Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Sárfehér-rajongóknak

2006.02.28. 02:44 - Húzós Tannin

egy érdekes törvényi hely: 11/2006. (II. 3.) FVM rendelet az Izsáki Arany Sárfehér védett eredetű borról . Itt meg találtunk egy dadaista webdizájniskolán edzett lapot, amely komplett boros kisszótárat vonultat föl. Sok ilyen szótárat láttunk már, de még egy olyat sem, amelyből megtudhatnánk milyen a batazár, a matuzsálem és a jeroboám palack.

Címkék: híradó

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr8712884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

malbex 2006.02.28. 09:36:53

A palackokrol itt is szo van: http://grenache.ngo.hu/051103borospalackok.html

Sárfehér 2006.02.28. 09:48:34

Kedves Tannin, a sárfehérnek és az izsáki sárfehérnek az égvilágon semmi köze egymáshoz. Ez két külön fajta. (http://www.boraszat.hu/kodex-egykori.html) A sárfehér vagy sárfejér szinonímája a bátai, és az uva argyraea. Már amit én tudok. Kóstoljátok meg a Fehérvári pince Somlai Sárfehérét, és persze az összes többi borukat is egyszer. Lehet, hogy nem annyira csúcsminőségőek, de nagyon finomak, és viszonylag jó az áruk is.

Ronci bilé 2006.02.28. 11:00:37

Meg tudjátok mondani, hol lehet hozzájutni Fehérváriékhoz ? (nem Veszprémre gondoltam, inkább Bp.). Egyébként ha már a régi magyar fajtákról egyre több szó esik, aki Tokajban jár és engedi a másnapi kábulat, érdemes benéznie a múzeumba, mert a felső szinten jól össze van gyűjtve levélformástul, leírásostul a legtöbb fajta.

Sárfehér 2006.02.28. 11:10:06

Diamant Borház, Bp. VI. Jókai utca 18. (http://www.diamantborhaz.hu/) A Ronci bilé a sárfehér szlovák, szlovén, vagy horvát megfelelője? Üdv, testvér. Tudsz valamit ottani sárfehérekről?

lacibor 2006.02.28. 11:12:44

Szerintem ezt HT is tudja. Nem kevert. Izsáki Arany Sárfehér védett eredetű borhoz csak Arany sárfehér(így) szőlőt szabad használni.

Sárfehér 2006.02.28. 11:24:28

Jut eszembe, a Corában szokott lenni Fehérvár (Szent Márton) 01-es Tramini és Chardonnay. Ha van még. Mindkettőt kostoltam, az évjárat ellenére pompásak. Érdemes megnézni: http://somloi-szt-marton.hu/

Sárfehér 2006.02.28. 11:26:07

Bocsánat, lemaradt az i.

Ronci bilé 2006.02.28. 17:27:27

Nem. nem én egy chardonnay vagyok incogbitoban, de köszi az infokat, rárepülök. Az a tippem még, hogy a sárfehérre nem nagyon tudnánk idegen nevet mondani, mert ez egy szép kis ősmagyar fajta. Max kereshetnénk valami hasonló fajtát. Éljenek tehát a savak!

Sárfehér 2006.02.28. 17:56:04

Igen, erre közben én is rájöttem, csak megörültem, hogy hátha pl. Horvátországban még művelik valahol ezt a fajtát. Azt még nem mondtad meg, hogy milyen nyelven.

sárfehérérdeklődő 2006.02.28. 22:53:43

Kedves Borkedvelők! Megtudná mondani valaki, hogy ki készít/termel ma említésre méltó bort sárfehér fajtából? Tényleg nagyon érdekelne, mert annyit írtok róla, hogy már nem bírok magammal: ide a bort a poharamba, kerüljön, amibe kerül!!!!

kaphatsz 2006.02.28. 23:15:16

sárfehérérdeklődő: hiányosságaid jócskán akadnak, de nem baj! A sárfehér egy ősi magyar szőlőfajta, ami a "Magyar Bor" egyik feltámasztója lehet! Aromája felülmúlja a traminiét, teste jóval gazdagabb a chardonnay, vagy a furmint testénél, élettartama akár a harminc évet is elérheti! Magyar ember nem élhet úgy, hogy életében lagalább egyszer ne kóstolt volna sárfehért!!!!!!! Konkrét példákat most nem tudok említeni, de amit írtam az így igaz! Ezzel a fajtával fogjuk elérni a világhírnevet, meglátod egyszer! Azt is halottam, hogy tonikkal a legjobb, de vannak, akik az almdudlerre, vagy a pepsire esküsznek keverési partnerként! Lehet... Én vodkával is kipróbálnám, de meglehet, hogy az túl durva lenne. Barátom jégerrel keverve kóstolta valahol az aranyháromszögben, azóta nem láttuk! Tegnapi hír, hogy az "X-akták" stábja már érdeklődik a "madzsar szarfeher" téma iránt. Küszöbön a világhír!

