Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Ha akarom, lecsó

2006.01.11. 06:00 - BOB

Egy bordíler ismerősöm említette pár hete, hogy borkereskedésében az egyik leggyakrabban felmerülő vásárlói igény a "villányi cabernet sauvignon 2000 Ft alatt" szavakkal írható le a legpontosabban.

Ennél ugyebár még a híres Gere 2001-es is többe szokott kerülni, nem beszélve egy-két villányi nagyágyú hasonló borának kozmoszba szökkent árairól. Ezért ha az egykori borkombinát kései - és a finánctőke által sújtott - utódjának palackjait nem számítjuk, igen nehéz dolga van annak, aki hazánkban ma eleget szeretne tenni eme követelménynek. Főként olyan borokat talál ugyanis e szegmensben, melyek Villány napfénytől szikrázó tájait utoljára szőlőfürt-korukban látták.

Egyik ilyen versenyző az inkább fehérborairól ismert Hilltop cabernet sauvignonja 1997-ből, melyet a Fotexnettől a hipermarketekig számos helyen megkap az ilyetén élvezetekre vágyó borissza. Rapszodikus bor ez: néhol eltűnik, aztán előkerülnek valahonnan kisebb-nagyobb szortimentek és megint polcokon van, majd újfent átadja helyét a többi villányi ágyúnak. Félévente megtalálják az évjárat utolsó palackjait - mondaná a rosszindulatú kisördög a vállam felett. Most éppen mindenfelé kapható megint, lecsaptam hát rá, mind kezdő vadász a gumikacsára. Ideális hipermarketbor ugyanis: villányi is, cabernet is, és az ára is rendben van, azaz 2000 forint alatt.

Figyelembe véve a bor korát és a tényt, hogy hipermarketben árulják, minden okom megvan azt feltételezni, hogy teljesen szét lesz esve. Hiszen ki tudja, hány hónapot vagy évet töltött a neoncsövektől villódzó alumíniumpolcokon állítva? Ennek fényében a kidugózás némi meglepetéssel szolgál, hiszen a dugó alja teljesen át van itatva borral, vagyis valószínűleg fektetve volt sokáig, és csak az utóbbi napokban/hetekben került ki a hiperpolcra. A hipermarketek bortárolási szokásait figyelembe véve ez a hosszú tárolás valószínűleg nem a Cora hátsó raktárában történt, tehát némi bizakodásra adhat okot, hogy talán nem egy bentragadt készletről van szó, hanem valóban hosszú palackos érleléssel kedveskedett a termelő a bor fogyasztójának.

Nos, ha így is történt, ezen a boron nem segít. Már dekantáláskor feltűnik, hogy a színe még a meggyvörös színt is alig csak kóstolgatja, szó nincs itten a komolyabb cabernet-k sötét, fekete magvú színéről. A pohárban forgatva is fürge, semmi lomhaság, nehézség, korona is csak mutatóba. Vékonyka lesz ez - súgja a vadászösztön.

Aztán beleszippantok. Orromat zöldpaprika átható illata tölti be. Hoppá, ebből lecsó lesz - vidámkodok, de paradicsom helyett meggy, feketeribizli és édesgyökér halvány illata kíséri a paprikát, így hamar helyrezökkenek, hogy itt tulajdonképpen egy borról volna szó, mégha meglehetősen erőtlen és zöld illattal is. Megkóstolva folytatódik a paprika, de mellé sem sav, sem tannin, gyakorlatilag semmi nem érkezik, talán mégiscsak jobb lenne ugyanez lecsóban. Aztán hirtelen David Merlinit megszégyenítő gyorsasággal a maradék ízek is eltűnnek, én pedig buta arcot vágva várok a lecsengésre. Mert az - mint olyan - nincs, illetve ami van, az oly rövid, mint Anettka ünneplő bőrszoknyája.

Szó mi szó: ebből a borból kiesett vagy tán kiöregedett a test, és ami maradt: egy jellegtelen, üres, semmitmondó, paprikaillatú és ízű valami. A villányi cabernet paródiája, még jó hogy nincs szénné barrikolva. Gyenge 2 pont, talán annyi sem: messziről történő elkerülését javaslom.

