Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Karácsonyi borkönytár vol. 1.

2005.12.15. 12:00 - Az Alkoholisták

Karácsonykor a magunkfajta borbuzi bizony ki van téve a veszélynek, hogy a jószándékú rokonok/barátok/üzletfelek valamilyen látványos és valószínűleg drága boros könyvvel lepik meg karácsonyra. A jószándékú rokonok/barátok/üzletfelek pedig könnyen beleeshetnek az új magyar könyvipar ravasz marketingguruinak csapdáiba, bevásárolnak valami szépen dizájnolt, de tökéletesen érdektelen tartalmú kiadvánnyal (mondjuk valami retardált tévés agyonreklámozott fogalmazványával). A bajt megelőzendő kicsiny körképet készítettünk a karácsonyi piacon megforduló boros könyvekről. Elementáris dühvel fogtunk neki, hogy mostan széjjelszedjük az összes szélhámost, de meglepetésünkre mind a nyolc kezünk ügyébe került könyv olvasható és értékelhető volt. Két részben öntjük önökre.

Rohály-Mészáros: Borkalauz 2005 (Akó Kiadó 2005) 2900ft

A Borkalauz a legfontosabb magyar borkönyv. Aki most teszi meg az első lépéseket a művelt alkoholizmus rögös útján, és csökkenteni akarja a pofáraesés veszélyét, annak a Borkalauz kötelező olvasmány. A szerzők viszonylag részletesen ismertetik a magyar borvidékeket, majd ezen belül a legfontosabb pincészeteket, majd ezen belül néhány borukat (hogy éppen melyiket, azt valószínűleg pénzfeldobással döntötték el). A borok értékelése 100 pontos rendszerben történik, amit csillagokkal kombinálnak (állítólag így szemléletesebb).

Egészen mostanáig azt gondoltam, hogy magyar Robert Parker pedig nincs. De van, csak rossz helyen kerestem. A robertparker nem ember, hanem egy pozíció. Ő az, aki a legbefolyásosabb borkalauzt írja. Abból pedig egy van nálunk. Szerzője viszont kettő. A mi Parkerünk egy házaspár: dr. Rohály Gábor és dr. Mészáros Gabriella. Ez utóbbi szakértelmét még soha senki nem vonta kétségbe, az idén 70 éves Rohály dr. pedig a magyar bornyelv Kazinczyjaként még életében legendává vált.

A Borkalauz értékelései viszonylag megbízhatóak, bár olykor engedékenyek. A leírások azonban többnyire szűkszavúak, esetlegesek és – Rohály dr. híréhez méltatlanul – magyartalanok. Az egész kiadványt jellemzi egyfajta nonsalansz: ha eddig jó volt így, akkor jó lesz ezután is. (Elég két-három évente megvásárolni, hiszen egyik évről a másikra még a nyomdahibák sem változnak.)

(A Borkalauzt gondozó Akó Kiadó egy magyarosan elhanyagolt honlapot is gondoz, ahol pl. a "Mostanában kóstoltuk" rovat utolsó bejegyzése 2002 júniusából származik. A "Kiadványaink" rovatban lefelé görgetve a 2005-ös Borkalauz és a Terra Benedicta után megcsodálhatunk néhány nevetséges aktfotót is. Rohály dr. ajánlásával.)

 

Matt Skinner: Borra bort (Park Könykiadó 2005) 3900ft

Matt Skinner arca valójában jóval nagyobb annál, mint ami a címlapon látszik. Nem elég, hogy az agyonsztárolt Jamie Oliver Művekből szalajtották (pohárnok Oliver londoni éttermében), de a világkörüli promóciós turnéja során egy ilyen jópofát nyilatkozott (és bejött, mert, íme, én is idézem): "Ha a boripart egy tortaként képzeljük el, akkor a sznobok ennek csak egy vékonyka szeletét képezik. De ez a kis szelet bebasz mindenkinek. Bizony, bizony, van itt valami összeesküvésféle a részükről; megpróbálják misztikus ködbe burkolni a bort, hogy elvegyék a fiatalok kedvét tőle. De szerencsére most már elég öregek, így szó szerint kihalnak. "Az élő Istenre esküszöm, hogy inkább szolgálok föl egy asztal nőnek, mint férfiaknak. A férfiak – a péntek déli tucatköcsögök – nem figyelnek rád, kekeckednek veled, és csak az érdekli őket, hogy az asztaltársaikat lefőzzék a nagy hozzáértésükkel, pedig fingjuk nincs a borról. Balfaszok."

