Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Természetes műanyag

2006.03.04. 07:44 - Albert gazda

Nem tudom eldönteni végérvényesen, mit szabad és mit nem. Mármint, megcsinálni a borral. Ezért előbb elvesztem a barrique hordók erdejében és az enzimek tengerében, majd romantikus gondolatokba bonyolódtam az ártatlanság vélelméről és arról, hogyan ülünk a képzeletbeli lovon. Vitatkozzanak, ha van kedvük, hadd tisztuljon a kép. Vagy zavarosodjon tovább. Vagy mit tudom én.

Morfondírozok mostanában. Sokat. Önéletrajzi elemekben bővelkedve elmesélem – noha ejtettem már erről szót, érintőlegesen –: az első találkozásom a tényleg jó borral Villány közreműködésével történt. Utána rögvest kétféle, egymástól cakkpakk különböző műfajba csaptam bele egyszerre. Előbb Szőke Mátyás citromfű illatú, üde chardonnay-i és Thummerer Vilmos virágos-gyümölcsös királyleánykái nyűgöztek le engemet, csakhamar pedig Bock József és Gere Attila tanninbomba cabernet-i zökkentettek ki a kerékvágásomból. Mindez a boldogult 90-es évek közepének végén történt. Nagyon szerettem ezeket.

Az ember azonban, így jómagam is, rengeteget változik. Leegyszerűsítve: előbb eluntam a cukorkaízű fehéreket, aztán a rusztikusra barrique-olt mindenszínűeket, végül a szupergömbölyű, überbársonyos, másfél évesen készre körzőzött-vonalzózott gyümölcs- és szeszbombákat is. Ezeket nem is olyan régen. Immár kevéssé kedvelem azokat a dolgokat, amelyeket anno jó régen nagyon is kedveltem. És az is lehet, hogy öt év múlva kevésbé fogok rajongani azokért a dolgokért, amelyekért ma igen. Habár az a lényeg, hogy ne így legyen. Ne csak így, pontosabban. Kicsit megértem, látom: van hely bőven, sok minden lehet jó. Egy filléres fehér, egy maszkulin veres, egy komplex nemes édes.

Főképpen azóta morfondírozok – sokat –, hogy észveszejtő vita bontakozott ki itten a Burgenlandban és Sopronban otthonos Pfneiszl pincészet munkássága kapcsán. Bennfentes borbuzi körökben most az a sikk, megfeddni mindenkit, aki – talán, mert bizonyíték semmire sincs – nemcsak a természet, hanem a technológia segítségét is igénybe veszi, hogy minél rizikómentesebben elkészíthető, minél jobb áron eladható és a fogyasztót frissiben könnyed élvezethez juttató italokat készítsen. Keresztül-kasul röpködnek az információk – a teljesség igénye nélkül – must- és borsűrítésről, vízelvételről, savpótlásról, alkohol-hozzáadásról, adalékokról, enzimekről, porított és folyékony tanninról. Kedvencem az a sztori, amely szerint – nem itthon, túl a tengeren – valahol ez volt vagy lett volna a chardonnay összetétele: 45 százalék chardonnay, 5 százalék víz, 50 százalék színtelenített cabernet sauvignon. Durva.

Semmibe se kerül elvenni abból, ami kilóg, hozzátenni ahhoz, ami hiányzik

De hol az az ember, aki visszakézből, egészen határozottan, tévedhetetlenül meg tudja mondani, melyik a műanyag és melyik a csúcskorrekt tétel? Gyanakszunk feszt, ám ez kevés. Közben szinte csak azt fogadjuk el hitelesnek, ami – az egyszerűség kedvéért: vörösben – halvány, vékony és kiszámíthatatlan. Úgy értekezünk a fogalmakról, eszközökről, anyagokról, mintha legalábbis konkrétan tisztában lennénk vele, mind mire való, hogyan használják, és ha használják, annak mi lesz a következménye, hosszabb távon. Ebből a borászok is kiveszik a részüket, vannak, akik ától cettig tudják, a konkurencia mi mindenben sáros – ők maguk semmi esetre sem, semmiben –, és drámai hangon ecsetelik, hogy ahogyan a másik csinálja, az puszta vegyészet, a bora úgy készül, mint az instant levespor, csak már palackozás előtt felengedik vízzel. Képletesen szólva. Mi meg elhiszünk mindent. Vagy majdnem mindent. Az egyiknek is, a másiknak is.

Kétségtelen, a borászat az elmúlt húsz-harminc évben nagyon sokat fejlődött. Lezajlott valami technológiai forradalom, amelyet első ránézésre okvetlenül üdvözölnünk kell(ett), hiszen a borok tisztábbak és megbízhatóbbak lettek. Második ránézésre ellenben az tűnik fel: az ágazatban nem elégedtek meg ezzel, a megbízhatóság kevés volt, úgy érezték, az állandóság, a sztenderd kifizetődőbb. Ma már néhol ki lehet csukni az évjárati hatásokat, ha megvan a gép és a cucc, semmibe se kerül elvenni abból, ami kilóg, hozzátenni ahhoz, ami hiányzik.

