Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Hogyan hozzuk ki a maximumot a palackból?

10 tipp a kóstoláshoz

2008.10.10. 11:05 - Az Alkoholisták

A borozás élményét alapvetően meghatározzák a borozás körülményei. Valószínűleg senkinek nem kell elmagyarázni, hogy egy mobiltelefon mekkora kárt tehet egy színházi előadásban, vagy hogy a sarkon dolgozó légkalapács könnyedén legyőzi Chopin noktürnjeit. A boros műélvezet hasonlóképpen sérülékeny; ha csalódunk, nem biztos, hogy a borban van a hiba. A Borzsebkönyv írásakor összegyűjtöttünk néhány aranyszabályt, ami segíthet a maximumot kihozni drága palackjainkból. Várjuk olvasóink további kóstolási tanácsait. Salute!

10 tipp a kóstoláshoz:
 
1. Végy egy jó minőségű kelyhet (még inkább hatot)! Erre nincs ugyan semmilyen tudományos magyarázat, de egy jó boros pohár új dimenzóba emeli ugyanazt a bort. A megfelelő kehely a legolcsóbb módja annak, hogy fokozd az élmény minőségét.

2. Dekantálj! Néhány óra szellőzés a legtöbb bornak szárnyakat ad. (Dekantáló híján, az átfejtés az eredeti palackból egy alaposan kiöblített másik palackba is sokat javíthat a helyzeten.) És ne feledjük: nagyon sok bor (főleg a fiatalabbak) a bontás másnapján hozza a legjobb formáját!

3. Ügyelj a helyes fogyasztási hőmérsékletre! A könnyebb fehér boroknál ez 8-10 ºC körül van, a testesebb, komolyabb fehéreknél 12-14 ºC, a vörösöknél 16-18 ºC. Ennél 4-5 fokkal magasabb hőmérsékleten már elhalványul a bor igazi szépsége, alacsonyabb hőmérsékleten pedig fel sem tárul.

4. Szervezz kóstolót a barátaidnak, ahol több, lehetőleg tematikusan összetartozó bort kóstoltok! Közösen esetleg olyan bort is megvásárolhattok, amit egyedül túl drágának találnál.

5. A közös kóstoló egyik lehetséges módja a vakteszt. Tanulságos és szórakoztató, és kihúzza a szőnyeget az álbölcsesség és az elfogultság alól.

6. Kóstolás közben csak vizet és kenyeret szabad fogyasztani. Minden más torzítja az érzékelést. (Utána persze jöhet bármi.)

7. Borkereskedésben vásárolj! A jó kereskedő szakszerű segítséget nyújt a választásban, a borokat nem neonfényben, melegben tárolja, és ha dugós palackot fogtál ki, akkor ő szó nélkül visszacseréli.

8. Vásárláskor inkább költs egy kicsit többet, mint egy kicsit kevesebbet! Az első esetben a pénzed egy töredékét fölöslegesen költötted el. A második esetben előfordulhat, hogy az egészet.

9. A másnaposság elkerülésének legbiztosabb módja (a mértékletes fogyasztás és a kármentő használatán kívül): sok víz, dió, bőséges étkezés, és lefekvés előtt egy fejfájáscsillapító.

10. Olvass a borokról! A tudás fokozza a műélvezetet.
 

Címkék: kóstolás pohár dekantálás vakteszt

61 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr100706280

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szerelemblog 2008.10.10. 17:36:25

Hogyan hozzuk ki a maximumot a palackból?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Briós 2008.10.10. 11:50:21

+1: Vida Péter emelte ki borkóstolóján, hogy fontos (lenne) a palackokat fogyasztás előtt pihentetni mondjuk egy hónapig, de legalább egy hétig, ugyanis a szállítás képes összekuszálni a legnagyobb borokat is.

t f 1 (törölt) 2008.10.10. 12:33:35

...2. Dekantálj! Néhány óra szellőzés...

Már ha nem fogy el addigra :)

muskotály küvé 2008.10.10. 13:13:19

A 8. pontot nem értem: perpalackra, vagy pervásárlásra vonatkozik?

nullahetvenot 2008.10.10. 13:15:33

Na ez nekem való téma..

Octopus 2008.10.10. 13:42:30

Ez egy nem eleget boncolgatott téma! Tippek még: ügyelj a szádra :) mármint hogy megfelelő állapotban legyen az alkalomra. A kóstoló előtti 12-24 órában nem érdemes chips-et, piritóst meg hasonlókat enni, bármit, ami felsérti a szájpadlást, különben még egy kevés csersav is bántó lesz, de talán a savak is. Pár órával előtte nagyon csípős/fűszeres kaja szintén nem szerencsés. Fogmosást közvetlen előtte semmiképp.
A pohár jogosan az első a listán; érdemes többfélét tartani, és játszani velük, melyikből milyen illatú a bor. A kezelésük/tisztitásuk viszont egy külön sztori...

nullahetvenot 2008.10.10. 15:02:50

Na és akkor mi van ha valaki kemény dohányos??
Érez az eggyáltalán valamit?

