Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Kisharsány Villány Kaliforniája

2005.08.23. 23:44 - alföldi merlot

Az X az Y Z-je (ahol az X és a Z valamely egyedi létező, míg az Y egy kategória megnevezése) közhelygenerátorral játszi könnyedséggel állíthatunk elő olyan zseniálisan mélyértelmű szlogeneket, mint amilyen a "Szicília Európa Kaliforniája", "Villány a Kárpátok Bordeaux-ja" vagy "Beethoven a zene Mozartja" . A hülyeség arcot ad és építi a személyiséget, ezért örömmel vállalom, hogy a fenti generátorral nekem is sikerült egy hangzatos lózungot összehegesztenem: "Kisharsány Villány Kaliforniája" . És mint az igazi debilek, még meg is magyarázom a hülyeségemet.

A Vylyan 2002-től jelentős pályamódosítást hajtott végre (lehet, hogy a szándék már 2001-ben megvolt, de abban az évben a főborász valószínűleg az időjárás volt). Az ortodox bordói irányvonalról leválva (ordas tanninok, 100% újhordó, cabernet-dominancia, "power & glory" ) megkezdődött az átállás az emberarcú, gyümölcscentrikus pályára. A 2002-es évjáratba becsúszott még egy adag animális (siló és nyereg)[15], de a karcsúbbra szabott merlot és Montenuovo Cuvée egyértelműen jelezte a szándékot. Aztán jöttek a 2003-as év borai, először a barrikmentes kékoportó, aztán a történelmet író kadarka, és mindkettő óriási lépés volt a gyümölcsös, garatkényeztető stílus irányába. Majd megjelent a vadóc 2003-as Vörös, ami sokunk hitét adta vissza a pannon CS esélyeit illetően, és még fizetni is alig kellett érte.

Én először a 2003-as zweigelt kapcsán figyeltem föl arra, hogy itt talán nem is egy bordó/mediterrán váltásról van szó, hanem inkább egy ó/újvilágiról. És a minta nem Ausztrália, vagy Chile, hanem inkább Kalifornia. A zweigelt alig felismerhetően zweigelt (volna egy fogadásom, hogy egy vakteszten egyetlen MW sem tudna párhuzamot vonni a mostani és a korábbi Vylyan-zweigeltek között), de remekül egyensúlyoz a finomság és a pikáns fűszeresség határvonalán. A Vylyan borok mindig is kiváló alapanyagból készültek, és általában sűrűbb szövésű, feszesebb struktúrájú borok voltak, mint a konkurrenciáé. Ez nem változott, függetlenül attól, hogy ma már más pincészetek is készítenek hasonlóan súlyos borokat. Viszont megjelent egy csipetnyi édesség, továbbá valami likőrös, konyakos, vaníliás kedvesség, és nem utolsósorban az újvilágian magas alkohol. Én kevesebb kedvességgel és alkohollal is beérném, és azt remélem, hogy az inga visszalendül, és egy telt, gyümölcsös, és robbanékony stílusnál áll meg. Én legalábis ilyennek képzelem a kaliforniai borok elitjét.

A 2003-as cabernet franc a Vylyan jelenlegi erényeinek foglalata. Az ára 3.000 HUF körül mozog, és ennyi pénzért nagyon telt, nagyon gyümölcsös és nagyon robbanékony. Mintha Michael Broadbent zseniális próféciája/udvarias nagyotmondása [16]beigazolódna: a magyar CF elhúzni látszik (Gere, Malatinszky, Vincze, Takler, Weninger, Ch. Teleki) a többi fajtától (bár a merlot-t és a syrah-t korai volna leírni).

Kóstjegy:
Föltűnően izmos korona, lilás, rubinvörös mély szín. Az illat szinte kiugrik a pohárból. A bontást követő első órában ez főként dohány és szeder, a háttérben szilvalekvár és ribizli. Ahogy nyílik, vaníliás édesség is felbukkan. Szájban cseresznye és kis kesernye. Magas alkohol, de az íz intenzitásának és az élénk savaknak köszönhetően ez nem rontja le az összhatást. A tanninnal viszont jártam már úgy, hogy teljesen bedarálta az összhatást, és úgy is, hogy észre sem vettem. Ezúttal azonban hiába közelítettem hozzá analitikus gonoszsággal – ennyi tannint egy böcsületes villányi bortól el is várok. Km-es lecsengés, a végén kis mandulával. Öt órával a bontás után: szilvalekvár, ánizs, bors, dohány és túlérett meggy. Ahogy melegszik a pohárban, a cseresznye és a meggy kerül az előtérbe. A gyümölcsös és fűszeres jegyek izgalmas keveredésén túl a legfőbb jellemzője az élénkség. A nagy test, a komplexitás és a vonzó illatjegyek sajnos gyakran lekváros lomhasággal társulnak. A Vylyan CF erős és robbanékony, mint Gullit fénykorában. És bár a franc állítólag későn érő típus, itt egyáltalán nincs szükség arra az érvelésre, hogy azért dadog a labda, mert most még a felkészülési időszakban vagyunk. De ha tényleg a felkészülési időszakban van, akkor bérletet kell lesz venni rá (ahogy BAZ megyében mondják).