Mégis. Majdnem kicsúszott a számon, hogy nincs ezzel semmi baj. Ugyanis én bizony nem tudom végérvényesen eldönteni, mit szabad, és mit nem. És amit biztosan nem szabad az egyik, azt szabad-e egy egészen másik kategóriában? – kérdezem szintén. Egyfelől: az ezerszer hivatkozott Szepsy István nemhogy mű-, de szerves trágyát sem használ. Másfelől: a Michel Mumus Rolland tanácsait megfogadó és a Robert Parker révén az egekbe emelt pincészetek jelentős része tökéletesen egyforma stílusú boraiért ma még sokkal többet kérhet, mint a tokaji guru. Akkor kinek van igaza? Tudom, nem pénzben mérik. Viszont: mi van akkor, ha a buherált tétel különb a természetesnél? Legalábbis pillanatnyi tudásunk és ízlésünk szerint, ugye. A kollektív ízlés alakulására ráérezni, képesnek lenni kicsit alakítani is rajta – ebben van a nagy biznisz. Tégy egy borbarát elé egy-egy húszeurós chileit és bordeaux-it, szinte biztos, hogy az előbbit fogja választani. Mert gömbölyűbb, szeszesebb, melegebb, édesebb.

Beszéljen róla a borász, amit tudni kell róla, legyen ott a címkén

Az alapkérdés az lenne, hol a határ. Csakhogy a határ is mozog mindig, attól függően, mit nézünk, és attól is, honnan. Ha egy kettő-négy eurós borról van szó, nincs sok kifogásom a technológia közel maximális kihasználása ellen. Szerintem ezen a szinten akkor gáz a sztori, amikor – mint a fent említett példa esetében – már tényleg nem chardonnay-ból készül a chardonnay. Eggyel feljebb még mindig csupán ott vagyunk, ahol a valamivel vastagabb pénztárcájú, valamivel igényesebb közönséget kell kiszolgálni. Sok minden belefér. Még feljebb viszont már nem nagyon. A nagy bor, vagy amit annak hiszünk, annak szeretnénk hinni, nem készülhet akármiből, akárhogyan. A krumplileves legyen krumplileves, a kommersz kommersz, a csúcsbor csúcsbor – és természetes. Tiszta. Hiteles. Tudjunk róla mindent. Beszéljen róla a borász, amit tudni kell róla, legyen ott a címkén. A rendszerváltás után azt mondtuk, a borász neve hitelesíti a terméket. Ez már kevés: a minél több információ az, ami hitelesít.

Kis híján azt írtam, külföldön, a mienknél boldogabb borországokban egyértelműbb a helyzet, tisztább a kép. Néhol igen, de összességében a fenét. Mindenki keresi a helyét, feszegeti a kereteket, végzi egyre-másra a költség-haszon számításokat, lohol a közönség ízlése után. A különbség tán annyi, hogy nálunk a mesterek közül sokan még csak most ízlelgetik a lehetőségeket. A technológia kínálta lehetőségeket is beleértve. Eljátszogatnak ezzel-azzal, aztán vagy abbahagyják, vagy belefeledkeznek. (Igaz, mások meg magabiztosan használnak mindent, ugyanúgy, mint Chilében vagy – Burgenlandban.) Mi meg próbálkozunk. Részint permanensen változó identitásunk megszilárdításával. Részint az éppen huncutoknak gondolt mesterek leleplezésével. Mintha ez lenne a dolgunk. Mintha lenne igazság, egy és változatlan, és azt ki lehetne kiabálni. Magasról teszünk az ártatlanság úgynevezett vélelmére. Fordítva ülünk a lovon. Pedig a képlet végső soron egyszerű. Nem a selejtet, az értéket kell megtalálni. Ennyi.

Címkék: esszéjellegű

58 komment · 5 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr212879

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: live blackjack online canada 2019.02.14. 18:57:46

145 bűnözőt fogott az Egyenlítő! - B1 BLOGCSALÁD

Trackback: website laten maken 2018.09.22. 15:56:03

Szexshop látogatás - szexshop

Trackback: tấm ốp 2018.05.31. 01:13:01

Keflex and caffeineeflex and caffeine - ceuguqm

Trackback: research and identify 2017.11.13. 12:26:15

Aetna student health abortion - pyyzamh

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kistáska 2006.03.04. 08:58:43

Gazda Albert, ez tényleg jó volt!

talbot 2006.03.04. 09:29:07

nagyon jó

newpest 2006.03.04. 10:06:51

A témát már régóta feszegetjük, és bár tudom hogy nem fogják megmondani mrt ebben a formában nem lehet, de nagyon kiváncsi lennék a MA véleményére , mely borok (vagy borászok) gyaníthatóan mesterséges módon lettek tovább csiszolva, nem előállítva. Szóval várjuk a tényeket, mert én magam nevében beszélhetek sajnos nem tudom megkülönböztetni, mely bor az igazi melyik nem (itt nem a Egervin, Varga pincészet stb borokra gondolok)

M 2006.03.04. 10:51:17

Hmmm. Scutum, most nem a heinekent minősítem ezt leszögezem előre, de azért nem biztos hogy minden rajta van azon a cimkén.... Technológia. Már maga szó is kicsit visszatetszést kelthet egy olyan élvezeti cikk hódolói körében, ami ennyire kötődik a temészethez. Technológia és technológia között is van különbség, vannak a támogató technológiák és a módosító technológiák az én besorolásom szerint. A támogató technológiák használatát támogatom, lévén a cél egy pincészet a megbízható minőség elérése, míg a módosító technológiát elutasítom. Minőség alatt nem azt értem hogy egy bor kimagasló, hanem azt hogy egyszerűen jó, finom, tiszta. Egy jó termelő az én szememben az évről évre jó borokat ad nekem. Ahol az évjárat engedi kimagaslót. Ahol az évjárat nem engedi ott jót vagy utambocsá abból a fajtából semmilyet. Valljuk be ezt kevesen engedhetik meg maguknak manapság...