Shyr Kahn 2008.10.10. 15:03:02

Nem akármilyen borról tettetek be képet... jó a cikk, de a (Sant'Antimo) Col d'Orcia Olmaia '97-ről is szívesen olvasnék. :)

A pohár meg ha jól látom a S-Z Vina sorozat vizes pohara. Nagyon sokszor használjuk mi is vörösek kóstolására. Nem egy profi pohár, de eddig még nem nagyon csalódtunk benne.

A jó kóstoláshoz szerintem még sok tippet lehetne adni, pl. megfázásnál az elnapolás... meg úgy egyébként is mindig más formában van az ember, azaz érdemes olyan időpontot választani, amikor kellően tudunk koncentrálni a kóstolt tételekre.

alföldi merlot 2008.10.10. 15:26:15

Shyr Kahn, a '97-es Olmaia szép bor, de a mi palackunk már fáradófélben volt. A 2001-esről többször is írtunk, legutóbb itt:
alkoholista.blog.hu/2007/11/20/bunbarlang_1

Shyr Kahn 2008.10.10. 17:03:27

Köszönöm a linket. Keresni csak akkor felejtek el a cikkek között, amikor kellene, emlékezni meg pláne (ha jól látom a cikkhez én is írtam néhány kommentet) :) Mentségemre írandó, hogy akkor még semennyire sem ismertem a toszkán felhozatalt. Most talán már kicsit változott a helyzet.

Mindenképpen bíztató, amit olvastam róla a leírásodban. Kedvet is kaptam a rendelésére... sajnos a superiore-n csak a 2004-es található, ami nem éppen a legjobb évjárat tudtommal :(

benchmade 2008.10.10. 17:12:07

A 2004 egy nagyon jó évjárat Toszkánában.
5 csillagos.
www.consorziobrunellodimontalcino.it/brunello/ns.asp?wci=wnsv&lng=1033&cur=0&did=26

A superiore ráadásul korrekt, még árban is. Mondjuk a szállítási költség néha agyonbasz. Kérjed Bécsbe, ha van ismerősöd, oda 300 euro felett ingyenes.

Shyr Kahn 2008.10.10. 17:28:59

Köszönöm az infót és az ötletet. Az oldalt én is ismertem, de rosszul emlékeztem az évjárat értékelésére.

A superiore-től már rendeltem néhányszor. Nem vészes a szállítási díj, ha egyszerre több ember rendel és elolszlik a költség, de gondolom ezt már te is tudod. Remélem most is sikerül majd felbátorítani az ismerőseimet a csatlakozásra... 300 Euro felett ingyenes!!! Annyi pénzem nincs (sőt... még ismerősökkel együtt sincs). Kis tételben veszek/veszünk, mert sajna csak arra telik :(

czudarka 2008.10.10. 19:00:11

www.winestar.at

A szerelem nálam itt kezdődik.

espé 2008.10.10. 19:16:29

Sajnos a 9. pont nem eléggé világos nekem.
Valaha ezen a blogon szégyenkezve ismerték el, ha véletlenül, kóstolás közben egy-egy korty lecsúszott.
Most pedig be kell gyógyszerezzek a szövődmények és mellékhatások ellen?
A jó ital, még ha bor is nem okoz gyomorégést, fejfájást stb.
Kérdés tehát: a mai trend szerint hány dl-t kell innom egy kóstoláskor?

rebekka 2008.10.10. 19:24:18

Egy pohar hideg Tej a kostolo elött amit en ajanlok!

BOB 2008.10.10. 19:42:35

espé, minden alkoholtartalmú ital okoz másnaposságot, mert a másnaposságot konkrétan maga az alkohol okozza. Egyrészt vízelvonó hatásával (ez okozza a szájszárazságot és a szomjúságot másnap), másrészt pedig azzal, hogy az alkohol bomlástermékét (acet-aldehid) nehezen tolerálja a szervezet, ami fejfájásban mutatkozik meg. Más kérdés, hogy amíg a borban levő sok kén kisebb mennyiség elfogyasztása után is jókora fejfájást okoz, addig az alacsony kéntartalmú boroknál csak az aldehidek fejfájósító hatása érvényesül.

espé 2008.10.10. 20:25:35

Köszönöm BOB. Ez nyilván egyénektől is függ. A 9. pont viszont nagy mennyiség kóstolására utal. Ezért kérdeztem, hogy jelenleg egy kóstolásra mennyit kell meginni.

oberon007 2008.10.10. 21:25:21

a decantálásra az is megfelelő módszer, ha telefonálok haza János főbérlőmnek, hogy nyissa ki a palackot és tegye a szellőztető üvegbe; Ő (fene tudja miért) nem szereti a bort, így nem nyakalja be, én pedig nem tudom idő előtt; lévén, hogy nem vagyok még otthon. apró, hétköznapi praktikát olvashattak. aprócska csobbanások, csilingelve koccanó poharak, egészségükre!