Címkék: kóstolás

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr9013074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Béla 2005.08.24. 07:49:18

Nekem is nagyon bejön!

Szabó úr 2005.08.24. 08:33:04

Szerintem az "ortodox bordói irányvonalra" sosem voltak jellemzőek az "ordas tanninok", viszont a (vörösben egyébként elsőszámú kedvencem, a) Vylyan ma sem szűkölködik benne. Szerintem nincs semmilyen "pályamódosítás", csak évjárati hatások. A 2003-as zweigelt tényleg nagyszerű bor, de talán még nagyszerűbb volt (Sőt! Még mindig az!) a 99-es, vagy a 2000-es. Azért szeretünk, MA! És rajtad a szemünk!

Hajrá Loki 2005.08.24. 09:36:16

Küldjetek egy üveggel! Elfogy majd az esti meccs alatt. Köszi!

Lyon Nathan 2005.08.24. 09:46:13

Szabó úr, önnek tökéletesen igaza van. Méghogy Kalifornia! Ha már ide van keveredve Bordeaux meg a pályakorrekció, akkor annyit szeretnék mondani, hogy a jeles francia borvidéken - a világ egyik közepén, a másik kettő Bourgogne és Tokaj - is módosultak a dolgok, annyiban feltétlenül, hogy mostanában ők is azt szeretnék, ha a boraikat már akkor meg lehetne inni, amikor piacra kerülnek. Nem a Parker-ügyre gondolok, a Valandraud-ra, a Le Pinre meg a hasonló garázsborászatoka, hanem az egészre. Bár, az évjárati hatások ott sem elhanyagolhatóak. Mondjuk, egy 97-es Lynch Bages 2000-ben már vígan élvezhető volt, a későbbi, 2000 Cos d'Estournel meg tavaly, négyévesen még nagyon sokat elrejtett magából. Mégis, ha a Vylyan korrigált, akkor csak éppen úgy, ahogyan a bordóiak is. És a gejl Kaliforniát ne tessék nekem belekeverni, mert kiszaladok a világból, vagy abbahagyom a Vylyan-fogyasztást.

Lyon Nathan 2005.08.24. 09:47:09

Szabó úr, önnek tökéletesen igaza van. Méghogy Kalifornia! Ha már ide van keveredve Bordeaux meg a pályakorrekció, akkor annyit szeretnék mondani, hogy a jeles francia borvidéken - a világ egyik közepén, a másik kettő Bourgogne és Tokaj - is módosultak a dolgok, annyiban feltétlenül, hogy mostanában ők is azt szeretnék, ha a boraikat már akkor meg lehetne inni, amikor piacra kerülnek. Nem a Parker-ügyre gondolok, a Valandraud-ra, a Le Pinre meg a hasonló garázsborászatoka, hanem az egészre. Bár, az évjárati hatások ott sem elhanyagolhatóak. Mondjuk, egy 97-es Lynch Bages 2000-ben már vígan élvezhető volt, a későbbi, 2000 Cos d'Estournel meg tavaly, négyévesen még nagyon sokat elrejtett magából. Mégis, ha a Vylyan korrigált, akkor csak éppen úgy, ahogyan a bordóiak is. És a gejl Kaliforniát ne tessék nekem belekeverni, mert kiszaladok a világból, vagy abbahagyom a Vylyan-fogyasztást.

Lyon Nathan 2005.08.24. 10:08:53

Miért megy el tőlem minden kétszer?

dezso 2005.08.24. 10:58:52

A lábjegyzetek (ugye ezek Alföldi Merlot kézjegye volnának, ha ez nem lenne iszonyú baromság) csak nálam nem látszanak?

Béla 2005.08.24. 12:30:05

Ja, ha Alföldi írta, akkor olvasni kell a sorok közt. "És mint az igazi debilek, még meg is magyarázom a hülyeségemet." Akkor fél délelőtt ez egy Tannin plagi volt.

Laci 2005.08.25. 07:53:36

Mivel induláskor a Vylyannak csak új barrique hordói voltak (vagy 600 db.) a 100 % újhordót nem nagyon lehetett nekik kikerülni.

2005.08.25. 08:09:55

Kedves AM, szerintem az iranyvaltas 1999-2000 tajekan tortent a Vylyannal. Persze nem minden boruknal jott at rogton a valtozas.

shiraz 2005.08.25. 08:13:06

elfeljtettem beirni a nevem :)) dehamar: Laci a Vylyan 94, 95-ben mar jelentos mennyisegu bort keszitett. ha ekkorra gondolsz mint indulasra akkor az nem indokolja hogy meg 97,98 as boroknal is tulzott "fabevitel" tapasztalhato.

