Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Palackéhség és kartellgyanú

Másfél milliárd palackos hiány?

2007.07.24. 05:00 - alföldi merlot

Az idegspulnizásban végsőkig merészkedő becslések szerint akár másfél milliárdos palackhiány is kialakulhat a borospalackpiacon. Főleg a franciák vannak berezelve, miután a palackalapellátás két oszlopa, a BSN-Glasspack és a Saint Gobain akadozva szállít és szelektíve.

Főleg fehérben nagy a hiány. Szükségmegoldásként jó néhány borászatnál kénytelenek voltak a rozét drágább, színes palackokba tölteni. A gyártók azt állítják, hogy az ág is húzza őket, egyébként mossák kezeiket: lerobbant két kemence, sztrájkoltak a munkások az év elején, és idén meglepően nagy a kereslet a rozékra. (Vajon mekkora lehet a "meglepően nagy" annak ismeretében, hogy pl. az USA-ba irányuló provence-i rozéexport tavaly 50 százalékkal emelkedett?) A két érintett gyár azt ígéri, hogy augusztusban majd túlóráznak és feltöltik a készleteket. Akadnak azonban olyan piaci megfigyelők, akik szerint miután a nagy üvegesek megették a kis üvegeseket, most a monopolközeli helyzetükkel visszaélve előbb mesterséges hiányt generálnak, aztán árat fognak emelni. A palack nélkül maradt francia borászok kétségbeesésükben állítólag már a Moldáviából való import gondolatával barátkoznak.

Címkék: rozé palackgyártók palackhiány

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr11122283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Defter 2007.07.24. 08:31:56

Ez a probléma már itthon is jelentkezett. Nemrég épp Egerben jártam egy neves borásznál, amikor jött az "üveges ember", és sajnálkozott, hogy nem tud olyan színű üveget szállítani, amilyenben megállapodtak, mert hiány van belőle, és elsőként nyilván nem a magyar igényeket fogják kielégíteni (ebben persze nem ő dönt, hanem a gyártó, ő meg ugye csak a képviselő-üzletkötő). De van helyette másik, igaz, kicsit más a színe (valami egészen bizarr árnyalat volt), kicsit a formája is, de hát úgyis vörösbor lesz benne, meg kapszula lesz rajta, nem is fog látszani. Mert hát ebből persze rengeteg van - jah, nem kell senkinek. Kényszerhelyzet volt, de az üzlet így sem jött össze. Meg is lepett volna, ha igen.

EGO 2007.07.24. 10:40:50

Szemét egy húzás, az biztos...
Nemrég egy kis tételhez kezdtem palackot vadászni, nem fehér, nem 0.75, nem bordói, mégis eltartott egy hónapig, mire ráakadtam egyetlen szállítmányra. Majd nem úgy jött, nem annyi, sötöbö... Most egyezkedünk, kompenzálunk, mindenki mindent sajnál, de a felelős mindíg valami másik dimenzióban tartózkodik. Az egyetlen stabil pont a bor, ami viszont tudja a biológiát, meg a kémiát, viszont magasról tesz az üzleti életre és fejlődik vadul.
Én már régóta szeretném, ha ezt palackban tehetné.
Természetesen vannak kényszermegoldások, de ebből az összetett szóból az első fele zavar...

Borboszi 2007.07.24. 21:59:02

... és akkor azok a naaagy palack-készítők, akik megették a kicsiket, egyszercsak fúzionálni fognak, és egy központi ember kezébe fog kerülni az egész, és ö fogja az árakat is alakítani, mint a gyémánt kereskedelemnél... bakker... ez az egész valami röhej... mi az, hogy nincs? gyártani kell... ha nincs, hát megtanulok... izé... üveget fújni, vagy mi. De jó, hogy legalább ilyen gondunk nincs. Nyomdászéknál nincs gubanc? Van festékpor? Munkaerő? Panton színskála? Grafikus? Levilágítóhoz van áram?... szégyen, de komolyan... amit EGO írt, irreális... sajnálom. :-(

egri Fehér 2007.07.25. 08:07:28

Borboszi, nincs igazad. Az EGO és Defter által leírt probléma valós. Én is tudok olyan borászról, aki bár nagyon szerette volna egy bizonyos alakú nagyon szép palackba rakni egy-két borát, de nem tudta, mert "most éppen nem lehet kapni".
Nyilván egy borász nem fog nekiállni palackot gyártani...
Egyébként Szlovákiában van egy korrekt üveges cég...

ui: tud vki burgundi magnumot és duplamagnumot eladót? Kéne vagy 10-20 db... Várom az ajánlatokat privátba!

