. 11:26:01

@ringsider, @BZoltan: wow. no, végre!

2010.05.18. 11:26:38

@felvetés: ízlések és pofonok, nálam a buttler syrah-t nagyon nem veri le. ez 5p, az 7-8p.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.05.18. 11:29:00

@Parci: Nahát Parci, ennyire hasonlítana a szánk ízlése?:)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.05.18. 11:30:46

Sok erre a Kopárra a hét pont.
Az ár/érték más kérdés. Esetleg a meghatottság számított egy-két pontot, hogy ennyiért adják. :)

takács bálint - zsebtévé 2010.05.18. 12:18:11

"vagy meggyőzték arról, hogy minden Ráspi-bor hibás..."
engem sajnos a hibás Ráspi borok győztek meg arról, hogy hibásak.
Azért ezt is meg fogom kóstolni!
Jó lenne, ha a CBA-ban a KF mellett ezt is árulnák. Vidéken nincs Radovin...

tb - zstv

infried 2010.05.18. 12:47:37

@koccintós: Szerintem pedig mindenképpen fricska,aki Horváth úrnál járt pontosan ismeri a sztorit "mindenki cuccoz" ,föleg Gere Attila van nagyon offenzíva alatt.Ezt köztudott,sokan le is írták ezt itt- ott a bormédiában.Sumák, övön aluli ütèsek.
Ami a Kopár dülöt illeti,azt is csak Horváth úr tudja hogy hol van szerintem,a sztori ott sántít hogy Sopron ès Fertörákos dülöit az úgynevezett svábok müvelték,ugyan azokat elzavarták,Rákos 90%-át telepítették ki,de a dülök neve valahogy megmaradt németnek.
Lehet hogy betelepített valaki egy darab területet ahol nem volt elötte szölö és azt mondta hogy ez most akkor a Kopár.De akkor az friss sztori.

A lényeg ,hogy GA-elleni offenzíva miatt(lett)
olcsó a RáspiKopár,ezt nyugodtan ki merem állítani.Az más tészta hogy Horváth úrnak egyediek és jók a borai és föztje is,magam is szivesen fogyasztom ,de én mint emberre azt mondanám hogy blenyós.A pestiek biztos tudják ez mit jelent.

Lehet anyázni.

2010.05.18. 13:17:56

@drbarta: :) mondok még pár pontszámot nagy hirtelen, hátha találunk cáfolatot:

ráspi mágus 2007 - 6-7p
ráspi zweigelt 2007 sima - 5-6p
st. andrea pn 2006 - 4p (fél éve kóstoltam. a 2007-es állítólag jó, még nem kóstoltam)
takács lajos hárslevelű 2005 - erős 7p
royal tokaj áts cuvée 2007 - 6-7p

Octopus 2010.05.18. 13:24:25

@takács bálint - zsebtévé: a hibás Ráspi borok is a CBA-ból származtak?

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.05.18. 13:35:41

@infried: vigyázz, BZoltan már hegyezi a billentyűjét. Meg fogja kérdezni, mivel tudod bizonyítani, amiket írtál. :)
Egyébként pesti vagyok (és kíváncsi), nem tudom, mi a blenyós.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.05.18. 13:38:25

@Parci: amiket felsoroltál, szvsz mind erősebb versenyző, mint a Kopár (a Szentandi pinót kivéve).
És többnyire nem is egy ponttal... :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.18. 13:45:35

@Hepci: Örömteli lenne, ha leszállnál rólam. Tényleg.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.05.18. 13:51:17

@BZoltan: mindenki magának keresi a bajt. te megtaláltad, nálam. Figyelgetlek, ha alábbhagy benned a fundamentalista hevület és nyitottabb leszel mások érveire, leszállok rólad.
Tényleg.

palack 2010.05.18. 14:02:48

@takács bálint - zsebtévé: Ha a poszt végén szereplő árra kattintasz, olyan webboltba jutsz, ahol 15 ezer felett ingyen szállítanak vidékre is. Alatta meg 1500-ért.

