Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Rizlingek az óceánon túlról

2010.11.02. 06:00 - Octopus

Németország után Ausztráliában termesztik a legnagyobb területen a rajnai rizlinget, ez még talán nem közismert tény mifelénk. Sokra tartják az ausztrálok, szeretik is, mi több, a világ nagy borpiacain is egyre inkább elismerik és keresik ezeket a borokat, belekóstoltunk hát mi is. A hazai kínálat szűkösségére tekintettel Angliából rendeltünk (nywines.co.uk), mert nekünk a legjobb (is) kellett, meg is kaptuk jól, részletek lentebb. Elöljáróban csak annyit, hogy a Grosset Polish Hill-nél többre tartott ausztrál rizling kevés akad.

A vörösborokhoz hasonlóan a rizlingek is eltérnek európai társaiktól, de egészen más módon, bizonyos szempontból pont fordított a helyzet: a többnyire maradékcukros óvilágiakkal szemben ezek kifejezetten szárazak. Ez valójában az udvarias megfogalmazás, az "egyensúlyi problémákat felvető, élvezhetetlenül kemény és szikár" egyes esetekben közelebb áll a valósághoz. Ennyire szigorú borokra nem is voltam felkészülve, még mikor a kóstolón jelen lévő Akov szaktárs 2,9-es pH-t emlegetett, akkor sem tudatosult bennem a fenyegetés. A második bor után kiszáradó szájjal még csersavat sejtettem a háttérben, de a nem csökkenő savszintek mellett egyértelművé vált a magyarázat. Hihető az állítás, hogy alanyaink hosszú életűek lesznek (hogyne, ilyen kémhatás mellett minden az lenne), és hogy bizonyos ételekkel remekül társíthatóak, önmagában viszont nem sok nyújtana örömöt - az illat ugyan mindig szép, de az ízeket eléggé keresni kellett a savak mellett. (Vakon kóstoltunk, néhány európai tételt is beiktatva a sorba.)

Kilkanoon Mort's Block Watervale Riesling 2009, Clare Valley

Friss és tiszta illat, citrus és virágok, leheletnyi petróleum már ilyen fiatalon. Tetszetős, de nem különösebben mély vagy komplex. Szájban nagyon könnyed, közel ahhoz, hogy híg legyen, egyszerű citrusos íz, savhangsúlyos, talán még épp nem bántó. Kicsit rövid. 5 pont, £15.49

Frankland Estate Isolation Ridge Vineyard Riesling 2009, WA

Egy fokkal intenzívebb és érettebb illat,  a virág és egy kis petróleum itt is jelen van. Hasonló savak mellett teltebbnek tűnik, de még ez is szárító, és nem túl hosszú. A tisztaságát nem lehet megkérdőjelezni, viszont ez se bonyolult. 5 pont, £16.70

Bussay Rajnai Rizling 2007

A legtöbb tipp talán erre érkezett, hogy a magyar, és valóban. Színe mélyebb, illata édesnek hat, majdnem, mintha egy késői hárslevelű lenne Tokajból. Gazdag, szép, finoman adagolt petróleummal, teste nagyobb, húsosabb, szinte olajos, a savak itt már nem dominálnak, lényegesen kerekebb és kedvesebb. Az alkohol kicsit magasnak érződik a végén, de utóízt is produkál. 5 és 6 pont határán valahol.

Pewsey Vale Eden Valley Riesling 2009

Ezt muszáj kiemelnem, a címke valami gyönyörű. Illatban fentebb lépünk egy szintet, itt már komplexitás is mutatkozik, a Bussay után ismét a friss, édesség-mentes vonal, citrusok, zsírkréta, és egy kevés Champagne-szerű aroma, Chablis-kban szoktam ilyet érezni. Légies test, finoman sós, tiszta íz, a szikárabb stílus ellenére viszonylag kerek és  iható. Erős 6 pont, ár/értékben a legjobb az ausztrál ligából, £10.95

 

Graben Gritsch Setzberg Smaragd Riesling 2009, Wachau

Annyira illatos ebben a sorban, hogy Irsai Olivért vizionálok, édes, virágos, szőlős. Mintha egy kicsit későbbi szüret lenne. Szájban több izgalmat kínál, egyszerre olajosan sűrű, sós és savas, utóbbi szépen illeszkedik a testbe, kerek és arányos. Erős hatos, 14 EUR