Borboszi 2007.07.25. 21:15:01

egri Fehér, akkor miben nincs igazam? Szerintem ez a helyzet igenis szégyen, és röhej, hogy a palackkészítők ezt megengedik maguknak. Lehet, hogy nem így értetted a szavaimat, de így gondoltam. :-)... és lehet, hogy a finom irónia sem ment át... na mindegy, ez ilyen lett... és tényleg sajnálom. Mert ez azt jelenti, hogy egy szabad borászt abban a jogában korlátoznak, hogy akkor palackozzon, amikor akar, és olyan üvegbe, amilyenbe akar és mindezt elfogadható áron. Nu... :-)

egri Fehér 2007.07.25. 22:46:35

hú, asszem túl finom volt az irónia... :$
nem is! egyszerűen csak túl sok Tóta W-t olvastam előtted...

at 2007.07.26. 18:21:56

Info első kézböl!Az a borász aki korrekt módon partnere az üvegkereskedőnek az tud venni aki meg elfelejti a tisztességes kereskedelmi alapszabályokat az most anyázik!Értem ez alatt hogy a megvásárolt üveget az igért 30 nap helyett nem 3-4 hónap mulva fizeti könyörgés,fenyegetőzés után!!!(akár 2-5M forint is lehet!) Nem megy el a gyártóhoz közvetlenül üveget venni megkerülve a kereskedőt,de amikor nemkap akkor megjelenik és persze elvárja a korrekt kiszolgálást!A kereskedőnek éves szinten kalkulálnia kell mennyi üveget kössön le a gyártásbol.Az ilyen vándormadarakkal hogyan kalkuláljon!!!???Meg kéne kérdezni a tisztességeseket is majd elmesélik hogy miért van nekik üvegük most is!
egy üzletkötő abbol a 3-4-böl aki az országban dolgozik.
(egyébként ha érdekel valakit elmesélem miért nincs a piacon üveg Magyarországon)

EGO 2007.07.27. 09:32:09

Drága at! Hátrébb azokkal a sovány kutyákkal! (tudod: agár...)Kereskedőnél "jutottam" hozzá és ELŐRE fizettük ki, nem a felét, negyedét, hanem az egészet. Azért kellett vadásznom, mert aki eddig nekünk szállított - és korrekt partneri viszonyben vagyunk most is - az nem rendelkezett a kívánt palackkal és szerezni sem tudott. Tehát ki a tisztességes? Ki a tisztességtelen? Választ várok... (első kézből...)

at 2007.07.27. 20:14:20

Amit írtam az általános eset.Kivétel mindig van.A kereskedő is a gyártók kényének kedvének ill.a saját érdekeknek van kiszolgáltatva.Egyébként ha a kereskedő nem tudott kiszolgálni és jó a viszonyotok akkor érted miröl beszélek.Valószinűleg kellet hogy tudassa ha látható volt előre hogy miből várható hiány. Sajna az előre fizetés akkor szokott előtérbe kerülni ha szorul a kapca a vevőnél(hogy én is írjak hasonlatot)tisztelet a kivételeknek.Kérdés?

at 2007.07.28. 12:00:58

Még annyit megemlítenék csak a tisztán látás végett hogy a magyarországi éves üvegfelhasználás (értem ez alatt amibe bor kerül, hangsúlyozottan "bor")az europai üveggyártásban mondjuk egy egész napi termelési mennyiség lehet max.! Ennek függvényében elég nehéz diktálni formát,árat gyártási időpontot,színt,stb.Tehát mi azt kapjuk ami ütem szerint készül más meghatározó szereplők,érdekek és egyéb még számunkra sem belátható okok miatt!!!Kérdés???