scutum 2006.03.04. 13:59:46

Na ja, én se a Heinekent akarom isteníteni (csupán azért példálózok velük, mert az ő technológiájukat elég részletesen ismerem). De az a bizonyos felirat némi garanciát jelent arra, hogy a sokszáz évvel ezelőtt ismert és engedélyezett alapanyagokon kívül más anyag nincs a sörükben. A technológia szó használata meg: hát igen. Ha valaminek a létrejöttéhez emberi közreműködés is kell, akkor az már technológia. A legegyszerűbb kapálás is talajtechnológiai művelet. A növényvédelem is technológia. A szüretelés, préselés, stb. minden. Nekem pl. kifejezetten tetszik a támogató-módosító technológiai megkülönböztetésed -- bár egy jogász biztosan ki tudná csavarni :) Azt nem szeretném, ha kategorikusan megtiltanának minden módosító technológiát, az én ízlésem is elég gyakran változik: fél év alatt száraz vörös kedvelőből édes fehér rajongóvá lettem és ha meleg lesz a nyáron, egy jó savanykás kövidinka-kisfröccs után fogok vágyakozni, a disznókői szamorodni meg mehet, ahová akar. Szóval, szerintem szükség van a jó sztenderd, évjárattól, talán még a szőlő fajtájától is független ízvilágot produkálni képes tömegárura, akár magasabb árkategóriában is, csak legyen kötelező ráírni a palackra a hozzáadott anyagok fajtáját és mennyiségét. Persze, tudjuk, cukor, tannin és még egy csomó anyag van a borban természetesen is, de a hozzáadott cukor, tannin és társai legyenek feltüntetve. És majd én, mint vevő eldöntöm, hogy mikor mennyit vagyok hajlandó ebből elfogadni az állandó minőségért és mennyit vagyok hajlandó elfogadni a szigorúan natúr, évjárati, területi és minden egyéb kockázattal járó bor okozta esetleges különleges élményért. Megjegyzem, számomra is a viszonylag olcsó, de szépen lekerekített, könnyen fogyasztható, "itatja magát" típusú borokon keresztül vezet az út a megigazuláshoz.

Sanyóka 2006.03.04. 14:41:37

Scutum, - "Szóval, szerintem szükség van a jó sztenderd, évjárattól, talán még a szőlő fajtájától is független ízvilágot produkálni képes tömegárura, akár magasabb árkategóriában is, ... " - Nem kötekedni akarok, de ezt azért te sem gondolhatod komolyan.... Részemről legalábbis fontos hogy amit kortyolok az ne uniformizált, "szőlőből készült alkohortartalmú ital" legyen, hanem a szőlőfajta és az évjárat jellegzetességeit tartalmazó BOR. Ez még a tömegigényeket kielégítő nedűnél is minimum elvárás sztem. BÉKE :)

Sanyóka 2006.03.04. 14:47:03

A cikkről: Tényleg jó írás, nagyon óvatos fogalmazású(gondolom nem szeretné a szerző hogy rátámadjanak), de csak az elmúlt nagy viták összegzése és nem fejt ki konkrét álláspontot.

M 2006.03.04. 16:04:58

Lehet hogy kicsit félreérthető voltam. ÉN sem szeretném kiölni az évjáratot terroirt a borból. Csak szeretném ha nem minden évből lenne X pincészetnek Y szőlőfajtából barrique-reserve-selection bora. Ha nem sikerült jól nembaj, házasítsa be, adja el folyóborként... Ez a nagybor mánia szörnyű de ezt már kifejtettem többször.

hegyaljai 2006.03.04. 16:44:43

Kedves Albert Gazda! Azzal a fél mondattal egyetértek, hogy "a minél több információ az, ami hitelesít." Csakhogy ezek az információk maguk sem mindig hitelesek. Mit kezdjek egy a cimkére írt információval, hogy kénessavat tartalmaz? Hitelesek e az ilyen blogokon a magukat bennfentesnek tartó, vagy a konkurenciát besározni kíváló hozzászólók "információi"? Szepsy egyszer azt mondta, hogy amíg korábban a szőlőfeldolgozás alkalmával érkező látogatóra sokan legszívesebben a kutyát uszították volna rá, most hozzá bármikor el lehet menni látogatóba. Meg a szőlőjébe is. Egyébként abban igaza van a szerzőnek, hogy további túlszabályozással inkább ártanánk. Ne feledjük a nemzetközi borpiac egy olyan zsákban futó verseny, ahol a többiek azon törik a fejüket hogyan lehetne kivágni a zsák alját,vagy már ki is vágták. Mi nem szabad, hogy térdnél és bokánál is átkössük kivülről. Azt a viszonylag kevés szabályt kellene kőkeményen ellenőrizni, és a huncutokat ellehetetleníteni.

Prospero 2006.03.04. 18:14:38

A gond nem a borászatokkal vagy a borászokkal van. Pk azt csinálják, amit hagynak nekik. A gond a törvényi szabályozással van és a meglévö törvények be nem tartásával. Igenis van az OBI-nak egy 1,5 millás (Euróban!!!) labormüszere, ami nagyon sokmindenre alkalmas. De mi az OBI kérdem én. Az alapvetö dolgokat nem tartatja be. Százszám találok a piacon olyan borcimkét, amely nem felel meg a törvényi elöírásnak. Nincs rajta a fajta, évjárat, termelö stb. Hihetetlen. És ök engedélyezik. Nincs egy normális vizsgálat kereskedelmi tételekböl. Csak a nagy vízfej van, rokonok, barátok. Panaszkodnak az alufinanszírozásra, de a borászok pénzét faszán lenyúlják. Állítom a kereskedelmi tételek felénél lehetne stiklit találni. Hány fajta csalás van, mikor nem is arról a borvidékröl, nem is az fajta van a palackban. És az OBI gyönyörüen ki tudná mutatni, vannak etalon mintái évjáratonként, fajtánként, borvidékenként. Legalábbis bekérik. Végzik azt a szar forgalombahozatali vizsgálatot, amire bármilyen mintát lehet vinni, azt is 10-20-szoros áron. A dolgok összefüggnek, szar törvény, szar ellenörzés, szar bor.