Címkék: borok a hiperből

47 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr7912927

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

get 2006.01.11. 06:48:29

Bob: Volt annak a szerencsétlen bornak amúgy is elég baja, erre fel még dekantáltad is? :-)))

mustvagysoha 2006.01.11. 07:30:26

Villányi Szársomlyó Kft., volt mgtsz, Batthyány-pince borai (2000 CS is!) alig 2000 Ft felett kaphatók. Én Szigetvár főterén találtam egy üzletecskéjükre, de a Délvidéken itt-ott fellelhető. Csak ajánlani tudom mindenkinek, van egy-két cuveéjük is, ami meglepően jó. Árulnak 1992-1993-as tételeket is (CF, KF, Z) mindhármat kóstoltam. (A 93 nagy év volt, a borok ehhez mérten tartják magukat. Ezt is ajánlom mindenkinek élmény gyanánt!)

Le a hipermarketekkel ! 2006.01.11. 08:28:14

Miért nem szokunk le már végre arról, hogy hipermarketben bort vásároljunk ?! Annyi borszaküzlet van már végre, hálistennek - vidéken is egyre több -, hogy nem szorulunk rá a hónapokon át állítva porosodó borospalackok közötti vásárlásra.

Steff 2006.01.11. 08:39:56

„...én pedig buta arcot vágva várok a lecsengésre.” Nagyon jó! Látom magam előtt! :D

Krisztina 2006.01.11. 09:44:18

Nekem két okom van a hipermarketben való vásárlásra: csak az van nyitva, amikor ráérek, de a másik érvem nyomósabb: az általam elérhető távolságban található borszaküzletekben ugyanúgy állítva tárolják a bort, csak kétszer annyiért adják. Ráadásul a forgalmuk is kisebb, tehát régebben került ki a borász pincéjéből, mint a hipermarketes. Mellesleg, köztünk legyen szólva, nagyon fontos a jó tárolás, de igazán remek bor 2 hónap alatt nem buggyan meg attól, ha nem a legideálisabbak a körülmények.

tárolás 2006.01.11. 10:06:19

Krisztina ! Bort NEM lehet állítva tárolni.

ungarisse robertparker 2006.01.11. 10:07:58

par napig azert lehet. meg ez a bor valsz nem a tarolastol esett szet, hanem amugy is. eretlen anyag, 8 ev, mi kell meg?

neee! 2006.01.11. 11:13:58

Volt abban karalábé és egy teljes zöldséges bolt kínálata. Ennyire zöld és éretlen bort még életemben nem kóstoltam. Tavaly kellett mintaként megkóstolnom és ma tananyagként megkóstoltatnám minden borász növendékkel, hogy ez a sorsa a honi cabernet sauvignonnak ha nem korlátozzák a termést.

talbot 2006.01.11. 12:41:23

Drága Krisztina szerintem menj el pár igazán komoly borkereskedésbe és nézd meg ott hogy tárolják a borokat plusz egy példa csak neked édes Match Bock Merlot 2003 3490ft több pesti és budai borkerben pedig 3000 körül van .. de sokat leírhatok csak a többieket nem akarom untatni . de kaphatsz kiváló 2003-2004 rosekat is a hiperben ha azt szereted féláron.

manci 2006.01.11. 12:50:22

Én már vettem szépeket hiperből pl Szeremley borokat, vagy Jekl-t. Hazavíve őket pedig gyorsan mennek is lefeküdni.

Steff 2006.01.11. 13:17:01

Talbot, a Bock Merlot 2003 jó?

talbot 2006.01.11. 13:46:21

steff nek izlések és pofonok majd tavasszal újrakóstolom addig olyan mint a 03as gere cab sauv barr ( nekem 4-5 pont között ). lesz egy hatalmas nagy merlot-ja a Bocknak 03 az is fantázianévvel,büntetőárral és sok sok vitával de legalább lesz miről csámcsogni.

Krisztina 2006.01.11. 14:18:15

Kedves Talbot! Félreértettél, nem az a lényeg, hogy fél áron legyen. És ne légy velem undok :) Azt nem szeretem, ha ugyanazt kapom, kétszer annyiért. ÉN tudom, hogy nem állítva KELLENE. Néhány borkereskedő nem tudja, vagy nem érdekli. A rosekat nem szeretem, de lehet, hogy csak nem ittam még igazán jót. Ha ajánlanál :)

malbex 2006.01.11. 14:55:00

A reduktív fehérek szintetikus dugóval simán bírják a hipermarketokat (pl. Nyakas borok).

blogot újra! 2006.01.11. 14:57:29

Reduktív bor nincs!

kispé 2006.01.11. 15:14:27

ez a nézet valahonnan ismerős...egetverő hülyeség, szőrszálhasogtás...akkor legyen "levegőtől elzárt körülmények között született bor" vagy mia...!?

gardonyim 2006.01.11. 16:07:06

"Reduktív bor nincs!" Na most, ha az oxigéntől elzárjuk, de viszont teszünk bele egy kis ként, akkor az ... mi is? (Ja persze, a bor nem reduktív, csak körülmények!)