Forest Hill Block 1 Riesling 2008, WA

Nyugat-Ausztrália legidősebb hűvös klímás ültetvénye szolgáltatja az alapanyagot, ez 1965-ös telepítést jelent. Abszolút rizlinges, friss illatában kis petróleum, Champagne ismét, nem édes cseppet sem, de igen szép. A korty kevesebbet tud, kis test, sok sav, tisztának tiszta, csak éppen lehetne több íze. Csak étel mellé, magában kissé zord lenne. 5 pont, £16.99

Loch Schodener Herrenberg Stier Riesling 2009, Mosel

Fiatalos illatában bodza, akácméz, zsírkréta, csipet petróleum, ő is kedvesebbnek és édesebbnek hat, mint az ausztrálok. Szájban remek egyensúly, érezhető maradékcukorral, a savak vibrálnak, nem pedig dominálnak, hosszú ízében édes, fehér húsú őszibarack. Szép. 7 pont, 4800 Ft

Grosset Springvale 2009, Watervale Riesling, Clare Valley

Határozottan a 4-es bor (Pewsey Vale) rokonának tűnik, rizlinges-citrusos, elegáns és szép, bár nem lehengerlően komplex. Nagyon savas, és ha mély ízek nem is társulnak ehhez, valamiféle nem olajos, de tömör testérzetet ad, itt éreztem a leginkább, hogy van teste és szerkezete a rengeteg acid mellett. 7 pont akár, a szép jövő reményében. £17.99

Grosset Polish Hill 2009, Clare Valley

Így a vége felé már erősen ment a találgatás, mikor jön a nagy ász, a Polish Hill. Ennél a tételnél fel sem merült, hogy esetleg ő a legenda, visszafogott, rizlinges illata először kicsit fülledtnek tűnt, majd fajtajellegesnek, de kissé egyszerűnek. Ezt kellemetlenül fanyar, durván savas korty követte, amely a savakon és egy kis sósságon kívül gyakorlatilag semmilyen ízt nem mutatott. Híg mégsem volt, de ezért a keménységért semmilyen test nem kárpótol. Valamiféle jóindulattól vezérelve 5 pontot véstem fel a füzetembe, bár emlékeimben inkább 3 él. Talán egyszer tényleg jó lesz, £19.95

Leo Buring Leopold  Riesling 2006, Tasmania/WA

Benzin, benzin, és benzin. Ez volt az illat. Nem feltétlen taszító, de azért mégis, lehetne kicsit változatosabb. Teste közepes, savhangsúlyos, komplex aromákra ne számítsunk. 5 pont, £22.95

Jacobs Creek Steingarten Riesling 2005, Barossa

A legérettebb bor, és ez előnyére válik. Illatában citrusok, egy kis sajt, fűszerek, benzin, érettség. Teste húsos, a még mindig hangsúlyos savak ellenére is mintha az idő kerekített volna rajta. Csontszáraz, sós, és végre íze és aromái is vannak. Határozottan úgy tűnik, hogy az érlelésnek köszönheti őket, fogadni mernék, hogy fiatalon ez is neutrális, ízszegény savkoncentrátum volt, ami a palackban fejlődött hernyóból pillangóvá. Vajon a többi bor is tudja ezt? Eléri a 7 pontot. £14.95

U.i.: a visszkóstolás során kinyílt egy Szentesi Bátyus 2008 is, ez az arányosabb, kerekebb stílust képviselte, jól áll neki az a kis édesség.

49 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr422414926

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

európai 2010.11.02. 06:52:15

Kedves octopus,
Számomra mindíg nagy öröm ausztrál borokról olvasni az alkeszen, hiszen magyar létemre jóideje élek itt, és az idő múlásával egyre nagyobb hatással van rám a helyi borkínálat. Sajnálom hogy nem sikerült elérned azt a magasságot amit reméltél az ausztrál rizlingektől, hiszen komoly tény az hogy, „Németország után Ausztráliában termesztik a legnagyobb területen a rajnai rizlinget…”
Akárcsak Tokaj, Mosel és a többi rizling régió is szenved az édesborok átkától, egyre több német borász jön ausztráliába hogy megtanulhassa a helyileg annyira elismert, és valóban KÖNYÖRTELENÜL száraz rizlingkészítés fortélyát. A Grosset valóban nagyágyú, ám ma sokkal jobban iható és kedvesebb a Mesh koprodukció
www.meshwine.com/story/
,itt ausztráliában Grosset már korántsem annyira fontos, mint jelenleg Európában.
A Pewsey Vale-el kapcsolatban szerencsésebb választás lett volna az német stílusú Prima-t választani, de feltételezem, ez Londonban nem kapható?
www.pewseyvale.com/product.asp?p=18&l=1159&v=5336