M 2006.03.04. 18:38:32

A szar ország kimaradt. Egyetértek.

2006.03.04. 20:40:31

Ilyet ne mondj. Az ország nem tehet arról, amit tesznek vele.

2006.03.04. 22:15:59

Igaz, de lagalább a borászok ne politizálnának (legalábbis nyíltan)... De ők tudják...

KF 2006.03.04. 23:09:28

Hogy mit szabad, mit nem, azt mindig a lobbiérdekek határozzák meg. EU-n belül jól megfigyelhető, kik lobbiznak a cukrozásért, kik a savhozzáadásért. Ugyanúgy küzdelem ven a EU és az USA között is. Az amik most jobban állnak, hisz behozhatják az ő törvényeik szerint "csinált" boraikat, olyanokat, amilyenekért Európa bármely országában bármelyik borászt agyonlőnék. Ausztráliában gyakoratilag nincs bortörvény, tehát szabad a gazda. Ha megvan egy új technológia, az előbb-utóbb teret nyer (lsd chips, mikrooxidációs készülék, fordított ozmózis...). És még nem volt szó a génmanipulált szőlőről...

lacibor 2006.03.04. 23:31:30

A papír sok mindent elbír. Mi pedig sok mindent eltűrünk. Sokszor nem is az számít mit írnak, hanem az, hogy ki írja és milyen szándékkal. Jómagam elolvasom az útbaigazítást, de őszintén szólva nem sokat adok rá. Valamikor nekem is sokat kellett kiizzadni és úgy látom, hogy a szabvány szöveg nem sokat változott. Az olyan kitételekről, mint idézem:" ...savai jól harmonizálnak a Villányra oly jellemző, mészköves talajjal és a sok napsütésnek köszönhető meleggel."(idézet vége) meg csak az jut eszembe, hogy mondhatta volna szebben is... Egy jéghegyet vizsgálunk melynek a 9/10-ed része a víz felszíne alatt van. Melyik résszel kezdjük? Nem akar senki a víz alá merülni. Ezért aztán minden eszközt meg kell ragadni. Az asztali borainkkal nem vagyunk versenyképesek a nemzetközi piacon. Ráadásul keresleti helyzet van nálunk. Van már olyan több ezer hl-es pince, melyben néhány száz hl lötyög. Nem lenne jó, ha most hirtelen megtelnének. Úgy gondolom, hogy a törvényi szabályozás adott. Olyan amilyen. Aki nem huncutkodik, nem keresi a kiskapukat, bőven a keretei között maradhat. A megszorítások számára ott van például a védett eredetű termékek szabályozásának lehetősége. A 10% szikrázó csúcsot mivel lehet még szebbé tenni? Vagy talán jó így is, hiszen a sirályok, viharmadarak számára 1-2% álkalmas hely akad, ahol megpihenhetnek. Azután úgyis új jéghegyet keresnek, de látogatásuknak félrenemismerhető nyomai maradnak.

köpcös111 2006.03.05. 08:52:07

Az asztali boroknál nem kötelező az évjárat,sem a fajta és elég a palackozó száma!

galócza 2006.03.05. 09:10:54

"... de legalább a borászok ne politizálnának... . Dehogyisnem! Ha szenvedő alanyai a rossz politikának... .Beleértve az OBI és a VPOP "áldásos" tevékenységét is, ez számukra megkerülhetetlen.

vargánya 2006.03.05. 10:37:45

Albert gazda kérdezi: "...mi van, ha a buherált tétel különb a természetesnél? ". És aztán kollektív tudást és ízlést emleget. Albert gazda! A kolektí ízlés a mai mélymagyar való világban a félédes vörösbort favorizálja, az igényesebbjének meg van saját, -szakmai alapelveket és kulturális sztenderdeket figyelembe vevő - ízlésvilága. Tehát inkább a közös nevezők minimuma a bor értékelésénél, nem pedig kollektiv ízlés. A sznobéria persze más tészta. Amennyire meg tudom itélni, ők szívesen igazodnak valamely diktált v. sugallt "menő" ízlésvilághoz. Lehet, hogy Te is így gondoltad, csak rosszul fogalmaztál. Mélyen egyetértek azzal, hogy a csúcsbor (ha annak szánják), legyen "természetes, tiszta, hiteles". Szomolyán majd találkoztok ilyennel.

vargánya 2006.03.05. 10:37:50

Albert gazda kérdezi: "...mi van, ha a buherált tétel különb a természetesnél? ". És aztán kollektív tudást és ízlést emleget. Albert gazda! A kolektí ízlés a mai mélymagyar való világban a félédes vörösbort favorizálja, az igényesebbjének meg van saját, -szakmai alapelveket és kulturális sztenderdeket figyelembe vevő - ízlésvilága. Tehát inkább a közös nevezők minimuma a bor értékelésénél, nem pedig kollektiv ízlés. A sznobéria persze más tészta. Amennyire meg tudom itélni, ők szívesen igazodnak valamely diktált v. sugallt "menő" ízlésvilághoz. Lehet, hogy Te is így gondoltad, csak rosszul fogalmaztál. Mélyen egyetértek azzal, hogy a csúcsbor (ha annak szánják), legyen "természetes, tiszta, hiteles". Szomolyán majd találkoztok ilyennel.