Félédes Zweigelt 2006.01.11. 16:11:54

Na ja, a reduktív fehérek. Azok aztán hosszú hetekig, sőt, hónapokig is bírják. De pl. a 2000-es Nyakas Irsai, amit a teszkóban vettem akciósan, az már eléggé oda volt. A vendégeknek szerencsére ízlett, mert ők nem ennyire kifinomultak. Krisztinának tök igaza van a borboltokkal kapcsolatban, de a hiperek mindent megtesznek, hogy mindenkit, aki 349 forint feletti borokat (is) iszik, a borboltokhoz kényszerítsenek. Pl. a budaörsi tescóban tegnap nem találtam összesen 4 féle 2000 forint feletti vörösbort. Persze ajándékba lett volna, nem nekem. Ja, és Hilltop Villány CS-t nemrég még a malévgépeken is itattak ám.

Reduktív bor 2006.01.11. 16:13:57

A poroltó helyesen porral oltó, mert ki hallott már olyan hülyeséget, hogy a port oltani.

Reduktív bor 2006.01.11. 16:15:13

és olyan van, hogy reduktív lúgkő?

talbot 2006.01.11. 17:25:31

Krisztina egy borkedvelő hölgyel undok :) soha én örülök hogy bort iszol de sajnálom hogy így látod szerintem nagyon sok profi és félprofi borkereskedés van és a FÜGGETLEN kereskedők egyre jobb tételekkel tudnak szolgálni mivel nincsenek iszonyatosan nagy beragadt készleteik amiket papíron felvállaltak. Még régen dolgoztam az m1-m7 aranyjháromszögben diákként és ha érdekel egy jó bor mellett szívesen elmesélem hogy is megy ez ( ha többet tudsz inni mint én akkor nem jöhetsz :)) ) Továbbra is az álláspontom BORT a borkereskedésben, sajtot a sajtosnál , halat a halasnál de tudom hogy ez nem ilyen egyszerű épp ezért nehogy vki féreértse Jóemberek

talbot 2006.01.11. 19:03:03

feledeszweigeltnek a malaysianairlines ami a vilag egyik legjobb légitársasága nagyon szutyok franciával próbálta feledtetni a bécs-kuala lumpur repülő utat maradt helyette a tiger beer és a feket johnny . Szerintem hogy miért a hilpop van a levegőben csak elég ha lenézel a földre és láthatod a tendereztetéseknél nem a legjobbak kapják a húst hanem akik sokat forgatták Móricztól a ROKONOKAT. ( nehogy vki politikai ügyet csináljon nekem ebből a hozzászólásból :(

Sörmedve 2006.01.11. 21:02:42

Aranyos a bevezetésben leírt igény-megfogalmazás.... nekem ez mondjuk autós nyelvre lefordítva kb. úgy hangzik, hogy "kérek egy takarékos ötszemélyes német autót, négymillióért". És minden más mindegy. Mertha német, tetszik a szomszédnak, mertha ötszemélyes, tetszik az asszonynak meg az anyósnak, mert ha takarékos, tetszik nekem, és max négymillióm van rá. Egyszóval kevés pénzből maximális rongyrázás elsősorban mások felé, csak hogy elmondhassa a tisztelt vásárló: VILLÁNYI és CABERNET SAUVIGNON és hogy BORKERESKEDÉSBEN vettem...... Bob, tiszteletben tartva az írásod borivóknak szóló mivoltát, sajnos nem értek egyet veled: mivel a fentebb vázolt embertípus is vásárol az ilyen üzletekben jócskán, ne mondjuk, hogy MINDENKI kerülje el ezt a bort. Ez a bor ugyanis NEKIK készült !

lacibor 2006.01.11. 22:52:24

Ha ez a bor tényleg ilyen akkor ez csak provokáció és nem érdemli meg, a ráfordított internet-időt. Azonban a parafa-műanyag, reduktív-oxidatív, fektetve-állítva, hiperbe-borszaküzletbe stb mind-mind olyan kérdés amit érdemes taglalni. A tanulság talán az, hogy minden "menő" beleszaladhat egy ilyen bakiba, és ez arra ösztönzi, hogy jobb kapcsolattartással elkerülje, vagy még időben kivonja az elfekvő készleteket.

Művelődő 2006.01.12. 07:30:49

Félédes Zweigelt!Csak azért írok,hogy próbáljam a reduktívak közül kedvenceim közé tartozó Nyakas borokat kicsit megvédeni,mivel még nem kellett csalódnom,pedig 1999-es,2000-es ("virágos") chardonnayt is fogyasztottam már tőle egy hiper polcáról és semmi baja,sőt,meglepően jó állapotban volt -van most is!