lacibor 2006.02.28. 23:50:36

"-Orvos látott már?" (Hofi)

Sárfehér 2006.03.01. 09:13:06

sárfehérérdeklődő: Kicsit kódóltan, de ott van az információ a hozzászólásokban, hogy a Fehérvári pince csinál Somlón Sárfehért. Elérhetést lásd ott. zolitól tudom egy másik téma kapcsán, hogy a Pannonhalmi Apátsági borok sorozatból is nemsokára várható a sárfehér. Ne hagyd ki, és egészségedre. kaphatszot láttam már orvos. Az orvost azóta is kezelik.

Sárfehér 2006.03.01. 10:51:00

Nem is kódoltan, egyenesen. Megnáztem mégegyszer.

Maribor 2006.03.01. 15:11:17

Sárfehérérseklődőnek: Szabadszállás, Dunavölgye Borászati Kft nagyon szép aranysárfehér boruk van, ha jól tudom ebben az évben hozták először piacra. Egyébként a fajtával kapcsolatban és más régi fajtákkal is sok információ található dr. Hajdú Edit Régi magyar szőlőfajták cimű könyvében. Egyébként a sárfehér mint pezsgőalapbor kiválóan szerepel, a Walton pezsgők jó része is ebből készült/készül.

DrWalton 2006.03.01. 18:12:09

Szóvalt innen volt/van a Walton pezsgők utánozhatatlan aromája és eleganciája!

Sárfehér 2006.03.01. 19:25:23

Ide másolom zoli hozzászólását, mert itt releváns. Megint hangsúlyozom, hogy az Arany sárfehérnek és a Sárfehérnek semmi köze egymáshoz. A pezsgő az Arany sárfehérből készül. A sima Sárfehér a jó. zoli ezt írta: "Miután a "sárfehéres" cikkhez nem lehet hozzászólni, innen üzenem a cikk szerzőjének, hogy az arany sárfehért csak nem régóta hívják így(korábban izsáki, izsáki sf), kedvezőbb ugyan ez az elnevezés e fajtára nézve, annál kedvezőtlenebb a "valódi" sárfehérre nézve(a két fajta még csak rokoni kapcsolatban sincs egymással), ami egy korábban leginkább Észak-Dunántúlon elterjedt nővirágú fajta, többnyire emiatt is esett ki a termesztésből, de egyre többen próbálkoznak az újraélesztésével, miután kellemes, határozott fajtajelleget mutat... Tehát csak arany sárfehér összetételben egyértelmű, miről beszélünk..."

tf1 2006.03.01. 19:38:55

Inkább dilettáns.

Sárfehér 2006.03.01. 20:10:13

tf1, ha kifejtenéd...

kaphatsz 2006.03.01. 20:38:12

lacibor: orvos látott már, de azóta őt nem látták! Sárfehért kóstoltattam vele ugyanis. Néhány perccel azután, hogy benyelte a bort, röhögő görcse támadt, majd arca eltorzult és elkezdett üvölteni, hogy "vizet, vizet"! A kútnál láttuk utoljára, de aztán semmi... Néhány napja kellemetlen íze van a kút vizének, vajon ez mitől lehet?

Sárfehér 2006.03.01. 22:21:04

Kedves kaphatsz, mint bizonyára tudod, régen három nagy szőlőfajtát termesztettek kis hazánkban, a Sárfeketét, a Sárfehéret, és a Sárdunait. Ez utóbbit újabban Chardonnay-ként emlegetik. Komolyra fordítva a szót, ha a Sárfehér talán nem is a legnagyobb bor, ha egyszer megkóstolnád a Somlai Sárfehért, nem írnál ilyeneket.