2006.03.05. 11:33:58

Albert, szépen minősítetted csite kollégádat ezzel az írással. ideje volt vkinek felvállalni ezt.

tádé 2006.03.05. 11:42:05

hát inkább arról lehet szó, hogy kezdett csökkeni a hozzászólások száma, úgyhogy fel kellett vetni megint a bulvártémát.

aportas 2006.03.05. 12:18:25

Kérdezem? Mint, bor-t vásárló "Fogyasztó": ...ki vagy kik őrködnek törvényi kötelezettséggel - a bor árában jó előre megfizetett ellenszolgáltatásért - a bor, mint TERMÉK valódiságáért, hogy abból a SZŐLŐBŐL és abból az évjáratból készült amelyet az üvegen illetve bortörvényben terméktanúsításban előírtak vagy állítanak róla a termelők és forgalmazó-kereskedők. Mert ha erre nincs korrekt válasz, akkor marad a borivó Fogyasztó aki majd megveszi a továbbikban vagy nem a "bort" vagy a "valamit" és akkor majd lehet e témát folyamatosan újra kommunikálgatni "..jó duma!!" A kérdés az miből készült vagy készülhetett a Bor vagy az annak nevezett "folyékony állagú alkoholos valami" amelyet felkinálnak fogyasztásra megvásárlásra. Úgy tűnik a leírásokból, hogy a BOR lehet más is ami nem a szőlő levét tartalmazza. E megállapításokkal nap mint nap ezek szerint, nem egyedül élek és iszom a "borokat". Továbbra is mintha csúcs, minőségi, asztali stb jelzésű minőségi kategóriába besorolt valamit-valamiket kell inni, egy több évszázada előírt és jó megélhetést biztosító gyalázatos praktikák alkalmazása miatt. Sajnos marad az a gyakorlatban egyedüli lehetőségem, hogy csak az a BOR, amit Én, annak gondolok, ha elfogyasztottam és pozitiv élményeket is kaptam. A többire meg teszek egy nagyot.

aportas 2006.03.05. 12:36:54

Az előzőekhez még kimaradt gondolatok. Jellemzően ezen gondolatokkal igyekszem a bort fogyasztani: .. “A BOR“, csak a jóféle hegytetőn, egy állandó lakhelyű tőke csoport, SZŐLŐ vesszői termésének a pincében leforrott, saját alkoholjában tartósított, saját leve. Ezen - NEMES - nedűnek épkedélyed s, erőmet a Jó Isten! segítségével, minden nap megköszönhetem.

susujka 2006.03.05. 14:24:13

A jó bor készítéséhez egy dolog kell- mondta nemrég borász barátom: tisztesség. Nyilván nem csak ez, de ez nélkülözhetetlen. Lehet, hogy ez nálunk hiánycikk?

pasa 2006.03.05. 17:25:30

Írhatunk, beszélhetünk bármit az úgynevezett borokról. De ha a sarki boltban bor felíratú üvegekben alkoholmentes szineslét árulhatnak, akkor a magyar borászat nem ér egy kalap szamócát sem. Az említett üvegek lehetnek akár dizájnosak, számozottak is, a fokoló nulla környékén áll ki belőlük. Tessék kipróbálni! Amúgy pedig a Heinekent ne említsük, amikor ott van a Borsodi ami az egész világon megtalálható Stella Artois néven.

Sanyóka 2006.03.05. 17:49:39

pasa remélem nem a mustfokolót tetted a borba :)

pasa 2006.03.05. 17:55:01

Nem. És nem szeszfokolót stb.

pittman 2006.03.05. 18:39:46

Mennyivel rokonszenvesebb, mint a "műborozás" meg a "reduktívozás"! (Még majd a "buherálást" kell valahogy megoldani...) Higgye el, Albert, ilyen stílussal cenzúrázni is sokkal kevesebbet kell majd. :-) Hajrá MA!

vigbor.hu 2006.03.05. 19:21:40

Én a csípós makói kolbászt szeretem valamint a szegedi téli szalámit. Mindegyik megbízható árú, közel állandó minőséggel. Az terméken feltüntetik az összetételét, mit tartalmaz, meddig fogyasztható, stb. Kolbászból és szalámiból bőséges a választék, sok fajta készül, más-más technológiával. Az árától függetlenül mindegyiket megesszük. Egyiket sem tartjuk hamisítványnak. Miért nem működik ez így a boroknál?

kistáska 2006.03.05. 19:34:39

Miért, miért? Azért, mert a borhoz mindenki ért! :)))

pasa 2006.03.05. 21:31:53

Kedves Vígbor.Hu. A csípős makói kolbászt nem a disznóólban ellenőrzik, hanem a pulton. Azonban a bort a pincében, a kínáló hordóból "ellenőrzik", és nem az eladótérben. A. M. ezt már régen leírta, talán itt.

kistáska 2006.03.05. 22:04:55

pasa: ki ellenőrzi a bort a hordóból?

