Egyre több termelő és fogyasztó ismeri föl, hogy a tőkétől a pohárig vezető úton a szállítás és a tárolás a leggyengébb láncszem. A sokszor mozgatott, nyáron bádogkasznikban aszalódó, aztán klimatizálatlan fémraktárakban senyvedő palackokért a termelő nem vállalhat felelősséget, a fogyasztó anyázása mégis többnyire rajtuk csattan. Pedig az értékesebb borok esetében sokan örömmel vállalnánk azt a 100-200 forintos extraköltséget, amely biztosítékot nyújt arra, hogy azt kapjuk, amit a termelő nekünk szánt, és nem valamilyen pasztörizált, félig vagy egészen főtt szőlőlevet.
Egy friss hír szerint néhány bordeaux-i csúcsbirtok az eProvenance névre hallgató nyomkövető rendszer bevezetésével két legyet készül ütni egy csapásra: megnehezítik a hamisítást és garantálják a szállítás és tárolás szakszerűségét. A néhány pincészetnél már a próbaüzemnél tartó rendszer iránt olyan neves birtokok érdeklődnek, mint a Latour, a Lafite, a Margaux vagy a Palmer.
"Az eProvenance nem csak a csalás, hanem a bor minőségét veszélyeztető gondatlan kezelése ellen is véd - nyilatkozta Eric Vogt, az eProvenance igazgatója. Rögzítjük a hőmérséklet-ingadozást, így amennyiben a bor mondjuk egy héten át áll a napon a dokkban, arról is tudni fogunk."
Dr Christian Butzke, aki a kilencvenes évek óta foglalkozik a kérdéssel, a következőket mondta: "A helyzet egészen mostanáig az volt, hogy a csúcsbirtokok minden apró részletre figyeltek a szőlőben és a pincében. Ám van egy harmadik elem, amelyet figyelmen kívül hagytak, ez pedig a disztribúció és a szállítás. A minőségi bort gyakran rosszabb körülmények között szállítják, mint a jégkrémet vagy a salátát. A 40 fok fölötti hőmérséklet egy hét alatt két éves érlelésnek megfelelő változást válthat ki."
Vogt elmondása szerint a szállítók és az importőrök részéről eleinte ellenállás mutatkozott, hiszen őket éri kár, ha nem megfelelően tárolják/szállítják a borokat. Ám a borárak növekedésével ők is fölismerték a megoldás gazdasági racionalitást.
"A lehető legmagasabb minőségű borokat készítjük, és nem szeretnénk, ha a szállítás elrontaná a munkánkat" - mondta a programban részt vevő Lynch Bages tulajdonosa, Jean-Charles Cazes.
(És vajon mi a helyzet Magyarországon? Milyen járműveken szállítanak bort? Légkondicionáltak-e a raktárak?)
Utolsó kommentek