Persze, egy palack Kopárnál ez még nem jó üzlet.

2010.05.18. 14:04:00

@Hepci: öö, nem ezt írtam volna én is? pontokat is adtam, ennél precízebb nem bírok lenni. :)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.05.18. 14:08:25

@Parci: nem csak úgy lehet csatlakozni valakihez, hogy azt írom: Parci, tetőtől talpig igazad van. :)

koccintós 2010.05.18. 14:27:26

@infried: Lehet, én azért hivatkoztam a saját tapasztalataimra, mert mégis csak a borász (pontosabban a felesége) mondta ezt, és van is egy ilyen dűlő, ha rákeresel.

Egyébként innen-onnan én is hallottam ezt a "mindenki cuccoz" témát, rá is kérdeztem, ki az a borász, akit ő személy szerint sokra tart, és elég sok nevet mondott...

Ja, és egyáltalán nem volt "véres szájú", a borai is ízlettek, szóval nekem pozitív élményeim vannak vele kapcsoltban.

kifli 2010.05.18. 14:32:39

@Hepci: most melik éttermet üzemelteted?

felvetés 2010.05.18. 15:23:27

@Parci: Ízlések és pofonok, de az Áts Cuvée nálam is 6, a St. Andrea pinot pedig 4-5 pont. :)
@Hepci: @BZoltan: Ebből előbb utóbb szerelem lesz! De lehet, hogy már az is. :)))

takács bálint - zsebtévé 2010.05.18. 15:26:05

@Octopus: Az egyik igen, a másik Radovin. Mellesleg ugyaninnen volt egy jó adag halott Kerkaborum-om és Bussay-m is. Gondolom a tárolásról beszélünk. Viszont volt időszak, hogy kizárólag CBA-ban vásároltam, (a Ráspin kívül más nem halt be) Volt olyan bor, amiből 120 üveggel vettem egyszerre 2004-ben. 2002-es bor, egy hónapja fogyott el, hibátlan volt.
@palack: Ok. Köszi a tippet. Amúgy meg szoktam oldani kis és nagy tételt is, de tényleg néha egy-egy palack kellene, esetleg jó, esetleg olcsón, esetleg azonnal és nem pont olyan, amiből van betárazva. Vidéken ez tényleg lehet probléma. Meg az interneten rendelés sem ugyanaz a feeling, mint a polc előtt nézelődés.
Feljebb meg épp a szaküzletből, egyben rendelt nagyobb tételből idéztem(meg) kb. 8 üveggel.
Viszont vidéki nyomor enyhítésére egy OFF: OMV VIVA Vinotékák, BT-s ár+10-15% benzínkúton!!! (AG Varsányis posztján már lelkendeztem, itt nem írom le ugyanazt)

tb - zstv

Octopus 2010.05.18. 15:42:30

@takács bálint - zsebtévé: igen, a tárolás ugrott be. Az úgynevezett "kézművesborok" érzékenyebbek lehetnek erre, mint nagyobb, modern borászatok szűrt/stabilizált termékei

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.18. 16:19:52

@Octopus: A tárolási körülményekre való érzékenység nem a kézművesség függvénye. Egyrészt még az betonstabil, sziklaszilárd borok is megpukkannak nagyon ingadozó hőmérsékleten, napsütésben, sivatagian száraz raktárban. Főleg ha ezt a kiképzést sokáig kapják.
Másrészt az ilyen viszontagságos körülményekben is kitartóvá a bort a sav-alkohol-extrakt-kén négyes teszi. Ezek sem feltétlenül kötődnek a kézművességhez.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.05.18. 16:27:59

@BZoltan: a szűretlenség hogyan játszik bele a dologba?
Nekem eddig szinte kizárólag szűretlen borok estek szét nehezen magyarázható módon (vagyis nem szélsőségesen kedvezőtlen tárolási körülmények között és/vagy túl hosszú tárolás során).