Valami azt súgja, hogy a kedves nyilatkozó néhány évvel ezelőtt pontosan az általa leírt, az éttermi asztalnál a pohárnokkal verbálisan szkanderező nagyarcúak egyike volt.

De mindez valójában mellékes. Mert maga a könyv remek. Az angoloknak sikerült a szórakoztató ismeretterjesztés és a kiadvány szerkesztés titkát megfejteni, és ez a tudás már egészen a szakácskönyvek szintjéig leszivárgott. Ez a könyv is tökéletesen teljesíti azt, amit vállal: szórakoztatva tanít és kedvet csinál. Ha a gyerekeim akkorák volnának, hogy a bor már érdekelje őket, habozás nélkül ezzel a könyvvel kezdeném a borsznobbá nevelésüket. Képes, lényegre törő, szellemes, korszerű. Mi kell még? Ideális ajándék a fiatalabb korosztály számára. (De idősebbek is elkezdhetik.)

 

Pierre Casamayor: A borkóstolás (GABO Könyvkiadó, 2004) 3392ft

Kifogástalan könyv, hozzáértő és intelligens szerzőtől. Nagyjából ugyanaz, mint a Matt Skinner csak nagy fiúknak, akik már lassabban veszik a lépcsőket és/vagy hányingerük van az angolszász kultúrszennytől (courtesy of Fekete Gyula bácsi). Kicsit tankönyvszerű, kicsit száraz, grafikailag zsúfolt és kényelmesen csak nagyító alatt olvasható. (Fájdalom, de a különböző játékos borértékelési gyakorlatokban szereplő francia borok nálunk nem szerepelnek a sarki borpatika kínálatában.) De ezzel el is lőttem a teljes kritikai muníciómat. (Szinte) fenntartás nélkül ajánlom. Azt hiszem, ezt hívják korrektnek.

(Apró érdekesség, hogy a könyv végén található egy "Hány éves korukban fogyasszuk a borokat?" című táblázat, amelynek terjedelme mintegy mellékesen jelzi az egyes borországok súlyát Casamayor megítélése szerint. Az élvonal és néhány érdekesség: Olaszország: 57, Spanyolország: 57, Franciaország: 48, Németország: 43, USA: 30, Görögország: 15, Ausztria: 7. A három magyar tétel: "Furmint", "Merlot du lac Balaton", "Tokaj 3, 5, 6 puttonyos".)

 

Alex Liddell: Magyarország borai (Glória Kiadó 2005) 2980ft

Külföldi írta külföldieknek. Mit keres nálunk? Zsebkönyv formátum, fényképek nélkül, WC-papírra nyomva. Ki fogja megvenni? Tudományos igénnyel megírt, aprólékos tanulmány. Kinek lesz hozzá türelme?

Alex Liddell könyve látszólag az, amire régóta várunk: egy kívülálló – akit nem béklyóz a bratyizás és az ingyenborok érdekszövetkezete – megmondja a frankót a magyar borászat egészéről. A kép, amit fest, talán nem teljesen meglepő: elmaradottak vagyunk. Finomabban: egy fejlődő ország fejlődő borászattal. Nincs markáns arcélünk, sem a gyakorlatban, sem a marketing szintjén.