tf1 2006.03.02. 08:20:16

Sárfehér | 2006.03.01. 20:10 Na nézzük: az Arany sárfehért "1873-ban Szélesi József vincellér szelektálta egy Kadarka ültetvényben, ezért feltételezték, hogy a Fehér Kadarka változata. A szelektálástól kezdve Fejszés István volt nagy terjesztője a. Az Izsáki sárfehér nevet a fajta kezdettől fogva az Izsáki szőlőtermesztőktől kapta. Fehér bogyója és nagy fürtje miatt, nehéz, mint a sár találó névválasztás. A Somlói borvidéken termesztett Sárfehértől független, teljesen más fajta." A somlói sárfehérről nincs forrásom, de a fenti írásból egyértelműen kiderül hogy két teljesen külön fajtáról van szó a névhasonlóság ellenére, és gyanítom hogy 133 évvel ezelőtt, mikor az izsákiak elnevezték a szőlőjüket, ott aligha tudtak a somlóiról. Azon morfondírozni pedig hogy melyik a jó, az igazi, éppen olyan dilettáns dolog mint azt találgatni mint pl. a Cabrnet Franc vagy a Sauvignon az igazi? A Rajnai Rizling vagy az Olasz? A Piros Veltelini vagy a Zöld? És még folytathatnám, de puszta névhasonlóság miatt szembeállítani két fajtát butaság. És ki dönti el hogy melyik a jó? Hát persze hogy a fogyasztó. Azt pedig már a fogyasztók többsége is tudja hogy a Rajnai Rizling nem azonos az Olasszal. Az izsákiak pedig végre elindultak azon az úton(ami nagyon jó) hogy a fogyasztó úgy ismerje meg a borukat hogy igen, ez az IZSÁKI ARANY SÁRFEHÉR! Nem a somlói! Az egy másik. Inkább biztatni, támogatni kéne őket, hogy elérjék a célukat. Az alábbi hsz-ból pedig pont az ellenkezője jön le, az összehasonlítás, a belemagyarázás, ami bizony nagyon dilettáns.

tf1 2006.03.02. 08:20:53

Ja és a forrás: http://hosting.vitae.hu/aranysarfeher/modules.php?name=Arany_Sarfeher

Sárfehér 2006.03.02. 10:22:04

tf1, persze igazad van, és én is mindenkit tisztelek, aki szőlővel és borral foglalkozik, különösen, ha hagyományos fajtákról van szó. Az izsákiaknak is nagyon igazuk van, ha eredetvédetik a borukat, bár már Tokajban is működne a dolog. Meg kell jegyezzem, hogy a (nem izsáki) sárfehér valóban egy nagyon régi fajta, nem a Somló sajátja, az egész országban elterjedt volt, csak a Somlón maradt legtovább fent. Nekem egy 1821-es forrásom van, amely az egyik legfontosabb fajtaként említi az országban (érdekes, csak hegyaljainak nevezett fajtákat sorol föl, köztük ezt is). (N. Nagyváthy János: Magyar practicus termesztő, magyar practicus tenyésztő, reprint, Szegedi Nyomda, 1984) Szinonímaként említi a Bátai nevet, így arra gondolok, hogy a "sár" tag nem a sárra, hanem a Sárközre utalhat. (Báta a Sárköz szélén található, a szekszárdi borvidék része.) Mindenesetre 133 éve a Sárfehér közismert szőlő lehetett, és az Izsáki sárfehér valamilyen hasonlóság miatt kaphatta a nevét az előbbiről. Igen, egy kicsit szembeállítottuk őket, igazából csak azért, mert a címből és a hivatkozásból kiderül, hogy a cikkíró ezt a különbséget nem ismeri. Utána védtük a kedvencünket, akárcsak te. Ez azért nem bűn? Kístoljuk meg mindketten mindkettőt, és örüljünk a sokféle jó bornak. Üdv.

tf1 2006.03.02. 17:21:40

Nekem a BOR a kedvencem, nem a sárfehér! :):) Istenigazából a kiérződő negatív felhang az ami zavar. Itt van végre egy pozitív kezdeményezés ami végre jó a fogyasztónak és ennek örülni kéne, minek ebbe belekeverni azt ami nem oda való? Ez az előző Frittmann cikkre is igaz.

Sárfehér 2006.03.03. 21:09:21

tf1, mondom, hogy igazad van. Valójában Tanninra céloztunk többen, de aztán az Arany sárfehért találtuk el, pedig nem tehet róla. Tényleg sajnálom. Képzeld el, ha "Rizling-rajongóknak" lett volna a cím, és a link pedig Olaszrizlingről, vagy Rajnai rizlingről szólt volna. Az azért nagyobbat szólt volna. Nem mondom, a Sárfehér és az Arany sárfehér nem annyira ismert fajták, de aki az ország legolvasottabb borblogját írja, hát, annak legalábbis utána illene néznie...
süti beállítások módosítása