Steff 2008.10.10. 21:30:55

Megnyugtató, hogy senki nem tanácsolta, köpjük ki a bort.

icceman 2008.10.10. 22:23:25

A borkóstolás legkorrektebb módja lenne ha mindig betartanák az 5-ös szabályt.

hegyaljai 2008.10.10. 22:43:02

A bor multiszenzorális élmény. Sokan azt hiszik hogy az illat és az íz, és kész! Vizsgáljuk meg a bor színét, tapintsuk meg a dugót, élvezzük a pohár csilingelését, de ne a sokat és feleslegesen beszélő önjelölt borszakértő hangját ne engedjük ránk telepedni. Vigyázzunk arra, hogy az illatot az orron át beszíva, és a garaton felmelegedve, hátulról is értékeljük. A nyelv képes az ízek értékelésére, de a négy alapízen felül a zamatok a száj teljes területén a garatban, a fogínyen kívül is mutatnak részleteket. Azokat se hagyjuk ki!

Benikuty 2008.10.11. 08:21:00

szerelemblogos, takarodj a büdös francba!
nullahetvenötös, tegezhetsz, és szólíts keresztpapinak.
bocs az offért!!

nullahetvenot 2008.10.11. 08:24:00

Szóval mi van a cigivel??
bocs a dohánnyal?

napoletano 2008.10.11. 11:47:14

Kedves Alkesz-tarsak, ahogy Jancis Robinson irta, a nyelocsoben nincsen erzeksejt, azaz a borkostolashoz nem kell lenyelni a bort. En magam kostolaskor nem iszom - kb. 3 bor utan az alkohol befolyasolja az izerzest, azt meg szeretnem elkerulni. Persze tudom, nem tokeletesen lehetseges...
A kostolo "allapota" is fontos, ami nyilvanvalo,hogy megfazassal nem erdemes kostolni, stb. stb. Az optimalis idopont - jo, ha tudjuk, meg ha nem is mindig tarthato - keso delelott-kora delutan.
Pohar: van fizikai es biologiai magyarazata is, miert olyan, amilyen. nagyon elnagyolva - a fizikai a felulet es terfogat aranya, a felfele szukulo szaj kicsit "osszegyujti" az illatokat a folyadek feletti terben. A kehely formaja pedig befolyasiolja, hova "erkezik" a bor a nyelvre, szajba. Amugy sgyetertek, a jo pohar tenyleg a legjobb befektetes.

Vucsics.Krisztián · http://www.vucsics.hu 2008.10.11. 12:03:24

"4. Szervezz kóstolót a barátaidnak, ahol több, lehetőleg tematikusan összetartozó bort kóstoltok! Közösen esetleg olyan bort is megvásárolhattok, amit egyedül túl drágának találnál."

Király tipp, kár, hogy konkrétan reklámozni nem merek itt. :-)

Tib 2008.10.11. 13:25:15

Helló, kérhetnék én egy plusz tippet itt? :-). Én nem szeretem a bort, és nem is akarok nagyon alkoholizálni, de szeretném felfedezni, hogy mi az, amit ennyire finomnak találtok benne.

Nagyon édesszájú vagyok, és a jégboron kívül más bort nem ismerek, ami ízletes, a szárazakat meg nagyon oldószerízűnek találom.

Tudnátok mondani ilyen nagyon kezdőnek való bort? :-)

wudnekl 2008.10.11. 13:48:49

nullahetvenöt,
én régebben erős dohányos voltam, és az, hogy viszonylag egyszerűen sikerült leszoknom, nagyban köszönhető a bornak. Két-három napja nem dohányoztam, mikor megkóstoltam egy bort, valami spanyol cabernet volt, asszem, olyan intenzív cabernet-t még soha nem éreztem előtte. Ég és föld a különbség, szerintem leírhatatlan. Korábban is szerettem a bort, szerintem lehet élvezni cigivel is, csak hát kábé úgy, ahogy a szexet óvszerrel. Jó, jó, csak...

Szóval lehet borozni dohányzással is, de ha ok és segítség kell a leszokásra/hoz, a bornál nehezen találni jobbat.

DeToXXX 2008.10.11. 16:06:10

a minőségi pálinka fogyaxtásról is is kellene vmi hasonló cikk. vagy van má? :)

2008.10.11. 23:16:28

Tényleg, ha már sok boros ember van, kérdezek:D

Túrák, kirándulások, terepgyakorlatok stb. alatt sokat járunk pincékbe, és én mindig ott veszek bort. Inkább kifizetek 1-másfél literért egy nagyobb összeget, de minden alkalommal, ha a haverok jönnek, sok jó borból kapnak egy kis kóstolót.

Kérdésem: még a legnagyobb borászat pincéjében is műanyag flaskában kaptam a bort. Ebben mennyi ideig javasolt tárolni a bort? (Én kb. 2-8 hétig szoktam...)