pasa 2006.03.06. 06:49:43

Az OBI által közzétett adatok alapján a forgalomba hozatalhoz kapcsolódó vizsgálatok száma több év átlagában meghaladja a 12 ezret, míg az ellenőrző minták, amelyek gyakorlatilag a kereskedelemből származnak, nem érik el a 2 ezret. A forgalomba hozatal előtti ellenőrzések szinte felkínálják a visszaélés lehetőségét, mert a mintavizsgálatok a borászati üzem által vett és beküldött minták alapján történnek. Arnold Mihály kiemelte, hogy OBI tevékenységére nagyrészt a forgalomba hozatal előtti minősítés jellemző és csak kisebb mértékben a tényleges hatósági ellenőrzés. Egy ellenőrző hatóságnál a két tevékenységnek fordított arányban kellene lennie.

pasa 2006.03.06. 06:56:21

Bocsi, az idézet helye: borportál.hu: Arnold Mihály: A magyar bor helyzete az európai uniós csatlakozás után

lacibor 2006.03.06. 08:22:19

Pasa: -Bizony,hogy ellenőrzik! Mint ahogy a bor is a szőlőhegyen kezdődik.

borportal.hu 2006.03.06. 10:20:51

A mi van a palackban kérdés az eredetvédelemről, illetve annak hazai félreértéséről szól. A DOC vagy AOC megjelölés valami olyasmit jelent, hogy kontrollált származási hely megnevezés. Magyarországon ezt eredetvédelemnek fordítottuk és egy új borkategóriaként erdetvédett borként került be a törvénybe. Nálunk egyes borok védettek (pl.: Izsáki Arany Sárfehér), a nyugat-európai gyakorlat szerint pedig a név védett. Azt határozzák meg, hogy egy név alatt milyen borokat lehet forgalomba hozni, a borkészítéskor felhasznált szőlőnek mely területről kell származni, mekkora legyen a tőkesűrűség, a hektronkénti terhelés. A szabályozás többnyire azt is megszabja, hogy milyen technológiával készüljön a bor és milyen adalékanyagokat tartalmazhat. A nyugat-európai eredetvédett bor éppen abban különbözik az újvilági bormárkáktól, hogy a fogyasztó számára követhetőbb, hogy mi kerül a palackba. Természetesen minden előírást ki lehet játszani, de a kontrollált névhasználat esetén. mivel a termelési folyamat le van szabályozva talán nehezebb csalni. Lehet, hogy nem véletlen, hogy nálunk nem akarják érteni ezt a rendszert.

pasa 2006.03.06. 10:22:42

Persze, hogy ellenőrzik. De nem az italt, nem a címkét, hanem a mintát. Tetszik érteni? Híres pincevidéken Én is leellenőriztem a mintát, de a bor amit otthon bontottam fel messze nem az volt. Úgy tűnik, hogy nagyüzemben is megyeget ez a szisztem. Ezért azután manapság a sörben az igazság.

lacibor 2006.03.06. 13:32:20

Ha kozmás az étel az étteremben, először a chefnél reklamálj. Azután súgd meg nekem lsz, és ha lehet én is elkerülöm. Ez az eredetvédelem meg nem igazán akaródzik még értődni. Tisztelet a kivételnek.

Prospero 2006.03.06. 13:37:32

borportal.hu milyen félreértésről beszélsz? Mondja már ki valaki, hogy tudatos csalásokról van szó, amikor kékfrankos helyett kékoportó, 2003-as évjárat helyett 2004-es, amikor villányi helyett alföldi bor van a palackba. Vagy amikor elérte a 10-et az RO gépek száma az országban, mázsaszám fogy a műtanin, jönnek az újabbnál újabb aromák. És ki a faszomat érdekli az asztali bor 150-300 forintért, ha azt iszom akkor tudatosan felvállalom, hogy átbasznak. Itt a minőségi borrol van szó, már a kategória kritériumai is nevetségesek. Itt már elvárhatom, hogy pár ezer forintért BOR-t ígyak, nem?

Defter 2006.03.06. 14:39:53

Most egyszuszra olvastam végig a hsz-okat, és kicsit zsong a fejem. Sajnos meg kell kérdeznem néhányotoktól: Miről beszéltek? Ami az üzlet polcán bor név alatt szerepel, de nem bor, azt szvsz nem borász készítette, azt hiszem, ez világos. Akinek célja, hogy csaljon, az nem viszi a borát az OBI-hoz engedélyeztetni, a papírja csak annyira valódi, amennyire a "bora". Azon a bizonyos konferencián, amelyet pasa idézett, többek között ez is elhangzott. Ahogy arról is volt szó, hogy ellenőriznek kereskedelmi forgalomba került termékeket is, csak ahhoz máshonnét kell előteremteni a pénzt, mint a palackozás előtti ellenőrzéshez, ezért sokkal kevesebb egyelőre az ilyen ellenőrzések száma. Most, hogy a jövedéki adó 0 forint a borra, a vpop még kisebb lelkesedéssel jár ki a pincékbe, még kevésbé ellenőrzi a borelőállítást. A 8 forintok még el sem kezdtek befolyni a kasszába, nemhogy tudnánk, mire fordítják. Elvileg egy része arra megy, hogy a vámosok helyett legyen, aki ellenőrizni fog (biztos forrásból). Most tehát egyelőre mindenki azt csinál, amit eddig is, új szabályok elvileg vannak, csak ellenőrzés nincs, és aki csalni akar, jobban tud, mint eddig.

pasa 2006.03.06. 15:09:20

Prospero: Kimondatott Egy kérdés maradt csupán: hogyan hívjuk ezentúl a bort?