Szabó úr 2005.08.25. 09:14:57

shiraz! Mi volt szerinted az "irányváltás" 1999-2000 tájékán? (A "túlzott" vagy nem tülzott fa eléggé ízlésfüggő. Nekem pl. nem túlzott.)

Lyon Nathan 2005.08.25. 15:14:19

Irányváltás az 1998-as évjárattal történt. Olvassátok el figyelmesen a Debreczeni Pál-interjút a zseniális Boremberekben. Vagy ellenkezőleg.

miki 2005.08.25. 16:03:38

A Boremberek könyv szuper,jó lenne egy 2. rész, mert az elsőből kimaradt néhány nagy ász pl. Simon Jóska (Don Simon)

Lyon Nathan 2005.08.25. 17:41:01

Ha már szóba hoztam, magam is elolvastam. Az utolsó kérdés: milyennek látja magát tíz múlva? A válasz: Öregnek, és bölcsebbnek is talán. Hátborzongató.

Lyon Nathan 2005.08.25. 17:42:01

Ha már szóba hoztam, magam is elolvastam. Az utolsó kérdés: milyennek látja magát tíz múlva? A válasz: Öregnek, és bölcsebbnek is talán. Hátborzongató.

Szabó úr 2005.08.25. 21:02:37

Kedves Lyon! Restellem, de nincs meg a könyv. Összefoglalná két mondatban az "irányváltás" lényegét?

Lyon Nathan 2005.08.25. 21:27:03

Kedves Szabó úr! Debreczeni szerint az irányváltás lényege és magyarázata mindössze annyi, hogy 1998-ban lépett be tanácsadóként Jean-Pierre Confuron. A többi a magam tapasztalata, benyomása. Szerintem a Vylyan az 1997-es évjárattal bezárólag nagyjából ugyanolyan borokat készített, mint a többi ismert villányi birtok. Tudom, hogy már az 1994-es kékoportójuk aranyat nyert Bordeaux-ban, ez azonban sokkal inkább a szerencsének, mintsem a tudatosságnak volt köszönhető. Gondoljon csak bele: Fekete Károly pontosan úgy telepített, mint előtte húsz éven át bárki a borvidéken, és bort is úgy készített. Terméskorlátozás? Ugyan. Aztán jött Kovács Tibor, és a területek nem kis részén újracsinálták az egészet. Szóval, 98-ban érkezett Jean-Pierre, és a Vylyannál megjelent a klasszikus - gyümölcsös-tanninos-agyonbarrique-olt - villányi helyett a bordeaux-i meg a burgundi. Számomra egyértelműnek tűnik: az 1998-as Duennium klasszisokkal jobb volt, mint az 1997-es - egy gyenge évjárat visszakézből lenyomta a sokkal jobb előző év borát. 1998-ban készült a Vyyannál először igazi pinot noir, a reserve. Az 1998-as oportó megint csak inkább elegáns volt, mint sűrű. Ütött a zweigelt reserve is. Aztán 99 rátett még egy lapáttal: a szelektált merlot-val - ennél jobb azelőtt nem készült Magyarországon, bár a 97-es piros címkés Gere sem volt rossz -, no meg a CS Selectionnel, amely megint csak kimagasodott. Bordeaux alatt azt értem: a borok nem édeskés, gejl, direkt gyümölcsbombák - aki azt szereti, igyon feketeribizliszörpöt -, hanem bennük van minden más is, ami kell: gyümölcs is, de hozzá dohány, föld, bőr, és főként gerinc, na meg elegáns, zamatos, de száraz utóíz.

shiraz 2005.08.25. 22:18:35

bizony Lyon, abbola 99-es merlot-bol meg ma is van egy keves a piacon, es jo formaban van.

karcsai 2005.08.26. 10:15:00

Az animalitás szerintem nem múlik el olyan könnyen a Vylyannál. Szinte minden 3 évnél idősebb boruknban ott van az istálló ("bretty"). Szerintem így lesz ez a 2003-assal is ...

miki 2005.08.26. 11:57:56

Hello Shiraz! Hol lehet 99-es Merlot-t szerezni?

a 2005.08.26. 12:36:04

nem csak baz megyében, sőt inkább szabolcsban

2005.08.26. 16:46:55

Miki, Monarchia. udv

Ferraiolo 2005.08.27. 14:35:55

Én mondom bizony tényleg nagyszerű a 99-es Merlot:-) Shiraz 'bá tud valamit:-))))

Ata 2005.09.10. 08:52:03

Villányban először a Vylyan vezette be a terméskorlátozást, hogy nagyon jó minőségű borokat csináljanak. Szerintem ez jó ötlet volt, mert sikerült nekik. Én villányi borok közül csak az övükét iszom, mert ez a LEGJOBB!!!
süti beállítások módosítása