Krisztina 2006.01.12. 09:14:49

Kedves Talbot, örömmel, és egészen biztos, hogy nem tudok többet inni :)

Félédes Zweigelt 2006.01.12. 09:57:21

Művelődő! Természetesen a Nyakassal nincs semmi baj, sőt. Csak arra utaltam, hogy többször hallottam állítólag hozzáértőktől, hogy a reduktív borok illatosabbak, gyümisebbek, könnyebbek, de nem arra valók, hogy évekig tároljuk. Egyébként nekem jobban tetszettek a virágos cimkék annó, mint most a pacisak (még akkor is ha azok objektíve jobbak (letisztultabbak, jobban azonosítanak, stb.)). Ezért is szaladtam bele, de lacibor is megmondtak, hogy a menők is beleszaladnak néha.

Nfreeman 2006.01.12. 14:20:01

Sörmedve! Részben igazad van, és az ilyen vásárlók meg is érdemlik azokat a villányi cabernet-ket, amik ennyiért kaphatóak(persze az sem igaz, hogy kétezer alatt nincs jó villányi cab. - bárcsak több olyan bor lenne, mint a 2003-as Vylyan red...) Szóval elég sokan úgy gondolják, hogy nem engedhetik meg maguknak a drága borokat - és mint minden, ez is csak viszonyítás kérdése, mert én inkább veszek egy palack bort kétezerért, mint 4-et 500-ért. De néha ez az ember is vesz valami ünnepre drágább bort (ami 90% ban a koronás tokaji sajnos), és akkor lehet, hogy azt gondolja,. hogy "na kétezerből ide nekem a legjobb vöröset!" Aztán megkóstolja a villányi cabernet-t (ami ennyi pénzért nem fog neki maradandó élményt okozni, jó értelemben legalábbis), és a következő héten megint megveszi az 500 forintos borokat, mert "azok is vannak ilyen jók"

2006.01.12. 14:28:21

villany - zsakucca, mindenki tuggya, egri bort ide

Hep 2006.01.12. 16:39:49

Javítás: ...fojtogatta...

Nfreeman 2006.01.12. 18:39:35

Az a helyzet, hogy a 2000 alatti kategóriában az egri vörösek lenyomják a villányiakat. Nálam a favorit a 2000-es Demeter törökverő, ami asszem 1500 ft alatt van. Amúgy meg a hiperek sz@rok, de még Pesten elfogadhatóbb a helyzet, addig az egri tecsóban pl. 2700 forintért kaphatsz 1998-as Légli Chardonnayt, ami 100%, hogy halott:((((

Sörmedve 2006.01.12. 18:42:17

Nfreeman: a gond pontosan az, hogy az adott vásárló téjékozódás nélkül akar egyszerre valami, amirél nem is igazán tudja hogy jó-e, illetve AZ kell-e neki, mert nem veszi a fáradságot hogy utánanézzen vagy nem érdekli. Hiszen böven van 2000 alatt jó bor (csak nem biztos hogy villányi), böven akad 2000 alatt villányi vörösbor (de nem biztos hogy éppen CabSauv), böven van jó CabSauv kis hazánkban (csak nem biztos hogy ennyiért és villányi) - de mi a jó fenének is akarná a borivó ember minden paramétert mindenáron összeeröszakolni ??? Majdnem reménytelen próbálkozás (érdekes módon én pont Teleki CabSauv-ot nem ittam még eddig, lehet hogy jó, nem tudom.....) egyrészröl, másrészröl pedig ha valaki igazi borivó, akkor tudja mit akar, és eszerint választ. Én például elmennék például Bogácsra a borász barátomhoz és messze 1000 Ft alatt venném a 2000-es, általa példásan tárolt és rendszeresen kezelt nagyszerü CabSauv literjét. Vagy ha borszaküzlet, akkor egy Heimann Merlot vagy egy szép Portugieser (vagy annyi más csodaszép hazai vörös), szintén kétezer alatt.

Sörmedve 2006.01.12. 18:48:22

Nfreeman: hidd el, valaki tutira megveszi azt a '98-as Légli Chardonnay-t is, mert Légli és mert drága és mert húha, azt a mindenit, milyen szép üvege van..... Ugyanaz az embertípus veszi meg, aki mindenáron a kétezer alatti villányiakra hajt (mindegy hogy halott, ez a szempont valószinü érdektelen neki). És egyébként egyetértek veled: szerintem is sokkal, de sokkal több szép vöröset találni Eger környékéröl a 2000 alatti kategóriában, mint a villányi borvidékröl. De persze ízlés dolga, ki mit szeret.