A már-már kínos alapossággal megírt látlelet borongós tónusán legfeljebb az enyhíthet, hogy a könyv négy évvel a megjelenése után elavult. Valószínűleg a hőskorszak zárószakaszát éljük, amikor még mindig igaz, hogy néhány év, egy új berendezés, a termőre forduló új telepítések seperc alatt megfordíthatják egy birtok megítélését. Ám a Liddell festette kép alapvető hitelességét – sajnos, 2005-ben ez még világosabb – nem lehet kétségbe vonni. A világ számára nem is létezünk. Bornagyhatalmi álmaink ködvárak. Az évről-évre stabil minőség és az állandósult, egyedi stílus a pincészetek túlnyomó többsége számára továbbra is vágyálom.

Ez a könyv ajándéknak aligha alkalmas, viszont bor- és borászati buziknak ajánlott olvasmány. És a borbuzik talán tényleg úgy fogják látni, mint Benyák Zoltán a Borigó főszerkesztője, aki szaklektori utószavában így fogalmaz: "A legjobb könyv, amely a magyar borászatról az utóbbi évtizedben megjelent." (És a legsilányabb lektori munka. Mert ha már fordítónak sikerült olyat választani, aki nem ismeri az adott szakterületet, legalább a szaklektor kiszűrhette volna a hibákat. A könyvben azonban egymást érik a leiterjakabok. Egy kedves olvasónkat megihlette a magyar kiadás és összeállított egy Tokaj-centrikus bakigyűjteményt, amit ezúton nyújtunk át kedves olvasóinknak.)

 

Következik: Joanna Simon: A borokról; Christina Fischer: A bor világa – A külföld borai; Hugh Johnson–Jancis Robinson: A világ boratlasza; Hugh Johnson: A bor története.

Címkék: szemleszerű

61 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr6312948

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: por favor clique www.beinggodworkshop.com 2018.04.17. 21:12:13

silver unblocker - Descargar temas de windows 7 para blackberry curve

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jadviga 2005.12.15. 12:25:40

Rohály Gábor és Mészáros Gabriella a magyar borkultúra érdekében végzett munkája rendkívüli jelentőségű, és mindezt mély elkötelezettséggel, nagy tudással, és jó értelemben vett alázattal végzik. Tessék rájuk figyelni!

refosco dal peduncolo rosso 2005.12.15. 12:28:00

szerintem (minden elismeresem mellett) Rohalyek sokszor nagyon megszaladnak a potokkal. de akkoris ovek a legjobb borkalauz. de a borigo se rossz

2005.12.15. 12:28:44

marmint sokszor tul sok pontot adnak egy-egy borra. nem potot

Merlot 2005.12.15. 13:36:39

Ha már könyv. Van egy sorozat a magyar borvidékekről, erősen turistakalauz jellegű, de az adott vidék legnevesebb borászai, pincészetei benne vannak címmel, telefonszámmal is. No, meg a boraik, ki, mit csinál. Nekem a Balaton és az Eger van meg, asszem ezek voltak az elsők. (az egriben működő mobilszámok, nemrég próbáltam ki, nehogy pofára essünk a pincéhez történt navigálás után) Mi van azóta a boltban?

Prés 2005.12.15. 14:47:06

A Borkalauz valóban alap, viszont egyet kell értenem az előttem szólóval, hogy gyakran felülpontoznak, de hát ezt tudjuk be a magyar bor iránti elkötelezettségnek. A másik problémám, ami a könyvajánlóban is szerepel, hogy valóban nehéz megérteni néha a kostolt borok logikáját, mert az az érzésem, hogy az nem követi sem a "borászatra legjelemzőbb tételek", sem az "termék piramis felépítése" tematikát. A borkönyvekkel kapcsolatban egy utolsó megjegyzés: Talán tényleg van valami abban, hogy a borértők védik a borkostolás szent misztériumát, mert igazából én még egyetlen olyan könnyvel sem találkoztam ami erről a témáról az átlagos szín, illat, íz variációnál mélyebben karcolná a felszínt. Az ajánlott könyv se egészen ilyen. Amir én gondolok pl: viszonylag egyszerűen megtanulható, hogy a cabernet fajtáknál az ember hol érzékeli a tanninokat intenzívebben, szemben más vörösekkel, vagy almasavat hol és hogyan érzünk stb.