Prospero 2006.03.06. 15:09:46

Defter kérdezed:"Akinek célja, hogy csaljon, az nem viszi a borát az OBI-hoz engedélyeztetni" De viszi azt a 6 palackot amit megvett és tudja, hogy normális bor. Jó esetben a sajátja, mert csinál olyat is. Megkapja faszán az engedélyt, aminek a birtokában annyi szart ad el, amennyit nem szégyel. Ezért fontos a kereskedelemből beszerzett minták visszaellenőrzése. És nem csak az alkohol, cukor, ph stb., hanem a szőlőfajta, termőhely és évjárat. És persze a legfontosabb összehasonlítani a forgalombahozatalkor beadott mintához. Ilyen egyszerű, nagycsoportos óvodás anyag. És persze ezt rendszeresen csinálni, kurva nagy bírsággal és a simlizők nevének nyilvánosságra hozatalával.

a 2006.03.06. 16:31:18

Elvi a kérdésem: Az OBI-nál tudnak olyan vizsgálatot végezni folyamatosan amely hasonló lenne mint az UJLNYOMAT kép. Ha igen akkor szerintem az internetre kellene a bevizsgált minta képét és az ellenőrzött minta képét feltenni név, időpont, termelő, forgalmazó, eladó, és vizsgálatot végző nevének megadásával. Természetesen a csalás és hamisítás egyidejű OBO részéről történő kinyilvánításával együtt. Ha ezek után valaki még azt a valamit "BOR" -ként megveszi és még el is meri fogyasztani hát annak legyen az a magánügye.

lacibor 2006.03.06. 18:47:20

Prospero! Fején találtad a szöget! Ilyen egyszerű! A törvényi háttér adott(Élelmiszerkönyv, Bortörvény, Fogyasztóvédelmi törvény stb.) Abban viszont nem vagyok biztos, hogy a kiszabott, esetenként több tízmilliós bírságból mind befolyt volna. Nem a ferde cimkére, meg a poros palackra gondolok. A forgalombahozatali járulék 40%-a ellenőrzésre fordítható. Ha lenne.(L: Kinek kell a borászok pénze...) Ritka nagy amatőrség minden oldalon. Tökéleteset akartunk alkotni, hétköznapira sikerült.

W. Ágoston 2006.03.08. 21:59:16

Mindenki termeljen magának? Vagy már ez se biztos?

Geci 2006.03.09. 14:43:50

Ha az asszonyt nem engeded a közelébe akkor bejöhet:)

Mordor 2006.03.09. 22:15:54

Elolvastam ezt a sok böszme hozzászolást hátha okosabb leszek. Kár volt.

cucc 2006.03.10. 10:07:00

a valódisság elsősorban bizalomkérdés

pasa 2006.03.10. 16:52:27

Cucc: igen. Én is abban bíztam, hogy minél öregebb vagyok, annál több bort tudok meginni egyszerre, de egy ajándék borfokoló elbizonytalanított. És amikor egy üveg tartalmán 0-t mértem, nem az OMH-hoz rohantam hanem a falikúthoz. És lám az általam frissen fejtett csapvízben is 0-s eredményt kaptam. Nemsokkal ezután a fokoló mintegy 10 foknyit kiállt egy "borból". Nyilván a nehéz szőlő, nehéz szüret, nehéz érlelés eredményeként. De nem, mert mordorral ellentétben Én most tudtam meg, hogy általában nem szölészeti termékkel, hanem vegyi árúval találkozunk. Aminek élelmiszerbiztonsági vizsgálata sincs. Ezért örülök, hogy idén először tettem újévi fogadalmat: nem iszom több bort.

lacibor 2006.03.11. 14:45:02

pasa: Én vissza akarlak csábítani a borivók táborába! Csak több információt. Amit én most gondolok az az, hogy a sűrűségmérő a száraz, borba jobban belemerül mint a vízbe, az édeskés borokból meg jobban kiáll. Általában 20 Celsius-fokos vízben 0,00 (pl tömeg/térfogat) de amúgy meglehetősen pontatlan műszer.

pasa 2006.03.12. 21:07:20

Lacibor: némi info. Általában száraz vörösbor a járatos nálam. Ezért csak száraz került terítékre, szobahőmérsékleten, kb. 20 Celsius fokon. Az eszközre őszintén, nyíltan rá van írva, hogy nem hiteles. De ha a leolvasás pont 0 ivóvíznél és veretes címkéjű üveg tartalmánál, akkor azt hiszem, hogy nem érdekes, hogy hány tizedes pontosságú a mérési eljárás, vagy az eszköz. A visszacsábítás jól hangzik. Valószínűleg automatikus lenne ha pl. a tömegkommunikáció hatására egyes árúházláncok elkezdenék kitenni a feliratokat, hogy itten kizárólag szőlőből készült hazai, ellenőrzött, minősített, engedélyezett borokat forgalmaznak visszavásárlási garanciával. Nemrégen ugyanis a tv-k nagy csinnadrattával jártak el a reggeli itallal kapcsolatban, hogy az nem tejből való. Pedig sehol nem volt ráírva a tej. Hátha a bornál is sikerülne valami. Most kellene tenni ezért, mert támogatott a szőlő kivágás, és ha minden változatlan, ha már nem lesz egy tőke sem, az üzletek polcai akkor is tele lesznek eredeti magyar tájborokkal. Én csak annyit tudok tenni, hogy addig is tartom a fogadalmamat.