Az ausztrál rizlingek valóban világklasszisok, általában a 8-9 pont határát súrolják, de úgy tűnik, rám vár a feladat, hogy ezt bizonyítsam a 2011-es Terra Australis kóstolón, Budapesten. Cikked hatására, a sorba bekészítettem egy rendkívül jó ausztrál rizlinget ami valószínűleg túlszárnyalja majd a te, és jelenlévő vendégek elvárásait.
Az aranyigazság, hogy a legjobb ausztrál borok helyben elfogynak, exportra nem kerülnek, ma is igaz, de ezért nincs veszve semmi, hiszen helyi kapcsolataimnak köszönhetően lassan összeáll egy csodálatos sor, amit remélem együtt kóstolhatunk majd jövőre.
Üdvözlettel,
Halász Attila, Sydney

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2010.11.02. 07:07:38

kedves európai, Octopus,

Szerintetek mégis mitől van ez, hogy ennyire savasak ezek a borok? Ahol teremnek, ott kb mennyi a középhőmérséklet/tenyészidőszaki hőösszeg/csapadék?
Vagy csak az lehet a különbség oka, hogy a német rizlingekben MINDIG van minimum 5-10 g maradékcukor?

alföldimerlot 2010.11.02. 07:24:14

Én a nyár elején kóstoltam egy 2007-es Peter Lehmann Eden Valley Rieslinget, és nálam kivágta a biztosítékot. Olyan könyörtelen, maróan citromos savai voltak, hogy évekre elvette a kedvemet a próbálkozástól. Gondolom, pótolják a savat ezerrel, de majd európai kijavít, ha tévedek.

európai 2010.11.02. 07:33:03

Csak annyit mondanék, hogy a kezdeti időkben (80-as évek)az édes rizling hódított Ausztráliában, sőt a Semillon fajtát is rizlingnek nevezték helyenként (mint ma Magyarországon az olaszt), de ez a borkultúra fejlődésével megváltozott itt, és ma a száraz, (alkalmanként túl száraz), rizling hódít amit csak nagy ritkán érlelnek hordóban.
A múlt héten voltam egy Leo Buring kóstolón és az általam, megjelenésekor, 5 pontra tett 2005-ös rizling ezúttal 7.5 pontra vizsgázott. (Fenntartom, hogy az octupus által kóstolt, a Buring által vásárolt tasmán Leopold dűlő boraival vigyázni kell, a 2007-es nálam mindössze 4 pontot ért el).
Ausztráliában a száraz rizling a cél, és az itt tapasztalatot szerzett, több német termelő, csodás borokkal rukkolt elő Németoraszágban amit már az ausztrál piacon is értékesít.
A cél, az alkohol (viszonylagosan) alacsonyan tartása, hoszzú utóíz és 10+ éves érlelhetőség.
Nem minden ausztrál rizling jó, de amelyik jó, azelőtt Németországban is kalapot emelnek.

alföldimerlot 2010.11.02. 07:45:04

Sir Thomas Beecham a híres angol karmester mondta egyszer a csembalóról, hogy annak olyan hangja van, mintha két csontváz baszna egy bádogtetőn. A csembalóról nekem jobb véleményem van, de ez a Lehmann Riesling valami ilyesmire emlékeztetett.

európai 2010.11.02. 07:46:09

@alföldimerlot: Már előre sajnálom, hogy jövőre nem találkozunk a Terra Australis-on, mert az ott bemutatásra kerülő rizling, teljesen jó irányba vágná ki a biztosítékot nálad. Kétségtelenül igaz, hogy gyűjteményemben sok ausztrál riesling található, Peter Lehman viszont egyetlen egy sem, így reklamációdat bizonyos szinten megértem.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.11.02. 07:54:10

