Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A nagy parafavita

To Cork or Not to Cork, ez itt a kérdés

2007.10.09. 20:21 - alföldi merlot

Október 27-én a Copiában, az amerikai borkultúrközpontban rendezik meg a nagy dugóvitát. A találkozó célja, hogy a parafa, illetve az alternatív zárak hívei kifejthessék véleményüket, beszámolhassanak a legújabb kutatásokról és természetesen cáfolhassák egymás érveit.

A résztvevők: Randall Grahm, a Bonny Doon bohém borfilozófusa, Pascal Chatonnet, a dugósság szakértője, Bruno de Saizieu, az Alcan Packaging Capsules kereskedelmi igazgatója és Carlos de Jesus, az Amorim parafagigász egyik főnöke.

Az est moderátora az a George Taber lesz, aki újságíróként halhatatlanná tette az 1976-os Párizsi Kóstolót, és most To Cork or Not to Cork címmel írt könyvet. Taber azon az állásponton van, hogy a dugóvita döntetlenre áll, a különböző alternatíváknak van előnyük, de hátrányuk is, és az igazi megoldást jelentő szuperdugó felfedezése még hátra van.

"Szerintem még rengeteg kutatásra van szükség több fronton. Még nyitott kérdés, hogy a hatalmas összegű befektetések a dugógyártók részéről kifizetődőek voltak-e, azaz csökken-e a TCA-fertőzött palackok száma. Újabb nyitott kérdés, hogy vajon az új termékek, mint pl. a Diam dugó, beválnak-e hosszú távon", mondta Taber.

Címkék: híradó szemleszerű parafa dugó george taber

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr9191235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dalton1 2007.10.09. 22:38:54

Szerintem nincs min vitatkozni. Bora válogatja.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2007.10.10. 07:54:15

A legokosabb dolog amit tehetnek (és tehetjük mis is), hogy beszélgetnek, vitatkoznak a dologról. Nehéz úgy állást foglalni, hogy az alapvető tényekkel nincs tisztában az ember és a nyílt vita a legjobb módja az információ és véleménycserének.

Én kiváncsian várom a fejelményeket és az eredményeket. Nekem mindenfajta lezárási mód tetszik ami segít megőrizni a palackozott bor értékeit. Nyilván ezen belül az izlés a stílus és a piac elvárásai is szerepet játszanak.

Jenyei 2007.10.10. 09:06:30

Hétvégén bontottam egy palackot, pár hónapja palackoztuk és éppen egy-két milliméter hiányzott, hogy a dugó mentén ne folyjon ki a nedű. Pedig márkás dugót használtunk erre a fajtára. Nagyon sok baj van velük, tényleg nem lehet abból baj szerintem, ha alternatív lezárásokat keresnek-találnak.

Octopus 2007.10.10. 09:34:23

"az igazi megoldást jelentő szuperdugó felfedezése még hátra van" hogyhogy? és a csavarzár? És egyáltalán nem is csúnya, ha nem gagyi fajta. Én szeretem... nincs dugósság, nincs 3 év alatt átázott dugó, nem kell fektetni, és a legjobb: egyenletesebb a palackok minősége (állitólag persze, de volt itt egy elég meggyőző cikk korábban, valami burgundiak kisérleteztek ezzel régóta)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2007.10.10. 09:34:42

Én a saját kisérletezéseink során azt figyeltem meg, hogy a palackon is sok múlik, persze lehet, hogy tévedek. Aztán egyszer jártam úgy is, hogy másfél miliméterrel vastagabb dugót vettem céletlenül... csodálkoztam is, hogy milyen nehezen megy bele a palackba :) de aztán ismét erősebbnek bizonyultam mint okosabbnak. Persze kihúzni a dugót csak speciális dugóhúzóval lehet, mert a hagyományos húzós és erőkaros rendszer az megadja magát :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2007.10.10. 09:41:34

A csavaros kupaknak az egyik problémája, hogy még nem tudjuk, hogy hogyan bírja a palackozás után 10-20-30 évvel. Minden anyagot megvisel az idő, miért pont a csavaros lezáról lenne ez alól kivétel.

Octopus 2007.10.10. 10:02:44

megtaláltam, ez az:
alkoholista.blog.hu/2007/03/06/csavarzar_burgundiaban
na itten azt irják, 40 éves csavarzárasok jobban teljesitettek, mint a parások.