EGO 2007.07.30. 10:52:34

Akkor én is pontosítok, csak a tisztán látás végett.:) Akivel jó a viszony, nem is rendelkezett soha azzal a palackkal, amivel én ezt a kis tételt szerettem volna tölteni. Ez biztos az én hibám, belátom, túl igényes vagyok. A szívem csücske az a tíz hordó. Bocs. A kereskedő, akivel gondom van, egy állítólag MEGLÉVŐ (azt is mondták, hogy véges...) raktári készletre adott ajánlatot, azzal a kikötéssel, hogy a gyár addig nem adja ki, amíg nem utalunk.Tehát nem a Te általad folyton sugallt " a felhasználó nem fizet, de még pofázik (bocsánat: diktál) is" esetről van szó. Sajnálom, ha elrontom a napodat, de borász is van becsületes... Egyébként a két utolsó kommented végi kérdésből, illetve a sokasodó írásjelekből némi agressziót vélek kihallani. Megsértettem bármilyen érzékeny részedet? Csak leírtam egy olyan problémát, ami rímel erre a cikkre. Ha rendelek valamit, amire azt mondja az eladó, hogy van, ennyi, ekkor érkezik, és fizetek, akkor miért is a dorong, meg a becsületem firtatása, ha problémának látom azt, hogy nem annyi érkezik és nem akkor, amikor megbeszéltük? Hogy is van ez?
Én még az ajánl, rendel, fizet, szállít, pont - rendszert tanultam meg, mint tisztességes kereskedelmi kapcsolat. Biztos én vagyok a hülye...

at 2007.07.30. 11:11:27

kedves ego!
nem vagyok agresszív,de az általad említett:ajánl-rendel-fizet-szállít verzió csak kivételes esetekben igaz manapság. jelenleg a keres-ajánl-szállít -nemfizet verzió az elterjedt.de ez mindegy,az a cég aki átveszi a pénzt anélkül hogy az áru a birtokában lenne(megrendelés alatt de visszaigazolva ill.raktáron)az nem kereskedő hanem szélhámos vagy nevezhetjük bárminek.nálunk ez kizárt,de valószinűleg ismerem az általad nem említett céget.sok szerencsét hozzájuk mert hát láthatóan az is kell.
ha üveg kell írd meg nilyen és hátha az általad említett vásárlási szokással nálunk megkaphatod.még annyi hogy a gyárnak ha ki is kell fizetni előre az üveget,nem a vevő pénzéböl illik ezt finanszírozni csak hát mindenki másképp próbál "kereskedni".

EGO 2007.07.30. 11:57:05


Kedves at!
Még egyszer elmondom: én csak leírtam egy problémát.
Természetesen nem neveztem meg céget, ezután sem fogok.
Senkit sem akartam ezzel bánteni, csodálkoztam is éppezért a "védelem határozott fellépésén".
Nem lejáratólag, figyelemfelkeltőleg szántam minden eddigit, hogy mások ne essenek bele abba, amibe nekem sikerült.
Én egyébként ugyanolyan szélhámosnak tartom azt, aki megrendel valamit, majd nem fizeti ki, mint azt, aki felmarkolja a lét, majd nem szállít.
És ebben magasról teszek a trendekre...
Mindkét oldal napestig sorolhatná a példáit, mivel biztosan akadnak simlis megrendelők ugyanúgy, mint szállítók. A poén, hogy épp a becsületes (mások szerint hülye...)fele az, aki mindezt sérelmesnek találja.
Értem már, mivel vertem ki a biztosítékot, de hangsúlyozom, valszeg nem rólatok írtam.
Arról, akiről szó van, mégha névtelenül is, nem árt, ha tudósítunk, mert legalább a következő megrendelő beletesz némi biztosítékot a megállpodásba, és akkor nem éri kár.
Ugyanez a Te olvasatodban a szállítóra is igaz lehet.
Amenyiben mindkét fél korrekt, ez senkinek sem fáj.
Azt viszont nem árt tudni, hogy vannak, akik visszaélnek pillanatnyi piaci vákuumokkal - mint azt eredetileg leírtam, a bor az, akit végképp nem érdekel ez a civakodás, fejlődik a saját törvényei (természet) szerint.Enyiről szólt volna csupán, amit leírtam. Üdv.

EGO 2007.07.30. 12:02:19

Bocs mindenkinek a helyesírási hibáért!
Ennyiről szólt... természetesen.
Üdv.