köpcös111 2005.12.15. 16:44:13

egyetlen egy gond van a borkalauzzal nincs benne egyetlen egy rossz bor sem,ami persze 1-2 akad m.o.-on gondolom evvel ti is egyet értetek.És persze Rohály úr nagyon szereti a jutalmazást aminek nem egyszer szemtanúja voltam,ezentúl minden elismerésem nekik,én is ott tanultam az alapokat.Kell egy ilyen Magyarországra csak csinálhatnák korektebbül!

2005.12.15. 16:52:47

és mi lessz az Alkonyi tokaj könyvekkel,azt hiszem lehet még mind a kettőt kapni és szeririntem a világ egyik legszebb boros könyvei és nem csak szerintem sazt hiszem valahol bekerült a legjobb 10-be

köpcös111 2005.12.15. 16:53:36

az előző is én voltam

Pumalyos 2005.12.15. 18:07:30

Elnézést, de egy tavalyi év végén megjelent könyvet - a Borkalauz 2005-t - karácsonyra ajánlani eléggé furcsa. / A könyv még nem tud, Takler 2004-es Év bortermelője kitüntetéséről, még a 2003-as Árvayt köszönti. / Az ilyen könyvek legfeljebb azoknak hasznosak, akik a kólához keresnek bort. Amit ki kéne adni, Szabó, vagy Derczényi Tokaj-albumát azok az opuszok sajnos elmaradnak.

BorKa 2005.12.15. 21:36:36

Kezdjük az alapoknál! Hamvas Béla: A bor filozófiája. Remélem, megvan már mindenkinek...

dr. röhely 2005.12.16. 00:53:50

Az Alkonyi-könyvek, mint legszebbek? Ember, hová tette a szemét? Az Alkonyi-könyveknek számos értékük van, de a szépség... A Tokaj, a szabadság bora például egy tipográfiai toprongy. Valószínűleg tanítják az Iparon az elsősöknek. Ilyen gyönyörű papírt, ilyen szép képeket ilyen dilettáns tervező kezébe adni!

Hajnali 2005.12.16. 09:40:42

A tipográfia mellett már csak a tartalma szánalmasabb az alkonyifércmunkáknak. A Dűlőmitológia már botrányszámba megy. Miért nem teológiai munkákat készít ez a szerencsétlen földönfutó?

2005.12.16. 10:55:11

szánalmas vagy, talán majd fölnősz. Nekem a Dűlőmitológia a kedvenc boros könyvem

Hajnali 2005.12.16. 11:01:00

De mitől boros? Ha meg ez a kedvenc, az a te bajod. Te vagy a szánalmas, beee....

Egy borász 2005.12.16. 11:01:31

A Rohály Mészáros páros a a lehető legkorruptabb "szakírók".Egyszerűen kikövetelik az ingyen bort és az ajándékokat. Gusztustalan amit csinálnak! Akik fentieket írták, tejesen tájékozatlanok! Akkor viszont minek írnak?

scutum 2005.12.16. 11:03:55

Ez itt a reklám helye, de ha tényleg szép könyvet akar látni az emberfia, érdemes megnézni a Napszél, vagy Nap, Szél és csillagok vagy valami hasonló nevű kiadó cuccait. Asszem boros könyvet még nem követtek el, de valami whisky címűre emlékezni vélek

demeterfan 2005.12.16. 11:05:59

az Alkonyi könyvhöz fel kell nőni

KF 2005.12.16. 11:09:41

A Szabadság Bora-t meg sem közelíti egy könyv sem. Lehet, hogy szerintetek tipográfiailag nem OK, de tartalomban alapos és informatív. Kötelező olvasmány!!!

demeterfan 2005.12.16. 11:26:48

tény, hogy az Alkonyi könyveket a tartalomért érdemes olvasni, és eléggé zavaró, hogy egy drága könyv ilyen kidolgozottságú

Leopold Juhfarkdrinker 2005.12.16. 12:28:23

Szintén Alkonyi a Tokaj: Dűlőmitológia, ami szerintem még a szabadság boránál is szebb, érdekesebb, és ha minden igaz, akkor szépen elkezd majd némi változást hozni a Hegyaljáról való gondolkozásunkban.