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.05.18. 16:38:53

@kifli: azt gondolod, akkora siker volt nekem a Maligán, hogy máris újabb éttermet akarok működtetni? :)

Octopus 2010.05.18. 17:11:47

@BZoltan: a szűretlenség viszont elég gyakran kötődik a kézművességhez, és Hepci tapasztalása nem teljesen egyedi eset

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.05.18. 17:38:18

@Hepci: Nem fehérjestabilak feltétlenül, mert a bentonitos derítés+ülepítés után is marad(hat)nak fehérjék a borban, ami amit a derítőszer nem ülepített le, és még lebegnek a borban (kolloid fázisban). Szemre már tiszta, de még ki lehet szűrni belőle valamit. Ez sztem komolyan befolyásolja a bor ízét (a szűretlennek élőbb az íze) - viszont nagy hőingásra "kipelletesedik": olyan lesz, mint az a havazós gömb, amit meg kell rázni és esik benne a hó.

A blenyós (blerós) büdöset, romlottat jelent alsó-proliul (kenyérgyári munkásként hallottam egy sofőrtől utoljára, kb. 25 évvel ezelőtt).

Nekem inkább a pinot-k 2010.05.18. 19:20:22

@infried: Én pesti vagyok, de csak a plenyós kifejezést ismerem. Az talán kicsit erős Horváth úr vonatkozásában.

borbalta · http://baltaistvan.multiply.com 2010.05.18. 20:38:59

A belinkelt Terroir-klub árlistán
49995 !! Ft. a Máté-cuvée ! Nem elirás ez ?
És ha már itt vagyok,hadd emlitsem meg,hogy e héten 21-én Pakson kerül megrendezésre a 3.Országos Siller Fesztivál borainak a zsürizése,majd másnap 14 órától az aranyérmes borokat bárki ingyen megkóstolhatja a sárgödör-téri pincesoron.

Szegediszomelijé 2010.05.18. 21:30:48

@borbalta:
Hát igen, a Mester minden tekintetben provokálja környezetét! A mai világot talán van is miért. A borok egyediek, az tény. Az arc mérete is. Nálam ez eddig inkább negatív benyomást keltett. Biztos különleges személyiség, jó volna egy hoszabb kóstolón megismerni. Ám én úgy vagyok vele, hogy pl. Bott Frigyest, Maurert, sőt, akit már végül is valamennyire ismerek, Szentesi mestert is jó volna egy kiadós kóstolón megimerni. Így hát Ráspi nálam marad a sor végére. Gondolom, ezzel együtt is jól megvan, és járjaa tovább a saját útját.

czudarka 2010.05.18. 21:51:11

Csak egy több évig eltartó kísérlet eredménye a kedélyek borzolása végett:
ugyan azok a borok szűretlenül, 70-es lappal vagy 100-as /nem steril/ és 110-130-as lappal szűrve kerültek a pincébe 10-10 palackkal!
Tesztelések 1 hónap 3 hónap 6 hónap és egy év majd 2 év után. A szűretlen vitte a prímet 6 hónapig, a szűrtek addig fejlődtek, mert egyre szebbek voltak egy év után nehezen lehetett megmondani, hogy melyik a szűretlen! két év után viszont kiderült, mert a szűretlen rettenetes irányt vett/zavarosság, fehérjés íz stb!
Nem csak egy borral végzett kísérlet volt ez!
Úgyhogy ezzel a "marketing" szűretlen vakerral nem lehet hosszútávon gondolkodni, annak aki ebből szeretne megélni hosszú évekig!
Fogyasztóként meg azt mondom ne az én pénztárcámmal szórikázzon, mert attól, hogy megszűri a bort még kézműves lehet és nem kell neki "cuccos" borásznak lennie!
@ironman: Én szintén így gondolom!
Gyomorfordító volt hallani pár éve, hogy mindenki "cuccos", csak ő nem! fika mindenkire aki nem úgy "gondolkodik" mint ő!
mindenkinek 50000 ft-os bort kéne csinálni, csak úgy polgár/nem Villány/-puffasztásból!
Mindenki a maga szerencséjének a pogácsa! Úgy tudom az arc már összébb esett és próbál inkább magával foglalkozni, mint a másikkal/talán ez így normális/.