Defter 2007.07.30. 13:12:06

Kedves at, te, mint kereskedő, talán megérted, hogy az elvásárod, bár jogos, kicsit túlzott is. Mivel ismered a piacodat, nyilván a gondjaikról is tudsz. Vagyis arról, hogy mennyire ki vannak szolgáltatva kereskedőtársaidnak. Milyen feltételek mellett kénytelenek szállítani sok esetben, és milyen harcot kell vívniuk a tartozások behajtása érdekében. Ezt nem azért írtam, hogy akkor most el lehet nekik nézni, hogy nem fizetnek. Én is a tisztességes üzlet híve vagyok, és nekünk sem mindig fizetnek időben a partnereink. Sőt, általában késedelembe esnek. De a stílusod nekem is kicsit agresszívnek tűnt, illetve amolyan "mit akarnak, hisz mind hitelbe' szeretnének mindent"-stílusú volt. Mintha elfelejtenéd, hogy az egész magyar gazdaság és kereskedelem hitelből él.

Bortárs 2007.07.30. 16:30:54

Kedves Defter! Az "üveges ember" nagy valószínűséggel én voltam annál az egri borásznál:) Eddig nem akartam hozzászólni, vártam hogy mi sül ki a beszélgetésből. Az a "bizarr árnyalat" barna volt, csak itthon nem használatos. A formája teljesen megegyezett: bordolese europea. És rengeteg sem volt belőle: 1 kamionnyi - jah, olyan is volt akinek kifejezetten tetszett ez a szín. Abból aztán valóban nem kértek, viszont hosszas utánajárás árán mégis tudtunk a jó öreg oliv színűből szállítani. Még egy dolog, a tévedést elkerülendő: azelőtt nem állapodtunk meg semmiben, én szóltam nekik hogy gond van az ellátással és mindent megtettem azért hogy segítsek rajtuk. Itt épp sikerült, viszont rengeteg esetben nem. És ez sajna még így is marad egy darabig. Tényleg nem rajtunk múlik...

at 2007.07.30. 20:25:53

Tisztelt Defter!
Sok igazságot írtál,valóban a körbetartozás csapdája jól beárnyékolja a tisztességes kereskedelmet.De gondolom egyetértesz abban hogy az a partner(most hagyjuk a konkrét területet,csak általánosan) aki fél-háromnegyed éve lejárt számlái "árnyékában" amerikai körutazáson vesz részt,majd ezután ezt valamelyik déli ország tengerpartján piheni ki nem szolgált rá a jóindulatra.?
De sorolhatnám az A8-as audi,BNV és egyéb nem ennyire látványos vagyontárgyak birtoklását,amit az elfelejtett számlák fedeznek.
Sok nehézséggel köszködő borász aki őszintén elmondja az aktuális halasztás okát,segítséget kap.Csak hát a korrekt hozzáállás az alapvetően szükséges ehhez szerintem,minden területen.A körbetartozást egyébként csak el kellene kezdeni valahol megszakítani és akkor talán lenne rá esély hogy valami rendeződés elkezdődjön.Tartok tőle nem mi kezdjük de egyetértenénk a kezdeményezéssel.Valószinűleg ezt majd fent kezdik ahol gazdasági erőfőlény mutatkozik és ez lehet akár néhány üveggyártó is.Erre azért nem ártana felkészülni!?

Defter 2007.07.30. 20:47:09

Kedves Bortárs! Azért az nem egy egyszerű barna volt, ha tényleg te voltál. Apukám kedvenc színe a "veszett-kék" - hát ez valami veszett-barna volt. Nem is tiszta barna, hanem egy tényleg elég érdekes árnyalata. És bocs, hogy üveges embernek hívtalak, most már tudom a neved :) Ezek szerint félreértettelek, bár tény, hogy kiegészítő infot is kaptam, bár nem tőled, és a félreértésnek ez is lehetett az oka.
at, neked is igazad van, és nem is csodálom, ha kicsit rossz néven veszed, ha fizetés helyett nyaralni megy az illető. Azonban (és ezt most tényleg ironikusan írom, a félreértések elkerülése végett) a cég vagyona nem a tulajdonos vagyona, és fordítva. Vagyis nyilván nem a cég költségén nyaral hivatalosan. Az autók viszont általában cégesek, tehát jogos a kritika, még csak az sem mentség, hogy a módszer nem a borászati ágazat sajátja, hanem teljesen általánosan jellemző a magyar vállalkozói körökben.
Attól tartok, kicsit naiv vagy, ha azt gondolod, a körbetartozás csak egyszeri eset, és ha a láncot megszakítjuk, majd helyreáll a rend. Egy ideje nem hallani a dologról, de valamit az építőiparban is elkezdtek ezügyben. Nem tudom, mekkora siker lesz. Szerintem a magyar gazdaságban a nem fizetésből sokan sportot űznek, és valójában veszteni valójuk sincs sok esetben. Azért jó lenne a helyzetet megszüntetni. Valahogy.