Másik, ami érdekelne: tudom, meg fogtok kövezni, de szeretem a VBK-t (vörös boros kóla) és néha (szintén főleg terepen) szívesen fogyasztom - de milyen bort javasoltok hozzá? Száraz, édes, fűszeres, milyen? (Ittam már rose-val is, jó volt:D)

Aki komoly választ tud adni, inkább e-mailben, azt néha el is olvasom:)

hvuk 2008.10.12. 01:46:11

Lenne egy láma kérdésem. Felbontom a bort, dekantálom, majd nem az egészet iszom meg. Ilyenkor másnap estig érdemes dekantálva tartani vagy visszaöntsem az üvegébe? Ha ez utóbbi, akkor visszarakjam a dugót vagy inkább hagyjam dugó nélkül?

dagadtos 2008.10.12. 02:43:35

hvuk: lennének nálam jóval nagyobb szakértők, de ma peched van, én jártam erre. Én visszaönteném, ledugóznám és hűtőbe tenném.

dagadtos 2008.10.12. 03:26:26

Ha félsz, hogy ezt sem bírja ki a bor, illetve elsősorban nem az érdekel, hogy még változik-e másnapra, meg lehet próbálni kisebb üvegbe légmentesen lezárva eltenni.
A cikkhez: a pohár nálam is első helyen van, kicsit el is vagyok veszve kóstolókon-fesztiválokon olykor, amikor pl. kisebb poharakból kell kóstolnom.

espé 2008.10.12. 12:43:17

7x7: mindenki azt igya ami neki ízlik.
De, ha kólamentesektől kérdezel, akkor Én pl. azt mondom, hogy ami nekem fejfájást, vagy más bajt okoz, azt soha többé nem kóstolom meg.

anggurputih 2008.10.12. 19:07:33

Franciaországban pontosan meg van határozva az ideális kóstoló pohár. Ezt INAO (Institut National des Appellations d'Origine) pohárnak nevezik. A talpa 65mm átmérőjű, a lába 55mm magas, maga a kehely 100mm ami a pohár tetején 46mm-re szűkül össze. Az üveg fala nem lehet több mint 0,8mm vastag. A hivatásos kóstolók ezt a poharat használják, ha lehet kristályból.

Sárfehér 2008.10.13. 09:40:39

Egy kicsit hadd gonoszkodjam. A "dekantálás" és a "dekanterben történő szellőztetés" két különböző dolog. A "dekantálás" ugyanis ülepítést jelent. Valamikor nyilván minden esetben kellett dekantálni, azaz ülepíteni a palackozott bort is (vö. Dumas Három Testőr, La Rochelle ostrománál). A mai boroknál viszont, még a szűretlennek nevezetteknél is, alig-alig lehet egy kis üledéket nyerni. Közben persze kiderült, hogy a nagy felületű edény a szellőztetés céljára is ideális.

Úgyhogy a "dekantáld" kifejezésnél helyesebb a "szellőztesd dekanterben". :))) (Ugye a karácsonyi pontyot is el lehet tartani a fürdőkádban, még sem azért tartjuk benne, hogy megfürdessük...)

Octopus 2008.10.13. 10:16:02

az INAO poharat évtizedekkel ezelőtt találták ki, sztem egyszerűen elavult. Van olyan bor, amihez egész jó, de pl jobb vörösökhöz aligha. A borásznak borhibák kiszűrésére biztosan tökéletes, de mire még? Őszintén érdekelne a profi szakmabeliek (mind borász, mind kóstoló) véleménye mire használják/használható? Ha egyáltalán haszálják még?

dagadtos 2008.10.13. 10:47:46

Egy profinak biztos sok mindenre jó dolog, nekem kb arra, hogy odaverjem lendületből az első masszívabb falhoz. Még a 3-4 decis poharakat is utálom komolyabb vörösek esetén, nem az ilyen retteneteket. Az átlagos kóstolónak szerintem messze nincs olyan érzékelése, hogy ilyesmiből értékeljen bármit is.

Kedves Sárfehér!

Én pedig hadd vitatkozzak. A nyelvben rettentő sok ilyen jelentésbővülést láttunk már...az, hogy eredetileg mit jelent egy szó, nem képes korlátozni a nyelvi folyamatokat, és tekintve, hogy ma már itthon és külföldön is igen sokan ebben az értelemben használják (többen, mint eredeti jelentésében - pontosan amiatt, amit Te is leírtál, tudniillik, hogy az egyre ritkábban szükséges), szerintem ideje lenne ezt lassan elfogadni. Nem gondolom, hogy pl a cellartrackeren mindenki ülepítésre gondolna, ahogyan szerintem a Buttler palackok hátulján sem erre utal a "Fogyasztás előtt néhány órával ajánlott dekantálni!" felszólítás.
Persze meg lehet próbálni mindenkit visszatéríteni a helyes használathoz, de szerintem ez a folyamat már győzni fog.