Itt olvashatóak az én jegyzeteim is az eseményről. (Holnap kiegészülnek a szerzőtársam leírásaival is)
borrajongo.blog.hu/2010/11/02/az_ausztral_riesling

zoli 2010.11.02. 07:58:20

Lebecsülitek a rajnait (Ausztráliát nem ismerem, de még gyerekkori filmekben láttam, hogy felúszik a pingvin Dél-Ausztráliába, meg hogy Tasmánia zöldebb, hűvösebb): amennyiben rövid a tenyészidőszak, igen kemény tud lenni. Rothadékony is nagyon, gondolom ez tovább kurtítja, hiába van elégséges cukorfok, az messze nem jelenti azt, hogy savaiban is érett a bor (hátha még töppedt is a szőlő). Sokszor el sem hiszik, bizonyos években 20 feletti mustfok esetén még akár tizensok titrálható savtartalommal bírhat.
Németeknél szinte mindegyik tartalmaz maradékcukrot, nálunk a melegebb nyár és a vénasszonyok nyara együttesen lehetővé teszi, hogy maradékcukor nélkül is jó arányok alakuljanak ki, igaz mások is ízben a mi rizlingjeink. Az itt szinte mindegyik bor leírásánál szereplő petróleum (máshol gázolaj) sztem nemigen jellemző (inkább papíríz, és vmilyen vegyi vaxanyag jellemzi), a két legjellemzőbb karaktere a citrom és az őszibarack, a hűvös és az édes illatok, aromák kettőse.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.11.02. 08:01:56

@pinotnoir_777: Szerintem egyébként nem csak a maradékcukor lehet az ok. Ittam már olyan wacahui riesling smaragdot, mely gyakorlatilag csontszáraz volt, mégis olyan erős és mély gyümölcsaromákkal bírt, hogy nem maradt hiányérzet.

borispán 2010.11.02. 08:05:24

@drbarta: Beleolvastam ba** meg! Mi a fa**nak hívják ezt újvilágnak, idézlek, "1847-ben alapított szőlészet Eden-Valley-ben. Homokos-vályogos-agyagos talaj." ha ezek a krokodil dundik ott voltak már egy évvel a negyvennyolcas szabadságharc előtt? Kossuth még csak tervezgette, hogy vágja pofán a labancokat, ezek meg szemelt rizlingeztek? Mi vagyunk az "óvilág" aztán Bussay mégcsak tervben sem volt? Ki van ez találva kérem!

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.11.02. 08:21:09

A pincészet honlapján is ezt a dátumot emlegetik:
www.pewseyvale.com/
Egyébként nem valószínű, hogy akkor is már rizlinget szemezgettek volna.(legalábbis abból kiindulva, hogy Eden valley-ben a Steingarten-ről írják, hogy az első jelentős riesling-ültetvények egyike, ami talán 1961-es telepítés??

európai 2010.11.02. 08:24:25

@drbarta: "Szerintem egyébként nem csak a maradékcukor lehet az ok. Ittam már olyan wacahui riesling smaragdot, mely gyakorlatilag csontszáraz volt, mégis olyan erős és mély gyümölcsaromákkal bírt, hogy nem maradt hiányérzet."

Számomra megdöbbentő doktor úr, hogy mennyire fején találtad a szöget. Véleményem szerint, ez teljesen így van, a jövő évi (remélem ismét találkozunk) kóstolóra szánt, ausztrál rizling is ilyen lesz, száraz, mégis mély, csodálatos tartalékokkal.
Végigolvastam beszámolódat, és mivel az említett borok jó részét magam is kóstoltam, egyetértek.
Bevallom, az én rizling sorom nem ezekből a borokból állt volna össze de gondolom a beszerezhetőség miatt döntöttetek ezek mellettt.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.11.02. 08:39:34

@európai: Örülök, ha egyetértettünk! :)
Én mindenesetre állok elébe a jövő évi általad szervezett Terra Australis kóstolónak is.

borispán 2010.11.02. 08:42:12

@drbarta: Az mindegy hogy rizling vagy sem, a honlapon nem azt mondják hogy 160 éve készítenek bort? Az fa**án újnak számit? Bussay 1988-ban indult, az meg ódon?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.11.02. 08:47:24

@borispán: Értem a mondanivalódat, kétségtelen, hogy sok óvilági bortermelő ország nem rendelkezik közel sem akkora tradíciókkal e téren, mint egyes újvilági területek.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.11.02. 09:18:10

@borispán: Meg szeretnélek kérni, hogy ha lehetséges és ez nem okos számodra túl nagy nehézséget, akkor mellőzd a trágárkodást. Engem nagyon zavar.