Hajnali 2005.12.16. 12:30:29

Alkonyihoz valóban fel kell nőni, csak aztán nehogy elakadj azon a szinten. Egész nyugodtan növekedj tovább! Az sem baj, ha a tündérkék helyett apró saccharomyces-ekkel is foglalkozol egy kicsit. ;-)

2005.12.16. 14:11:24

A borászat szakma. A nagy bor készítésé nem az, ahhoz kellenek a tündérkék is:) Remélem egyszer te is találkozol majd eggyel...addig úgy sincs közös nevezőnk és ezért beszélgetnünk is fölösleges

Anyám 2005.12.16. 14:34:22

Te névtelen, igen műveletlen vagy! A tündérkék latin neve sacchanomyces.

Hajnali 2005.12.16. 14:53:00

Lehet. Felőlem hívhatjátok a szerencsét meg a természetet (évjáratot) tündérkének, de azért ne az legyen má', hogy a szaktudás kimondottan káros! Sajnálnálak, ha csak tündérkés borokra kellene mindig várnod. :-)

2005.12.16. 15:21:08

a szaktudás nem kimondottan káros, de önmagában még nem elegendő nagy borok készítéséhez. Én nem a szerencsét meg az évjáratot hívom tündérkének, de ezt cinikus vagy materialista embereknek úgysem lehet elmagyarázni. Akinek a Dűlőmitológiáról ez a véleménye, az nehezen lehet más, mint materialista.

tündérpárti 2005.12.16. 17:10:35

Hajnali, hajnali ejnye, olvasta maga egyáltalán a szóban forgó művet? Ha olvasta, mééé a tündéreken lovagol. Igen vastag, tömény könyv, sok minden van been, pl. dűlő klasszifikáció, ami szerintem egészen bátor dolog, és még vihart is kavarhatapohárban, sokkal inkább, mint a tündérek.

A tündér analógia túlzásnak tűnhet a szőlészettel, borászattal nem fogalalatoskodóknak, de aki műveli érti, érzi is kicsit, és szó sincs szaktudás helyetti dologról, sokkal inkább a természethez való viszonyulásról szól számomra.

tündérpárti 2005.12.16. 17:11:52

egyébként a szaktudás ebben a szakmában nem egy egzakt fogalom ;) szvsz

2005.12.16. 18:35:32

Anyámnak Hát ha a tenálad a tündérkéket sacchanomyces (sic!)-nek nevezik, akkor elég lepusztult, sivár leleki környezetben tengeted mindennapjaidat!

médiahekk 2005.12.16. 18:37:32

2005 nyarán Amerika és Afrika keleti partjai között végzett méréseket az Atlanti-óceán tengeráramlataival kapcsolatban, vizsgálta az Európa éghajlatát nagymértékben meghatározó Golf-áramlatot is. Az óceánkutató csoport a mérések alapján megállapította, hogy az 1992-ben végzett hasonló mérésekhez képest az észak felé haladó meleg víz mennyisége 30 százalékkal csökkent. A korábbi expedíciók 1957-ben, 1981-ben és 1992-ben csak apróbb változásokat tapasztaltak.

médiahekk 2005.12.16. 18:39:06

csak kíváncsi vagyok a MA moderálási alapelveire hogy egy idenemillő cuccot kimoderálnak-e bocs az offért meg az egykéttizedmásodperces scrollozásért