Sárfehér 2008.10.13. 12:21:32

Kedves dagadtos!

Minden szakmának vannak félműveltségre visszavezethető kifejezései és szóhasználatai, végülis a borisszának sem kellene ezügyben szégyenkeznie. :)) A probléma az, hogy a műszaki életben, kémiában, sőt, valószínűleg a borászat mindennapi gyakorlatában a dekantálást eredeti értelmében használják.

Tudom, hogy nem bölcsesség ősforrása, de itt a Wikipedia vonatkozó szócikke:

en.wikipedia.org/wiki/Decanter

zoldful 2008.10.13. 17:25:42

Ehhez mit szóltok: www.deluxe.hu/cikk/20081007/harom_palack_bor_ize_illata_is_biztonsagban_a_bormento_segitsegevel/

Egyébként egyetértek Vida Péterrel, hogy a nyúzás kinyírhatja a bort. Amatőr kóstolóink hajnalán jó darabig minden palack bort áttöltöttem két nappal (rossz esetben 0 nappal) a kóstoló előtt egyforma, cimke nélküli színtelen üvegbe a vakkóstolókhoz. Ezt addig műveltem, amíg egyértelmű lett, hogy igen komoly borok rettentően szerepeltek a tortúra után, egyszerűen megzavarodtak.

MalbecNC 2008.10.13. 18:47:24

Jó a téma!

Még kiegészíteném azzal, hogy "ügyelj arra, hogy "Se te, se a haveri körödből senki ne legyen leápolva aftershave-vel, vagy parfümmel borkóstolás előtt!"

Az 5. tanáccsal nagyon egyetértek, viszont a borkereskedésben néha úgy érzem, hogy azon kívül, hogy el akarják adni a bort semmit nem tudnak az eladók.

MalbecNC 2008.10.13. 18:52:59

Nullahetvenöt (micsoda változás...), akár gyenge, akár erős dohányos, az orra, szája, nyálkahártyája, keze tele van dohányszaggal, csökkentett mértékben érzi és élvezi (ha egyáltalán) a bort. Mivel a legtöbb dohányos egy önző ember, nem fogja elfogadni, hogy zavarja az ő és a szomszédja élvezetét a ruhájába és a bőrébe beivódott dohányfüst.
Rendkívül rühellem ha valaki borkóstolás közben (!), két pohár jözt megy ki cigizni, feltartva ezzel a többieket ráadásul zavarba hozza a borászt is, hogy ennyire nem érdekes a bora...

MalbecNC 2008.10.13. 19:03:51

Sárfehér, szerintem a "dekantálás" szó átfejtést jelent, vagyis a bor átöntése egyik edényből egy másikba és aminek célja lehet (mint amikor egyik hordóból a másikba fejtik a bort) az üledéktől való eltávolítás, vagy levegőztetése a bornak. Így a 2. pont felszólító igéje rendben is van, vagyis arra szólít fel bennünket, hogy öntsük át a bort az eredeti csomagolásból egy másikba és hagyjuk szellőzni. ÉPn ott látok képzavart, és nagyon id idegesít, mikor valaki azt mondja, hogy "2-3 órát dekantáltam a bort". Nyílván ez alatt nem azt érti, hogy 2-3 órán keresztül öntögette a bort ide-oda, hanem átöntés után még hagyta levegőzni. Ez pedig nem mindegy és érdemes felhívni a figyelmet rá, mielőtt még egy külföldi szakértő kiröhög bennünket.

A 2. pont viszont jól (nagyjából) fogalmazott: "Fejtsd át a bort és hagyd levegőn egy darabig!"

MalbecNC 2008.10.13. 19:14:30

Tib, látom neked még nem válaszoltak.

Én a kezdőknek mindig illatos, parfümös, száraz bort szoktam ajánlani, amelyeknél intenzívebbek az ízek és a zamatok és annak ellenére lehet élvezni a bort, hogy az ádesszájú nem kap édességet, mert ezekhez a borokhoz legtöbbször magas gyümölcsérzet is társul.
Vásárolj (így kérd a borszaküzletekben) eleinte etyek-budai, balatoni (Füred/Csopak), mátraaljai friss, reduktív technológiával készített illatos borokat (cserszegi fúszeres, király/leányka, Irsai olivér, hárslevelú, muskotályos szőlők), majd ugyanezekről a bordidékekről keress könnyú-közepes még mindig illatos borokat és innen lépj tovább villányi kékoportóra, könnyebb szekszárdi és vagy balaton merlot-ra. Ha már kellően érzed a különbséget a fajták között akkor és lehetőleg hűvösebb időben térj át a testesebb vörösökre, a cabernet-kre és nehéz testes tokaji szárazakra.

dagadtos 2008.10.13. 22:18:33

Kedves MalbecNC!