Előre is köszönöm,

Balogh Zoltáb

borispán 2010.11.02. 09:27:09

@BZoltan: Ne köszönj semmit. Alföldinek bezzeg elfelejtettél beszólni.
Figyelj, ilyen vagyok, te meg olyan. Ezen a beszélgetésen meg különben túl vagyunk.
Ne olvass engem. Ennyi Zoltáb.

Octopus 2010.11.02. 09:32:51

@pinotnoir_777: szia, biztos vagyok benne, hogy nem csak a cukor a különbség. A Clare és Eden Valley rizlinges területei több, mint 400 méterrel vannak a tengerszint felett, így viszonylag hűvösebb a termőhely (ami egyébként nagyon meleg lenne), de emellett is biztos lehetne érettebb alapanyagból dolgozni. Szvsz ezek a borok szándékosan ilyenek, valamiért ők ezt szeretik. Nemcsak hogy jóval barátságtalanabbak az osztrák/német rizlingektől, de jelentősen kevésbé komplexek is.

Az azért hozzátartozik, hogy a mániájuk az érlelés, és ezek a borok hosszú életűek lesznek, a jobbak bizonyára meg is telnek majd (érési) aromákkal 5-10 év után, de ez valami egészen más hozzáállás, mint az itthoni, ahol egyensúlyt probálunk a borokban elérni, hogy fiatalon is szépek legyenek

Octopus 2010.11.02. 09:38:01

@pinotnoir_777: az egyensúlyra játszó, kis maradékcukros stílusokkal még csak mostanában kísérletezgetnek, pl a Grosset most először jelent meg egy off-dry rizlinggel:
grosset.com.au/wines_off-dryriesling.htm

Véleményem szerint nagyon kéne az a kis cukor... vagy legalább érettebb alapanyag több ízanyaggal

borispán 2010.11.02. 09:39:02

@BZoltan: Netán az zavar hogy 9 évesen ti is frissek vagytok mint a kikelet?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.11.02. 09:40:11

@borispán: Nem beszóltam, hanem kértelek.

A te trágárkodásod azért zavar mert te azt érdemi tartalomhoz képest aránytalanul sokat és teljesen céltalanul használod.

Szerintem sok olvasót és a véleményét amúgy szívesen megosztó borisszát riaszt el az értelmetlen trágárkodás.

Szóval akkor is ha értelmetlen és akkor is ha kigúnyolsz, szépen kérlek, hogy ne trágárkodj.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.11.02. 10:05:08

@európai: kösz a választ a cikkre. Igen várjuk a 2011-es kóstolót, ugyanis pl. én személy szerint NEM hittem el, hogy ez az ausztrál rizling. Az AM által említett Lehmann, higyjétek el, kiemelkedett volna a mezőnyből. Octopus pontjai itt-ott nekem magasak. Viszont tény, hogy a bedobott mosel-i (alap)tétel azonnal helyre tett mindekit, hogy mit is kell itt keresgélni... Az általam korábban kedvelt Bussay 2007 elegancia és más szempontokból szintén megbukott, már nagyon öregszik (vagy csak a palack játszott velünk, fél éve még OK-nak tűnt).

A csúcs alacsony pH mellett a boroknak alacsony mínusz aromaintenzitása volt, marha magas savval, eközben acélos tisztaság, hatalmas sav és nagyon hasonló karakterisztika jellemezte őket. Egyenborok voltak, na. Semmi komplexitás. A lecsengés a legtöbb esetben rövid. Az illatokkal pedig ki lehetett békülni, ezen a téren nem volt gond.

Mivel a társaságban természetesen volt fajtaismeret, persze jöttek a filozófiai kérdések, hogy "európai"-e a szánk/ízlésünk és bennünk van-e a hiba, stb. Képtelenség, hogy ezekre a borokra Jancis Robinson 18 pontokat, mások meg 94 pontot adnak...