lacibor 2006.03.13. 08:51:59

Pasa:Azért csak erőlködök egy kicsit. Ha ilyen veretesbe futok bele küldök neki egy emilt. Elvégre én vagyok a fogyasztó. A tejet szeretem, de nem vagyok hajlandó tehenet tartani, inkább a szétszedett, porított, visszahígított izét fogyasztom. De: pénteken lezajlott a XI.Kadarka borverseny Kiskőrösön. Volt szerencsém 29 olyan bort bírálni - kiskőrösi, szekszárdi, ménesi, szigetcsépi - ami nem veszi el az ember kedvét. Nem azt mondom, hogy hullottak a nagyaranyak, de azzal a meggyőződéssel álltam fel az asztaltól, hogy van remény. Az eredménylista hamarosan fent lesz a neten, lehet csemegézni.

pasa 2006.03.14. 14:43:53

Lacibor: irígylésre méltó hely a Kadarka verseny! Nemrégiben pacalba való nedüért kellett otthonról eltávoznom. Három könyvtárat is bejártam. Az első csak félédeset tartott. A másodikban rozé volt a száraz. A harmadikban nagynehezen találtak használhatót. Pedig a KADARKA lett volna a legjobb. Szóval, ha két kézzel verjük a mellünket, hogy kis honunk nagy borhatalom, akkor jobban kellene ügyelni a részletekre. A szakszervezeti kirándulások egyikén, a Dunakanyar útszéli csárdájában a főnökség szokása miatt, a többiek nem, csak Én rendeltem bort. A szomszédos asztaloknál ülő anyukák, látván hogyan töltögetem a 2dl-es kancsóból az italt, tízesével unszolták az apukákat hasonló rendelésre. A Balaton felvidékén egy pincében 3dl-es volt a kóstoló pohár teletöltve, nem csoda, hogy kedveszegett lett az egész kiránduló busz. Tokaji kiránduláskor, pedig csak félédeset tudtak kínálni egy központi pincében, pedig az, senem ilyen senem olyan. Kadarkából is a rendes, vagy a nemeskadar a jó. Egyébként, ha keresném a sárga földet, akkor pl. a felvidéki rokonság gazdaságos áron el tudna látni borral. De amíg a fogyasztóvédelem, csak hülyeségből büntet árúházláncokat. És nincs egy hegybíró sem aki emilt küldene nekik, hogy béreljenek egy borfokolót, kérdezzék ki a nagyszülőket, hogyan kell a borkeresztelőt megkeresni. Addig Én a Monarchia mellé, a sörözőbe fogok járni. Egyébként téma lehet az is, hogy bizonyos 60%-reklám mi ellen kell. Az a néhány 10mill. átutazó nem biztos hogy reklámot akar venni, lehet, hogy csak egy-egy palack után ítéli meg a magyar borászatot. Az említett rokonok is itt járván azt hitték hogy most már azután tényleg megkóstolják az igazi magyar bort. Marha nagyot tévedtek. A borászoknak érdekük a jelen helyzet stabilizálása? Nem lehet azt a részletkérdést rendezni, hogy ami a címkén, az legyen a palackban. Akár keményüvegű, akár lágyüvegű az.

lacibor 2006.03.14. 15:07:59

Értem én, szar ügyek ezek. Lehet, mivel közelebb vagyok a tűzhöz, könnyebb becserkésznem a kedvemrevalót. De ne hidd, hogy nekem csak a minimum 2500Ft/palackos áru bor a megfelelő, mint egy-két kicsinykét elszállt "borbarátnak", akik még életükben nem kapáltak szőlőt. Abban is sokakkal egyertértek, hogy fent kell először rendet rakni. Példa a Bormarketing Kht esete a forgalombahozatali illetékkel. Aki súgott nem jól súgott, talán láthatták is előre mi lesz. Akinek súgtak az meg amatőr módon benyelte. Most meg mindenki hülye. Az ellenőrzés meg a béka valaga alatt. El is megyek Tihanyi Bandihoz egy demijonnal, holnap ugye ünnep, meg Kristóf unokám névnapja. Ja még. Én "mindenivó" vagyok és nem mondom, hogy ezt vagy azt elhagyom. Próbálom, nem adom fel.

pasa 2006.03.14. 17:07:09

OK. Az ünnep alkalmából igyunk egy pohár valamit arra, hogy talán egyszer az lesz az üvegben ami a címkén. Az árral úgy vagyok, hogy ha a gazdaságos ízlik, minek vegyek drágábbat. Ha nem ízlik, akkor meg dehogy veszek. Családi kirándulás során szilveszterkor Derbyben, egy Szuperspar formájú üzletben végignéztem az 50m-es italpolcot. Az árak 3-10 font között voltak. összesen 5db volt 10-15 között. De most nem vettünk bort. Ugyanitt az egyik nyáron francia kirakodóvásár volt. 10font volt 3üveg vörösbor. Kóstolás után vettük, és otthon is nagyon tetszett mindnyájunknak. Kérdés lehet az is pl. hogy melyik a legjobb autó. A Mercedes 700 meg se tudja közelíteni a szőlőhegyet, a Trabant röhögve felmegy a pinceajtóig. Tehát a Trabant nem autó, mert olcsó. Amúgy nekünk is van Kristóf unoka, de a másik nevét ünnepeljük, mert márciusban hemzsegnek nálunk az évfordulók. Jól megvagyunk sörrel és ugyanannak alkoholmentes változatával. Végezetül kellemes ünnepeket nektek, sok boldog névnapot a Kristófoknak.

lacibor 2006.03.14. 19:03:00

Egészségünkre!
süti beállítások módosítása