Gyámügy 2005.12.17. 08:53:46

Tisztelt senki! Az anyádnak szánt infókat, küld el neki email-ben, de az lenne az igazi, ha személyesen beszélnétek meg a családi problémáitokat.

lacs 2005.12.17. 16:21:36

haha mi megy itt? nagyon szépek és mutatósak ezek a könyvek csak az az egyetlen baj velük, hogy nem lehet őket megkóstolni. ahelyett, h. ilyen ökör könyvekre költenétek, nemhogy inkább kóstolnátok őket. amit egy boros könyv leír az természetesen szubjektív, ezért szerintem inkább el kell menni a borász pincéjébe és megkóstolni a borait. Kedves cikkíró te meg ne nyaljad a seggét a külföldi íróknak, ha mindenféleképpen írni akarsz, akkor magyar szerzők könyveit értékeld valami eldugott blog oldalon, mert itt csak másokat bosszantasz fel!!!

Hajnali 2005.12.17. 18:31:13

Kedves Testvéreim az Úrban! Nem akarlak megbántani Benneteket és sok mindenben igazatok van - elismerem. De azért, ha jön peronoszpóra, inkább permetezzetek imádkozás helyett!

dr. röhely 2005.12.18. 01:55:31

hajnali, tied a pont. szegeny alkonyi imho megorult, es egyre nagyobb okorsegeket ir. persze eleg lila ahhoz, hogy nehany szerencsetlen buta bedoljon neki. lassan kierdemli a magyar borszcena gyurcsok jozsefe cimet. (jo, ez igazsagtalan, mert alkonyi nem szelhamos, es nem rosszindulatu. egyszeruen csak megkattant.)

Fogorvos 2005.12.18. 10:59:33

Most jött ki a nyomdából a Borkalauz 2006.

SZLM 2005.12.18. 13:29:57

Maradt vóna ott!

cefregéza 2005.12.18. 16:10:46

Alkonyi egyre kevesebbet ír a borokról, egyre tévedhetetlenebbnek hiszi magát és ráadásul egyre unalmasabb az a duma, hogy jó borász ez a srác, milyen kár, hogy nem Hegyalján tevékenykedik ... NEM CSAK TOKAJBAN VANNAK JÓ BOROK.

matemata 2005.12.19. 09:41:14

Köszi! (az árakat)

tündérpárti 2005.12.19. 13:19:51

Kedves Hajnali és dr. röhely! Őszintén, ki beszél arról,hogy nem kell permetezni, vagy nem kell érteni ahhoz, amit csinálunk? Csak arról van szó, nem másról, hogy mint mindenhez a borászkodáshoz is kell egyfajta hozzáállás, a tudáson felül. A bor bizalmi termék és esetenként alkotás is. A borász személyisége is számít, és sokakat érdekel, bár én is szívesen olvasnék többet a technológiai háttérről, vagy külföldi birtokokról, szőlészkedésükről stb. Más. Értem én, hogy sok borvidék el van hanyagolva Alkonyi által. De nem Tokaj a legkiemeledőbb? Mihez máshoz hasonlítgassunk? Egyébként abban egyetértek, hogy kellenek új írók, mert Alkonyi 10 éve ír, és már elég sokmindent leírt, és sok helyről kitoltották a "kritikát jól viselő" borászok. Villányba pl. szerintem be sem engedik, pedig lehetnének nyitottabbak. A szemlyiség fontos, aki már most a legmenőbbnek hiszi magát sosem fog fejlődni (:

bucka 2005.12.19. 13:37:44

Én máshol borászkodom de számomra csak Tokaj az etalon. És nem elsősorban az adottságok miatt, hanem azért mert ott egy csomó alkotó ember (=nem elszállt önfényező hiperegós sztárocska) gyűlt össze és a piac ellenében egyre különlegesebb dolgokat készítenek, hajtják egymást előre!