...vagy mindent az határoz meg, hogy mennyire fontos valami a UK piacon? Vagy, hogy milyen angol érdekeltségek vannak az ausztrál piacban/borászatokban???

fugu 2010.11.02. 10:18:44

@akov: A kóstoló végén bontott Bátyusról bővebbet, ha kérhetnélek!
Épp a hétvégén kortyoltam el egyet.
Érdekelne, hogy ebben a társaságban hová tennéd!

fugu 2010.11.02. 10:22:58

@BZoltan: Ne adjuk fel!
Borispán stílusa látszólag csak minket zavar, de én biztos vagyok benne, hogy másokat is!
Nagy kár, hogy az időnként értelmes mondandóját redukálja néha nagy sikerrel. Szerencsére Ő az egyetlen trágárkodó a hozzászólók közt.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.11.02. 10:33:01

@fugu: Kifejezetten élmény volt fogyasztani, kerekséget, kedvességet szép egyensúlyt, remek fogyaszthatóságot nyújtott. Viszont TÉNYLEG elég meghatározóan érződött benne a hordófűszeresség. Ez miatt nem lett ugyan kevésbé fogyasztásra ösztökélő, de stílusában egyáltalán nem emlkékeztetett sem az Európában sem az Ausztráliában kialakult és elfogadott "riesling"-képhez. Áttetszőség, éteri tisztaság, vibráció helyett krémességet, vastagság melletti arányosságot, és nem kedves, de nem szokványosan rieslinges aromákat nyújtott. Ebben a sorban stabil 6 pontot kapott volna tőlem.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.11.02. 10:35:05

@drbarta: "...és bár kedves, de nem szokványosan..."

Grossartigli (törölt) 2010.11.02. 10:37:55

Kedves RR kedvelők!
Ausztrália messze van, Johannisberg, Wachau, Trier kicsit közelebb. Sajnos itthon szinte semmi belőle. A trieri Aldi rizlingválasztéka komoly szívdobogást váltott ki belőlem hazai nihil után. A kremsi (pinceáron) 5 eurós borok komoly orgazmust képesek szimulálni. Itthon miért nincsen?

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.11.02. 12:16:14

@fugu: Igen, egyetértek Drbartával, egy más stílust képviselt, egyébként remek egyensúllyal, végre aromával és utóízzel. A német rizlingek könnyedségét azonban nem hordozta.

...viszont én nem is gondolom, hogy nekünk valamilyen más borvidék stílusát kellene mímelnünk itthon. Ha ez a hazai rajnai stílus, akkor el tudom fogadni, sőt, sokkal inkább, mint sok más eddigi tételt.

tunderninja 2010.11.02. 12:18:15

Igazán élvezettel olvastam a cikket.
Egy kérdésem lenne,ettetek is valamit?:D

Engem is érdekelne a Bátyus,hogy muzsikált...

mossberg operator 2010.11.02. 12:23:10

En mult heten kostoltam 1-1 tazman rizlinget, pinot, kb £10 volt az aruk, s meglepoen jok voltak. Sajna nevet nem tudok.

pintia 2010.11.02. 13:38:05

@európai: A Terra Australis kinek, mikor, hogyan és hol érhető el? Engem kifejezetten érdekelne.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.11.02. 15:37:39

@Octopus: "Ennél a tételnél fel sem merült, hogy esetleg ő a legenda"

Nekem felmerült, a második tippem ő volt a Polish Hill-re. :)
Érdekes egyébként, talán egyedül voltam azzal a véleményemmel, hogy az ausztrálok között még így élesen is egyike volt a legjobbaknak.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.11.02. 17:09:57

Jó a kép a kupakokról!

@tunderninja: @fugu: Látom nem nagyon közölnek semmit a Bátyusról a népek. Nálam a Bátyus erős 5 - akár 6 pontot hozott, ismét erősen fásnak, picit édeskésnek éreztem, összességében hasonló szintet ütött meg, mint az ausztrálok, csak mások voltak az előnyei és a hátrányai. Nálam csak az osztrák és a német rizling érte el a 7 pontot, nagyjából hasonló végeredmény született, mint a posztírónál.

A két magyar versenyző teljesen pariban volt az ausztrálokkal (az osztrákkal és a némettel nem igazán), tetszetős, jól csúszó borok voltak (főleg a Bussay), bár látszott, hogy "magyarosabb" irányban lógnak ki a sorból. (alkohol, túlérettség, fa - amiket sokszor sokan felrónak az itthoni boroknak. De ebben az esetben meg az ausztrál versenyzők túl savasak, tessék mindkettőt a helyén kezelni...)

Jó lenne persze látni mi lesz belőlük 10-20 év múlva, én azt gondolom, hogy ezen a pályán tényleg előnyük lehet az ausztráloknak. De ez sem az én pincémből derül majd ki.