Ne vedd személyeskedésnek, nincs semmi bajom az itteni hozzászólásaiddal, de ha engem valaki elkezdene oktatni, amikor ezt találom esetleg mondani, rövid úton elküldeném a francba. Kicsit rugalmasabbnak kéne ebben lenni szerintem. "Mielőtt még egy külföldi szakértő kiröhög bennünket" - www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=237263 . Szerintem a "decanted for 4 hours prior", "I decanted the bottle for 8 hours before tasting ", "Decanted about an hour, then poured" stb. mind azt mutatják, külföldön is használják így, sőt, még így használják többen. (Rengeteg példát lehetne hozni sok helyről, de nincs most időm.)
A másik, hogy mindenki ezt mondja, így elismerem, hogy ez jó taktika, nekem mondjuk az életkedvem elment volna a fenébe, ha csak ilyen borokat iszok az elején.

MalbecNC 2008.10.14. 02:10:00

Hát, kedves dagadtos, tonképpen igazad van. Egyrészt nem nagyon fog a magyar nyelvvel gyötrődni egy külföldi sem (így sosem tudja meg), másfelől meg hol érdekel engem, hogy kinevet? Jobb ha (ezek szerint) körülnéz előbb a saját háza tájékán!

Ami engem illet, én ritkábban jutok olyan borhoz, ami egyértelműen több órás levegőztetést kíván. Általában menet közben derül ki, hogy elegendő volt-e egy óra, amennyivel a tervezett fogyasztás előtt kinyitom (én egy fél decit lemeózok belőle, hogy szabaduljon be egy kis levegő), ha nem, akkor sem esem kétségbe, legalább mindig "más" bort ittam és előbb-utóbb majd csak kellő állapotban lesz a bor.
A tapasztalatom azonban az, hogy sokszor rosszabb lesz a bor, amennyiben a kezdeti gyümölcsillatok elillannak a csoda tudja hová és 5-8 órával később pedig már némelyik bor szabályosan lekváros ízű lesz.

Durváskodnod meg felesleges. Mondd el neki is szépen, hogy csak a külföldieket utánozod. :-)

nullahetvenot 2008.10.14. 09:10:17

1. a dekantálás nálam nagyon egyszerű szó jelentése lefejezés ( ez az én paraszt fordításom hmm...)tehát a bor tiszta részének azaz löttynek az eltávolítása a darabos részektől (zagy).(olyan ez mint az aluminiumgyártás)
ha jól tudom ezt is mint minden szart a franciák találták ki amikor nem tudtak tiszta illatú bort palackban tárolni..
és akkor jött a nagy duma, ez akkora bor hogy ennek szellőznie kell.
Na ha már valaki így nyit monjuk borász hogy szellőztesem a borát vagy fél órát, vagy karaffoljam meg..
hat ez nalam nem jön be, de ezért ne harapjátok le a fejem.

Portug 2008.10.15. 23:05:07

Nagyon korrekt összeállítás és tényleg ez lehetne az alap. Viszont, néha túlzónak gondolom ezt a csak borkereskedésben vásárolj dolgot. Mert:
1. ha van némi fogalmad a borokról az eligazodásban elég lehet a tapasztalat.
2. A borkesekedések néha túlzott haszonnal dolgoznak.
3. a tárolásról annyit,h én még nem találkoztam ilyen formán hibás borral, ha van is, jelentéktelen.
4.A borszaküzlet kezd egyfajta sznob helyé válni, lásd Bortársaság, ahol 2-3 ezer forint alatt nem találsz semmit.
5. A hiper még mindig elfogadható alternatívát nyújt az igényesebb borfogyasztóknak is.

Egyszerűen csak szelektálni kell, ki kell szűrni a szemetet és megtalálni a jót. Lehet van egervines bikavér is, nem kell általánosítani,találhatsz ott korrekt áron, jó tételt is.

BOB 2008.10.15. 23:09:40

Portug:
alkoholista.blog.hu/2008/01/11/neonparade

Én ezért vásárolok borkereskedésben vagy pincénél.

espé 2008.10.18. 08:43:41

Kedves BOB!
Ha egy tokaji pincénél téged is úgy átvágnak mint engem, akkor árnyaltabban fogalmaznál. Ugyanis csak otthon jöttünk rá, hogy más a kínáló, és más a kimérő hordó Tokajban.

borcsa2 2009.07.21. 18:56:44

@zoldful:
Én is osztom Vida véleményét,a dekantálásról csak kissé más alapon. Megzavarosodni viszont nem illik egy komoly bornak a dekantálás hatására. Van egy sanda gyanúm, hogy a bor alkotóelemei esetleg nem állták ki a "levegőpróbát".

Ivány 2009.07.27. 10:58:11

Csak üljél le a diófa alá, és gondolkodj el rajta, hogy mit teszel.
Aztán élvezd, és utána ne gondolkodjál rajta!

Mauzes 2011.03.16. 19:57:16

Egy nem túl pörgős témához szólok most hozzá, de kérdéseimnek itt van a rendes helye.