Meatrix - nem elírás 2006.01.12. 19:45:17

A lehető legkevesebb élelmiszert szabad csak megvásárolni a hipermarketekben. Bort, húst, tejet, kecskesajtot - a nagyüzemektől független kistermelőktől ! (Kötelező olvasmány mindenkinek: www.themeatrix.com/hungarian)

D.A. 2006.01.12. 20:02:23

Malatinszky 2001es cabernet sauvignonját kóstolta már valaki? Igazi parasztvakítás! A "borász" aki csak "nagy minőséghez" adja a nevét.... Bruhaha! Egy felkapaszkodott nímand, aki "kékvérűnek" képzeli magát, másokat meg totál hülyének néz! Éljen Gere Attila!

ungarisse robertparker 2006.01.12. 22:55:02

D.A. majd kostold meg a Gere oportojat, aztan istenitsd :))

kis hülye 2006.01.13. 08:33:50

mér mi a baj a gere oportójával?

nagy hüje 2006.01.14. 11:16:17

az hogy az Alföldön nem nagyon terem szép oportó

lacibor 2006.01.14. 21:12:44

budai zöld: a "spanyolok már a spejzban vannak" De még mennyire! Egy flexitank(240hl) 13,0 V/V%-os ragyogó színű, igen tisztességes illatú, ízű, harmonikus vörösbor 39 eurocent/l Valenciából leszállítva Dakar-Port. Csak valamilyen palackba kell tenni, eladni és bezsebelni a 23-30%-os profitot. Egy rossz mozdulat és mi is ihatunk ilyet ha nem vigyázunk.

tf1 2006.01.15. 09:04:13

az Alföldön TEREM szép oportó nagy hüje | 2006.01.14. 11:16 :-))

Kabarsunyó 2006.01.19. 14:24:23

én csak annyit mondanék, ne vegyünk már egy átlagos árú fehér és vörös bort tárolhatóság szempontjából egy kalap alá!

2006.01.29. 18:03:00

Félédes Zweigelt, a Nyakas 2000-es Irsaija nem azért volt rossz, mert reduktív, hanem azért, mert az Irsai olyan fajta, aminmek a bora hamar vénül (öregszik). 1-2 évnél tovább nemigen érdemes tárolni, mert utána csak egyre rosszabb lesz. Íme: http://www.hnt.hu/aboutus/wines.php?p=irsai De becpoyzva a lényeg: "Származása: Magyarország Tőkéje: középerős, hosszú, elfekvő vesszőket nevel Fürtje: középnagy, vállas, laza Bora: intenzíven muskotályos, lágy, gyorsan vénülő Elterjedése: Pannonhalma-Sokoróaljai, Dél-Balatoni, Mátraaljai, Ászár-Neszmélyi borvidék"

Flacika 2006.01.29. 18:11:04

Bocs, Flacika voltam az előbb is... Nfreeman, a Villány kontra Eger témával kapcsolatban azért kicsit vitatkoznék veled. Nekem is vannak egri kedvenceim, pl. Pók Tamás (a monarchiás 2002-es Egri Cuvée-je 1339 Ft-ért úgy lenyomta a 2002-es Törökverőt, hogy csak na!), de a villányiak között is lehet találni hasonlót! Nagy kedvencem a Bock Ermitage, ezt a Rotschildban 1887 Ft-ért lehet kapni. De pl. a Chateau Teleki Alex Cuvée is nagyon jó, most éppen 1200-1700 között lehet találni, lelőhelytől függően. Vagy Günzer Tamás egyik cuvée-je (asszem a Bortársaságos) 1000-1300 Ft, de pl. a Gere Tamás Mirtill Cuvée is nagyon jó és csak 999 Ft az Auchanban (Gerééknél azt mondták, csak nekik gyártják).

2006.01.29. 18:14:29

talbot-nak: a Match rossz példa, mert például a bor náluk kifejezetten drága!

Flacika 2006.01.29. 18:18:23

Na, megen' lemaradt a nickem! Bocs még1x... budai zöld: veledis vitatkoznék, hogy a 800-1000 Ft-os vörösek 95%-a ihatatlan lenne. Példák: Mátra Hill (Nagyréde) CS, barrique CF, Szt Gaál CF barrique (Kultúra&Tradíció sorozat!), ugyancsak K&T sorozat Günzer Cuvée, hogy csak néhányat említsek.
süti beállítások módosítása