tündérpárti2 2005.12.19. 13:41:58

A hozzáállás egyre fontosabb, mivel kémiailag már bármi kivitelezhető, ami lehet, hogy olyan lesz, mint az eredeti, de lehet hogy nem... A "tündérek" azt adják hozzá, ami laborokban nem előállítható, és élményszinten sem pótolható, azt a pici megmagyarázhatatlan pluszt, amitől sosem lehetsz biztos benne, hogy bár szakmailag mindent megtettél, legjobb tudásod szerint, mégis milyen lesz az a bor. Nem tudod, az év elején, és nem tudod szüret után sem, de még év közben sem, aztán a palackozás után is elbizonytalanodsz. majd lesz valamilyen, de meddig? Tényleg csak rajtad múlik, meg a szaktudásodon?

szerencsételenbuta 2005.12.19. 13:45:31

Bedőltem...mint sokan mások. Alkonyi munkájának köszönhetően terelődtem a borászat felé..mint sokan mások...Csinálni valamit szívből, szenvedéllyel...nyálas dolog manapság, őrültség....biztonsági őrként, informatikusként, hétvégente kapálni, metszeni...földet venni a legújabb mobil helyett...őrültség, de kellenek az őrültek, nagy szükség van rájuk.

még egy szerencsétlenbuta 2005.12.19. 13:54:50

Tündérek kellenek ahhoz, hogy egy borvidéken a borászok ne azon legyenek, hogy mindenki hitelekből saját palackozót építsen, vagy fúrja a másikat, hanem csináljanak egy-két mozgó palackozó kamiont mint a szomszédoknál, hogy virágozzon száz virág....és ne a minél puccosabb panzióikkal foglalkozzanak, mert az egyszerű néha sokkal szebb....és tündérek kellenek ahhoz, hogy egy borvidéken belül a borászok összefogjanak, közösen lépjenek fel..alkotó közösségek kellenek, nem lepontozásokon megsértődő "profik" , objektív szakírók, akik nem törődnek a sértődésekkel, a hatalmas borász egók törékenységével stb. stb. .....tündérek kellenek, hogy a kivágási pénz se tántorítsa el a szőlők művelőit megtartásuktól ....tündérek kellenek, hogy aki művelni akarja hozzájutthasson a területhez, ne egy hektár legyen a földvásárlási hitel határa ott ahol harmad hektárosak a helyrajzi számos területek.....tündérek kellenek oda, ahol már senki nem hisz a másik őszinteségében....sok-sok tündér kell ide és sok-sok őrült ember!

Drosophila 2005.12.19. 16:31:45

A borokról kell írni és beszélni, de ezek nem helyettesítika a személyes tapasztalást. Nem kell elkeseredni, ha a személyes észlelet nem egyezik a leírással. meg kell találni azt a véleményt - leginkább a sajátot - ami mérvadó. Rohály dr-nak megköszönöm, hogy évek óta közzé teszi véleményét és véleményalkotásra bírja a "szakmai közvéleményt". Helyén kezelve a kalauza igen is lehet útmutató. Akinek nem elég jó, írjon jobbat. Viszont csak addíg maradjunk a járókában amig nem tudunk biztosan járni. És ha kinőttük sem az "Óvóbácsikat" sem a még ott totyogókat ne cikizzük. Nem elegáns. Tündérekről meg annyit, hogy semmit sem ér ha nem szakember. Az ábrándozás a borivó állapota és nem a borászé.

hegyaljai 2005.12.19. 20:17:18

Ahhoz képest, hogy Alkonyi neve nincs leírva a blog szerzőinek témaindítójában, túl sokat foglalkoztok vele. Alkonyi nem görbe tükröt tart a magyar borászat elé, hanem nagyító tükröt, amelyben látszik az arcon a szépségszemölcs, de nem látszik az orrron a pattanás, és, hogy a szőkeség festett. Ha már biztos leszek benne, hogy se pattanás, se festett haj, akkor majd jöhetnek az angyalok. Addig minden korlátozottság ellenére a Mészáros-Rohály páros. Es uraim ebben a sorrendben. :-)

pasaréti 2005.12.19. 22:12:51

Köszönjük a Borkalauz recenzióját, a kifogások teljesen jogosak. Egy kis hiba van azért az írásban: a napokban ugyanis 2006-os évszámmal jelent meg 12. évfolyamot jegyző periodikánk. A méltatás viszont a 2005-ösről szól... Reméljük az új honlapunk órákon belül olvasható lesz.