Abszolút kezdő borivóként néhány dolog olvasása közben egyszerűen nem tudom, hogy hogyan képzeljem el őket a gyakorlatban, tehát hogy mások ezt hogy csinálják (szakszerűen). Az egyik az, hogy hogyan lehet órákig szellőztetni egy bort a dekanterben. Feltételezem, pincében vagy borhűtőben tárolja sok ember a borait, de ha néhány óráig szellőzteti egy üvegben, akkor az nem melegszik fel nagyon is? Vagy a dekantert visszateszi a pincébe/hűtőbe? Vagy mégis hogy?

Én pl. nem iszom meg egyszerre egy üveggel, és se pincém, se borhűtőm, így a normál hűtőből kivett borból kitöltök egy pohárba, és addig várok, amíg el nem éri a megfelelő hőmérsékletet. Közben nyilván szellőzik is, de messze nem órákat ( most nem azon van a hangsúly, hogy órákig akarok szellőztetni, hanem hogy ti hogyan csináljátok). Amikor már nem iszom többet, az üveget vákumpumpával lezárom és visszateszem a hűtőbe, pár napon belül elfogyasztom...

A másik, egy kommentben azt olvastam, 8-10 óra után mennyire megborult egy bizonyos bor a pohárban. Itt megint nem tudtam, mire gondoljak, 8 óra után egy 23 fokra felmelegedett bort kóstolnak vissza a hozzáértők? Vagy beteszik hűtőbe?

Az utolsó más jellegű dolog lenne, mégpedig hogy ugyan tényleg csak most kezdek ismerkedni a borokkal, ezért alig van tapasztalatom, de mikor iszom, inkább azt tudom eldönteni, hogy mennyire finom/nem finom, mennyire savas, alkoholos, és elképzelni se tudom, hogyan lehet olyanokat kiérezni, amiket a leírásokban olvasok (pár példa: birs, virágok, egres, rebarbara, stb. ), azaz csodálkozom, hogy másoknak ennyire jó az ízlelésük. Szerintem még a szőlőfajta meghatározása sem menne egy vakteszten. Ez a tapasztalattal és a kóstolások számával változik leginkább, a korral, vagy pedig adottság kérdése (és nekem ennyi jutott)?

Bocs a hosszú leírásért, előre is köszönöm a válaszokat!

lackó 2011.03.16. 22:51:31

@Mauzes: kóstolni, kóstolni, kóstolni.

alföldimerlot 2011.03.17. 10:14:22

@Mauzes: Néhány válaszkísérlet. A dekanterben/karaffban levegőzteted a bort, aztán ha a hőmérséklet nagyon eltér az ideálistól, akkor visszaöntöd a palackba, és beteszed a hűtőbe. Olykor az is elég, ha az üres palackot teszed a hűtőbe, és abba öntöd vissza a dekantálóból a bort.
8-10 óráig azért csak nem szokott pohárban maradni egy bor?! Ehhez én sem tudok mit hozzáfűzni.
Nyilván minél többet kóstolsz, minél többet olvasol, beszélgetsz másokkal borokról, annál közelebb kerülsz ahhoz, hogy azt a tucatnyi leggyakrabban ismétlődő illatjegyet, amit pörgetünk mi és mások, elhelyezd, fölismerd. De hiba lenne ezt a képességet túlértékelni.
Egészségedre!

Octopus 2011.03.17. 11:18:20

@Mauzes: nem igazán kor- vagy adottságfüggő, a legfontosabb a tapasztalat. Gyerekkorban nem tanulunk illatfelismerést, se kóstolni, se ízlelni, de ezt be lehet pótolni - pontosan ezt teszed a sok kóstolással.

Egy kis adalék (ha megy az angol; ez inkább szórakoztató, mint tudományos):

tv.winelibrary.com/2006/12/15/how-to-get-your-wine-palate-trained-episode-148/

fugu 2011.03.17. 13:19:38

@Mauzes: Igen, én a dekantert visszateszem a pincébe.
Amúgy a dekantálás is tapasztalati művelet, mert nem minden bor igényli, ill. öreg bor esetén a nyitáskor még élményt adó bor akár egy óra alatt ihatatlanná eshet szét. Ez azért nem gyakori, de megesik. A legjobb dekantálás közben kóstolgatni, figyelni, hogyan változik, az is egy tapasztalat.
A sok kóstolás fontos, legjobb eljárni kótolókra, ahol többedmagaddal ismerkedsz a borral, mert egymástól is sokat lehet tanulni. Jegyzetelni sem árt. Végül azért azt is ide írom, hogy egy WSET tanfolyam sem fölösleges, de erről sokaknak más a véleménye. Én azt állítom, hogy ott is sokat lehet tanulni! (de nem eleget)
Olvasd az "alkeszt" és kóstold meg az itt értékelt borokat, és hasonlíts össze az általad tapasztaltakkal! Természetesen nem mindenben fogsz vele egyetérteni, de ez nem a Te hibád. Ez ennyire szubjektív dolog.
Üdv!