Az európai által emlegetett ausztrálokra kíváncsi leszek - bár könnyen lehet, hogy némi értetlenségre találnak majd a tételek, mint ahogy helyenként előfordult a shirazokkal is, de bizonyára igen alapos merítést vizsgálhatnak be majd a résztvevők, és ez talán a legfontosabb.

Fontos tanulságnak látszik, hogy ehhez a kóstolóhoz képest

albertgazda.blog.hu/2009/12/18/megismerni_burgundiat

ma már ki merném jelenti shiraz kérdésére válasznak, hogy igen, a burgundiakban éretlenek voltak a savak. Ugyanis itt határozottan érettnek éreztem minden esetben az anyagot, csak épp durván sok volt.

Én utólag a csendes, arányos, és most szerényen elhallgatott Bott Frigyes rizlinget láttam volna szívesen a sorban - azt gondolom, hogy jól szerepelhetett volna a vakkóstolón, az alföldi merlot által nemrég megénekelt Asszaszinhoz hasonlóan előzött volna számos versenyzőt a surranópályán a maga arányosságával, szépségével, hibamentességével. Én legalábbis a két legjobb bor után álmodnám be harmadiknak, de ez már máskor fog kiderülni.

@borispán: Az a baj, hogy valóban dramaturgiailag feleslegesek a káromkodásaid, engem ez zavar. Nem díjazza senki itt a játszótéren, látod :) Javulnod kell, süni, bármilyen stílusban is folytatod, b+...

Ja, és azért újvilág, mert ott még nem jöttek rá 500 év alatt, ellenben "más borvidékekkel" hogy éretlen savakból is lehetne 20x áron dolgozni :)

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.11.02. 17:12:46

@tunderninja: 10.33-kor, és 12.16-kor is elhangzott egy vélemény a Bátyusról ebben a sorban

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.11.02. 17:16:14

...és az volt a végső következtetés számomra, hogy nem igazán értem én még a rajnai rizlinget. De most sem világosodtam meg, kicsit olyan a viszonyom vele, mint Burgundiával volt sokáig.

@drbarta: Elnézést a Bátyus miatt, nem figyeltem.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2010.11.02. 17:20:59

@Grossartigli:

Szerintem a www.riesling.hu online boltban fölséges német rizlingekkel lehet találkozni itthon, jópárat kóstoltam már a szortimentből, amitől elájultam, milyen szépek. Az itteni német Loch rizling is kapható ott pl.

fugu 2010.11.02. 17:42:38

@pinotnoir_777: Ja! Profi az oldal!
Náluk a Szentesi félédes, maradékcokor nulla.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2010.11.02. 18:21:13

@fugu: Az oldal sztem is nagyon profi, az analitika felöltése viszont sok helyen hiányos, máshol is 0 mc szerepel, ahol pedig sokkal több van valójában.

fugu 2010.11.02. 19:00:26

@pinotnoir_777: A pontosság kedvéért: a Szentesi Rajnai félszáraz, és nem félédes.

Pegero 2010.11.02. 20:23:23

A művelt alkoholista én vagyok!! További vitának helye nincs!

európai 2010.11.02. 20:29:30

@pintia: A részletekkel májusban jelentkezem, hely, időpont, borok listája stb. Lesz 12 hely, bárki jöhet, aki még fog emlékezni erre a kóstolótervezetre. Különleges ausztrál borokat szeretnék mutatni.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.11.02. 21:33:18

@Pegero: Ez valóban így van, de ezt Lenin-idézetekkel alá kell ám támasztani az elvtársnak...

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.11.02. 21:34:11

@európai: télleg, régóta piszkálja a csőrömet a kérdés: termelnek ott kadarkát?

dalton1 2010.11.02. 21:47:55

Engem nem zavar borispán trágársága, még ki is csillagozza mindig ezeket a szavakat...a mondanivalójában már találok kivetni valót...

Az ó- és újvilág elnevezéseknek közük nincs a borhoz...inkább a felfedezések kapcsán alakult ez ki...:)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.11.02. 23:28:47

@dalton1: meg fogod őrjíteni szerencsétlent...
:D

európai 2010.11.03. 09:05:58

@Szomjas Gödény: Nem tartom valószínűnek, a CSIRO listáján sem szerepel (?). .
www.csiro.au/org/Grapes-and-wine-overview.html
süti beállítások módosítása