csak egy szakma? 2005.12.20. 12:41:27

"Tündérekről meg annyit, hogy semmit sem ér ha nem szakember" A szakember meg nem ér semmit, ha nincs jóban a tündérekkel ;) Ez nem építészet, vagy IT. A borászat nem csak szaktudásról szól, ráadásul a szaktudás a borászatban nem eléggé körülhatárolható. A Rohály-Mészáros páros korrekt, de nem fedeznek fel újakat igazán, és a konfliktusokat is kerülik...Szepsyt is Alkonyi fedezte fel, és támogatta legelsőnek, és ha beszélgetsz vele kedves Dorshophila rájössz, hogy több ez mint szakma...

borember 2005.12.20. 13:43:37

A Boremberek c. könyv 1 fantasztikus olvasmány. Egyik szerzője Albert Gazda, aki itten nem teljesen ismeretlen, a másik Kovács András István. Tavaly kaptam meg karácsonyra a könyvet, azóta rendszeresen olvasgatom. Erősen ajánlott szakirodalom, szerintem.

pince 2005.12.20. 18:02:33

Szepsy Istvánt nem Alkonyi fedezte fel, bár kétség kívül sokat tett és tesz Hegyaljáért és a tokaji termelőkért. Amiért mindannyian csak hálásak lehetünk.

Auróra 2005.12.21. 08:31:15

Tündérkéim! Kóstoljátok meg a mádi r.k. pleb. borát! Ez majd segít eldöntenetek, hogy a hit segít-e a jó bor készítésében. (Aztán öblítsétek le egy jó technológiai Nyakassal :-)))))

papugaja 2005.12.21. 10:38:06

Dlusztus Imre - Kaiser Ottó: Borpincék Szerintem színvonalas, szép könyv borról, pincékről, tájakról, emberekről. Jézuska, hozzál nekem ilyent Karácsonyra!

papugaja 2005.12.21. 10:38:51

Dlusztus Imre - Kaiser Ottó: Borpincék

2005.12.21. 10:57:51

Hit, tudomány és nagy bor kapcsolata nem ilyen egyszerű, mint ahogyan azt az előbbi hszekben sokan gondolják. Inkább hagyjátok a témát, legyen békesség a szívetekben!

2005.12.21. 13:06:21

Szeritnem ez nem az a téma, amit hagyni kell, mert attól hogy beszélünk róla még a békesség megmarad a szívünkben. Nem értem,miért a hitre élezik ki a dolgot. Szívell lélekkel és a természettel összhangban mindig komolyabb dolgokat alkothat az ember,mint csupasz szaktudással!

2005.12.21. 13:07:13

Én sem cserélnék el egy technológiai nyakast egy Füleky-re!

2005.12.21. 13:07:39

Mármint az utóbbit nem adnám az előbbiért :)!

Auróra 2005.12.21. 13:43:45

Nem is Fülekyt mondtam. A nyakast meg majd megkapod, ha félremagyarázod a szavaim! A tündérkések éleznek a hitre, Tőlük kérdezd az okát! Veled teljes mértékben egyetértek. (Bár szokásos, hogy így a fenyőünnep táján a szokásosnál is agresszívabbá válnak a magukat kereszténynek vallók.) Szálem aleikum!

2005.12.21. 17:44:43

Boccs, de a tündérkés is én voltam, és a tündérkéknek nem muszáj, hogy köze legyen a valláshoz, sokkal inkább a föld szeretetéhez, és egyébb borászkodással kapcsolatos nehezen körülírható dolgokhoz!
süti beállítások módosítása