czudarka 2010.05.18. 21:54:43

@BZoltan: "Másrészt az ilyen viszontagságos körülményekben is kitartóvá a bort a sav-alkohol-extrakt-kén négyes teszi."
ezzel nem értek egyet, mert sokkal többet a redukton tömeg és a ph, mint azt gondolnád.
" Ezek sem feltétlenül kötődnek a kézművességhez." ezzel egyetértek!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.18. 22:03:22

@Octopus: Szerintem a szűretlenség nem kötődik a kézművességhez mint szemlélethez.

Kétféle szűretlenség létezik. Az egyik amikor a termelő tudatosan olyan hordómunkát végez, hogy szűretlen és derítetlen bort tudjon palackozni. Ez jóval több fejtést, hordómosást vagyis kézi melót jelent. Ráadásul nagyon szigorúnak kell lenni a higiéniás viszonyokkal. Ilyent csinálnak egészen nagy birtokok is.

A másik fajta szűretlenség amikor a gazdának nincsen pénze palackoztatni vagy annyira kis tételről van szó, hogy értelme nincs bérben palackoztatni rendes géppel így kénytelen szűretlen bort csinálni.

Ezen utóbbi esetében azért lehet a gyengeségből erényt kovácsolni :) Ezt is mint sok más technikai kompromisszumot mérettől függetlenül érdemes a helyén kezelni.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.05.18. 22:09:35

@czudarka: Sajnos nem tudom mi az a redukton tömeg.

Szerémi 2010.05.19. 08:43:25

Kicsit eltérve a témától, tudtommal jónéhány borász olvassa a MA-t.Ez a ronda idő milyen károkat okoz a szőlőitekben? Ha így megy az év, akkor minden bor szűretlen lesz, mert nem lesz mit elszűrni. Pl. a szél a kadarkánkban megcsinálta már a hajtásválogatást, csak nem úgy ahogyan mi szerettük volna, stb.
Maurer Oszkár

fiatalborivo 2010.05.19. 10:45:38

@Szerémi: Én ugyan csak hobbi borász vagyok, de mi a hajtásválogatást befejeztük még a szél előtt, hát most hétvégén majd megnézem hogy mennyire tette túlkorlátozottá a szőlőt a szél. Lehet idén csinálunk fél kilós tőketerhelést. Olyan még úgyse volt...

godbacchus 2010.05.19. 21:07:37

@czudarka: redukton tomeg??!!
Ez kurva naaagy!!! meg meg meg!! ne hagyd abba!!

villányifehér 2010.05.20. 23:10:40

@Szerémi:
Nálam a fiatal hársban asszem orbánc jelent meg tömegesen.

Andreas Baader 2010.05.21. 20:12:35

Mindent elsózó Ráspi Kopárja jóindulattal és legfeljebb 5 ponty! (Ráadásul igénytelen, házi tintasugarassal nyomtatott címke jár hozzá.) Persze, ár-érték arányban van nagyobb kamu.

2010.05.21. 21:05:26

@Andreas Baader: a 2007-es picit disszonáns (szerintem), a 2006-os jóval kerekebb. és mindkettő megéri az árát.

Niterider · http://sportpalyafutas.blog.hu/ 2010.05.23. 19:35:59

Tavaly vettem egy uveggel a fent emlitett borbol, de az a lefolyoban vegezte: alkohol szagu, teljesen megsavanyodott bor volt, ami nyilvan az altalam megvasarolt palack hibaja lehetett nem magae a bore, de nekem emiatt elment a kedvem Raspitol...

2010.05.23. 20:32:06

@Niterider: egy palackból kár volna ítélni azért, sok jóról maradsz így le. :)
süti beállítások módosítása