Defter 2007.10.10. 14:48:50

Állítólag az a gond a csavarzárral, hogy teljesen légmentesen zár, nem megfelelően érik a bor az így lezárt palackban, ráadásul kellemetlen hatásai is lehetnek a levegőmentes érésnek, csak már elfelejtettem, mi. Valamilyen rossz anyag képződhet, valaki biztosan tudja itt. Vagy majd utánakérdezek megint Vida Péternél, ő említett erre vonatkozó kutatásokat. Mivel azonban még messze nincs olyan sok tapasztalat az egyéb zárási módokra, mint a parafadugóra, hosszú érlelést kívánó, komoly borokhoz mégiscsak a hagyományos dugót ajánlják. Meg a hagyományok, meg az elvárások... Mégsem illik egy komoly, többéves vörösborhoz egy csavarzár.
A másik dolog a csavarzár belsejében lévő szintetikus anyag. Mégiscsak valamilyen műanyag. Évekig érintkezik a borral - bár a kupakos borokat nem kell fektetve tárolni. Legfeljebb a megszokás kedvéért.

shiraz 2007.10.11. 11:09:58

Kedves Defter, a palackot azért zárják le, hogy a bor NE érintkezzen levegővel. Sokszor hallottam már ezt a városi legendát, hogy a parafadugó szellőzik, ezért jobb stb. A Bornak elég levegő van odabent. Javaslom Peynaud prof idevágó írásait.
üdv

egri 2007.10.12. 15:26:09

Mi 2 hete kóstoltunk meg 2 palack bort (Bikavér '97) melynek az volt a lényege hogy ugyanaz a bor csak parafa és csavarzárral lezárva. Ez véletlenül alakult így, nem így terveztük csak pakoltunk és találtunk palackozásánál félretett borok között ilyet és nagyon kiváncsivá tett. A parafával lezárt bor bár egy kicsit oxidálódott nem volt rossz, sőt megállta volna a helyét bármelyik versenyen. A csavarzáras bornál pedig volt valami hibás illat és íz. Ami nagyon különös volt, hogy abba még több jel utalt az oxidálódásra. Pedig nem a legolcsóbb gagyi zár volt rajta.
Véleményem szerint nem lehet kizárni a dugóhibát de le lehet csökkenteni a minimális szintre ami elviselhető. Viszont a vörösboroknak kell a parafa. Az más kérdés hogy a fehérborokhoz mi is mint sokan mások plasztik dugót használunk de ez kell ahhoz hogy a reduktív fehérek megőrízzék a frisseségüket relatíven sokáig.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2007.10.13. 05:31:10

egri,

miért _kell_ a vörösnek a parafa és miért csak a "reduktív" fehéreknek érdemes megőrizni a firssességét?

egri 2007.10.13. 10:54:20

Kedves BZoltán!

Nem fogalmaztam teljesen egyértelműen ezért bocsánat. Szerintem (és ez a magán vélemény) a vörösboroknál nem mutat jól a műanyag dugó viszont a mai parafa dugó is van olyan jó hogy ne engedjen át levegőt, csak rá kell szánni a pénzt. A reduktív fehér boroknál a legtöbb borászat impregnál a borba CO2-őt vagy megőrzi az erjedés dorán kelettkezett gázt. A szintetikus dugó ilyen szempontból jobb, mert kifele sem enged semmit. Bár már a parafa dugó gyártók is elkezdtek kisérletezgetni azon hogy hogy lehetne ezt a problémát megoldani.
Tehát végső soron nem csak a fehéreknek kell megőrízni a frisseségét, de elég kevés olyan vörösbor van a piacon melyben maradék széndioxid van. Az igazsághoz hozzá tartozik az is hogy a reduktív fehér borok rögtön piacra kerülnek és jobb esetben mire a köv. évjárat kijön addigra az el is fogy. Szerintem a műanyag dugó lehetővé teszi azt hogy 2-5 hónappal tovább maradjon a borban "pezsgés" és így tovább maradjon friss és kellemesen fogyasztható, ami mondjuk egy rosé esetében alapkövetelmény szerintem.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2007.10.13. 11:06:05

Kedves egri,

azt hiszem értem amit mondasz. A lényeg tehát a széndioxid megőrzésen van. Az ilyen CO2-vel megdobott borokak termelő borászok a dugóválasztásnál szerintem ugyanakkor összekötik a kellemeset a hasznossal, hiszen a szintetikus dugó egyben olcsóbb is és így a reduktív, szénsavasabb borok fogyasztóbarát árképzése is barátibb lesz.

Defter 2007.10.18. 12:11:15

Kedves shiraz, nem vagyok borász, de komoly borászok tanítanak okos dolgokra időnként. Írtam is már kicsit a témában, szakemberek még nem kötöttek bele. Persze én sem tudhatok mindent, és amit tudok, abban is lehetnek hibák. A témában azért vannak nekem ellentmondások, így a megjegyzésedet fenntartással kezelem még. De ígérem, hogy utánaolvasok és még több borásszal beszélek a dologról. Bár nekem ez nem központi kérdés, örülök, ha figyelmeztetnek, hogy valamit nem jól tudok. Köszi, tényleg.
süti beállítások módosítása