at 2007.07.31. 09:49:16

Kedves Defter!
Valószinűleg ugyan úgy látjuk a problémákat.Csak hát sok borászat családi borászat nincs cég,ugyan úgy mint az egyéni vállalkozó és eszerint az elköltött pénz az a sajátja nem céges.?Az autó is saját mert ha céges lenne akkor az mögé árbevételt is kéne produkálni és akkor hogy lenne veszteséges év végén?Mert hát papíron veszteséges nyilván.
A körbetartozási láncot pedig ahogy írtam majd megszakítják a nagy gyártók amire már most van példa,csak kp.-ra ad némelyik gyár pl.üveget.A kereskedő nem lesz képes hitelezni a végtelenségig a vevőnek és ő is kp.-re fog értékesíteni előbb-utóbb.Lehet hogy naív vagyok,de bízom benne hogy legalább a gátlástalan és nagy összeggel tartozók kihullanak a körböl már csak matematikai alapon is?!

Defter 2007.07.31. 10:29:54

Kedves at!
Nincs cégem semmilyen formában, így van, amiben tudatlan vagyok. Azonban a magánvagyon és a cég vagyona szerintem csak a gyakorlatban mosódik össze, hivatalosan azért külön kellene választani. De ettől még egyetértünk.
A többire pedig azt mondom: úgy legyen! A dolgot csak támogatni tudom.

EGO 2007.07.31. 10:58:45

at felvetése a körbetartozás megszakításáról még tetszik is. A problémát abban látom, hogy ezen a téren is az öreg Darwinnak lesz igaza.
Először a kicsik fognak kihullani a körből, mivel nekik általában fontosabb (esetenként életbevágó) az adott üzlet, illetve legtöbbször a valóban szándéktalan a tartozás és azért, ha késve is, de ezek általában fizetnek.
A nagy tartozók - legalábbis az általam ismertek - legtöbbször "meglepő módon", a tőkeerősek csapatát erősítik, bár kevésbé zúzná le őket a pénz kicsengetése, legtöbbször erőfölényük, vagy arányos egyéb stratégiai erejük tudtával erre nem hajlandóak.
Épp emiatt érzem úgy, hogy ez a folyamat inkább tartozás átcsoportosítássá fajulna valamely kevésbé ütőképes csoport felé. Ez ugyan az üvegipar gondjait megoldja, de az alap problémát sajnos nem érinti.
Aki nyaralni megy A8-cal, azért legalább a benzinkúton fizet...-mert ott nem tehet mást! Mégiscsak a MOL a legnagyobb hal...(most még) Ha ki kell fizetni az üveget, majd nem fizet a grafikusnak, és így lefelé. Mire Mr Nagyember megszívja, addigra esetleg egy rakás ember tönkremegy.
Eléggé elkanyarodtunk a fősodortól, úgyhogy visszakérdezek:
Kedves üvegben jártasak! Mi a meglátásotok, lesznek még hasonló üveghiányok, vagy megnyugodhatok, és egy tisztességes kereskedőtől rendelhetek nekem tetsző palackokat?
Természetesen úgy, hogy kifizetem. :)
Üdv.

Bortárs 2007.07.31. 14:03:01

EGO, megmondom őszintén: nem tudom mi lesz, csak bízni tudok abban, hogy lesz mit eladnom. Érdekes felállás az, hogy nem a partneri kör szélesítése a feladatom, hanem az hogy kerítsek valamit amit el lehet adni. Ráadásul nekünk ebből kéne megélnünk. Hogy lesznek-e még hasonló üveghiányok? Elképzelhető... Egyenlőre a legfőbb kérdés: meddig tart a jelenlegi. Az egyik cég augusztusra ígért valamit, reméljük tényleg lesz is belőle valami. A többi nem is ígért, de ha tette is vola ezt, nem hinném el nekik. Sajna mindig úgy tologatják a gyártások időpontjait, ahogy épp kedvük tartja.
süti beállítások módosítása