Mauzes 2011.03.18. 21:46:48

Ennek megint nincs nagy gyakorlati jelentősége számomra, és kicsit a kákán is csomót esete, de érdekel a dolog, hogy mennyire túlmisztifikáció:

szóval sokszor lehet olvasni, hogy a szállítás mennyire árt a bornak, sokkhatás, a sok rázkódástól megzavarodik meg nem tudom, mi történik vele, ezért érdemes fogyasztás előtt pihentetni legalább egy hetet (olvastam már 1 hónapot is). De akkor az miért nem sokkhatás, ha dekanterbe áttöltjük az egész palackot? Elemi szintén az kb ugyanaz, mint a rázkódás. Vagy ha a pincében tárolt fehérbort még felhozzuk, hűtőbe be, hűtőből ki és a többi.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.19. 05:09:52

@Mauzes: Vannak olyan borok amik jól bírják a szállítást és vannak amelyek kevésbé. Rendszerint a nagy szárazanyag- és alkoholtartalmú és magasabb savkészletű borok jobban bírják a szállítást mint a vékonyabb, karcsúbb borok. A tartalom adja a stabilitást mind egy szállításnyi rövid időre mind az éveken át tartó fektetésre.

A néhány órás (napos) szállítással együtt járó rázkódás, rezonancia összehasonlíthatatlanul nagyobb tehertétel egy bornak mint az, hogy a palack tartalmát pár másodperc alatt minden rázkódás nélkül, kíméletesen áttöltjük egy dekanterbe.

Az, hogy mennyi ideig érdemes egy utaztatás után pihentetni a bort az nagyon függ a bortól. Az egy hónap az mindenképpen túlzás. Szerintem a legtöbb bornak pár nap bőven elegendő. Ilyen pihenésre egy pince mindenképpen ideálisabb a hűtőgépnél.

hegyaljai 2011.03.19. 10:19:03

@BZoltan: Először is örülök, hogy felmelegítetted ezt a régebbi témát.
A bor fejlődése egy Gaus görbével írható le, ez igaz a hordóra és a palackra is, csak természetesen más nagyságrendben, más dimenzióban. Ami ennél is fontosabb, hogy az entrópia elvei szerint egy alacsonyabb energiatartalom felé mozog a bor.
Na ugye ezt a palackozással részben blokkoltuk, főleg a redoxpotenciál és a mikrobiológiai tényezők szempontjából.
Tehát, ami rossz történhet ezzel a palackba zárt borral, az elsősorban hőmérsékletfüggő. (A fényt eleve kizártnak feltételezve.)
A rázkódás egy frissen palackozott, hordósként nem stabilizálódott, nem derített, nem szűrt bornál jelenthet gondot, amikor a bor felszíne és a dugó közötti levegő keveredik a rázás hatására, és változtatja meg a bor redox potenciálját. Ezért egy korábban stabil bornak a szállítása miatti felrázása nem igényel külön megfontolásokat.
Teljesen más a kérdés, ha egy szellőztetéssel, dekantálással mi akarjuk provokálni, hogy a folyadékban kötött gázok felszabaduljanak. Ez független attól, hogy mennyit ráztuk előtte. Nem mellékesen itt nem csak a széndioxid gázt akarjuk felszabadítani, hanem más fontos, az illatélményt meghatározó anyagot. Tehát a rázkódás, az utána következő pihentetés, és a szellőztetés között én nem látom a természettudományos alapokon nyugvó összefüggést.

Sárfehér 2011.03.19. 11:27:51

@hegyaljai: Ha nem veszed piszkálódásnak, azért itt, izé, elég sok pontatlanság fordul elő.

A Gauss-görbe egy túlságosan konkrét görbe, elég annyit mondani, hogy a bor fejlődése egy maximummal rendelkező görbével írható le. ("Vulkán-görbe", stb.)

A redox-potenciál a borban, annak összetettsége miatt trükkös dolog. Bár nyilván van rá szabvány, hogy hogyan kell mérni, de egy ilyen keverék rendszerben nem egy termodinamikailag meghatározott mennyiség. A mért érték függ az alkalmazott elektród anyagától (Pt, Au), de még a méretétől is! Nyilván azért kvalitatíve jelent valamit.

Az entrópia, az bizony nem elv, hanem fizikai mennyiség, még ha közvetlenül nem is mérhető. A rendszerek meg nem energiaminimumra, hanem entrópiamaximumra törekednek. :)

A rázkódásról meg pihentetésről azt gondolom, hogy a pihentetett bornál kialakul egy egyensúly a borban oldott gázok és a bor fölött lévő gáztér közt. A rázkódás ezt az egyensúlyt borítja föl, ami - ahogy BZoltán írja - a kevésbé karakteres borok ízét megváltoztathatja. A dekanterben pegig a szellőztetés mellett a polifenolok egy része is oxidálódik, az teljesen más, mint a palackos bor pihentetése. De ezt én csak gondolom. :)
süti beállítások módosítása